موفقیت گارنا فری فایر مکس
یحیی رحیمی

دلیل موفقیت Garena Free Fire در بازار شلوغ بازی‌های بتل رویال چیست؟

یحیی رحیمی 9 بهمن 1400 بدون دیدگاه
1,166 بازدید

بازی Garena Free Fire از جمله بازی های موبایل است که به‌صورت مداوم در اینفوگرافی‌ها و بررسی بازار بازی موبایل ظاهر می‌شود؛ اما به‌ندرت تیتر اول یک رسانه را به خود اختصاص می‌دهد. این بازی توسط شرکت سنگاپوری به نام گارنا منتشر شده است و به‌آرامی خود را به‌عنوان یکی از موفق‌ترین بازی‌های بتل رویال موبایل شناسانده است و برای پابجی و دیگر رقبا شاخ و شانه می‌کشد. اما گارنا فری فایر چطور توانسته در بازار شلوغ عناوین بتل رویال و با حضور کالاف دیوتی موبایل و پابجی موبایل دوام بیاورد؟ دلیل موفقیت گارنا فری فایر چیست؟

بازی Garena Free Fire پردانلود‌ترین بازی موبایل سال 2021 لقب گرفت و از نظر تعداد بازی‌کنان آنلاین با عناوین بزرگی مانند پابجی موبایل، روبلاکس و کندی کراش رقابت می‌کند. گارنا در سه‌ماهه پیشین، تعداد بازی‌کنان را 150 میلیون نفر اعلام کرد که از سطح انتظارات آن‌ها فراتر بود. هارولد تائو، تولید‌کننده بازی در مورد این اثر بتل رویال و نحوه توسعه آن می‌گوید:

Harold-Teoهنگامی‌که فری فایر را توسعه دادیم؛ می‌خواستیم محصولی بسازیم که دقیقاً مخصوص یک گوشی موبایل طراحی شده است و به درد افراد زیادی می‌خورد. میزان استفاده از موبایل‌های هوشمند در حال افزایش بود و می‌دانستیم که توانایی جذب بازی‌کنان بسیار زیادی را داریم.

توسعه اولین بازی مستقل گارنا در سال 2014 شروع شد و نتیجه آن هم فری فایر بود. بازی پس از سه سال توسعه در مرداد سال 2017 عرضه شد و جالب است که دقیقاً شش ماه پیش از انتشار پابجی موبایل رخ داد. البته این بازی پنج ماه پس از انتشار نسخه کامپیوتر پابجی منتشر شد. شرکت کرفتون اخیراً از بازی Garena Free Fire به دلیل کپی‌برداری شکایت کرده است و باور دارد که شرکت Garena از ایده‌های آن‌ها استفاده کرده است. سخنگوی شرکت گارنا در پاسخ، ادعاهای کرفتون را بی‌اساس خوانده است و هرگونه کپی‌برداری را تکذیب کرده است.

موفقیت گارنا فری فایر

حالت‌های متنوع بازی Garena Free Fire

شرکت تولید‌کننده پابجی، شکایت‌های مشابهی در مورد بازی فورتنایت و Rules of Survival ثبت کرده و هرکدام نتایج مختلفی داشتند. امروز قرار نیست به بررسی شکایات کرفتون بپردازیم و بلکه می‌خواهیم افزایش چشم‌گیر بازی‌های ژانر بتل رویال و به‌خصوص بتل رویال موبایل را بررسی کنیم و ببینیم موفقیت Garena Free Fire در این فضای شلوغ چطور به دست آمده است. این بازی است که توانسته از دل سالها توسعه بیرون بیاید و در طی سال‌های اخیر هم گسترش زیادی پیدا کند و هر ماه به تعداد بازی‌کنان خود بیفزاید.

توسعه‌دهندگان در قدم اول با استفاده از حالت‌های تازه‌ای مانند نبرد تیمی (Clash Squad) که یک حالت چهارنفره با مبارزات سریع‌تر است؛ به دنبال تنوع بخشیدن به بازی فری فایر هستند. همچنین حالت Pet Mania هم بازی‌کنان را به حیوانات تبدیل می‌کند و یک سری چالش‌ها و مسابقات متنوع پیش می‌آورد. تولید‌کننده در مورد رقابت شدیدی بازی های موبایل، نظر دیگری دارد و می‌گوید:

رقابت چیزی است که اینجا در فضای بازی موبایل به آن عادت کرده‌ایم. هر روز اپ‌های زیادی به اپ استور اضافه می‌شوند و به نظرم آنچه برای فری فایر اهمیت دارد؛ آن است که روی نقاط قوت خود تمرکز کند و اجازه ندهد توسط بازی‌های دیگران تحت تأثیر قرار گیرد. ما اهداف خاصی در نظر داریم و می‌خواهیم بازی‌ها را برای کاربران بیشتری قابل‌دسترسی کنیم و میزان دسترسی‌پذیری را افزایش دهیم.

هنگامی‌که هارولد تائو در مورد واژه «دسترسی‌پذیری» سؤال می‌شود؛ او می‌گوید که منظور وفق دادن بازی با رفتار بازی‌کنان است. آن‌ها می‌دانند که موبایل گیمرها وقت زیادی برای بازی صرف نمی‌کنند و باید گارنا فری فایر را در این اوقات محدود جا دهند. این نکته‌ای است که باعث کاهش حجم بازی نسبت به‌عنوان مشابه شده است.

