استودیوی بازی سازی Fromsoftware سالهای سال است که در صنعت بازی حضور داشته و آثار بهیادماندنی فراوانی از خود به نمایش گذاشته است. از نبردهای حماسی و چالش برانگیز دنیاهای فانتزی و تاریک گرفته تا مبارزه با گرگینههای ترسناک در عصر ویکتوریایی؛ همواره میتوان از این استودیو انتظار پروژههای جاهطلبانه و خارقالعاده را داشت. در لیست رتبه بندی بازیهای Fromsoftware به مهمترین و باارزشترین آثار این استودیو میپردازیم.
FromSoftware در سال 1986 تأسیس شده و استودیویی با این قدمت، تنها مدت کمی است که در سطح جهانی شهرتی بیمانند دریافت کرده که هر روز در حال افزایش است. این موضوع به دلیل محبوبیت فرنچایز Dark Souls که از تأثیرگذارترین بازیهای 2 نسل گذشته بوده رخ داده و به این زودیها پایانی برایش وجود نخواهد داشت. اخیراً این استودیو دست به انتشار جدیدترین شاهکار خود به نام Elden Ring زده که بلافاصله پس از انتشار، با بازخورد فوقالعادهای از سوی گیمرها و منتقدین روبرو شد. به طور قطع میتوان از FromSoftware به عنوان یکی از مهمترین استودیوهای بازی سازی حال حاضر یاد کرد.
بهترین بازی های فرام سافتور
شاید بتوان دلیل موفقیت بی نظیر Fromsoftware در 15 سال اخیر را به خلاقیت بی پایان و مغز متفکر Hidetaka Miyazaki نسبت داد. وی با پیاده سازی ایدههای نو و بی مانندش، نه تنها توانست روحی تازه به پیکر استودیویی متوسط ببخشد، بلکه فرمولی را به صنعت گیم تقدیم کند که تا همین امروز نیز بارها توسط استودیوهای بزرگ تقلید و تکرار میشود. در این مقاله به بررسی بهترین بازیهای این استودیو، قبل و بعد از حضور Miyazaki میپردازیم که هر کدام به نحوی کارنامهی بینقصی را شکل دادهاند. این شما و این هم رتبه بندی بازیهای Fromsoftware که بر اساس نظرات شخصی و عمومی شکل گرفته است.
The Adventures of Cookie & Cream
اگر به کسی بگویید که استودیوی Fromsoftware خالق تاریکترین و سختترین بازیهای تمام دوران، زمانی دست به ساخت The Adventures of Cookie & Cream زده بود، قطعاً با واکنشهای جالبی روبرو میشوید. این بازی اکشن و ماجراجویی بانمک در سال 2000 برای پلتفرم پلی استیشن 2 منتشر و واکنشهای بسیار مثبتی هم دریافت کرد. Cookie و Cream دو خرگوش هستند که در حال رفتن به سوی فستیوالی در شهرشان بوده و در این مسیر با جادوگری مواجه میشوند. این جادوگر به آنها میگوید که ماه گم شده و اگر میخواهند فستیوال تشکیل شود، باید به دنبالش بگردند. المانهای گیم پلی این بازی شامل مبارزات ساده و کلاسیک بازیهای پلی استیشن 2 با گرافیکی چشم نواز و دوست داشتنی است. با اینکه The Adventures of Cookie & Cream به هیچ وجه نمایانگر پتانسیلی که Fromsoftware ده سال بعد از خوب نشان داد نیست، ولی برای طرفداران بازیهای اکشن و ماجراجویی زمان پلی استیشن 2 و همچنین طرفداران سرسخت این استودیو میتواند تجربه جالبی باشد.
