رتبه بندی بازی‌های Call of Duty
هادی اسماعیل‌زاده

رتبه بندی بازی‌ های Call of Duty بر اساس کیفیت

هادی اسماعیل‌زاده 15 اسفند 1400 35 دیدگاه
60,196 بازدید

با ظهور کنسول‌های جدید پلی‌استیشن 5 و ایکس‌باکس سری ایکس، اکتیوژن دوباره پا به میدان گذاشت تا با فرنچایز محبوب خود، ورودی باشکوه به نسل جدید داشته باشد. فرنچایز Call of Duty در سال 2003 با تمرکز بر جنگ جهانی دوم، پا به عرصه گیم گذاشت و در طول سالین متمادی، به بازسازی صحنه‌های نبرد، از خلیج نرماندی گرفته تا جنگ فضایی پرداخت. با توجه به اینکه چندین توسعه‌دهنده مختلف، روی نسخه‌های این فرنچایز در بازه‌های زمانی مختلف کار می‌کنند، می‌توان گفت که چیزی به جز لوگوی Activision، عناوین این مجموعه را به یکدیگر متصل نمی‌کند. با وجود این، طرفدارانی که نسخه‌های متعدد این مجموعه را تجربه کرده‌اند، به خوبی می‌دانند که سری کال آف دیوتی چه فراز و نشیب‌هایی را طی کرده است؛ بنابراین در این مقاله تصمیم گرفتیم به سراغ رتبه بندی بازی‌های Call of Duty بر اساس کیفیت برویم. همچنین در پارسی گیم می‌توانید مقالات رتبه بندی بازی‌های استودیو Fromsoftware و رتبه بندی بازی‌های God of War را نیز مطالعه کنید.

بهترین بازی‌های Call of Duty

صرف‌نظر از بازه زمانی یا داستان، بازی‌های Call of Duty معمولاً کمپین‌های تک‌نفره پرشور و حالت چندنفره رقابتی و مهیجی را ارائه می‌دهند. حتی زمانی که در سال ۲۰۱۸، بازی Call of Duty: Black Ops 4 این روند را تغییر داد و کمپین را کنار گذاشت، با حالت جدید بتل‌رویال خود به نام Blackout، یک تجربه هیجان‌انگیز دیگر را وارد میدان کرد. اما همه بازی‌های Call of Duty از نظر کیفیت مشابه نیستند؛ با در نظر گرفتن این موضوع، در این مقاله به رتبه بندی بازی‌های کال آف دیوتی پرداخته‌ایم.

بازی Call of Duty Ghosts

19- Call of Duty: Ghosts

  • امتیاز متاکریتیک: 78
  • موضوع: ده سال پس از mass event
  • تاریخ انتشار: 2013
  • توسعه‌دهنده: Raven Software، Infinity Ward، Treyarch
  • پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن 3، ایکس‌باکس 360، رایانه‌های شخصی، Wii U

Call of Duty: Ghosts اولین بازی فرنچایز بود که برای ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن 4 منتشر شد؛ با این وجود، تفاوت چندانی با عناوین قبلی فرنچایز نداشت. بخشی از بازی در فضا، بخشی از آن در مناطق شهری، و بخشی دیگر در میان جنگل بود اما بازی، فاقد آن حس‌وحال و شور و شوقی بود که از یک Call of Duty انتظار داشتیم. بخش چندنفره نیز هیچ تلاشی برای ارائه نوآوری نکرد اما حداقل، به خوبی طراحی شده بود. هدشات دشمنان با اسنایپر، هنوز هم شگفت‌انگیز است؛ حتی اگر قبلاً، همه این کارها را انجام داده باشید.

بسیاری از طرفداران، این بازی را اولین نشانه سقوط فرنچایز می‌دانستند و فهمیدن دلیل آن، آسان است. اگرچه کمپین بازی به اندازه کافی قوی بود اما واقعاً چیزی به‌یادماندنی (به جز یک سگ دوست‌داشتنی که اکثر طرفداران از همان تریلر اول بازی به آن علاقه‌مند شدند) در خود نداشت. در بخش چندنفره نیز نقشه‌های بزرگ و معماری پیچیده بازی، بسیاری از ویژگی‌های سرگرم‌کننده در نسخه‌های قبل را از بین برد. Ghosts در نهایت مانند برداشتی بدون الهام از فرنچایزی است که طرفداران سرسخت، تا امروز نیز آن را مایه تأسف می‌دانند. بازی Call of Duty: Ghosts در رتبه بندی بازی‌های Call of Duty جایگاه نوزدهم را به خود اختصاص می‌دهد.

بازی Call of Duty 3

18- Call of Duty 3

  • امتیاز متاکریتیک: 82
  • موضوع: جنگ جهانی دوم
  • تاریخ انتشار: 2006
  • توسعه‌دهنده: Exakt Entertainment، Treyarch
  • پلتفرم‌ها: گیم کیوب، پلی‌استیشن 2، پلی‌استیشن 3، ایکس‌باکس 360، Wii

پلتفرم ایکس‌باکس 360 در سال 2005، به لطف بازی Call of Duty 2 که تا به امروز هم محبوب است، شاهد رشد چشمگیری در آمار فروش خود بود اما متأسفانه بازی Call of Duty 3، نتوانست به خوبی نسخه قبلی خود عمل کند. Treyarch بعد از به دست گرفتن کنترل فرنچایز، این بازی را در یک بازه زمانی کوتاه منتشر کرد. بازی نتوانست با حالت چندنفره نه چندان جذاب خود که بین بازی Call of Duty 2 و فرمول Call of Duty 4 گیر کرده بود، منتقدان را تحت‌تأثیر قرار دهد. حالت کمپین تلاش کرد تا با گنجاندن سربازان کانادایی و مکانیزم جدید مبارزات تن‌به‌تن، همه چیز را تغییر دهد. با این حال، بازی فاقد شخصیت‌پردازی‌های مناسب برای پیشبرد ویژگی‌های جدید بود.

