پرفروش ترین بازی های تاریخ
Avatar

نگاهی به پرفروش ترین بازی های تاریخ

آرش تهرانی 5 مرداد 1402 بدون دیدگاه
4,819 بازدید

حتما این پرسش به ذهن شما هم آمده که پرفروش ترین بازی های تاریخ کدامند و چه عناوینی موفق شده‌اند پس از عرضه به بازار در زمینه فروش به دستاوردی تاریخی دست یابند و نام خود را در تالاری ثبت کنند که گردش مالی آن به صدها میلیارد دلار در سال می‌رسد. خب باید گفت که این مطلب می‌تواند حاوی  15 پاسخ برای شما باشد زیرا در ادامه قصد داریم نگاهی به پانزده عنوان پر فروش تاریخ بازی های کامپیوتری داشته باشیم و ببینیم که کدام بازی‌ها توانسته‌اند بیشترین سود مالی را به جیب سازندگان‌شان سرازیر کنند. با مقاله پرفروش ترین بازی های تاریخ همراه پارسی گیم باشید.

از آنجایی که گردش مالی صنعت بازیسازی در سال 2022 برابر با 249.55 میلیارد دلار بوده و انتظار می‌رود این گردش مالی از 281.77 میلیارد دلار در سال جاری تا سال 2030 به میزان 665.77 میلیارد برسد، می‌بینیم که این حوزه در طول عمر نه چندان بلندش چه رشد چشمگیری داشته است و به دلیل وجود همین ارقام عظیم بازی‌های معرفی شده در این مطلب نیز همگی از میان عناوینی انتحاب شده‌اند که فروشی بالای 40 میلیون کپی دارند. گفتنی است در این بازار میلیارد دلاری، ایالات متحده با سودی معادل 56.84 میلیون دلار و دارا بودن 197.16 میلیون گیمر در مقام نخست قرار دارد، چین نیز با سود مالی 50.78 میلیون دلار و دارا بودن 742.19 میلیون گیمر در مقام دوم قرار دارد و بعد این دو کشور نیز به ترتیب کشورهای ژاپن، کره جنوبی، انگلستان، آلمان، فرانسه و کانادا در مقام‌های بعدی قرار دارند.

15تا از بازی های پرفروش تاریخ به روایت آمار

همانطور که پیش‌تر نیز گفته شد تمامی بازی‌هایی که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت فروشی بالای چهل میلیون نسخه دارند اما با این حال بازی‌های معرفی شده مختص دوره، شرکت، ژانر یا پلتفرم خاصی نیستند و همه‌ی موارد از شرکت‌ها و پلتفرم‌های مختلف هستند و بازه‌ای زمانی مابین اواسط دهه 80 میلادی تا عناوین جدیدتری از سال‌های 2018 و 2020 را تحت پوشش قرار می‌دهند.

البته ترتیب معرفی عناوین در این مطلب طبق سال عرضه نیست و از بازی دارای فروش کمتر (در میان پرفروش‌ترین عناوین) شروع شده تا در ادامه به پرفروش‌ ترین بازی‌ های تاریخ برسد. همچنین سعی شده تا در انتهای معرفی هر بازی نگاهی هم به وضعیت فعلی آن عنوان یا نام تجاری شود تا ببینیم بازی مذکور ادامه پیدا کرده، ساخت آن متوقف شده یا اینکه تولید قسمت جدیدی از آن در دستور کار قرار گرفته است. همینطور ذکر این نکته از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که ارقام ذکر شده برای فروش هر عنوان به میزان فروش یا سود دلاری بازی‌ها اشاره ندارد بلکه گویای تعداد نسخه‌ها و کپی‌های سخت یا نرم‌ بازی است که به صورت قانونی فروخته شده‌اند. همراه ما باشید تا بدون معطلی بیشتر نگاهی به پرفروش ترین بازی های تاریخ داشته باشیم.

15) بازی Animal Crossing: New Horizons

بازی Animal Crossing New Horizons

فهرست پرفروش ترین بازی های تاریخ را با عنوانی جذاب و کودکانه آغاز خواهیم کرد. عنوان Animal Crossing: New Horizons که اتفاقا جدیدترین بازی عرضه شده در این مطلب است 20 مارس 2020 روانه بازار شد، این عنوان توسط نینتندو EPD توسعه داده شده و خود کمپانی بازی را به عنوان ناشر برای کنسول نینتندو سوییچ عرضه کرده است. بازی Animal Crossing: New Horizons با فروشی معادل 42.210.000 میلیون نسخه نه فقط پانزدهمین بازی پر فروش تاریخ به حساب می‌آید بلکه پرفروش‌ترین بازی تمامی دوران در بازار ژاپن لقب گرفته است.

