برترین سه‌ گانه‌ های تاریخ بازی‌ های ویدیویی
علی ناجی مقدم

برترین سه‌ گانه‌ های تاریخ بازی‌ های ویدیویی

علی ناجی مقدم 18 مهر 1400 8 دیدگاه
4,160 بازدید

زمانی که یک شاهکار را در هر زمینه فعالیتی ارائه می‌دهید، ادامه دادن مسیر برایتان بسیار سخت خواهد بود زیرا دائم سایر کارهای شما را با همان شاهکار خواهند سنجید و سطح انتظار از شما بسیار بالا می‌رود. این موضوع در تمامی عرصه‌ها وجود دارد، از کتاب، موسیقی و فیلم سینمایی گرفته تا بازی‌های ویدیویی؛ اما گاهی سازنده یک شاهکار نه‌تنها یک بار، بلکه سه بار موفق می‌شود چیزی در حد و اندازه اثر اصلی خود ارائه داده و یک سه‌گانه بی‌نقص و جذاب را در اختیار مخاطبانش قرار دهد. در این مقاله برترین سه گانه های تاریخ بازی های ویدیویی را معرفی خواهیم کرد.

برترین سه گانه های تاریخ بازی

فراموش نکنید که ساختن یک بازی بی‌نقص به‌اندازه کافی سخت است و زمانی که سه‌گانه آن موفق ظاهر می‌شود، باید سازندگان آن سه‌گانه را تحسین کرد. این لیست بر اساس نظر کاربران و همچنین میانگین نمره نقدهای مختلف جمع‌آوری ‌شده است و ترتیب خاصی ندارد.

مکس پین برترین سه گانه های تاریخ بازی

1- Max Payne

شاید بسیاری استودیو Rockstar را بهترین سازنده بازی‌های ویدیویی تاریخ بدانند. (هرچند تأخیر در انتشار شماره جدید GTA کمی این دیدگاه را امروز کم‌رنگ‌تر کرده). تقریباً می‌توان گفت هر عنوانی که توسط این استودیو منتشر شده جذابیت مخصوص به خودش را داشته و صاحب جایگاهی ویژه میان بازیکنان شده است. همکاری Rockstar با استودیو Remedy Entertainment و ساخت سه‌گانه معروف Max Payne شاید یکی از موفق‌ترین پروژه‌ها در صنعت بازی‌های ویدیویی بوده باشد. نه‌تنها داستان این سری جذاب و عمیق روایت می‌شد، بلکه شخصیت‌پردازی جالبی که به‌خصوص در مورد کاراکتر اصلی رعایت شده بود آن را به یک شاهکار تبدیل کرد.

هر شماره از بازی Max Payne جایگاهی ویژه میان طرفدارانش دارد و به دلیل مکانیک‌های انقلابی آن در سبک شوتر سوم شخص محبوبیتش دست‌نیافتنی شد. همچنین داستان این سه بازی کاملاً به هم متصل بوده و به‌خوبی تغییر خلق‌وخو و رشد کاراکتر اصلی را به خورد بازیکن می‌دهد. تراژدی و تاریک بودن اتمسفر بازی و ماجرای انتقام که پس از وقایعی تلخ برای Max اتفاق افتاد تا مدت‌ها می‌تواند در ذهن هر فردی بنشیند و او را درگیر کند.

Dark-Souls

2- Dark Souls

افرادی که سابقه تجربه بازی‌های ویدیویی در دهه 80 و 90 میلادی را دارند، این موضوع را می‌دانند که به‌مرور بازی‌های ویدیویی ساده‌تر شدند و از چالش خود کاسته تا بتوانند طیف گسترده‌تری از مخاطبان را به سمت خود جذب کنند؛ اما یک استودیو با شکستن این چرخه عنوانی را منتشر کرد که پس از مدتی به‌تنهایی یک ژانر زیر سایه آن پدید آمد، ژانر Souls-Like که وجود داشتنش را مدیون سری بازی‌ Dark Souls از استودیو FromSoftware است. اولین شماره این سری در سال 2011 منتشر شد و از هیچ عنصر و مکانیکی برای به چالش کشیدن بازیکن دریغ نکرد.

