بازی هایی با بیشترین تعداد پایان
کسری کاظمی

25 بازی با بیشترین تعداد پایان

کسری کاظمی 22 مهر 1401 بدون دیدگاه
5,585 بازدید

در دنیای بازی های مدرن که کلی آثار متفاوت هر روزه صنعت گیم را اشباع می‌کند، وجود یک خط داستانی جذاب و درگیر کننده می‌تواند به راحتی باعث موفقیت یک عنوان شود. تعداد زیاد ژانرها باعث شده که طرف‌داران بازی‌ها نیز پراکنده شده و تمرکز بر روی برخی از آن‌ها کاری دشوار باشد. با این حال وجود یک بخش داستانی به‌یادماندنی در اکثر ژانرهای دنیای گیم مشترک است. خیلی از بازی ها یک شروع، وسط و در نهایت پایانی واضح و از پیش تعیین شده در اختیار دارد. البته به دلیل باز بودن دست بازی سازان، برخی اوقات این فرمول شکسته می‌شود. در این لیست به بازی هایی با بیشترین تعداد پایان خواهیم پرداخت.

ارزش تکرار بالا در بازی هایی با بیشترین تعداد پایان

به جای داشتن یک پایان که هر بازیکن پس از پشت سر گذاشتن خط داستانی به آن می‌رسد، برخی از بازی ها هستند که دو یا حتی چند پایان دارند که بسته به انتخاب‌هایی که در طول بازی انجام می‌دهید تغییر می‌کنند. از پایان‌های خوب گرفته تا پایان‌های وحشتناک و به شدت تاریک، بازی هایی با چندین پایان مختلف وجود دارند که به بازیکن اجازه می‌دهد تا یک اثر را چندین بار برای رسیدن به همه آن‌ها تجربه کرده و ارزش تکرار پذیری بازی نیز به شدت بالا می‌رود. اگر به این دسته از عناوین علاقه دارید، پس با ما همراه باشید تا جذاب‌ترین‌های صنعت گیم با بیش از یک روش برای تمام کردنشان را بررسی کنیم.

1) Way of the Samurai – تعداد پایان: 7

بازی Way of the Samurai

کل فلسفه بازی Way of the Samurai حول محور انجام تصمیمات مختلف در جریان داستان کوتاهش می‌گذرد. جذابیت این بازی به این است که ببینید تصمیماتی که گرفتید به چه پایانی ختم خواهند شد. شما به عنوان یک شمشیرزن سرگردان و ساکت، بازی می‌کنید که خود را در وسط درگیری بین قبیله‌های رقیب می‌بیند. حتی کوچک‌ترین تصمیم‌های شما در جریان گیم پلی می‌تواند بر جایگاه شما در میان گروه‌های مختلف سامورایی تأثیر بگذارد که منجر به رخدادهای اخلاقی و معنوی بسیار جالبی می‌شود.

آیا یک روستایی بی گناه را از سوء استفاده نجات می‌دهید و با یک رهبر قبیله دشمنی می‌کنید یا روستای فقیر را به سرنوشت خود واگذار می‌کنید؟ ممکن است دوستی پیدا کنید، اما احتمالاً در این فرایند واقعاً کسی را عصبانی خواهید کرد. از آنجایی که داستان بسیار کوتاه است، شما تشویق می‌شوید بارها و بارها بازی کنید تا همه احتمالات روایت را ببینید. مسیرها به طور چشمگیری با یکدیگر متفاوت هستند. با این حال، با همه انتخاب‌ها و نتیجه‌گیری‌های مختلف، این بازی تنها هفت پایان دارد.

2) Twelve Minutes – تعداد پایان: 7

بازی Twelve Minutes

بازی Twelve Minutes که به دست استودیوی مستقل Annapurna Interactive ساخته شده، تیمی از حرفه‌ای‌ترین و شناخته شده‌ترین بازیگران هالیوودی از جمله James McAvoy، Daisy Ridley و Willem Dafoe را برای صداگذاری شخصیت‌هایش استخدام کرده است. این بازی ماجراجویی متفاوت با دوربین بالا به پایین روایت شده و المان‌های گیم پلی‌اش به بازی های ماجراجویی کلاسیک شباهت دارد. شما در یک حلقه زمانی گیر کرده و سعی دارید سرنخ‌هایی را برای رهایی پیدا کنید.

همان‌طور که از اسم این بازی مشخص بوده، تجربه‌‌ی هر لوپ بازی تنها 12 دقیقه به طول می‌انجامد. با این حال چیزی که باعث شده تا این بازی به شدت بدرخشد، عمق داستان و شکل‌های مختلفی بوده که این روایت برای مخاطبین بازگشایی می‌شود. کلی پیچش داستانی و اتفاقات عجیب در این عنوان به شدت کوتاه منتظر بازیکنان است. بسته به اینکه چقدر موفق به کشف سرنخ می‌شوید، و همچنین انتخاب‌هایی که در طول بازی انجام می‌دهید، با یکی از هفت پایان مختلف و البته بسیار شوکه کننده پاداشتان را دریافت خواهید کرد.

