رازها و ایستراگ های بازی God of War
رسول امینی

راز ها و ایستراگ های بازی God of War

رسول امینی 16 بهمن 1400 3 دیدگاه
8,639 بازدید

چهار سال از زمان اولین انتشار God of War برای پلی استیشن 4 می‌گذرد اما هنوز در گوشه‌های جهان بازی، اسرار شگفت انگیزی منتظر کشف شدن هستند. با وجود اینکه در جریان بازی، گیمر با ارجاعات و ایستر اگ‌های نسبتا زیادی به نسخه‌های پیشین این سری رو به رو می‌شود، با این حال تعدادی از آن‌ها برای مدت زمان بسیاری از چشم گیمرها پنهان ماندند. امروز پس از انتشار نسخه PC این بازی جذاب، اینجا هستیم تا برخی از رازهای مهم و جالب بازی God of War را برملا کنیم؛ پس با ما همراه شوید.

اسرار و ایستراگ‌ های God Of War 2018

از عظمت و جزئیات نسخه چهارم سری خدای جنگ، هرچی بگوییم باز هم کم لطفی کرده‌ایم و جدا از تمام مواردی که در بی‌مانند و فوق العاده‌کردن این عنوان نقش دارند، بازی گاد آف وار  نتیجه مطالعه و دانش بی‌نظیر استودیوی سانتا مونیکا درباره اساطیر و افسانه‌های نورث و ارجاعات بازی‌های پیشین سری است. همان‌طور که اشاره کردیم، ایستراگ‌های این بازی می‌توانند رفرنس‌هایی به نسخه‌های قبلی باشند که پیدا کردن‌شان برای دوستداران این هک اند اسلش کار سختی نیست. اما برخی از آن‌ها به دانش آکادمیک معقولی از اساطیر اسکاندیناوی نیاز دارند تا به طور کامل با آن چیزی که می‌بینید، هم‌خوانی داشته باشند. در آخر، تعدادی هم هستند که تنها داستان‌های کوچکی در دنیای بزرگ بازی نقل می‌کنند و اگر از ماهیت آن‌ها نیز آگاه نباشید، به راحتی نادیده گرفته می‌شوند. شما می‌توانید در مورد این بازی محبوب، مقالات فیلم‌های شبیه بازی God of War و ده مکان مخفی بازی God of War را نیز مطالعه کنید.

* مقاله پیش‌رو شامل فاش کردن بخش‌های مهمی از داستان بازی است، اگر بازی را تجربه نکرده‌اید از خواندن ادامه متن خودداری کنید*

پارچه قرمز رنگ آترئوس در بازی God of War

پارچه قرمزرنگ آترئوس در اصل متعلق به کریتوس بوده است

قبل از اینکه به مغازه Brok مراجعه کنید و مجموعه‌ای از لباس‌های جدید مورد نیاز آترئوس را بخرید، نگاهی به لباس‌های ابتدایی او بیاندازید. دور کمر آترئوس یک پارچه طلایی و قرمزرنگ با طرح هندسی گره خورده که در اصل کریتوس از آن استفاده می‌کرد. اگر به خاطر داشته باشید، کریتوس این پارچه را در دنیا و اساطیر یونان به خود بسته بود و به جنگ‌ با خدایان و غول‌های عظیم الجثه می‌رفت. هرچند در ابتدای شروع گاد آف وار 4 اشاره‌ی مستقیمی به آن نشد ولی احتمال دارد که همسر او، فِی (Fey)، آن را به شکل کمربند درآورده و به عنوان یادگاری‌ای از پدر، تقدیم پسرش کرده باشد.

بند چرمی قرمز کریتوس در بازی God of War

کریتوس هم‌چنان بند‌های چرمی قرمزرنگش را در اختیار دارد

یکی دیگر از ارجاعات جالب به نسخه‌های پیشین نیز به لباس کریتوس مربوط می‌شود. برای یافتن این راز، تنها باید توجه خود را به کریتوس و لباس تنش معطوف کنید. در این صورت، بندهای چرمی قرمزرنگ زیر کمربند او را با گل‌های میخک طلایی مشاهده می‌کنید که در بازی‌های قبلی این سری، با دامن اسپارتایی آن را می‌پوشید. با دیدن این تکه لباس، با خود می‌گوییم که برای کریتوس رهایی و فراموش کردن گذشته ساده نبوده یا او صرفا فایده‌ای در دور انداختن پارچه‌های چرمی مرغوب نمی‌بیند؛ که اگر صادقانه نظر دهیم، مورد دوم بسیار محتمل‌تر است.