گفتنی است این عنوان محبوب که به کارگردانی آیا کیوگوکو ساخته شده در ژانر یک شبیه‌ساز زندگی اجتماعی قرار دارد که به صورت همزمان بازی می‌شود و دارای خصوصیات عجیب و غریب فراوانی است. برای مثال آب و هوای بازی مطابق فصول نیم‌کره شمالی یا جنوبی و موقعیت گیمر در دنیای واقعی تنظیم می‌شود. در مجموع گیم پلی بازی با ورود به یک جزیره متروکه آغاز می‌شود و بازیکن باید با گشت و گذار، کشف و مدیریت منابع محدود و ساخت خانه و زندگی‌اش در جزیره پیشرفت کند. این عنوان تحسین شده تاکنون در هفت جشنواره و رویداد مرتبط به بازی‌ها نامزد  21 جایزه در زمینه‌های مختلف شده که نزدیک به 9 عدد آنها را به خود اختصاص داده است. لازم به ذکر است که در حال حاضر نینتندو خبر خاصی از توسعه نسخه جدید این بازی را اعلام نکرده است.

14) بازی Wii Fit/Plus

بازی Wii FitPlus

امروزه همگی می‌دانیم که نینتندو در سال 2006 با عرضه کنسول Wii چه تکانی به دنیای بازیسازی داد و چطور توانست بدون یک کارت گرافیک یا پردازنده قدرتمند گوی رقابت نسل هفتم کنسول‌های بازی را از چنگ سونی و مایکروسافت برباید. یکی از بازی‌های موفقی که یکم دسامبر 2007 توسط نینتندو EAD ساخته و توسط خود نینتندو برای این کنسول منتشر شد عنوان Wii Fit بود که فروشی برابر با 43.800.000 میلیون نسخه را نصیب سازندگانش کرد.

این عنوان بیش از آنکه یک بازی باشد در حقیقت یک عنوان ورزشی/تمرینی است که به واسطه قابلیت‌های حرکتی کنسول Wii و لوازم جانبی آن نظیر Wii Balance Board طیفی از حرکات و تمرین‌های ورزشی مانند یوگا، نرمش‌های استقامتی، ائروبیک و حفظ تعادل را شامل می‌شود. به همین دلیل بود که این بازی حتی در برخی از موسسات درمانی به عنوان وسیله‌ای برای انجام فیزیوتراپی کودکان و ایجاد تحرک در اشخاص مسن ساکن خانه سالمندان نیز مورد استفاده قرار گرفت و این کاربری‌ها چندان با فلسفه ساخت بازی هم فاصله نداشت زیرا به گفته هیروشی ماتسوناگا طراح بازی، هدف از ساخت عنوان ایجاد راهی بوده تا خانواده‌ها به صورت گروهی ورزش کنند.

گفتنی است که اولین نسخه بازی تا سال 2022 بیش از 22 میلیون کپی فروش داشت، در ادامه اما وقتی که سال 2009 نسخه Plus با بازی‌ها، فعالیت‌ها و ویژگی‌های بیشتر روانه بازار شد توانست فروش عنوان را دو برابر کند و آن را به بالای 43 میلیون کپی برساند. پس از نسخه پلاس با عرضه کنسول Wii U و ورود به نسل هشتم کنسول‌های خانگی، سال 2013 عنوان Wii Fit U نیز برای این کنسول منتشر شد که البته نتوانست موفقیت نسل پیشین را تکرار کند و شاید به همین خاطر باشد که امروزه دیگر خبر خاصی از این سری به گوش نمی‌رسد.

13) بازی Terraria

بازی Terraria

بازی تراریا یک عنوان چند پلتفرمی است که 16 می 2011 توسط استدیوی Re-Logic ساخته و توسط کمپانی  505 Games روانه بازار شد و خیلی زود توانست به فروش 44.500.000 میلیون کپی برسد! تراریا یک بازی اکشن ماجراجویی سندباکس 2 بعدی است که در ابتدا برای ویندوز منتشر شد اما به مرور برای باقی پلتفرم‌های موجود نیز عرضه شد و از هر دو حالت بازی تک‌نفره و چند نفره نیز پشتیبانی می‌کند.

