فوتبال به یک بخش جدانشدنی از زندگی من تبدیل شده است. تقریباً از زمانی که به یاد دارم پای فوتبال نشسته‌ام یا فوتبال بازی کرده‌ام یا تیم موردعلاقه‌ام را در یک بازی ویدیویی هدایت کرده‌ام، از دست بازیکنان عصبانی شده‌ام، از هیجان نفسم بند آمده و بارها اعضای خانواده را با جیغ و داد خوشحالی پس از گل آزار داده‌ام. سری بازی فیفا در واقع با من متولد شد و قدم به قدم با هم رشد کردیم. این بازی که اوایل هویت یک عنوان فوتبالی را داشت، کم‌کم از رفیق به آشنا و در نهایت غریبه تبدیل شد. گذر از برند فیفا و آغاز EA Sports FC خداحافظی با دوره‌ای تکرار نشدنی است. اما آیا بازی EA FC 24 توانسته مسیر تازه‌ای طی کند و همانند اسمش، نفس تازه‌ای به عاشقان بازی‌های فوتبال ببخشد؟ در مطلب بررسی و نقد بازی EA Sports FC 24 تمام جوانب بازی جدید را بررسی خواهم کرد و خواهیم دید که الکترونیک آرتز ثابت کرده است که تغییر در برند، به معنی تغییر در بازی نیست.

بازی FIFA 23 آخرین نسخه از این مجموعه قدیمی بود که تحت لیسانس فدراسیون جهانی فوتبال منتشر شد. جیانی اینفانتینو، مدیرکل فیفا سال گذشته اعلام کرد که بازی تازه‌ای با اسم فیفا منتشر می‌شود و اینکه این بازی برای همیشه بهترین خواهد بود. در حال حاضر خبری از آن بازی نیست و هیچ شرکت بازی‌سازی هم به پرداخت یک میلیارد دلار برای دریافت این حق امتیاز و ساخت یک بازی فوتبالی جدید تن نداده است. در نتیجه همچنان رقابت قدیمی میان کونامی و الکترونیک آرتز در جریان است. رقابتی که در طی سال‌های اخیر به یک روند یک‌طرفه تبدیل شده است و مجموعه بازی eFootball آن رونق سابق را ندارد. EA با قراردادهای تبلیغاتی عظیم و به چنگ آوردن حق امتیاز رقابت‌های ویژه مانند لیگ قهرمانان اروپا، خود را به معتبرترین شرکت تولیدکننده شبیه‌ساز فوتبال تبدیل کرده است. FC 24 آغاز دوران تازه‌ای برای این بازی است، اما به نظر می‌رسد که EA یک سال گذشته را صرف طراحی لوگو و اسم جدید کرده است و همچنان بخش‌های قدیمی و اساسی این مجموعه را بدون تغییر نگه داشته است. این بازی به‌آرامی به ماشین پول‌سازی EA تبدیل شده است و طرفداران هم هرساله چند صد دلار خرج بازی می‌کنند و EA با توجه به حمایت مالی بازی‌کنان، دلیلی برای زحمت دادن به خود و انتشار یک بازی متفاوت نمی‌بیند.

بازی‌های ورزشی در طی چند سال اخیر از فوتبال گرفته تا بسکتبال و فوتبال آمریکایی و هاکی، همگی به یک محصول خالی از نوآوری و تکراری تبدیل شده‌اند. در واقع هر نسخه جدید با تغییرات اندکی در دسترس قرار می‌گیرد و علاقه‌مند این مجموعه باید هر سال حداقل هفتاد دلار خرج آن کنند تا اینکه سال آینده تقریباً بازی بی‌مصرف شود. همچنین خبری از آن هویت سابق این بازی‌ها نیست و همگی با گنجاندن فروشگاه و آیتم‌ها و پک‌ها و ریزتراکنش به یک کازینو آنلاین تبدیل شده‌اند. در بخش بررسی آلتیمت تیم FC 24 به این نکته می‌پردازم که چطور EA تنها با تغییر دادن چند رقم در دیتابیس بازی، گیمرها را مجاب به هزینه کردن می‌کند. روح فوتبال را در اف سی 24 ندیدم و آلتیمت تیم که مرکز توجه این بازی است، ارتباط ضعیفی با دنیای فوتبال دارد. طوری که حالا زن و مرد کنار همدیگر فوتبال بازی می‌کنند و به نظر می‌رسد که پای شخصیت‌های غیرفوتبالی هم به آن باز خواهد شد. روزی را می‌بینم که مستر چیف و کاپیتان پرایس در حال کاشته‌زنی هستند و بدون شک EA برای دوشیدن بیشتر این بازی به تمام این کارها تن خواهد داد.

