بهترین بازی های بتمن
ارحام ادبخواه

رتبه بندی بهترین بازی های بتمن

ارحام ادبخواه 26 اسفند 1400 بدون دیدگاه
16,691 بازدید

شوالیه تاریکی دنیای DC، علاوه بر فیلم‌های سینمایی و انیمیشن‌های مختلف چند باری هم در قالب شخصیت اصلی بازی‌های ویدیویی ظاهرا شده است؛ بازی‌های که در برخی مواقع موفق بوده‌اند و در برهه‌ای دیگر، عملکرد درخشانی نداشته‌اند. به هر حال، ما می‌خواهیم در این مقاله به رده‌بندی بهترین بازی‌های بتمن بر اساس نمرات ثبت شده در وبسایت Metacritic بپردازیم.

رتبه بندی بهترین بازی های بتمن بر اساس سایت Metacritic

بروس وین یا همان ابرقهرمانی که همه ما با نام بتمن (Batman) می‌شناسیم، با دنیای بازی‌های ویدیویی بیگانه نیست. او در طی دهه‌های اخیر بارها در بازی‌های ویدیویی مختلف حضور پیدا کرده و از همین مسیر، تاثیر چشم‌گیری در پیشرفت بازی‌های کمیک بوکی داشته است. بخش عمده‌ای از مخاطبان عام که رابطه‌ای با کتاب‌های مصور ندارند، بتمن را بیش‌تر از طریق فیلم‌های سینمایی مانند سه‌گانه شوالیه تاریکی کریستوفر نولان می‌شناسند. با این حال، شرکت DC همیشه علاقه خود نسبت به دنیای ویدیو گیم را هم نشان داده و به همین خاطر، ما شاهد آثار فوق‌العاده‌ای مانند مجموعه Batman Arkham استودیو Rocksteady بوده‌ایم.

اولین حضور شوالیه تاریکی در بازی‌های ویدیویی به سال ۱۹۸۶ میلادی باز می‌گردد. اما با گذشت این همه سال، هنوز ذره‌ای از جذابیت‌های دنیای بتمن کم نشده و بازی Gotham Knights که قرار است تا پایان سال جاری میلادی منتشر شود، مهر تاییدی بر این موضوع خواهد بود. فقط توجه داشته باشید که گاتهام نایتز در این میان تنها نیست و بازی Suicide Squad: Kill the Justice League هم داستان خود را در ادامه وقایع سه‌گانه بتمن استودیو Rocksteady روایت خواهد کرد. البته در این میان باید اشاره کنیم که خود بتمن در دو اثر مذکور تاثیر مستقیمی ندارد ولی با این حال، هم لیگ عدالت و هم Bat Family از خود بروس وین و نقشه‌های او ریشه می‌گیرند. در ادامه، با هم به رده‌بندی بهترین بازی‌های بتمن می‌پردازیم تا متوجه شویم که دنیای DC و شهر گاتهام چگونه جای پای خود را در دنیای ویدیو گیم مستحکم کرده‌اند.

فقط پیش از پرداختن به هر موضوعی باید بدانید که منظور از «میانگین نمر‌ه‌های متاکریتیک»، میانگینی است که از نمره‌های یک بازی بین چند پلتفرم مختلف گرفته شده است. بنابراین، ما در این مقاله به نمره‌های بازی‌های روی یک پلتفرم واحد بسنده نمی‌کنیم.

بازی Batman Arkham Origins

بازی Batman: Arkham Origins

میانگین نمر‌ه‌های متاکریتیک: ۷۳

نگذارید نام سازنده بازی Batman: Arkham Origins یا همان استودیو WB Games Montreal شما را فریب دهد، این بازی پیش درآمدی داستانی از بازی Batman: Arkham Asylum است که پایه‌های سه‌گانه استودیو Rocksteady را تشکیل می‌دهد. البته آرکام اوریجینز هیچ وقت به اندازه سه بازی اصلی راک‌استدی موفق نشد و در هنگام عرضه، با مشکلات فنی متعددی دست و پنجه نرم می‌کرد. علاوه بر این، منتقدان هم روی خوشی به این بازی نشان نداند و با نمره‌های متوسط از آن استقبال کردند. Arkham Origins بازی خیلی خوبی نبود و نقص‌های فراوانی داشت؛ اما با این حال به هدف خود به عنوان یک نسخه فرعی جمع و جور رسید.

