اغلب بازی‌های نقش‌ آفرینی از پیچیدگی‌های خاص خود برخوردارند و برای غلبه بر چالش‌های آن، به زمان و تعهد نیاز دارید. اما دنیای بازی‌ نقش‌ آفرینی بسیار وسیع و گسترده‌ است و با انتخاب‌های فراوانی که وجود دارد، شاید پیدا کردن اثری که مناسب شما باشد، تبدیل به کاری دشوار شود. در این مقاله سعی شده است تا ضمن معرفی عناوین مختلف این ژانر، آن‌ها در بخش‌های مختلفی دسته‌بندی کنیم. در این دسته‌بندی‌ها، بازی‌های مختلف بر اساس سبک مبارزات، داستان و یا تأکید بر زیر ژانرهای مختلف معرفی‌شده‌اند. سعی کرده‌ایم که عناوین جدید این سبک را بیشتر معرفی کنیم؛ بااین‌حال تعدادی از بازی‌های کلاسیک نیز در این لیست آورده شده است که قطعاً تجربه آن‌ها، حس نوستالژی شما را بر خواهد انگیخت.

بازی The Elder Scrolls V Skyrim

بازی نقش آفرینی مناسب برای تازه‌واردها

  1. Pokémon: Sword & Shield
  2. Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age
  3. Diablo III
  4. The Elder Scrolls V: Skyrim
  5. Chrono Trigger

بزرگ‌ترین مانع برای ورود تازه‌واردها به دنیای جذاب بازی‌های نقش‌آفرینی، گیم پلی و سیستم‌های پیچیده این عناوین است که در نگاه اول ترسناک به نظر می‌رسد. بنابراین اگر به دنبال اولین تجربه‌تان در این سبک هستید، عناوینی که در بالا معرفی‌شده‌اند، بهترین انتخاب شما خواهند بود.

بازی Pokémon: Sword & Shield با مکانیکزم‌های ساده‌شده که به‌اندازه کافی عمیق هستند و بخش آموزشی مفید و کارآمد، بهترین بازی برای ورود به وادی بازی نقش‌ آفرینی است. این بازی سن و سال نمی‌شناسد؛ بااین‌حال آن دسته از افرادی که سرشان برای پیچیدگی درد می‌کند هم از این بازی ناامید نخواهند شد. بازی Dragon Quest XI نیز که به سبک و سیاق عصر نخست نقش‌آفرینی ساخته‌ شده است، می‌تواند با سیستم مبارزات سنتی و درعین‌حال در دسترس و پاداش‌دهنده خود، انتخاب مناسبی باشد. بازی Diablo III یک تجربه ماجراجویی هک اند اسلش با یک سیستم کلاس فوق‌العاده انعطاف‌پذیر است. سیستم کنترل صرف‌نظر از پلتفرمی که دارید، تجربه بازی را آسان کرده است.

اگر به دنبال تجربه یک اثر نقش‌آفرینی جهان باز هستید، بازی Skyrim را فراموش نکنید. در این بازی به‌جای سیستم قدیمی کلاس‌ها، کنترلی کامل بر ارتقای شخصیت بازی خواهید داشت. نگذارید وسعت بی‌اندازه بازی شمارا بترساند؛ یادگیری سیستم بازی به‌هیچ‌وجه دشوار نیست و درواقع، یکی از آسان‌ترین نمونه‌ها در سبک نقش‌آفرینی است. بازی Chrono Trigger نیز با توجه به مکانیزم‌های ساده و درعین‌حال سرگرم‌کننده خود، انتخاب مناسبی است. سیستم حملات تیمی و تعداد زیادی شخصیت قابل بازی با توانایی‌های متنوع، این بازی را به تجربه‌ای مفرح تبدیل کرده است.

بازی Baldur’s Gate II Enhanced Edition

کلاسیک‌های پیش‌نیاز ژانر نقش آفرینی

  1. Chrono Trigger
  2. Baldur’s Gate II: Enhanced Edition
  3. Final Fantasy Tactics
  4. System Shock 2
  5. Planescape: Torment: Enhanced Edition

گاهی اوقات نیاز دارید تا نگاهی به شروع امیدوارکننده یک ژانر داشته باشید و خودتان ببینید که چرا برخی از عناوین این ژانر، آن‌قدر محبوب بوده‌اند. البته گفتن این حرف، آسان‌تر از انجام دادنش است زیرا از جذابیت بعضی از بازی‌ها، درگذر زمان کاسته می‌شود. این بازی‌ها درعین‌حال که نشان‌دهنده عمر این ژانر هستند، به‌عنوان کلاسیک‌های پیش‌نیاز نیز نام‌برده می‌شوند.

