بازی های شبیه Tomb Raider
کسری کاظمی

20 بازی مشابه Tomb Raider که باید تجربه کنید

کسری کاظمی 17 آذر 1400 1 دیدگاه
9,588 بازدید

بازی‌های Tomb Raider از محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین عناوین کنسول قدیمی پلی‌استیشن به حساب می‌آیند. با این حال با عرضه نسخه ریبوت شده در سال 2013، رنگ و بوی تازه‌ای، این فرنچایز اکشن و ماجراجویی هیجان‌انگیز را فرا گرفت. اگر به دنبال بازی‌هایی می‌گردید که حس و حال مشابه‌ای داشته باشند یا از نظر گیم پلی به Tomb Raider سال 2013 نزدیک باشند، مقاله 20 بازی شبیه به Tomb Raider که باید تجربه کنید، برای شما نوشته شده است.

اولین کنسول پلی‌استیشن توسط کمپانی سونی در اواسط دهه 90 میلادی به بازار عرضه شد. شاید هیچ‌کس از جمله سونی، فکرش را نمی‌کرد که این همه سال بعد شاهد تبدیل شدن چند دستگاه بازی به بزرگ‌ترین تجارت دنیای تکنولوژی باشیم. اصلی‌ترین دلیلی که پلی‌استیشن توانست جای پای خود در میان گیمرها را محکم کند، بازی‌های رنگارنگ و خوش ساختی بودند که برای این کنسول منتشر شدند.

در سبک پلتفرمر شاهد حضور فرنچایز Crash Bandicoot و در سبک مسابقه‌ای، بازی‌های Gran Turismo پادشاهی می‌کردند و اگر از طرفداران بازی‌های ترسناک بودید، فرنچایز Resident Evil هوایتان را داشت. با این حال یک فرنچایز در همان ابتدای کار، با خلاقیت و آینده‌نگری بی‌نظیر، ژانری به نام اکشن و ماجراجویی را در دنیا و مخصوصاً برای کنسول جدید سونی معرفی کرد. برای یک بازی که در سال 1996 ساخته شده و هنوز هیچ ایده‌ای از آینده ندارد، Tomb Raider یک انقلاب بزرگ محسوب می‌شود.

بازی های شبیه Tomb Raider

بازی Tomb Raider به تنهایی توانست دستورالعملی برای تمام بازی‌های اکشن و پلتفرمر ترکیبی بعد از خود باشد. بازی‌ها در آن زمان خیلی به آزمون‌وخطا اهمیت نمی‌دادند و به ناچار از فرمول‌های تست شده قبلی پیروی می‌کردند. با این حال سازندگان Tomb Raider یعنی کمپانی Core Design با ریسک زیاد و البته حمایت ناشرشان، Eidos Interactive، توانست تا فرمولی محبوب و آینده‌دار را به وجود بیاورند. بازی Tomb Raider موفق شد تا میلیون نسخه به فروش برساند و تبدیل به یک فرنچایز دنباله‌دار شود. البته با گذر زمان و استفاده بهتر از این فرمول توسط کمپانی‌های دیگر، بازی‌های Tomb Raider کمی در بازار کم‌رنگ‌تر شد.

با این حال در سال 2013 بود که نسخه ریبوت شده‌ی این فرنچایز تحت عنوان Tomb Raider عرضه شد و موجی جدید از بازی‌های اکشن و ماجراجویی را به وجود آورد. اگر از طرفداران سری جدید این فرنچایز هستید و به دنبال بازی‌های مشابه می‌گردید، جای درستی آمده‌اید. در این مقاله می‌پردازیم به 20 بازی شبیه به Tomb Raider که باید تجربه کنید.با پارسی گیم همراه باشید.

بازی The Last of Us

1 – The Last of Us

چیزهای زیادی در رابطه با بازی The Last of Us گفته شده و همه شما قطعاً با این بازی مهم آشنایی دارید. برای کسانی که خیلی خود را درگیر این اثر هنری نکرده‌اند، The Last of Us دستاوردی بزرگ در زمینه ترکیب روایتی بی‌نقص با گیم پلی‌ای هیجان‌انگیز است. این بازی شما را به دنیای پسا آخرالزمانی آمریکا می‌برد؛ جایی که به دلیل شیوع ویروسی قارچی، جوامع از بین رفته‌اند و جانورانی خطرناک و گوشت‌خوار جای آدم‌ها را گرفته‌اند.