افراد در محیط‌های این بازی تنها دو راه داشتند، یا باید مهارت لازم را کسب کرده و در مراحل پیشروی می‌کردند یا به دیدن عبارت You Died بر روی صفحه‌نمایش خود عادت می‌کردند؛ اما چالش‌برانگیز بودن تنها ویژگی بازی Dark Souls نبود و اتمسفر قوی و تاریک آن در کنار داستان‌پردازی بسیار زیبا آن، محبوبیتش را دوچندان کرد. موفقیت این بازی مسیر را برای ساخت شماره‌های بعدی هموارتر کرد و هرچند شماره دوم چندان انتظارها را برآورده نکرد، اما شماره سوم توانست مسیر رستگاری را طی کند تا پکیج سه‌گانه این بازی برای هر شخصی که به دنیاهای فانتزی تاریک و گیم پلی چالش‌برانگیز علاقه دارد مناسب‌ترین گزینه باشد. بدون شک دارک سولز جزو برترین سه گانه های تاریخ بازی است که باید حتما تجربه کنید.

برترین سه گانه های تاریخ بازی

3- BioShock

در مورد بازی Bioshock باید گفت که اگر بخواهیم هر شماره از آن را به‌طور جداگانه بررسی کنیم، قطعاً شماره اول بازی در جایگاهی دست‌نیافتنی برای دو شماره دیگر قرار دارند. کمتر پیش می‌آمد که یک بازی شوتر اول‌شخص، روایت داستانی عمیقی را در اختیار بازیکن قرار دهد و دنیایی بسازد که تا مدت‌ها از ذهن او پاک نشود. همین انقلابی بودن سبک روایت داستان و طراحی گیم پلی بازی اول بود که باعث شد ادامه دادن داستان برای سازندگان منطقی باشد. شهر زیر اقیانوس Rapture با تمام رازهای تاریکش هنوز هم پس از گذشت سال‌ها نوآورانه و متفاوت است.

شماره دوم و سوم بازی هرگز به گرد پای عنوان اصلی نمی‌رسند اما تجربه این دنیای مرموز و جذاب در قالب یک سه‌گانه قطعاً برای طرفداران بازی لذت‌بخش خواهد بود. در شماره دوم نقش Big Daddy را بازی خواهید کرد و شماره سوم نیز تمامی این دنیاهای مرموز را در قالب جهان‌های موازی به یکدیگر پیوند زد تا تجربه‌ای پیچیده و سرگرم‌کننده را در آن داشته باشید. لازم به ذکر است دو بسته الحاقی منتشر شده برای آخرین شماره بازی تا حد زیادی به رستگاری‌اش در نظر هواداران کمک کرده‌اند. بعید است بتوانید سه گانه ای برتر از بایوشاک پیدا کنید.

tomb-rider

4- Tomb Raider

سری بازی‌ Tomb Raider از گذشته تا به امروز حضور فعالی در صنعت بازی‌های ویدیویی داشتند و تجربه‌ای جذاب و مهیج از سبک اکشن ماجرایی را از دید یک قهرمان زن در اختیار بازیکنان قرار می‌دادند؛ اما عناوین قدیمی‌تر به‌مرور مسیری سراشیبی را طی کرده و نتوانستند انتظار طرفدارانش را برآورده کنند. بازسازی این سری در سال 2013 شعله جدیدی را برافروخت که توانست منجر به درخشش دوباره لارا کرافت، در چشم طرفدارانش شود.

این سه‌گانه در کنار بازی Uncharted شاید بهترین و کامل‌ترین تجربه از بازی‌های اکشن ماجرایی را در اختیار بازیکنان قرار می‌دادند که Tomb Raider به دلیل عدم انحصاری بودن، در دسترس افراد بیشتری قرار گرفت. هر سه بازی از لحاظ گرافیکی شاهکار محسوب شده و گیم پلی سرگرم‌کننده و جذابی در آن پیاده‌سازی شده است که ترکیبی از مبارزات، گشت‌وگذار و حل کردن معماها و پیدا کردن معبدهای باستانی مختلف است. همچنین شخصیت‌پردازی خود لارا کرافت کاملاً هوشمندانه و عمیق شکل گرفته و در طول این سه‌گانه، تبدیل شدن او از یک دختر معصوم و بی‌تجربه به کاراکتری ماهر، قوی و مستقل را کامل مشاهده خواهید کرد.