با این حال بازی Call of Duty 3، با استقبال ویژه‌ای از سمت طرفداران مواجه شد زیرا اولین عنوانی بود که توسط استودیوی Treyarch ساخته می‌شد. این استودیو در اولین تلاش خود، توانست یک شوتر اول‌شخص قابل‌قبول را با موضوع جنگ جهانی دوم ارائه دهد. کمپین آن به جای سه جبهه در نسخه قبلی، بر چهار جبهه ترکیبی متمرکز بود که به بازیکنان، آشنایی بیشتری با طرف‌های درگیر در جنگ می‌داد. نقاط ضعف اصلی این نسخه، قدیمی و تکراری شدن کمپین از نظر گیم پلی و روایت داستانی ضعیف‌تر در مقایسه با بازی Call of Duty 2 بود. بازی Call of Duty 3 در رتبه بندی بازی‌های Call of Duty جایگاه هجدهم را به خود اختصاص می‌دهد.

بازی Call of Duty Infinite Warfare

17- Call of Duty: Infinite Warfare

  • امتیاز متاکریتیک: 77
  • موضوع: جنگ در آینده‌ای دور
  • تاریخ انتشار: 2016
  • توسعه‌دهنده: Infinity Ward
  • پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان، رایانه‌های شخصی

سخت است که بازی Call of Duty: Infinite Warfare را در این بخش از لیست قرار دهیم زیرا استودیوی Infinity Ward، جاه‌طلبی‌های زیادی برای این عنوان داشت و طرفداران نیز مدت‌ها منتظر این بازی بودند. کمپین بازی، رویکرد خطی و ماموریت به ماموریت را کنار گذاشت و در عوض به بازیکنان اجازه داد تا اهداف جانبی را برای کامل کردن انتخاب کنند. این ماموریت‌ها حتی شامل نبردهایی مهیج در سفینه فضایی می‌شد. اما داستان بی‌روح بازی، علی‌رغم سفرهای بین سیاره‌ای، کم‌رنگ‌تر از عناوین قبلی بود. هرچند شخصیت‌های بازی، شبیه به انسان‌هایی واقعی بودند و آزادی انتخاب در اهداف جانبی، به پیشرفت بازی کمک کرد.

یکی از مشکلات اساسی بازی، پایین آمدن کیفیت شوتر بازی بود. اضافه شدن حرکات ناگهانی و سریع، شوتر بخش تک‌نفره را بسیار چالش‌برانگیز کرده بود. حالت چندنفره نیز به لطف طراحی ضعیف نقشه، وضعیت بهتری نداشت. پتانسیلی که بازی در خود داشت، در نهایت فقط باعث شد که حس ناامیدی و خسته‌کننده شدن بازی برای طرفداران، بیشتر از قبل شود. اکثر بازیکنان COD، علاقه چندانی به جنگ‌های آینده‌نگرانه بین ستاره‌ای نداشتند اما حتی با وجود واکنش‌های بسیار منفی به Infinite Warfare، این بازی به لطف روایت داستانی تاریک‌تر، آزادی عمل بیشتر در کمپین و ارائه یکی از بهترین قسمت‌های Zombies تا به امروز، هنوز هم یک تجربه خوب به شمار می‌رود. بازی Call of Duty: Infinite Warfare در رتبه بندی بازی‌های Call of Duty جایگاه هفدهم را به خود اختصاص می‌دهد.

بازی Call of Duty Black Ops Cold War

16- Call of Duty: Black Ops Cold War

  • امتیاز متاکریتیک: 76
  • موضوع: دهه 1980
  • تاریخ انتشار: 2020
  • توسعه‌دهنده: Treyarch
  • پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن 5، ایکس‌باکس سری ایکس و اس، رایانه‌های شخصی

دلیل قابل‌توجه بودن بازی Call of Duty: Black Ops Cold War این است که اولین نسخه منتشرشده از فرنچایز برای کنسول‌های نسل جدید پلی‌استیشن 5 و ایکس‌باکس سری ایکس به شمار می‌رود. در نهایت این بازی با برگشت به بسیاری از المان‌های عناوین اصلی Black Ops، محتویات زیادی در بخش چندنفره و زامبی‌ها ارائه داد. متأسفانه این بازی از حضور در کنسول‌های جدید بهره چندانی نبرد و هرگز نتوانست در سطح کیفی برابر با بازی‌های قبلی ظاهر شود. البته Cold War قطعاً ارزش بازی کردن را دارد، به خصوص اگر اهل Warzone باشید (زیرا سیستم‌های پیشرفت به اشتراک گذاشته می‌شود) اما در نهایت، این تجربه‌ای نیست که تا مدت‌ها فراموش نکنید.

کمپین ویتنام Black Ops Cold War یکی از دلایل محبوبیت این بازی در میان طرفداران است. استفاده از شخصیت‌های سیاسی واقعی، یک خط داستانی جذاب و رویکردی هوشمندانه برای حل معماهای کلیدی، حس متفاوتی به بازی می‌دهد که بسیار موردعلاقه طرفداران است. با این حال، نقشه‌های نه‌چندان جالب Black Ops Cold War و حالت‌های جدیدتر، باعث می‌شود که بخش چندنفره بازی نتواند در حد و اندازه سایر بازی‌های سطح بالای COD ظاهر شود. بازی Call of Duty: Black Ops Cold War در رتبه بندی بازی‌های Call of Duty جایگاه شانزدهم را به خود اختصاص می‌دهد.

بازی Call of Duty Black Ops 3

15- Call of Duty: Black Ops 3

  • امتیاز متاکریتیک: 81
  • موضوع: سال 2065
  • تاریخ انتشار: 2015
  • توسعه‌دهنده: Treyarch
  • پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن 3، ایکس‌باکس 360، رایانه‌های شخصی

Treyarch تصمیم گرفت تا استفاده از المان‌های آینده‌نگرانه در بازی‌های Black Ops را با Call of Duty: Black Ops III دوچندان کند و این اولین باری بود که نتیجه کار، نتوانست تجربه‌ای هیجان‌انگیز از آب دربیاید. پهپادها و سلاح‌های قابل‌کنترل با ذهن، برای غلبه بر حسی که قبلاً تجربه کرده بودیم، کافی نبودند. بازیکنان این امکان را داشتند تا ماموریت‌های بازی را به ترتیب دلخواه انجام دهند و در نتیجه، به نظر می‌رسید که استودیو به روایت داستانی خود، باور چندانی ندارد.