نام واقعی Atreus در بازی God of War

نام واقعی آترئوس از اول بازی در خانه کریتوس قابل فهمیدن بود

اگر مانند تعداد محدودی از گیمرها، چشم‌هایی به تیزی عقاب داشتید، از همان ابتدای کار، این راز شوکه‌کننده بازی را متوجه می‌شدید؛ البته حتی برای گیمرهای تیزبین نیز مدتی زمان برد تا از راز مدنظر پرده بردارند. اگر به چهار گوشه خانه کریتوس توجه کنید، چهار لوح با حرف‌های متفاوت می‌بیند. آن‌ها را کنار هم بچینید و به انگلیسی ترجمه‌اش کنید تا کلمه لوکی یا Loki جلوی‌ چشمان‌تان ظاهر شود. بله، نام واقعی آترئوس از همان اول جلوی دیدتان بود.

حضور دستکش اینفینتی تانوس در بازی God of War

حضور دستکش اینفینیتی تانوس در بازی گاد آف وار

دستکش ویرانگر و قدرتمند تانوس، علاوه بر فیلم Avengers: Infinity War در بازی‌هایی همچون فورتنایت به عنوان آیتم و در گاد آف وار سونی در قالب ایستر اِگ حضور داشته تا ادای احترامی به یکی از بزرگ‌ترین فیلم‌های مارول و دومین اثر پرفروش تاریخ باشد. ماموریت کسب و کار خانوادگی Sindri یا همان Sindri’s Family Business را تکمیل کنید تا دستکش شکسته شده تحت نام Gauntlet of Ages را به دست آورید. در کل، شش افسون ویژه در بازی قرار دارند که با چسپاندن آن‌ها به دستکش و پر کردن هر سه اسلات خالی، کریتوس قادر به شلیک یک پرتو بنفش قدرتمند توسط این دستکش خواهد بود. با رساندن دستکش به پتانسیل کاملش، مطمئنا آن لبخند رضایت‌بخش تانوس، روی صورت کریتوس نیز نمایان می‌شود.

ماسک ها در بازی God of War

پس از فروختن ماسک‌ها به سیندری و بروک، می‌توانید آن‌ها را در قفسه مغازه مشاهده کنید

در بازی بعد از بدست آوردن ماسک‌های حکاکی‌شده‌ی ظریف، آن‌ها را به سیندری یا بروک می‌فروشید؛ اما این آیتم‌ها بعد از فروش برای همیشه از جلوی دیدتان ناپدید نمی‌شوند. اگر نگاهی دقیق‌تر به قفسه‌های این دو تاجر داشته باشید، این آثار هنری با افتخار در پس‌زمینه نمایش داده شده و چشم‌های شما را به خود معطوف می‌کنند. هرچه باشد این دو برادر پول زیادی بابت ماسک‌ها پرداخت کرده‌اند، بنابراین به رخ کشیدن آن‌ها، امری کاملا منطقی است.

نقشه گنج در بازی God of War

نقشه گنج The Boat Captain’s Key

اگر نسخه‌های اول و دوم این سری را تجربه کرده‌اید، حتما با این کاپیتان بیچاره آشنایی دارید. این روح بدشانس تاکنون در تمامی بازی‌های God of War حضور داشته و کریتوس همواره مورد نفرت او واقع شده است. در نسخه اول و در جریان اولیه بازی، کریتوس وارد دهان اژدهای چند سرِ Hydra شده و کلید موردنیازش را از گردن این شخص جدا می‌کند و پس از گفتن جمله من برای نجات تو اینجا نیامده‌ام، او را برای مرگی دردناک به پایین شکم اژدها می‌اندازد. سپس در مقطعی از نسخه دوم، این شخص بدبخت جلوی کریتوس احضار می‌شود تا باری دیگر به دستان او راهی دیار باقی شود.