تغییرات گیم پلی FC 24

گیم پلی بازی EA Sports FC 24

بزرگ‌ترین تغییر به گفته توسعه‌دهنده، فناوری هایپرموشن 5 است. همین فناوری که مثل اجزاء تشکیل‌دهنده شامپو می‌ماند. مثلاً وقتی که شما شامپو می‌خرید، روی بدنه آن نوشته شده که این شامپو با فناوری‌های پیشرفته فلان و فلان ساخته شده است و عطر و بوی خاصی دارد. واقعیت آن است که هایپرموشن آن‌طور که EA جار می‌زند، به چشم نمی‌آید. این بار خواهید دید که موها و پیراهن روی تن بازیکنان داخل زمین تکان می‌خورد. مثلاً موهای لیونل مسی وقتی که بازپخش گل را مشاهده می‌کنید، اندکی بالا پایین می‌شود. باید گفت که حرکات بازیکنان به لطف نسخه جدید این فناوری بهتر شده است. در واقع هایپرموشن همان موشن کپچر است که EA سال‌هاست بازیکنان فوتبال را اسکن می‌کند تا نحوه دویدن و حرکات آن‌ها را به طرز درستی در بازی بگنجاند. نسخه جدید این فناوری باعث شده تا حرکات واقعی‌تری ببینیم اما آنطور که در بوق و کرنا کرده است نیست.

دیگر تغییر هم یک قابلیت به نام پلی‌استایل و پلی‌استایل پلاس است. پلی‌استایل همان قابلیت‌های ویژه هر بازیکن است که در فیفا 23 هم با اسم دیگری وجود داشت. همان Traits که نشان می‌داد این بازیکن می‌تواند کاشته‌های خوب بزند، یا پاس‌های بلند ارسال کند. این بار تغییر مهم مربوط به پلی‌استایل پلاس است. تعداد محدودی از بازیکنان یک سری استعدادهای ذاتی در این بازی دارند که به کمک تیم شما می‌آیند. مثلاً ام‌باپه می‌تواند با سرعت خارق‌العاده‌ای بدود و بازیکنان را دریبل دهد. اگر ام‌باپه را در تیم داشته باشید و موقع حمله باشد، خواهید دید که پلی‌استایل او اجازه می‌دهد تا مثل موشک در زمین جابه‌جا شود. این قابلیت اساساً برای آلتیمت تیم ساخته شده است و بازیکنی که بیشتر هزینه می‌کند و پک‌ها را می‌خرد، بازیکن‌های بهتر دریافت می‌کند که پلی‌استایل ویژه دارند و در نتیجه هنگام بازی دست بالا را خواهند داشت. اگر جلوی تیمی بازی کنید که مهاجمان آن از همین پلی‌استایل استفاده می‌کنند، خود را آماده گل خوردن کنید که دفاع کردن در مقابل آن‌ها کار سختی است. قابلیت پلی‌استایل تا حدی سبک بازی یک سری بازیکنان حرفه‌ای را شبیه‌سازی می‌کند و از جمله آن تغییرات به درد بخوری است که می‌تواند سرنوشت مسابقه را تغییر دهد.