در واقع، اگر بخواهیم کمی امیدوارانه به بازی Batman: Arkham Origins نگاه کنیم، با اثر متوسط و رو به بالایی روبرو هستیم که علاوه بر یک داستان منسجم، دارای باس فایت‌ها و مکانیک‌های مبارزه جذابی بود. با نادیده گرفتن مشکلات فنی، اکثر افراد روی این موضوع اتفاق نظر داشتند که آرکام اوریجینز یک بازی متوسط و سرگرم کننده محسوب می‌شود. به عبارتی دیگر، شاید این بازی پاشنه آشیل سری Batman Arkham باشد، اما به هیچ وجه عنوان مانند یک اثر ناامید کننده ظاهر نمی‌شود.

بازی Batman Arkham VR

بازی Batman: Arkham VR

میانگین نمر‌ه‌های متاکریتیک: ۷۴

دنیای بازی‌های واقعیت مجازی یا همان Virtual Reality در حال برداشتن اولین قدم‌های خود است و در این مسیر، وجود نام‌های بزرگ می‌تواند به آن کمک کند. بازی Batman: Arkham VR هم در همین دسته قرار می‌گیرد؛ اثری که با نام بزرگ بتمن در دسترس قرار گرفت و باعث شد افراد بیش‌تری به سراغ آن بروند. نکته جالبی که در مورد این بازی وجود دارد، این است که خود استودیو Rocksteady آن را ساخته و داستان آن را هم در دنیای Batman Arkham تعریف می‌کند. با وجود این مسائل، بازی Batman: Arkham VR نمرات ضد و نقیضی دریافت کرد تا در نهایت از آن با عنوان یک اثر متوسط یاد کنیم. البته، به لطف فناوری واقعیت مجازی، سازندگان اتمسفر فوق‌العاده‌ای به وجود آوردند که با فضای تاریک و خفقان‌آور شب‌های تاریک شهر گاتهام، همسو است.

اما نکته‌ای که از سوی مخاطبان حسابی مورد انتقاد قرار گرفت، کوتاه بودن بازی بود. شما برای اتمام بازی Batman: Arkham VR تنها به یک ساعت و نیم زمان نیاز دارید که حتی برای فیلم‌های سینمایی هم عدد کمی محسوب می‌شود. همین داستان کوتاه هم باعث شد استودیو Rocksteady نتواند قصه‌ خوبی روایت کند و در ارائه یک بازی واقعیت مجازی سرگرم کننده عاجز بماند. علاوه بر این، پازل‌های Batman: Arkham VR به شدت ساده هستند و همین موضوع، ارزش تکرار بازی را به شکل قابل توجهی کم می‌کند.

بازی Lego Batman 3

بازی Lego Batman 3: Beyond Gotham

میانگین نمر‌ه‌های متاکریتیک: ۷۴

در طی سال‌های اخیر شاهد بازی‌های مختلفی از لگو (Lego) بوده‌ایم که در دنیای DC جریان دارند. بازی Lego Batman 3: Beyond Gotham هم که در همین دسته قرار می‌گیرد، یکی از بهترین بازی‌های بتمن شمرده می‌شود که شوالیه تاریکی را به شکل متفاوتی نشان می‌دهد. در این بازی، بتمن مجبور می‌شود برای مبارزه با شخصیت Brianiac به فضا برود و در این بین، با شخصیت‌های دنیای Green Lantern هم ملاقات کند. اما نکته جالبی که در مورد بازی Lego Batman 3: Beyond Gotham وجود دارد، در مورد شخصیت‌های قابل کنترل آن است. این اثر شامل بیش از ۲۰۰ شخصیت قابل کنترل می‌شود که قادر به استفاده از آن‌ها هستید.

این بازی در میان نسخه‌های مختلف سری Lego Batman پایین‌ترین نمره‌ها را دریافت کرده ولی با این حال، یک تجربه فوق‌العاده سرگرم کننده برای گیمرهای کم سن‌وسال‌تر است. این بازی شامل یک سیستم Co-op هم می‌شود که به واسطه آن، می‌توانید با دوستان خود به تجربه بازی بپردازید. اما با وجود نکته‌های مثبت، بازی Lego Batman 3: Beyond Gotham مشکلات مشابهی با سایر بازی‌های Lego دارد. داستان این بازی تا حدودی ضعیف است که نمی‌تواند آن طور که باید، شما را تا ثانیه آخر جذب کند. علاوه بر این، مشکل‌های فنی و باگ‌ها هم در بین مراحل بازی غایب نیستند و باید در برخی مواقع آن‌ها را تحمل کنید.