در بازی سوم نیز یادداشتی از او پیدا می‌کنیم که خشم و ناراحتی در نوشته‌های او نسبت به کریتوس به وضوح دیده می‌شود. در این نامه می‌خوانیم که “او می‌توانست من را نجات دهد. زندگی من در دستان او بود اما او این کار را نکرد. شاید من فقط کاپیتان قایق بوده باشم، اما او طوری نشان داد که انگار هیچ ارزشی ندارم. او را مقصر عذابی می‌دانم که اینجا می‌کشم. امیدوارم او هم مانند من در Hades عذاب بکشد. لعنت بر آن روح اسپارتا.” در آخرین بازی گاد آف وار نیز یکی از نقشه‌های گنج به قایق ویران شده این کاپیتان به عنوان یکی از رازهای کوچک خدای جنگ اشاره می‌کند. ناراحت کننده است که روح بیچاره این مرد پس از مرگ نیز تسلی پیدا نمی‌کند.

معنای خالکوبی آترئوس در بازی God of War

معنای خالکوبی‌های آترئوس “ذهن آرام” و “زِبردست” است.

امروزه اگر پسر جوانی را ببینید که با خالکوبی روی بازوها و گردنش در خیابان‌ها قدم می‌زند، احتمالاً تعجب خواهید کرد؛ اما از آنجایی که آترئوس در گذشته باستانی نورث زندگی می‌کند، داشتن خالکوبی چندان غیرعادی نیست. کتیبه روی دست او به زبان ایسلندی Hrada Hond خوانده می‌شود که در زبان پارسی به زبردستی معنی می‌شود و به تبع کمان‌دار بودنش، او باید دارای دستانی سریع و فِرزی می‌بود. حروف روی گردن او عبارت ایسلندی Logr Hugr به معنای ذهن آرام است. درست مانند بسیاری از ما در سنین جوانی، آترئوس هنوز در حال یادگیری نحوه کنترل احساسات خود است، چیزی که کریتوس یا مادر او، فِی می‌دانستند در مقطعی با آن دست و پنجه نرم می‌کند و با توجه به این واقعیت، احتمالا با خالکوبی این عبارت بر روی گردنش، سعی در آرام کردن او داشتند.

حالت اول شخص در بازی God of War

مانند God of War 3، برای مدت کوتاهی بازی را در حالت اول شخص دنبال می‌کنید

کریتوس شخصیتی خشمگین و مملو از نفرت است که در نسخه چهارم مشکلات متعددی سر راه تبدیل شدنش به پدری برجسته برای آترئوس قرار می‌گیرند و پس از درک این واقعیت که او همیشه تشنه به قدرت بوده، اصلا نباید رفتارهای او نسبت به آترئوس را تعجب‌آور دانست. هنگامی که خارج از helheim روی قایق هستید، توهم نبرد بین زئوس و کریتوس را می‌بینید، که یک برداشت دقیق و مستقیم از نبرد باس فایت نهایی بازی God of War 3 با کریتوس است. در این لحظه دوربین در حالت اول شخص قرار می‌گیرد که آترئوس پس از دیدن این منظره با وحشت به عقب می‌خیزد. درست مانند نبرد نهایی بین کریتوس و زئوس، این لحظه روی قایق نیز تنها باری بود که در نسخه چهارم از دید اول شخص، گیمر را در جریان اتفاقات بازی قرار می‌دهد.

اولین مبارزه با The Stranger در بازی God of War

هنگامی که برای بار اول با باس Stranger می‌جنگید، لوح سنگی مخفی Jotunheim قابل مشاهده است

هنگامی که در ابتدای بازی با باس فایت The Stranger مبارزه می‌کنید، به صخره بزرگ رو به رو خیره شوید تا قسمتی از نقاشی دیواری یا لوح سنگی مخفی Jotunheim جلوی دیدتان قرار گیرد. البته قبل از کوبیدن باس غریبه به صخره، دیوار مخفی را مشاهده کنید تا به درستی متوجه‌اش شوید. حدس و گمان‌هایی در مورد چگونگی سر در آوردن این حکاکی در آن جا وجود دارد اما با درنظر گرفتن هدیه مادر آترئوس، احتمالا راهی برای قرار دادنش در آن مکان پیدا کرده است. به هر حال پیشگویی او برای پی بردن از اتفاقات پیش‌روی کریتوس و آترئوس کاملا برایش مشخص بوده و به این گونه توانسته صخره را جلوی دید همسرش قرار دهد.