بازی Chrono Trigger هنوز هم به‌عنوان یکی از اثرهای درخشان این ژانر شناخته می‌شود؛ گیم پلی بازی حتی باوجود گذشت بیش از دو دهه از عمر آن، هنوز هم جذاب و سرگرم‌کننده است. این بازی شاید در بازتعریف استانداردهای سبک نقش‌آفرینی نقشی نداشته باشد اما تمام جنبه‌های بازی شامل قابلیت New Game+، قابلیت سفر در زمان و پایان‌های متعدد، به‌خوبی در آن پیاده‌سازی شده است.

طرفداران نقش‌آفرینی غربی، از تجربه بازی Baldur’s Gate II: Enhanced Edition ناامید نخواهند شد. این بازی یکی از بهترین راه‌ها برای آشنایی با سبک نقش‌آفرینی ایزومتریک به همراه یک سری بهبودها است. این بازی به‌عنوان یکی از اولین ساخته‌های استودیوی BioWare، از داستانی عمیق برخوردار است و اعضای گروهتان، به اعمال و تصمیمات شما بسیار حساس هستند.

طرفداران سبک‌های نقش‌آفرینی و استراتژی، باید بازی Final Fantasy Tactics را تجربه کنند. سیستم سفارشی‌سازی گسترده در کنار داستانی پرتنش و درگیر کننده، تجربه این بازی را واجب کرده است. بازی System Shock 2، استاندارد جدیدی برای سیستم گیم پلی پایان-باز خلق کرد و توانست چندین ژانر مختلف را در یک بسته فوق‌العاده جمع‌آوری کند. این روزها بازی‌های نقش‌آفرینی با استفاده از مکانیزم‌هایی مانند تیراندازی و المان‌های پارکور، از ژانرهای مختلفی وام می‌گیرند اما بازی System Shock 2، یکی از اولین عناوین سبک نقش‌آفرینی بود که به معنای واقعی کلمه، محدود به یک ژانر خاص نبود.

بازی Planescape: Torment نیز یکی از عناوینی بود که در زمینه نحوه اثرگذاری روایت داستانی و یا حتی ارجحیت آن بر گیم پلی بازی، جلوتر از زمان خود بود. این بازی ثابت کرد که لازم نیست سیستم مبارزات، همواره محرک اصلی پیشبرد بازی باشد.

بازی Persona 5 Royal

الهه‌های سبک مبارزات نوبتی

  1. Persona 5 Royal
  2. Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age
  3. Darkest Dungeon
  4. The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel
  5. Slay The Spire

بخش زیادی از بازی‌های نقش‌آفرینی، به مبارزه با دشمنان اختصاص دارد؛ بنابراین انتخاب یک سیستم مبارزه که متناسب با علایق شما باشد، ضروری به نظر می‌رسد. اگر از ارزیابی و انتخاب اعضای گروه در یک سیستم سنتی نوبتی لذت می‌برید، در این صورت عناوین بسیاری وجود دارند که هرکدام، ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را ارائه می‌دهند.

بازی‌های Dragon Quest ضمن ساده نگه‌داشتن طراحی خود، از مبارزاتی تنش‌زا برخوردار هستند؛ مبارزات بازی‌های Persona حول منفجر کردن المان‌ها و خواص و رفتارهای فیزیکی می‌چرخد؛ بازی Trails of Cold Steel بر ویژگی‌هایی همچون نقطه‌ضعف دشمنان، نحوه جایگیری شخصیت‌ها و زمان‌بندی دقیق تأکید دارد.

برای آن دسته از افرادی که علاقه‌ای به نقش‌آفرینی ژاپنی ندارند، بازی Darkest Dungeon با الهام از داستان‌های لاورکرافت، گزینه‌ی مناسبی است. این بازی شما را به داشتن دقت در ایجاد تیمی باقابلیت‌های مکمل هم، موازنه بین میزان سلامتی و سطوح استرس و تسلط بر ویژگی‌های دشمنان ترغیب می‌کند. در بازی Slay the Spire، باید کارت‌های ساخته‌شده توسط خودتان را به میدان مبارزه بیاورید. هیجان ساخت دسته کارت‌های هوشمندانه و سبک روگ‌لایک بازی، ارزش تکرار آن را به‌شدت بالا برده است.