گیم پلی EA Sports FC 24 برعکس آنچه فکر می‌کنید، تغییرات مهمی داشته است. برای نمونه یک نوع دریبل تازه اضافه شده است که اجازه می‌دهد تا حریف را گول بزنید و حمله‌ای ناگهانی آغاز کنید. همچنین پاس‌های دقیق نیز به شما کمک می‌کنند تا توپ را در خط مستقیم به بازیکن دیگر برسانید. این تغییرات کوچک باعث نشده تا طعم فوتبال واقعی را بچشید. EA سال‌هاست تلاش می‌کند تا واقع‌گرا باشد، اما بعد از این همه سال هنوز تعادل درستی در زمین مسابقه برقرار نکرده است. این بازی‌ای است که چند هفته بعد و پس از انتشار چند آپدیت با امروز تفاوت ویژه خواهد داشت. این باعث شده است تا بازی جدید نسبت به قبل ارتقاء پیدا نکند، بلکه هر بازی جدید یک پاسخ به بازی قبلی است. فکر کنید که EA هر سال می‌گوید که بهترین بازی ممکن را ساخته است و سال بعد هم دوباره این حرف را تکرار می‌کند. در حالی که همین امروز اگر FIFA 22 را دانلود کنید که البته همین چند هفته پیش از فروشگاه‌ها غیب شد، خواهید دید که همچنان شما را سرگرم می‌کند و همان بازی‌ای است که می‌شناسید. این بلایی است که امروزه بر سر بسیاری از بازی‌ها رخ داده است. کالاف دیوتی نیز به شدت در حال تکرار خود است و حتی امسال دیگر موتور گرافیکی هم تغییری نکرده است و محتوا همانی است که سال 2009 منتشر شد. تا زمانی که رقابت اصولی وجود نداشته باشد، شرکت‌های بازی‌سازی به خود زحمت تغییر نمی‌دهند.

سیستم دفاعی بازی FC 24 در یک کلام فاجعه است. در واقع الکترونیک آرتز آن سیستم دفاعی بازی‌های قبلی را به هم ریخته است و یک هرج و مرج اساسی شکل داده است. فوتبال یک بازی تیمی است، تیم با همدیگر پرس می‌کند، اگر بازیکنی در پست خود نباشد، دیگری جایش را پر می‌کند و امروزه شاهد سیستم‌های دفاعی پیشرفته‌ای هستیم. خبری از این سیستم‌ها در بازی جدید نیست. شما یک دفاع آشفته دارید و اگر چه مدافعان سعی می‌کنند تا پرس کنند یا بازیکنان دیگر را پوشش دهند، اما به این شکل نمی‌توان جلوی حمله حریف را گرفت. در حال حاضر تنها راه برای دفاع کردن آن است که بازیکن حرف را دنبال کنید و روی پای او بروید یا تکل بزنید. در غیر این صورت آماده گل خوردن شوید. سیستم دفاعی بازی نیازمند آپدیت و بالانس شدن است و چندین مسابقه‌ای که انجام دادم، حتی بهترین تیم‌هایی که جلویم قرار می‌گرفت هم در کنترل مدافعان مشکل داشت. EA Sports بین ارائه یک روند آرکید و یک روند واقعی گیر افتاده است و همین باعث سردرگمی شده است. FC 24 نشان داد که می‌خواهد به‌ظاهر فوتبال واقعی را شبیه‌سازی کند، اما در واقعیت می‌خواهد مسابقات فوتبالی که از تلویزیون تماشا می‌کنید را شبیه‌سازی کند. المان‌های تلویزیونی بیشتر شده‌اند و حتی گزارشگرهای مسابقه را گاهی می‌بینید و انگار که فوتبال هیجان‌انگیزی که داخل تلویزیون می‌بینید را با دسته بازی کنترل می‌کنید. این فلسفه بازی اف سی 24 است که باعث می‌شود تا گاهی سردرگمی ایجاد شود.