گیم پلی این عنوان حول مواردی مثل جستجو، ساخت و ساز، مبارزه، بقا و کاوش در معادن می‌گردد و دنیای بازی به شکل رویه‌ای خلق شده است، بدین معنا که اجزای بازی جای آنکه به صورت دستی ایجاد شوند به واسطه الگوریتم‌های کامپیوتری ایجاد شده‌اند. در نتیجه این امر محیط بازی و اجزای آن همیشه تا سطح بالایی به صورت اتفاقی بارگذاری می‌شود و بعید است در بازی با یک مورد تکراری رو به رو شوید.

از آنجایی که این بازی یکی از پرفروش ترین بازی های تاریخ محسوب می‌شود طبیعی است که دنباله‌ای هم برای آن ساخته شود. طی اکتبر 2013 اندرو اسپینکز یکی از طراحان اصلی بازی اعلام کرد در حال کار روی تراریا 2 است که تفاوت‌های چشمگیری با شماره اول خواهد داشت. حدود چند سال خبری از نسخه دوم نشد تا اینکه سازندگان Terraria: Otherworld را طی فوریه 2015 معرفی کردند که ظاهرا دارای المان‌های بیشتری در بخش نقش‌آفرینی و استراتژی بود اما ساخت این بازی نیز نهایتا سال 2018 به دلیل عدم رضایت از روند توسعه متوقف شد و بازی رسما به تاریخ پیوست. البته حول و حوش سال 2021 شایعاتی مبنی بر از سر گرفته شدن روند ساخت بازی شنیده شد اما همچنان نمی‌توان با اطمینان گفت که نسخه دوم بازی عرضه خواهد شد یا خیر.

12) بازی Pokémon Red/Blue/Yellow

بازی Pokémon RedBlueYellow

مجموعه پوکیمن یکی از محبوب‌ترین سری بازی‌ها و انیمه‌هاست که طرفداران خاص خود را در سراسر دنیا دارد. یکی از بازی‌های این مجموعه که توسط Game Freak در قالب 3 نسخه قرمز، آبی و زرد ساخته شد و توسط نینتندو در 27 فوریه 1996 برای کنسول Game Boy روانه بازار شد، توانست با فروشی 47.520.000 میلیون نسخه‌ای خود در میان پرفروش ترین بازی های تاریخ قرار دهد. گفتنی است که نسخه زرد با کمی فاصله  از نسخه‌های قرمز و آبی، سال 1998 در ژاپن و سال‌های 1999 و 2000 در باقی بازارهای جهانی عرضه شد. همچنین نسخه ریمیک عناوین قرمز و آبی نیز سال 2004 برای Game Boy Advance منتشر شد.

گیم پلی این بازی نقش آفرینی به طور کلی در 3 صفحه‌ دنبال می‌شود، یک نقشه برای حرکت کاراکتر، یک صفحه برای نمایش مبارزات دو بعدی و یک صفحه هم به رابط کاربری، منوها و تنظیمات پوکیمن‌ها اختصاص دارد. در نهایت باید گفت ساخت ادامه سری پوکیمن پس از این نسخه هیچگاه متوقف نشد، نسل اول این مجموعه که از همان سال 96 آغاز می‌شود تا امروز و طی 9 نسل از بازی‌های پوکیمن ادامه یافته و اکنون این نام تجاری به شکل فیزیکی و مجازی (مانند لگو) به یک فرنچایز چند میلیارد دلاری تبدیل شده که لغو یا توقف ساخت آن به سادگی می‌تواند روی اقتصاد کشور ژاپن تاثیرگذار باشد!

 11) بازی Tetris 1989

بازی Tetris 1989

از بازی معروف تتریس ساخته‌ی الکسی پاژیتنوف نسخه‌های فراوانی برای پلتفرم‌های مختلف ساخته شد و یکی از موفق‌ترین آنها نسخه‌ای بود که نینتندو آن را سال 1989 برای Game Boy منتشر کرد که در واقع ورژن قابل حمل تتریس اولیه بود. با اینکه طی سال‌های بعد نینتندو ریمسترهای رنگی و پیشرفته‌تری را برای کنسول‌های Game Boy Color، پلتفرم مجازی Nintendo 3DS Virtual Console و سوییچ عرضه کرد اما هیچ کدام از آنها نتوانستند فروش 48.000.000 میلیون کپی نسخه اولیه را تکرار کنند.

بازی همچنین در زمان خود با پشتیبانی از قابلیت Game Link Cable یا اتصال کابلی از بازی دو نفره نیز پشتیبانی می‌کرد که خود همین امر بدون شک در فروش بازی موثر بوده است. البته این موفقیت تتریس برای شرکت نینتندو پایان کار این نام تجاری بزرگ نبود و در ادامه مقاله دوباره سراغ این بازی می‌رویم و خواهیم دید که شرکت دیگری نیز توانست با استفاده از این نام به فروش کلانی دست یابد، حتی بیشتر از نینتندو!

