نرم افزارهای مورد نیاز برای اجرای بازی
Avatar

معرفی سخت افزار و نرم افزارهای مورد نیاز برای اجرای بازی

مهدیه سیفی 9 آذر 1401 4 دیدگاه
5,716 بازدید

ای کسانی که عاشق بازی‌های کامپیوتری هستید، آیا نرم افزارهای مورد نیاز برای اجرای بازی خود را می‌شناسید؟ درست است که سخت‌افزار به طرز قدرتمندتری می‌تواند سرعت شما را در حین بازی افزایش دهد اما برای اجرای بازی باید نرم افزارهای کاربردی هم روی سیستم شما نصب باشند. به همین دلیل در ادامه ابتدا بخش‌های مهم سخت‌افزار برای داشتن یک بازی مهیج را نام می‌بریم و سپس درباره نرم افزار مورد نیازی بازی، صحبت خواهیم کرد. با پارسی گیم همراه شوید.

انواع سیستم‌های بازی

نرم افزارهای مورد نیاز برای اجرای بازی

همانطور که می‌دانید برای انجام بازی از دو نوع کامپیوتر می‌توان استفاده کرد؛ یکی لپ‌تاپ و دیگری کامپیوتر شخصی که مسائل مربوط به سخت‌افزار و نرم‌افزاری بازی در این دو سیستم یکسان است. هر کدام از این دو نوع کامپیوتر مزایای خود را برای بازی کردن دارند که از مهم‌ترین مزیت‌های لپ‌تاپ می‌توان به قابل حمل بودن آن اشاره کرد. همچنین فضای اشغال شده توسط این وسیله کم بوده و به راحتی در هر جایی که پریز برق وجود داشته باشد، قابل استفاده است.

اما مزیت کامپیوترهای شخصی در بزرگ بودن آن‌ها است چرا که هر چه فضای داخل کیس بزرگ باشد، خنک شدن دستگاه آسان‌تر خواهد بود. یکی دیگر از مزایا، امکان ارتقاء و افزودن قطعات جدید به آن‌ها است.

اهمیت قدرت سخت‌افزاری سیستم بازی

قدرت سخت افزاری برای اجرای بازی ها

بازی‌ها دائما در حال پیشرفت هستند و سال‌به‌سال از لحاظ جلوه صوتی، تصویری، حرکت و حتی گرافیک پیچیده‌تر می‌شوند. به همین خاطر بدون سخت‌افزار مناسب این پیشرفت‌ها عملا بی‌فایده و پوچ خواهند شد.

از این رو باید سخت‌افزار یک سیستم بازی به قدری قوی باشد که سیستم، در حین بازی با مشکلی مواجه نشده و هنگ نکند. همچنین قطعات نیز باید از کیفیت کافی برخوردار باشند تا در استفاده طولانی‌مدت از آن ها، دچار آسیب جدی نشوند.

به همین خاطر بسته به نوع بازی‌، سیستم و مدت زمان استفاده از آن برای بازی سخت‌افزار و نرم‌افزارهای متفاوتی را مطرح می‌کنند. همچنین بهتر است قبل از انتخاب قسمت‌های مختلف سیستم نیز در مورد بازی‌های مورد علاقه خود و حداقل سخت‌افزار مورد نیاز آن‌ها تحقیق کنید یا از کارشناسان مجرب در این زمینه کمک بگیرید. در پارسی‌گیم بازی مورد نظر خود را جست‌وجو کنید و حداقل سیستم مورد نیاز و سیستم پیشنهادی آن را ببینید. اگر سوالی درباره این موضوع داشتید در قسمت نظرات همان بخش مطرح کنید تا تیم پشتیبانی در اولین فرصت پاسخگوی ابهامات شما باشند.

اجزای سخت‌افزاری مهم در سیستم بازی

می‌دانیم که سیستم به معنای مجموعه‌ای از عناصر است که هماهنگ با یکدیگر کار می‌کنند .در سیستم بازی هم همینطور است و همه عناصر کامپیوتر اهمیت دارند اما در این بین برخی از قسمت‌ها نقش بیشتری را ایفا می‌کنند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

1) کارت گرافیک

کارت گرافیک

در یک سیستم بازی، کارت گرافیک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که وظیفه نمایش تصویر بازی را برعهده دارد؛ یعنی هر چه کارت گرافیک قوی‌تر باشد تصویر واضح‌تری از بازی نمایش داده می‌شود و این موضوع در بازی‌های آنلاین و مبارزه‌ای به دلیل بازسازی تصاویر به طور لحظه‌ای خیلی به چشم می‌آید.

