بازی مشابه Far Cry
علی ناجی مقدم

13 بازی مشابه Far Cry که باید تجربه کنید

علی ناجی مقدم 16 مهر 1400 1 دیدگاه
17,381 بازدید

سری بازی‌ های Far Cry را می‌توان به‌نوعی اولین شوتر اول‌شخصی دانست که در سبک جهان‌باز طراحی شده بود و آزادی عمل زیادی را از همان ابتدا در اختیار بازیکن قرار می‌داد. قبل از Far Cry بیشتر شوترهای اول‌شخص روندی خطی را طی می‌کردند و شباهت زیادی به یکدیگر داشتند اما این بازی با شکستن کلیشه‌ها، توانست به‌سرعت جایگاه محبوبی میان بازیکنان پیدا کند و همین موضوع مسیر را برای ساخت شماره‌های بعدی و تبدیل شدن آن به یک فرنچایز موفق هموار کرد. در ادامه به معرفی 13 بازی مشابه Far Cry که باید تجربه کنید خواهیم پرداخت.

بازی های شبیه Far Cry

زمانی که شماره اول بازی در سال 2004 توسط همکاری Crytek و Ubisoft منتشر شد، علاوه بر نوآوری در گیم پلی، گرافیک زیبا و خیره‌کننده در یک جزیره استوایی و سرسبز هم برگ برنده‌ای برای آن محسوب می‌شد. این که بگوییم بنیان بازی‌های شوتر اول‌شخص جهان‌باز را Far Cry پایه‌ریزی کرد چندان غیرمنطقی نیست. در این مطلب بازی های مشابه  Far Cry را که باید تجربه کنید، به‌طور مختصر معرفی خواهیم کرد. این لیست ترتیب خاصی ندارد.

بازی مشابه Far Cry

1- Cyberpunk 2077

هرچند بازی Cyberpunk 2077 انتشار ناموفق و فاجعه باری داشت و به دلیل وجود باگ‌های فراوان و مشکلات فنی و همچنین عدم ارائه بسیاری از ویژگی‌های ادعاشده توسط سازندگان به‌سرعت به یکی از منفورترین عناوین منتشر شده در سال گذشته تبدیل شد؛ اما برخی ویژگی‌های آن شایان تقدیر است. علاوه بر بخش داستانی قابل‌قبول، دنیایی وسیع و آینده‌گرایانه در قالب Night City در این بازی انتظار شما را می‌کشد که پس از اندکی پیشروی در بازی می‌توانید آزادانه در محیط‌های مختلف آن گشت‌وگذار کنید. علاوه بر این تنوع مناسب سلاح‌های موجود در بازی و قابلیت ارتقا هر کدام و مأموریت‌های فرعی زیاد می‌تواند تا مدت طولانی‌ای شما را سرگرم نگه دارد. Cyberpunk هر چقدر هم ایراد داشته باشد، نمی‌توان از گستردگی و زیبایی دنیای درون آن چشم‌پوشی کرد.

بازی مشابه Far Cry

2- Mad Max

شاید یکی از عناوینی که با وجود تلاش و انرژی فوق‌العاده سازندگان در استودیو Avalanche مورد توجه کافی بازیکنان قرار نگرفت، بازی Mad Max باشد که در سال 2015 منتشر شد. هرچند بسیاری با این پیش‌زمینه وجود دارند که بازی‌های اقتباس شده از فیلم و برعکس هیچ وقت چنگی به دل نمی‌زند و همین موضوع می‌تواند علت این استقبال کم از Mad Max باشد. هرچند این بازی را نمی‌توان یک عنوان جهان‌باز کامل در نظر گرفت اما وسعت بالای آن در کنار مأموریت‌های اصلی و فرعی فراوان، می‌تواند ساعت‌ها شما را سرگرم کند. همچنین سبک و سیاق پساآخرالزمانی دنیای Mad Max که پر از بیابان‌های بزرگ، اتومبیل‌های بنزینی قدرتمند، فرقه‌های افراطی و جنگ‌افزارهای متعدد است روح متفاوتی به این بازی بخشیده و گیم پلی اکشن و سریع آن باعث می‌شود لحظات لذت بخشی را درون بازی تجربه کنید.