داستان بازی حول محور دو شخصیت به نام جوئل و الی می‌گردد که باید همدیگر را در سفری مخاطره‌آمیز به آن سر کشور همراهی کنند. این بازی توسط کمپانی ناتی داگ ساخته شده که به سری Uncharted شهرت دارد؛ بازی‌های Uncharted مجموعه‌ای هستند که با Tomb Raider مقایسه می‌شوند. با این حال المان‌های زیادی از The Last of Us را نیز می‌توان با ماجراهای لارا کرافت مقایسه کرد که به ویژگی‌هایی مانند مخفی‌کاری و سیستم تیراندازی که برای پیروزی در مبارزات ضروری هستند، باید اشاره کرد. تجربه The Last of Us برای هر گیمری ضروری است.

بازی A Plague Tale Innocence

2 – A Plague Tale: Innocence

کمپانی بازی‌سازی Asobo Studio با ساخت A Plague Tale: Innocence توانست هنر بازی‌های تک‌نفره و قصه‌گو که هر روزه تعدادشان کمتر و کمتر می‌شود را زنده نگه دارد. این بازی داستان محور، درباره شیوع طاعون در قرن 14 فرانسه است. شما در بازی کنترل دختری به نام Amicia را به دست می‌گیرید که باید برادر کوچک‌ترش Hugo را در مسیر رسیدن به امنیت همراهی کند. سربازان ارتش فرانسه قصد نابودی آن‌ها را داشته و از همه بدتر، ارتشی از موش‌های طاعون‌زده، هر لحظه ممکن است به سوی شما سرازیر شوند.

شاید نتوان از نظر شخصیت‌پردازی، A Plague Tale: Innocence را شبیه به Tomb Raider دانست. لارا کرافت انسانی مصمم و هدف‌دار است؛ با این حال شخصیت‌های اصلی این بازی، کودکانی آسیب‌پذیر هستند و همان‌طور که از اسم بازی مشخص است، قرار است با بی‌گناهی کودکانه دست و پنجه نرم کنیم. با این حال المان‌های گیم پلی مانند حل پازل‌های محیطی، سیستم مخفی‌کاری و شخصیت اصلی مؤنث، این بازی را تا حدی به دنیای لارا کرافت نزدیک کرده است.

بازی Star Wars Jedi Fallen Order

3 – Star Wars Jedi: Fallen Order

شاید پیش خود فکر کنید که مطرح شدن نام Star Wars در کنار Tomb Raider به‌هیچ‌وجه با عقل جور درنمی‌آید. به وضوح اختلافات زیادی بین سفرهای فضایی حماسی و دزدی از مقبره‌های گمشده وجود دارد. با این حال بازی Star Wars Jedi: Fallen Order نسبت به فیلم‌های جنگ ستارگان، حس محدود شده و قابل‌لمس‌تری به بازیکنان ارائه می‌دهد.

شخصیت اصلی این بازی Cal نام دارد و همانند لارا کرافت، روحیه ماجراجویانه و خطرپذیری دارد. همچنین سفری که Cal در Fallen Order آغاز می‌کند، شباهت زیادی به ماجراجویی‌های لارا در بازی Tomb Raider سال 2013 دارد. Cal قدم به ماجراهایی می‌گذارد که بسیار بزرگ‌تر و غیرقابل هضم تر از او هستند و باید به سختی خود را از این شرایط زنده خارج کند. همچنین المان‌های گیم پلی بسیاری مانند حل پازل‌ها، البته آویزان شدن از صخره‌ها و لبه کوه‌ها، مبارزات نزدیک تن به تن و گشت و گذار در محیط بازی، از Star Wars Jedi: Fallen Order عنوانی بسیار نزدیک به سری ریبوت شده Tomb Raider ساخته است.

بازی Lara Croft and the Temple of Osiris

4 – Lara Croft And The Temple of Osiris

فرنچایز Tomb Raider در طی عمر بیش از بیست سال خود، دچار دست اندازها و مشکلات فراوانی بوده است. با اینکه شهرت لارا کرافت و بازی‌های اول این سری در سراسر جهان ثبت شده، خیلی از بازی‌های وسطی، نتوانستند نظرات بازیکنان و منتقدان را جلب کنند. تا اینکه در نهایت سری ریبوت شده جدید Tomb Raider به بازار عرضه شدند و باری دیگر نام این بازی‌ها را داغ کردند. به واسطه محبوبیت Tomb Raider سال 2013، مدیران کمپانی Square Enix بلافاصله دستور ساخته شدن بازی‌های جدیدتر و فرعی را صادر کردند.