10) بازی The Witcher 3: Wild Hunt

بازی The Witcher 3 Wild Hunt

نسخه سوم بازی ویچر یک نقش‌آفرینی سوم شخص بی‌نظیر و چند پلتفرمی بود که 19 می 2015 توسط CD Projekt ساخته و عرضه شد. این بازی جهان‌باز که با اقتباس از کتاب‌های فانتزی آندری ساپکووسکی ساخته شده جزو معدود عناوین نقش آفرینی است که توانست به فروشی معادل 50.000.000 میلیون نسخه دست پیدا کند. این بازی چه در زمان عرضه و حتی همین حالا با وجود برخورداری از گرافیک فوق‌العاده، گیم پلی عالی و خط داستانی درگیرکننده پس از گذشت حدود هشت سال همچنان یکی از عناوین شاخص این ژانر محسوب می‌شود.

از سوی دیگر به دلیل آنکه سه گانه‌ی ویچر در هر نسخه به وضوح بهتر و بزرگ‌تر از بازی قبلی بوده، عنوان The Witcher 3: Wild Hunt هم نقطه اوج این مجموعه و بهترین قسمت آن به حساب می‌آید. به همین دلیل ویچر 3 در کنار عرضه برای PS4، ویندوز و اکس باکس وان (به همراه یک ورژن نینتندو سوییچ در سال 2019)، همچنین طی سال 2022 تحت عنوان The Witcher 3: Wild Hunt – Complete Edition برای پلتفرم‌های PS5 و اکس باکس‌های سری اکس و اس هم منتشر شد. خوشبختانه ساخت ادامه‌ای برای این فرنچایز محبوب و مشهور در دست کار است و از قرار معلوم طبق آخرین اخبار منتشر شده توسط سازندگان، ویچر بعدی که با اسم رمز Polaris شناخته می‌شود هم اکنون تحت توسعه است و ظاهرا قصد دارد آغازگر یک خط داستانی تازه باشد.

9) بازی Overwatch   

ّبازی Overwatch

بازی اور واچ تجربه موفق بلیزارد اینترتیمت در حوزه عناوین اکشن اول شخص چند نفره است که با عرضه در سال 2016 توانست حسابی سر و صدا کند و مانند بازی معرفی شده قبلی به فروشی برابر با 50.000.000 میلیون کپی دست پیدا کند. این عنوان در واقع نتیجه کنسل شدن پروژه تایتان در سال 2014 بود، یک بازی نقش آفرینی آنلاین عظیم که در نهایت گروهی از توسعه‌دهندگان آن با الهام از شوترهای چند نفره موفقی نظیر  Team Fortress 2 و ایده‌های طراحی شده برای خود عنوان لغو شده تایتان بازی اور واچ را خلق کردند.

بازی با تاکید روی همکاری گروهی ساختاری برای انتخاب شخصیت‌ها به وجود آورد که خود یکی از دلایل موفقیت بازی محسوب می‌شود و آن را در ژانر جانبی hero shooter قرار می‌دهد. بازی‌های این ژانر تاکید خاصی روی قابلیت‌ها و قدرت‌های منحصر به فرد هر کاراکتر دارند، به همین خاطر هر گیمر می‌تواند قهرمانش را بر حسب نوع بازی خود و قدرت‌های دلخواه و مورد نیازش انتخاب کند. البته ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که تمامی سرورهای بازی طی تاریخ سوم اکتبر 2022 خاموش شدند تا روز بعد عنوان اور واچ 2 در بازار عرضه شود. از آنجایی که چیزی از انتشار نسخه دوم نمی‌گذرد منطقی است که تا چند سال منتظر اخبار نسخه سوم بازی نباشیم، با این حال بلیزارد طبق ساختار انتشار فصلی خود هر 9 هفته محتوای جدیدی را به بازی اضافه می‌کند.

8) بازی Red Dead Redemption 2

بازی Red Dead Redemption 2

رد دد ریدمپشن نامی بود که راک استار به واسطه آن اعلام کرد موفقیت سری GTA هیچگاه اتفاقی نبوده و نسخه دوم این بازی تحسین شده نیز اثبات کرد که موفقیت نسخه اول به هیچ عنوان اتفاقی نبوده است! از قرار معلوم چیزی در استدیوهای راک استار اتفاقی نیست زیرا این بازی فروشی معادل 53.000.000 میلیون نسخه داشت، موفقیتی که راک استار تنها با یک بازی دیگر توانست به رقم بالاتری در زمینه فروش دست پیدا کند که در ادامه به آن هم می‌رسیم.