تعاملی کردن تماشای فوتبال از تلویزیون جنبه‌های مثبت هم دارد. آمار و ارقام امسال به‌جای گوشه تصویر روی زمین تصویر می‌شود و این تغییری است که از آن استقبال کردم و دیگر لازم نبود که چشمم را از مسابقه بردارم. دوربین اول شخصی برای هنگامی‌که داور مسابقه به بازیکن کارت زرد و قرمز می‌دهد طراحی شده است. ورود به زمین تیم‌ها و مراسم قبلی از بازی هم بهتر طراحی شده است. در عین حال هوش مصنوعی بازیکنان دقیق نیست. برای نمونه دروازه‌بان گاهی سوپرمن می‌شود و به هوا می‌پرد و هر توپی را می‌گیرد، گاهی نیز ساده‌ترین ضربات به گل تبدیل می‌شوند. یا حتی مهاجمان و مدافعان گاهی جاگیری اشتباه دارند و تصمیمات بدی می‌گیرند. جدا از اینکه هنگام پاس دادن، حتی اگر جهت‌گیری پاس هم درست باشد، احتمال اینکه پاس اشتباه ارسال شود وجود دارد و این یکی از باگ‌های فیفا 23 بود که همچنان برجا است و در بازی جدید وجود دارد. کاشته‌ها یا ضربات آزاد تغییرات زیادی به خود دیده‌اند. در بازی قبلی با اندکی تمرین می‌توانستید گل‌های خوبی بزنید و هنوز درک نکردم چرا باید این سیستم به یک باره کنار گذاشته شود و یک سیستم ساده و غیردقیق اضافه شود. کرنر زدن همچنان یک کار عذاب‌آور است که به واقعیت شبیه نیست. در هر حالتی دروازه‌بان توپ را از خواهد گرفت. EA تلاش کرده تا گل کردن ضربات کرنر مثل واقعیت سخت شود.

در پایان باید به آپدیت شدن بخش تمرینی اشاره کرد. این بخش یک سناریوهای جدید دریافت کرده است که پیشنهاد می‌کنم حتماً چند تا از آن‌ها را امتحان کنید. چالش‌های جالبی وجود دارند که باعث می‌شوند تا بهتر با فیزیک بازی آشنا شوید و در عین یادگیری، سرگرم‌ هم شوید. به‌طور کل گیم پلی FC 24 تا حدودی روان‌تر شده است، فیزیک بازیکنان بهتر شده است و شرایط مسابقه نیز جذابیت بیشتری پیدا کرده است، اما این تغییرات نسبت به بازی قبل چندان به چشم نمی‌آیند و انتظار می‌رفت که سیستم‌های اضافه‌شده، تأثیر بیشتری روی مسابقات می‌گذاشت. گیم پلی FC 24 نیازمند آپدیت و به‌روزرسانی است و در حال حاضر صحنه‌هایی پیش می‌آید که از فرط عصبانیت ممکن است دسته گران‌قیمت و باارزش خود را به در و دیوار بکوبید.

کریر و حالت‌های قدیمی FC 24

بخش Career بازی FC 24

اگر از جمله بازیکنان قدیمی مجموعه فیفا باشید، می‌دانید که کریر مود زمانی جذابیت خاصی داشت. شخصاً یادم است که زمان فیفا 13 چه ساعت‌های مداومی مشغول ساخت تیم و شرکت در رقابت‌های اروپایی می‌شدم. آن زمان با خود می‌گفتم که ده سال دیگر این بخش به یک غول عجیب و غریب و کاملاً واقعی تبدیل خواهد شد. اینکه من می‌توانم واقعاً سرمربی تیم باشم و آن را کنترل کنم. شرکت فیفا از آنجایی که بخش کریر برای او پول‌ساز نیست، هر ساله تغییرات اندکی در آن ایجاد می‌کند. طرفداران این بخش سال‌هاست درخواست افزودن کریر آنلاین را دارند و این اتفاق شاید ده سال دیگر هم رخ ندهد. EA یک شرایطی در استودیوهای خود ایجاد کرده است که جلوی نوآوری و ارائه ایده‌های رادیکال گرفته می‌شود. کارمندان EA Sports مثل یک شغل تکراری هر روز به سر کار می‌روند و شروع به ساختن آیتم‌های بیهوده می‌کنند. مثل اینکه شما نجار باشید و مجبور شوید هر روز یک نوع محصول بسازید. در نتیجه چنین فرهنگ کاری، جلوی نوآوری را می‌گیرد. همچنین EA به دلیل رضایت از درآمد این مجموعه به ترکیب برنده دست نمی‌زند. هنگامی این شرکت‌ها رو به نوآوری می‌آورند که رقابت اصولی وجود داشته باشد و درآمد آن‌ها به خطر بیفتد.