عنوان Lara Croft And The Temple of Osiris از نظر گیم پلی و روایت، هیچ ربطی به دیگر بازی‌های مجموعه ندارد. شما کنترل لارا را با دوربین از بالا به پایین به دست می‌گیرید و اکشن خالص، بدون حضور المان‌های گشت و گذار و پازل، این بازی را در برگرفته است. در این بازی لارا باید به کمک مصری‌ها، جلوی ظهور شیطان بزرگ اهرام را بگیرد. این بازی با وجود داشتن شخصیت لارا کرافت، تفاوت‌های زیادی با فرنچایز اصلی دارد و تجربه جالبی از این شخصیت محبوب است.

بازی Darksiders

5 – Darksiders

با اینکه سری Darksiders فرنچایزی تقریباً مشهور و صاحب‌نام است، ولی این هک اند اسلش فانتزی در ابتدا از بازی‌های زیادی برای یافتن مسیر اصلی‌اش استفاده کرد. خیلی‌ها لقب نسخه ارزان‌تر God of War را به این سری داده‌اند و علاوه بر آن می‌توان رد پایی از سری The Legend of Zelda و همچنین Tomb Raider در آن پیدا کرد. این سری در دنیای پسا آخرالزمانی جریان دارد که شخصیت‌هایی مانند جنگ، مرگ و خشم، باید در مقابل نیروهای مخرب، از دنیا محافظت کنند.

در هر بازی از این سری با دنیایی بزرگ و قابل گشت و گذار روبرو می‌شوید که پر شده از مقبره‌های پیچ در پیچ، پازل‌های محیطی و غول‌های عظیم‌الجثه که قطعاً شبیه به برخی عناوین سری Tomb Raider است. سیستم گشت و گذار برای یافتن لوازم باارزش که در Tomb Raider به شهرت رسید، بخش بزرگی از گیم پلی Darksiders را تشکیل می‌دهد. آن‌طور که باید و شاید از سری Darksiders تقدیر نمی‌شود که بسیار ناراحت کننده است. اگر به دنبال تجربه‌ای شبیه به Tomb Raider هستید، این بازی‌های زیبا را از دست ندهید.

بازی The Legend of Zelda

6 – The Legend of Zelda: Breath of the Wild

سری بازی‌های The Legend of Zelda آن‌چنان خدمت بزرگی به ژانر اکشن و ماجراجویی کرده‌اند که به سختی می‌توان تأثیر فراوانشان به فرنچایز Tomb Raider را نادیده گرفت. با این حال شاید زمانی که به Tomb Raider فکر کنید، اولین چیزی که به ذهنتان برسد، دنیای رنگارنگ و فانتزی زلدا نباشد. ولی نگران نباشید، زیرا جدیدترین نسخه فرنچایز زلدا یعنی Breath of the Wild کلی المان مختلف درون خود جا داده که می‌تواند هر طرفدار Tomb Raider را هیجان‌زده کند. از پلتفرمینگ در طبیعت گرفته تا حمله به غارها و مقبره‌ها برای یافتن گنج، Breath of the Wild بدون شک صفحه‌ای از کتاب Tomb Raider قرض گرفته است.

در این بازی شما باید به حل تعداد زیادی پازل و هزارتو بپردازید که گویا مستقیم از دنیای Tomb Raider برداشته شده‌اند. مخصوصاً پازل‌هایی که لینک باید با حرکت دادن اشیای بزرگ، مسیری پنهان را باز کند، بسیار شبیه به تعدادی از پازل‌های لارا کرافت هستند. بازی Breath of the Wild یکی از بهترین و خوش‌ساخت‌ترین عناوین این لیست است.

بازی Assassins Creed Brotherhood

7 – Assassin’s Creed: Brotherhood

Assassin’s Creed: Brotherhood سومین و البته یکی از تحسین شده‌ترین بازی‌های فرنچایز شناخته شده Assassin’s Creed است. این بازی که دومین قسمت از سه‌گانه اتزیو بوده، تمام نکات مثبت بازی‌های قبل از خود را جمع کرده و با اضافه کردن ده‌ها قابلیت نوآورانه دیگر، یک بازی بی‌نقص و بی‌همتا به وجود آورده است. با این حال چیزی که این بازی را بیش از پیش شبیه به Tomb Raider کرده است، گشت و گذار در دنیای حال و بازی در نقش دزموند است.