Black Ops 3 واقعاً هیچ کار قابل‌توجهی برای بهبود فرنچایز به شیوه‌ای معنی‌دار انجام نمی‌دهد اما همچنان توانست یک نسخه رضایت‌بخش باشد که تمام حالت‌های موردانتظار طرفداران را حفظ می‌کند. کمپین بازی به لطف گزینه چهارنفره co-op و سیستم پیشرفته تجهیزات موجود در آن، متمایز از نسخه‌های قبلی بود اما متأسفانه روایت داستانی نه چندان جالب، به مانعی در برابر بهتر شدن آن تبدیل می‌شود. بخش چندنفره و حالت زامبی بازی نیز به مسیر شکست‌خورده نسخه‌های گذشته می‌پیوندند و حس تکراری و قدیمی شدن، همچنان در آن وجود دارد. بازی Call of Duty: Black Ops 3 در رتبه بندی بازی‌های Call of Duty جایگاه پانزدهم را به خود اختصاص می‌دهد.

بازی Call of Duty Vanguard

14- Call of Duty: Vanguard

  • امتیاز متاکریتیک: 77
  • موضوع: جنگ جهانی دوم
  • تاریخ انتشار: 2021
  • توسعه‌دهنده: Sledgehammer Games
  • پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن 5، ایکس‌باکس سری ایکس و اس، رایانه‌های شخصی

Call of Duty: Vanguard یکی از نسخه‌های جالب در این فرنچایز است زیرا ویژگی‌های به‌یادماندنی زیادی به خصوص برای حالت Multiplayer دارد. این بازی، طرفداران را به جنگ جهانی دوم بازمی‌گرداند و از آنجایی که سری Call of Duty اغلب به سراغ این دوره از تاریخ رفته است، می‌توان آن را یک نقطه‌ضعف به شمار آورد. می‌توانید از کمپین تک‌نفره و حالت‌های زامبی به طور کامل صرف‌نظر کنید اما اگر به بخش چندنفره علاقه‌مند هستید، احتمالاً از این بازی، به خصوص بعد از به‌روزرسانی جدید آن، لذت خواهید برد.

یکی از بهترین چیزها در مورد Vanguard، میزان بالای سفارشی‌سازی است زیرا می‌توانید از ده attachment در اکثر سلاح‌های خود استفاده کنید. اکثر سلاح‌های اولیه بازی، دارای هفتاد attachment قفل شده هستند که این موضوع، راه‌های زیادی برای ساختن سلاح‌های سفارشی، در اختیارتان قرار می‌دهد؛ اگرچه این به نوبه خود بدان معناست که بازی گاهی اوقات کمی بیش از حد سخت به نظر می‌رسد اما بازیکنان حرفه‌ای، احتمالاً از حجم بالای محتویات جدید، استقبال خواهند کرد. بازی Call of Duty: Vanguard در رتبه بندی بازی‌های Call of Duty جایگاه چهاردهم را به خود اختصاص می‌دهد.

بازی Call of Duty Black Ops 4

13- Call of Duty: Black Ops 4

  • امتیاز متاکریتیک: 83
  • موضوع: آینده
  • تاریخ انتشار: 2018
  • توسعه‌دهنده: Treyarch
  • پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان، رایانه‌های شخصی

بازی Call of Duty: Black Ops 4 می‌توانست به محرکی برای نابودی فرنچایز تبدیل شود. برای اولین بار در سری اصلی، Black Ops 4 تصمیم گرفت که حالت کمپین را به طور کامل کنار بگذارد و به جای آن، حالت رقابتی چندنفره، زامبی‌ها و حالت بتل‌رویال Blackout را ارائه دهد. اولویت اصلی Treyarch در پرداختن به یک روایت داستانی، کنار گذاشته شد اما این استودیو موفق شد یکی از بهترین حالت‌های چندنفره در تاریخ این سری همراه با محتویات فراوان در بخش زامبی‌ها را به طرفداران ارائه دهد.

وقتی همه متوجه شدند که Black Ops 4 فاقد کمپین خواهد بود، Treyarch با واکنش منفی طرفداران مواجه شد اما این حالت بتل‌رویال Blackout بود که به برگ برنده بازی تبدیل شد. Blackout در نهایت یکی از بهترین تجربیات بتل‌رویال را در این ژانر ارائه داد. حالت زامبی‌ها نیز یکی از نکات مثبت بازی بود اما بخش چندنفره به دلیل تعدادی نقشه با طراحی ضعیف و مناطق اسپاون عجیب‌وغریب، کمی ضربه خورد. اولین ورود این سری به ژانر بتل‌رویال، تبدیل به موفقیتی بزرگ شد که مکانیزم‌های شوتر کلاسیک Call of Duty را با گیم پلی آهسته و روشمند PlayerUnknown’s Battlegrounds ترکیب می‌کرد. این حالت حتی با فضاهای کلاسیک بازی‌های قبلی و همچنین بخشی پر از زامبی ادغام شد تا هیجانی دوچندان را به مخاطب ارائه دهد. بازی Call of Duty: Black Ops 4 در رتبه بندی بازی‌های Call of Duty جایگاه سیزدهم را به خود اختصاص می‌دهد.

بازی Call of Duty

12- Call of Duty

  • امتیاز متاکریتیک: 81
  • موضوع: جنگ جهانی دوم
  • تاریخ انتشار: 2003
  • توسعه‌دهنده: Infinity Ward
  • پلتفرم‌ها: OS X، ایکس‌باکس 360، رایانه‌های شخصی، N-Gage

قطعاً اولین نسخه Call of Duty در مقایسه با عناوین بعدی فرنچایز، نکات مثبت زیادی در خود ندارد. استودیوی  Infinity Ward از اعضای سابق تیم توسعه Medal of Honor شکل گرفته بود و این فرنچایز الکترونیک آرتز، هنوز هم در صدر شوترهای جنگی قرار داشت. اما طولی نکشید که Infinity Ward با تقسیم کمپین بین ارتش‌های سه کشور مختلف و حالت چندنفره رقابتی و حتی ظاهر شدن کاپیتان پرایس، توانایی‌های خود را نشان داد. این بازی قطعاً در زمان انتشار خود، تجربه شگفت‌انگیزی بود اما با استانداردهای بعدی فرنچایز، فاصله زیادی دارد.