یکی از تغییرات کریر مود امسال، امکان استخدام کمک‌مربی است. این کمک‌مربی‌ها باعث می‌شوند تا بازیکنان تیم شما بهتر رشد کنند و مثلاً سریع‌تر آمار و امتیاز آن‌ها بالا برود. اما این تغییر در بازی جلب‌توجه نمی‌کند. دیگر تغییر هم مربوط به آمار و ارقام قبل از بازی است. قبل از اینکه با حریف وارد مسابقه شوید، یک سری اطلاعات ناقص در مورد سبک بازی تیم مقابل به شما داده می‌شود. سپس می‌توانید یک جلسه تمرینی برگزار کنید. به نظر می‌رسد که سازندگان این بخش هیچ‌گاه از نزدیک مدیریت یک تیم فوتبال را ندیده‌اند. بازی Football Manager 2023 از این لحاظ بسیار بهتر عمل می‌کند. شما باید پس از مسابقه و قبل از بازی بعدی، آمار و ارقام تیم حریف را دریافت کنید و سپس رژیم تمرینی تعیین کنید و خود را برای رقابت آماده کنید. لحظه قبل از شروع مسابقه، این مسئله تأثیری روی تیم شما نمی‌گذارد. این نتیجه یک هوش مصنوعی ضعیف است. دیگر تیم‌ها هیچ‌کدام تصمیمات درستی در طی رقابت‌ها نمی‌گیرند. ده سال است که هوش مصنوعی حریف‌ها تکان نخورده است. آن‌ها همچنان بهترین بازیکنان را می‌خرند، به آن‌ها بازی نمی‌دهند و در نهایت هم نتایج حیرت‌آوری می‌بینیم. انیمیشن‌های بخش کریر بهتر شده‌اند، هنگام خرید بازیکنان بزرگ مانند لیونل مسی، یک صحنه سینماتیک ویژه خواهید دید. همچنین مراسم توپ طلا هم اضافه شده است. امکان تماشای بازی از جایگاه سرمربی را هم دارید، اما این دوربین هم چنگی به دل نمی‌زند. البته اینکه می‌توانید دوربین را هر طور که می‌خواهید کنترل کنید، اجازه می‌دهد تا بازی را بهتر ببینید. البته مشکل اصلی آن است که شما هر چه تاکتیک هم بریزید و تک‌تک صحنه‌های بازی را هم تماشا کنید، هیچ ارزشی ندارد. فوتبال منیجر سیستم‌های عمیقی برای تاکتیک‌ریزی ایجاد کرده‌ است، اما FC 24 همان روند سابق را ادامه داده است.