بازی Fallout

3- Fallout 3 و Fallout 4

سری Fallout در ابتدا سبکی متفاوت را با زاویه دوربین ایزومتریک و تمرکز بیشتر بر روی عناصر نقش‌آفرینی ارائه داد اما از شماره سوم به بعد، بازی مسیر جدیدی را آغاز کرد که مورد استقبال طرفداران نیز قرار گرفت. اینجا هم با یک دنیای پساآخرالزمانی وسیع روبه‌رو هستید که مملو از ماجراهای مختلف، کاراکترهای به‌یادماندنی و خطرهای زیاد است. پشتیبانی از هر دو زاویه سوم شخص و اول‌شخص در کنار گیم پلی اکشنی که گاهی طعم عناوین نقش‌آفرینی را نیز به خود می‌گیرد در کنار عمق شخصیت‌پردازی و آیتم‌های متنوع، این دو بازی را گزینه مناسبی برای افراد علاقه‌مند به سبک جهان‌باز خواهد کرد و جایگاه شایسته‌ای در فهرست بازی‌ های مشابه با Far Cry به دست می‌آورد. علاوه بر این، اهمیت تصمیم‌ها و انتخاب‌های بازیکن و داستان شاخه‌ای نیز عنصر مهم دیگری است که لایه جدیدی را به گیم پلی می‌بخشد.

Grand-Theft-Auto-V

4- Grand Theft Auto V

شاید حضور GTA V در این لیست کمی عجیب باشد اما حالا که بازی از زاویه دوربین اول‌شخص نیز پشتیبانی می‌کند، فرصت برای معرفی دوباره این بازی شاهکار محیا بود. هرچند بازیکنان دیگر از تجربه این بازی در طول 8 سال متوالی خسته شده‌اند و بی‌صبرانه منتظر معرفی شماره ششم بازی هستند، استودیو Rockstar همچنان در حال پول در آوردن از همین بازی قدیمی است.

این بازی سه نسل کنسول را به چشم دیده و ازلحاظ گیم پلی شباهت‌های مناسبی به سری Far Cry دارد. از محیط‌های وسیع و گسترده برای گشت‌وگذار گرفته تا ادوات جنگی و سلاح‌های مختلف و همچنین تمرکز بر استفاده از وسایل نقلیه زمینی، هوایی و دریایی که آزادی عمل بازیکن را بیشتر هم می‌کند. علاوه بر این GTA V از نشان دادن خشونت مانند Far Cry دریغ نکرده و بسیاری از خط قرمزها را در صنعت بازی‌های ویدیویی شکسته است، همان کاری که شماره اول Far Cry انجام داد.

بازی مشابه Far Cry

5- سری Just Cause

این سری شباهت‌های زیادی به بازی GTA دارد اما به دلیل محیط‌های جنگی و استوایی و همچنین تأکید بر مبارزات اکشن، انفجار و استفاده از تجهیزات جنگی می‌تواند یادآور خاطرات خوبی از سری Far Cry به‌خصوص شماره اول و سوم بازی برای شما باشد. همچنین وجود تجهیزات علمی تخیلی متعددی که در دسترس کاراکتر شما است باعث می‌شود صحنه‌های غیرقابل‌باور، جذاب و مهیجی را خلق کرده و به یک بدل‌کار مجازی تبدیل شوید. گستردگی نقشه، آزادی عمل و تعداد زیاد مأموریت‌های فرعی موجود در بازی نیز از دیگر عناصر مثبت بازی هستند که باعث می‌شود ساعت‌ها سرگرم باشید و از منفجر کردن هر چیزی در آن لذت ببرید.

