The Last of Us Part II
یحیی رحیمی

تفاوت نمره متاکریتیک The Last of Us Part II: چرا امتیازهای عددی ارزشی ندارند؟

یحیی رحیمی 1 تیر 1399 بدون دیدگاه
597 بازدید

بازی The Last of Us Part II بالاخره منتشر شد و چند روز پیش نیز نقدها و امتیازهای آن را مشاهده کردیم. هر چند که نمره متای بازی 95 از 100 است و بسیاری از وب سایت های مطرح نیز نمره 10 را از 10 اعطا کرده اند، کاربران نظر دیگری دارند و فعلا نمرات بازی 3.5 از 10 است و عجیب است که این امتیاز از بین 31 هزار بررسی به دست آمده است و حدود بیست هزار نظر نیز منفی هستند. اما آیا این عددها ارزشی دارند؟

با انتشار بازی The Last of Us Part II و بازشدن صفحه بررسی کاربران، افراد مختلف سریعا وارد شدند و نمره صفر را به ثبت رساندند. Forbes گزارش داده است که تنها چند ساعت بعد از انتشار، 5000 نقد و بررسی توسط کاربران به ثبت رسیده است که اقدام دور از باور است زیرا که بازی حدود 30 ساعت گیم پلی دارد. اما برای بررسی دلیل این ماجرا باید به کمی عقب تر برگردیم.

با انتشار تریلر گیم پلی بازی The Last of Us Part II در رویداد E3 2018 شاهد هجمه کاربران نسبت به داستان و شخصیت الی بودیم. بسیار همان زمان نظراتی چون: «این یک بیانیه سیاسی است و بازی ویدیویی نیست» یا «تنها یک پروپاگاندا را شاهد هستیم» را به ثبت رساندند. حالا نیز دقیقا همان نظرات را در صفحه متاکریتیک بازی شاهد هستیم.

the last of us part ii metacritic

با نگاهی به صفحه کاربران می توانیم نظرات عجیبی را مشاهده کنید. یکی گفته است که «بازی را تمام کردم و هیچ ارزشی نداشت!» دیگری نوشته است که این «این بازی توهینی کامل به شخصیت های اصلی بازی است.» در سوی دیگر حدود 8500 نظر مثبت نیز در مورد بازی وجود دارد که از صداپردازی و همچنین گرافیک بازی تعریف زیادی کرده اند. در نتیجه می توان گفت شاهد یک بمب از سوی کاربران هستیم و حتی ممکن است یک کمپین نیز در پشت زمینه در جریان باشد.

اما آیا همه بازی های ویدیویی چنین تفاوتی میان امتیاز منتقدان و کاربران دارند؟ باید گفت که Fallout 76 از سوی منتقدان نمره 53 را دریافت کرد و نمره کاربران نیز 2.8 بود. بازی Anthem نیز دارای نمره 54 و نمره کاربران 3.5 بود. این مساله ای دیگر را بیان می کند که امتیازدهی عددی دیگر ارزشی ندارد و باید از انجام این کار صرف نظر کنیم. وب سایت Polygon که در زمینه نقد و بررسی بسیار اسم مطرحی است، حالا از امتیازدهی عددی صرف نظر کرده است و حتی خود IGN نیز دیگر از امتیاز عددی استفاده نمی کند.

متاکریتیک اما از سوی دیگر تصویری اشتباه از فیلم ها و بازی های ویدیویی ارایه می دهد. خود متاکریتیک هیچ توضیحی در مورد نظرات بیان شده نمی دهد. از سویی کاربران می گویند نظرات بسیار مثبت مانند اعطای امتیاز 10 کار کمپین تبلیغاتی است و از سویی خود منتقدان مطرح نیز به دریافت پول از سوی استودیوها متهم شده اند و تعدادی باور دارند که اعطای امتیاز بیشتر جنبه تبلیغاتی پیدا کرده است. ممکن است به نمره یک بازی نگاه کنید و باور داشته باشید که این عنوان می تواند روز شما را بسازد اما بعدا می بینید که کاملا نتیجه ای برعکس حاصل می شود. اینجاست که باید بار دیگر به امتیاز دهی عددی فکر کنیم. آیا چنین چیزی واقعا لازم است؟

منبع: Kotaku

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.