Chromehounds
شاید شما خیلی به خاطر نداشته باشید، ولی در یک بازه زمانی طولانی، استودیوی بازی سازی Fromsoftware تنها به ساخت و انتشار عناوین اکشن با حضور روباتهای غولآسا شهرت داشت. این موضوع در سال 2006 و انتشار بازی Chromehounds به اوج خود رسیده بود و شاهد انتشار حماسیترین (در زمان خود) نبردهای روباتیک و هیجانانگیز بودیم. این اثر برخلاف دیگر بازیهای این سبک که جلوتر به آنها میپردازیم، شامل بخش مولتی پلیر آنلاین میشود که گیم پلی بسیار خوب قسمت تک نفره را در یک میدان نبرد با کلی بازیکن دیگر به رخ میکشد. یکی از دلایل محبوبیت بیش از حد Chromehounds، مکانیک شخصی سازی روباتهایش است که شامل ریزترین و دقیقترین جزئیات ساخت روبات مخصوص خودتان میشود. با این حال قسمتهایی که این بازی در آن موفق به درخشیدن نشد، گرافیک قدیمی و داستانی ساده بود که بر روی فروش پایین آن تأثیر زیادی گذاشت. در هر صورت این بازی باید در لیست رتبه بندی بازیهای Fromsoftware قرار بگیرد.
Otogi
با اینکه کنسول Xbox اورجینال بر خلاف پلی استیشن 2، به بازیهای ژاپنیاش شهرت نداشت، ولی با این حال تعدادی از باکیفیتترین آثار ژاپنی نسل ششم بر روی این کنسول منتشر شده بودند. یکی از این فرنچایزها که از قضای روزگار توسط استودیوی Fromsoftware توسعه یافته بود Otogi نام دارد. این سری 2 نسخه از خود به یادگار گذاشته که با نامهای غربی Otogi: Myth of Demons و Otogi 2: Immortal Warriors شناخته میشوند. هر دو نسخه Otogi از انقلابیترین و باکیفیتترین اکشن و هکانداسلش های زمان خود هستند که متأسفانه با گذر زمان، تا حدودی از خاطرات گیمرها پاک شدهاند. در نظر داشته باشید که این بازیها پیش از تصرف بازار توسط سری God of War ساخته شدهاند که بسیاری از مکانیکهای ثبت شده در این سری را درون خود جا داده است. Otogi همچنین مکانیکهای ساده نقش آفرینی را درون خود جا داده که البته به خوبی سایر بخشهای بازی عمر نکردهاند. در هر صورت از این بازیها میتوان تجربه متفاوت و جالبی کسب کرد.
Lost Kingdoms
با فرو رفتن در رتبه بندی بازیهای Fromsoftware متوجه موضوع جالبی خواهید شد؛ این استودیو از زمان پلی استیشن 1، بر روی تمامی پلتفرمهای مطرح دنیا محصولی ارائه کرده که شامل کنسول دوست داشتنی GameCube نیز میشود. بازی Lost Kingdoms یکی از جاهطلبانهترین پروژههای این کمپانی است که به خوبی آثار جدیدترشان به یاد نمانده و گذر زمان، آن را از خاطر همه پاک کرده است. ولی اشتباه نکنید، زیرا Lost Kingdoms برای زمان خود، یکی از مهمترین آثار سبک نقش آفرینی، مخصوصاً بر روی کنسول مذکور است. مهمترین مکانیک از این بازی که حتی در حال حاضر نیز خیره کننده مانده، سیستم مبارزات نوآورانهاش است. بر خلاف بسیاری از نقش آفرینیهای زمان خود، Lost Kingdoms از سیستم مبارزات مستقیم استفاده میکند که برای یک بازی ژاپنی، دستاوردی بزرگ است. میتوان این سیستم مبارزه را تا حدودی منبع الهام استودیو برای خلق آثار بزرگترشان مانند سری Dark Souls دانست. در صورت امکان، تجربه این بازی فوقالعاده را از دست ندهید.
