بازی EA Sports FC 24
یحیی رحیمی

تغییرات گیم پلی EA Sports FC 24: فیفا قدیمی با برند جدید

یحیی رحیمی 29 تیر 1402 بدون دیدگاه
622 بازدید

بازی FC 24 اولین عنوان جدید شرکت EA Sports خارج از دنیای فیفا است. قطع رابطه میان الکترونیک آرتز و فدراسیون جهان فوتبال منجر به انتشار بازی فوتبال جدید تحت برند تازه‌ای شد. اما بازی FC 24 چه تغییراتی نسبت به بازی FIFA 23 کرده است و اینکه آیا این تغییرات واقعاً آن‌طور که سازنده می‌گوید چشم‌گیر است؟‌ در ادامه خواهید دید که چرا اف سی 24 یک برند جدید با همان سبک فوتبال فیفا قدیمی است و آن‌چنان تغییری در آن ایجاد نشده است.

مهم‌ترین تغییری که شرکت EA روی آن مانور می‌دهد، افزودن انیمیشن‌های تازه است. قابلیت هایپرموشن V اجازه می‌دهد تا حرکات فوتبال در واقعیت سریعاً به انیمیشن تبدیل شوند و در بازی FC 24 ارائه شوند. برای نمونه گل ویژه هالند مقابل تیم دورتموند به‌طور کامل در بازی جدید بازسازی شده است. EA بارها در طی روزهای اخیر و در طی مصاحبه‌ها روی این قابلیت تمرکز کرد و به نظر می‌رسد که چندان ایده‌ای برای بهتر کردن گیم‌پلی بازی ندارد.

گیم پلی بازی اف سی 24

قابلیت‌های گیم پلی EA Sports FC 24

مهم‌ترین تغییر در گیم پلی FC 24 را قابلیت PlayStyles ایجاد می‌کند. این قابلیت طوری است که سبک بازی مخصوص یک سری بازیکنان را بازسازی می‌کند. برای نمونه هالند می‌تواند شوت‌های پرقدرت بزند و اگر از فاصله دور با او شوت بزنید، امکان گل شدن آن بسیار زیاد است. بازیکن معمولی نمی‌تواند از چنین فاصله‌ای گل بزند. یا مثلاً وینیسیوس می‌تواند دریبل‌های بهتری بزند و دفاع را فلج کند. علاوه بر این یک قابلیت دیگر به نام پلی‌استایلز پلاس نیز ارائه شده است. این قابلیت مشابه قبلی است و تنها بازی‌کنانی که مهارت بیشتری داشته باشند، عملاً قابل‌مهار نیستند. مشخص نیست این قابلیت چه تأثیری روی بالانس بازی خواهد داشت. فکر کنید که دفاع کردن مقابل هالند عملاً بیهوده خواهد بود.

قابلیت پلی‌استایل بیشتر برای آلتیمت تیم کاربرد دارد. EA تمام تمرکز خود را روی بخش آلتیمت تیم گذاشته است. عملاً بخش‌های دیگر تغییر خاصی نکرده‌اند. پلی‌استایل زمانی اهمیت دارد که شما بازیکنان حرفه‌ای با مهارت‌های ویژه را در تیم خود داشته باشید. اگر تیم ضعیفی را انتخاب کنید، بدون شک توسط تیم مقابل نابود خواهید شد. ترکیب فوتبال بانوان و مردان در آلتیمت تیم نیز بعد دیگر واقعیت‌گرایی است که شرکت EA به آن می‌نازد. اعتراض‌ها به حدی بالا گرفت که مدیران EA Sports مجبور شدند بگویند که این بخش کاملاً فانتزی است و واقعیت‌گرایی اهمیتی ندارد.