هنگامی که اولین بازی Call of Duty به نمایش درآمد، مدال افتخار الکترونیک آرتز مجبور به تسلیم شد زیرا شوتر اول‌شخص Activision با مضمون جنگ جهانی دوم، توانست در جایگاه اول این ژانر قرار گیرد. با وجود اینکه کمپین آن خیلی کوتاه بود اما بازی Call of Duty توانست به لطف ارزش‌های تولید بالا، درگیر کردن بازیکن با یک صداگذاری واقعی و گرافیک چشمگیر برای آن زمان، همچنان تبدیل به یک موفقیت شود. در بخش چندنفره، نبردهای 32 نفره برای بازیکنان آنلاین، رؤیایی بود که تا آن زمان به حقیقت نپیوسته بود. نسخه اول Call of Duty در رتبه بندی بازی‌های Call of Duty جایگاه دوازدهم را به خود اختصاص می‌دهد.

بازی Call of Duty Advanced Warfare

11- Call of Duty: Advanced Warfare

  • امتیاز متاکریتیک: 83
  • موضوع: سال 2054 تا 2061
  • تاریخ انتشار: 2014
  • توسعه‌دهنده: High Moon Studios، Sledgehammer Games
  • پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن 3، ایکس‌باکس 360، رایانه‌های شخصی

استودیوی Sledgehammer Games پس از کمک در روند توسعه Modern Warfare 3، این شانس را پیدا کرد تا پروژه خود را برای بازی Call of Duty: Advanced Warfare در سال 2014 رهبری کند. با پیش بردن هر چه بیشتر فرنچایز به سمت نبردهای آینده‌نگرانه، تجهیزات و سلاح‌های پیشرفته، تسلط بر گیم‌پلی بازی تبدیل به کاری دشوار اما فوق‌العاده لذت‌بخش شد. دیگر دشمنان شما فقط از چپ یا راست حمله نمی‌کردند بلکه مستقیماً بالای سر شما بودند.

کمپین سیاسی Advanced Warfare به ترس فزاینده مردم از پیمانکاران نظامی خصوصی و نقشی که آن‌ها در آینده ایفا خواهند کرد، پرداخت. داستانی که چندان معنی‌دار نبود اما Sledgehammer در ارائه سکانس‌های بلاک‌باستری و خلق یک پایان‌بندی جذاب، مهارت دارد. با وجود استقبال منتقدان، Advanced Warfare نتوانست فروش خوبی را تجربه کند اما کمپین مهیج، Exo Suit و سیستم Pick 13، همگی کار بزرگی در بهتر کردن Advanced Warfare نسبت به نسخه‌های ضعیف‌تر این فرنچایز انجام دادند. بازی Call of Duty: Advanced Warfare در رتبه بندی بازی‌های Call of Duty جایگاه یازدهم را به خود اختصاص می‌دهد.

بازی Call of Duty Warzone

10- Call of Duty: Warzone

  • امتیاز متاکریتیک: 79
  • موضوع: جنگ مدرن
  • تاریخ انتشار: 2020
  • توسعه‌دهنده: Infinity Ward
  • پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان، رایانه‌های شخصی

یکی از بزرگ‌ترین سری بازی‌های ویدئویی جهان، تنها چند ماه پس از انتشار یکی از قوی‌ترین و سخاوتمندانه‌ترین عناوین خود، تبدیل به یک بازی رایگان شد. بازی Call of Duty: Warzone به طور کلی، شاخه‌ای از بازی Call of Duty: Modern Warfare است که از منابع آن برای ساخت نقشه گسترده Verdansk استفاده می‌کند. با قابلیت حضور 150 بازیکن به صورت هم زمان، این بازی دومین تلاش Call of Duty برای جذب طرفداران میلیونی بتل رویال بود. Warzone با رویکردی جالب در ریسپاون‌های میان‌بازی و تعداد زیادی نقشه‌های آشنا، بر پایه‌ی فرنچایز Call of Duty ساخته شده است تا رقبایی مانند PUBG و Apex Legends را پشت سر بگذارد. بازی Call of Duty: Warzone در رتبه بندی بازی‌های Call of Duty جایگاه دهم را به خود اختصاص می‌دهد.

بازی Call of Duty WWII

9- Call of Duty: WWII

  • امتیاز متاکریتیک: 73
  • موضوع: جنگ جهانی دوم
  • تاریخ انتشار: 2017
  • توسعه‌دهنده: Sledgehammer Games
  • پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان، رایانه‌های شخصی

پس از نزدیک به یک دهه انتشار عناوینی با موضوعات جنگ مدرن و آینده نگرانه، فرنچایز Call of Duty در سال 2017 با بازی Call of Duty: WWII به نقطه شروع خود بازگشت. با بازگشت به تئاتر اروپایی و حمله معروف نرماندی، به نظر می‌رسد که WWII همان بازی Call of Duty 2 است که برای نسل بعدی گیمرها بازسازی شده است. این بازی با نوعی احساس دژاوو همراه بود اما شخصیت‌پردازی بهتر و پایان‌بندی احساسی به آن کمک کرد تا احساس نوستالژی اولیه را نداشته باشد. بخش چندنفره نیز از افراط در بازی‌های قبلی خود فاصله گرفت و بر روی نبردهای زمینی تمرکز کرد؛ بدون این که به پیشرفت‌های حاصل شده در عناوین قبلی سری، خدشه وارد کند. با این حال، سیستم پیشرفت پیچیده آن به خوبی کار نمی‌کرد و حالت زامبی نیز به خوبی عناوین گذشته نبود.

مطمئناً مدت زیادی طول کشید تا مجموعه Call of Duty به ریشه‌های خود بازگردد. در سال 2017، استودیوی Sledgehammer Games، طرفداران را به دوران جنگ جهانی دوم بازگرداند. بازی Call of Duty: WWII کمپین قانع‌کننده‌ای را ارائه کرد و سیستم بازیابی خودکار سلامت را حذف کرد تا برخورد با دشمنان، سخت‌تر از قبل باشد. تنها نقاط ضعف Call of Duty WW2، اتکای بیش از حد آن به لوت‌باکس‌ها و پیش‌بینی‌پذیری کلی آن بود که از فرمول قدیمی Call of Duty ناشی می‌شد. بازی Call of Duty: WWII در رتبه بندی بازی‌های Call of Duty جایگاه نهم را به خود اختصاص می‌دهد.