3) Mass Effect 3 – تعداد پایان: 8

بازی Mass Effect 3

بازی Mass Effect 3 سومین قسمت از سه‌گانه افسانه‌ای و حماسی علمی تخیلی و نقش آفرینی است. در طول این سه بازی شما باید به انجام فعالیت‌های مختلفی می‌پرداختید که هر کدام به بازی بعدی منتقل شده و در نهایت یک بازی بزرگ و جاودانه را تشکیل می‌دهند. متأسفانه پایان اصلی قسمت سوم خیلی به دل طرف‌داران ننشست و به عنوان یک پایان بد از آن یاد می‌شود. ولی عجله نکنید، زیرا تلاش فرمانده Shepard برای نجات کهکشان، بیش از یک مسیر را پوشش داده و با چند پایان روبرو هستیم.

سیستم پیچیده‌ای که در بازی پیاده سازی شده است، با انتخاباتی که در جریان بازی می‌گیرید، در نهایت تصمیم گرفته که کدام خدمه کشتی شما زنده مانده، آیا شخصیت اصلی نجات پیدا کرده و یا کهکشان نابود می‌شود. این تصمیمات روی هم رفته تعدادی مسیر مختلف را در اختیار شما قرار داده و با اینکه نتیجه نهایی برای طرف‌داران خوشایند نبود، Mass Effect 3 را در میان بهترین بازی هایی با بیشترین تعداد پایان قرار می‌دهد. شما می‌توانید هشت پایان بندی مختلف را در آخر سفر حماسی خود مشاهده کنید.

4) Catherine – تعداد پایان: 9

بازی Catherine

بازی Catherine یکی از عجیب‌ترین بازی های ویدیویی بوده که به دست کمپانی Atlus ساخته شده است. داستان این عنوان بامزه و البته عمیق، حول محور مردی به نام Vincent جریان دارد که بین دو زن با نام‌هایی مشابه یعنی Catherine و Katherine که از نظر ظاهری هیچ شباهتی به همدیگر ندارند، دست به دست می‌شود. زمانی که شب فرا می‌رسد، او خود را در یک دنیای کابوس‌وارانه عجیب و غریب می‌بیند که در آن مجبور می‌شود با درونی‌ترین افکار و احساسات خود روبرو شود.

گیم پلی بازی Catherine به دو بخش روز و شب تقسیم شده است. در بخش روز شما با شخصیت‌ها در قالب یک شبیه ساز رابطه ارتباط برقرار کرده و در سکانس‌های شب نیز وارد دنیای پلتفرمر کابوس‌وار خواهید شد و باید با موفقیت از خواب بیدار شوید. بسته به انتخاب‌هایی که در طول این سکانس‌های کابوس انجام می‌دهید، هشت پایان مختلف وجود دارد که می‌توان آنها را باز کرد. یک پایان نهم مخفی هم هست که با انجام یک سری مأموریت‌های زمان محور و چالشی می‌توان آن را دید.

5) Resident Evil – تعداد پایان: 13

بازی Resident Evil

باور اینکه نسخه اول سری Resident Evil بیشترین تعداد پایان را نسبت به تمامی بازی های دیگر سری داشته باشد کار سختی است. مخصوصاً اینکه قسمت دوم تنها از 4 پایان و سایر بازی ها نیز تنها از یک پایان برخوردار بودند و تصمیم گرفتند تا از این مدل داستان‌های پیچ در پیچ فاصله کامل بگیرند. با این حال ماجراجویی کلاسیک و فراموش نشدنی کریس ردفیلد و جیل ولنتاین می‌تواند به شش شکل مختلف برای هر شخصیت به پایان برسد که آخرین پایان آن شکست کامل مأموریت است.

کات سین‌ها دارای تغییراتی بودند که یا یکی از قهرمانان زنده می‌ماند، قهرمان و شخصیت پشتیبان (ربکا یا بری) زنده می‌مانند، یا هر دو قهرمان و شخصیت‌های پشتیبانی که در انتها روی هلیکوپتر نشسته بودند. با این حال قسمت جالب این بازی، کات سین‌هایی است که بازیگران واقعی به ایفای نقش شخصیت‌ها پرداخته‌اند. بودجه پایین و ناشی بودن هر بازیگر، باعث خلق موقعیت‌های بامزه و سرگرم‌کننده‌ای شده و Resident Evil را در میان بهترین بازی هایی با بیشترین تعداد پایان قرار می‌دهد.

6) The Dark Pictures Anthology: Man Of Medan – تعداد پایان: 14

بازی The Dark Pictures Anthology Man Of Medan

The Dark Pictures Anthology نام مجموعه‌ای برنامه‌ریزی‌شده از بازی های ترسناک و تعاملی بوده که به دست کمپانی مطرح Supermassive Games در حال تولید هستند. از این مجموعه 8 قسمت معرفی و در حال ساخت بوده که بازی Man Of Medan اولین قسمت سری است. این بازی همانند تعدادی دیگر از بازی های تعاملی این کمپانی، بر روی انتخاب‌ها سریع و هوشمندانه تمرکز دارد که در صورت اشتباه، ممکن است مسیر بازی به کلی عوض شده و پایانش نیز تغییر کند.

