بهترین بازی های شهرسازی
ارحام ادبخواه

بهترین بازی های شهرسازی تمام دوران

ارحام ادبخواه 9 شهریور 1401 11 دیدگاه
22,977 بازدید

در دنیای نامحدود و بدون مرز بازی‌های ویدیویی، بازی‌های شهرسازی و آثاری که امکان ساخت شهرها را به بازیکن می‌دهند از اهمیت بالایی برخوردار هستند. این دسته از بازی‌ها رویاها را به واقعیت تبدیل می‌کنند تا شما بتوانید در قالب یک شهردار، شهر و محیط مورد نظر خود را ساخته و آن را گسترش دهید. حال از آنجایی که شبیه‌سازهای شهرسازی متعددی درون بازار موجود است، پیدا کردن بهترین آن‌ها می‌تواند سخت باشد. به همین دلیل سعی می‌کنیم در مقاله بهترین بازی‌ های شهرسازی تمام دوران شما را با این دست از عنوان‌ها بیش‌تر آشنا کنیم.

برترین بازی های شهرسازی تاریخ؛ ساخت شهرهای ایده آل 

زندگی در محدوده شهرها همیشه آسان نیست و مصائب متفاوتی را به همراه دارد. از آلودگی‌های صوتی و تراکم بالای جمعیت گرفته تا رفت و آمد در سطح عظیم آن‌ها؛ زندگی در شهرهای بزرگ به هیچ وجه آسان نیست. اما چه می‌شد که بتوانیم با تمامی این موضوعات شهری ایده آل بسازیم که حال همه در آن خوب باشد؟ شهری که لقب یک بهشت را بگیرد و از هر لحاظی رفاه ساکنین خود را تضمین کند. متاسفانه و همان‌طور که همه ما می‌دانیم چنین چیزی به شدت سخت بوده و شاید هیچ موقع موقعیت مشابهی را مشاهده نکنیم. اما رویا کردن جرم نیست و می‌تواند حداقل حال روحی و روانی ما را کمی رو به بهبودی سوق دهد. خوشبختانه سازندگان بازی‌ها ویدیویی از شیرینی این رویاها با خبر هستند و قدم‌های محکمی را برای نزدیک شدن به آن برداشته‌اند.

سازندگان بازی‌های ویدیویی سال‌ها است که از این دغدغه و آرزو خبردار هستند و در مسیر ارضا آن قدم بر می‌دارند. نتیجه این قدم‌ها به بازی‌های شهرسازی منجر شده است که می‌توانید با استفاده از آن‌ها در نقش یک خدا قرار بگیرید و آجرهای شهر آرمانی خود را یک به یک بنا بگذارید. همان‌طور که بیش‌تر ما گیمرها دوست داریم، زندگی دروغین در یک دنیای کم نقص بهتر از یک زندگی واقعی در دنیای تاریک است. پس چه چیزی بهتر از ساخت یک جهان غیرواقعی و شیرین که جزء جزء آن با توجه به سلیقه شما بنا می‌شود؟ آثاری که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، به عنوان شبیه‌سازهای شهرسازی به شما کمک می‌کنند که یک شهر آرمانی و بی‌نقص را با توجه به استانداردهای خود درست کنید. فقط توجه داشته باشید که با توجه به محدودیت‌های موجود، ممکن است در این لیست به بازی یا بازی‌های مورد علاقه شما اشاره نشود. در این شرایط، نام اثر مورد نظر خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

بازی Kingdoms Reborn

بازی Kingdoms Reborn

بازی Kingdoms Reborn یک اثر شبیه ساز شهرسازی است که بیش‌تر مکانیک‌های خود را حول مدیریت منابع و بالا بردن سطح رفاه ساکنین شهر پیاده می‌کند. شما در قبال ساکن‌های شهرتان مسئول هستید و باید بهتری شرایط ممکن را برای زندگی ایشان به وجود آورید. حال این مسئولیت می‌تواند در مورد محل زندگی آن‌ها، غذای مناسب و امکانات رفاهی دیگر باشد که در طی زمان ارتقا پیدا می‌کنند. تازه این پایان کار نیست و اگر قلمرو خود را گسترش دهید، مردم و ساکن‌های بیش‌تر و جدیدی را به خود جذب خواهید کرد.

اما آنچه که باید مورد بحث را جذاب‌تر می‌کند، امکان تجربه آنلاین آن به همراه دوستان در نقشه‌ای واحد است. به عبارتی دیگر شما می‌توانید تجربه خود را از بازی Kingdoms Reborn با سایر بازیکنان شریک شوید و اوقات متنوع‌تری را پشت سر بگذارید. حال تعامل با سایر بازیکنان می‌تواند مربوط به مسائلی مانند اشتراک منابع و هدیه دادن باشد یا با تحریم سایرین و استفاده از نبردهای نظامی. البته که سیستم مبارزات بازی ساده و اولیه است و نباید از آن انتظار بالایی داشته باشید. با وجود تمامی این موارد، تجربه بازی Kingdom Reborn می‌تواند فوق‌العاده لذت بخش باشد؛ به خصوص در زمانی که به اتفاق دوستان خود به سراغ آن بروید و برای پیشرفت تلاش کنید.