بازی Call of Duty World at War

8- Call of Duty: World at War

  • امتیاز متاکریتیک: 84
  • موضوع: جنگ جهانی دوم
  • تاریخ انتشار: 2008
  • توسعه‌دهنده: Rebellion Developments، Exakt Entertainment، n-Space، Treyarch
  • پلتفرم‌ها: نینتندو DS، پلی‌استیشن 2، پلی‌استیشن 3، ایکس‌باکس 360، Wii

Call of Duty: World at War دومین بازی استودیوی Treyarch پس از بازی نه چندان موفق Call of Duty 3 بود و توانست بی‌رحمانه‌ترین و خشن‌ترین بازی سری را تا آن زمان ارائه دهد. World at War با تمرکز بر جبهه آمریکایی‌ها در اقیانوس آرام و همچنین نزدیک شدن روس‌ها به برلین، به دل وحشتناک‌ترین صحنه‌های جنگ می‌رود. اندام‌ها و سرها بریده و کوه‌هایی از اجساد روی هم انباشته می‌شوند و بازی هیچ ابایی از ترسیم چهره واقعی جنگ ندارد.

Call of Duty: World at War چندین المان جدید را معرفی می‌کند که در ادامه به اصلی‌ترین ویژگی‌های Black Ops تبدیل می‌شوند. اضافه شدن شعله افکن‌ها و «شیرجه رفتن دلفینی» به این سری، مسیر استودیو را متمایز کرد؛ مسیری که شاهد ادامه آن در مجموعه Black Ops بودیم. Treyarch از killstreak‌ها و ساختار کلی بازی‌های Modern Warfare در World at War استفاده کرد و این موضوع توانست به طرز شگفت‌انگیزی خوب از آب دربیاید. از طرفی در این بازی، برای اولین بار شاهد گنجاندن زامبی‌ها بودیم که در 13 سال بعد، به یکی از ستون‌های اصلی فرنچایز Call of Duty تبدیل شد. بازی Call of Duty: World at War در رتبه بندی بازی‌های Call of Duty جایگاه هشتم را به خود اختصاص می‌دهد.

بازی Call of Duty Modern Warfare

7- Call of Duty: Modern Warfare

  • امتیاز متاکریتیک: 80
  • موضوع: جنگ مدرن
  • تاریخ انتشار: 2019
  • توسعه‌دهنده: Infinity Ward
  • پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان، رایانه‌های شخصی

شاید از وجود عناوینی با نام‌های Call of Duty: Modern Warfare و Call of Duty 4: Modern Warfare در لیست تعجب کرده باشید. وقتی متوجه شوید که این دو بازی شخصیت‌های مشترکی دارند اما جدا از ذکر چند رویداد، از نظر داستانی به هم متصل نیستند، قضیه گیج‌کننده‌تر هم می‌شود. صرف‌نظر از این موضوع، ریبوت 2019 بازی Call of Duty: Modern Warfare، توانست در ارائه اتمسفر و اکشن اول‌شخص مهیج در کمپین‌ بازی‌های قدیمی‌تر موفق عمل کند و آن را با لحظات نفس‌گیر و اضافه کردن المان‌های مخفی‌کاری، کامل کند.

Modern Warfare در بخش چندنفره نیز شما را ناامید نمی‌کند؛ این بخش بر اساس بازی‌های قبلی ساخته شده و در عین حال، مکانیزم‌های جدیدی مانند ریلود کردن هنگام پایین نگه‌داشتن سلاح را اضافه می‌کند. سیستم پیشرفت سرراست آن، بر یک تجربه ادامه‌دار تأکید دارد و شامل تراکنش‌های درون برنامه‌ای برای باز کردن قفل سلاح‌ها نمی‌شود. حالت بزرگ و جدید Ground War، یک افزودنی فوق‌العاده در بخش چندنفره بازی است که به خصوص می‌تواند برای طرفداران Battlefield  رضایت‌بخش باشد.

بازگشت به عنوانی که سری Call of Duty را به معنای واقعی کلمه بر سر زبان‌ها انداخت، احساس بسیار خوبی دارد. ریبوت Modern Warfare در سال 2019، یکی از بهترین کمپین‌های تاریخ فرنچایز را به نمایش می‌گذارد؛ تجربه بازی در طرف‌های مختلف جنگ از دیدگاه افسر سیا، نیروهای SAS بریتانیا و شورشیان متحد در خاورمیانه، به معنای یک خط داستانی بسیار لذت‌بخش و سرگرم‌کننده بود. بخش چندنفره بازی خوب بود اما عدم تعادل در حالت‌هایی خاص و طراحی ضعیف برخی از نقشه‌ها، از تبدیل شدن آن به یک تجربه عالی جلوگیری می‌کرد. حالت‌های جدید Gunfight و Survival، سرگرم‌کننده‌ بودند اما حالت Spec Ops بازی، به دلیل منحنی دشواری بسیار ضعیف خود، عملکرد خوبی نداشت. بازی Call of Duty: Modern Warfare در رتبه بندی بازی‌های Call of Duty جایگاه هفتم را به خود اختصاص می‌دهد.

بازی Call of Duty Black Ops II

6- Call of Duty: Black Ops II

  • امتیاز متاکریتیک: 81
  • موضوع: سال 2065
  • تاریخ انتشار: 2015
  • توسعه‌دهنده: Treyarch
  • پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن 3، ایکس‌باکس 360، رایانه‌های شخصی، Wii

قدم گذاشتن در جای پای نسخه اول Black Ops، کاری بود که احتمالاً دور از دسترس هر توسعه‌دهنده‌ای به نظر می‌رسید. بازی Call of Duty: Black Ops II شبیه عنوانی بود که توسط دو استودیوی کاملاً متفاوت طراحی شده است. بخش چندنفره آن بر سفارشی‌سازی با سیستم Pick 10 و ترکیبی از سلاح‌های آینده‌نگرانه تأکید داشت اما کمپین آن، مجموعه‌ای پراکنده از ماموریت‌ها بود که در تلاش برای یافتن یک هویت مستقل بود. با این حال، این موضوع نشان‌دهنده عدم تلاش Treyarch نبود. المان‌های استراتژی هم‌زمان، در ماموریت‌های خاصی ترکیب شد و اگرچه با موفقیتی نصفه و نیمه همراه بود اما تعهد استودیو را در تلاش برای ارائه نوآوری نشان داد.