زمانی که کنترل شخصیت دزموند را به دست می‌گیرید، باید در غارها و مکان‌های فراموش شده دست به ماجراجویی بزنید. دزموند توانایی پلتفرمینگی ساده را در اختیار دارد و باید به حل پازل‌های محیطی بپردازد. همه این‌ها می‌تواند بازیکن را به یاد بهترین لحظات Tomb Raider بیندازد. همچنین در بازی اصلی، گشت و گذار برای یافتن لباس مخصوص Brutus، انگار که مستقیم از فرنچایز Tomb Raider به این بازی منتقل شده است. بازی‌های زیادی از Tomb Raider الهام گرفته‌اند و Assassin’s Creed: Brotherhood قطعاً یکی از آن‌ها است.

بازی Assassin's Creed Origin

8 – Assassin’s Creed: Origins

با انتشار Origins، کمپانی یوبی سافت بالاخره تصمیم به تغییراتی اساسی در فرنچایز تکراری خود گرفت تا شاهد خلق یکی از بهترین بازی‌های این سری باشیم. دنیای بازی Assassin’s Creed: Origins گسترده و وسیع است که می‌تواند به راحتی ده‌ها ساعت از وقت شما را به خود اختصاص دهد. سیستم پلتفرمینگ این بازی نسبت به سایر نسخه‌ها، دچار تغییر و تحول فراوانی شده است. دیگر خبری از ساختمان‌های مدرن و معماری به‌روز نیست و بالا و پایین رفتن از سازه‌های غول‌آسای شنی باید برایتان کمی عادی شود.

گشت و گذار در بیابان‌های خطرناک و اهرام ثلاثه، بدون شک ما را به یاد یک فرنچایز آشنای دیگر می‌اندازد. بسیاری از مأموریت‌های این بازی شامل دستبرد زدن به مقبره‌های مختلف می‌شود که قطعاً ادای احترام بزرگی به Tomb Raider است. جریان داشتن اتفاقات این بازی در مصر باستان، می‌تواند نزدیک‌ترین نقطه اشتراک بین این دو فرنچایز باشد. پس بهتر است مشعل‌های خود را به دست گرفته و با اعتماد به نفس بالا به قبرهای تاریک و ترسناک مومیایی‌ها وارد شوید.

بازی Uncharted

9 – Uncharted: Drake’s Fortune

سری بازی‌های Uncharted بیشتر از هر فرنچایز دیگری در تاریخ صنعت گیم، با Tomb Raider مقایسه می‌شوند. اگر خودتان دو و دو را کنار هم بگذارید، متوجه این شباهت می‌شوید. هر دو بازی درباره افراد خودشیفته‌ای هستند که با داشتن نیازی برای ماجراجویی و خطر، به جستجوی گنج‌های گمشده در مقبره‌ها می‌پردازند. در زمینه گیم پلی شاهد سیستم‌های پلتفرمینگ و تیراندازی مشابهی هستیم و حتی پازل‌های محیطی فراوان نیز به شباهت فراوان بین سری Uncharted و Tomb Raider افزوده‌اند.

اولین نسخه این فرنچایز تحت عنوان Uncharted: Drake’s Fortune منتشر شد و به نظرمان به دلیل حضور در محیطی جنگلی پر از پازل‌های محیطی، می‌تواند برای طرفداران Tomb Raider جذاب باشد. همچنین یکی دیگر از بزرگ‌ترین شباهت میان این دو بازی، وجود المان خیالی و اساطیری است که هیچ‌کدام آن‌چنان عمیق به آن نمی‌پردازند. شخصیت‌پردازی دوست‌داشتنی لارا کرافت در Tomb Raider، شباهت زیادی به نیتن دریک شوخ و بامزه سری Uncharted دارد.

بازی Enslaved Odyssey

10 – Enslaved: Odyssey To The West

گاهی به برخی عناوین که در کنار داشتن کیفیت کافی، توجه لازم را از بازیکنان دریافت نکردند، لقب آندرریتد را می‌دهند. بازی Enslaved: Odyssey To The West به راحتی یکی از فراموش شده‌ترین گنج‌های نسل هفتم صنعت گیم است. همه چیز در این بازی به درستی پیاده‌سازی شده است؛ از گرافیک زیبا، طراحی نواحی چشم‌نواز گرفته تا شخصیت‌پردازی دو کاراکتر اصلی بازی که قلب Enslaved: Odyssey To The West را تشکیل می‌دهد.