بازی Batman The Brave and the Bold

بازی Batman: The Brave and the Bold

میانگین نمر‌ه‌های متاکریتیک: ۷۴

در این نقطه از لیست بهترین بازی‌های بتمن به Batman: The Brave and the Bold می‌رسیم که برای دو کنسول Nintedno Wii و Nintendo DS منتشر شد. این اثر دو بُعدی که شامل چندین شخصیت قابل کنترل می‌شود، بیش از اینکه یک بازی Adventure باشد، در لیست آثار سبک Beat ‘em Up قرار می‌گیرد. بازی Batman: The Bold and the Brave با الهام گیری از یک انیمیشن تلوزیونی با نام مشابه الهام می‌گیرد که اولین قسمت آن در سال ۲۰۰۸ منتشر شد. اما واقعیتی که باید به آن اشاره کنیم، این است که اثر مذکور شامل نقطه ضعف‌هایی مانند گیم‌پلی تکراری و مبارزات به شدت آسان می‌شود. همین ایردها باعث شد که بازی Batman: The Brave and the Bold نتواند نمرات و واکنش‌های درخشانی دریافت کند.

در دست دیگر و در نیمه پر لیوان، این بازی شامل نقاط قوت متعددی هم می‌شود. این بازی جنبه طنز به شدت خوبی داشت و طراحی زیبای آن فکر بازیکن را به سمت دوران طلایی کنسول‌های ۱۶ بیتی می‌برد. در همین حین، مبارزات به شدت آسان بازی باعث شد کودکان هم بتوانند به تجربه آن بپردازند و در همین راستا، طیف گسترده‌‌تری از مخاطبان به سمت آن رفتند. اما با این وجود، بازی Batman: The Brave and the Bold نمرات درخشانی دریافت نکرد تا قربانی ایرادهای به نسبت ساده خود شود.

بازی Lego Batman

بازی Lego Batman: The Video Game

میانگین نمر‌ه‌های متاکریتیک: ۷۸

هنگامی که اولین نسخه Lego Batman منتشر شد، مخاطبان و منتقدان واکنش‌های به نسبت مثبتی داشتند که در میان آن‌ها یک سری استثنا هم وجود داشت. بازی Lego Batman: The Video Game شامل نقطات مثبتی بود که بیش‌تر آن مربوط به گیم‌پلی و میزان جذابیت آن می‌شد. نحوه کنترل شخصیت‌ها به شدت روان و لذت‌بخش بود و حالت Co-op آفلاین بازی هم درست مانند سایر نسخه‌های لگو، درخشان و ساده عمل می‌کرد. اما در این میان مشکلاتی مانند داستان ضعیف و عدم وجود حالت Co-op آنلاین هم وجود داشت تا نمره‌های بازی رو به کاهش روند. با این حال، این بازی هم درست مانند سایر نسخه‌های لگو، برای کودکان و گیمرها کم سن و سال فوق‌العاده بوده و از جذابیت‌های فراوانی برخوردار است.

بازی Batman: The Enemy Within

بازی Batman: The Enemy Within – The Telltale Seies

میانگین نمر‌ه‌های متاکریتیک: ۷۹

استودیو به شدت محبوب و خوشنام Telltale در بین مجموعه‌های متعدد خود به سراغ شواله تاریکی هم رفته است. نتیجه این ایده به سری Batman: The Enemy With  ختم شد که از لحاظ داستانی فوق‌العاده بود. فصل دوم این سری که به شخصیت Riddler و ریشه‌های شخصیت جوکر می‌پرداخت، به شدت مورد استقبال قرار گرفت تا از نام آن در لیست بهترین بازی‌های بتمن یاد کنیم. بیش‌تر منتقدان به تحسین داستان این مجموعه و تاثیر بالای انتخاب‌های بازیکن در اتفاقات بازی پرداختند که اگر آن را تجربه کرده باشید، متوجه ارزش بالای آن خواهید شد. با این حال، بازی مذکور شامل ایراداتی هم بود که در عملکرد نهایی آن تاثیر گذاشت. از جمله این ایرادها می‌توانیم به بیش از حد ساده بودن پازل‌ها و عدم وجود گیم‌پلی کاراگاهانه (که نقطه اوج آن را در سه‌گانه Batman Arkham) اشاره کنیم.