Black Ops اصلی به یک موفقیت بزرگ و نقطه عطفی در تاریخ فرنچایز تبدیل شد؛ بنابراین زمانی که Black Ops 2 منتشر شد، انتظارات از آن بسیار بالا بود. خوشبختانه Treyarch توانست بخش زیادی از این انتظارات را برآورده کند. این نسخه، داستان شگفت‌انگیز نسخه اول را ادامه داد و حتی برخی از عناصر داستانی آینده‌نگرانه را اضافه کرد که به بازیکنان اجازه می‌داد تا در نقش پسر الکس میسون قرار بگیرند. بخش چندنفره و حالت زامبی، به همان اندازه نسخه اول Black Ops مهیج و سرگرم‌کننده بودند. با این حال، ماموریت‌های Strike Force و سیستم تسلیحاتی Pick 10 در حالت چندنفره رقابتی، تبدیل به دو ایراد اصلی بازی شدند. بازی Call of Duty: Black Ops II در رتبه بندی بازی‌های Call of Duty جایگاه ششم را به خود اختصاص می‌دهد.

بازی Call of Duty Modern Warfare 3

5- Call of Duty: Modern Warfare 3

  • امتیاز متاکریتیک: 88
  • موضوع: سال 2016
  • تاریخ انتشار: 2011
  • توسعه‌دهنده: Sledgehammer Games، Raven Software، Infinity Ward، Treyarch
  • پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن 3، ایکس‌باکس 360، رایانه‌های شخصی، Wii

تا سال 2011، مجموعه Call of Duty با انتشار چندین بازی شوتر اول‌شخص، جایگاه خود را مستحکم کرده بود اما نشانه‌های خستگی فرنچایز نیز به چشم می‌خورد. بازی Call of Duty: Modern Warfare 3، سه‌گانه پر از نوآوری فرنچایز را با یک کمپین اکشن دیگر و یک حالت چندنفره فشرده به پایان رساند اما عدم حضور تعداد زیادی از اعضای تیم اصلی Infinity Ward در پروژه، کاملاً احساس می‌شد و به نظر می‌رسید که توسعه دهندگان بازی، به جای این که چیز جدیدی را خلق کنند، بیشتر به دنبال ادامه دادن یک خط مشابه هستند.

این بدان معنا نیست که Modern Warfare 3 شایسته نام Call of Duty نیست. بخش چندنفره آن مانند همیشه اعتیادآور و سریع بود و لحظات مهیج فراوانی داشت اما بدون وجود شور و شوق کافی در روند توسعه بازی، بازی هرگز نتوانست از زیر سایه دو عنوان قبلی خارج شود. با این حال، سومین نسخه از مجموعه Modern Warfare، خوشبختانه توانست جایگاه خوب فرنچایز Call of Duty را حفظ کند. جنگ ادامه‌دار بین ایالات متحده و روسیه، مجموعه‌ای از لحظات مهیج و سکانس‌های بزرگ را در برداشت. بخش چندنفره بازی به لطف اضافه شدن سه حالت جدید Kill Confirmed، Team Defender و Infected عالی بود. حالت‌های Spec Ops و Survival، اگر چه به اندازه دو قسمت قبلی Modern Warfare  جذاب نبودند اما تاثیری در پایین آوردن کیفیت کلی بازی نداشتند. بازی Call of Duty: Modern Warfare 3 در رتبه بندی بازی‌های Call of Duty جایگاه پنجم را به خود اختصاص می‌دهد.

بازی Call of Duty 2

4- Call of Duty 2

  • امتیاز متاکریتیک: 86
  • موضوع: جنگ جهانی دوم
  • تاریخ انتشار: 2005
  • توسعه‌دهنده: Infinity Ward، Aspyr
  • پلتفرم‌ها: ایکس‌باکس 360، رایانه‌های شخصی

برای بسیاری از طرفداران فعلی، این بازی Call of Duty 2 بود که حکم اولین بازی مجموعه Call of Duty و لانچ تایتل کنسول ایکس‌باکس 360 را ایفا می‌کرد؛ تجربه‌ای که یک جنگ جهانی دوم تمام‌عیار را برای علاقه‌مندان به سقوط آلمان نازی ارائه می‌داد. کال آف دیوتی 2 با تقسیم ماموریت‌های بازی به سربازان روسی، انگلیسی و آمریکایی، بازیکنان را به تمام صحنه‌های جنگ، از سواحل نرماندی گرفته تا بیابان‌های شمال آفریقا می‌برد و رویکرد پایان باز آن، اغلب بیش از یک راه را برای نزدیک شدن به ماموریت‌ها ارائه می‌داد. مقیاس بازی در آن زمان شگفت‌انگیز بود و سکانس‌های سینمایی آن، تا به امروز هم در فرنچایز ادامه دارد. رویکرد Call of Duty 2 نسبت به بخش چندنفره، آرام‌تر از بازی‌های بعدی بود و بازی علاقه‌ای نداشت که پس از اتمام یک مسابقه، آمارهایی بی‌پایان به بازیکن ارائه دهد. با وجود این، طراحی نقشه بی‌نظیر بود و اسنایپ کردن یک دشمن پشت پنجره، احساسی فوق‌العاده رضایت‌بخش به بازیکن منتقل می‌کرد.

دومین نسخه Call of Duty نسبت به نسخه اول، نقش بیشتری در تبدیل کردن این فرنچایز به یک IP محبوب داشت. بازی Call of Duty 2 هم‌زمان با عرضه Xbox 360، بازیکنان کنسولی را مجذوب خود کرد و به راحتی می‌توان دلیل آن را تشخیص داد؛ این بازی با راه‌اندازی یک کمپین فوق‌العاده اکشن و به لطف معرفی سیستم سلامتی احیاشونده، بهتر از همتایان خود به نظر می‌رسید و مشکلات رایج شوترهای اول‌شخص را نداشت. عملکرد Call of Duty 2 در رایانه‌های شخصی کمی ضعیف بود و این ایرادی است که نمی‌توان نادیده گرفت اما این نسخه همچنان توانست در بخش تک‌نفره و چندنفره، عملکردی درخشان داشته باشد. بازی Call of Duty 2 در رتبه بندی بازی‌های Call of Duty جایگاه چهارم را به خود اختصاص می‌دهد.