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم کارت گرافیک که باید به آن توجه کرد، میزان حافظه داخلی آن است که پیشنهاد ما برای این مورد حداقل بین 2 تا 4 گیگابایت حافظه داخلی خالی است. همچنین GPU شما باید فرکانس کلاک بیش از 600 مگاهرتز را داشته باشد. این را هم بدانید که برای اجرای بازی های Full HD و با کیفیت باید به دنبال دو کارت گرافیک باشید که پشت سر هم کار کنند و پشتیبان یکدیگر باشند.

2) صفحه نمایش

صفحه نمایش یا مانیتور

صفحه نمایش واسطه اصلی شما با کامپیوتر است. در واقع اگر صفحه نمایشی در کار نباشد هیچ تعاملی با کامپیوترها شکل نخواهد گرفت. برای تعامل بهتر لازم است تا هنگام خرید و انتخاب نمایشگر، به مشخصات فنی آن دقت کنید و بهترین گزینه را بخرید. یکی از فاکتورهای اساسی حین خرید مانیتور، توجه به نرخ تازه‌سازی تصویر است. هر چه هم کارت گرافیک شما قدرت‌نمایی کند در صورتی که مانیتور توانایی نمایش فریم در لحظه پایینی داشته باشد عملا سخت‌افزار داخل کیس محدود شده و نمی‌توانند خود واقعی‌شان را به ما نشان دهند. همچنین برای حفظ سلامتی خود مانیتوری انتخاب کنید که رزولوشن بالا، تولید امواج مضر پایین و ابعاد مناسبی داشته باشد. برای درک اهمیت این موضوع بد نیست مطلب دیگر ما با عنوان «مشکلات کار با کامپیوتر و روش درمان آن‌ها با ارائه ورزش ویژه گیمرها» را نیز مطالعه کنید.

3) پردازنده

پردازنده یا CPU

پردازنده، مغز کامپیوتر شما به شمار می‌رود؛ هر چه پردازنده قدرتمندتر باشد، سیستم شما سریع‌تر کار می‌کند. به همین خاطر پردازنده‌های چند‌هسته‌ای می‌توانند چندین عملیات را به طور همزمان انجام دهند. بدیهی است که با انتخاب پردازنده‌های قوی و چندهسته‌ای کار آسان‌تری موقع تعامل با کامپیوتر در پیش رو خواهید داشت.

4) رم (RAM)

حافظه یا RAM

رم مستقیما به پردازنده متصل است و هر چه فضای آن بیشتر باشد عملکرد سیستم بهتر خواهد بود. همچنین میزان فضای در نظرگرفته‌شده برای انجام بازی بین 8 تا 32 گیگابایت است که باید به آن توجه کرده و در هنگام خرید رم از سازگاری آن با اسلات‌های روی مادربرد اطمینان حاصل کنید.

5) فضای ذخیره‌سازی

فضای ذخیره سازی

کامپیوتری که با آن بازی می‌کنید باید فضای ذخیره‌سازی کافی داشته باشد. بهتر است هارد دیسکی با ظرفیت و سرعت مناسب بخرید و در صورتی که می‌خواهید آن را به سخت‌افزار موجود اضافه کنید باید هارد از نوع اینترنال باشد. همچنین هارد ذخیره‌سازی SSD از ظرفیت و سرعت بالاتری برخوردار بوده و به نسبت هاردهای HHD عملکرد بهتری را از خود نشان می‌دهند.

6) کارت صدا

کارت صدا

کیفیت صدا نیز یکی دیگر از فاکتورهای مهم در بازی به حساب می‌آید زیرا با صدای خوب می‌توانید خود را در دنیای بازی غرق کنید. عمق صدا، بیس و قدرت، وضوح و شفافیت، رنگ صدا و… از جمله موارد دخیل در به وجود آمدن یک صدای گوش‌نواز هستند. پس کارت صدا و البته اسپیکرها هم می‌توانند به عنوان موارد مورد نیاز در بازی مطرح شوند.