Kuon
با اینکه استودیوی Fromsoftware همواره برای بازیهای اکشن و نقش آفرینیاش شناخته میشود، ولی توانایی یک کمپانی خلاق برای خلق یک محصول متفاوت را دست کم نگیرید. با محبوبیت بیش از حد سبک ترس و بقا در ژاپن به واسطه بازیهای بزرگی مانند Silent Hill و Resident Evil در اواسط دهه 90 میلادی، Fromsoftware نیز تصمیم به تجربه ساخت همچنین بازیهایی گرفت که نتیجه آن محصول خاصی به نام Kuon است. این استودیو همیشه از المانهای ترس در بازیهای جدیدتر خود به اندازه مناسبی استفاده کرده که میتوان ریشههای آن را در آثاری مانند Kuon پیدا کرد. این بازی شما را در یک فضاسازی تمام ژاپنی با افسانهها و کلیشههای معمول این آثار قرار میدهد. وحشت خالصی که درون Kuon وجود دارد، به دلیل تمرکز استودیو جهت خلق بهترین بازی ترسناک زمان خود، باعث خلق یک سری از بهترین لحظات و موقعیتهای ترسناک نسل ششم شده است. Kuon انحصاری کنسول پلی استیشن 2 بوده و اگر این کنسول را در اختیار دارید، تجربه آن را از دست ندهید.
Echo Night
فرنچایز Echo Night شامل سه بازی در سبک ماجراجویی با الهاماتی از وحشت علمی تخیلی است. این بازیها تا پیش از انتشار Bloodborne به عنوان خلاقانهترین و عجیبترین ترکیبات ممکن توسط این استودیو شناخته میشدند. البته به دلیل خارج نشدن از ژاپن، سری Echo Night آن طور که باید و شاید در غرب شهرتی ندارد. اولین قسمت از این سری محصولی تجربی بود که در سال 1998 بر روی کنسول پلی استیشن منتشر شد. نسخه بعدی سری با نام Echo Night 2: The Lord of Nightmares تا حدودی از شهرت بیشتری برخوردار است و حتی نسخهای غیر رسمی به صورت ترجمه شده از آن در بازار غربی وجود دارد. این بازیها شما را در نقش شخصی به نام ریچارد قرار میدهند که باید با استفاده از آثار باستانی جادویی، با ارواح ارتباط برقرار کنید. نسخه سومی به نام Echo Night: Beyond آخرین قسمت از فرنچایزی فراموش شده و عجیب است که برای پلی استیشن 2 منتشر شد. اگر از طرفداران بازیهای فراموش شده و خاص هستید، این محصولات را از دست ندهید.
Armored Core
پیش از اینکه Dark Souls وجود داشته باشد و نام کمپانی Fromsoftware را به عنوان یکی از مهمترین استودیوهای بازیسازی در دنیا مطرح کند، این شرکت اغلب با فرنچایز اکشن و روباتی Armored Core شناخته میشد. داستان این فرنچایز حول محور شخصیت ساکتی میگذرد که به عنوان خلبان روباتهای غولآسا استخدام شده و باید مأموریتهای مختلفی که شامل مبارزه با سایر روباتها است را به پایان برساند. تا بدین لحظه که این مطلب را میخواهید، خطوط داستانی فراوانی در طی 13 بازی و چندین نسخه فرعی از سری Armored Core منتشر شدهاند که نمایانگر محبوبیت فراوانشان است. در این رتبه بندی بازیهای Fromsoftware نمیتوان تکتک این بازی را به صورت مجزا بررسی کرد و اگر در رابطه با این سری کنجکاو هستید، بدانید که نسخه دوم و سوم که بر روی کنسول پلی استیشن 2 منتشر شده بودند، تحسین شدهترین و البته پرفروشترین بازیهای سری به شمار میروند و مکان خوبی برای تازه واردان به دنیای دیوانهوار نبردهای روباتیک هستند.
