نکات بازی God of War
ارحام ادبخواه

نکته هایی که باید در مورد سری بازی God of War بدانید

ارحام ادبخواه 29 اسفند 1400 بدون دیدگاه
4,487 بازدید

با وجود اینکه سری God of War یکی از بزرگ‌ترین و شناخته شده‌ترین مجموعه‌های تاریخ به شمار می‌رود، نکات پنهان و کم‌تر شناخته شده متعددی پشت ظاهر پرابهت آن جریان دارد. در این مقاله قصد داریم به نکات بازی God of War بپردازیم که شاید تنها طرفداران سرسخت سری از وجود آن‌ها خبر داشته باشند.

نکات سری God of War که شاید از آن‌ها بی‌خبر باشید

هنگامی که صحبت از سری God of War می‌شود، کم‌تر کسی وجود دارد که برای شناخت آن نیاز به یک معرفی جامع و کامل پیدا کند. کریتوس هم یکی از بزرگ‌ترین شخصیت‌های تاریخ ویدیو گیم است که در طی سال‌های اخیر به جایگاه خوبی در نزد بازیکنان و فرهنگ عام رسیده است. مجموعه گاد آف وار که استودیو Santa Monica  وظیفه توسعه آن را برعهده دارد، کار خود را در سال ۲۰۰۵ و با عرضه روی کنسول پلی استیشن 2 آغاز کرد. پس از در دسترس قرار گرفتن شماره اول و کسب موفقیت‌های مختلف، سونی چراغ سبز را برای ساخت نسخه‌های جدید فرنچایز نشان داد تا یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های تمام دوران متولد شود.

کریتوس در طی این ۱۷ سال اخیر همیشه محور اصلی مجموعه بوده و زیر مشکلات و پیچش‌های داستانی متفاوتی دوام آورده است؛ اما همه این مشکلات در اتفاق‌ها و داستان‌های داخل بازی نمی‌گنجند و گریزی هم به دنیای واقعی ما می‌زنند. از آنجایی که اولین شماره بازی در سال ۲۰۰۵ منتشر شده، طبیعی است که بسیاری از نکات جالب در دل زمان کم‌رنگ و حتی فراموش شوند. به همین بهانه، ما می‌خواهیم در ادامه به نکات سری God of War که شاید از آن‌ها بی‌خبر باشید، بپردازیم.

نسخه دوم بازی God of War

در ابتدا برنامه‌ای برای ساخت نسخه دوم وجود نداشت

اگر در جزئیات شماره اول که در سال ۲۰۰۵ منتشر شد ریز شوید، به اطلاعات جالبی دست پیدا می‌کنید. یکی از این موارد که می‌توانیم به آن‌ها اشاره کنیم، عدم برنامه مشخص برای عرضه نسخه دوم و ساخت یک مجموعه بزرگ بود. در واقع، در داستان این بازی یک سری تناقض‌ها وجود دارد که اگر با دقت به آن‌ها نگاه می‌کنیم، با توجه به رویدادهای بازی‌های بعدی غیرمنطقی به نظر می‌رسند. برای مثال، در God of War 1 ما شخصیت Hades را در حالی مشاهده می‌کنیم که رفتار خوبی با کریتوس دارد؛ این در حالی است که روح اسپارتا در جریان بازی فرعی Chains of Olympus همسر Hades را می‌کشد. از طرفی دیگر، هنگامی که بازی را به پایان برسانید و به تماشای کات‌سین‌های مخفی آن بنشینید، با تصاویر به شدت غیرمنتظره‌ای روبرو می‌شوید. در یکی از این کات‌سین‌ها، ما تصویری از اسکلت شخصیت کرونوس (Chronos) را می‌بینیم که توسط هلیکوترها (شاید عجیب به نظر برسد اما چنین کات‌سینی در نسخه ابتدایی گاد آف وار وجود دارد) پیدا می‌شود. جدا از عجیب بودن حضور هلیکوپترها، باید بدانید که کریتوس شخصیت کرونوس را در God of War 3 می‌کشد و این موضوع، ناشی از یک تناقض دیگر است. با اعتنا به این موارد ریز، به این نتیجه می‌رسیم که استودیو Santa Monica پس از مشاهده موفقیت‌های نسخه اول به سراغ ساخت بازی‌های جدید رفته و پیش از آن، برنامه خاصی را برای آن در نظر نگرفته بود.