رد دد ریدمپشن 2 یک شوتر سوم شخص ماجرایی درجه یک بود که سال 2018 منتشر شد و به دلیل برخورداری از مواردی مانند گرافیک خیره‌کننده، گیم پلی نرم و روان با جزئیات دیوانه‌وار به همراه یک خط داستانی سینمایی در دل غرب وحشی نه تنها استاندارد ساخت تمامی بازی‌های جهان‌باز را ارتقا داد بلکه سطح و معیار بالایی که در شماره اول بازی پایه‌گذاری شده بود را هم به شکل چشمگیری بالا برد. همچنین طبق اخبار و شایعات تایید نشده‌ای که منتشر شده‌اند به نظر می‌رسد راک استار به شکل رسمی روی توسعه نسخه سوم بازی کار نمی‌کند و متاسفانه بعید است که در نسل فعلی و یا تا قبل سال 2030 شاهد قسمت سوم این اثر هنرمندانه باشیم.

7) بازی Super Mario Bros

بازی Super Mario Bros

نینتندو در تاریخ 13 سپتامبر 1985 در ادامه بازی Mario Bros سال 83، عنوان موفق و محبوب Super Mario Bros را برای کنسول Famicom در ژاپن منتشر کرد که در واقع اولین نسخه از مجموعه طولانی و پرطرفدار Super Mario به شمار می‌رود. این بازی طی همان سال 85 به صورت محدود برای کنسول NES در آمریکا عرضه شد و سپس در سال 86 برای دستگاه‌های آرکید هم پورت شد و در نهایت تا سال 87 نسخه PAL بازی نیز منتشر شده بود.

این پلتفرمر 2 بعدی جذاب و ساده با طراحی شیگرو میاموتو توانست به فروش 58.000.000 میلیون کپی دست پیدا کند که برای یک بازی 2 بعدی از سال 85 رقم شگفت‌انگیزی به نظر می‌رسد! گفتنی است از آنجایی که فرنچایز Super Mario یکی از پرطرفدارترین و پولسازترین نام‌ها در دنیای بازی‌های کامپیوتری به حساب می‌آید ساخت این سری نیز هیچگاه متوقف نشد و از سال 85 پس از انتشار نسخه‌های مختلف تازه‌ترین شماره آن هم در سال 2021 منتشر شد، با این وجود در تاریخ بیستم اکتبر امسال هم می‌توانیم منتظر عنوان جدیدی از این سری با نام Super Mario Bros. Wonder باشیم.

6) بازی Mario Kart 8

بازی Mario Kart 8

عنوان ماریو کارت 8 که از عناوین مسابقه‌ای دنیای ماریو به شمار می‌رود در سال 2014 توسط نینتندو برای کنسول  Wii U منتشر شد. این بازی که مثل سایر بازی‌های نینتندو از یک گیم‌ پلی ساده اما جذاب و پر کشش بهره می‌برد در نهایت توانست فروشی معادل 62.250.000 میلیون نسخه به همراه داشته باشد. این سری قدیمی که شروع آن به سال 1992 بر می‌گردد همیشه مجموعه موفقی بوده اما موفق‌ترین شماره آن شاید نسخه هشتم باشد زیرا بازخورد مثبت بازی در بازار نینتندو را بر آن داشت تا در سال 2017 بازی Mario Kart 8 Deluxe را مجددا برای کنسول سوییچ هم منتشر کند.

عنوان Deluxe که به روز رسانی محتوای آن همچنان ادامه دارد در واقع همان ماریو کارت 8 است که تمامی بسته‌های الحاقی بازی اصلی را به علاوه یک سری تغییرات جزئی مانند حمل همزمان 2 آیتم توسط بازیکنان و حالت مبارزه جدید و چند مورد دیگر را به همراه دارد. جدیدترین نسخه این بازی، Mario Kart Live: Home Circuit که یک نسخه فرعی محسوب می‌شود در سال 2020 روانه بازار شد، با این حال بعید است تا قبل تابستان 2024  یعنی ده سال پس از عرضه ماریو کارت 8 شاهد انتشار نسخه نهم بازی باشیم.