King’s Field
با اینکه از نظر ظاهر و گیم پلی، فرنچایز King’s Field تا حدودی با استانداردهای ویدئو گیم امروزی سازگار نیست، ولی نمیتوان الهام بی نظیر این بازیها را بر روی عناوین جدیدتر Fromsoftware نادیده گرفت. این بازیها در سبک نقش آفرینی اول شخص توسعه یافتهاند که برای بازیهای ابتدایی پلی استیشن 1 تا حدودی از زمان خود جلوتر بودند. مکانیکهای اصلی سری King’s Field شامل گشت و گذار در هزارتوهای زیرزمینی و مبارزه با انواع موجودات فانتزی است. قطعاً هر اثر هنری بزرگی به منابع الهامات زیادی نیاز دارد و اگر سری King’s Field وجود نداشت، امروزه نمیتوانستیم شاهد درخشش فرنچایز Dark Souls و سایر بازیهای کمپانی باشیم. با اینکه تمامی بازیهای این سری در رتبه بندی بازیهای Fromsoftware جایگاه پایینتری را در اختیار دارند، ولی این موضوع بدین معنی نیست که به تنهایی شاهد بازیهای خوبی نیستیم. اگر میخواهید مسیر رشد و موفقیت یکی از بهترین استودیوهای بازی سازی دنیا را بررسی کنید، این فرنچایز فوقالعاده را از دست ندهید.
Dark Souls II
با اینکه بازی Dark Souls II در رتبه بندی بازیهای فرنچایز Dark Souls ضعیفترین نسخه سری محسوب میشود، ولی نمیتوان از آن به عنوان محصولی بد یاد کرد. کیفیت بازیهای توسعه یافته توسط Fromsoftware آنچنان بالا است که حتی بدترین بازی Dark Souls در مقابل اکثر بازیهای مشابه درون بازار، یک شاهکار به حساب میآید. از اصلیترین دلایلی که Dark Souls II را در پایین لیست رتبه بندی بازیهای Fromsoftware قرار میدهد، میتوان به مشکلات فنی و نورپردازی فراوان در دنیای بازی، باسهای بی خاصیت با طراحی غیر خلاقانه و روایت بسیار سطحی دنیای آن اشاره کرد که به هیچ وجه در ذهن مخاطب باقی نمیماند. موتور بازی سازی Fromsoftware در آن زمان برای پلتفرمینگ و انیمیشنهای پیچیده طراحی نشده بود، با این حال تیم این بازی اصرار دارند تا پلتفرمینگ های سخت و غیر منطقی را درون دنیای بازی پخش کنند. در هر صورت تجربه این بازی برای هر علاقهمندی به فرنچایز Souls کاری به شدت ضروری محسوب میشود.
Demon’s Souls
مسیر موفقیتهای فراوان این استودیوی ژاپنی دوست داشتنی با بازی Demon’s Souls آغاز شد. این بازی اولین تجربه معرفی ژانر Souls-like به دنیا است که در سال 2009 در ژاپن منتشر شد. این بازی در ابتدای انتشار نتوانست به خوبی بفروشد و تبدیل به اثر کلاسیکی که امروزه میشناسیم شود؛ با این حال به سرعت شهرت Demon’s Souls به گوش گیمرهای چالش پسند رسید و فروش سرسامآورش در دنیا آغاز شد. با اینکه Demon’s Souls اولین تلاش Fromsoftware برای به تصویر کشیدن دنیاهای دیوانهوارشان است و مشکلات فراوانی را درون خود دارد، ولی نمیتوان خلاقیت و نوآوری سازندگان را به هیچ وجه انکار کرد. به دلیل اهمیت تاریخ این بازی و همچنین حضورش بر روی پلتفرم قدیمی پلی استیشن 3، کمپانی سونی دستور ساخت نسخهای بازسازی شده Demon’s Soul را از این بازی صادر کرد و استودیوی Bluepoint Games نیز وظیفه این کار را بر عهده گرفت. تجربه این شاهکار کلاسیک بر روی دو پلتفرم را به طرفداران بازیهای Souls و Fromsoftware توصیه میکنیم.