  • توسعه دهنده: استودیو Earthshine
  • پلتفرم: پی سی
  • سل عرضه: 2020

بازی Ostriv

بازی Ostriv

اگر به دنبال یک تجربه آرامش بخش می‌گردید که چالش‌ها و پیچیدگی‌های خود را هم داشته باشد، بنابراین بازی Ostriv برای شما ساخته شده است. در این بازی شما کنترل یک روستا به نسبت کوچک در حومه کشور اوکراین را به دست می‌گیرید و وظیفه دارید به نیازهای مردم روستا توجه کنید. در واقع ایجاد یک رفاه نسبی برای مردم، جزو اولویت‌های اصلی شما در بازی Ostriv به شمار می‌رود.

اما آنچه که باعث می‌شود با اثر جذابی روبرو باشیم، توجه به جزئیات است. بازی Ostriv توجه بالایی به جزئیات دارد و سعی می‌کند که این موضوع را با مخاطب خود هم به اشتراک بگذارد. برای مثال، NPCها با توجه به شرایطی که دارند تصمیم‌های متفاوتی اتخاذ می‌کنند. اگر شرایط مناسب را داشته باشند محصولات زراعی انبوهی درست می‌کنند و با فروش آن‌ها پول در می‌آورند و اگر شرایط آرمانی نباشد، صرفا در حد یک زندگی ساده کار می‌کنند. حال توجه داشته باشید که شما به عنوان رئیس، شرایط مختلف را به وجود می‌آورید.

  • توسعه دهنده: استودیو Yevhen8
  • پلتفرم: پی سی
  • سال عرضه: 2020

بازی Going Medieval

بازی Going Medieval

Going Medieval یک بازی کنترل جمعیت یا Colony Simulator است که ماجرای یک گروه کوچک از مردم را دنبال می‌کند. این گروه کوچک به خاطر طاعون (یا به قولی Black Death) خانه خود را از دست داده‌ و بی‌پناه مانده‌اند. حال شما وظیفه دارید یک پناهگاه مناسب برای افراد مذکور بسازید و آرامشی نسبی را به آن‌ها هدیه دهید. کار در ابتدا با حجم محدودی از منابع شروع می‌شود؛ اما گسترش پیدا می‌کند تا بتوانید یک سکونتگاه کوچک و آرامش بخش را بنا کنید.

همان‌طور که احتمالا از اسم خود بازی و بیماری طاعون متوجه شده‌اید، بازی Going Medieval به دوران قرون وسطی باز می‌گردد و به همین خاطر، جزئیات جالبی را در خود جای می‌دهد. در حالی که این بازی هنوز هم در حالت Early Access به سر می‌برد، ولی میزبان محتویات قابل توجهی بوده و به صورت مرتب به روز رسانی‌ها و ویژگی‌های جدیدی دریافت می‌کند. علاوه بر این‌ها شما می‌توانید با استفاده از بازی Going Medieval پروژه‌ها و سازه‌های عظیمی را بسازید. بنا بر همین موضوع اگر حوصله و زمان کافی را داشته باشید، می‌توانید سازه‌ها و پروژه‌های جذابی درست کنید.

  • توسعه دهنده: استودیو Foxy Voxel
  • پلتفرم: پی سی
  • سال عرضه: 2021

بازی Townscaper

بازی Townscaper

با وجود اینکه بازی Townscaper اصولا یک شبیه‌ساز شهرسازی نیست و جزو تعریف این سبک قرار نمی‌گیرد، اما ساخت یک شهر و سکونتگاه مناسب در هدف‌های آن دیده می‌شود. شما می‌توانید با گزینه‌های متعددی که این بازی در اختیار شما قرار می‌دهد یک شهر زیبا بسازید و رنگ آن را به گزینه دلخواه خود تغییر دهید. ماحصل تمامی این ویژگی‌ها به اثری تبدیل می‌شود که رفتن به سراغ آن تجربه آرامش بخشی را به وجود می‌آورد.

بازی Townscaper با توجه به قابلیت‌های متعدد خود، به اثری تبدیل شده که سازندگان بازی‌های رومیزی از آن به عنوان یک ابزار استفاده می‌کنند. آن‌ها می‌توانند با ساخت شهرها و نقشه‌های مورد نظر مدل‌های ایده آلی به وجود آورند و در محصول خود آن‌ها را به کار گیرند. بنابراین اثر مذکور به شما اجازه می‌دهد که یک شهر را درست مانند آنچه که در ذهن می‌پرورانید، بنا کنید.

  • توسعه دهنده: استودیو Oskar Stalberg
  • پلتفرم: پی سی، موبایل‌های هوشمند و نینتندو سوییچ
  • سال عرضه: 2021

بازی Simcity

بازی SimCity

مجموعه SimCity یکی از قدیمی‌ترین فرنچایزهای شبیه‌ساز شهرسازی است که اولین نسخه آن، به 30 سال پیش باز می‌گردد. با توجه به همین موضوع، می‌توانید این مجموعه را پدر معنوی سبک City Building بدانیم که راه را برای بسیاری از بازی‌های پس از خود هموار کرد. سری SimCity در طی سال‌های طولانی میزبان نسخه‌های متفاوتی شده و به پلتفرم‌های مختلف (از جمله موبایل‌های هوشمند) سر زده است. بنا بر این در هر شرایطی که قرار داشته باشید، می‌توانید یکی از نسخه‌های مجموعه مورد بحث را تجربه کنید.

