بازی های سایبرپانک
یحیی رحیمی

خالق Citizen Sleeper:‌ ژانر سایبرپانک شکست خورده است

یحیی رحیمی 1 خرداد 1401 بدون دیدگاه
192 بازدید

هنگامی‌که به واژه سایبرپانک فکر می‌کنید، احتمالاً تصاویری از شهرهای آینده‌نگرانه با چراغ‌های نئون در ذهن شما تلقی می‌شود؛ استفاده از معماری ژاپنی/غربی به همراه شمشیرهای سامورایی یا حتی یک بازی تراز اول به نام Cyberpunk 2077‌ که می‌خواهد خود را ثابت کند. اگرچه این تصاویر اشتباه نیستند؛ اما ژانر سایبرپانک با ایده فلسفی بزرگ‌تر و با هدف نمایش قدرت تخریب فناوری شکل یافته که ناامنی‌ها و رخنه‌های دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم را بازتاب می‌دهد. خالق‌ بازی Citizen Sleeper معتقد است که این ژانر از معنی و مهفوم خود دور شده است.

بسیاری از بازی‌های امروز، برداشت اشتباهی از واژه سایبرپانک دارند. ساده است که در دنیایی با قدرت‌های فانتزی و ادغام انسان و روبات درگیر شد؛ اما این بازی‌ها به اندازه کافی در مورد مشکلات ناشی از رابطه انسان با این نوع فناوری‌ها صحبت نمی‌کنند و به چنین مسئله‌ای نمی‌پردازند. ژانر سایبرپانک باید با رویکردی انتقادی به سلسله‌مراتب قدرت که دنیای امروز ما را تعریف می‌کنند، بنگرد و بتواند تحلیل صحیحی از آن ارائه دهد.

بازی Citizen Sleeper

Citizen Sleeper نفس تازه سایبرپانک

بازی Citizen Sleeper تازه‌ترین اثر در ژانر نقش‌آفرینی سایبرپانک است که توانسته نظرات را به خود جلب کند و به معنی ژانر سایبرپانک نزدیک شود. سردبیر رسانه Kotaku این بازی را یکی از محبوب‌ترین عناوین سال نامیده بود. پس از آنکه نظرات تنها توسعه‌دهنده و نویسنده بازی به نام دامیان مارتین مطرح شد، دیدیم که او نیز نظرات مشابهی دارد و از نمایش اشتباه این ژانر دل‌ خوشی ندارد.

ژانر سایبرپانک فراتر از بازی‌های ویدیویی، معنای عمیق‌تری را می‌رساند و هنگامی‌که می‌خواهیم یک بازی را با فیلم‌های Blade Runner یا حتی Ghost of the Shell مقایسه کنیم، می‌بینیم که بازی‌های مدرن سایبرپانک هیچ مفهومی برای انتقال ندارند. این بازی‌ها بیشتر یک کپی از بعد زیبایی‌شناختی این ژانر هستند که روحی در باطن آن‌ها دمیده نشده است. مارتین در ساخت بازی Citizen Sleeper از تکرار این اشتباه دوری کرده است.

شما در بازی سیتیزن اسلیپر نقش یک انسان کپی‌شده از جنین یخ‌زده را به نام «خوابیده» ایفا می‌کنید. او باید قبل از آنکه تجزیه شود و از بین رود، بدهی‌های خود را بپردازد. سیستم پرتاب داس، شرایط بدن شما را تعیین می‌دهد. هر روز باید تصمیم بگیرید که با ایجاد ارتباط با دیگران به آن‌ها کمک کنید یا اینکه از پول خود برای خرید دارو استفاده کنید و خود را زنده نگه‌دارید. واضح است که این بازی با الهام از ویلیام گیبسون، نویسنده آمریکایی کانادایی Neuromancer و از جمله خالقان سبک سایبرپانک توسعه یافته است و درعین‌حال، فضای نوآر آینده‌نگرانه نیز در دل آن گنجانده شده است.

بازی سایبرپانک

مشکلات بازی های سایبرپانک

مارتین در گفتگو با کوتاکو گفته است که ژانر سایبرپانک فضایی ژاپنی گرفته است و معماری جهان آن هنوز هم مشابه آثار دهه هفتاد و هشتاد انجام می‌شود. وی گفته است که او در حال از بین بردن این تصاویر است که اهمیتی برای این ژانر ندارد. بازی Citizen Sleeper با نظرات مثبت کاربران استیم مواجه شده و تعدادی آن را یک «الماس» می‌نامند که «به خال زده است». مارتین ساختارهای اجتماعی فعلی، همانند فشار مداوم روی انسان و مشکلات اقتصادی را در نظر گرفته است و این باعث شده تا بازی‌کنان جایگاه خود را در این بازی بیابند و با آن احساس نزدیکی کنند.

مارتین در ادامه گفته است که ژانر سایبرپانک به‌نوعی شکست خورده است و نویسندگان امروز نباید مفهوم اصلی آن را نادیده بگیرند و به آینده بشر در دنیایی بسیار دور بپردازند. وی معتقد است که نویسندگان باید روی دنیای امروز تمرکز کنند و از پرداختن به دنیای بی‌نقص و خیالی آینده دوری کنند.

منبع: Kotaku

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.