بهترین بازی های آرکید کلاسیک اندروید
Avatar

بهترین بازی‌ های کلاسیک آرکید برای موبایل

مهسا خدابخشی 25 فروردین 1401 بدون دیدگاه
2,429 بازدید

بازی آرکید یک دستگاه سرگرمی سکه‌ای، کارتی و یا اسکناسی که معمولاً در مکان‌های عمومی به‌خصوص محل‌های برگزاری بازی‌های ویدئویی کار گذاشته می‌شود. بیشتر بازی‌های آرکید عمدتاً به‌عنوان بازی‌های مهارتی ارائه و شامل بازی‌های ویدیویی آرکید، ماشین‌های پین بال، بازی‌های الکترومکانیکی و غیره می‌شوند. این بازی‌ها عموما دارای مراحل کمی هستند که با جلوتر رفتن بازی، درجه سختی آن نیز افزایش پیدا می‌کند.

عصر طلایی بازی‌های آرکید به دلیل پیشرفت تکنولوژی و محبوبیت سریع، معمولا به عنوان اوج صنعت بازی‌ آرکید شناخته می‌شود. اگرچه محدوده تاریخ دقیق این دوره زمانی ناشناخته است، بسیاری از کارشناسان معتقدند که این دوره از اواخر دهه 1970 تا اواسط دهه 1980 رخ داده است، اما این دستگاه‌ها با روی کارآمدن کنسول‌های بازی خانگی محبوبیت خود را کم‌کم از دست دادند. در ادامه با معرفی بهترین بازی های آرکید برای اندروید همراه ما باشید.

10 بازی کلاسیک برتر آرکید اندروید

امروزه دیگر لازم نیست برای تجربه کردن کلاسیک ترین بازی های ویدئویی به سراغ دستگاه‌های آرکید بروید. در عوض، می توانید آن ها را در تلفن یا تبلت خود دانلود کنید! بازی‌های موبایلی باعث شدند تا بتوانید برخی از بازی‌های نمادین این صنعت را تنها با نوک انگشتان خود بازی کنید و چیزی که در گذشته به رفتن تا ارکید نیاز داشته الان راحت‌تر از همیشه در اختیار شماست.

بازیکنانی که به دنبال فرمی از بازی های ارکید قدیمی در گوگل پلی و اپل استور هستند از گزینه‌های موجود نا‌امید نخواهند شد، این سبک نوستالژیک چه بازیکن‌های قدیمی که قصد مرور گذشته را دارند و چه بازیکنان جدیدتر که به دنبال چالش هستند را راضی می‌کند. در این مقاله تعدادی از بهترین بازی‌ های کلاسیک آرکید اندروید را معرفی خواهیم کرد.

بازی Pac-Man

10- Pac-Man

همیشه وقتی به دنبال کشتن زمان هستید، از بهترین‌ها شروع کنید! خیلی تعجب‌آور نیست لیست خود را از محبوب‌ترین بازی ویدیویی تاریخ شروع کنیم که هم اکنون در موبایل هم در دسترس است. بازی Pac-Man اولین بار در سال 1980 به بازی‌های آرکید پیوست و تقریباً به بازی پر سر و صدای دوره تبدیل شد، البته دسترسی به آن و انجام بازی، امروزه آسان‌تر از همیشه است.

این بازی شما را در یک هزارتو قرار می‌دهد و هدف خوردن همه‌ی نقطه‌های درمسیر است. طرفداران این بازی می‌توانند با گشتن در پیچ و خم‌های پر از ارواح امتیاز بگیرند و سعی کنند تا آنجا که ممکن است نقطه‌های درون بازی را جمع آوری کنند. بازی‌ای با یک فرضیه و ایده‌ی ساده، اما حتی پس از چهار دهه هنوز هم به شدت اعتیادآور است.

بازی Qbert

9- Q*bert

علاقه‌مندان به بازی‌های ویدیویی بدون شک هنوز می‌توانند تصاویری از شخصیت‌های نمادین این بازی را در ذهن خود تداعی کنند و به احتمال زیاد Q*bert را به یاد می‌آورند، لکه نارنجی رنگ با پاها و پوزه، که ماموریتش در زندگی تسخیر اهرام است؛ توسط Gottlieb در سال 1982 برای بازار آمریکای شمالی ساخته و منتشر شده است. این بازی توسط وارن دیویس و جف لی طراحی شده است. لی شخصیت عنوان و مفهوم اصلی را طراحی کرد که بیشتر توسط دیویس توسعه و پیاده سازی و Q*bert تحت نام پروژه Cubes ساخته شد.