حال آن اثری که در این نقطه از لیست بهترین بازی‌ های شهرسازی تمام دوران به آن اشاره می‌کنیم، در سال 2013 منتشر شده است. با وجود اینکه بازی SimCity نوآورانه‌ترین اثر این لیست به شمار نمی‌رود، اما تجربه منسجمی را تداعی می‌کند که می‌توانید به لطف ابزارهای مختلف آن، شهر پرجزئیاتی بسازید و تجربه خوبی کسب کنید. علاوه بر این، اگر می‌خواهید روی موبایل هوشمند خود به تجربه یکی از نسخه‌های SimCity بپردازید، می‌توانید به سراغ بازی SimCity: Buildit بروید که به صورت رایگان در دسترس قرار دارد.

  • توسعه دهنده: استودیو Maxis Emeryville
  • پلتفرم: پی سی
  • سال عرضه: 2013

بازی Medieval Dynasty

بازی Medieval Dynasty

بازی Medieval Dynasty ایده به نسبت عجیبی دارد و مسیر سایر شبیه‌سازهای شهرسازی را در پیش نمی‌گیرد. در این بازی که در دروان قرون وسطی جریان دارد، شما یک رهبر و همه کار نیستید و قدرت زیادی روی ساکنین ندارید. در عوض شما یک کارفرما معمولی هستید که با قدرت محدود خود، محل بنا کردن ساخته‌ها و وظایف کارگران را مشخص می‌کند. مکانیک‌های ساخت و ساز که در بازی Medieval Dynasty با آن‌ها تعامل برقرار می‌کنید به شدت سرگرم کننده هستند و می‌توانند یک اثر Survival ساده (که حاوی عناصر ساخت و ساز است) را به چیزی فراتر از آنچه که در نگاه اول می‌بینید، تبدیل کنند.

  • توسعه دهنده: استودیو Render Cube
  • پلتفرم: پی سی
  • سال عرضه: 2021

بازی Foundation

بازی Foundation

بازی Foundation که در حال حاضر در فاز Early Access قرار دارد، یک شبیه‌ساز شهرسازی فوق‌العاده به شمار می‌رود که گیمر را به زمان قرون وسطی می‌برد. تمرکز اصلی این بازی بیش از هر چیز دیگری روی رویه ساخت یک سنکونتگاه قرار دارد و سازندگان آن در استودیو Polymorph Games به شدت از محصول خود مطمئن بوده و به آن افتخار می‌کنند. علاوه بر این‌ها، بازی مورد بحث گرافیک کارتونی و بامزه‌ای دارد که خیره شدن به محیط‌های آن و تماشای زندگی ساکنین خالی از لطف نیست.

بازی Foundation در شبیه‌سازی مدیریت یک سکونتگاه در دوران قرون وسطی فوق‌العاده عمل می‌کند و آزادی عمل بالایی را در اختیار شما قرار می‌دهد. حال در حین تجربه بازی رویدادها و اتفاقات مختلفی رخ می دهد که باید با واکنش مناسب نسبت به آن‌ها روند رو به رشد خود را حفظ کنید. علاوه بر این‌ها، بازی Foundation جامعه خوبی از مادسازها دارند که با ساخت مادهای جذاب و جدید، ارزش تجربه آن را افزایش می‌دهند. به همین دلیل، انتظار می‌رود اثر مورد بحث عمری طولانی داشته باشد و مادساز تا چند وقت آینده به خوبی از آن پشتیبانی کنند. البته که این موضوع جدا از به روز رسانی‌های بزرگ و قابل توجهی است که سازندگان آن‌ها را ارائه خواهند کرد.

  • توسعه دهنده: استودیو Polymorph
  • پلتفرم: پی سی
  • سال عرضه: 2019

بازی Valhalla Hills

بازی Valhalla Hills

در طی سال‌های اخیر علاقه بازیسازها نسبت به منطقه اسکاندیناوی و اسطوره‌های این منطقه افزایش یافته و عرضه بازی‌هایی مانند God of War، Assassin’s Creed Valhalla و Tribes of Midgard هم مهر تاییدی بر این موضوع است. حال اگر شما هم به میتولوژی نورس ارتباط برقرار می‌کنید و می‌خواهید تجربه متفاوتی از حضور در محیط آن داشته باشید، نباید Valhalla Hills را از دست بدهید. در این بازی شما به والهالا (نام بهشت افسانه‌های نورس) قدم می‌گذارید و باید با بنا کردن سازه‌های مختلف در سطح آن، خدایان را خشنود نگه دارید. بازی Valhalla Hills از آثار کلاسیک سبک شهرسازی الهام می‌گیرد و سعی می‌کند به ریشه‌های این ژانر پایبند باشد.

در کنار مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم، باید بدانید که بازی مذکور گرافیک کارتونی جذابی دارد و نسبت به سایر بازی‌های این لیست، تمرکز کم‌تری روی مبارزات و درگیری با دشمن می‌گذارد. البته که در این میان باید برای کسب منابع و حفظ امنیت ساکنین با گروه‌های مختلف دورف‌ها و برخی هیولاها مبارزه کنید؛ اما بازهم مکانیک‌های اصلی حول شهرسازی و مسائل مربوط به آن می‌چرخند.

  • توسعه دهنده: استودیو Funatics Software
  • پلتفرم: پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و پی سی
  • سال عرضه: 2015

بازی Urban Empire

بازی Urban Empire

Urban Empire یکی دیگر از بهترین بازی‌ های شهرسازی است که روند متفاوتی را نسبت به سایر آثار این سبک در پیش می‌گیرد. در این بازی به جای گذاشتن تمرکز روی ساخت و ساز و توسعه شهری، باید تمدن خود را از طریق دیپلماسی و مسائل مشابه ارتقا دهید. در حین تجربه بازی Urban Empire شما بیش‌تر وقت خود را صرف راضی کردن مردم و رقابت برای رای گیری خواهید کرد.

