League of Legends
کیوان آمیرزاده

راهنمای بازی League of Legends: انتخاب بهترین نقش برای مبتدیان

کیوان آمیرزاده 1 مرداد 1400 بدون دیدگاه
3,909 بازدید

بازی‌های سبک MOBA مثل عناوین DOTA 2 و League of Legends ، طرفداران بسیار زیادی در سراسر دنیا دارند اما مشکل اصلی آن‌ها، پیچیدگی به شدت زیادشان برای بازیکنانی است که تا به حال عنوانی در این سبک را تجربه نکرده‌اند. مهم نیست که تا چه حد در بازی‌های سبک‌های دیگر حرفه‌ای باشید؛ هنگامی که برای اولین بار یک بازی MOBA را شروع می‌کنید، مطمئنا دچار سردرگمی فراوانی خواهید شد. در این سری مقاله، می‌خواهیم بازی مشهور League of Legends را از پایه‌ترین بخشش به شما آموزش دهیم. این آموزش‌ها می‌تواند کمک بسیار زیادی به بازیکنانی که قصد وارد شدن به این سبک را دارند کند و مانع از گیج شدن آن‌ها به دلیل مکانیزم‌های پیچیده این بازی شود. دقت داشته باشید که تمام این آموزش‌ها برای نسخه گوشی این بازی، یعنی Wild Rift، نیز صدق می‌کند.

راهنمای بازی League of Legends

هدف و کلیت بازی League of Legends

در بازی  League of Legends، دو تیم پنج نفره از بازیکنان به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت. هر بازیکن باید یک قهرمان از بین 155 قهرمان بازی را انتخاب کنید. سپس شما وارد نقشه بازی خواهید شد که این نقشه شامل سه Lane بالا، وسط و پایین است. یک بازیکن در “لاین” بالا، یک بازیکن در لاین وسط، دو بازیکن در لاین پایین و یک نفر به سمت جانوران اطراف لاین‌ها می‌رود (اینکه چه قهرمانی باید در چه لاینی برود را جلوتر توضیح داده خواهد شد).

برای پیروز شدن در بازی‌های این سبک، شما باید یک ساختمان که در قلب مقر اصلی دشمن قرار گرفته است را نابود کنید. بازی “لیگ آف لجندز” نیز از این قضیه مستثنی نیست؛ شما برای پیروزی، باید ساختمانی به اسم Nexus را نابود کنید تا برنده بازی شوید اما برای رسیدن به این ساختمان، علاوه بر بازیکنان دشمن، موانع دیگری نیز بین شما و این ساختمان وجود دارد. در هر لاین، موجودات کوچکی که به minion معروف هستند، به سمت مقر دشمن حمله ور می‌شوند. اگر بازیکنان بتوانند هنگامی که میزان سلامتی این موجودات کم است، ضربه آخر را به آن‌ها وارد کنند، میزانی پول دریافت خواهند کرد که با استفاده از آن می‌توانند آیتم‌ بخرند و قهرمان خود را قوی‌تر کنند.

در هر لاین، سه سازه دفاعی بسیار قدرتمند وجود دارد که با نابودی این سه سازه، می‌توانید به مقر اصلی دشمن نفوذ کنید؛ البته قبل از آنکه بتوانید به Nexus دشمن ضربه بزنید، باید دو سازه دفاعی دیگر را نیز نابود کنید. پس هدف کلی بازی، نابود کردن سازه‌های دفاعی و رسیدن به Nexus تیم حریف است اما در عمل هدفی بسیار مهم‌تر از نابود کردن سازه‌های دشمن در بازی وجود دارد و آن هم کشتن بازیکنان حریف است!

اگر شما بتوانید بازیکن حریف که در لاین شما قرار دارد را بکشید، پول خوبی به دست می‌آورید (البته کشتن minionها منبع اصلی درآمد پولی شما است) و می‌توانید با خریدن آیتم، قهرمان خود را قوی‌تر کنید. با قوی‌تر شدن، راحت‌تر می‌توانید سازه‌های دشمن را نابود کنید و پیروز شوید؛ اما حالت برعکس را هم در نظر بگیرید! اگر شما مدام توسط قهرمان حریف کشته شوید، علاوه بر اینکه دیگر به سادگی‌ها نمی‌توانید برای قهرمان خود آیتم بخرید، یکی از قهرمانان حریف نیز به شدت قدرتمند یا به اصطلاح feed شده است که می‌تواند باعث باخت شما شود؛ پس سعی کنید اگر یکی از هم‌تیمی‌هایتان در لاین به کمک نیاز داشت، حداقل یک بار به او برای کشتن قهرمان حریفی که در لاین او حضور دارد، کمک کنید!