حس مدیریت تیم فوتبال در کریر مود FC 24 به شما دست نمی‌دهد. نقل و انتقالات همچنان نیازمند توسعه بیشتر است. هدف‌هایی که برای شما در نظر گرفته می‌شوند چندان واقعی نیست. همچنان احتمال اخراج وجود دارد. مثلاً اگر در پایان فصل سه‌گانه برده باشید، اما یکی دو تا از اهداف را برآورده نکرده باشید، ممکن است خیلی ساده اخراج شوید. مصاحبه‌های قبل و بعد از بازی هم همچنان افتضاح است. سؤالاتی که پرسیده می‌شود حتی یک ثانیه هم در مورد آن‌ها فکر نشده است. نه سؤال به درد می‌خورد و نه پاسخ‌ها. فوتبال منیجر همچنان مصاحبه‌ها را هیجان‌انگیز نگه‌داشته است و EA نمی‌خواهد از آن درس بگیرد. تغییرات بخش کریر پلیر هم قابل‌توجه نیستند. شما می‌توانید ایجنت استخدام کنید که فقط یک آدم اضافه است. همچنین می‌توانید پول خود را برای خرید کت و شلوار و… صرف کنید که هیچ تغییری در بازی ایجاد نمی‌کند. تا حدی می‌تواند حال و هوای شما را بهتر کند، اما چالش‌های یک بازیکن تازه‌کار به درستی در این بازی بازتاب نیافته‌اند. زمانی بود که یک حالت داستانی وجود داشت که هرچند متوسط بود اما دنبال کردن آن جذابیت داشت. EA آن را هم حذف کرده است.

بخش ولتا یا فوتبال خیابانی تهی از نوآوری است. سیستم اسکیل تغییر خوبی است که می‌گذارد تا سبک بازی موردنظر را پیدا کنید، اما نبود محتوای باکیفیت باعث شده تا دلیلی برای ادامه این بخش نداشته باشید. فیزیک بازی هم طوری است که هیچ‌گاه آن فوتبال خیابانی واقعی و آن هیجان را تجربه نمی‌کنید. فوتبال خیابانی نیازمند هماهنگی بیشتری میان بازیکنان نسبت به فوتبال حرفه‌ای است، این هماهنگی به ندرت پیش می‌آید و روند این بخش نیازمند تغییرات اساسی است. اگر یادتان باشد دو بازی فوتبال خیابانی برای PS2 منتشر شد که حتی افرادی که از فوتبال خوششان نمی‌آمد هم آن را بازی می‌کردند. نیاز به نوآوری در این بخش به‌شدت حس می‌شود. ایده‌های زیادی وجود دارد. انواع فوتبال خیابانی در سراسر جهان بازی می‌شود و مثلاً می‌توان حالت‌های جالبی را اضافه کرد. مثلاً در یک حالت هر بازیکن باید یک بار توپ را لمس کند و سعی کند تا با حرکات نمایشی به دروازه‌بان گل بزند و اگر توپ دو بار به پایش خورد دروازه‌بان شود. یا حتی طی یک کراس‌اور، فوتبال شائولین را اضافه کند. الکترونیک آرتز در حال فرصت سوزی است و این شرکت برعکس آنچه نشان می‌دهد، اهمیتی به روح فوتبال نمی‌دهد. تنها درآمدزایی از آن برایش مهم است و همین باعث شده تا دیگر عطشی برای تجربه این مجموعه نداشته باشم.

بخش Pro Clubs بالاخره پس سال‌ها درخواست، حالت کراس‌پلی را دریافت کرده است. این بخش امسال تغییرات خوبی به خود دیده است. در صورتی که گروهی همراه دوستانتان بازی می‌کنید، پیشنهاد می‌کنم که حتما Pro Clubs را امتحان کنید که لحظات خوبی برای شما و دوستانتان خواهد ساخت. این مسئله که شرکت EA همچنان به فکر ارائه حالت‌های آنلاین و آفلاین است را تحسین می‌کنم و حال که eFootball 2024 به یک بازی رقابتی تبدیل شده است، تنها گزینه برای تجربه حالت‌های آفلاین و متفاوت همین اف سی 24 است. حریف این بازی هنوز هم مستر لیگ را ارائه نکرده است و به نظر می‌رسد که دیگر بازی‌های ورزشی کمتر به روح آن ورزش توجه می‌کنند.