در این بازی شما وظیفه دارید رابطه خود را با افراد مختلف ارتقا دهید و در زمان لزوم، به از بین بردن آن‌ها هم فکر کنید. در واقع هر رابطه‌ای که به نفع گسترش امپراطوری است باید حفظ شود و هر رابطه‌ای که در مسیر مخالف آن حرکت می‌کند، باید از ریشه سوزانده شود. Urban Empires مختص گیمرهایی است که می‌خواهند به جای تجربه یک بازی سهرسازی ساده، شاهد یک داستان سیاسی و خانوادگی باشند.

  • توسعه دهنده: استودیو Reborn Games
  • پلتفرم: پی سی
  • سال عرضه: 2017

بازی Surviving Mars

بازی Surviving Mars

اگر دوست دارید کمی از کره زمین فاصله بگیرید و روند شهرسازی را در محیط خارج از آن انجام دهید، پس بازی Surviving Mars گزینه مناسبی برای ارضا حس ماجراجویی است. همان‌طور که احتمالا از نام بازی متوجه شدید، Surviving On Mars شما را به سیاره مریخ می‌برد تا یک کلونی مناسب برای انسان‌ها درست کنید. هنگامی که برای اولین بار روی سطح مریخ قدم می‌گذارید، با یک برهوت معمولی و خالی از سکنه روبرو هستید؛ اما می‌توانید به لطف ابزارهای بازی و یک استراتژی مناسب آن را به محل مناسبی برای زندگی تبدیل کنید. با این حال باید توجه داشته باشید که اثر مورد بحث، جای خوبی برای گرفتن آرامش نیست و چالش‌های خاص خود را دارد.

اما منظور از این چالش‌های خاص چیست؟ برای اینکه بتوانید مریخ را به یک سکونتگاه مناسب نزدیک کرده و از آن بهره ببرید باید با مسائلی مانند اتمسفر کشنده، عدم وجود اکسیژن و خاک غیرحاصل خیر دست و پنجه نرم کنید. تک تک این نکات کار را برای گیمر سخت می‌کنند و چالش‌های مختلفی را به وجود می‌آورند. با این حال هنگامی که یک سکونتگاه مناسب بنا کردید، انسان‌های زیادی را به سمت شهر خود جذب خواهید کرد. پس از جذب انسان‌ها وظیفه دارید از آن‌ها مراقبت کنید و شرایط مناسبی را برای ایشان به وجود آورید. فقط همان‌طور که اشاره کردیم این روند به هیچ وجه آسان نیست و ممکن است در برخی مواقع شما را حسابی به دردسر بیندازد.

  • توسعه دهنده: استودیو Haemimont Games
  • پلتفرم: پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و پی سی
  • سال عرضه: 2018

بازی Aven Colony

بازی Aven Colony

اگر فکر می‌کنید Surviving Mars به اندازه کافی عناصر تخیلی ندارد و می‌توانید پای خود را در زمینه شهرسازی فراتر بگذارید، پس بهتر است Aven Colony را در میان اولویت‌های خود قرار دهید. در این بازی شما باید در حین ساخت یک شهر تخیلی و آینده نگرانه، به صورت همزمان با ناهنجاری‌های فضایی هم مبارزه کنید و نیم نگاهی به سمت آن‌ها داشته باشید. طاعون فضایی، آب و هوای ناپایدار و موجودات بیگانه تنها عضوی از عناصر محیطی هستند که می‌خواهند تمدن شما را مورد تهدید قرار دهند.

حال شما به عنوان رهبر این تمدن پیشرفته، باید در مورد امنیت شهروندان خود تدابیر مختلفی بیندیشید و روی آن‌ها برنامه ریزی کنید. حالا این تدابیر می‌توانند به مواردی مانند استخراج منابع مناسب، ساخت بیمارستان و حفظ نظم میان ساکنین باشد. حال هنگامی که شهرتان به یک ثبات و امنیت نسبی رسید، بازی Aven Colony اهداف بزرگ‌تری را در دسترس شما قرار می‌دهد تا به سمت پیشرفتی فزاینده اغوا شوید. از جمله این اهداف بزرگ‌تر می‌توانید به تشکیل یک ارتش بزرگ یا رفتن به سراغ ماموریت‌ها و مکان‌های مرموز اشاره کنیم.

  • توسعه دهنده: استودیو Mothership Entertainment
  • پلتفرم: پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و پی سی
  • سال عرضه: 2017

بازی The Settlers 7

بازی The Settlers 7: Paths to a Kingdom

 مجموعه The Settlers جزو فرنچایزهای قدیمی حساب می‌شود که همیشه سعی کرده با ترکیب سبک‌های مختلف، به یک محصول جدید برسد. سری مذکور با ترکیب عناصر بازی‌های شهرسازی و استراتژی‌های همزمان سعی به ارائه اثری دارد که نتوانیم مانند آن را در سطح دنیای ویدیو گیم پیدا کنیم. البته که در بین نسخه‌های مختلف تفاوت فاحشی دیده می‌شود و همان‌طور که انتظار می‌رود، برخی از آن‌ها نسبت به سایرین کیفیت بهتری دارند. اما بازی The Settlers 7: Paths to a Kingdom که در این نقطه در مورد آن صحبت می‌کنیم، الماس کمیابی است که ایده ترکیب دو سبک مذکور را به خوبی انجام داده است.