افسانه‌های مصر در God of War

اسطوره‌شناسی سرزمین مصر

اگر به تجربه بازی God of War 2018 پرداخته باشید، می‌دانید که مجموعه مورد بحث تنها به افسانه‌ها و میتولوژی یونان محدود نمی‌شود و به سراغ اسطوره‌شناسی سرزمین اسکاندیناوی هم می‌رود. اما اگر به کندکاش جزئیات بپردازیم، به نشانه‌هایی از اسطوره‌شناسی مصر و ژاپن هم می‌رسیم. به عبارتی دیگر، سازندگان بازی در استودیو Santa Monica مرزی برای ورود به میتولوژی کشورهای مختلف ندارند و شاید به غیر از اسکاندیناوی و یونان، روزی به سراغ منطقه‌های دیگر هم بروند.

با این حال، نشانه‌های مربوط به سرزمین مصر پررنگ‌تر هستند و بیش‌تر به چشم می‌خورند که بی‌دلیل هم نیست. با توجه به اطلاعاتی که در مورد بازی God of War 2018 وجود دارد، در ابتدا نیمی از سازندگان قصد داشتند که نسخه جدید گاد آف وار را به کشور مصر ببرند. اما در نهایت این ایده کنار گذاشته شد تا کریتوس در محیط‌های سرد و برفی نورث به سراغ پسران اودین برود. جالب است بدانید که کوری بارلوگ، کارگردان اصلی بازی، شخصی بود که ایده استفاده از افسانه‌های مصر را با قاطعیت کنار گذاشت.

صداپیشه کریتوس در God of War

تغییر صدا پیشهِ کریتوس

به غیر از نسخه سال ۲۰۱۸، ترنس کاتر کارسون (Terrance Connor Carson) همیشه وظیفه صدا پیشگی کریتوس را برعهده داشته و اگر بخواهیم عادلانه قضات کنیم، در کار خود فوق‌العاده و فراتر از انتظار بوده است. کارسون با صدای خاص خود، یکی از دلایل متعدد محبوبیت کریتوس محسوب می‌شود و شاید اگر او وجود نداشت، روح اسپارتا هیچ وقت تا این حد معروف نمی‌شد. با این حال، تیم سانتا مونیکا تصمیم گرفت که در نسخه ریبوت شده بازی، جای کارسون را با کریستوفر جاج (Christopher Judge) عوض کند. دلیل اصلی این تغییر هم به مشکلات موجود در زمینه موشن کپچر مربوط می‌شد. در واقع، کانر کارسون به اندازه کافی بلند قد نبود تا بتواند از پس موشن کپچر حرکات و میمیک‌های کریتوس برآید. از آن طرف هم کریستوفر جاج فیزیک فوق‌العاده خوبی برای این کار داشت و اگر از حق نگذریم، کار خود را بی‌نقص به پایان رساند. با این حال، کانر کارسون به سرنوشت تلخی مبتلا شد و حتی برای ساخت نسخه جدید، کوچک‌ترین پیامی از سوی سازندگان دریافت نکرد. بدین ترتیب، یکی از بهترین صدا پیشه‌های تاریخ بازی‌های ویدیویی کنار گذاشته تا با پایان فوق‌العاده تلخی روبرو شود.