بازی Nier Automata

اکشن‌ با طعم آدرنالین

  1. Nier: Automata
  2. Final Fantasy VII Remake
  3. Bloodborne
  4. Kingdom Hearts Series
  5. Ys VIII: Lacrimosa of Dana

بازی‌های این بخش برای کسانی مناسب است که می‌خواهند آدرنالین خونشان هنگام مبارزه با دشمنان بالا برود. بازی Bloodborne از استودیوی From Software که از فرمول محبوب سری Souls بهره می‌برد، یک عنوان سریع و متمرکز بر حمله است؛ سختی بازی مدام در حال افزایش است و در هر بار مرگ، درسی برای بهتر شدن وجود دارد.

بازی Final Fantasy VII که اخیراً توسط استودیوی Square Enix بازسازی‌شده، از سیستم مبارزات اکشن با تمرکز بر استراتژیِ حمله بهره می‌برد. صحبت از اکشن استراتژی شد که بازی Nier: Automata تعریفی برای آن است؛ جاخالی‌ دادن‌های سریع و سبک حملات جذاب، از نقاط قوت استودیوی Platinum Games به شمار می‌رود.

سری Kingdom Hearts در هرکدام از اثرهای خود، مکانیزم‌های مبارزه جدیدی را تعریف می‌کند؛ در کنار باس فایت‌هایی جذاب که سطح مهارت شما را به چالش می‌کشند. استودیوی Falcom از پیشگامان ژانر اکشن/نقش‌آفرینی است که همچنان به ساخت عناوین اکشن ممتاز ادامه می‌دهد. این موضوع در بازی Ys VIII: Lacrimosa of Dana نیز به چشم می‌خورد؛ عنوانی با کنترل‌های روان و مبارزات سریع که دقت در زمان‌بندی صحیحِ جاخالی و دفاع، نقشی حیاتی در موفقیت شما دارد. هرکدام از این بازی‌ها، باس‌فایت‌هایی به‌یادماندنی دارند؛ باس‌هایی که با غلبه بر آن‌ها، طعم شیرین پیروزی را دوچندان حس می‌کنید.

بازی The Witcher 3 Wild Hunt

بازی‌های داستان محور نقش آفرینی

  1. Persona 5 Royal
  2. The Witcher 3: Wild Hunt
  3. Disco Elysium
  4. The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel
  5. Torment: Tides of Numenera

اگر شما هم مثل من از خط داستانی عمیق و پرپیچ‌وخم و شخصیت‌های پرداخت‌شده لذت می‌برید، پس این بخش برای شماست. ممکن است در این بازی‌ها، بخش زیادی از وقت خود را به خواندن متن‌ها و گفتگو باشخصیت‌ها بگذرانید اما در آخر پی می‌برید که این وضعیت، کاملاً ارزش وقت شما را دارد.

می‌توانید در بازی Torment: Tides of Numenera، به دنبال حل مسائل متافیزیکی باشید و یا در بازی Persona 5 Royal، با بی‌عدالتی‌های اجتماعی مبارزه کنید؛ درهرصورت، راه‌های بسیاری برای رو کردن طرح‌های پلید توطئه وجود دارد. بازی Trails of Cold Steel، داستانی پیچیده و جالب را در مورد سیاست‌های نظامی، دوستی و تأثیرات جنگ بیان می‌کند که خود به‌تنهایی، چندین بازی را دربر می‌گیرند.

بازی Disco Elysium با استفاده از سبک سنتی نقش‌آفرینی، داستانی تأمل‌برانگیز را بازگو می‌کند؛ داستانی که با دیالوگ‌های سنگین و یک سفر منحصربه‌فرد درون‌گرایانه، سرگذشت تاریک یک کارآگاه در نبرد با شیاطین درونش را روایت می‌کند.

سری کتاب‌های ویچر نوشته آندرزج ساپکوفسکی، از شهرت بسیاری برخوردار هستند که دلیل خوبی برای آن وجود دارد. بازی The Witcher 3 ساخته استودیوی CD Projekt Red نیز از این محبوبیت بهره برده است و با داستانی جاه‌طلبانه و با تمرکز بر رمان‌های غنی ساپکوفسکی، به‌عنوان نمونه‌ای کمیاب از رودررو کردن بازیکن با موقعیت‌های اخلاقی و حساس شناخته می‌شود. تصمیماتی که در بازی می‌گیرید، نه تائید می‌شوند و نه محکوم ولی هرکدام عواقبی دارند که باید با آن روبرو شوید.