Paths To a Kingdom مانند چند گزینه دیگر در لیست بهترین بازی‌ های شهرسازی، در محیطی قرون وسطایی جریان دارد و با بردن گیمر به آن دوره، نبوغ خود را به تصویر می‌کشد. برخی از مکانیک‌های این بازی با الهام گیری از مجموعه Civilization طراحی شده‌اند که در طی آن، رهبری یک نژاد را به دست می‌گیرید و می‌توانید با کارهایی مانند مسائل نظامی، توسعه انسانی و کارهای دیگر امپراطوری خاص خود را بسازید. The Settlers 7: Paths to a Kingdom شامل مکانیک‌های جذابی می‌شود که مانند آن را در سایر بازی‌های شهرسازی نخواهید دید.

  • توسعه دهنده: استودیو Blue Byte
  • پلتفرم: پی سی
  • سال عرضه: 2010

بازی Banished

بازی Banished

شاید از حضور بازی‌های دوره قرون وسطی در این لیست خسته شده باشید؛ ولی باید بدانید که اشاره به بازی Banished هم خالی از لطف نخواهد بود پس اگر می‌خواهید سراغ یک اثر دیگر در این دوره تاریخی بروید، بهتر است به این قسمت توجه کنید. همان‌طور که احتمالا از نام بازی متوجه شدید، شما در Banished (به معنی تبعید شده) رهبری گروه تبعید شده‌ای را به دست می‌گیرید که از طرف ارباب فئودال خود (منظور از فئودال، نظام ارباب رعیتی است) طرد شده‌اند و حالا خانه خاصی ندارد. حال شما باید کنترل این گروه را به دست بگیرید و به تدریج سکونتگاه مناسبی برای آن‌ها تدارک ببینید.

همین موضوع طرد شدن از سمت جامعه و در نتیجه محدودیت منابع، باعث می‌شود که که بازی Banished از عناصر سبک Survival هم بهره ببرد که در میان بهترین بازی‌ های شهرسازی، زیاد رایج نیست. در واقع شما باید همیشه نیم نگاهی به منابع خود داشته باشید که به شکل سختی به دست می‌آیند. اما آنچه که باید به آن اشاره کنیم این است که سرمایه و منبع اصلی شما در بازی مورد بحث، ساکنین و مردم هستند. برای اینکه بتوانید بیش‌ترین پیشرفت را داشته باشید و در مسیری رو به جلو حرکت کنید، باید مردم سکونتگاه خود را در اولویت قرار دهید. حال آنچه که ماجرا را جالب‌تر می‌کند این است که ساکنین مورد بحث پیر می‌شوند، بیماری می‌گیرند و در نهایت می‌میرند. همین موضوع مدیریت ساکنین و کنترل رفاه آن‌ها مکانیک سرگرم کننده‌ای را به وجود می‌آورد. به طور کلی، به خاطر همین ایده جالب هم که شده باید یک بار به سمت بازی Banished بروید.

  • توسعه دهنده: استودیو Shining Rock Software
  • پلتفرم: پی سی
  • سال عرضه: 2014

بازی Planetbase

بازی Planetbase

در این نقطه از لیست بهترین بازی‌ های شهرسازی که می‌توانید تجربه کنید، با یک اثر دیگر با حال و هوای فضایی می‌رسیم. بازی Planetbase هم درست مانند سایر آثار این سبک مکانیک‌های مشخصی مانند ساخت ساختمان، مدیریت منابع و راضی نگه داشتن ساکنین می‌شود. اما آنچه که Planetbase را نسبت به سایر بازی‌ها خاص می‌کند، طیف متنوع سیاره‌هایی است که می‌توانید در حین تجربه بازی با آن‌ها روبرو شوید.

این بازی به شما اجازه می‌دهد از میان چهار سیاره مختلف یکی را انتخاب کرده و به ساخت و ساز در محیط آن بپردازید. حال هر یک از این سیاره‌ها درجه سختی، تهدیدها و شرایط خاص خود را دارند که باید با آن‌ها دست و پنجه نرم کنید. برای مثال، سیاره یخ زده یا Frozen Planet شما را در یک محیط یخ زده با دمای زیر صفر درجه قرار می‌دهد و Storm Planet، شامل طوفان‌ها و ناهنجاری‌های طبیعی متعددی می‌شود. حال انتخاب سیاره مورد نظر و فراهم کردن یک سکونتگاه مناسب برای مردم، در اختیار شما و تصمیم‌هایتان قرار دارد.

  • سال عرضه: استودیو Madruga Works
  • پلتفرم: پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و پی سی
  • سال عرضه: 2015

بازی Frostpunk

بازی Frostpunk

Frostpunk که توسط سازندگان بازی تحسین شده This War of Mine ساخته شده، یکی از معروف‌ترین آثاری است که در این لیست با آن روبرو خواهید شد. همان‌طور که احتمالا از نام بازی حدس زده‌اید، بازی Frostpunk در مورد مبارزه با سرما و دمای زیر صفر درجه است. این بازی نسخه متفاوتی از تاریخ بشریت را به تصویر می‌کشد که در طی زمان، مغلوب تغییرات آب و خوایی شده است. پس از این تغییرات، انسان‌ها مجبور می‌شوند با هوای فوق‌العاده سرد کره زمین روبرو شوند و در دل سختی‌های آن به دنبال روزنه امیدی برای ادامه بشریت بگردند. علاوه بر این موارد، باید بدانید که فراست پانک از منظر روایی به شدت قوی است و داستان فوق‌العاده جذاب و البته تلخی را تعریف می‌کند.