Sekiro: Shadows Die Twice
Sekiro: Shadows Die Twice متفاوتترین بازی در ساب ژانر Souls-like بوده که توسط Fromsoftware توسعه یافته است. این استودیو با انتشار این بازی یک بار برای همیشه ثابت کرد که توانایی خارج شدن از کلیشههای همیشگی را داشته و میتواند با بهکارگیری فرمول مشهور خود، اثری کاملاً متفاوت را به ما تحویل دهد. Sekiro یک بازی اکشن و مخفی کاری است که المانهای نقش آفرینی را درون خود جای داده و همچنین از سبک روایت داستانی متفاوت با بازیهای Souls برخوردار است. Sekiro شما را در نقش یک مبارز ژاپنی قرار میدهد که با دستی مصنوعی و هدفی محکم، باید به نبرد با قویترین دشمنان ژاپن باستان بپردازد. المانهای گیم پلیای که در این بازی وجود دارد، نمونه آن را در هیچ یک از بازیهای Fromsoftware مشاهده نکردیم. از سرعت زیاد حرکت و اکشن بازی گرفته تا قابلیت آویزان شدن از هر بلندی ای به وسیله قلاب مخصوص شینوبی که بُعدی تازه به این بازی فوقالعاده اضافه کرده است. Sekiro یکی از خوش ساخت ترین بازیهای لیست است.
Dark Souls III
بدون شک بازی Dark Souls III برای زمان خود، به بهترین شکل ممکن تمامی عناصر و فرمولهای موفق Fromsoftware را در قالب یک Dark Souls واقعی به تصویر کشیده بود. اگر از کسانی هستید که از تجربه Dark Souls اول لذت برده و نسخه دوم به هیچ وجه انتظاراتتان را برطرف نکرد، جای نگرانی نیست زیرا Dark Souls III دقیقاً برای شما ساخته شده است. از گرافیک فوقالعاده نسل هشتمی گرفته تا بسیاری از ویژگیهای فنی گیم پلی که به شدت بهبود یافتهاند؛ Dark Souls III به معنای حقیقی کلمه یک دنباله شایسته برای بازی اول است. حتی خط داستانی و دنیاسازی این بازی نیز به طور مستقیم جریانات بازی اول را دنبال میکند. بسیاری از مکانها و شخصیتهای شناخته شده سری نقشهای تازهای ایفا کرده و کلی روایت و شخصیت فوقالعاده دیگر درون این دنیای حماسی قرار گرفته است. Dark Souls III شامل یک سری از بهیادماندنیترین باسهای تمام سری است که پتانسیل درآوردن اشکتان را دارند. این دنباله شاهکار و فراموش نشدنی را به هیچ وجه از دست ندهید.
Elden Ring
جدیدترین ساخته استودیوی افسانهای ژاپنی که تا بدین لحظه ما را درون دنیاهای تاریک و چالش برانگیزش غرق کرده بود قرار است بزرگترین و جاهطلبانهترین پروژه آنها نیز باشد. بازی Elden Ring که به تازگی منتشر شده، بلافاصله توانست نظرات فوقالعاده مثبتی از سوی منتقدان و گیمرها کسب کرده و بدون شک یکی از بهترین بازیهای سال 2022 خواهد بود. این اکشن و نقش آفرینی جهان آزاد شما را درون یک دنیای پر از جادو و موجودات عظیمالجثه خطرناک قرار داده و داستانی درگیر کننده و بسیار مرموز را برایتان بازگو خواهد کرد. Elden Ring موفق شده تا بهترین ویژگی تمام بازیهای لیست رتبه بندی بازیهای Fromsoftware را که به آنها پرداختیم درون خود حل کند و نتیجه نهایی، غنیترین دنیای ساخته شده به دست این استودیو است. از مکانیکهای سرعتی و هیجانانگیز Sekiro گرفته تا المانهای مبارزهای دوئل استایل که در سری Souls تجربه کرده بودیم. هنوز برای قضاوت زود است، ولی Elden Ring با گذر زمان پتانسیل تبدیل شدن به بهترین بازی این لیست را دارد.