برترین سه گانه های تاریخ بازی

5- سه گانه اتزیو Assassin’s Creed

قطعاً میدانید که تا به امروز استودیو Ubisoft شماره‌های متعددی از سری Assassin’s Creed منتشر کرده است؛ اما یکی از محبوب‌ترین شماره‌های این سری، شماره دومش است که داستان کاراکتر به‌یادماندنی Ezio را برای بازیکن روایت می‌کرد. داستان تراژدی او با از دست دادن خانواده‌اش شروع شد و به‌قدری قوی و عمیق به آن پرداختند که استودیو سازنده تصمیم گرفت دو بازی دیگر را با محوریت کاراکتر Ezio منتشر کند. این موضوع منجر به ساخت دو عنوان Brotherhood و Revelations گردید که در کنار شماره دوم می‌توان آن‌ها را سه‌گانه داستان Ezio دانست. هنوز هم بسیاری از طرفداران پروپاقرص سری Assassin’s Creed این شخصیت را محبوب‌ترین کاراکتر معرفی‌شده در دنیای آن می‌دانند که به دلیل داستان زندگی پرفرازونشیب او و پرداختن خوب به آن، امری قابل توجیه است.

the-witcher

6- The Witcher

قبل از فاجعه انتشار Cyberpunk 2077، استودیو CD Projekt Red محبوبیتش را به دلیل انتشار سه‌گانه The Witcher در میان مخاطبان بازی‌های ویدیویی به دست آورده بود. هرچند بیشتر این محبوبیت با شماره سوم کسب شد اما برای تجربه کامل داستان گرالت، باید سه‌گانه را در کنار هم تجربه کنید. داستان بازی که با الهام از رمانی با همین نام نوشته شده، عمق بسیار زیادی داشته و شخصیت‌پردازی تمام کاراکترهای درون آن به‌شدت قوی است. از لحاظ گیم پلی هر شماره از بازی کمی متفاوت‌تر از دیگری عمل می‌کند. ساده‌ترین مکانیک‌ها در شماره اول قرار دارد که با توجه به زمان انتشار آن قابل‌درک است.

شماره دوم روند خطی را دنبال کرده اما انتخاب‌های متعددی جلوی بازیکن قرار می‌گیرد که در روایت داستانی تأثیرگذار هستند. همچنین جهش فوق‌العاده‌ای در گرافیک شاهد بودیم و انیمیشن کاراکترها واقع‌گرایانه‌تر طراحی شده بودند؛ اما شاهکار اصلی این سه‌گانه، شماره سومش است که نه‌تنها سبک بازی را به جهان‌باز تغییر داد، بلکه با ارائه مکانیک‌های جدید نقش‌آفرینی در گیم پلی و همچنین داستان شاخه‌ای قوی، توانست عنوان بازی سال را در زمان انتشارش به خود اختصاص دهد که واقعاً هم شایسته چنین چیزی بود. از دو بسته الحاقی منتشر شده برای شماره سوم که بسیاری آن را از خود بازی جذاب‌تر می‌دانند هم بهتر است چشم‌پوشی نکنیم.

Batman Arkham

7- Batman Arkham

در ادامه مطلب برترین سه گانه تاریخ بازی های ویدیویی به یک اثر اثر بسیار پرطرفدار می‌رسیم. یکی از قهرمان‌هایی که همواره عناوین ویدیویی با محوریت او چندان چنگی به دل نمی‌زد، بتمن بود؛ اما این موضوع با انتشار سه‌گانه Batman Arkham توسط استودیو Rocksteady تغییر کرد و بالاخره این قهرمان سیاه‌پوش، بازی ویدیویی درخور و شایسته مقامش را به دست آورد. تجربه گشت‌وگذار در آسایشگاه روانی معروف Arkham و همچنین شهر تاریک و خیالی گاتهام در قدم‌های بتمن افسانه‌ای برای بسیاری لذت‌بخش و سرگرم‌کننده بود. علاوه بر این بازی مملو از محتوا و فعالیت فرعی بوده و سبک جهان‌باز آن آزادی عمل زیادی در اختیار بازیکنان قرار می‌داد.

در کنار این موارد، کنترل اتومبیل جذاب بتمن، استفاده از قلاب برای حرکت سریع بین ساختمان‌های شهر، مأموریت‌های متعدد و شخصیت‌پردازی سورئال و تاریک دنیای DC در این بازی با سبک هنرمندانه‌ای طراحی شده بود که می‌توانست حتی دل افرادی که علاقه چندانی به این کاراکترها ندارند را هم به دست آورد. گرافیک زیبا، درون‌مایه طنز و همچنین معماهای چالش‌برانگیز از دیگر عناصر موفق این سه‌گانه هستند که در هر سه شماره بازی حضور قدرتمندی دارند.