بازی The Outer Worlds

حماسه‌های علمی تخیلی

  1. The Outer Worlds
  2. Mass Effect Trilogy
  3. Star Ocean First Departure R
  4. Torment: Tides of Numenera
  5. Star Wars: Knights of the Old Republic

جهان بازی‌های علمی تخیلی، چه با استفاده از سلاح‌های فوق پیشرفته باشد و چه اکتشافات فضایی، معمولاً سعی دارد تا روش‌های جالب‌توجهی برای کشف مفاهیم تخیلی و آینده‌نگرانه، در اختیار بازیکن قرار دهد و چه سبکی بهتر از نقش‌آفرینی برای رسیدن به این هدف؟

سه‌گانه Mass Effect، یکی از شناخته‌شده‌ترین‌ها در این حوزه و نمونه‌ای کامل از یک اپرای فضایی است. این سری شما را در نقش فرمانده شپرد قرار می‌دهد که مأموریت او، نجات کهکشان از دست نیروهای متخاصم Reapers است. شپرد در این مأموریت باشخصیت‌هایی عمیق، تصمیماتی سخت و افشاگری‌هایی حیرت‌انگیز روبرو می‌شود.

بازی The Outer Worlds با الهام گرفتن از سری Mass Effect و تلفیق آن با سبک گیم پلی سری Fallout در نحوه مواجه‌شدن با رویدادها، شمارا به یک مستعمره فضاییِ در حال فروپاشی می‌برد که توسط تشکیلاتی شرور کنترل می‌شود.

اگر به دنبال تجربه‌ای کلاسیک‌تر هستید، بازی Star Ocean: First Departure R را پیشنهاد می‌کنیم؛ این بازی، نسخه ریمستر شده از بازسازی عناوین نقش‌آفرینی SNES در سال 1996 برای پلتفرم PSP است. این بازی اکشن نقش‌آفرینی، با جستجو برای یافتن درمان یک بیماری اسرارآمیز شروع می‌شود اما داستان بازی خیلی زود به کشف گونه‌های دیگر و شروع جنگی کهکشانی کشانده می‌شود؛ جنگی که شما را مجبور می‌کند تا وارد حوزه سفر در زمان و استفاده از فناوری‌های پیشرفته شوید.

بازی Torment: Tides of Numenera، از رویکردی متافیزیکی و فلسفی برای روایت داستان خود بهره می‌برد و درنهایت از بازیکن می‌پرسد که آیا زندگی تک‌تک افراد اهمیت دارد. رویدادهای بازی در آینده‌ای دور جریان دارد؛ جایی که ظهور و سقوط تمدن‌ها، زمین را به عصر قرون‌وسطایی برگردانده است. شما بایستی برای کشف اتفاقاتی که در تمدن‌های گذشته رخ‌داده است، به دنبال‌ آیتم‌های باستانی باشید.

نام Star Wars با مفهوم علمی تخیلی، مترادف شده است و چه راهی بهتر از بازی کردن در نقش یک جِدای برای تجربه این فانتزی؟ در بازی Knights of the Old Republic تصمیم می‌‌گیرید که در کدام سمت Force قرار دارید؛ تاریکی یا نور؟ شخصیت‌های فوق‌العاده، لحظات به‌یادماندنی و استفاده از قدرت‌های لذت‌بخش Force، این بازی را تبدیل به تجربه‌ای ارزشمند کرده است.

بازی Dragon Age Inquisition

فانتزی‌های لذت‌بخش

  1. Dragon Age: Inquisition
  2. The Witcher 3: Wild Hunt
  3. Pillars of Eternity II: Deadfire
  4. South Park: The Stick of Truth
  5. Dragon’s Dogma

شاید شما به جادو، ماورالطبیعه و یا هر مفهوم افسانه‌ای دیگری علاقه‌مند باشید. یافتن بازی‌هایی که ریشه در افسانه دارند، چندان دشوار نیست؛ هر چه نباشد، سحر و جادو بخش اصلی مبارزات دربازی‌های نقش‌آفرینی است. بااین‌حال عناوینی وجود دارند که بیش از سایرین، وارد جهان فانتزی شده‌اند.