البته علاوه بر موارد ذکرشده، درگاه‌های ورودی و خروجی، هدست بازی، موس مناسب و کیبورد هم برای انجام یک بازی مهیج مهم هستند. ما قبلا راهنمای مفصلی در بازه‌های قیمتی طبقه‌بندی‌شده برای خرید کیس و سیستم گیمینگ معرفی کرده‌ایم. بد نیست سری به این مطالب هم بزنید.

نرم افزارهای مورد نیاز برای اجرای بازی

همان طور که سیستم بازی باید از قدرت سخت‌افزاری مناسبی برخوردار باشد کامپیوتر نیز باید به نرم‌افزارهای قوی و ضروری مجهز شود تا خدای نکرده هنگام بازی با خطایی مواجه نشویم. در واقع نرم افزارهای مورد نیاز برای اجرای بازی ارتباط بین سخت‌افزارهای مختلف سیستم مانند کارت صدا و کارت گرافیک را با بازی برقرار می‌کنند. در ادامه به بررسی نرم افزارهای مورد نیاز برای اجرای بازی می‌پردازیم.

1) درایور کارت گرافیک

درایور کارت گرافیک

حتی اگر کارت گرافیک سیستم شما قوی هم باشد اما تا زمانی که درایور آن نصب نشود، سیستم قادر به استفاده از آن نخواهد بود؛ بنابراین باید درایور مناسب کارت گرافیک خود را نصب کنید. برای نصب باید نسخه متناسب با سیستم خود را از سایت‌های مرجع مانند Nvidia دانلود کنید. توجه داشته باشید که سیستم بعد از اتمام نصب به ریبوت نیاز پیدا خواهد کرد.

2) برنامه OpenAL

نرم افزار OpenAL

بدون نرم‌افزار Open Audio Library یا به اختصار OpenAL ممکن است داشتن صدای با کیفیت برایمان حسرت شود اما با نصب نرم‌افزار این کابوس تمام خواهد شد! برای بهبود کیفیت صدا توصیه می‌شود حتما این نرم افزار را نصب کنید. در واقع OpenAL که در سال 2000 برای کمک به پرت یک بازی ویندوز بیس به لینوکس طراحی شد، هم‌اکنون از محبوب‌ترین کتابخانه‌های صدا به شمار می‌رود و شما را قادر می‌سازد تا صداهای سه‌بعدی چندکاناله وابسته به موقعیت‌های مکانی را بهتر بشنوید.

3) برنامه Microsoft Visual C ++

نرم افزار Microsoft Visual C ++

توصیه می‌کنیم تمام نسخه‌های Microsift Visual C++ را روی سیستم خود نصب کنید؛ فقط به این نکته توجه داشته باشید که برنامه Microsoft Visual C ++ دارای نسخه‌های 32 و 64 بیتی است و نیازی به نصب نسخه دیگر نیست. به عنوان مثال اگر سیستم شما 64 بیتی باشد لزومی برای نصب ورژن‌های 32 بیتی وجود ندارد.

4) نرم‌افزار DirectX

نرم افزار DirectX

نرم افزار DirectX که محصول شرکت مایکروسافت است می‌تواند بازی‌ها را روی سیستم شما بهتر اجرا کند. بهتر است آخرین نسخه این نرم‌افزار را دانلود و نصب کنید. البته به این نکته هم توجه داشته باشید که این نرم‌افزار از قبل روی سیستم شما وجود دارد و نسخه‌های موجود در سایت‌ها برای آپدیت این نرم‌افزار هستند. برای فهمیدن نسخه فعلی دایرکت‌ایکس کافی است طبق دستور‌العمل زیر پیش بروید:

  • کلیدهای ترکیبی ویندوز و R را فشار دهید.
  • عبارت dxdiag را تایپ و OK را بزنید.
  • در صفحه باز شده (System) مشخصات نسخه DirectX درج شده است.

اگر نسخه دایرکت از 11 کمتر بود پیشنهاد می‌کنیم آخرین ورژن را دانلود و نصب کنید تا اجرای بازی‌ها با مشکل مواجه نشود. این برنامه جزو نرم افزارهای مورد نیاز برای اجرای بازی است و بیشتر خطاهای رخ داده حین اجرا یا قبل از باز شدن بازی مربوط به همین مورد است.