گیم پلی بازی EA Sports FC 24

سیستم پاس‌کاری و تکل‌زنی جدید

گیم پلی EA Sports FC 24 یک سری تغییرات ریز به خود دیده است. برای نمونه قابلیت پاس‌کاری دقیق بهتر شده است. شما می‌توانید سه نوع پاس دقیق ارسال کنید. اولین پاس با فشردن دکمه R1 + مثلث امکان‌پذیر است که یک پاس عمقی دقیق به مهاجم ارسال می‌شود. پاس دوم نیز با فشردن R1 + دایره امکان‌پذیر است که سانتر دقیق به شمار می‌آید. در نهایت فشردن دکمه‌های L2 + R1 + مثلث باعث می‌شود تا توپ دقیقاً جلوی پای مهاجم قرار بگیرد. این ایده تازه‌ای نیست و مشابه همان پاس دستی بازی‌های قبلی است. این قابلیت باعث می‌شود تا تاکتیک‌های بهتری پیاده شود و افرادی که هوش بیشتری در یافتن فضاهای خالی دارند، بتوانند بیشترین استفاده را ببرند.

چندین نوع دویدن سریع نیز اضافه شده است. بازیکنان با پست‌های مختلف دارای سرعت دویدن متفاوت خواهد بود. این قابلیت به‌خوبی کار شده است و حتماً تأثیر آن در بازی FC 24 خواهید دید. مهم‌تر از همه، افزودن یک نوع تکل جدید است. یک سری از مدافعان خبره می‌توانند تکل‌های ویرانگری بزنند و توپ را سریعاً از چنگ مهاجم بیرون بیاورند و یک ضد حمله شکل دهند. تکل جدید می‌تواند ضد حمله تیم حریف را در کسری از ثانیه نابود کند. این قابلیت را در ویدیو گیم پلی جدید می‌توانید مشاهده کنید.

گیم پلی بازی EA Sports FC 24

EA Sports FC 24 یا فیفا 23؟

فناوری هایپرموشن 5 باعث شده تا تماشای مسابقات جالب‌تر شوند. برای نمونه دروازه‌بان توپ را آماده شوت می‌کند، یا اینکه آمار و ارقام بیشتری هنگام مسابقه نمایش داده می‌شوند. هدف این است که بازی‌کننده هنگام مسابقه کمتر بازی را متوقف کند و آمارهای مهم به‌طور مداوم اعلام شوند. در نهایت گرافیک بازی نیز به طرز خیره‌کننده‌ای بهتر شده است. چهره بازیکنان مشهور جالب‌تر است و همچنین نحوه حرکت بازیکنان و لباس‌ آن‌ها نیز دقت بیشتری پیدا کرده است. دقت طراحی دست‌ها و انگشتان نیز در FC 24 بهتر شده است. هوش مصنوعی نیز عملکرد بهتری دارد.

طراحی منوهای بازی FC 24 نسبت به FIFA 23 بسیار بهتر شده است. سرعت جابه‌جایی میان منوها عالی است و همچنین قابلیت تماشا ویدیو زنده نیز به منو اصلی اضافه شده است. در نهایت باید به ترکیب فوتبال زنان و مردان در آلتیمت تیم بپردازیم. این بخش به‌طور کامل به یک فانتزی تبدیل شده است. واقعیت آن است که بازیکنان زن در این بازی، قد کوچک‌تری دارند و همچنین بدن عضلانی نمی‌بینیم. این باعث شده تا سرعت بازی گرفته شود و منتقدانی که اف سی 24 را تجربه کرده‌اند، همگی از کاهش سرعت بازی می‌گویند. برای نمونه مدافعان مرد می‌توانند ساده‌تر مهاجمان زن را مهار کنند.

جمع‌بندی

هنوز زود است به انتقاد از این تغییر بپردازیم و امیدواریم که شاهد تبدیل این بازی به فورتنایت نباشیم. این احتمال وجود دارد که ابرقهرمان‌ها و شخصیت‌ها فیلم و سریال نیز با این بازی ترکیب شوند. ایده‌ای که باعث شد تا EA برای جدایی از فیفا هیجان بیشتری داشته باشد. در نهایت باید گفت که بازی FC 24 یک بازی فوتبالی ضعیف نیست. اما این بازی‌ تغییر چندانی با فیفا 23 ندارد و به طرز قابل توجه یا عجیبی به بازی قبلی شباهت دارد. EA بیشتر روی برندینگ سرمایه‌گذاری می‌کند و همچنان بخش‌های مهم این بازی را رها کرده است تا بتواند آلتیمت تیم را به یک ماشین پول‌سازی کامل تبدیل کند.

منبع: IGN

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.