آلتیمت تیم FC 24

بخش Ultimate Team برای بازی EA Sports FC 24

از آنجایی که تمام هوش و حواس EA Sports روی این بخش است، سعی کردم در مطلب نقد بازی EA Sports FC 24 یک قسمت جداگانه به آن اختصاص دهم. پول‌سازترین بخش بازی هر ساله قابلیت‌های تازه‌ای دریافت می‌کند و تمام تمرکز روی آن قرار دارد. همین بخش است که گیمرهای ایرانی هم را به خود جذب کرده است. یادم است دورانی که گیمرهای ایرانی اکثر مشغول مجموعه PES بودند و کمتر به فیفا روی خوش نشان می‌دادند. اوج گرفتن آلتیمت تیم باعث شد تا افراد زیادی وقت خود را صرف آن کنند و امسال هم دیدم که حتی پیش‌خرید نسخه آلتیمت بازی FC 24 درآمد خوبی عاید واسطه‌های فروش بازی در ایران کرد. در واقع هر ساله بازیکنان برای همین بخش است که به خرید بازی فوتبالی EA رو می‌آورند. اما چه تغییراتی در بازی جدید دیده می‌شود و اینکه این تغییرات به نفع این بخش است یا خیر؟

بخش آلتیمت تیم بازی FC 24 بیشتر به یک حالت تبادل کارت می‌ماند. در واقع بخشی بزرگی از توجه شما به خرید و فروش کارت‌های مختلف خلاصه می‌شود و تنوع کارت‌ها هم آن‌قدر زیاد است که همچنان به خرید و فروش ادامه دهید. امسال با ادغام فوتبال مردان و زنان، تعداد این کارت‌ها دو برابر شده است. شما ممکن است با خرید پک، کارت‌های مربوط به بازیکنان زن را هم دریافت کنید و ساخت تیمی با بازیکنان زن و مرد به یک چالش اساسی تبدیل شده است. شرکت الکترونیک آرتز هر ساله سعی می‌کند تا این بخش را به شکلی ناعادلانه‌تر کند. بازی‌کنان هر چه پول واقعی بیشتری در این بازی خرج کنند، تیم بهتری می‌سازند و رشد تیم بدون هزینه کردن کار بسیار دشواری است. قابلیت تازه‌ای به نام Evolution معرفی شده است. شما می‌توانید یک بازیکن را انتخاب کنید و سپس او را رشد دهید. مثلاً گارناچو آرژانتینی که ریتینگ آن 75 است با استفاده از Evolution به‌آرامی به 82 می‌رسد. این راه خوبی برای افرادی است که می‌خواهند زیاد هزینه نکنند و بلکه تنها می‌خواهند از رقابت‌های مختلف لذت ببرند. برای رشد دادن بازیکن باید یک سری چالش‌ها انجام دهید و بازیکن را هم در ترکیب اصلی قرار دهید. البته اگر بخواهید سریع‌تر این کار را انجام دهید، بازی دوباره هزینه کنید. تمام راه‌ها در این بخش به هزینه کردن خلاصه می‌شود.

یکی از عجیب‌ترین اتفاقاتی که در آلتیمت تیم FC 24 دیدم، برابری کامل بازیکنان مرد و زن از لحاظ فیزیکی بود. به عبارتی نادین کسلر قدرتی مشابه آداما ترائوره دارد. همچنین مچ کردن بازیکنان زن و مرد هم کار ساده‌ای نیست و باید سعی کنید که بازیکن زن و مرد هر دو از یک تیم باشند و این به یک چالش اساسی تبدیل شده است. الگوریتم مسابقه‌یابی همچنان تغییر نکرده است. اگر چند بازی را ببرید، بدون شک جلوی حریف قدری قرار می‌گیرید و باخت‌ها از راه می‌رسند. به نظر می‌رسد که الگوریتم‌ها اجازه نمی‌دهند که سریع پیشرفت کنید و راه پیشرفت در این بازی بیشتر خرج کردن است. این حالت به ترکیب فوتبال منیجر و پوکمان تبدیل شده است. خرید و فروش لوت باکس در چند کشور ممنوع است و بریتانیا هم احتمالاً به‌زودی این کار را ممنوع اعلام کند، اما EA همچنان معتقد است که لوت باکس مانند کازینو و قمار نیست، زیرا که شما پول واقعی برداشت نمی‌کنید و همچنین مجبور به هزینه کردن هم نیست. آلتیمت تیم شاید بازتابی از ورزش فوتبال هم باشد، امروزه تیم‌های عربستانی صدها میلیون دلار هزینه می‌کنند و تیمی از ابرستاره‌ها را کنار همدیگر می‌چینند.