5) نرم افزار Net Framework

نرم افزار Net Framework

وجود این نرم‌افزار برای اجرای بازی‌هایی که توسط فناوری .Net نوشته شده‌اند ضروری است و حتما باید نسبت به نصب آن روی سیستم خود اقدام کنید. نت فریمورک هم نسخه‌های گوناگون دارد؛ 64 و 32 بیتی و آپدیت‌های مختلف که پیشنهاد می‌کنیم مانند نرم‌افزار مایکروسافت ویژوال C++، تمام نسخه‌های متناسب با سیستم خود را نصب داشته باشید.

6) نرم‌افزار Razer Cortex Game Booster

نرم افزار Razer Game Booster

کمپانی Razer، سازنده قدیمی لوازم جانبی بازی و سیستم‌های گیمینگ این نرم‌افزار رایگان بسیار قدرتمند را برای بهینه‌سازی دستگاه تولید کرده که با هر نوع رایانه شخصی کار می‌کند.

ریزر گیم بوستر به عنوان یک نرم افزار مورد نیاز بازی به ما برای بالا بردن سرعت و کیفیت بازی کمک می‌کند و علاوه بر آن از فشار بیش ‌از حد CPU و RAM جلوگیری می‌کند. از دیگر ویژگی‌های این نرم‌افزار می‌توان به غیرفعال کردن خودکار نرم‌افزارها و توابع غیرضروری ویندوز اشاره کرد که سبب ارائه بیشتر فضا برای اجرای بازی‌ها می‌شود.

همچنین فرد می‌تواند با بررسی عملکرد نرم‌افزار و مشاهده غیرفعال شدن نرم‌افزارها و توابع، نسبت به شخصی‌سازی آن‌ها اقدام کند. مزیت دیگری که با غیرفعال شدن نرم‌افزارها و توابع غیرضروری به وجود می‌آید آزادسازی فضای بیشتر برای پردازنده و رم است. البته از Razer Game Booster می‌توان برای به‌روزرسانی درایورهای سخت‌افزاری سیستم نیز استفاده کرد.

7) نرم‌افزار IObit Game Booster

نرم افزار IObit Game Booster

در ادامه معرفی نرم افزار مورد نیاز بازی می‌خواهیم به IObit Game Booster اشاره کنیم که می‌تواند با بهینه‌سازی نرم‌افزارهای سیستم شما، اجرای بازی‌های جدید را فراهم کند. در واقع این نرم‌افزار تا حد زیادی مشکلات اجرا شدن یا کند اجرا شدن بازی را بر طرف می‌کند. یکی از ویژگی‌های جذاب این نرم‌افزار، کارکرد اتوماتیک آن است و این یعنی IObit Game Booster به صورت خودکار بازی‌های نصب‌شده روی کامپیوتر را تشخیص و با ایجاد یک محیط نرم‌افزاری عالی، اجرای آن‌ها را مهیا می‌سازد.

این را هم فراموش نکنید که IObit Game Booster اساس کار خود را با خالی کردن حافظه Ram و پردازنده CPU از طریق بستن برنامه‌های اضافی ویندوز پیش می‌برد. در واقع این نرم‌افزار ماموریت بستن برنامه‌هایی را که ویندوز بدون آن‌ها هم کار می‌کند بر عهده دارد.

8) نرم‌افزار NVIDIA GeForce Experience

نرم افزار NVIDIA GeForce Experience

در ادامه راه بررسی نرم افزارهای مورد نیاز برای اجرای بازی به NVIDIA GeForce Experience می‌رسیم که توانایی تشخیص تنظیمات سیستم را دارد و با توجه به ظرفیت و کشش رایانه به طور خودکار تنظیمات مناسب برای بازی‌ها را انجام می‌دهد؛ تنظیمات از سوی این نرم‌افزار انجام خواهد شد چرا که در استفاده از همه کامپیوترها برای کاربری گیمینگ و بازی نیاز است تا یک سری تنظیمات اعمال شوند و این کار گاهی سخت و پیچیده است؛ در نتیجه همان بهتر که یک نرم‌افزار این کار سخت را بر عهده بگیرد. در همین راستا نسخه بتای GeForce Experience بازی‌های نصب‌شده روی رایانه را آنالیز و با توجه به کامپیوتر، تنظیمات لازم را به طور خودکار انجام می‌دهد.