حضور کریتوس در بازی‌های دیگر

حضورهای کریتوس در قالب کامئو (Cameo)

اول از همه اگر با کلمه «کامئو» آشنایی ندارید، باید بدانید هنگامی که یک شخصیت معروف در بازی یا فیلم دیگری حضور کوتاهی پیدا می‌کند، به عنوان یک کامئو شناخته می‌شود. کریتوس هم به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شخصیت‌های تخیلی تمام ادوار، حضورهای مختلفی را در قالب کامئو تجربه کرده است. البته برخی از این حضورها تنها به نقش یک کامئو محدود نشده و روح اسپارتا، رسما به آن بازی‌ها ورود کرده است. برای مثال، ما اسکین کریتوس را در بازی‌هایی مانند ModNation Racers، LittleBigPlanet، Tearway و Ghost of Tsushima مشاهده کرده‌ایم. از طرفی دیگر، کریتوس در بازی‌هایی مانند Fortnite، Shovel Knight، Soulsclibur: Broken Destiny و Mortal Kombat 9 حضور مستقیم داشته و به عنوان یکی از شخصیت‌های قابل کنترل در دسترس قرار گرفته است.

بازی God of War Betrayal

انتشار بازی God of War: Betrayal برای موبایل‌های قدیمی

شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما کریتوس بازی موبایل مختص به خود را دارد. در بین تمامی نسخه‌های فرعی و اصلی کنسولی سری God of War، یک بازی موبایلی با نام God of War: Betrayal هم وجود دارد که برای گوشی‌های قدیمی (و نه موبایل‌های هوشمند) منتشر شده است. داستان این اثر در بین وقایع دو بازی Ghost of Sparta و God of War 2 جریان دارد و ماجرای کریتوس را در حالی دنبال می‌کند که به قتل شخصیتی به نام Argos متهم شده است. روح اسپارتا هم در صدد این است که بی‌گناهی خود را ثابت کرده و انگشت اتهام قتل Argos را از خود دور کند. البته از آنجایی که در حال صحبت در مورد یکی از بزرگ‌ترین قاتلین تاریخ هستیم، داستان God of War: Betrayal زیاد منطقی نیست.

نکته عجیب دیگری که وجود دارد، این است که خود بازی هیچ وقت از هویت قاتل اصلی شخصیت مذکور رونمایی نمی‌کند و آن را به عنوان یک علامت سوال بزرگ باقی می‌گذارد. این بازی تنها نسخه سری گاد آف وار به حساب می‌رود که روی کنسول‌های پلی استیشن منتشر نشده و از این دید، حساب خود را جدا می‌کند. اما نگذارید که گرافیک دو بُعدی و اولیه Betrayal شما را فریب دهد؛ این بازی گیم‌پلی جذابی دارد و حسابی با ویژگی‌های کریتوس هماهنگ است.

شخصیت واقعی کریتوس

کریتوس واقعی در اسطوره‌شناسی یونان

در این نقطه از نکات سری God of War به یکی از جذاب‌ترین ناگفته‌ها می‌رسیم. بیش‌تر مردم فکر می‌کنند که کریتوس یک شخصیت کاملا ساختگی است و در اسطوره‌شناسی یونان باستان جایگاهی ندارد؛ اما این موضوع درست نیست و با کمی دقت، خدایی با نام مشابه را پیدا می‌کنیم. Kratos، Cratos یا Cratus نام یکی از خدایان یونان باستان بوده که به عنوان نماد قدرت شناخته می‌شود. این خدا فرزند مشترک تایتانی با نام Pallas و الهه‌ای با نام Styx است و هویت مجزا خود را دارد. اما متاسفانه، داستان و اطلاعات زیادی در مورد این Cratos موجود نیست و به همین دلیل، او را زیاد نمی‌شناسیم. البته افسانه‌ها می‌گویند که Cratos دارای چند خواهر و برادر است که معروف‌ترین آن‌ها، Nike نام دارد.