در سری The Dragon Age، شاهد رقابتی بزرگ بین تمپلارها و جادوگرها هستیم؛ رقابتی که از یک سؤال ساده سرچشمه می‌گیرد: چه می‌شد اگر جادو در جهان واقعی وجود داشت؟ بازی Dragon Age: Inquisition، این نبرد را به اوج خود می‌رساند؛ به‌خصوص زمانی که با ظهور یک تهدید باستانی جدید، مجبورید تا دوستان و منابع موردنیاز را جمع‌آوری و جهانی ازهم‌گسیخته را متحد کنید.

رمان‌های ویچر، فرصت‌های جدیدی را در سبک فانتزی ایجاد کرده‌اند و استودیوی CD Projekt Red، به بهترین شکل، گرالت هیولا کُش و ماجراهای دلهره‌آور او را به دنیای بازی‌های ویدئویی آورده است. در این بازی علاوه بر مواجه با هیولاهایی افسانه‌ای، باشخصیت‌هایی فوق‌العاده مانند ینفر، ساحره قدرتمند و سیری، ویچری مصمم و بااراده، ملاقات می‌کنید. شخصیت سیری، هسته اصلی بازی The Witcher 3 را تشکیل می‌دهد؛ جایی که گروهی قدرتمند او را تعقیب می‌کنند تا از قدرت‌هایش برای رسیدن به اهدافی شرورانه استفاده کنند.

بازی Pillars of Eternity II: Deadfire شمارا دوباره در نقش The Watcher قرار می‌دهد؛ شخصیتی که قادر به دیدن خاطرات افراد وزندگی گذشته آن‌ها است؛ این بار می‌توانید به گروه‌های مختلف کمک کنید تا بر منطقه Deadfire تسلط یابند و یا برعکس، به مانعی در برابر آن‌ها تبدیل شوید. درنهایت، تعیین سرنوشت آینده خدایان و انسان‌ها، در اختیار شما قرار می‌گیرد.

بازی South Park: The Stick of Truth با اضافه کردن چاشنی سرگرمی به این ژانر، شما را در تلاش برای یافتن «چوب حقیقت»، به سفری طنزآمیز می‌برد تا در یک جنگ حماسی فانتزی، پیروز شوید. در این بازی با انواع مختلف دشمنان از نازی‌های زامبی گرفته تا کوتوله‌های جنی مبارزه خواهید کرد!

درنهایت اگر صرفاً به دنبال یک پس‌زمینه فانتزی خوب بدون داشتن یک بخش داستانی بزرگ هستید، بازی اکشن نقش‌آفرینی Dragon’s Dogma را پیشنهاد می‌کنیم. این بازی بیشتر بر روی گیم پلی و مبارزات تمرکز دارد؛ جایی که می‌توانید در هر نقشی، از آدمکُش گرفته تا کمانداری افسانه‌ای، به نبرد با دشمنان بپردازید.

بازی The Banner Saga Trilogy

تلفیق سبک‌های استراتژی و نقش‌ آفرینی

  1. Valkyria Chronicles 4
  2. Fire Emblem: Three Houses
  3. Wargroove
  4. The Banner Saga Trilogy
  5. Disgaea 5

وقت گذاشتن برای ترسیم یک نقشه‌ی بدون نقص و تماشای پیشرفت شخصیت‌ها و تبدیل‌شدنشان به کابوس دشمنان، از دلایل لذت‌بخش بودن بازی‌های استراتژی/نقش‌آفرینی است. در چند سال اخیر، شاهد جنب‌وجوشی فراوان در این سبک بوده‌ایم. حال بازی‌های زیادی وجود دارند که لذت تجربه یک گیم پلی تاکتیکی را برای طرفداران به ارمغان آورده‌اند.

بازی Fire Emblem: Three Houses شمارا در نقش یک پروفسور قرار می‌دهد؛ شخصیتی که باید با استفاده از دانش خود نسبت به سختی‌های زندگی در داخل و خارج از میدان نبرد، به جنگجویان خود کمک کند.

بازی Valkyria Chronicles 4 با سیستم ترکیبی خود، یک گزینه مناسب دیگر برای این بخش است. در این بازی باید ضمن استفاده از یک نقشه تاکتیکی برای ارزیابی موقعیت، نیروهای خود را مستقیماً برای پیروزی درنبرد هدایت کنید.