Man of Medan روی چهار دانشجو و کاپیتان قایق دوک میلان تمرکز می‌کند که در تعقیب بقایای یک هواپیمای دوران جنگ جهانی دوم سفری غواصی را آغاز می‌کنند. پس از رویارویی خصمانه با گروهی از دزدان دریایی مدرن، پنج قهرمان داستان توسط دزدان دریایی مذکور مجبور می‌شوند تا دریاها را بپیمایند و به دنبال چیزی به نام “طلای منچوری” بگردند. در این بین شخصیت‌های اصلی با کشتی‌هایی روبرو می‌شوند که به نظر می‌رسد توسط ارواح تسخیر شده و به دنبال آن‌ها هستند.

7) Heavy Rain – تعداد پایان: 17

بازی Heavy Rain

بازی‌ساز مطرح David Cage پیش از اینکه شاهکار دوران کاری‌اش یعنی Detroit: Become Human را تقدیم ما کند، یک برگ برنده دیگر نیز در آستین داشت. بازی Heavy Rain در سال 2010 منتشر شده و به واسطه استایل متفاوت و تعاملی‌اش، توانست تبدیل به یکی از خاص‌ترین بازی های سال هم شود. داستان بازی کلی شخصیت اصلی و فرعی را درون خود جای داده که با دنبال کردن مسیر هر کدام از آن‌ها، به شکل‌های مختلفی می‌توانید این درام جنایی و هیجان‌انگیز را به پایان برسانید.

اتان مارس مردی است که پس از یک تصادف اتومبیل که به زندگی پسرش جیسون پایان می‌دهد، احساس گناه می‌کند. با این حال زمانی که سال‌ها بعد، پسر دیگرش، شان، توسط یک قاتل زنجیره‌ای به نام قاتل اوریگامی ربوده می‌شود، ایتن تصمیم می‌گیرد تا به هر شکلی که شده از رخ دادن حادثه‌ای دیگر جلوگیری کند. از طریق پازل‌ها و سرنخ‌ها و همچنین انتخاب‌های مختلف درون بازی، بازیکن می‌تواند در حالی که در دنباله قاتل اوریگامی است به 17 پایان مختلف و البته بسیار متفاوت برسد.

8) Chrono Trigger – تعداد پایان: 18

بازی Chrono Trigger

Chrono Trigger یکی از تحسین شده‌ترین و مهم‌ترین بازی های نقش آفرینی ژاپنی در تمام دوران است. یکی از اصلی‌ترین دلایلی که این بازی آن قدر محبوب بوده، یکی از اولین نمونه‌ها در صنعت گیم است که در میان بازی هایی با بیشترین تعداد پایان قرار می‌گیرد. دلایل زیادی باعث می‌شوند که پایان‌های مختلفی در این بازی رغم بخورد. به‌عنوان‌مثال همراه داشتن یک کاراکتر خاص در تیم خود، پوشیدن لباس‌های مخصوصی پیش از رسیدن به پایان و کلی موارد عجیب و جالب دیگر.

شاید پیش خود بپرسید که این پایان‌های مختلف در Chrono Trigger تا چه اندازه با هم فرق دارند؛ خب به‌عنوان‌مثال نجات دادن تمام دنیا از نیروی شر، شکست خوردن به این شخصیت شرور (پایان بد)، زنده نگه داشتن تمام کاراکترهای فرعی (از جمله شخصیت‌های شرور) و کلی موارد مختلف دیگر در این بین باعث شده‌اند که Chrono Trigger یکی از اولین و مهم‌ترین بازی های نقش آفرینی تاریخ با کلی گزینه برای انجام و ارزش تکرار بالا باشد. پس بهتر است سریعاً به سراغش بروید.

9) Nier: Automata – تعداد پایان: 26

بازی Nier Automata

بازی NieR: Automata از کمپانی Square Enix، یکی از خیره‌کننده‌ترین بازی‌های علمی تخیلی RPG است که بازیکنان را به دنیایی اتمسفریک از آینده‌ای تاریک می‌برد که با مناظر حماسی و موسیقی متن زیبا پر شده است. این بازی قطعاً دارای ارزش تکرارپذیری بالایی است زیرا دارای 26 پایان بوده و می‌توان تعداد بیشتری از آن‌ها را با انجام برخی اقدامات در طول کمپین باز کرد. بنابراین برای تجربه تعداد بی‌شماری از پایان‌های به شدت احساسی و به شدت فراموش نشدنی آماده باشید.

شخصیت‌های اصلی اندروید 2B و 9S هستند. از نظر مبارزه، آنها مکمل یکدیگر بوده، زیرا 2B در مبارزه مستقیم توانایی بیشتری داشته، در حالی که 9S در اسکن و هک تخصص دارد. داستان بازی رابطه نسبتاً عجیب بین دو شخصیت اصلی را از منظر روان‌شناختی بررسی می‌کند و به گیم‌پلی عمق می‌بخشد. اگر از شروع ماجراجویی با 2B و لذت بردن از ظرافت‌های داستان گویی پیچیده لذت می‌برید، Nier: Automata محتوای فراوانی برای ارائه و پایان‌های فراوانی برای گشت و گذار دارد.