سانسور صحنه ها در God of War

سانسور یکی از صحنه‌ها

God of War همیشه به خاطر صحنه‌های خشونت‌آمیز بی‌حد و مرزش شناخته شده است. بنا بر همین موضوع، مشاهده خشونت و مقادیر زیادی از خونریزی در طی نسخه‌های مختلف به هیچ وجه عجیب نیست؛ حتی با وجود اینکه در نسخه ۲۰۱۸ شاهد خشونت کم‌تری بودیم. با وجود تمامی این موارد، جالب است بدانید که نسخه اروپایی بازی God of War 2005 به خاطر سیاست‌های کشور آلمان، شامل یک صحنه سانسور شده می‌شود. در یکی از صحنه‌های این بازی، شما باید یک انسان را در معبد Pandor قربانی کنید تا بتوانید به راه خود ادامه دهید. این صحنه در نسخه آلمانی بازی تحریف شده و به جای یک انسان، یک هیولا ناشناخته برای قربانی در دسترس کریتوس قرار داده می‌شود. شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما همین سانسور جزئی باعث تاخیر در عرضه نسخه اروپایی بازی شد تا بازیکنان این قاره، برای تجربه گاد آف وار بیش‌تر منتظر بمانند. همچنین، یک سری سانسورهای جزئی در بازی God of War Ascension هم وجود داشت که زیاد به آن پرداخته نشد.

تحریف افسانه‌ها در بازی God of War

خلاقیت و تحریف در استفاده از Mythology سرزمین‌های مختلف

همه ما می‌دانیم که مجموعه God of War در طی سال‌های اخیر، از اسطوره‌شناسی و افسانه‌های یونان و نورث برای داستان سرایی خود بهره برده است. اما سازندگان بازی در استودیو Santa Monica همیشه به منبع الهام خود پایدار نمانده‌اند و برای به وجود آوردن قوس‌های داستانی، تغییرات وتحریف‌های مختلفی را اعمال کرده‌اند. اولین و مهم‌ترین افزونه خلاقانه سازندگان به افسانه‌های نورث و یونان، خود شخص کریتوس است. کریتوس یک شخصیت اورجینال محسوب می‌شود که افکار، اهداف و رفتارهای مختص به خود را دارد. یا در مثالی دیگر، آترئوس یا همان لوکی به شکل متفاوتی در داستان بازی ظاهر می‌شود که هیچ شباهتی به افسانه‌های اصلی ندارد.

اما در میان تمامی این تغییرات چشم‌گیر و بزرگ که عمده افراد از آن‌ها خبر دارند، یک سری جزئیات ریز هم به چشم می‌خورد که شاید با آن‌ها آشنا نباشید. یکی از این موارد، مربوط به مکانی به نام Labyrinth می‌شود که در بازی God of War 3 با آن روبرو شدیم. این هزارتو معروف تفاوت عمده‌ای با نسخه معادل خود در افسانه‌های اصلی دارد و اصلا هدف دیگری را دنبال می‌کند. یا در مثالی دیگر، Minotaur نام نژادی از هیولاهای معروف یونان باستان است که شباهت زیادی به یک گاو وحشی انسان‌نما دارند. با این حال، گاد آف وار از Minotaur به عنوان یک دشمن واحد یاد می‌کند که انگار تنها یک عدد از آن‌ در دنیا زندگی می‌کند.

گورکن مرموز در بازی God of War

گورکن مرموز نسخه اول

یکی دیگر از نکات بازی God of War که بعد از چندین سال به دلیل و راز اصلی آن پی بریدم، هویت گورکنی است که ابتدا درنسخه اول بازی به چشم خورد و بعدها در Ghost of Sparta هم حضور پیدا کرد. این گورکن مرموز در بازی God of War 2005 و درست در هنگامی که کریتوس به کمک نیاز دارد، یک قبر عمیق حفر می‌کند که می‌توانید از طریق آن، به جهنم ورود کنید و جان کریتوس را نجات دهید. اما سوالی که پیش می‌آید این است که یک پیرمرد معمولی چگونه می‌تواند حفره‌ای در زمین درست کند که تا اعماق جهنم ادامه داشته باشد؟ اصلا او چگونه از قبل از مرگ کریتوس خبر داشت که برای او قبر درست کرد؟ همین مسائل باعث شد که فرضیه‌ای مبنی بر خدا بودن او شکل بگیرد. به عبارتی دیگر، همه در این موضوع به اتفاق نظر رسیدند که پیرمرد مذکور، یکی از خدایان قدرتمند و با نفوذ یونان است.