9) نرم‌افزار NVIDIA PhysX

نرم افزار NVIDIA PhysX

NVIDIA PhysX یکی دیگر از نرم‌افزارهای محبوب شرکت Nvidia است که اجرای بازی‌های به‌روز برای سیستم شما را بهینه می‌کند تا با باگ‌های گرافیکی کمتری مواجه شوید. از دیگر قابلیت‌های نرم‌افزار NVIDIA PhysX می‌توان به افزایش کیفیت تصاویر و جلوه‌های بصری اشاره کرد.

10) نرم‌افزار TuneUp Utilities

نرم افزار TuneUp Utilities

یکی از بهترین و کامل‌ترین نرم‌افزارهای بهینه‌سازی که باید در اولویت‌های نخست دانلود و نصب شما قرار گیرد نرم‌افزاری به نام TuneUp Utilities است. این نرم‌افزار همه‌کاره کاربران بسیاری را در سطح دنیا به خود جذب کرده چرا که از بخش‌های فراوانی برای بهینه‌سازی و افزایش سرعت ویندوز تشکیل شده است؛ یکی از منحصربه‌فردترین آن‌ها بخش Detect and fix problems است. این بخش برای رفع مشکلات شایع ویندوز بسیار کاربردی است.

یکی دیگر از بخش‌های فوق‌العاده و جذاب آن Turbo Mode نام دارد که سیستم شما را هنگام اجرای بازی سنگین و پرسرعت یاری می‌کند. از دیگر بخش‌های این نرم‌افزار می‌توان به مواردی چون غیرفعال کردن برنامه‌های استارت‌آپ، یکپارچه‌سازی هارد دیسک، پاکسازی هارد، افزایش سرعت روشن و خاموش شدن ویندوز، یکپارچه‌سازی، پاکسازی و بهینه‌سازی رجیستری، حذف نرم‌افزارها و… اشاره کرد.

11) نرم‌افزار Steam

نرم افزار Steam

Steam به عنوان نرم‌افزار مورد نیاز برای شرکت Valve و همچنین بازی جذاب کانتر کاربرد دارد. به عبارت ساده‌تر این نرم‌افزار، ضروری‌ترین ابزار مورد نیاز شما برای بازی‌های شرکت Valve است تا دیگر هنگام اجرای بازی Counter Strike دچار مشکل نشوید. جالب این که آخرین نسخه Steam تنظیمات مربوطه را به ‌طور اتوماتیک انجام می‌دهد و از دردسرهای شما می‌کاهد.

12) نرم‌افزار Speed Gear

نرم افزار Speed Gear

یکی دیگر از نرم افزارهای مورد نیاز برای اجرای بازی، Speed Gear است که باعث افزایش سرعت بازی‌ها می‌شود. این نرم‌افزار با قرار دادن یک کلید میانبر و قابل دسترس شما را قادر می‌سازد تا سرعت بازی خود را در دست بگیرید. Speed Gear بسیار کاربردی است و توسط تمامی سیستم‌عامل‌های ویندوز پشتیبانی می‌شود.

13) نرم‌افزار LogMeIn Hamachi

نرم افزار LogMeIn Hamachi

اگر می‌خواهید بازی ایمنی تجربه کنید یا چندین شرکت‌کننده را در یک بازی فرا بخوانید باید بتوانید به یک VPN قوی تکیه کنید. Hamachi به شما این امکان را می‌دهد که یک شبکه بین چندین رایانه ایجاد کنید و همه کارها را از اشتراک‌گذاری فایل‌ها گرفته تا اجرای بازی‌های خصوصی، با استفاده از یک پروتکل فوق‌ایمن P2P انجام دهید و اطمینان حاصل کنید که توانایی دسترسی به سرورها، فایروال‌ها و روترها را دارید.

14) نرم‌افزار TeamSpeak

نرم افزار TeamSpeak

گزینه‌های زیادی در مورد چت صوتی وجود دارد اما بهترین آن TeamSpeak است. شما می‌توانید خیلی راحت با استفاده از این نرم‌افزار به دوستان خود متصل شوید و با آن‌ها گفت‌وگو کنید؛ مجموعه تنظیمات آن شما را قادر می‌سازد تا سطوح صدا را تنظیم کنید. همچنین این نرم‌افزار از قابلیت کاهش Echo و استفاده از سیستم رمزگذاری پشتیبانی می‌کند.