10) Fallout: New Vegas – تعداد پایان: 27

بازی Fallout New Vegas

پس از اینکه Fallout 3 به احیای فرنچایز Fallout کمک کرد، Bethesda Softworks وظیفه توسعه و خلق عنوان بعدی خود را به استودیوی شناخته شده Obsidian Entertainment واگذار کرد. این موضوع منجر به انتشار Fallout: New Vegas شد. یک اسپین‌آف مستقل که از نظر بسیاری پیشرفت قابل توجهی نسبت به بازی قبلی داشته و حتی بهترین بازی در فرنچایز خود نیز محسوب می‌شود. از نظر بسیاری نیز، یکی از بهترین ویژگی‌های این بازی، داستان سرایی عالی‌اش است.

داستان بازی Fallout: New Vegas حول محور شخصتی می‌گذرد که در جستجو و گرفتن انتقام از کسانی است که وی را در وسط صحرا برای مردن رها کرده‌اند. در طول این سفر هیجان‌انگیز که پیش رو دارید، با جناح‌ها و افراد مختلفی مواجه می‌شوید که می‌توانید برای تصرف سرزمین با یکی از آن‌ها همراه شوید. این تصمیم‌گیری‌ها در نهایت به خلق پایان‌های مختلفی منجر می‌شود. حضور 27 پایان مختلف باعث قرار گرفتن این عنوان در لیست بازی هایی با بیشترین تعداد پایان شده است.

11) Corpse Party – تعداد پایان: 27

بازی Corpse Party

بازی Corpse Party اولین عنوان این لیست در سبک رمان گرافیکی است. رمان‌های گرافیکی آثاری به شدت محبوب در کشور ژاپن هستند که به جای گیم پلی بر روی داستان سرایی و دیالوگ تمرکز دارند. در این بازی ها اکثرا باید به خواندن متن و انتخاب گزینه‌های مختلف بپردازید که نتیجه داستان و در نهایت پایان مسیر را مشخص خواهد کرد. رمان‌های گرافیکی زیادی وجود دارند که از صدها مسیر و پایان مختلف برخوردار باشند؛ با این حال Corpse Party یکی از محبوب‌ترین‌ها است.

پس از اینکه گروهی از دوستان صمیمی مراسمی را انجام می‌دهند تا برای همیشه با هم بمانند، زلزله‌ای آنها را به بُعد دیگری از مدرسه‌شان منتقل می‌کند، جایی که ارواح و تاریکی در هر گوشه‌ای در کمین هستند. مأموریت این دوستان در حال حاضر یافتن یکدیگر و راهی برای بازگشت به بُعد اصلی خود، در عین حال زنده ماندن است. Corpse Party به خشونت عریانش معروف بوده و در میان گیمرهای یوتیوب به شدت محبوب است. این بازی همچنین 27 روش مختلف برای تمام شدن دارد.

12) The Witcher 3: Wild Hunt – تعداد پایان: 36

بازی The Witcher 3 Wild Hunt

خیلی‌ها بازی The Witcher 3: Wild Hunt را شاهکار استودیوی CD Projekt Red و بهترین نسخه در سه‌گانه افسانه‌ای The Witcher می‌دانند. ماجراجویی‌های کلاسیک نقش آفرینی در انتظار شما بوده و همانند بازی های قدیمی این سبک، کلی مأموریت برای انجام و کلی مسیر برای پایان یافتن داستان وجود دارد. میزان محتوای زیاد و صدها ساعت سرگرمی که در این بازی وجود دارد باعث شده تا 36 روش مختلف برای پایان یافتنش وجود داشته باشد. رقمی بی نظیر برای یک نقش آفرینی.

داستان در دنیای خیالی قرون وسطی اتفاق می‌افتد، دنیایی مملو از هیولاها و انسان‌های خبیث که گرالت در جستجوی بی‌وقفه زن جوانی که به عنوان دختر خود دوستش دارد، با آن‌ها روبرو می‌شود. با این حال، تا زمانی که به پایان داستان، در راه با شخصیت‌های متمایز زیادی روبرو می‌شوید که سرنوشت آنها در دستان شماست و تصمیمات شما به پایان‌های کوچک‌تری منجر می‌شود. The Witcher 3: Wild Hunt بدون شک از بهترین بازی هایی با بیشترین تعداد پایان است.

13) Tekken 6 – تعداد پایان: 40

بازی Tekken 6

بازی های مبارزه‌ای زیادی در طول سال‌ها منتشر شده که آن‌چنان بر روی داستان سرایی تمرکز نداشته‌اند. این بازی ها اغلب تنها گیم پلی‌ای خوب و جذاب را هدف اصلی خود در نظر گرفته و سایر چیزها را به کنار می‌زنند. با این حال این موضوع در رابطه با بازی های فرنچایز Tekken صدق نمی‌کند. این بازی ها اکثرا به دلیل حضور شخصیت‌های پویا و به‌یادماندنی و داستان‌های کاملی حول محور آن‌ها معروف هستند. قسمت ششم سری نیز یک قدم فراتر گذاشته و 40 پایان بندی مختلف برایشان دارد.