به طور کلی، پرداختن به ریشه‌های شخصیت جوکر و تاثیر بالای تصمیم‌های بازیکن در جریان داستان، بازی ‌Batman: The Enemy Within را به یک اثر Graphic Adventure فوق‌العاده تبدیل کرد که طرفداران شوالیه تاریکی حسابی از آن لذت خواهند برد.

بازی Lego Batman 2

بازی Lego Batman 2: DC Super Heroes

میانگین نمر‌ه‌های متاکریتیک: ۸۰

در این نقطه به نسخه دوم سری Lego Batman می‌رسیم که از لحاظ نمره‌های منتقدان، بهترین شماره مجموعه به شمار می‌رود. این بازی نسبت به نسخه اول که پیش از این هم به آن اشاره کردیم پیشرفت‌های فراوانی داشت که از جمله آن‌ها، می‌توانیم به بیش‌تر کردن تعداد شخصیت‌ها اشاره کنیم. در واقع، سازندگان این بازی تصیم گرفتند به غیر از بتمن و چهره‌های شاخص شهر گاتهام، ابرقهرمان‌ها و گروه‌های دیگر دنیای DC را به بازی اضافه کنند تا ساخته خود را از لحاظ ارزش داستانی، به درجه والاتری ارتقا دهند. در کنار این جنبه‌های مثبت، بازی Lego Batman 2: DC Super Heroes از ضعف هوش مصنوعی ضربه خورد تا به پتناسیل واقعی خود دست پیدا نکند. با این حال، طراحی مرحله‌ها آنقدری جذاب و چشم‌گیر بود که به لطف آن، می‌شد بسیاری از ضعف‌ها را نادیده گرفت. علاوه بر این، بازی مذکور نسبت به نسخه اول پیشرفت‌های بزرگی داشت که نمی‌توان به راحتی آن‌ها را نادیده گرفت.

بازی Batman Arkham Knight

بازی Batman: Arkham Knight

میانگین نمر‌ه‌های متاکریتیک: ۸۱

در این نقطه از لیست بهترین بازی‌های بتمن بالاخره به یکی از نسخه‌های سه‌گانه بتمن آرکام می‌رسیم. بازی Batman: Arkham Knight که از قضا جدیدترین محصول این لیست هم به شمار می‌رود، موفق به کسب نمرات درخشان دو نسخه اول (یعنی Arkham City و Arkham Asylum) نشد. این بازی برخلاف دو نسخه قبلی که جوکر را در محور همه دردسرها قرار می‌دادند، شخصیت جدیدی به نام Arkham Knight را معرفی کرد و کاراکتر معروف Scarecrow را در صدر لیست ابرشرورهای بازی گذاشت. علاوه بر این‌ها، خودروی معروف خود بتمن که آن را با نام Batmobile می‌شناسیم در بازی Batman: Arkham Knight اضافه شده بود و نقش پررنگی هم در گیم‌پلی داشت.

به طور کلی، بسیاری از تعریف و تمجیدهای آرکام نایت مربوط به همین Batmobile می‌شد. اما با این حال، هنگامی که به نمرات پایین‌تر بازی در وبسایت Metacritic نگاه کنید، با شکایت‌های مختلفی از همین Batmobile روبرو می‌شوید. بر اساس نظر برخی منتقدها، بت‌موبیل انسجام داستان و گیم‌پلی را از می‌برد و باعث می‌شد روند بازی مثل دو نسخه قبلی پیوسته و نفس‌گیر نباشد. با این حال، اتمسفر بازی Batman: Arkham Knight فوق‌العاده بود و گشتن در سطح گاتهام با استفاده از Batmobile حس خارق‌العاده‌ای داشت.