5) بازی PUBG: Battlegrounds

بازی PUBG Battlegrounds

بازی PUBG: Battlegrounds که در ابتدا با نام PlayerUnknown’s Battlegrounds شناخته می‌شد یک عنوان در ژانر جانبی بتل رویال است که با الهام از فیلم Battle Royale محصول سینمای ژاپن در سال 2000 و بر مبنای مادهای ساخته شده توسط برندن گرین برای بازی‌های دیگر پدید آمده است. در سال 2013 هنگامی که گرین به عنوان عکاس رویدادها و طراح وب‌سایت در برزیل زندگی می‌کرد، در حین پس‌انداز جهت خرید بلیت و بازگشت به زادگاهش یعنی ایرلند مدت زمان زیادی را هم صرف انجام بازی DayZ یا همان ماد عرضه شده روی بازی Arma 2 می‌کرد.

او خودش هم تحت نام مستعار PlayerUnknown یک ماد برای بازی تهیه کرده بود که سرانجام آنرا طی همان سال با نام DayZ: Battle Royale منتشر کرد و همانطور که عقب‌تر اشاره شد نام و قواعد بازی با الهام از فیلم ژاپنی مذکور انتخاب شده بود. موفقیت DayZ: Battle Royale سبب شد تا گرین در قامت مشاور ساخت بازی‌های این ژانر به استخدام سونی آنلاین اینتراکتیو در آید. نتیجه این همکاری عنوان H1Z1: King of the Kill بود که سال 2016 منتشر شد. با انتشار این بازی نگاه کمپانی Krafton به سوی گرین جلب شد و بدین ترتیب گرین نیز به کره جنوبی رفت تا با کمک این شرکت کره‌ای عنوانی را خلق کند که امروزه تحت نام پابجی معروف شده است و توانسته به فروشی برابر با 75.000.000 میلیون نسخه برسد و به یکی از پرفروش ترین بازی های تاریخ تبدیل شود.

همچنین طبق شایعات غیر رسمی به نظر می‌رسد استدیوی Krafton بی سر و صدا سرگرم توسعه عنوان پابجی 2 با استفاده از آنریل انجین 5 است و بعید نیست که طی سال جاری میلادی شاهد اخبار رسمی در خصوص نسخه دوم بازی باشیم.

4) بازی Wii Sports

بازی Wii Sports

عنوان وی اسپورتز یکی دیگر از عناوین موفق نینتندو در ژانر شبیه‌سازی ورزشی است که سال 2006 برای ویژگی‌های حرکتی کنسول Wii منتشر شد. بازی با کمک قابلیت‌های ریموت Wii پنج ورزش شامل تنیس، بیسبال، بولینگ، گلف و بوکس را شبیه‌سازی می‌کرد و با وجود نقدهای عموما مثبت توانست به یکی دیگر از عناوین پولساز نینتندو تبدیل شود و به فروشی معادل 82.900.000 میلیون کپی دست یابد.

گفتنی است که سال 2009 نیز دنباله‌ای برای این بازی ساخته شد که Wii Sports Resort نام داشت، همچنین سال 2013 بازی Wii Sports Club برای Wii U منتشر شد و شماره بعدی این بازی نیز سال 2022 تحت عنوان Nintendo Switch Sports برای پلتفرم سوییچ عرضه شد. با این وجود تمامی این نسخه‌ها هیچگاه نتوانستند موفقیت نسخه سال 2006 را تکرار کنند و این درحالیست که به شماره‌های جدید ورزش‌های دیگری نظیر فوتبال، والیبال، بدمینتون و شمشیر‌زنی هم افزوده شده است.

3) بازی Tetris (Electronic Arts)

بازی Tetris (Electronic Arts)

اگر در خاطرتان باشد هنگام معرفی یازدهمین بازی این مقاله یعنی تتریس 1989 گفته شد که این عنوان سود مالی سرشار خود را تنها نصیب نینتندو نکرد، کمپانی EA هم شرکت دیگری بود که (شاید با نگاه از روی دست نینتندو) توانست از این بازی فکری سود عجیب و غریبی را به جیب بزند. همانطور که نینتندو سال 89 تتریس را فقط برای کنسول دستی خود عرضه کرد شرکت EA نیز حدود 20 سال بعد یعنی در سال 2008 با الگوبرداری از همین استراتژی ساده، نسخه تازه‌ای از تتریس را نه برای پلتفرم‌های اصلی بلکه برای پلتفرم‌های موبایل منتشر کرد.