حال شما به عنوان رهبر آخرین امیدهای نسل انسان، کنترل گروهی از مردم را به دست می‌گیرید و وظیفه دارید با منابع محدود خود جمعیت باقی مانده را زنده نگه دارید. این ماجراجویی سرد، تاریک و غمگین برای هر گیمری مناسب نیست و شما را همیشه به چالش می‌کشد؛ حالا این چالش می‌تواند مربوط به مسائل احساسی و روانی باشد یا موضوعات فنی که در زمره گیم‌پلی قرار می‌گیرند. این چالش احساسی از همان لحظات ابتدایی داستان آغاز می‌شود و شما را مجبور به اتخاذ تصمیم فوق‌العاده سختی می‌کند که در نهایت روی شرایط زمین تاثیرگذار است. در ادامه تمامی این صحبت‌ها باید بدانید داستانی Frostpunk داستان عمیقی را تعریف می‌کند که نمی‌توانید مانند آن را در سبک مورد بحث پیدا کنید و قطعا یکی از بهترین بازی‌ های شهرسازی موجود برای تجربه کردن است.

  • توسعه دهنده: استودیو 11 bit Studious
  • پلتفرم: پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، پی سی و موبایل‌های هوشمند
  • سال عرضه: 2018

بازی Anno 2070

بازی Anno 2070

بازی‌های کمی وجود دارند که بتوانند به اندازه Anno 2070 گیمرها را به خود معتاد کنند. این اثر به واسطه سیستم پیشرفت خاصی که دارد گیمرها را شیفته خود می‌کند و آن‌ها را در یک حلقه طولانی مدت نگه می‌دارد. سیستم پیشرفتی که در مورد آن صحبت می‌کنیم، به طور مستمر پاداش‌های جدیدی را در اختیار شما قرار می‌دهد که هرچقدر بیش‌تر بازی کنید، پاداش‌های جدیدی هم دریافت خواهید کرد. بازی Anno 2070 همان‌طور که از نامش مشخص است، در سال 2070 میلادی جریان دارد. حال شما در این برهه زمانی وارد کار می‌شوید و وظیفه دارید با ساخت یک تمدن مدرن و پیشرفته، مردم را از دست کره زمینی که رو به زوال است نجات دهید.

اما بازی Anno 2070 خلاقیت‌های خود را به ایده جذابی که دارد محدود نمی‌کند و قدم‌های بزرگ‌تری بر می‌دارد. شما در حین تجربه گیم‌پلی عمیق اثر مورد بحث باید اقتصاد یک جامعه بزرگ با جمعیتی قابل توجه را مدیریت کنید و با سایر نژادها وارد نبرد شوید. علاوه بر این‌ها، شما قادر به ساخت یک شهر زیردریایی هستید تا بتوانید تمدن خود را در دل اقیانوس بنا کنید. در کل بهتر است به سراغ بازی Anno 2070 بروید و تمدن آینده نگرانه ایده ال خود را بسازید.

  • توسعه دهنده: استودیو Related Designs
  • پلتفرم: پی سی
  • سال عرضه: 2011

بازی Tropico 6

بازی Tropico 6

Tropico 6 که در این نقطه از لیست بهترین بازی‌ های شهرسازی به آن اشاره می‌کنیم، برداشت سبک و سطحی‌تری نسبت به سایر آثار مذکور دارد و هیچ وقت طبع کمدی و خنده‌دار خود را پنهان نمی‌کند. البته که گیم‌پلی بازی Tropico 6 به اندازه‌ای پیچیده و عمیق است که بتواند شما را تا ساعت‌ها سرگرم نگه دارد و به نقطه کسل کنندگی نرسد. در این بازی که در دوره استعمار بزرگ جریان دارد، شما رهبری یک جزیره را به دست می‌گیرید و با هدف تبدیل شدن به «El Presidente» آن را گسترش می‌دهید.

در بازی Tropico 6 شما کنترل مردم جزیره استوایی خود را به دست می‌گیرید و باید در حین حفظ قدرت، در طی سال‌ها سعی بر ارتقا و گسترش آن داشته باشید. حال این حفظ قدرت از اهمیت بالایی برخوردار است و باید برای پایبندی به آن، هر کاری که در توان‌تان وجود دارد را به کرسی بنشانید. حال این کار می‌تواند به معنی تقلب در انتخابات، رشوه دادن به مقام‌های مختلف یا حتی افزایش قدرت نظامی باشد. به طور کلی، سیاست در بازی مورد بحث از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل، باید همیشه آماده انجام کارهای کثیف برای حفظ تسلط بر مردم باشید.