باید بگویم که بخش آلتیمت تیم به‌هیچ‌عنوان موردپسند من نیست و از آن لذت نمی‌برم. طراحی منو ضعیف و مکانیک‌هایی که شما را مجبور به هزینه‌های گزاف می‌کنند برای من که دنبال یک شبیه‌ساز فوتبال هستم لذتی ندارند. در حال حاضر سریع‌ترین راه برای تجربه فوتبال به‌طور مجازی، کیک‌آف یا حالت اصلی همراه با رقیب‌های آنلاین است. جایی که شما با همین تیم‌های واقعی می‌توانید با دیگر گیمرها رقابت کنید و چند ساعت مفرحی سپری کنید. باید بگویم اگر به آلتیمت تیم معتاد شده‌اید و نمی‌توانید از آن دل بکنید، این انتقادات بی‌فایده است و بدون شک دوران مفرحی و مهیجی سپری خواهید کرد. بیزینس و کسب درآمد همچنان اولویت EA Sports و حال که دوران فیفا هم به سر آمده، باید آماده معرفی شیوه‌های تازه‌ای برای کسب درآمد در اف سی 24 بود. آلتیمت تیم برای افرادی که هزینه می‌کنند و وسواس باز کردن پک و خرید و فروش را دارند، همچنان تازه است و شما را تا پایان فصل فوتبالی اخیر سرگرم نگه می‌دارد.

در پایان مطلب بررسی و نقد EA Sports FC 24 باید به طراحی کلی بازی اشاره کنم. طراحی منو اصلی افت قابل‌توجهی کرده است، اما طرح منوهای کریر مود و آلتیمت تیم و… بهتر شده است و سریع‌تر می‌توانید به آیتم‌های موردعلاقه دست پیدا کنید. همچنین گزینه‌هایی برای گیمرها کور رنگ و اختلالات بصری و شنیداری اضافه شده است. امکان تغییر قابلیت‌های شوک سمت راست هم وجود دارد و همچنین زیرنویس هم قابل استفاده است. گرافیک بازی به طور کل زیباتر شده است، چمن بازی به واقعیت نزدیک شده و همچنین نمایش کلی مسابقه یا پرزنتیشن کلی بهبود یافته است. بازی اف سی 24 ادامه راه مجموعه فیفا با برند تازه‌ای است و اگر حالت‌های آفلاین برای شما اهمیت ندارد و تنها آلتیمت تیم بازی می‌کنید، نسخه جدید هم می‌تواند به همان اندازه قبلی شما را سرگرم کند. در صورتی که انتظار یک بازی متفاوت و بسیار بهتر از نسخه قبلی را داشتید، باید بگوییم که خبری از چنین بازی‌ای نیست. خبر خوب آن است که نسخه نینتندو سوییچ بازی بالاخره قابلیت‌های اصلی را دریافت کرده است و می‌توان آلتیمت تیم را پا به پای بقیه تجربه کرد. نسخه نینتندو بازی FC 24 پس از سال‌ها ارزش خرید و تجربه را دارد. با اوج‌‌گیری گیم‌پلی eFootball 2024 و در صورتی که حالت‌های اصلی به این بازی اضافه شوند، گزینه دیگری هم برای عاشقان فوتبال در دسترس خواهد بود. بد نیست امسال نگاهی به بازی کونامی هم داشته باشید.