بازی Call of Duty Black Ops

3- Call of Duty: Black Ops

  • امتیاز متاکریتیک: 87
  • موضوع: جنگ سرد
  • تاریخ انتشار: 2010
  • توسعه‌دهنده: Treyarch، n-Space
  • پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن 3، ایکس‌باکس 360، رایانه‌های شخصی، Wii

Treyarch سرانجام توانست از زیر سایه Infinity Ward خارج شود و با  انتشار بازی Call of Duty: Black Ops در سال 2010، خود را به‌عنوان یک استودیوی برتر Call of Duty معرفی کند. روایت هیجان‌انگیز بازی، در طول جنگ سرد و تا حدودی در ویتنام اتفاق می‌افتد؛ داستان جاه‌طلبانه بازی، به تئوری‌های توطئه و نقشی که ایالات متحده می‌توانست در ترور JFK داشته باشد، همراه با عملیات شکست‌خورده خلیج خوک‌ها می‌پردازد.

حتی بازی به شخصیت‌ها و صحنه‌هایی از بازی World at War اشاره و عناصر شوتر جنگ جهانی دوم را با نسخه‌های جدیدتر ترکیب می‌کند. صداپیشگی درجه یک از بازیگرانی مانند سام ورتینگتون و گری اولدمن نیز به فروش کلی بازی کمک کرد. اگرچه Black Ops، فرمول Call of Duty را از نو بازسازی نکرد اما با این وجود، نبرد متعادلی را در نقشه‌های مختلف از جنگل‌های ویتنام گرفته تا شهر معروف Nuketown ارائه داد. این نقشه به قدری محبوب بود که تا به امروز در تمامی بازی‌های Treyarch منتشر شده است و بدون آن، بازی کاملاً ناقص احساس می‌شود. بازی Call of Duty: Black Ops در رتبه بندی بازی‌های Call of Duty جایگاه سوم را به خود اختصاص می‌دهد.

بازی Call of Duty Modern Warfare 2

2- Call of Duty: Modern Warfare 2

  • امتیاز متاکریتیک: 94
  • موضوع: جنگ مدرن 2016
  • تاریخ انتشار: 2009
  • توسعه‌دهنده: Infinity Ward
  • پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن 3، ایکس‌باکس 360، رایانه‌های شخصی

Call of Duty 4: Modern Warfare تقریباً یک‌تنه توانست شوتر اول‌شخص مدرن را با کمپین هیجان‌انگیز و بخش چندنفره مهیج خود، از نو بازتعریف کند؛ بنابراین وقتی که دو سال بعد، بازی Call of Duty: Modern Warfare 2 منتشر شد، انتظارات از بازی به سقف چسبیده بود. با این حال، استودیوی Infinity Ward توانست عنوان قبلی خود را پشت سر بگذارد و کمپین دیگری پر از پیچ و تاب‌ها، خیانت‌ها و مجموعه‌ای از سکانس‌های اکشن را در کنار آنچه به موفقیت بخش چندنفره نسخه قبلی انجامید، به مخاطبان هایپ‌شده ارائه دهد.

مفهوم kill-streak در این بازی گسترش یافت تا راه‌های بیشتری برای از بین بردن دشمنان وجود داشته باشد و سیستم پیشرفت نیز یکی از رضایت‌بخش‌ترین سیستم‌ها در بین تمامی بازی‌های فرنچایز باقی ماند. حتی با گذشت یک دهه، ویژگی‌هایی در مورد سرعت و طراحی نقشه Modern Warfare 2 وجود دارد که آن را به یک کلاسیک تبدیل می‌کند؛ این یکی از آن بازی‌هایی است که می‌توانید ماه‌ها تجربه کنید و هرگز از آن خسته نشوید. در حال حاضر می‌توانید نسخه ریمستر شده کمپین تک‌نفره آن را بر روی کنسول‌های مدرن نیز بازی کنید. بازی Call of Duty: Modern Warfare 2 در رتبه بندی بازی‌های Call of Duty جایگاه دوم را به خود اختصاص می‌دهد.

بازی Call of Duty 4: Modern Warfare

1- Call of Duty 4: Modern Warfare

  • امتیاز متاکریتیک: 94
  • موضوع: جنگ مدرن 2011
  • تاریخ انتشار: 2007
  • توسعه‌دهنده: Infinity Ward
  • پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن 3، رایانه‌های شخصی، نینتندو DS

ماموریت Crew Expendable در بازی Call of Duty 4: Modern Warfare را به یاد دارید؟ در همین ماموریت بود که Infinity Ward در عرض چند دقیقه، به بازیکنان ثابت کرد که تصمیم گذر از جنگ جهانی دوم و ورود به میدان جنگ مدرن، کاملاً ارزشش را داشت؛ در این مرحله بود که Capt. Price و Soap MacTavish، راه خود را از میان یک کشتی متخاصم باز می‌کنند و اهداف را با دقتی بالا از میان برمی‌دارند. حتی یک ثانیه از این ماموریت نیز بیهوده تلف نشد و این قضیه، در تمام طول کمپین افسانه‌ای Call of Duty 4، صادق بود.

می‌توان گفت که All Ghillied Up، بهترین ماموریت در میان تمام بازی‌های شوتر اول‌شخص است و این ماموریت در نسخه بازسازی شده بازی برای کنسول‌های مدرن، حتی بهتر هم به نظر می‌رسد. بخش چندنفره رقابتی Modern Warfare تأکیدی دوباره بر عملکرد شخصی دارد و بازیکنانی که اکنون به دقت، نسبت kill-to-death خود را بررسی و سلاح‌های خود را با مادهای مختلف، سفارشی می‌کنند. با عرضه این بازی بود که Call of Duty از زیر سایه رقبای خود خارج شد و سلطنت خود را تا یک دهه آینده ادامه داد. بازی Call of Duty 4: Modern Warfare در رتبه بندی بازی‌های Call of Duty جایگاه اول را به خود اختصاص می‌دهد.

مهم نیست که چقدر به فرنچایز Call of Duty علاقه‌مند باشید؛ باید بپذیرید که برخی از نسخه‌های این مجموعه، بهتر از بقیه هستند و به همین دلیل، در این مقاله به رتبه بندی بازی‌های Call of Duty پرداختیم. با مطالعه این مقاله، حال می‌دانید که از کدام بازی‌ها اجتناب کنید و می‌توانید بلافاصله، شروع به تجربه بهترین نسخه‌های این فرنچایز کنید. سری Call of Duty با موفقیت، مجموعه‌ای از بهترین بازی‌های شوتر اول‌شخص را منتشر کرده است. یکی از ویژگی‌هایی که بازیکنان در مورد این فرنچایز دوست دارند، ثبات آن است. بازیکنان می‌دانند که از این سری چه انتظاری دارند و به ندرت ناامید می‌شوند؛ به همین دلیل است که بازی‌های این فرنچایز، همواره از فروش خوبی برخوردار است. این سری همواره در حال جذب بازیکنان جدید و به دست آوردن سودهای هنگفتی است که از آن برای توسعه تجربه‌ای بهتر در این سری استفاده می‌کند تا میراث افسانه‌ای خود را به عنوان یکی از بهترین فرنچایزهای بازی در تاریخ صنعت گیم، تداوم بخشد.