15) نرم‌افزار f.lux

نرم افزار f.lux

یک برنامه که نمایشگر را به طور خودکار تنظیم می‌کند تا از چشمان شما محافظت کند. ما به دلیل هیجانات بازی مدت طولانی به مانیتور خیره می‌مانیم؛ این موضوع سبب به وجود آمدن عوارض چشمی کار با کامپیوتر می‌شود و مشکلات دیگری را با خود به همراه می‌آورد. در این مورد استفاده از نرم‌افزار f.lux مناسب به نظر می‌رسد. یکی از ویژگی‌های f.lux حالت تاریک آن است تا در شب و با کمتر شدن نور محیط، نور وارد شده به چشمان ما تنظیم و تعدیل شود. این برنامه با قابلیت تنظیم پویای دمای رنگ نمایشگر (بسته به زمان روز و منبع نور در مکان رایانه شخصی) کار کرده و ساز و کاری به وجود می‌آورد که به کاهش فشار چشم شما کمک کند.

جمع بندی

نرم افزارهای مورد نیاز برای اجرای بازی کم نیستند و با چرخی در اینترنت می‌توان انبوهی از آن‌ها را یافت اما در این مطلب تلاش کردیم مناسب‌ترین و ضروری‌ترین موارد را معرفی کنیم. در واقع شما می‌توانید نرم افزار مورد نیاز بازی خود را از همین فهرستی که تهیه کرده‌ایم پیدا کنید و بعد از نصب آن از تجربه شیرین و بدون خطای بازی خود لذت ببرید. قبل از به پایان بردن این مطلب یک سوال از شما دارم! شما چه نرم افزارهای ضروری دیگری می‌شناسید؟ در بخش نظرات همین صفحه مطرح کنید.

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

چرا هنگام اجرای بازی با مشکل مواجه می‌شوم؟

یکی از اصلی‌ترین دلایل عدم اجرای بازی‌ها سخت‌افزار ضعیف و قدیمی است. چنان چه از قدرت سخت‌افزار خود اطمینان دارید باید نرم‌افزارهای مورد نیاز برای اجرای بازی را که در مطلب معرفی کردیم دانلود و نصب کنید. اگر باز هم مشکل رفع نشد به صفحه رفع مشکل بازی مراجعه کنید.

۱
آیا نصب آخرین نسخه نرم‌افزارها مشکلم را بر طرف می‌کند؟

به احتمال زیاد بله اما بعضی از نسخه‌ها ممکن است با سیستم شما جور در نیاید و در مواقع خاص مجبور باشید نسخه‌های قدیمی‌تر را بارگیری و نصب کنید. بهتر است تمام نسخه‌های بعضی از نرم‌افزارها مانند Microsoft Visual C++ و Net Framework را نصب کنید.

۲
اگر مشکلم با نصب نرم‌افزار حل نشد چطور؟

در این حالت خطا و اروری را که برای شما نمایش داده می‌شود در اینترنت کپی و پیست کرده و جست‌وجو کنید. همچنین می‌توانید در بخش دانلود بازی سایت پارسی‌گیم و در بخش نظرات مشکل خود را مستقیما مطرح کنید.

۳
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 4 دیدگاه
  • Avatar

    مهدی

    مهمان

    سلام
    با وجود سیستم میان زده Rtx 3050 و i7 11700
    اما حین بازی تصویر Hdmi من قطع میشه و دیگه تصویر بالا نمیاد مگه اینکه کامپیوتر رو خاموش کنم
    بعد از اون دیگه حتی ابتدای ورود به بازی هم قطع میشه

    به نظر شما این مشکل سخت افزاریه؟! چون کابل‌های متفاوتی امتحان کردم بازم فرقی نکرده

    پاسخ دهید
    • Avatar

      مهدیه سیفی در پاسخ به مهدی

      نویسنده

      سلام؛ رزولوشن مناسب رو برای بازی انتخاب کنید.

    • Avatar

      مهدی در پاسخ به مهدی

      مهمان

      هر کاری میشده کردم
      رزولوشن تغییر دادم
      ویندوز عوض کردم
      حتی روی تلویزیون 4K هم تست کردم بازم قطع میشه

    • Avatar

      حامد در پاسخ به مهدی

      مهمان

      کابل خوب بگیر