بازی Wargroove از سری Advance Wars ، به میزان زیادی وام گرفته اما المان‌های منحصربه‌فردی را نیز اضافه کرده است؛ به‌عنوان‌مثال روش‌های جالبی برای مقابله با نیروهای مختلف وجود دارد و هرکدام از نقشه‌های بازی، شرایط منحصربه‌فردی دارند. بازی همچنین به شما اجازه می‌دهد تا با فراهم کردن مقدمات نبرد، استراتژی مخصوص به خود را پیاده کنید.

اگر به دنبال تجربه‌ای هستید که فراتر از میدان نبرد باشد و تصمیمات شما بر روی داستان بازی تأثیر بگذارد، سه‌گانه The Banner Saga را پیشنهاد می‌کنیم. این بازی سرشار از تصمیماتی معنادار است که شما را با فاکتورهای مختلف از اخلاق گرفته تا دسترسی به یک شخصیت، درگیر خواهد کرد.

شاید بسیاری از شما، علاقه‌ای به یک تجربه جدی و داستانی غم‌انگیز نداشته باشید. اگر به دنبال تجربه‌ای خوشایندتر به همراه چاشنی خنده و سرگرمی هستید، بازی Disgaea 5: Alliance of Vengeance انتخاب مناسبی است. در این بازی، حملات خنده‌آور شما می‌تواند حجم زیادی خسارت (در مقیاس میلیونی!) به بار آورد. حضور شخصیت‌های ساده‌لوح و خنده‌داری مانند Usalia که عاشق ادویه کاری است، به زیبایی بازی اضافه کرده است.

بازی World of Warcraft

نقش‌آفرینی‌های آنلاین چندنفره (MMORPG)

  1. Final Fantasy XIV
  2. World of Warcraft
  3. Elder Scrolls Online
  4. Phantasy Star Online 2
  5. Warframe

اگر به دنبال تجربه‌ای هستید که بتواند تا مدت‌ها شما را سرگرم کند، بهتر است به فکر خرید یک بازی MMORPG باشید. بازی World of Warcraft با جهان در حال گسترش خود و ترغیب به گشت‌وگذار در آن، همچنان پیشتاز این ژانر است. این بازی با وسعت و بسته‌های الحاقی فراوانی که دارد، ممکن است در نگاه اول دلهره‌آور باشد؛ اما با مزایای بسیاری که در حال حاضر در بازی وجود دارد (مانند رساندن شخصیت به بالاترین لول ممکن)، می‌توانید خیلی زود به سطح سایر بازیکنان برسید.

دو بازی Final Fantasy XIV و The Elder Scrolls Online برای طرفداران این دو فرنچایز و کسانی که می‌خواهند غرق در دنیای بازی شوند، انتخاب مناسبی است. اگر به دنبال تجربه‌ای داستان محور هستید، بازی Final Fantasy XIV با توجه به جهانی غنی و گیم پلی مکمل، گزینه مناسبی است. بازی The Elder Scrolls Online نیز یک از بهترین عناوین چندنفره آنلاین با جهانی وسیع و جذاب است که می‌توانید به‌تنهایی و یا به همراه دوستان خود در آن کاوش کنید.

بازی Warframe مخصوص کسانی است که به شخصی‌سازی و دریافت تجهیزات بهتر و بزرگ‌تر در یک‌روند مداوم علاقه دارند؛ یک بازی تیراندازی اکشن/نقش‌آفرینی رایگان با سلاح‌ها، آیتم‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی که همواره در حال آپدیت شدن هستند.

بازی Phantasy Star Online 2 یک تجربه آنلاین علمی-تخیلی است که ویژگی‌های سبک اکشن/نقش‌آفرینی را در کنار کلاس‌های منحصربه‌فرد و سلاح‌های جذاب به ارمغان آورده است. از طرفی این بازی را می‌توان یکی از عناوین MMORPG مناسب برای تازه‌واردها دانست.

بازی Kingdoms of Amalur Reckoning

کلاسیک‌هایی با طرفداران خاص

  1. Jade Empire
  2. Vampire: The Masquerade – Bloodlines
  3. Nier
  4. Kingdoms of Amalur: Reckoning
  5. Odin Sphere: Leifthrasir

گاهی اوقات بازی‌های بزرگ نقش‌آفرینی، با استقبال خوبی از عموم طرفداران بازی مواجه نمی‌شوند. در عوض این عناوین با گیم پلی و داستان منحصربه‌فرد خود، پایگاهی کوچک‌تر و متعصب‌تر از طرفداران به دست می‌آورند.