بخش داستانی تازه‌ای که برای بازی Tekken 6 تعریف شده، دست بازیکنان را باز گذاشته تا با تک‌تک کاراکترهای قابل بازی به تجربه داستان پرداخته و با اتمام کمپین، یک پایان متفاوت از دیگری را مشاهده کنند. این موضوع باعث شده تا تمام کاراکترها یک پایان اختصاصی دریافت کرده و ارزش تکرار بخش داستانی را بسیار بالا ببرند. در این میان حتی شخصیت‌های جدیدی نیز وارد بازی شده‌اند که پیش از این حضور نداشته‌اند و رنگ و بوی تازه‌ای به ماجراجویی شما اضافه می‌کنند.

14) Fallout 3 – تعداد پایان: 47

بازی Fallout 3

کمی پیش درباره Fallout: New Vegas و نوآوری‌های زیادی که وارد فرنچایز کلاسیکش کرده بود صحبت کردیم. با این حال در میان نسخه‌های اصلی سری، هیچ‌کدام به اندازه بازی Fallout 3 نتوانسته‌اند داستانی حماسی و غیر قابل پیش‌بینی را برایمان تعریف کنند. این بازی اولین نسخه از ورژن جدید اکشن و نقش آفرینی این فرنچایز بوده و با سایر بازی های قبل خود متفاوت است. بازیکنان حالا می‌توانند در یک شوتر اول شخص با مکانیک‌های RPG به دنیای پسا آخرالزمانی و خطرناک وارد شوند.

سومین قسمت از سری همیشه موفق Fallout داستان یک ساکن Vault 101 را روایت می‌کند. وی در آینده‌ای دور پس از عواقب یک جنگ هسته‌ای، به سرزمین بیابانی پایتخت می‌رود تا پدرش که مفقود شده را پیدا کند. این سفر پر از ماموریت‌های مربوط به جناح‌ها و افرادی است که در زمین‌های آخرالزمانی زندگی می‌کنند. داستان این بازی توانایی راضی کردن تمام گیمرها را دارد. شما می‌تواند از جنبه‌های مختلف به آن وارد شده و تلاش کنید تا یکی از 47 پایان مختلفش را به دست بیاورید.

15) Ultimate Marvel vs. Capcom 3 – تعداد پایان: 50

بازی Ultimate Marvel vs. Capcom 3

درست همانند بازی Tekken 6 که بالاتر به آن پرداختیم، بازی Ultimate Marvel vs. Capcom 3 نیز در پیاده سازی بخش داستانی برای تمام کاراکترهای قابل بازی‌اش به بهترین شکل ممکن عمل کرده است. البته این بازی با ترکیب داستان‌های کمیک بوکی و کاراکترهای معروف دنیای بازی موفق به انجام این کار شد و همواره نیز دارای تعدادی از بهترین پایان‌ها در یک بازی مبارزه‌ای است. قسمت جالب ماجرا پس از شکست دادن باس آخر برای کاراکتری که انتخاب کردید رخ می‌دهد.

دنیای بازی های Marvel vs. Capcom ترکیبی از شخصیت‌های کمیکی معروف کمپانی Marvel با کاراکترهای دنیای Capcom است. به همین منظور، پایان جالبی که در نهایت از یک کاراکتر دریافت می‌کنید، میان پرده‌ای بامزه شامل برقراری ارتباط میان دو شخصتی بوده که هرگز فکرش را نمی‌کردید در یک صفحه قرار بگیرند. با این حال جادوی این بازی این موضوع را ممکن ساخته و می‌توانیم با تجربه مکرر این بازی مبارزه‌ای اعتیادآور، به تمام این میان پرده‌های مخفی دسترسی پیدا کنیم.

16) BlazBlue: Cross Tag Battle – تعداد پایان: 62

بازی BlazBlue Cross Tag Battle

سری BlazBlue نام فرنچایزی مبارزه‌ای و کمتر شناخته شده است که البته در کشور ژاپن طرف‌داران فراوانی دارد. این بازی ها مکانیک‌های آثار مطرحی مانند Persona 4 Arena، Under Night In-Birth و RWBY را با هم ترکیب کرده و با ظاهر انیمه‌ای و جذابشان، قطعاً برای خیلی از گیمرهای مبارزه دوست جالب هستند. سیستم مبارزه‌ای بازی به شدت قابل درک و ساده بوده و تنوع بالای کاراکترهای این عنوان نیز دست بازیکنان را برای انتخاب شخصیت و استایل مبارزه باز گذاشته است.

بازی BlazBlue: Cross Tag Battle که جدیدترین نسخه منتظر شده از این سری بازی جذاب است، به صورت خودکار از چهار پایان اصلی پشتیبانی می‌کند. شاید پیش خود فکر کنید که این تعداد خیلی زیاد نیست، ولی با در نظر گرفتن اینکه بازی 53 شخصیت مختلف برای انتخاب دارد و هر کدام نیز زاویه متفاوتی از این پایان‌ها را دریافت می‌کنند، می‌توانیم به راحتی اعلام کنیم که با یکی از بهترین بخش‌های داستانی در یک بازی مبارزه‌ای طرف هستید. پس همین حالا به سراغ این شاهکار بروید.