برترین سه گانه های تاریخ بازی

8- Mass Effect

کمتر کسی است که نام Mass Effect به گوش او نخورده باشد. استودیو Bioware پس از موفقیت خوبی که به دنبال انتشار بازی Dragon Age: Origins به دست آورد، آن مهارت در داستان‌پردازی و ساختار نقش‌آفرینی را به دنیای فضا و کهکشان‌ها وارد کرد تا روایتی متفاوت، عمیق و منحصربه‌فرد را در اختیار مخاطب قرار دهد. سه‌گانه Mass Effect را شاید بتوان بهترین عنوان نقش‌آفرینی داستان محور دانست که در فضا و دنیای علمی تخیلی آینده جریان داشته و مملو از موجودات فضایی هوشمند، ربات‌ها، سفینه‌های فضایی و سلاح‌های لیزری است. موفقیت این سه‌گانه در حدی بود که به‌تازگی استودیو سازنده بازسازی آن را در قالب نسخه Legendary منتشر کرده است.

شخصیت‌پردازی عمیق در کنار دیالوگ‌های متنوع و جذاب یکی از اصلی‌ترین عناصر موجود در این سه‌گانه هستند و پس از تجربه آن محال است ماجراهای شپرد و یارانش در نبرد با ربات‌های غول‌پیکر و پیشرفته‌ای به اسم Reaper را از یاد ببرید. این بازی اهمیت برقراری ارتباط با سایرین، عواقب تصمیم‌های درست و غلط و همچنین ارزش دوستی را به شما نشان می‌دهد. اینجا گیم پلی فقط اهرمی برای پیش بردن داستان عمیق و جذاب بازی است و همه‌چیز در انتخاب‌های شما و تعامل با افراد مختلف و دیالوگ‌ها خلاصه می‌شود. از گرافیک زیبا و انیمیشن‌های واقع‌گرایانه تمامی کاراکترها و همچنین گستردگی دنیای بازی نیز نمی‌توان چشم‌پوشی کرد.

Splinter-Cell

9- Splinter Cell

هرچند شماره‌های بیشتری از سری Splinter Cell منتشر شده اما سه شماره اول آن مسیری مشابه را دنبال می‌کردند و می‌توان به چشم یک سه‌گانه به آن نگاه کرد. در دوران گذشته، اگر می‌خواستید یک بازی مخفی‌کاری خوب تجربه کنید دو گزینه داشتید، یا باید درگیر سری Metal Gear Solid می‌شدید یا ماجراهای مأمور مخفی، سم فیشر را در Splinter Cell دنبال می‌کردید. دنیای اسپلینتر سل نسبت به متال گیر واقع‌گرایانه‌تر بود و داستان آن، تلاش‌های سازمان‌های جاسوسی برای جلوگیری از توطئه و وقوع جنگ جهانی سوم را روایت می‌کرد.

گیم پلی این سری در نوع خود انقلابی محسوب می‌شد و مکانیک‌هایی در اختیار بازیکن قرار می‌داد که نظیرش در هیچ عنوان دیگری مشاهده نشده بود. استفاده درست از سایه و تاریکی برای پنهان شدن، استفاده از ابزارهای فوق پیشرفته که مشابهش در فیلم‌های جیمز باند دیده می‌شد و تنوع مناسب طراحی مراحل از ویژگی‌های اصلی این سری بودند. شماره سوم بازی با نام Chaos Theory در دوران خودش بهترین گرافیک و گیم پلی را به بازیکن ارائه می‌داد و هیچ عنوان مخفی‌کاری دیگری در حد و اندازه آن وجود نداشت.

برترین سه گانه های تاریخ بازی

10- Diablo

بنیان‌گذار تلفیق سبک Hack & Slash و نقش‌آفرینی با زاویه دوربین ایزومتریک سری بازی‌ Diablo بوده که توسط استودیو Blizzard ساخته شده است. شماره‌های اول و دوم بازی با گرافیک دوبعدی و مکانیک‌های ساده‌تر شاید اکنون جایی در میان سایر بازی‌های ویدیویی نداشته باشند اما گیم پلی انقلابی و مهیج آن در کنار عمق مناسب ساخت‌وساز کاراکترها و قابلیت‌های مختلف آن‌ها مسیر را برای ساخت شماره سوم هموارتر کرد.

در این میان داستان روایت شده در این سری نیز یکی از جذاب‌ترین داستان‌های فانتزی بوده و نبرد بین خیر و شر و بهشت و جهنم را به سبک جدیدی نشان می‌دهد. شخصیت منفی اصلی بازی که نامش را هم به خود اختصاص داده، اهریمنی پلید و خالص است که در تمام طول داستان قدرتش را به رخ بازیکن می‌کشاند و یکی از اصلی‌ترین دلایل جذابیت این سه‌ گانه به حساب می‌آید. دیابلو برای همیشه جزو برترین سه گانه های تاریخ بازی باقی خواهد ماند.