از آنجایی که این بازی در دوره‌ای ساخته شد که کلمبیا پیکچرز مالک گوتلیب بود، حقوق معنوی Q*bert در اختیار کلمبیا باقی ماند، حتی پس از اینکه آن‌ها همکاری با گوتلیب را در سال 1984 محروم فسخ کردند. بنابراین، از زمانی که شرکت مادر، سونی، کلمبیا را در سال 1989 تصاحب کرد، این حقوق متعلق به Sony Pictures Entertainment بوده است.

Q*bert یک بازی پلتفرمر پازل محور است؛ هدف هر سطح در بازی این است که با جابجایی Q*bert، شخصیت روی صفحه، هر مکعب در هرم را به رنگ مورد نظر تغییر دهید. بازیکنان کنترل قهرمان همنام بازی را در دست می‌گیرند که از سر هرم به انتهای آن می‌رود. بازیکنان همچنین باید از دشمنانی که به دنبال جلوگیری از پیشرفت Q*bert در طول سفر پر از مکعب او هستند، فرار کنند!

بازی Tetris

8- Tetris

این بازی در ابتدا در اتحاد جماهیر شوروی در سال 1984 توسعه پیدا کرد و در طول سه دهه، تتریس صدها میلیون نسخه فروخته و خود را در تعداد زیادی از پلتفرم‌ها جای داده است. پلتفرم موبایل نیز از این قاعده مستثنی نبوده و می توان بر روی گوشی موبایل نیز این بازی قدیمی را اجرا کرد و شاید این راحت ترین راه برای تجربه این قطعه افسانه ای از تاریخ بازی‌های ویدیویی باشد.

ایده‌ی بازی تتریس هم به‌طور رضایت‌بخشی ساده است؛ با مجموعه‌ای از اشکال هندسی در حال سقوط، تا حد امکان خطوط افقی ایجاد کرده و امتیاز کسب کنید. در تتریس، بازیکنان با حرکت دادن قطعات با شکل‌های متفاوت خطوط را تکمیل می‌کنند که به زمین بازی فرود می‌آیند. خطوط تکمیل شده ناپدید می‌شوند و به بازیکن امتیاز می‌دهند و بازیکن می‌تواند فضاهای خالی را پر کند. بازی با پر‌ شدن زمین بازی به پایان می رسد. هر چه بازیکن بیشتر بتواند این نتیجه را به تاخیر بیندازد، امتیاز او بالاتر خواهد بود.

تتریس که بر اساس قوانین ساده ساخته شده و به هوش و مهارت نیاز دارد، خود را به عنوان یکی از بازی‌های ویدیویی بزرگ اولیه معرفی کرد. تا دسامبر 2011، 202 میلیون نسخه فروخته شد (تقریباً 70 میلیون واحد فیزیکی و 132 میلیون بار دانلود بازی موبایلی) که آن را به یکی از پرفروش‌ترین فرنچایزهای بازی ویدیویی در تمام دوران تبدیل کرد. همچنان نیز حتی تصور اینکه تتریس از مد بیفتد سخت است!

بازی Space Invaders

7- Space Invaders

Space Invaders یکی از اولین بازی‌های ویدئویی سبک “تیراندازی” است که به شهرت قابل توجهی رسید. هدف Space Invaders که در سال 1978 در آمریکای شمالی توسط Midway منتشر شد، شکست یک تهاجم از بیگانگان با کنترل کردن یک توپ کوچک است.

Space Invaders یک بازی تیراندازی ثابت است که در آن بازیکن یک توپ لیزری را به صورت افقی در پایین صفحه حرکت می‌دهد و به سمت بیگانگان بالای سرش شلیک می‌کند. حمله‌ی بیگانگان به صورت پنج ردیف یازده‌تایی شروع می‌شود که به صورت گروهی به چپ و راست حرکت می‌کنند و هر بار که به لبه صفحه می‌رسند به سمت پایین جابه جا می‌شوند. هدف از بین بردن تمام بیگانگان با تیراندازی به آن‌ها است، در حالی که بازیکن سه جان دارد، اگر مهاجمان به پایین صفحه برسند، بازی بلافاصله پایان می‌یابد.