بسیاری از بازیکنان، بازی Star Wars: Knights of the Old Republic، ساخته موفق استودیوی BioWare را به یاد دارند اما دنباله آن، اغلب فراموش می‌شود. بازی Jade Empire یک تجربه اکشن نقش‌آفرینی است که یک سیستم اخلاقی را در فرهنگ زیبایی‌شناسی و حماسی چین، پیاده‌سازی می‌کند. این بازی با تغییری جذاب و تازه نسبت به فضای فانتزی رایج همراه بود.

اگر به دنبال بازی دیگری با جوِ فانتزی هستید، Vampire: The Masquerade – Bloodlines انتخاب مناسبی است؛ یک ماجراجویی جاه‌طلبانه‌ی تصمیم-محور که در شهر لس‌آنجلس مدرن جریان دارد. در این بازی شاهد ترکیب یک گیم پلی غیرخطی با نویسندگی هوشمندانه داستان هستیم. بازیکنان در نقش یک خون‌آشام، با یکی از هفت کلن بازی همراه خواهند شد. تصمیمات آن‌ها نه‌تنها بر روی روابط با دیگر شخصیت‌های بازی، بلکه بر روی مهارت‌هایی که فرامی‌گیرند نیز تأثیر دارد.

اگرچه بازی Nier: Automata با موفقیت همراه بود اما نسخه قبلی آن در شروع کار، چندان با اقبال مواجه نشد. البته بازی Nier بعدها توانست با گیم پلی عجیب‌وغریب و چند سَبکی خود، طرفداران خاص خود را پیدا کند. درواقع گیم پلی بازی تلفیقی از سبک‌های هک اند اسلش سه‌بعدی، تیراندازی، بقا و وحشت بود.

بازی Kingdoms of Amalur: Reckoning که متأسفانه تنها ساخته استودیوی 38 Studios بود، یک عنوان اکشن نقش‌آفرینی با حجم زیادی محتوا، پالت رنگی چشم‌نواز و مبارزات لذت‌بخش است. بازی Odin Sphere یک تجربه مبارزه‌ای لذت‌بخش است که در جهانی زیبا و دوبعدی جریان دارد. نسخه بازسازی‌شده آن‌که برای پلتفرم‌های پلی‌استیشن 3، پلی‌استیشن 4 و ویتا عرضه‌شده، سیستم مبارزات را با اضافه کردن قابلیت‌های ویژه برای شخصیت‌ها ارتقا داده است. همچنین این نسخه شامل چندین مرحله جدید و گرافیکی بهبودیافته می‌شود.

بازی Monster Hunter World

کوآپ‌های سرگرم‌کننده

  1. Divinity: Original Sin 2
  2. Borderlands 3
  3. Diablo III
  4. Monster Hunter: World

بسیاری تصور می‌کنند که سبک نقش‌ آفرینی، تنها شامل عناوین تک نفره می‌شود؛ درصورتی‌که تجربه یک بازی نقش‌ آفرینی به همراه دوستان، لذتی دوچندان دارد. بازی Divinity: Original Sin 2، یک عنوان ماجراجویی بسیار موفق با سیستم مبارزات نوبتی است که دست شما را در نحوه پیشبرد داستان و گیم پلی بازی، کاملاً باز گذاشته است.

بازی Borderlands 3، یک بازی تیراندازی اول‌شخص است؛ با تسلط کامل بر کلاس‌های منحصربه‌فرد و کاوش در لوت‌های تصادفی بی‌شمار بازی، تجربه آن لذت‌بخش‌تر می‌شود. اما اگر به شکار لوت‌های تصادفی علاقه دارید، هیچ تجربه‌ای بهتر از بازی Diablo III نمی‌تواند شما را راضی کند. تجربه این بازی به همراه دوستان، به مبارزاتی سریع، خشن و خون‌آلود منجر می‌شود. حالت ادونچر به لذت‌بخش‌تر شدن بازی کمک می‌کند و مطمئناً ساعت‌ها شمارا در چرخه گیم پلی بی‌پایان خود غرق خواهد کرد.