Halo

11-  Halo

سه شماره اول سری Halo از نظر بسیاری، برترین سه‌ گانه تاریخ بازی‌ های ویدیویی هستند. هرچند جایگاه و محبوبیت کسب‌شده توسط این سه‌گانه باعث شد که ناشر بازی، مایکروسافت، مسیر آن را ادامه دهد اما شماره‌های جدید هرگز نتوانستند در حد و اندازه سه شماره اول که توسط Bungie Inc ساخته شده بود، خودشان را نشان دهند. دنیای بازی Halo یکی از وسیع‌ترین دنیاهای علمی تخیلی در صنعت بازی‌های ویدیویی بوده و مملو از شخصیت‌های عمیق و پیچیده، ماجراهای مهیج و نبردهای جذاب است.

شروع قدرتمند شماره اول و پیاده‌سازی بستر مناسب برای ادامه دادن داستان باعث شد دو شماره بعدی نیز بر روی همین ریشه ساخته شوند. به‌جز داستان، گیم پلی بازی نیز در زمان خودش انقلابی محسوب می‌شد. اینجا کانسپت سطح سلامتی تغییر عمده‌ای کرد و بازیکن به جای جست‌وجو برای پیدا کردن جعبه کمک‌های اولیه، باید سنگر می‌گرفت تا سپر محافظ لباس پیشرفته‌اش دوباره شارژ شود. علاوه بر این تنوع دشمنان، هوش مصنوعی قوی و استفاده از وسایل نقلیه مختلف لایه‌های بیشتری به گیم پلی این سه‌گانه بخشید. ماجراجویی‌های Master Chief در شماره سوم به اوج خود رسید و برای بسیاری خاطرات به‌یادماندنی را رقم زد.

همان‌طور که قبلاً ذکر شد، ساخت یک بازی ویدیویی بی‌نقص به‌اندازه کافی سخت و چالش‌برانگیز است. حال اگر یک سه‌گانه بی‌نقص خلق شود و مسیر یک شاهکار را دو بار دیگر به شکل موفقی طی کند، باید استودیو سازنده آن را بیش‌ازپیش تحسین کرد. اگر به عنوانی در فهرست اشاره نشده، در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

برترین سه‌گانه تاریخ بر اساس نظرات و نمرات منتقدان کدام است؟

سه‌گانه اصلی Halo را می‌توان به عنوان برترین سه‌گانه تاریخ در نظر گرفت.

۱
کدام سه‌گانه با محوریت ابرقهرمان‌ها در بازی‌های ویدیویی موفق ظاهر گشت؟

سه‌گانه Batman Arkham

۲
چالش‌برانگیزترین سه‌گانه تاریخ بازی‌های ویدیویی کدام است؟

سه‌گانه Dark Souls

۳
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 8 دیدگاه
  • Avatar

    D

    مهمان

    سه گانه بتمن خيلي ناب بود???
    ________
    بهتر بود سه گانه مدرن وارفار هم میزاشتید

    پاسخ دهید
  • Avatar

    سینا مهرابی

    مهمان

    پس سه گانه گاد آف وار

    پاسخ دهید
    • Avatar

      امیرعلی در پاسخ به سینا مهرابی

      مهمان

      چون گاد آف وار سه گانه نیست پنج گانه است

  • Avatar

    Daniel.dk

    مهمان

    سلام اگه میشه بازی های ویچر یک و دو رو هم ترجمه کنید

    پاسخ دهید
  • Avatar

    Amir

    مهمان

    چی چرا سه گانه مدرن وارفار نبود؟؟؟

    پاسخ دهید
    • Avatar

      امیرعلی در پاسخ به Amir

      مهمان

      چون گاد آف وار سه گانه نیست پنج گانه است

  • Avatar

    sina_b

    مهمان

    سلام. پس سه گانه modern warfare چی میشه؟ از نظر داستان، موسیقی، شخصیت پردازی و … عالی بود.

    پاسخ دهید
    • علی ناجی مقدم

      علی ناجی مقدم در پاسخ به sina_b

      نویسنده

      سلام. آخر مطلب اشاره شده که اگه بازی‌ای از این فهرست جا مونده بهش اشاره کنید. بله سه‌گانه Modern Warfare جاش خالیه داخل این فهرست :))