بازی Judas
یحیی رحیمی

بازی Judas از سازنده بایوشاک انقلابی در روایت بازی ایجاد می‌کند

یحیی رحیمی 15 خرداد 1402 بدون دیدگاه
251 بازدید

بازی Judas اثر تازه کن لوین، خالق بایوشاک است که سال گذشته میلادی معرفی شد. مصاحبه تازه با لوین نشان می‌دهد که این اثر از یک سیستم داستانی به‌خصوص استفاده می‌کند. سیستم «لگوهای روایی» باعث می‌شود تا داستان و جهان بازی کاملاً به تصمیمات و اعمال بازی‌کننده واکنش نشان دهد و گیمر در خلق جهان و پیش بردن داستان، نقش مهم‌تر و پررنگ‌تری داشته باشد.

کن لوین، خالق بازی BioShock در مصاحبه‌ای تازه از اصطلاح جدید و عجیبی برای توصیف بازی Judas استفاده کرده است. او می‌گوید که سیستم «لگوهای روایی» باعث می‌شود تا واکنش محیط به بازی‌کننده به اوج برسد. او می‌گوید که تیم سازنده بازی هنوز در حال بررسی این سیستم است و اینکه چطور قرار است چنین ایده‌ای در بازی گنجانده شود. وی مدعی است مه تابه‌حال در عموم از چنین ایده‌های صحبت نکرده است. اینکه چطور روایت به شکل قطعاً لگو و تکه‌تکه توسط بازی‌کننده پیش برده شود.

خالق بایوشاک در ادامه به نحوه توسعه بازی Judas‌ پرداخت. او می‌گوید که ابتدا با تیم کوچکی آغاز به کار کرد تا سیستم بازی جدید را طراحی کند. اما هنوز هیچ بازی‌ای، کاراکتر و جهان شکل نگرفته بود. تیم سازنده مجبور شد همه‌چیز را از ابتدا و صفر بسازد و این باعث شد تا تولید بازی زمان‌بر شود. او می‌گوید که توسعه طولانی‌مدت بازی نشان از وسواس سازنده برای ارائه بهترین کیفیت دارد و اینکه آن‌ها به این سبک پروژه‌ها آشنا هستند و نمی‌خواهند که فشار کاری وارد شود. او در ادامه گفت که افراد زیادی در این استودیو مشغول بوده‌اند و آن را ترک کرده‌اند و این افراد روی بازی‌های قبلی هم کار کرده‌اند.

داستان بازی Judas

سیستم داستان بازی Judas

گفتنی است اصطلاح «لگوهای روایی» اولین بار توسط کن لوین در کنفرانس GDC سال 2014 مطرح شد. او مدعی بود که قدرت و قوت رسانه تعاملی در میزان شرکت و درگیری بازی‌کننده با جهان بازی و داستان نهفته است. اینکه بازی‌کننده بتواند شیوه‌های مختلفی برای طی کردن بازی داشته باشد و تجربه‌ای تازه و پویا دریافت کند. طبق گفته وی، داستان بازی باید تمامی این المان‌ها را در خود داشته باشد و بازی این‌طور نباشد که بازی‌کننده را مجبور به طی کردن یک روند از پیش تعیین‌شده کند.

وی در مورد ساخت یک روند غیرخطی و قابل تکرار در قالب روایت گفته بود. منظور او از لگوهای روایی آن است که داستان به کوچک‌ترین واحدها تقسیم شود و سپس شیوه یا متدهایی برای منظم کردن این قطعات پیدا شود. اینکه بتوان از لگوها یا بلوک‌های مجزا، تجربه‌های متفاوت ایجاد کرد. طوری که هر بازی‌کننده، تجربه‌ای منحصر به فرد داشته باشد و داستان بر اساس اولویت‌های بازی‌کننده جلو برود. لوین در آن کنفرانس گفت که این ایده مشابه اسباب‌بازی‌های ساخته‌شده از لگو است. در حالی که قطعات لگو به‌تنهایی جذابیتی ندارند، اما هنگامی‌که کنار هم و با هدف مشخصی قرار می‌گیرند، یک کل معنی‌دار می‌سازند.

بازی Judas در حال ساخت است و به نظر می‌رسد که به این زودی‌ها منتشر نخواهد شد. نظر شما در مورد ایده داستانی جدید لوین چیست؟

منبع: Twistedvoxel

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.