17) Time Travelers – تعداد پایان: 71

بازی Time Travelers

به راحتی می‌توان گفت که بازی Time Travelers عجیب‌ترین عنوانی بوده که در این لیست پیدا می‌کنید. این بازی از سوی سازندگانش با عنوان “گیمی بدون ژانر” تعریف شده است. هسته اصلی این بازی را درامی تعاملی با قابلیت انتخاب تصمیمات تشکیل داده است. اگر شخصیت اصلی شما در طول بازی تصمیم اشتباهی بگیرد که منجر به مرگش شود، قابلیت سفر در زمان وجود داشته که می‌توانید به قبل برگشته و تصمیم درست را بگیرید. تصمیم نهایی نیز بر روی پایان دریافتی تأثیر می‌گذارد.

در سال 2013، یک حفره مرموز به نام “حفره گمشده” از آسمان بیرون آمد و همراه با آن، انفجاری مهیب رخ داد که منطقه مرکزی توکیو را ویران کرد و جان بسیاری را گرفت. هجده سال بعد در 2031، در یک کلان‌شهر بازسازی شده، رویداد جدیدی در شرف وقوع است، رویدادی که می‌تواند سرنوشت جهان را برای همیشه تغییر دهد. قابلیت سفر در زمان به بازیکن داده شده و وی را قادر می‌سازد تا تصمیمات مهمی برای خود و دنیا بگیرد. تصمیماتی که به 71 پایان مختلف ختم خواهد شد.

18) Princess Maker 2 – تعداد پایان: 74

بازی Princess Maker 2

بازی Princess Maker 2 از قدیمی‌ترین عناوین درون لیست بازی هایی با بیشترین تعداد پایان محسوب می‌شود. این بازی و سایر عناوین درون فرنچایزش، در سبک آثار شبیه از زندگی یا Social Simulation قرار دارند. داستان بازی حول محور والدینی می‌گذرد که باید با موفقیت دختر کوچک خود را بزرگ کنند. این کار البته به این سادگی‌ها نیز نبوده و در صورت تصمیمات اشتباه، می‌توانید آینده و سرنوشت این کودک را تباه کنید. ده‌ها مسیر مختلف برای پیشروی در بازی وجود خواهد داشت.

بازیکن نقش یک قهرمان جنگی را بر عهده می‌گیرد که دختری را تا سن 18 سالگی بزرگ می‌کند. در پایان بازی، دختر وارد یک خط کار می‌شود. این کار چیست، چقدر استعداد برای آن دارد، زندگی زناشویی و شادی کلی او همه به اقدامات بازیکن در طول بازی بستگی دارد. بهترین پایان بندی که از نام بازی هم مشخص است، تبدیل شدن این دختر به شاهزاده این سرزمین جادویی است. کلی مسیر و پایان بندی مختلف در Princess Maker 2 وجود داشته که ساعت‌ها می‌تواند شما را سرگرم کند.

19) Der Langrisser – تعداد پایان: 75

بازی Der Langrisser

وقتش رسیده که به یک بازی تاکتیکال نقش آفرینی از ژاپن بپردازیم. Der Langrisser در سال 1994 برای کنسول Sega Mega Drive منتشر شده و تبدیل به یکی از محبوب‌ترین بازی های آن سال شد. این بازی به دلیل اینکه از اولین آثار ژانر خود بود که به گیمرها اجازه انتخاب مسیر و تصمیمات را می‌داد به شهرت رسید. این بازی از سیستم گیم پلی کلاسیک و نوبتی در آثار نقش آفرینی ژاپنی بهره‌مند بوده و صدها ساعت محتوای خاص و سرگرم کننده را برای گیمرها فراهم کرده است.

بسته به انتخاب‌های بازیکن، قهرمان بازی، اروین، می‌تواند وفاداری را بین سه گروه تغییر دهد: Descendants of Light، Rayguard Empire و Demon Tribe. از طرف دیگر، او می‌تواند انتخاب کند که جناح خود را در تقابل با سه گروه دیگر ایجاد کند. به هر سمتی رفته و با هر تعداد کاراکتری که آشنا شوید، می‌توانید یک مسیر متفاوت برای پایان دادن به بازی انتخاب کنید. در نهایت با انجام تمام معادلات مختلف، چیزی حدود 75 پایان خیره کننده در اختیار شما برای آزمایش است.

20) 428: Shibuya Scramble – تعداد پایان: 87

بازی 428 Shibuya Scramble

بازی 428: Shibuya Scramble یک رمان گرافیکی ساده و معمولی مانند برخی آثار دیگر در این لیست نیست. این عنوان جذاب علاوه بر اینکه یک داستان کارآگاهی بسیار پویا و درگیر کننده بوده، به جای تصاویر کارتونی برای روایت داستانش، این بازی از بازیگران واقعی برای ارائه نقش‌ها استفاده می‌کند. این شرایط باعث خلق یک فیلم قابل تعامل شده که از مکانیک‌های بازی های ویدیویی نیز استفاده می‌کند. فیلمی که می‌توانید برای دریافت پایان‌های مختلفش، بارها و بارها تجربه‌اش کنید.