  • توسعه دهنده: استودیو Limbic Entertainment
  • پلتفرم: پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، نینتندو سوییچ و پی یسی
  • سال عرضه: 2019

بازی Caesar 3

بازی Caesar 3

اگر جزو گیمرهای قدیمی‌تر باشید، احتمالا از کیفیت استودیو Impressions Games و تبحر طولانی مدت آن‌ها در امر ساخت بازی‌های City-Building خبر دارید. استودیو مذکور سال‌ها پیش و زمانی که در اوج قدرت و محبوبیت قرار داشت، بازی Caesar 3 را منتشر کرد که بدون شک یکی از بهترین بازی‌ های شهرسازی تمام دوران است. در این بازی شما کنترل یک فرماندار رومی را به دست می‌گیرید و وظیفه دارید دولت و مرزهای آن را امن نگه دارید. حال در این میان باید با آشفتگی‌ها و مصائب موجود هم کنار بیایید که اهمیت زیادی در جریان گیم‌پلی دارند. Barbarها و شورشی‌ها از مهم‌ترین دلایل این آشفتگی‌ها هستند و می‌توانند حسابی شما را به دردسر بیندازند.

با وجود تمامی این بحث‌ها و جذابیت‌ها، بازی Caesar 3 در سال 1998 منتشر شده و همان‌طور که انتظار می‌رود گرافیک بصری قدیمی و تاریخ گذشته‌ای دارد. اما گیم‌پلی و مکانیک‌های اثر مذکور آنقدری جذاب هستند که بتوانند با عدم توجه به جلوه‌های بصری، تمامی بازیکنان را (حتی گیمرها کم سن و سال‌تر) تا ساعت‌ها درگیر خود کنند. همین‌طور که در جریان بازی پیش می‌روید، با لایه‌های جدیدی از گیم‌پلی آشنا می‌شوید که تاثیری دومینو وار دارند. این لایه‌های جدید که بر اساس تصمیم‌های شما به وجود می‌آیند، روی سایر اجزای بازی هم تاثیر می‌گذارند تا یک قوس عظیم و جذاب از پیشرفت به وجود آید. فقط توجه داشته باشید که یاد گرفتن بازی Caesar 3 به خاطر گیم‌پلی پیشرفته‌اش، ممکن است کمی سخت باشد و طولانی به نظر برسد.

  • توسعه دهنده: استودیو Impressions Games
  • پلتفرم: پی سی
  • سال عرضه: 1998

بازی Pharaoh

بازی Pharaoh

همان‌طور که به احتمال زیاد متوجه شدید، بازی Pharaoh یکی از دیگر از آثار استودیو Impressions Games است که در لیست بهترین بازی‌ های شهرسازی تمام دوران قرار می‌گیرد. اگر بخواهیم خیلی روراست و صریح صبت کنید، باید بدانید که Pharaoh در واقع همان بازی Caesar 3 است که به جای امپرارطوری روم، در مصر باستان جریان دارد. شاید با خود فکر کنید که این موضوع یک پوئن منفی محسوب می‌شود و صرفا تکرار نسخه قبلی است؛ اما باید بدانید که به هیچ وجه این گونه نیست. Pharaoh به عنوان یکی از بهترین City-Buildingهای تمام تاریخ شناخته می‌شود و این مقبولیت را الکی به دست نیاورده است. البته باید اشاره کنیم که Pharaoh پیشرفت‌های مختلفی هم نسبت به سری Caesar تجربه کرده و تغییرات مثبتی را در فرمول آن به وجود آورده است.

برای مثال، شما در این بازی کنترل بیش‌تری روی مردم و تعیین سطح رفاه زندگی آن‌ها دارید. علاوه بر این، اثر مورد بحث شامل بسیاری از جزئیات واقع گرایانه‌ای می‌شود که با الهام گیری از تاریخ مصر باستان طراحی شده‌اند. برای مثال شما می‌توانید با افزایش دقت خود در سطح نقشه، مردم را در حالی ببینید که خدایان متعدد مصری را می‌پرستند. همین موضوع باعث می‌شود که بازی Pharaoh علاوه بر یک ویدیو گیم قابل تحسین، به مکان خوبی برای یادگیری تاریخ و جزئیات آن تبدیل شود. اگر به سراغ این بازی رفتید و از تجربه آن لذت بردید، می‌توانید به سراغ بسته الحاقی جذاب آن هم بروید. این بسته الحاقی شامل شخصیت کلئوپاترا (نام یکی از ملکه‌های معروف مصر) هم می‌شود و موارد جدیدی را به گیم‌پلی اضافه می‌کند.

  • توسعه دهنده: استودیو Impressions Games
  • پلتفرم: پی سی
  • سال عرضه: 1999

بازی Cities Skyline

بازی Cities: Skylines

در صدر لیست بهترین بازی‌های شبیه ساز تمام دوران به بازی Cities Skylines می‌رسیم. این بازی نسبت به سایر آثار سبک از وسعت و مقیاس بزرگ‌تری برخوردار است و همین موضوع، دلیل جذابیت فزاینده آن را تعریف می‌کند. علاوه بر این، در بازی Cities Skylines خبری از ناهنجارهای فراطبیعی و نیروهای مهاجم نیست و با این دست از تهدیدها برخوردار نخواهید کرد. در عوض، تمرکز اصلی گیم‌پلی به سمت خلق یک شهر واقع گرایانه می‌رود که زندگی مردم آن شریان خاص خود را شامل می‌شود. سطح توجه به جزئیات مربوط به مدیریت در این بازی به شکل عجیبی زیاد است و تقریبا کنترل هر چیزی را در اختیار شما قرار می‌دهد. تازه اگر روی پلتفرم پی سی به تجربه بازی Cities Skylines بپردازید، می‌توانید از مادهایی که به گیم‌پلی تنوع بیش‌تری می‌بخشند هم بهره ببرید.