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

چرا رتبه بندی بازی‌های Call of Duty حائز اهمیت است؟

با توجه به اینکه چندین توسعه‌دهنده مختلف، روی نسخه‌های این فرنچایز در بازه‌های زمانی مختلف کار می‌کنند، می‌توان گفت که چیزی به جز لوگوی Activision، عناوین این مجموعه را به یکدیگر متصل نمی‌کند. با وجود این، طرفدارانی که نسخه‌های متعدد این مجموعه را تجربه کرده‌اند، به خوبی می‌دانند که فرنچایز Call of Duty چه فراز و نشیب‌هایی را طی کرده است. بنابراین در این مقاله تصمیم گرفتیم به سراغ رتبه بندی بازی‌های Call of Duty بر اساس کیفیت برویم.

۱
چرا بازی‌های Call of Duty همیشه فروش خوبی را تجربه می‌کنند؟

سری Call of Duty با موفقیت، مجموعه‌ای از بهترین بازی‌های شوتر را منتشر کرده است. یکی از ویژگی‌هایی که بازیکنان در مورد این فرنچایز دوست دارند، ثبات آن است. بازیکنان می‌دانند که از این سری چه انتظاری دارند و به ندرت ناامید می‌شوند؛ به همین دلیل است که بازی‌های این فرنچایز، همواره از فروش خوبی برخوردار است. این سری همواره در حال جذب بازیکنان جدید و به دست آوردن سودهای هنگفتی است که از آن برای توسعه تجربه‌ای بهتر در این سری استفاده می‌کند تا میراث افسانه‌ای خود را به عنوان یکی از بهترین فرنچایزهای بازی در تاریخ صنعت گیم، تداوم بخشد. 

۲
مجموعه Call of Duty به چه فضاهایی پرداخته است و چه استودیوهایی در توسعه بازی‌های آن نقش داشته‌اند؟

این فرنچایز در سال 2003 شروع به کار کرد و در ابتدا بر روی بازی‌های مربوط به جنگ جهانی دوم تمرکز داشت. با گذشت زمان، این مجموعه شاهد بازی‌هایی بود که در بحبوحه جنگ سرد، نبردهای آینده‌نگرانه و حتی جنگ‌های فضایی رخ می‌دادند. بازی‌های این مجموعه ابتدا توسط استودیوی Infinity Ward توسعه می‌یافتند و سپس استودیوهای دیگری مانند Treyarch و Sledgehammer Games نیز به این جمع اضافه شدند.

۳
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 35 دیدگاه
  • Avatar

    عمو ممد

    مهمان

    دوستانی که ناراحتن از اینکه نسخه موبایل تو لیست نیست باید خدمتتون عرض کنم که در مقایسه با نسخه های اصلی بازی نسخه موبایل یک نسخه فرعی و صرفا جهت درآمد زایی شرکت بوده.

    شما چون نسخه های اصلی رو تجربه نکردین افق دیدتون فقط در حد همون موبایله.
    یه سیستم بگیر بشین پای Modern Warfare تا متوجه بشی نسخه موبایل فقط یه شوخی بوده.

    پاسخ دهید
  • Avatar

    مهمان

    واقعا بعضی از شما فگر میکنید کال اف موبایل جزو سری های اصلی کالاف است اگه اینطوری بود ارزون موبایل هم باید می بود.
    اون هایی هم که میگن بهتری کالاف موبایل صد در صد کالاف دیگه ای بازی نکردند

    پاسخ دهید
  • Avatar

    شاداد

    مهمان

    من خیلی با پرایس خاطره دارم لعنتی از کالاف ۱ بود تا آخرین کالاف دیوتی و من اعلام می کنم بتل رویال مضخرف ترین

    پاسخ دهید
    • Avatar

      امیر در پاسخ به شاداد

      مهمان

      تو که میگی از کالاف ۱ بوده تا اخر بهم بگو که اخرین کالاف کدومه

    • Avatar

      D”F”W در پاسخ به شاداد

      مهمان

      ای درود بر شرفت!

  • Avatar

    مهدی

    مهمان

    این بازی که تو گوشیمون داریم اسمش season 2 تو اینا نبود چرا

    پاسخ دهید
  • Avatar

    بی نام هستم خوشبختم

    مهمان

    کالاف دیوتی موبایل اون وقت کجا قرار میگیره یا کالاف دیوتی گرنا و چاینیز سرور این بدبخت هارو اصلا حساب نکردید و در ضمن کالاف دیوتی بلک اپس سه بهترین کالاف دیوتی که زامبی داره کالاف دیوتی بلک اپس سه فقط به خاطر زامبیش مشهور شده بود و هنوز هم هست خیلی ها زامبش رو دوست داشتن و هیچ وقت نباید با این کالاف ها مقایسه بشه

    پاسخ دهید
  • Avatar

    متین

    مهمان

    پشمام من فکر میکردم وارزون اولیه ولی دهمیه!!!???

    پاسخ دهید
    • Avatar

      D”F”W در پاسخ به متین

      مهمان

      کالاف دیوتی به داستان و روایاتشه نه این… بازی ها

  • Avatar

    ممماد

    مهمان

    و منی که سیستمم تا کالاف 9 بیشتر نمی‌کشه وقتشه برم سیستم جدید بگیرم بقیشم بازی کنم?‍♂️ ولی تا کالاف 9 ک بازی کردم بهتر همشون سری مدرن وارفار 1 و 2 و 3 بودن?‍♂️و کاپیتان پرایس ک هیچ وقت نمیمیره ?‍♂️

    پاسخ دهید
    • Avatar

      رااواختتت در پاسخ به ممماد

      مهمان

      اگر واقیعت بود الان ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ بار پرایس مرده بود

مشاهده سایر نظرات :
تعداد دیدگاه کاربران: 35 دیدگاه