بازی گارنا فری فایر

زمان‌بندی مسابقات، اولین دلیل موفقیت گارنا فری فایر

تولید‌کننده Garena Free Fire در مورد مسابقات بازی می‌گوید: «طولانی‌ترین مسابقه فری فایر، 20 دقیقه طول می‌کشد و تعدادی از حالت‌ها مانند نبرد تیمی، زمان کمتری می‌خواهند و ممکن است در 5 دقیقه تمام شود. اگر این زمان را با دیگر رقبایمان مقایسه کنید؛ خواهید دید که تفاوت زیادی وجود دارد». او دیگر دلیل موفقیت گارنا را حجم بسیار کم خوانده است. هنگامی‌که این بازی بتل رویال در سال 2017 منتشر شد، حجم آن 200 مگابایت بود و می‌توانست در هر موبایلی نصب شود. تائو در این مورد می‌گوید:

اگر بازی ما 4 یا 8 گیگابایت بود، آنگاه مردم باید برای نصب آن فکر کنند. آن‌ها مجبور به حذف برنامه‌های دیگر می‌شوند و حتی کل حافظه گوشی هم کافی نخواهد بود. اولویت تیم ما آن است که حجم بازی در کمترین حالت ممکن باشد.

کم‌حجم بودن یک بازی موبایل، فاکتور بسیار مهمی در موفقیت یک بازی موبایل است و حال می‌دانیم چرا Garena Free Fire بیش از هر بازی موبایل دیگری دانلود شده است. حال می‌دانیم که زمان و حجم، اهمیت زیادی برای یک موبایل گیمر دارد. اما فاکتورهای بعدی چیست؟ در ادامه به بررسی این فاکتورهای مهم می‌پردازیم که در موفقیت فری فایر تأثیر زیادی داشته است.

موفقیت Garena Free Fire

محتوا مهم‌ترین دلیل موفقیت Garena Free Fire

پس از حجم، محتوا اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. بازی‌کننده حال بازی کم‌حجم را دانلود کرده و انتظار سرگرم شدن با محتوای مناسب را دارد. این کاری است که توسعه‌دهندگان بازی با رویدادهای داخلی انجام می‌دهند. برای نمونه توسعه‌دهنده یک رویداد جالب بر اساس سریال Money Heist تولید کرد که منجر به معرفی یک مود جدید شد. گارنا حتی رویدادی به مناسبت اکران فیلم Venom برگزار کرد و آیتم‌های جالبی به بازی‌کنان داد. انواع و اقسام آیتم‌ها و محتوای سرگرم‌کننده به‌صورت ماهانه و دوره‌ای ارائه می‌شود و بازی‌کننده را به‌طور مداوم درگیر می‌کند.

دیگر فاکتور مهم نیز بومی‌سازی است. منظور ما از بومی‌سازی، تنها افزودن زبان‌های جدید نیست؛ بلکه شناسایی آن به بازی‌کنان جدید است. مدیران گارنا مدتی پیش از نیراج چوپرا، برنده مدال طلا المپیک برای معرفی رقابت‌های فری فایر در کشور هند استفاده کنند. هنگامی‌که نوبت به معرفی بازی در مصر رسید، محمد رمضان، رپر مشهور مصری به‌عنوان یک شخصیت وارد بازی شد. این بازی در هر منطقه، آیتم‌های مختلفی ارائه می‌دهد و محتوای آن متفاوت است. فری فایر با یک محتوای یکسان به سراغ بازی‌کنان تمام کشورها نمی‌رود.

آقای تائو در ادامه صحبت‌هایش گفت که محتوای جهانی مانند همکاری با کریستیانو رونالدو به نفع آن‌هاست؛ اما آنچه باعث موفقیت Garena Free Fire شده است؛ محتوای بومی‌سازی شده برای بازی‌کنان خاص است. موبایل گیمرها با این تکنیک، تعلق بیشتری به بازی حس می‌کنند و هنگامی‌که سلبریتی‌های محلی را می‌بینند؛ خود را به بازی نزدیک‌ می‌دانند. این تجربه‌ای است که شرکت گارنا هنگام بومی‌سازی بازی‌ فیفا آنلاین و لیگ آو لجندز به دست آورده است و تمام تجارب را در یک بازی موبایل استفاده کرده است.

بازی Garena Free Fire

گارنا به دنبال اهداف جدید

بازی Garena Free Fire سال گذشته با انتشار Free Fire Max، بازار تازه‌ای را هدف قرار داد. این بازی مخصوص موبایل‌های هوشمند جدید ساخته شده که قدرت سخت‌‌افزاری بهتری دارند و همچنین قابلیت‌های انحصاری مانند ویرایشگر نقشه Craftland را در بر دارد. توسعه‌دهنده به دنبال برگزاری جام جهانی فری فایر است و می‌خواهد گرافیک بازی را بهبود دهد تا بازی‌کنان حرفه‌ای بتوانند در مسابقات شرکت کنند. توجه به فاکتورهای گفته‌شده و همچنین برنامه‌های تازه باعث موفقیت گارنا فری فایر در بازار شلوغ عناوین بتل رویال شده است. نظر شما چیست؟

منبع: GameIndustry

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

بازی Garena Free Fire برای چه پلتفرم‌های منتشر شده است؟

گارنا فری فایر اثری رایگان مخصوص موبایل است و برای آیفون و اندروید منتشر شده است. این بازی کم حجم بیشترین بازی دانلود شده در سال 2021 بوده است.

۱
چطور Garena Free Fire را دانلود کنم؟

برای دانلود Garena Free Fire کافی است سری به صفحه دانلود بازی در پارسی گیم بزنید. همچنین گوگل پلی و اپ استور هم پیشنهاد می‌شوند.

۲
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.