نام کریتوس در لوح سنگی

کریتوس در لوح سنگی Jotunheim به اسم Farbauti شناخته می‌شود

حکاکی‌های Jotunheim تنها به راز پیشین ختم نمی‌شود و ترجمه کلمه‌ای که کنار تصویر کریتوس و پشت تبر او بر روی دیوار قرار دارد، کلمه Farbauti است. در اساطیر اسکاندیناوی، Farbauti همان پدر لوکی است و از آن جا که نام واقعی آترئوس چیزی نیست جز لوکی، این نام خدای جنگ نیز کاملا منطقی به نظر می‌رسد. نکته جالب توجه دیگر، نقاشی‌های دیواری Jotunheim حتی توضیح می‌دهند که چرا فِی، پدر آترئوس را کریتوس فارباوتی صدا زده است؛ این کلمه به معنای مهاجم بی‌رحم است و به لطف موهبت آینده‌نگری‌اش که آن را از قبیله غول‌های Jotun به ارث برده، Fey آشکارا از شهرت کریتوس به ‌عنوان یک خداکش یونانی خبر داشته است.

نام Fey در لوح سنگی بازی God of War

نام Fey مخفف کلمه Laufey است

حال که به موضوع خانوادگی می پردازیم، بد نیست بدانید که یکی از جالب‌ترین ایستراگ‌های خدای جنگ 4 نام مستعار کریتوس برای همسرش، فِی است. در واقع، نام کامل او Laufey، مادر غول‌پیکر لوکی در اسطوره نورث است. از آن جایی که کریتوس یک اسپارتا است، شاید Laufey را به اختصار Fey می‌خواند تا در استفاده از کلمات کاربردی‌تر عمل کرده باشد که مشابه آن را Boy برای صدا کردن پسرش می‌شنویم. این را می‌توان یکی از شیرین‌کاری‌های خدای جنگ به حساب آورد و جالب است که ممیر (Mimir) در برخی از داستان‌هایی که برای پدر و پسر تعریف می‌کند، اسم همسر کریتوس را با نام کامل خطاب می‌کند. در اصل، فقط ما هستیم که قبل از کشف این راز، هیچ ایده‌ای درباره اسم کامل فِی نداشتیم.

چشم کریتوس در مجسمه منوی بازی God of War

در صفحه اصلی بازی، مجسمه‌ای از کریتوس با یک حدقه خالی دیده می‌شود

با نگاه کردن به صفحه اصلی، دو حکاکی چوبی از کریتوس و آترئوس را مشاهده خواهید کرد که در نگاه اول کاملا معمولی به نظر می‌رسند، اما با کمی دقت به چوب بریده‌شده شکل کریتوس، تقریبا احساس می‌شود که چشم راست او با یک تکه پارچه پوشیده شده است. پس از آن، با خود بیاندیشید که چه شخص دیگری در اساطیر نورث یک چشم دارد؟ بله اودین. در جریان بازی، می‌بینیم که کریتوس سر ممیر را به کمربندش می‌بندد و در حین سفرهایش از او مشاوره می‌گیرد. حال نکته جالب توجه اینجا است که اودین دقیقا همان کار را با سر ممیر در اسطوره نورث انجام می‌دهد. اکنون سوال بزرگ ایجاد شده برای بسیاری از شما، این است که آیا کریتوس و اودین در اصل یک نفر هستند؟

اشاره به هالک در بازی God of War

آترئوس به طور ناخواسته به هالک اشاره می‌کند

پس از مبارزه با ترول‌های خاکستر و یخبندان در معبد Týr، کریتوس با اعتماد به نفس جمله “من موجودات بزرگ جثه‌تری را شکست داده‌ام” بر زبان می‌آورد که البته با توجه به شکست دادن تایتان‌هایی چند برابر غول‌پیکرتر از ترول‌ها، عزت نفس او کاملا قابل درک است. اما قسمت جالب ماجرا جواب کاملا خونسردانه آترئوس یعنی “ترول ضعیف و کوچولو”، است و تنها در صورتی که از طرفدارهای فیلم‌های مارول و انتقام جویان باشید، متوجه‌ی  جواب جالب او می‌شوید. جمله آترئوس تقریبا همان عبارتی است که هالک در انتقام ‌جویان پس از کوبیدن لوکی به زمین در برج تونی استارک بر زبان می‌آورد. از آن جا که او همان لوکی شرور ازگارد است، این اشاره کوچک به فیلم The Avengers، زیرکی سازندگان بازی را به نشان می‌دهد.