بازی Batman Arkham Asylum

بازی Batman: Arkham Asylum

میانگین نمر‌ه‌های متاکریتیک: ۹۱

بازی Batman Arkham Asylum به عنوان اولین نسخه سه‌گانه بتمن آرکام، نقش فوق‌العاده‌ای در پیشرفت بازی‌های ویدیویی داشت. این بازی توانست مکانیک مبارزه‌ای مناسبی را برای بازی‌های ابرقهرمانی معرفی کند و به همین دلیل، به یک منبع الهام ارزشمند برای ساخته‌های پس از خود تبدیل شد. اگر این سوال در ذهن‌تان به وجود آمد که سیستم Counter & Attack از کجا ریشه می‌گیرد، بهتر است در بازی Batman: Arkham Asylum به دنبال پاسخ خود بگردید. اما علاوه بر یک گیم‌پلی بدیع و انقلابی، داستان بازی به شدت جذاب بود و مشکلات فنی هم در آن جایی نداشت. اتمسفر سیاه و حالت جدی داستان هم حسابی به شوالیه تاریکی می‌خورد و تعادل خوبی برقرار شده بود. همچنین، اگر با نگاهی آزاد به محیط‌سازی بازی Batman: Arkham Asylum نگاه کنید، می‌توانید خیلی راحت رگه‌هایی از سه‌گانه سینمایی بتمن ببینید.

با وجود تمامی این شایستگی‌ها، برخی از منتقدها از گیم‌پلی بازی که پس از مدتی به تکرار می‌رسید، دل خوشی نداشتند. البته اگر عاشق شوالیه تاریکی باشید و داستان هم از اولویت بالایی برای شما برخوردار باشد، این گیم‌پلی تکراری زیاد ناامید کننده نخواهد بود.

بازی Batman Arkham City

بازی Batman: Arkham City

میانگین نمر‌ه‌های متاکریتیک: ۹۴

در این قسمت، به صدر لیست بهترین بازی‌های بتمن بر اساس نمره‌های منتقدان می‌رسیم. بازی Batman: Arkham City از نظر بسیاری از افراد بهترین بازی موجود با محوریت شوالیه تاریکی است که اگر راست‌اش را بخواهید، منطقی هم به نظر می‌رسد. این بازی به محض عرضه تحت تحسین همه قرار گرفت و داستان، گیم‌پلی و جلوه‌های بصری فوق‌العاده‌ای داشت.

البته هنوز هم بسیاری از بازیکنان وجود دارند که Arkham Asylum را در رتبه بالاتری نسبت به Arkham City می‌گذارند؛ اما نباید پیشرفت‌های این اثر نسبت به نسخه اول را فراموش کرد. آرکام سیتی نقشه بزرگ‌تری داشت و شخصیت‌های محبوب بیش‌تری از دنیای بتمن را در خود جای می‌داد. برای مثال، کاراکترهایی مانند کت وومن (Cat Woman) و مستر فریز (Mister Freeze) راه خود را به داستان پیدا کرده بودند تا روابط شخصیتی پیچیده و به دور از انتظاری خلق شود. علاوه بر این، بازی Batman Arkham City شامل یک DLC داستانی با نام Harley Quinn’s Revenge هم می‌شد که از ارزش بالایی برخوردار بود. به طور کلی، با توجه به نمرات باید Batman: Arkham City را در صدر لیست بهترین بازی‌های Batman قرار دهیم.

شوالیه تاریکی تا این نقطه از تاریخی حضورهای متعددی در بازی‌های ویدیویی تجربه کرده و یکی از کهنه‌سوارهای این هنر-صنعت محسوب می‌شود. با این حال، به نظر می‌رسد ماجراجویی‌های یتیم میلیاردر شهر گاتهام هنوز ادامه دارد و باید در بازی‌های آینده، منتظر نمایش‌های دیگری از این ابرقهرمان فوق‌العاده محبوب باشیم.

نظر شما در این باره چیست؟ اگر نظر شخصی دخیل بود، شما کدام یک از بازی‌های مذکور را در صدر جدول قرار می‌دادید؟ نظرات خود را با تیم پارسی گیم در میان بگذارید.

منبع: Screen Rant

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

چه اثری در لیست بهترین بازی‌های بتمن براساس نمرات متاکریتیک قرار می‌گیرد؟

بازی Batman: Arkham City با میانیگن نمره ۹۴ روی همه پلتفرم‌های بهترین بازی تاریخ بتمن به شمار می‌رود

۱
آیا بازی Batman: Arkham Origins در دنیای سه‌گانه استودیو Rocksteady جریان دارد؟

بله، بازی Batman: Arkham Origins پیش درآمدی برای Arkham Asylum محسوب می‌شود

۲
مجموعه Lego Batman شامل چند نسخه است؟

سری Lego Batman شامل سه نسخه مجزا می‌شود که شماره دوم از کیفیت بهتری نسبت به سایرین برخوردار است

۳
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.