با این اوصاف، کشتن بازیکنان تیم مقابل، هدف بسیار مهمی است و برای موفق شدن در این مسیر، انتخاب یک نقش درست، اهمیت بسیار بالایی دارد. اگر نقشی که انتخاب کردید را نتوانید درست بازی کنید، ضربه شدیدی را یک تنه به تیم خود وارد خواهید کرد! پس در ادامه می‌خواهیم 5 نقشی که در بازی وجود دارد را به شما معرفی کنیم و هدف هرکدام از آن‌ها را کاملا شرح دهیم. بر اساس این توضیحات، شما می‌توانید بهترین نقش متناسب با سبک بازی کردن خود را پیدا کنید. در بخش Blind Pick پس از پیدا شدن یک بازی و کلیک کردن بر روی Accept، وارد صفحه انتخاب قهرمان خواهید شد که در صفحه چت، هم‌تیمی‌هایتان، نقشی که می‌خواهند انتخاب کنند را تایپ می‌کنند.

راهنمای بازی League of Legends

1- Jungle

این نقش را می‌توان به جرئت سخت‌ترین نقش ممکن برای بازیکنان تازه‌کار به حساب آورد. دلیل اینکه این نقش به عنوان اولین مورده توضیح داده شده است، تاثیر به شدت آن بر روی لاین‌ها و نقش‌های دیگر است. شخصی که این نقش را انتخاب می‌کند، باید دانش بالایی در مورد نقشه بازی و لاین‌ها داشته باشد. شما با انتخاب این نقش، وارد هیچ کدام از لاین‌ها نخواهید شد و با کشتن هیولاهایی که در اطراف لاین‌ها وجود دارد باید به جمع‌آوری پول بپردازید. هدف اصلی “جانگل”، کمک کردن به لاین‌های دیگر و کشتن اژدهایان بازی است.

در طول بازی هر از چند دقیقه یک بار، یک اژدها در نزدیکی لاین پایین ظاهر می‌شود که میزان سلامتی زیادی دارد و در اوایل بازی، لاقل یکی از هم‌تیمی‌های لاین پایین، برای کشتن آن باید به شما کمک کند. با کشتن هر اژدها، تیم شما تا آخر بازی یک باف (برتری) خاص خواهد داشت که این برتری بستگی به نوع اژدهای کشته شده دارد. پس از کشتن 4 اژدها، تیم شما یک باف به شدت قدرتمند را دریافت خواهد کرد که می‌تواند نقش بسیار مهمی را در پیروزی تیم شما ایفا کند. پس یکی از اهداف نقش جانگل، کشتن این اژدهایان است. دقت داشته باشید که اگر تیم حریف این اژدهایان را بکشد، تیم شما با مشکلات زیادی رو به رو خواهد شد.

هدف دوم این نقش که مهم‌ترین آن است، Gank کردن لاین‌های دیگر است؛ به این معنا که بدون آنکه بازیکنان حریف در یک لاین متوجه حضور او شوند، وارد آن لاین شود و همراه با هم‌تیمی‌های خود، یک مبارزه ناجوان‌مردانه را به تیم حریف تحمیل کند و حداقل یکی از قهرمانان دشمن را یا خودش یا یکی از هم‌تیمی‌هایش، از بین ببرد! برای مثال در لاین پایین، دو قهرمان از تیم شما و دو قهرمان از تیم حریف حضور دارند. اگر شما بدون آنکه دو بازیکن تیم حریف در لاین پایین متوجه شوند به آن‌ها حمله کنید، وارد یک مبارزه سه نفر (تیم شما) در برابر دو نفر (تیم حریف) خواهید شد که احتمال پیروز شدن شما بیشتر است.