Borderlands

6- سری Borderlands

این سری محبوب ژانر جداگانه‌ای به خود اختصاص داده اما اصول کلاسیک شوتر اول‌شخص و سبک جهان‌باز آن باعث شده که در لیست حضور پیدا کند. اگر عناصر عمیقی از بازی‌های نقش‌آفرینی را به سری Far Cry اضافه کنیم و تنوع سلاح‌ها و تجهیزاتش را هزار برابر، با اثری به اسم Borderlands روبه‌رو خواهیم شد. تمرکز این بازی بر روی یک عنصر ساده به اسم Loot بوده که در واقع همان پاداشی است که پس از کشتن دشمنان و یا انجام مأموریت‌ها در قالب پول یا تجهیزات به دست می‌آورید. این عنصر آن‌قدر قوی در این بازی پیاده‌سازی شده که سبک Looter-Shooter از دل آن زاده شده است. علاوه بر این، وجود عنصر طنز، سبک هنری و متفاوت گرافیک بازی و عمق بسیار بالای عناصر نقش‌آفرینی در آن باعث می‌شود اگر طرفدار بازی‌های جهان‌باز هستید، بیش از هر بازی دیگری درگیر سری Borderlands شوید.

 

7- Dying Light

اگر گیم پلی بازی Dying Light را مشاهده کنید، ذکر این موضوع که این بازی تلفیقی از عناصر Far Cry با زامبی‌ها و کمی هم پارکور از سری Assassin’s Creed است امری منطقی به نظر می‌آید. شاید بخش داستانی بازی چندان چنگی به دل نزند اما طرفداران سری Far Cry بیشتر دنبال گیم پلی اکشن و مهیج و آزادی عمل در محیطی جهان‌باز هستند تا داستان قوی. در این موارد، Dying Light به اندازه کافی محتوای سرگرم‌کننده در دل خود جای داده که به راحتی می‌تواند تا هفته‌ها شما را سرگرم کند. همچنین حجم به‌روزرسانی‌ها و بسته‌های الحاقی منتشر شده برای این بازی به‌قدری زیاد است که اگر همه آن‌ها را در کنار هم قرار دهیم می‌توانند یک بازی مستقل تشکیل دهند. اگر می‌خواهید آزادی عمل مشابه بازی Far Cry را با چاشنی زامبی‌ها تجربه کنید، این بازی بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

Dying-Light

8- Rage 2

شماره اول این بازی هرچند تا حدودی قوی ظاهر شد اما نتوانست چندان انتظارها را برآورده کند و به دلیل پایان‌بندی ضعیف و عدم گستردگی مراحل به‌سرعت از ذهن‌ها فراموش شد؛ اما استودیو Bethesda با انتشار شماره دوم تغییراتی اساسی در بازی ایجاد کرد و علاوه بر توسعه عناصر موفق شماره اول، عناصر جدیدی را نیز اضافه کرد که آن را به یک بازی قابل‌قبول و مناسب در سبک جهان‌باز تبدیل کرد. علاوه بر گیم پلی بسیار سریع و اکشن بازی که مملو از لحظات مهیج است، این بار آزادی عمل شما بسیار زیاد بوده و به انواع و اقسام وسایل نقلیه نیز برای گشت‌وگذار در محیط‌های وسیع نقشه بازی دسترسی خواهید داشت. در Rage 2 هم با یک دنیای پساآخرالزمانی سر و کار دارید که به‌سرعت شما را یاد Mad Max خواهد انداخت و مملو از فرقه‌های افراطی، جنگ‌افزارهای خطرناک و موجودات جهش‌یافته است.

