یحیی رحیمی

مدیر پلی استیشن در واکنش به خرید‌های ایکس باکس:‌ پرورش استعداد مهم‌تر از سرمایه‌گذاری است

یحیی رحیمی 30 خرداد 1400 بدون دیدگاه
300 بازدید

جیم رایان، مدیرعامل شرکت Sony Interactive Entertainment در مورد چالش‌های ساخت یک بازی انحصاری برای پلی استیشن صحبت کرده و اینکه ساخت یک اثر انحصاری و باکیفیت تنها با بودجه‌ی بالا و هزینه‌های نجومی پیش نمی‌رود و لازم است که توسعه‌دهندگان بااستعداد و توانا را جذب کرد و آزادی عمل زیادی در اختیار استودیوها قرارداد.

جیم رایان در گفتگو با استفان تولیتو که ازجمله ژورنالیست‌های مطرح دنیا بازی‌های ویدیویی، در مورد خلق بازی‌های انحصاری و چالش‌های هدایت استودیوهای پلی استیشن صحبت کرده است. وی باور دارد که سیستم مدیریت او باعث افزایش کیفیت بازی‌های انحصاری شده که در طول 6 ماه گذشته برای پلی استیشن 5 منتشرشده‌اند. سونی در این مدت، بازی‌های مهمی مانند Ratchet & Clank Rift Apart و Returnal‌ را برای کنسول جدید منتشر کرده که هر دو با استقبال طرفداران مواجه شده است. مدیر استودیوهای سونی، باور دارد که توسعه‌ی چنین بازی‌هایی نیازمند خلق فضای شاداب در استودیوها و ایجاد فرهنگی غنی است و سرمایه‌گذاری به‌تنهایی جواب نخواهد داد. وی می‌گوید:

jim ryanدر مورد زمینه‌هایی که پیشرفت کرده‌ایم باید بگویم که برنامه و زمان‌بندی انتشار بازی‌های انحصاری استودیو‌های پلی استیشن پیشرفت زیادی داشته است. پرورش استعدادهای خلاق تنها با سرمایه‌گذاری و هزینه انجام نمی‌شود. باید آزادی عمل به آن‌ها داده شود و ریسک موفقیت یا عدم موفقیت ایده‌های جدیدشان را هم پذیرفت. برای نمونه به بازی Ghost of Tsushima نگاه کنید. این اصلاً بازی نبود که ما به دنبال توسعه‌اش بودیم؛ اما ما با توسعه‌دهندگان با استعداد حاضر در شرکت، سخت‌گیرانه برخورد نمی‌کنیم. ما می‌خواهیم که آن‌ها از سخت‌افزار ما به خلاقانه‌ترین شکل ممکن استفاده کنند.

به نظر می‌رسد که این صحبت‌ها واکنش به خرید‌های شرکت ایکس باکس باشد و می‌دانیم که ردموندی‌ها بیشترین تعداد استودیوهای انحصاری را با کسب مالکیت شرکت بتسدا در اختیار دارند.

جیم رایان پلی استیشن

بازی‌های انحصاری بیشتر در راه است

جیم رایان در ادامه از تعداد بازی‌های انحصاری کنسول پلی استیشن 4 صحبت کرده و باور دارد که پلی استیشن 5، بازی‌های انحصاری بسیار بیشتری دریافت خواهد کرد. او در این مورد می‌گوید:‌

روند انتشار بازی‌ها در حین چرخه‌ی عمر پلی استیشن 4 بی‌نظیر بود اما باید دقت کنیم که بیشتر آن بازی‌ها در نیمه‌ی دوم عمر پلی‌ استیشن 4 به بازار آمدند. ما آگاهانه تلاش کردیم تا این روند را بهبود بخشیم و آنچه تاکنون دیده‌اید، نشان می‌دهد که پیشرفت ما واقعی و قطعی است. ما تنها چند ماه پس از عرضه‌ی پلی استیشن 5، بازی‌های بی‌نظیری را منتشر کرده‌ایم و تازه عناوین بیشتری را هم در خط تولید داریم و توسعه‌دهندگان هم بالاخره از مزیت‌های سخت‌افزار پلی استیشن 5 آگاه شده‌‌اند. واقعاً نمی‌توانم صبر کنم تا محصول نهایی استودیوهای پلی استیشن و شرکای شخص ثالث را ببینم.

جیم رایان برنامه‌های زیادی برای استودیوهای انحصاری سونی دارد و بر اساس گفته‌های وی، بازی‌های انحصاری بسیار بیشتر و باکیفیت‌تری درراه هستند:‌

اگر بازی‌هایی مانند Spider-Man Miles Morales، Returnal‌و Ratchet & Clank Rift Apart نمونه‌ی اهدافی است که توانسته‌ایم در شش ماه اول انتشار PS5 به آن‌ها برسیم، صبر کنید و ببینید که در طی یک و دو سال آینده چه‌کارهایی انجام خواهیم داد!

خرید استودیوهای جدید، هر زمان که لازم است!

مشخص است که سونی به‌شدت روی استراتژی ساخت بازی‌های انحصاری به‌منظور فروش کنسول‌های بیشتر تمرکز کرده و از صحبت‌های ماه پیش مدیر پلی استیشن هم می‌توان این استراتژی را استنباط کرد. توسعه‌ی چنین بازی‌هایی نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر و خرید استودیو‌های تازه است و این دقیقاً کاری است که سونی در حال انجام آن است:

jim ryanما کاملاً بی‌سروصدا اما پیوسته به سرمایه‌گذاری دربازی‌های باکیفیت برای پلی استیشن ادامه داده‌ایم و تا زمانی که از کیفیت و کمیت بازی‌های انحصاری پلی استیشن 5 اطمینان حاصل نکنیم، به این روند ادامه خواهیم داد. ما بارها دست به خرید و ادغام استودیوها زده‌ایم و Insomniac Games‌ مثال بارز آن است؛ اما لازم است بگویم که گزینه‌ی خرید استودیوهای بیشتر در آینده را کنار نمی‌گذاریم.

نظر شما در مورد صحبت‌های جیم رایان چیست؟‌

منبع:‌VGC

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.