احتمالا از همین الان هم متوجه اهمیت بالای این نقش در بازی League of Legends شده‌اید؛ اگر وضعیت یک لاین وخیم باشد، کمک‌های متوالی جانگل می‌تواند ورق را برگرداند و وضع آن لاین را بهبود دهد. دقت داشته باشید که اگر نتوانید در Gank خود حداقل یکی از هیروهای دشمن را بکشید یا آسیب جدی به او وارد کنید، عملا کار مفیدی انجام نداده‌اید! در عین حال باید حواستان باشد که با Gank کردن مداوم، نمی‌توانید xp کافی جمع کنید و از نظر level، عقب خواهید افتاد. در مقابل اگر نتوانید به اندازه قهرمان جانگل تیم حریف به تیم خود کمک کنید، ممکن است بازی برده را به راحتی ببازید! پس بهتر از از همان اول سراغ این نقش نروید.

راهنمای بازی League of Legends: انتخاب بهترین نقش برای مبتدیان

2- Top

قهرمانان جانگل بازی League of Legends معمولا کمتر به سراغ Gank کردن لاین بالا می‌روند. قهرمانان این لاین معمولا خط سلامتی بالایی دارند و کشتن آن‌ها اصلا کار راحتی نیست. به طور معمول، قهرمانان Fighter یا Tank بهترین گزینه برای این لاین هستند. “فایترها” میزان آسیب رسانی بالا در کنار خط سلامتی نسبتا بالایی دارند که در خط مقدم مبارزات آخر بازی قرار می‌گیرند. “تانک‌ها” میزان آسیب رسانی کمتری نسبت به فایترها دارند اما خط سلامتی به شدت بالای آن‌ها در کنار آیتم‌های سفت‌کننده (Armor و Magic Resistance) کشتن آن‌ها را به شدت سخت می‌کند. در این لاین، شما تنها هستید و عضوی دیگری از تیمتان در کنارتان حضور ندارد و به همین دلیل، level شما زودتر از جانگل و لاین پایین بالا می‌رود.

قهرمانان لاین بالا، معمولا در حال فارم کردن (کشتن مینیون‌ها) هستند و کمتر به دنبال درگیر شدن با یکدیگرند؛ البته بعضی از قهرمانان لاین بالا (مثل Darius یا Sett) جوری طراحی شده‌اند که از سومین level خود می‌توانند به راحتی شما را بکشند! پس اگر میبینید که نمی‌توانید به راحتی فارم کنید، زیر سازه دفاعی خود بمانید تا مینیون‌ها حریف به آن برسند و در آرامش فارم کنید! این قهرمانان در اواخر بازی به عنوان خط مقدم مبارزات قرار خواهند گرفت؛ پس شما باید سعی کنید با تمام قدرت، فارم کنید و به خرید آیتم‌های دفاعی بپردازید تا در اواخر بازی، تیم شما یک سپر دفاعی در برابر قهرمانان آسیب‌زن تیم حریف داشته باشد.
شاید بیشترین استراتژی‌های موجود بازی، در لاین بالا باشد اما معرفی کردن آن‌ها به بازیکنان تازه‌کار، بدتر باعث گیج شدنان می‌شود. پس اگر قهرمانانی در لاین بالا مشاهده کردید که اصلا تانک یا فایتر نبودند، تعجب نکنید! همه نوع قهرمانی در لاین بالا تست می‌شود؛ حتی قهرمانانی که برای نقش ساپورت طراحی شده‌اند! برای بازیکنان تازه‌کار، قهرمانان فایتر برای این لاین پیشنهاد می‌شود که در مقاله‌های بعدی معرفی خواهند شد.

راهنمای بازی League of Legends

3- Mid

در حالت کلی، بیشترین میزان آسیب‌رسانی از قهرمان لاین وسط انتظار می‌رود! قهرمان این لاین باید سرنوشت ساز باشد و اگر نتواند خود را قوی کند، ضربه شدیدی را به تیمش وارد می‌کند. جالب است که بدانید در طول یک بازی، هر دو قهرمان لاین وسط (هم‌تیمی و دشمن) می‌توانند به صورت همزمان قوی شوند؛ یعنی اگر در طول بازی قهرمان لاین وسط شما قوی (Feed) شده باشد، لزوما به معنای ضعیف شدن قهرمان وسط تیم حریف نیست! قهرمانان لاین وسط نیز همانند نقش جانگل، می‌توانند به Gank کردن بپردازند؛ به این معنا که حتی اگر نتوانستند در مقابل حریف خود در لاین به خوبی عمل کنند، با حمله کردن به یک لاین بالا یا پایین و کشتن قهرمانان آن لاین، به راحتی می‌توانند قوی شوند.