بازی مشابه Far Cry

9- Homefront: The Revolution

اگر می‌خواهید سناریو متفاوتی را در قالب شوتر اول‌شخص و جهان‌باز تجربه کنید، این بازی گزینه مناسبی است. شما در این بازی نقش سرباز آزادی‌طلب را بازی خواهید کرد که در کنار سایر افراد جبهه مقاومت، باید ایالات‌متحده را که به تسخیر رژیم دیکتاتوری افتاده است آزاد کنید. ازلحاظ اتمسفر، این بازی شباهت‌های زیادی به شماره پنجم سری Far Cry دارد و همچنین آزادی عمل بالایی در اختیار بازیکن قرار می‌دهد تا در دنیای نسبتاً وسیع آن گشت‌وگذار کرده و مأموریت‌های مختلفی را به پایان برساند. بازی در زمان انتشار مشکلات و باگ‌های فنی زیادی داشت اما اکنون با ارائه به‌روزرسانی‌ها از سمت سازنده بسیاری از آن‌ها حل شده تا تجربه روان و لذت بخشی از گیم پلی اکشن آن داشته باشید. همچنین این بازی هراسی از نشان دادن بالاترین سطح خشونت و تصاویر آزاردهنده ندارد.

Ghost-Recon-Wildlands

10- Ghost Recon: Wildlands

کدام استودیو بهتر از خود Ubisoft می‌تواند عناوینی شبیه به Far Cry بسازد؟ این استودیو به فرمول اصلی این سری به‌طور کامل اجحاف داشته و در ساخت عناوین شوتر جهان‌باز به مهارت بالایی رسیده است. بازی Ghost Recon: Wildlands همان آزادی عمل مشابه Far Cry را در نقشه‌ای وسیع در اختیار شما قرار می‌دهد اما تمرکز بیشتری بر مبارزات تاکتیکی با محوریت تیم دارد. اینجا گروهی از سربازان ماهر و زبده را کنترل می‌کنید که هماهنگی و کار تیمی بین آن‌ها رمز موفقیتشان است. علاوه بر تعداد زیاد مأموریت‌های اصلی و فرعی، به طیف گسترده‌ای از سلاح‌ها و تجهیزات نظامی دسترسی داشته و می‌توانید از وسایل نقلیه زمینی و هوایی نیز برای جابه‌جایی در محیط‌های وسیع بازی استفاده کنید. شاید گیم پلی این عنوان بعد از 40 ساعت خسته‌کننده و تکراری شود اما این 40 ساعت قطعاً لحظاتی جذاب و سرگرم‌کننده برای شما خواهد بود.

Metal-Gear-Solid-V-The-Phantom-Pain

11- Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

این بازی آزادی عملش را بیشتر از اینکه در محور گشت‌وگذار و نقشه در اختیار بازیکن قرار دهد، آن را در گیم پلی خود اعمال کرده است. ذهن خلاق هیدئو کوجیمای معروف اینجا علاوه بر داستان جذاب و عمیق Metal Gear Solid، گیم پلی‌ای متفاوت را طراحی کرده که شاید تنوع موجود در آن در هیچ عنوان دیگری وجود نداشته باشد. شما برای انجام هر مأموریت، می‌توانید با استفاده از تجهیزات مختلف و پیشرفته خود، کاملاً مسیرهای متفاوتی را پیش بگیرید. اگر مخفی‌کاری را می‌پسندید، این بازی ابزارهای زیادی برای این کار در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین تنوع مأموریت‌ها و شخصیت‌پردازی مناسب تمامی کاراکترها از دیگر عناصر مهم این عنوان هستند. برای پیشروی در Phantom Pain خلاقیت شما حرف اول را میزند.

بازی مشابه Far Cry

12- سری STALKER

اگر می‌خواهید عنوانی چالش‌برانگیزتر را در سبک و سیاق مشابه Far Cry تجربه کنید، این عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما خواهد بود. در لیست بازی‌های مشابه Far Cry هیچ عنوانی به‌سختی این بازی نیست و از دلایل آن هم می‌توان به عمق بالای گیم پلی و تمرکز بر عناصر جزئی بسیار زیاد اشاره کرد.

