3d-audio-ps5
یحیی رحیمی

بررسی کوتاه: آیا فناوری صدای سه‌بعدی پلی استیشن همان‌طور است که می‌گویند؟

یحیی رحیمی 27 آبان 1399 بدون دیدگاه
437 بازدید

فناوری صدای سه‌بعدی در کنار دسته بازی DualSense، یکی از استراتژی‌های سونی برای کمپین تبلیغاتی پلی استیشن 5 بود و مدت‌هاست که در مورد آن‌ها می‌شنویم. فناوری صدای سه‌بعدی ازنظر تعدادی از توسعه‌دهندگان بازی، انقلابی توصیف‌شده و باعث نزدیک شدن بازی‌های نسل نهم به واقعیت شده است. همه می‌دانیم که شور و هیجان زیادی پیرامون این فناوری صدا وجود دارد، اما آیا موتور صدای سونی توانسته انتظارات بالا رفته را برآورده کند یا خیر؟

ابتدا باید بگوییم که چند سالی است صدای سه‌بعدی شبیه‌سازی‌شده توسط هدست وایرلس پلاتینیم سونی استفاده کرده‌ایم و برای نمونه عناوین انحصاری مانند The Last of Us Part II و Days Gone طوری طراحی‌شده‌اند که از فناوری صدای سه‌بعدی توسط هدست سونی پشتیبانی کنند. ما فناوری مشابهی را در هدست واقعیت مجازی پلی استیشن هم دیدیم که حتی سخت‌افزار جداگانه برای پردازش صدا، در آن هدست قرار داده‌شده بود.

برای همین است که ما شاهد تغییر زیادی نسبت به تجربه‌ای که روی پلی استیشن 4 پیدا کردیم، نبودیم. واضح است که کیفیت صدا و میکس نهایی آن در عناوین انحصاری مانند Demon’s Souls فوق‌العاده بود و توانستیم که موقعیت تمامی دشمنان اطراف را تنها با صدای آن‌ها، تشخیص دهیم. این تجربه، فراتر از صدای استریو بود که تابه‌حال شنیده‌ایم. این فناوری جدید به ما اجازه‌ای شنیدن صدا از سمت بالا، پایین و اطراف را داد.

مدیر کل کمپانی سونی چند وقت پیش در مورد اهمیت صدای سه بعدی گفته بود:

صدا عنصری بسیار مهم است. با نصب  پردازنده صدای سه بعدی داخل کنسول PS5، توانسته ایم که تجربه ای پیشرفته و گسترده ارایه دهیم. بازیکنان می توانند صدای تمامی حرکات را چه در جلو و چه در عقب خود بشنوند و این به آن‌ها اجازه می دهد تا درک بهتری از آنچه پیرامونشان است داشته باشند. با ترکیب ویژگی های سرعت، بازخوردهای لمسی و صدا، می توانیم یک تجربه بی نظیر روی کنسول PS5 ارایه دهیم که نمونه آن قبلا امکان پذیر نبوده است.

بهترین مثال برای فناوری صدای سه‌بعدی پلی استیشن، بازی Call of Duty Black Ops Cold War است. وقتی‌که نقشه مسکو را در حالت مولتی پلیر بازی می‌کنید، می‌توانید صدای تمامی قدم‌های پشت سر و اطراف را به‌دقت شنید. برای نمونه شنیدیم که دشمنی از سمت پله‌ها می‌آید و باعث شد که سریعاً نسبت به آن واکنش نشان دهیم و او را از دور مسابقه خارج کنیم. مشخص است که این فرانچایز، ازنظر صدا فوق‌العاده عمل کرده اما بازهم تغییر زیادی نسبت به نسخه‌های پیشین را دیدیم.

حتی در بازی Dirt 5 هم حس بهتری از محیط اطراف پیدا می‌کنید و موسیقی متن بازی را از جهت‌های مختلفی می‌شنوید و موقعیت واقعی صدا را کاملاً متوجه خواهید شد که کمک زیادی به شما می‌کند. در مورد بازی Astro’s Playroom هم شاهد چنین نکته‌ای بودیم و هنگام عبور خودروهای مختلف، موقعیت آن‌ها را از روی صدا تشخیص دادیم.

3D Audio PS5

در آخر باید گفت که تغییر ایجادشده، چندان مشخص نیست و ازآنچه فکرش را می‌کردیم نامحسوس‌تر بود. البته که بازی‌های انحصاری سونی همگی صدای فوق‌العاده‌ای دارند و باید این فناوری را در بازی‌های مختلف تست کرد تا نتیجه نهایی به دست آید. مارک سرنی، بارها گفته که این فناوری باعث بهبود تجربه کاربری هدست پلی استیشن شده اما؛ هنوز به دنبال آن لحظه‌ای هستیم که از صدا متعجب زده شویم و باور داریم که ارتقای صدا نسبت به آنچه در کمپین تبلیغاتی گفته شد، نامحسوس‌تر بود.

منبع: PushSquare

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.