قهرمانان لاین وسط، میزان آسیب‌رسانی وحشتناک بالایی را دارند و به دلیل تنها بودن در لاین (همانند قهرمان لاین بالا) با سرعت بیشتری نسبت به هم‌تیمی‌های خود level up می‌شوند. دقت داشته باشید که شما در این نقش باید اهمیت بالایی به فارم کردن و کشتن قهرمان مقابلتان دهید و Gank کردن را در اولویت دوم بگذارید. نکته مهم دیگر آن است که جانگل‌ها، این لاین را در بازی League of Legends زیاد مورد حمله قرار می‌دهند و اگر حواستان نباشید، جانگل تیم حریف می‌تواند باعث گریه کردنتان شود!

معمولا دو نوع قهرمان در این لاین حضور پیدا می‌کنند؛ Assassin و Mage. اساسین‌ها قابلیت جا به جا شدن سریعی را با استفاده از توانایی‌های خود (Ability) دارند و می‌توانند آسیب شدیدی را در مدت زمانی چند ثانیه‌ای به یک قهرمان وارد کنند. میج‌ها با استفاده از توانایی‌های خود می‌توانند آسیب بسیار شدیدی را حتی به تانک‌های بازی وارد کنند و در صورت فید شدن، توانایی کشتن یک قهرمان ضعیف با استفاده از تنها یک توانایی را دارند. به بازیکنان تازه‌کار، بازی کردن با میج‌ها پیشنهاد می‌شود چراکه قهرمانان میج، معمولا پیچیدگی کمتری نسبت به اساسین‌ها دارند.

راهنمای بازی League of Legends

4- ADC

نقش ADC (Attack Damage Carry) همانطور که از نامش پیداست، باید از طریق ضربه‌های عادی بتواند آسیب شدیدی را به تیم مقابل وارد کند. این نقش در لاین پایین همراه با ساپورت قرار دارد. لاین پایین، تنها لاین بازیست که دو هم‌تیمی در کنار یکدیگر در آن حضور دارند و به همین دلیل، میزان دریافت xp شما کمتر می‌شود و مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا شما بتوانید level up شوید. بدبختی در این لاین زیاد است! قهرمانان ADC میزان سلامتی بسیار کمی دارند که باعث می‌شود بهترین گزینه Gank برای قهرمان جانگل و لاین وسط حریف شوند.

قهرمانان ADC باید Range باشند؛ یعنی از فاصله دور بتوانند ضربات عادی را به دشمنان وارد کنند. با توجه به اینکه یک هم‌تیمی در نقش ساپورت در کنارتان حضور دارد تا از شما مراقبت کند، می‌توانید در اوایل بازی با خیال راحت به فارم کردن بپردازید. این نقش اگر بتواند فید شود، توانایی آسیب‌رسانی شدیدی را پیدا می‌کند و به همین دلیل، در مبارزات تیمی، تمرکز بالایی برای کشتن قهرمان ADC وجود دارد. حواستان باشد که اساسین‌ها به راحتی می‌توانند قهرمان ADC را بکشند و به همین دلیل علاوه بر جانگل، قهرمانان لاین وسط نیز علاقه زیادی به Gank کردن این لاین دارند! اگر بتوانید این پروسه را با جان سالم بگذرانید، در آخر بازی تبدیل به یک هیولای آسیب رسانی خواهید شد که از فاصله زیاد می‌تواند تیم حریف را به زانو در بیاورد!

اگر برخی از توضیحات بالا باعث دلسردی شما از این نقش شده است، نگران نباشید! هم‌تیمی شما که در نقش ساپورت است، نه تنها وظیفه محافظت از شما را دارد، بلکه باید به شما برای کشتن قهرمانان حریف کمک کند، حتی اگر کشته شود! پس بهتر است توضیحات نقش ساپورت را هم مطالعه کنید تا متوجه برتری‌های این نقش نسبت به دیگر نقش‌های شوید.