ترول های آتش و یخ در بازی God of War

ترول‌های آتش و یخ، در اصل Grendel نامیده می‌شوند

غول‌های آتش و یخ یا خاکستر و یخبندان که در معبد Týr با آن‌ها وارد نبرد می‌شوید، در اصل با نام‌های Grendel of the Frost و Grendel of the Ashes شناخته می‌شوند. نام آن‌ها برگرفته از گرندل (Grendel)، هیولای تک دستی است که در شعر انگلیسی‌ کهن بئوولف (Beowulf) دست نوشته ساکنان ژرمنی انگلستان در دوران حدود 700-1000 پس از میلاد، توسط قهرمانی به اسم بئوولف کشته می‌شود. درست همانند کریتوس، بئوولف یک قهرمان ترسناک و فوق‌العاده قدرتمند است که با موجود خبیث گرندل مقابله می‌کند تا از حمله آن‌ها به سالن نوشیدنی‌های سرخوش‌کننده پادشاه Hrothgar جلوگیری کند. با گذاشتن اسم این هیولا روی غول‌های گاد آف وار، بسیاری خوشبین به حضور این قهرمان در نسخه‌های بعدی این مجموعه هستند.

مطمئنا رازها و ایستراگ‌های دیگری در God of War 2018 هستند که هنوز وجودشان برای‌ ما قابل دیدن نیست. این عنوان مملو از ارجاعات به نسخه‌های پیشین، ایستراگ‌ها، رازهای اساطیر نورث و اتفاقات تاریخی حول مناطق اسکاندیناوی است. هرچه باشد، کمتر کسی متوجه اشاره به هیولای تک دست Grendel می‌شود، مگر اینکه با شعر 3182 خطی Beowulf از مردمان Anglo Saxon قرن پنجم در رابطه با اسکاندیناوی بُت‌پرست آشنا باشد. اینجا سعی در قرار دادن رازهای جالب و گاها عجیب داشتیم تا به بزرگی و عظمت این عنوان بزرگ پی ببرید. در آخر، کدام یک از رازهای این مقاله را قبلا کشف کردید؟ چنانچه قبلا ایستراگ یا اسراری از این عنوان را پیدا کرده‌اید، در بخش نظرات آن را با سایر کاربران در میان بگذارید.

منبع: GameRadar

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

ایستراگ در بازی‌های ویدیویی چیست؟

ایستراگ در واقع اشاره به موضوعی معروف یا بازی‌های دیگر، داخل یک بازی محسوب می‌شود که سازندگان با استفاده از آن محتوای جذابی را به صورت مخفیانه وارد بازی کرده و ادای احترامی به سایر عناوین می‌کنند.

۱
آیا بازی God of War دارای ایستراگ است؟

بله. دنیای وسیع این بازی مملو از ایستراگ‌های مهیج است. از اشاره به هالک گرفته تا نام‌های مخفی افسانه‌ای و همچنین اشاره به نسخه‌های قبلی بازی God of War

۲
نام واقعی آترئوس در بازی God of War چیست؟

طبق پایان بازی و همچنین ایستراگی داخل کلبه کریتوس، نام اصلی او Loki است.

۳
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 3 دیدگاه
  • Avatar

    علی حیدری

    مهمان

    سلام دوستان من بازی god of war 2018 pc رو نصب کردم فقط یه سوال میشه بازی رو با دسته کامپیوتر انجام داد داخل تنظیمات فقط موس کیبورد بود لطفا راهنمایی کنید ممنون

    پاسخ دهید
    • Avatar

      محسن در پاسخ به علی حیدری

      مهمان

      از گیم پد برند تسکو استفاده کن

    • Avatar

      Amir در پاسخ به علی حیدری

      مهمان

      سلام از گیم پد Xbox one s استفاده کن فوق العاده میشه گیم