بازی 428 شامل چند قهرمان مختلف بوده که همه هم‌زمان در موازات هم، ولی بدون دانش از وجود همدیگر فعالیت می‌کنند. شخصیت‌ها درگیر معمایی می‌شوند که بدون تعامل آنها حل نمی‌شود و با دنبال کردن سرنخ‌های موجود در متن بازی، فیلم‌های ویدیویی و تصمیم‌گیری در مورد هر کدام از مسیرها، داستان پیش می‌رود. بر اساس انتخابات گیمرها، مسیرهای مختلفی برایتان باز می‌شود. این بازی دارای بیش از صد مسیر داستانی جایگزین و تعداد خیره کننده 87 پایان مختلف است.

21) Undertale – تعداد پایان: 97

بازی Undertale

زمانی که برای اولین بار Undertale را تجربه می‌کنید، این‌طور به نظر می‌رسد که تنها چهار پایان در بازی وجود دارد. پایان خنثی، صلح‌طلبانه برای نکشتن هیچ‌کس، پایان خوب و در نهایت پایان بد که با کشتن همه هیولاها دریافت می‌کنید. با این حال این بازی نقش آفرینی تحسین شده خیلی پیچیده‌تر از این حرف‌ها بوده و با رها کردن و نابودی هر هیولای خاصی، احتمال دریافت یک رویداد مختلف وجود دارد. لیست‌هایی در اینترنت این‌طور برداشت کرده‌اند که این بازی به 97 شکل تمام می‌شود.

سناریوهای احتمالی بی‌شماری برای پایان بازی برنامه‌ریزی شده‌اند و به شما این امکان را می‌دهند که یک پایان منحصربه‌فرد داشته باشید که کاملاً متناسب با روش خاصی که بازی را انجام می‌دهید، باشد. این موضوعات همچنین به تکرارپذیری این بازی شاهکار افزوده است و می‌توانید بارها و بارها آن را تجربه کنید. خوشبختانه Undertale آن‌قدر محتوای خوب و سرگرم کننده درون خود جای داده که ارزشش را داشته باشد. این بازی قطعاً از بهترین بازی هایی با بیشترین تعداد پایان در صنعت گیم است.

22) Detroit: Become Human – تعداد پایان: 99

بازی Detroit Become Human

استودیوی Quantic Dream که بالاتر درباره یک بازی دیگرشان یعنی Heavy Rain صحبت کردیم، استاد بازی هایی با بیشترین تعداد پایان در طی دو نسل اخیر است. با این حال تحسین شده‌ترین و البته معروف‌ترین عنوانشان یعنی Detroit: Become Human، با افتخار لقب بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده است. ابتدا به نظر می‌رسید که قرار است تنها 40 پایان خاص را از بازی دریافت کنیم، ولی گیمرهای حرفه‌ای با زیر و رو کردن این بازی متوجه تعداد دو برابر این مقدار شدند.

هر بازیکن بی باکی که تصمیم می‌گرفت تمام این پایان‌ها را بیابد، به سرعت متوجه می‌شد که بازی بیش از دو برابر تخمین اولیه‌اش پایان دارد، و به بیش از 99 نتیجه‌گیری منحصربه‌فرد ختم می‌شود. این معادل بیش از چهار ساعت کات سین است که وقتی به یاد بیاورید اکثر فیلم‌های بلند نصف یا حتی کمتر از آن هستند، بسیار تأثیرگذار خواهد بود. ویژگی انتخاب محور بودن این بازی همچنین سناریوهای مختلف و ریزی را به وجود می‌آورد که حتی یک انتخاب دیالوگ در پایان دریافتی تأثیر دارد.

23) Star Ocean: Second Evolution – تعداد پایان: 100

بازی Star Ocean Second Evolution

تا مدت‌ها از بازی Star Ocean: Second Evolution به عنوان پادشاه پایان‌ها در صنعت گیم یاد می‌شد. این بازی نقش آفرینی ژاپنی با روابط منحصر به فردی که در طول گیم با شخصیت‌ها برقرار می‌کنید، در هر لحظه یک پایان خاص را برایتان در نظر می‌گیرد تا به آن مسیر بروید. تمام خطوطی که بازیکن می‌تواند به آن سفر کند، در نهایت چیزی حدود 100 پایان بندی را به وجود می‌آورد. گیم پلی این بازی همانند یک نقش آفرینی کلاسیک عمل می‌کند؛ ولی هر تصمیم سرنوشت شما را شکل خواهد داد.

شما مأموریت‌ها را برای ارتقای کاراکتر خود انجام می‌دهید، به سیاه‌چاله‌ها سفر کرده و با دشمنان می‌جنگید و گروهتان را گسترش می‌دهید. شخصیت اصلی در سیاره‌ای گرفتار شده و باید با شکست دادن شرورهای آن جا، مسیر خانه‌اش را پیدا کند. هر شخصیتی که در طول بازی با وی صحبت کنید می‌تواند با سایر شخصیت‌های بازی رابطه داشته باشد و یا از آن‌ها متنفر باشد. شیوه کنار هم قرار دادن این کاراکترها چیزی است که در نهایت به یکی از 100 پایان مختلف و حماسی این بازی ختم می‌شود.