خوشبختانه این فرضیه درست از آب درآمد و به یکی از جذاب‌ترین پیچش‌های داستان مجموعه تبدیل شد. پنج سال بعد و هنگامی که بازی God of War: Ghost of Sparta در دسترس قرار گرفت، بار دیگر با این پیرمرد گورکن ملاقات کردیم. در این بازی، شما به یک میدان مبارزه (Combat Arena) می‌رسید که در طی آن، می‌توانید پیرمرد مرموز را به عنوان یک شخصیت قابل کنترل انتخاب کنید. هنگامی که او را بردارید، پیرمرد به زئوس تغییر شکل می‌دهد و این‌جا متوجه می‌شویم که او زئوس، خدای خدایان و پدر کریتوس است.

شخصیت‌های حذف شده در سری God of War

قبرستان شخصیت‌های حذف شده

هنگامی که یک استودیو شروع به ساخت یک بازی می‌کند، تا عرضه نهایی ساخته خود ایده‌ها، دشمنان و مکانیک‌های متعددی را تغییر داده یا آن‌ها را حذف می‌کند. نسخه ابتدایی بازی God of War هم در این میان استثنا نیست و شامل دشمن‌های حذف شده زیادی می‌شود که به نسخه عرضه شده بازی راه پیدا نکردند. اما نکته جالبی که وجود دارد، این است که می‌توانید در گاد آف وار ۲۰۰۵ این شخصیت‌های حذف شده و حتی نسخه متفاوت و ناقص خود کریتوس را هم مشاهده کنید. این بخش که Character Graveyard نام دارد، شما را با شخصیت‌های حذف شده و دلیل کنار گذاشته شدن آن‌ها آشنا می‌کند. در بخش مذکور، با مدل‌های متعددی از دشمنان روبرو می‌شوید که هر یک به خاطر نقص‌های جزئی و کلی، کنار گذاشته شدند و به بازی نهایی نرسیدند.

همان‌طور که مشاهده کردید، مجموعه God of War به عنوان یکی از بزرگ‌ترین فرنچایزهای تاریخ ویدیو گیم، نکات پنهان زیادی دارد. استودیو Santa Monica در طی سال‌های متمادی منظومه داستانی فوق‌العاده عمیقی را بنا کرده که برای درک کامل آن باید ساعت‌ها به مطالعه، تحقیق و تفسیر پرداخت. این عمق در داستان نسخه ۲۰۱۸ و Ragnarok (که قرار است تا پایان سال ۲۰۲۲ عرضه شود) بیش‌تر به چشم می‌خورد. در حال حاضر هم تنها باید منتظر ماند و دید که کریتوس در آخرالزمان دنیای نورث به چه سرنوشتی دچار می‌شود.

در این نقطه به پایان مقاله نکات بازی God of War که از آن‌ها بی‌خبر هستید می‌رسیم. نظر شما در این باره چیست؟ آیا نکته جالب دیگری وجود دارد که به آن اشاره نکرده باشیم؟ نظرات خود را با تیم پارسی گیم و سایر کاربرها به اشتراک بگذارید.

منبع: TheGamer

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

هویت اصلی پیرمرد مرموزی که در نسخه اول God of War حضور دارد چیست؟

این پیرمرد گورکن در واقع همان زئوس است که در بازی God of War: Ghost of Sparta به هویت اصلی او پی می‌بریم

۱
آیا مجموعه God of War تغییرات زیادی را در افسانه‌های اصلی یونان و نورث به وجود آورده؟

بله، استودیو Santa Monica برای روایت داستان اورجینال خود تحریف‌ها و تغییرهای زیادی را به وجود آورده است

۲
آیا کریتوس هم در افسانه‌های یونان دیده می‌شود؟

خیر، کریتوس شخصیت اورجینالی است که هویت خاص خود را دارد. با این حال، اگر در اسطوره‌شناسی یونان ریز شویم، با شخصیتی به نام کریتوس برخورد می‌کنیم که نماد و نشانه قدرت محسوب می‌شود

۳
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.