راهنمای بازی League of Legends

5- Support

این نقش اصلا نیازی به فارم کردن ندارد، نیازی ندارد تا خودش مستقیم قهرمان حریف را بکشد و حتی نیاز به خریدن آیتم‌های گران ندارد! این قهرمانان همراه با نقش ADC به لاین پایین می‌روند و باید از جان خود برای پشتیبانی از این نقش مایه بگذارند. هدف اصلی این نقش آن است تا کاری کند تا ADC به راحتی بتواند قهرمانان مقابلشان را بکشد حتی اگر در این راه کشته شود. این قهرمانان باید توانایی‌های CC (Crowd Control) داشته باشند؛ توانایی‌هایی که بتواند قهرمان حریف را Stun، Root، Slow یا Hook کند. در این صورت، قهرمان تیم مقابل نمی‌تواند آزدانه حرکت کند یا از توانایی‌های خود استفاده کند و ADC به راحتی می‌تواند آن قهرمان را بکشد.

شما باید بازی را برای ADC تیم حریف جهنم کنید! بعد از رسیدن به ششمین level و باز شدن توانایی آلتیمیت، سعی کنید با CC کردن ADC تیم حریف، مانع از حرکت او شوید تا ADC شما بتواند چندین ضربه را به او وارد کند. البته باید حواستان باشد که ساپورت تیم مقابل قرار نیست شما را نگاه کند و هدف او نیز حمله کردن به یارتان است! از طرفی شما باید مدام در حال خریدن و استفاده از Ward باشید تا با روشن کردن بخش‌هایی از نقشه، متوجه خطر احتمالی Gankهای حریف شوید. هر قهرمانی که یک توانایی “استان” یا “روت” داشته باشد، گزینه مناسبی برای ساپورت است اما بهترین قهرمانان ساپورت، تانک‌های ساپورت هستند که کار را برای ADC خود راحت‌تر می‌کنند.

دقت داشته باشید که هدف شما آسیب رسانی یا نابود کردن سازه‌های دفاعی حریف نیست؛ بلکه هدف اصلی شما کمک کردن به تیمتان برای کشتن قهرمانان حریف است. با اینکه این نقش برای بازیکنان تازه‌کار راحت است، اما سعی کنید نقش‌های دیگر را هم امتحان کنید تا با مفهوم کلی فارم کردن و آیتم خریدن بهتر آشنا شوید.

در این مقاله به معرفی کلی بازی League of Legends پرداختیم و از مقالات بعدی، به آموزش قهرمانان قدرتمند هر لاین خواهیم پرداخت.

منبع: Mobalytics

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

لیگ آف لجندز چیست؟

لیگ آن لجندز یک بازی در سبک موبا است که توسط شرکت Riot Games ساخته شده و به صورت رایگان در دسترس است. این بازی تنها برای کامپیوتر در دسترس است و طرفداران بسیار زیادی در سراسر دنیا دارد.

۱
لیگ آف لجندز چطور بازی می‌شود؟

در بازی  League of Legends، دو تیم پنج نفره از بازیکنان به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت. هر بازیکن باید یک قهرمان از بین 155 قهرمان بازی را انتخاب کنید. سپس شما وارد نقشه بازی خواهید شد که این نقشه شامل سه Lane بالا، وسط و پایین است. یک بازیکن در "لاین" بالا، یک بازیکن در لاین وسط، دو بازیکن در لاین پایین و یک نفر به سمت جانوران اطراف لاین‌ها می‌رود

۲
چطور در بازی League of Legends‌ پیروز شویم؟

برای پیروز شدن در بازی‌های این سبک، شما باید یک ساختمان که در قلب مقر اصلی دشمن قرار گرفته است را نابود کنید. بازی "لیگ آف لجندز" نیز از این قضیه مستثنی نیست؛ شما برای پیروزی، باید ساختمانی به اسم Nexus را نابود کنید تا برنده بازی شوید اما برای رسیدن به این ساختمان، علاوه بر بازیکنان دشمن، موانع دیگری نیز بین شما و این ساختمان وجود دارد.

۳
آیا بازی League of Legends رایگان است؟

بله بازی League of Legends از همان ابتدا به صورت رایگان منتشر شده و می‌توانید با خرید هیروهای جدید، سبک بازی خود را تغییر دهید. بیس و اساس بازی رایگان است اما خرید درون‌برنامه‌ای جزء مهم این بازی سبک موبا است.

۴
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.