هر‌چه بازیکن حملات بیشتری از بیگانگان را دفع کند در مراحل جلوتر بازی دشوارتر می‌شود و مهارت‌های بازیکنان را آزمایش می‌کند. بازیکنان می‌توانند با دیدن اینکه چه کسی در برابر امواج بی‌پایان دشمنان پیکسلی بیشتر زنده می‌ماند، برای کسب امتیاز بالاتر رقابت کنند. این بازی در ابتدا به نام “هیولاهای فضایی” برگرفته از یک آهنگ محبوب ژاپنی در آن زمان،”Monster” بود، اما توسط طراح ارشد به Space Invaders تغییر یافت.

بازی Pinball

6- Pinball

هیچ مجموعه‌ای از بازی‌های آرکید کلاسیک بدون پین بال کامل نخواهد بود. بازی پین بال به خودی خود تاریخچه‌ای داستانی دارد، اما کافی است این موضوع را در نظر بگیریم که ماشین‌های پین بال و بازی‌های آرکید آن تا الان مشابه یکدیگر شدند.

با وجود منشأ آنالوگ آن، عصر دیجیتال تنها شیوع پین بال را در دنیای بازی‌های ویدیویی تقویت کرده، انواع زیادی از این سبک بازی برای دانلود وجود دارد، اما یکی از بهترین آنها ویلیامز پین بال است. این نسخه مجموعه‌ای متنوع از زیبایی‌شناسی و یکپارچه‌سازی با سیستم عامل را ارائه می‌دهد که تلاش می‌کند آن حس قدیمی بودن در یک بازی فیزیکی آرکید را به تصویر بکشد.

بازی Dragon's Lair

5- Dragon’s Lair

امروزه انتظار می‌رود که بیشتر بازی‌های ویدیویی AAA دارای درجه بالایی از استعداد سینمایی باشند که البته این موضوع در سال 1983، مطمئناً به هیچ وجه عادی نبود. با این حال، لانه اژدها از این لحاظ رویکرد متفاوتی داشت. در این بازی، بازیکنان تنها کنترل حداقلی بر قهرمان داستان، Dirk شجاع را دارند و گیم‌پلی بازی Dragon’s Lair در اصل مجموعه‌ای از یک سری «رویدادهای سریع» است. بازیکنان صرفاً صحنه‌های اغلب طنزآمیز را تماشا می‌کنند تا زمانی که از آن‌ها خواسته شود تا عمل خاصی را انجام دهند، در صورتی هم که موفق نشوند دیرک بیچاره به صورت ناخوشایندی خواهد مرد.

در مجموع اگرحس و حال بازی سبک و سرگرم کننده را دارید، لانه اژدها را در نظر بگیرید!

بازی Crazy Taxi

4- Crazy Taxi

بازی‌های مسابقه‌ای در اشکال و سایزها و مدل‌های مختلف عرضه می‌شوند، اما مطمئناً یکی از نمونه‌های عجیب بازی Crazy Taxi است. Crazy Taxi که توسط سگا در سال 1999 منتشر شد، برای اولین بار به بازی‌های آرکید پیوست و در نهایت به کنسول‌های خانگی راه پیدا کرد.

گذراندن مدتی با این بازی قدیمی دیوانه کننده ارزشش را دارد و اصول بازی هم پیچیده نیست؛ بازیکنان باید با کنترل یک تاکسی، مشتریان را در سریع‌ترین زمان ممکن به مقصد برسانند. قوانین راهنمایی و رانندگی در اینجا پیامد چندانی ندارد و در‌عوض، ایجاد ضرب و جرح و انجام شیرین کاری در طول مسیر بخشی از جذابیت‌های بازی است!

بازی Galaga

3- Galaga

Galaga یک بازی اکشن علمی تخیلی است که توسط Namco ساخته و در سال 1981 منتشر شد. در این بازی بازیکنان کنترل یک سفینه فضایی را به دست می‌گیرند که ماموریت آن نابود کردن نیروهای دشمن به نام گالاگا است.

بازیکن به شکل یک جنگنده‌ی تنها در پایین صفحه نمایش داده می شود، که باید از نابودی کل بشر توسط نیروهای گالاگا جلوگیری کند. هدف از هر مرحله شکست دادن همه بیگانگان گالاگا است که از بالا و کناره‌های صفحه پرواز می‌کنند. شما باید بیگانگان را در حالی که موشک پرتاب می‌کنند و به سمت بازیکن شیرجه می‌زنند، نابود کرده و در صورت برخورد با موشک‌ آن‌ها یا خود بیگانگان یکی از جان‌های خود را از دست خواهید داد.