24) The Quarry – تعداد پایان: 186

بازی The Quarry

دو رتبه نهایی لیست بازی هایی با بیشترین تعداد پایان قطعاً باید به بازی های استودیوی Supermassive Games اختصاص داده شود. این کمپانی که بالاتر هم به یکی از بازی‌هایشان پرداختیم، در تکنیک خلق آثار درام تعاملی با قابلیت انتخاب مسیر و پایان‌های مختلف استاد شده است. جدیدترین ساخته این کمپانی یعنی The Quarry نیز یکی از بهترین‌هایشان است. در این عنوان شما در یک کمپ تابستانی با کلی شخصیت حبس شده‌اید و نیروهای ماورایی و روستایی‌های دیوانه قصد جانتان را دارند.

تک‌تک انتخاب‌های ساده‌ای که در این بازی انجام می‌دهید بدون استثنا در شکل گرفتن پایان مسیرتان نقش ایفا می‌کنند. حتی انتخاب یک دیالوگ ساده میان دو شخصیت نیز جلوتر به سویتان برگشته و باعث ایجاد یک موقعیت خطرناک می‌شود. شما در طول بازی به نوبت شخصیت‌ها را کنترل می‌کنید و سعی می‌کنید سرنخ‌هایی پیدا کرده و کاراکترها را از خطرهای شب نجات دهید. بازی پر از جنبه‌های مختلف است که شخصیت‌ها را در معرض خطر قرار داده و در نهایت نیز یکی از 186 پایان را به شما نشان می‌دهد.

25) Until Dawn – تعداد پایان: 250

بازی Until Dawn

تنها یک بازی پتانسیل صدرنشینی در لیست بازی هایی با بیشترین تعداد پایان را داشته و آن هم چیزی نیست جز شاهکار استودیوی Supermassive Games یعنی بازی Until Dawn. این بازی در سال 2015 توانست با شیوه متفاوت ارائه داستان و موقعیت‌های جالبش، تبدیل به یکی از تحسین شده‌ترین بازی های زمان خود شده و اسم استودیوی خود را سر زبان‌ها بیندازد. داستان بازی همانند یک فیلم اسلشر آمریکایی کلاسیک شامل جوان‌هایی می‌شود که باید از دست قاتل سریالی فرار کنند.

این بازی به واسطه حضور شخصیت‌های زیادی که در داستان قرار داده، کلی راه برای کشته شدن همه آن‌ها فراهم کرده است. هر تصمیم ساده‌ای که برای یک کاراکتر بگیرید، می‌تواند بر روی سرنوشتش تأثیر داشته باشد. با هوشمندی فراوان شما می‌توانید حتی همه شخصیت‌ها را زنده نگه دارید. البته شرایط کشته شدن همه آن‌ها و حتی یک نفر نیز برایتان فراهم شده است. پس بنا به نحوه بازی کردنتان، چیزی حدود 250 شیوه مختلف وجود دارد که این بازی می‌تواند به پایان برسد و این رقم خیره کننده‌ای است.

جمع بندی

با اینکه بازی های ویدیویی خطی زیادی وجود دارد که داستانی کامل و زیبا را برای بازیکنان تعریف می‌کند، ولی داشتن قدرت حق انتخاب همیشه از بدنه اصلی صنعت گیم بوده و باید در رابطه با انتخاب شیوه پایان دادن بازی نیز صدق کند. به همین واسطه تعداد زیادی بازی از این مکانیک بهره‌مند هستند و حتی تا 50 پایان مختلف را هم پوشش می‌دهند. بسیاری از این بازی ها یا انتخاب محور بوده و یا نقش آفرینی هستند. البته سبک‌هایی مانند رمان‌های گرافیکی (Visual Novels) هم هستند که تا صدها گزینه مختلف برای پایان یافتن داستان را درون خود جای‌داده‌اند. سعی داشتیم تا تنوع را در این لیست به طور مساوی حفظ کنیم.

نباید آثار کلاسیک صنعت گیم در دوران قدیمی را هم فراموش کنیم که به نحوه جالبی از چندین پایان بهره‌مند بوده و باعث باز شدن مسیر برای بازی های مدرن شدند. این اقدام البته برای طولانی‌تر کردن تجربه بازیکنان و در نهایت باارزش‌تر کردن محصول نهایی انجام می‌شد تا اینکه تصمیم هنرمندانه‌ای باشد. به دلیل حجم بالای بازی هایی با بیشترین تعداد پایان در تاریخ صنعت گیم، بسیاری از آثار مطرح دیگر در لیست حضور پیدا نکرده‌اند. اگر شما نیز بازی محبوبی دارید که از چندین پایان جذاب و متنوع برخوردار بوده و ارزش تکرار بالایی برای رسیدن به همشان دارند، آن را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: TheGamer

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

کدام بازی هرگز پایان نمی‌یابد؟

بازی Monster Hunter: World به دلیل سیستم ماموریت‌های خاصش، تا زمانی که بخواهید ادامه پیدا کرده و تمام نمی‌شود.

۱
کدام بازی پایان شرور و بسیار بدی دارد؟

در یکی از پایان‌های Heavy Rain میتوانید پایانی تاریک و فراموش نشدنی‌ای را در برای قاتل اصلی فراهم کنید.

۲
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.