مدیریت منابع حیاتی، خطرهای زیادی که در قالب دشمنان انسانی و یا جهش‌یافته شما را تحدید می‌کند، محدود بودن گلوله و آیتم‌های بازیابی سطح سلامتی و… همگی در کنار سبک و سیاق آخرالزمانی دنیای وسیع STALKER تجربه‌ای چالش‌برانگیز و متفاوت را در سبک شوتر اول‌شخص در اختیار شما قرار می‌دهد. قدم زدن در محیط‌های نزدیک به انفجار نیروگاه چرنوبیل که به‌صورت جهان‌باز طراحی شده، تجربه‌ای نیست که در هر بازی‌ای بتوانید آن را تجربه کنید، در واقع این بازی را می‌توان یک Far Cry با عناصر بازی‌های Survival دانست.

Crysis

13- Crysis

بازی Crysis حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و شاید بهترین گزینه در این فهرست باشد. تشابه اسم این دو عنوان به یکدیگر بی‌دلیل نیست زیرا استودیو Crytek پس از ساخت شماره اول Far Cry در کنار Ubisoft پروژه جدیدش را که همین بازی بود آغاز کرد و انقلابی در زمینه جلوه‌های گرافیکی در صنعت بازی‌های ویدیویی توسط آن به وجود آورد. پس از انتشار بازی تا مدت‌ها هیچ سیستمی نمی‌توانست از پس پردازش کامل بازی با تمام جزییات گرافیکی‌اش برآید.

ازلحاظ سبک طراحی مراحل و همچنین گیم پلی، Crysis به شدت شبیه به شماره اول Far Cry است و ایده‌های کلاسیک و اصیل آن بازی مانند جزیره استوایی، وسایل نقلیه مختلف و سبک گیم پلی در آن به‌وضوح قابل‌رؤیت هستند. اگر طرفدار قدیمی این سری هستید و دنبال نزدیک‌ترین تجربه عنوان کلاسیک در میان بازی‌های مشابه با Far Cry می‌گردید، Crysis بهترین گزینه برای شما خواهد بود زیرا توسط ایده پردازان و بنیان‌گذاران اصلی این سری ساخته شده و در کنار گیم پلی جذاب، هنوز هم گرافیکی خیره‌کننده را به شما ارائه می‌دهد.

در این مقاله سعی شد 13 بازی مشابه Far Cry معرفی شود تا اگر از طرفداران قدیمی این سری هستید، بتوانید تجربه لذت بخشی را در قالب سایر عناوین داشته باشید. اکثر عناوین معرفی‌شده در این فهرست، تمرکز بر روی عنصر جهان باز و شوتر در کنار یکدیگر داشته و به‌نوعی آزادی عمل زیادی را برای پیشروی در طول مراحل بازی در اختیار شما قرار خواهند داد.

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

بهترین بازی مستقل شبیه به سری Far Cry کدام است؟

شماره اول بازی Crysis که توسط استودیو Crytek منتشر شده است.

۱
تمرکز اصلی سری بازی‌های Far Cry بر روی چه عناصری است؟

گیم پلی اکشن و مهیج در قالب سبک شوتر اول‌شخص در کنار محیط‌های وسیع و گسترده که در قالب جهان‌باز طراحی شده‌اند.

۲
اگر بخواهیم بازی مشابه با Far Cry را با چاشنی زامبی‌ها تجربه کنیم کدام بازی مناسب است؟

بازی Dying Light

۳
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 1 دیدگاه
  • Avatar

    اصغر

    مهمان

    بازی واچ داگز مخصوصا نسخه ۲ را می شد گنجاند تو این لیست.آزادی عمل بسیار بسیار گرافیک بالا،محیط زیبا، بازی مافیا بازسازی شده شماره یک هم آزادی عمل و گرافیک زیبایی دارد dlc بازی دارای گشت آزادنه در شهر هست و بشدت نوستالوژی طهران دهه چهل (سریال و بازی کارآگاه علوی!!!) را ارائه می دهد.

    پاسخ دهید