بازی Monster Hunter: World تجربه‌ای با ریتمی کندتر است که بر یک چرخه گیم پلی درگیر کننده تکیه دارد. در این بازی به‌جای لوت‌های تصادفی، باس‌هایی معین را شکار می‌کنید تا از اجزای بدن آن‌ها برای ساخت تجهیزات موردنیاز خود استفاده کنید. به لطف هوش مصنوعی بسیار خوب بازی و درگیر شدن هیولاها با یکدیگر، مبارزات هیچ‌وقت تکراری نمی‌شوند. تنوع سلاح‌های بازی به میزان سرسام‌آوری بالا است که این موضوع، تشکیل یک گروه شکار کامل را اجباری می‌کند.

بازی Assassin's Creed Odyssey

بازی‌های نقش آفرینی زمان‌بر

  1. Diablo III
  2. The Witcher 3: Wild Hunt
  3. Xenoblade Chronicles
  4. Assassin’s Creed Odyssey
  5. The Elder Scrolls V: Skyrim

اگرچه تجربه یک بازی با محتوای 10 تا 20 ساعته، می‌تواند لذت‌بخش باشد اما گاهی اوقات نیاز داریم تا ساعت‌ها در دنیای وسیع یک بازی غرق شویم و زمان از دستمان در برود. همان‌طور که اشاره شد، حالت ادونچر بازی Diablo III، یک چرخه بی‌پایان از پاداش‌های تصادفی است که در تمام بخش‌های بازی اعمال‌شده و کامل کردن آن‌ها، به یافتن دستورالعمل‌هایی برای ساخت آیتم‌های کمک می‌کند. یک حالت season نیز در بازی وجود دارد که در آن باید شخصیتی جدید خلق کرده و تا پایان زمانی مشخص، مجموعه‌ای از چالش‌ها را کامل کنید و درنهایت آیتم‌های تزئینی کمیابی دریافت می‌کنید.

محتویات فرعی بازی The Witcher 3: Wild Hunt به‌قدری بالا است که شمارا سردرگم می‌کند. این محتویات جزو مأموریت‌های استاندارد بازی نیستند بلکه شامل خط‌های داستانی کوچکی می‌شوند که شما را با زندگی افراد دوروبرتان، بیشتر آشنا می‌کند. این محتویات به شما کمک می‌کنند تا در دنیای شگفت‌انگیز و درعین‌حال بی‌رحم بازی، بیشتر غرق شوید. دو بسته الحاقی مجزا نیز بین 25 تا 60 ساعت گیم پلی به بازی اضافه می‌کنند.

مأموریت‌های فرعی بازی Xenoblade Chronicles به‌اندازه The Witcher 3: Wild Hunt عمیق نیستند اما با بیش از 400 مورد، شما را ترغیب می‌کنند تا تمام گوشه‌کنارهای جهان بازی را کاوش کنید. نسخه HD بازسازی‌شده بازی که اخیراً برای سوییچ منتشرشده است، شامل یک بخش اختتامیه نیز می‌شود که محتویات بیشتری را به بازی اضافه کرده است.

سری آساسین کرید اولین بار با بازی Origins وارد ژانر نقش‌آفرینی شد اما بازی Assassin’s Creed Odyssey آن را کامل کرد. حجم بالای مأموریت‌ها، جهانی وسیع برای گشت‌وگذار، شکار مزدبگیران و بسته‌های الحاقی با چندین چپتر، این بازی را به تجربه‌ای تمام‌نشدنی تبدیل کرده است.

بااین‌حال هیچ تجربه‌ای به‌اندازه بازی The Elder Scrolls V: Skyrim، شامل محتویات فرعی نمی‌شود. این بازی سرشار از داستان‌های فرعی است که برای تجربه بسیاری از آن‌ها، باید وارد یکی از فرقه‌های متعدد بازی بشوید و یا به گشت‌وگذار در جهان بازی بپردازید. می‌توانید حتی صرف‌نظر از خط داستانی اصلی، ساعت‌ها به تجربه آنچه Skyrim برای ارائه دارد بپردازید. این صرف‌نظر از بسته‌های گسترش‌دهنده جذابی است که برای بازی منتشرشده‌اند.

نظر شما در مورد این لیست چیست؟ به نظر شما کدام‌یک از بخش‌های مختلفی که در این لیست تعریف‌شده‌اند، مخاطبان بیشتری دارند؟ شما کدام عنوان نقش‌آفرینی دیگری را می‌شناسید که ارزش تجربه کردن را داشته باشد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: GameInformer