بدین ترتیب بازی تتریس ساخت EA سال 2008 برای iOS، سال 2009 برای سیستم عامل بلک‌بری، سال 2010 برای ویندوز فون و در نهایت سال 2011 نیز برای اندروید منتشر شد و توانست فروش EA از این بازی معمایی ساده را به رقم حیرت‌آور 100.000.000 میلیون نسخه (دانلودی) برساند! با این حال EA از ژانویه 2020 دیگر حق استفاده از نام تجاری تتریس را ندارد زیرا قرارداد این شرکت با مالک نام تجاری تتریس یعنی The Tetris Company که توسط خالق تتریس یا همان الکسی پاژیتنوف معروف اداره می‌شود پایان یافته است و کمپانی تتریس حق استفاده از این نام برای ساخت بازی‌های جدیدتر را در اختیار N3TWORK قرار داده است.

2) بازی Grand Theft Auto V

بازی Grand Theft Auto V

پنجمین شماره GTA که یک دهه پیش در سال 2013 منتشر شد به همراه کل این مجموعه یکی از شناخته شده‌ترین و بازی‌شده‌ترین نام‌ها در تاریخ بازی‌های کامپیوتری بوده و یکی از پرفروش ترین بازی های تاریخ است. با این حال گل سرسبد این مجموعه یعنی GTA V توانست به ارقام و رکوردهای نجومی دست پیدا کند که بررسی تمامی آنها شاید به یک مقاله جداگانه نیاز داشته باشد. این بازی در حقیقت هفتمین GTA عرضه شده است اما از آنجایی که عناوین وایس سیتی و سن آندریاس به نوعی جزو سری اصلی محسوب نمی‌شوند، پنجمین بازی اصلی پس از GTA IV با پسوند V یا همان 5 مشخص می‌شود.

گفتنی است GTA V که در میان بهترین بازی‌های ساخته شده در تاریخ قرار دارد توانست پیش از عرضه عنوان رد دد ردمشن 2 که 53 میلیون کپی فروش داشت رکورد جدیدی از خود به جا بگذارد و به فروش 180.000.000 میلیون نسخه برسد. البته این موفقیت عظیم بی‌دلیل نیست، بازی‌های راک استار همیشه کیفیتی مثال‌زدنی داشته‌اند و در خصوص سری GTA همیشه حساسیت طرفداران به همراه محافظه‌کاری سازندگان  خلق آثاری را به دنبال داشته که هر یک در جای خود به گونه‌ای ساختارشکن بوده‌اند.

برای مثال همین عنوان GTA V در زمان عرضه و پس از انتشار بسته‌های الحاقی و مادهای بیشمار، در بستر شهر لوس سانتوس فضایی را در اختیار گیمرها قرار داد که در کنار جزئیات بی‌نظیر بازیکنان قادر به انجام کارهای بسیاری مانند سرقت گروهی از بانک بودند که این موارد در نسخه‌های قبلی حداقل به این شکل هیجان‌انگیز وجود نداشت. هرچند به گفته خود سازندگان، GTA V با الهام از عناوینی مثل GTA IV، نسخه اول رد دد ردمشن و مکس پین 3 ساخته شده زیرا بسیاری از مکانیسم‌های فیزیک، حرکت، شلیک و غیره از بازی‌های مذکور وام گرفته شده، همچنین ایده پیش بردن همزمان داستان توسط 3 کاراکتر قابل بازی طرحی بود که از زمان ساخت نسخه سن آندریاس وجود داشت اما آن موقع به دلیل محدودیت‌های فنی امکان‌پذیر نبود.

در نهایت بایست گفت اکنون که بیشتر از یک دهه از عرضه این بازی می‌گذرد طرفداران به شدت تشنه‌ی یک GTA جدید هستند و طبق اخبار و شایعات به نظر می‌رسد این عنوان که احتمالا در وایس سیتی و بخشی از آمریکای جنوبی جریان دارد و یک کاراکتر قابل بازی مونث هم دارد در دست توسعه است. به هر حال چه این اخبار صحت داشته باشند چه شایعه باشند، شک نکنید که GTA بعدی یکی از مورد انتظارترین عناوین تاریخ است که در هنگام عرضه با دستیابی مجدد به چندین رکورد تازه یک هایپ تاریخی را رقم خواهد زد.

 1) بازی Minecraft

بازی Minecraft

و در انتها به پر فروش ترین بازی تاریخ می‌رسیم که آن هم عنوانی نیست جز همان ماینکرافت معروف، بازی‌ای که سال 2011 توسط Mojang Studios ساخته و منتشر شد. این بازی تاکنون موفق شده بیش از 238.000.000 میلیون واحد فروش داشته باشد و بدین ترتیب لقب پر فروش ترین بازی تاریخ را یدک می‌کشد. بازی ماینکرفت برخلاف ظاهر ساده و گرافیک متشکل از پیکسل‌های کوچک و مکعب‌های بزرگ دارای گیم پلی عمیقی است، به گونه‌ای که طبق آمار سال 2021 این عنوان ماهیانه میزبان حدود 140 میلیون گیمر فعال است.