بازیکنان در Galaga به تفکر تاکتیکی بیشتری نسبت به Space Invaders نیاز دارند و باید با شلیک، کشتی‌های بیگانه را از بین ببرند، در عین حال مواظب برخورد با موشک‌ها باشند. زمانی که می‌خواهید تصمیم بگیرید کدام بازی تیراندازی کلاسیک را امتحان کنید، گالاگا هنوز یکی از بهترین‌ها است؛ مخصوصا برای کسانی که می‌خواهند این سبک را از منشا و ابتدا اکتشاف کنند.

بازی R-Type

2- R-Type

طرفداران sidescrollerهای نینتندو باید با R-Type آشنا باشند، این سبک همان بازی‌هایی هستند که با زاویه دوربین دید از بغل طراحی شده اند. بازیکنان هنگام نبرد با فضاپیمای دشمن، کشتی خود را در جهت افقی حرکت می‌دهند و در پایان هر ماموریت یک هیولای فضایی وجود دارد که برای ورود به مرحله بعدی باید آن را شکست داد. در مواجه با دشمنان، گزینه‌هایی هم برای انتخاب سلاح در نظر گرفته شده و باید در طول مسیر از استراتژی خاصی استفاده شود.

نسخه بازسازی شده بازی با نام R-Type DX برای Game Boy Color در سال 2000 منتشر شد؛ در حالی که یک بازسازی سه بعدی، “R-Type Dimensions”، برای ایکس باکس 360 در سال 2009 و بعداً برای پلی استیشن 3 در سال 2014، برای مایکروسافت ویندوز، نینتندو سوییچ و پلی استیشن 4 در سال 2018 و برای iOS در سال 2019 منتشر شد.

مانند بسیاری از بازی‌های این سبک، R-Type می تواند یک چالش بسیار بزرگ باشد، به خصوص برای کسانی که خود را کمی قدیمی می بینند. با این وجود، افراد سرسخت این ژانر بهتر است حداقل یک بار R-Type را تجربه کنند.

بازی Ms. Pac-Man

1- Ms. Pac-Man

در نهایت، بازیکنانی که به دنبال تکمیل تجربه بازی‌های ارکید خود هستند با نادیده گرفتن خانم Pac-Man مرتکب اشتباه می‌شوند. خانم پک من در سال 1982 به عنوان دنباله‌‌ی نسخه‌ی اصلی Pac-Man عرضه شد. این بازی چندین پیشرفت جزئی را با خود به ارمغان آورد که گیم‌پلی آشنا را هیجان انگیزتر و با چالش‌های جدیدتر همراه کرد.

از لحاظ زیبایی‌شناختی، پیچ و خم ها دارای طرح‌های رنگی و مکان‌های متفاوتی برای تونل‌ها هستند. ارواح نیز کمی متفاوت‌تر عمل کرده و بازی را سخت‌تر می‌کنند. اگر Pac-Man بیش از حد خسته کننده شد، سعی کنید به عنوان دوست دختر او بازی کنید تا شرایط جذاب‌تر شود!

این­ لیست شامل 10 بازی برتر ارکید که هم‌اکنون در تلفن‌های هوشمند به سادگی در اختیار همه قرار دارند، می‌شود.تمامی این بازی‌ها تجربه‌ای نوستالژیک و کلاسیک از بازی‌های قدیمی را پشت صفحه گوشی موبایل به خوردتان خواهند داد، از ماجراجویی در دنیای بازی Pac-Man گرفته تا مبارزات فضایی در Space Invaders، هر کدام سرگرم‌کننده و لذت‌بخش هستند. تجربه‌ی خود از این بازی‌ها و مواردی دیگر که در لیست نبوده‌اند را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Gamerant

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

بازی های ارکید چه نوع بازی هایی هستند؟

بازی آرکید یک دستگاه سرگرمی سکه‌ای، کارتی و یا اسکناسی که معمولاً در مکان های عمومی به‌خصوص محل‌های برگزاری بازی‌های ویدئویی کار گذاشته می‌شود. این بازی ها عموما دارای مراحل کمی هستند که با جلوتر رفتن بازی، درجه سختی آن نیز افزایش پیدا می‌کند.

۱
بهترین بازی های ارکید منتشر شده چه نام دارند؟

تتریس و پک من از محبوب ترین بازی های ارکید هستند که تا به امروز به میزان زیادی به فروش رسیده اند.

۲
برای تجربه ی بازی های این لیست به دستگا ارکید نیاز داریم؟

خیر هم اکنون اکثر بازی های محبوب ارکید بر روی گوشی های هوشمند منتشر شده است.

۳
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.