Bloodborne
انتخاب بهترین و شاهکارترین ساخته استودیوی Fromsoftware به شدت کار دشواری است. اکثر آثار این کمپانی خلاق از یک حد خاصی کیفیت و عشق هنری بهره میبرند و نمیشود این موضوع را از هسته این بازیها جدا کرد. با این حال تنها 2 اثر از دست این استودیو خارج شدهاند که به شکل مساوی میتوان به آنها لقب کلاسیک و کامل را پس از گذشت سالهای زیاد داد. برای رتبه دوم سراغ بازی Bloodborne رفتهایم که تمامی ویژگیهای مثبت و عناصر مهم این استودیو را در قالب یک دنیای ترسناک و تاریک ویکتوریایی و لاوکرفتی قرار داده که پیش از این نمونهای به این خوبی در صنعت گیم منتشر نشده است. Bloodborne نه تنها فرمولهای تازهای در زمینه گیم پلی و روایت داستان را درون خود جای داده، بلکه طراحی دنیا و جلوههای بصریاش پس از گذشت 7 سال، همواره نفس گیر و انقلابی هستند. Bloodborne نشان میدهد که هیچ حد و مرزی برای به رخ کشیدن خلاقیت و هنر در Fromsoftware وجود نداشته و میتوان صدها بار از تجربه این اثر بی نقص لذت برد.
Dark Souls
به حساسترین نقطه مقاله رتبه بندی بازیهای Fromsoftware رسیدهایم و خیلی تماشای قرار گرفتن این بازی در جایگاه اول نباید برایتان عجیب به نظر برسد. بازی Dark Souls در سالی منتشر شد که چندین عنوان مطرح و جریان ساز به عنوان رقیبش حضور داشتند. با این حال این بازی عجیب و خلاف جریان اصلی صنعت گیم، بلافاصله خود را از دیگر محصولات بازار جدا کرد و به شکل عجیبی بین گیمرها به بدنامی در زمینه درجه سختی و چالش برانگیزش شهرت یافت. Dark Souls عنوانی است که لفظ مشهور Souls-like را در میان گیمرها جا انداخته و هر ساله شاهد حضور چندین بازی کوچک و بزرگ در استایل این اثر هستیم. هر چقدر که از عظمت دنیاسازی، طراحی مراحل، سیستم مبارزات نوین، باسهای چالش برانگیز و صدها ویژگی مثبت این بازی بگوییم، کم گفتهایم. چه از گیمران قدیمی و چه جوانتر باشید، تجربه این اثر از ضروریترین کارهایی است که در طول زندگی خود باید انجام دهید؛ مطمئن باشید که پس از پایان سفر، از تجربه خود پشیمان نخواهید شد.
رتبه بندی بازیهای Fromsoftware و رسیدن به یک نتیجه مشترک کار بسیار دشواری خواهد بود. قطعاً هر کدام از عناوین این شرکت، چه جدید و چه قدیمی برای هر گیمری یک تجربه خاص و متفاوت به ارمغان میآورند و نمیشود گفت که نظر یک شخص صد در صد به دیگری برتری دارد. حتی ساخته جدید Fromsoftware یعنی Elden Ring نیز با گذر زمان میتواند باارزشترین و مهمترین بازی زمان خود باشد و ترسناکتر از آن، معلوم نیست که قدم بعدی این کمپانی چه حماسهای برای صنعت گیم خلق کند. در هر صورت شما نیز میتوانید در قسمت نظرات، لیست خود را چیده و تجربیات خوب و بد خود با بازیهای Fromsoftware را با ما در میان بگذارید.
منبع: TheGamer
دیدگاه کاربران
تعداد دیدگاه کاربران: 2 دیدگاهحسین
اگر نتونستی با دارک دو ارتباط برقرار کنی مشکل خودته. همچین تخریبش کردی که انگار راجب یه بازی بی هویت صحبت میکنی. اتفاقا دارک دو از دو قسمت دیگش قشنگتر طولانی تر بود. مخصوص با دی ال سیاش. الدن رینگ خیلی قشنگه ولی بلود برن از همه بهتره داستانش فوقالعادست محیط هم که نگو. شما بشبن دارک دو رو دباره بازی کن شاید ارتباط گرفتی باهاش.
korn
بازی های این کمپانی بازیکن رو به یه گیمر حرفه ای تبدیل میکنه