بازی به صورت کلی در فضایی که به شکل اتفاقی بارگذاری می‌شود و به لحاظ مجازی تا بی‌نهایت ادامه پیدا می‌کند جریان دارد و بازیکنان در این محیط می‌توانند به انجام کارهایی نظیر کشف و استخراج مواد خام، ساخت ابزار، آیتم‌ها و سازه‌های ساختمانی و ماشینی بپردازند. هرچند که قواعد این عنوان در حالت‌های مختلف بازی فرق دارد، مثلا در حالت بقا گیمر باید در حین جمع‌آوری منابع و ساخت دنیا مراقب سلامتی خود باشد یا حالت خلاقیت که در آن بازیکن در کنار قابلیت پرواز و دسترسی به منابع بی‌پایان می‌تواند هرچیزی که دلش می‌خواهد را بسازد. همچنین انجمن هواداران بازی نیز محتوای بسیاری که توسط کاربران ساخته شده است را ارائه می‌دهد که مواردی همچون بهینه‌سازی‌ها، سرورها، پوسته‌ها و مجموعه بافت‌ها را شامل می‌شوند.

همینطور در نهایت و در پاسخ به این سوال که آیا در آینده شاهد Minecraft 2 هم خواهیم بود یا خیر باید گفت که احتمال عرضه چنین عنوانی بعید به نظر می‌رسد. علت این امر به ساختار بازی و استراتژی سازندگان برمی‌گردد زیرا توسعه دهندگان اعتقاد دارند به جای انتقال گیمرها از ماینکرفت 1 به ماینکرفت 2 بهتر است همان نسخه اولیه را وسیع‌تر و پیشرفته‌تر کنند، چیزی شبیه به عناوین Minecraft Dungeons و Minecraft Legends که هر دو جزو تازه‌ترین عناوین این فرنچایز هستند.

جمع‌بندی

همانطور که در طول مطلب پرفروش ترین بازی های تاریخ مشاهده کردید تمامی بازی‌های معرفی شده فروشی بالای 40 میلیون کپی داشتند اما در میزان فروش‌های پایین‌تر همچنان عناوین شاخص بسیاری وجود دارد که ارزش مورد اشاره قرار گرفتن را دارند. برای مثال در آمار فروش از 30 تا زیر 40 میلیون نسخه عناوینی مانند پک من سال 1990 یا The Legend of Zelda: Breath of the Wild و همینطور Call of Duty: Modern Warfare سال 2019 و دیابلو 3 را داریم.

همچنین در محدوده فروش بین 20 الی 30 میلیون نسخه نیز عناوینی مثل GTA سن آندریاس، بردرلندز 2، فیفا 18، کال آو دیوتی بلک آپس 1، گاد آو وار 2018 و حتی بازی سونیک نسخه 1991 را داریم. اما با وجود این عناوین همچنان به معرفی بازی‌هایی پرداختیم که میزان فروش‌شان در حدی هیجان انگیز باشد که ارزش مطرح شدن را داشته باشد، نظر شما در خصوص پرفروش ترین بازی های تاریخ که با آنها آشنا شدید چیست؟ آیا بازی‌ای در این فهرست به چشم‌تان می‌خورد که لایق حضور در این جمع نیست؟

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

تاکنون چند نسخه از بازی ماریو کارت عرضه شده است؟

گفتنی است که از سال 1992 تا 2020 حدود 15 نسخه اصلی و فرعی از این فرنچایز منتشر شده است.

۱
بازی اور واچ 2 دارای چه تعداد گیمر فعال است؟

طبق آمارهای Active Player اور واچ 2 اکنون به صورت میانگین روزانه میزبان نزدیک به 2 میلیون گیمر است.

۲
از سری تتریس تاکنون چند عنوان منتشر شده؟

از سال 88 میلادی تا 2020 حدود 85 نسخه اصلی و 26 نسخه غیر رسمی از این بازی روانه بازار شده است.

۳
بدون احتساب بسته‌های الحاقی، ریمیک‌ها و ریمسترها تاکنون چند GTA عرضه شده است؟

مجموعه GTA دارای 7 نسخه برای پلتفرم‌های اصلی است و بین سال‌های 2004 تا 2009 چهار عنوان جانبی از این سری برای کنسول‌های دستی و پلتفرم‌های موبایل عرضه شد که نسبت به نسخه‌های اصلی از خطوط داستانی متفاوتی برخوردار بودند.

۴
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.