شما به عنوان رئیس شهر خود وظیفه مدیریت مالیات‌ها، ایجاد شغل و بهره بردای از منابع را روی دوش دارید و باید به تک تک آن‌ها عمل کنید. ساخت جاده‌ها، بنا کردن یک سیستم حمل و نقل، ایجاد منطقه‌های شهری، درست کردن سیستم لوله کشی و… در بازی Cities Skylines از اهمیت بالایی برخودار هستند و روی تجربه نهایی شما از بازی تاثیرگذار خواهند بود. هنگامی که بخش بزرگی از کار خود را انجام دادید و یک شهر کامل را بنا کردید، کلان شهر قابل تحسینی را خواهید داشت که زندگی در آن جریان دارد و جزئیات‌اش مانند زندگی واقعی کار می‌کنند. هنگامی که در مورد بهترین بازی‌ های شهرسازی صحبت می‌کنیم، هیچ اثری نمی‌تواند به میزان عمق و توجه به جزئیات بازی Cities Skylines نزدیک شود.

  • توسعه دهنده: استودیو Colossal Order
  • پلتفرم: پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، نینتندو سوییچ و پی سی
  • سال عرضه: 2015

جمع بندی

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم، هدف از بازی‌های City-Building ساخت شهرها و سکونتگاه‌هایی است که در زندگی واقعی هیچ وقت با آن‌ها روبرو نمی‌شود؛ مناطقی که انگار از دل داستان‌های فانتزی و تخیلی درآمده‌اند و به طور کامل در اختیار شما قرار دارند. همین موضوع باعث ایجاد تجربه خاصی می‌شود که در حین آن، احساس قدرت می‌کنید و مانند یک رهبر واقعی جامعه را به سمت پیشرفت سوق می‌دهید. حال ما با معرفی آثاری مانند Cities Skylines، Pharaoh، Anno 2070 و… سعی کردیم شما را با برخی از بهترین بازی‌های این ژانر آشنا کنیم.

نظر شما در این باره چیست؟ شما با کدام یک از بهترین بازی‌ های شهرسازی ارتباط بیش‌تری برقرار می‌کنید؟ جای چه عنوانی در این لیست خالی است؟ نظرات خود را با تیم پارسی گیم و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

منبع: TheGamer

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

بهترین بازی شبیه‌ساز شهرسازی که می‌توانیم تجربه کنیم چیست؟

بازی Cities: Skylines تقریبا عمیق‌ترین و جزئیات‌ترین اثر موجود در این سبک محسوب می‌شود

۱
آیا بازی Frostpunk هم در گروه آثار City-Building قرار می‌گیرد؟

بله، ولی بازی Frostpunk داستان عمیق و جذابی دارد که مانند آن را در این سبک نخواهید دید

۲
بهترین بازی شبیه‌ساز شهرسازی برای موبایل‌های هوشمند چیست؟

بازی SimCity: Buliit یکی از بهترین آثار این سبک است که می‌توانید روی تلفن هوشمند خود آن را تجربه کنید

۳
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 11 دیدگاه
  • Avatar

    امیر

    مهمان

    یه بازی قدیمی روستا سازی بود که بازیش عکس ساعت داشت اگه کسی اسمشو می دونه بگه دمتون گرم

    پاسخ دهید
  • Avatar

    مهدی

    مهمان

    فقط medival dynasty خوبه
    بقیه به درد نمیخورن

    پاسخ دهید
  • Avatar

    Lady

    مهمان

    افرادی ک این لیستو قبول ندارن از دو حالت خارج نیستن/ یا گیمر نیستن یا شهر سازی با استراتژی قاطی کردن

    پاسخ دهید
  • Avatar

    دانیال

    مهمان

    بیشترش خیلی چرت و مسخره است

    پاسخ دهید
  • Avatar

    Elitist

    مهمان

    ANNO 1800 از قریب به اکثریت اینها بازی بهتریه. نسخه ۲۰۷۰ش دیگه آپدیتی براش نمیاد ولی این نسخه ۱۸۰۰ هنوزم ماد جدید میگیره که البته متاسفانه نسخه کرکیش فقط ۵ تاش رو ساپورت میکنه.

    پاسخ دهید
  • Avatar

    roz sorkh

    مهمان

    بازی Anno 1800 و Kingdoms Reborn و Cities XXL جزء بهترینها هستن

    پاسخ دهید
  • Avatar

    حمیدرضا فضلی

    مهمان

    پس چرا ماینکرافت نبود

    پاسخ دهید
  • Avatar

    ♤Mr.a.Tv♤

    مهمان

    الان چرا تو اینا سیویلیزیشن نبود ؟

    پاسخ دهید
    • ارحام ادبخواه

      ارحام ادبخواه در پاسخ به ♤Mr.a.Tv♤

      نویسنده

      چون سیویلزیشن بیش‌تر یه بازی استراتژیه که رابطه مستقیمی با ساخت و سازهای جزئی این آثار نداره

  • Avatar

    خسرو

    مهمان

    سپاس
    عالی بود

    پاسخ دهید
    • Avatar

      مصطفی در پاسخ به خسرو

      مهمان

      سلام من 2 تا از این بازی ها رو ریختم خیلی چرته خونه ها بعد از 2 دقیقه خودشون خراب میشن و آتش گرفتن و انگار بازیش یک عکس متحرک بیش نیست