در دنیای Enslaved: Odyssey To The West انسان‌های کمی باقی‌مانده‌اند و شما به عنوان یکی از آخرین بازمانده‌های گونه بشر، باید به یک انسان دیگر کمک کنید تا به خانه خود برسد. گیم پلی بازی از هر زاویه‌ای شبیه به Tomb Raider است. از مبارزات تن به تن گرفته تا سیستم پلتفرمینگ و حل پازل‌ها، می‌توان رد پای بازی‌های لارا کرافت را در جای‌جای این بازی مشاهده کرد. در محیط‌های جنگلی این بازی، پازل‌های فراوانی قرار داده شده‌اند که بازیکن می‌توان خط اصلی داستانی را متوقف کرده و به حال این معماهای محیطی بپردازد.

بازی Prince of Persia

11 – Prince Of Persia

فرنچایز Prince Of Persia از بهترین سری بازی‌های تمام دوران است و این روزها آن‌طور که باید و شاید به آن توجه نمی‌شود. نسخه ریبوت شده‌ای که در سال 2008 تحت عنوان Prince Of Persia منتشر شد، نه تنها از بهترین بازی‌های زمان خود، بلکه در تمام فرنچایز است. همچنین زمانی که صحبت از بازی‌های اکشن و پلتفرمر سه بعدی می‌شود، در کنار Tomb Raider، نام این سری از اولین چیزهایی است که به ذهن می‌رسد.

جهان بزرگ بازی Prince Of Persia سال 2008 چیزی است که بیش از دیگر المان‌ها می‌درخشد. سیستم‌های گشت و گذار خوبی در بازی قرار داده شده‌اند تا بازیکنان بتوانند به یافتن اشیا و گنج‌های پنهان بپردازند. دشمنان این بازی از افسانه‌ها استخراج شده و المان‌های فانتزی دارند. مبارزه با دشمنان به‌هیچ‌وجه ساده سازی نشده و بازیکن باید برای موفقیت، کمی خلاقیت به خرج دهد. ترکیب کردن حرکات آکروبات با تکنیک‌های شمشیربازی، می‌تواند به دادتان برسد. همچنین پازل‌های فراوانی در دنیای بزرگ بازی قرار دارند و بازیکنان را قطعاً به فکر وا می‌دارند.

بازی Far Cry 3

12 – Far Cry 3

بازی Far Cry 3 عنوان عجیبی است. این تیراندازی اول شخص نوآورانه در سال 2012 عرضه شد و همچنان نزدیک 10 سال بعد از انتشار، قوی و باکیفیت باقی مانده است. با اینکه فرنچایز Far Cry پیش از نسخه سوم هم دستاوردهایی داشته، ولی بعد از این بازی بود که یک بار همیشه سرنوشت فرنچایز دچار تغییر و تحول شد. شما در نقش Jason Brody بازی می‌کنید. او جوانی بیست و خرده‌ای ساله است که به همراه دوستانش، تصمیم به سفر به جزیره‌ای گرمسیر می‌گیرد. پس از اینکه همه اعضای گروه توسط دزدان دریایی جزیره گروگان گرفته می‌شوند، Jason از زندانشان فرار کرده و تصمیم به آزادی دوستانش می‌گیرد.

تمام موضوعاتی که مطرح کردیم، شباهت عجیبی به سه‌گانه اول Tomb Raider دارد. در آن بازی‌ها، لارا سعی در آزادی دوستانش که در جزیره‌ای گیر افتاده‌اند دارد. درست مانند این سه‌گانه، در بازی Far Cry 3 شما باید با استفاده از محیط و خلاقیتتان، دست به ساخت اسلحه و مهماتی بزنید که در نابودی دشمنان همیاری‌تان کنند. تجربه یکی از بهترین بازی‌های شوتر دو نسل اخیر را از دست ندهید.

بازی Metal Gear Solid V

13 – Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

بازی Metal Gear Solid V: The Phantom Pain داستانی به شدت پیچیده و درهم‌تنیده به بازیکنان ارائه داده و از این موضوعی خجالتی هم ندارد. اگر بتوانید با این مشکل کنار بیایید، جهانی بزرگ، پر از جزئیات و مأموریت‌های جذابی انتظارتان را می‌کشد. گیم پلی این بازی شامل اکشن و ماجراجویی با چاشنی مخفی‌کاری مشهور این فرنچایز است. همچنین این بازی آخرین نسخه رسمی سری است که توسط کوجیما پروداکشن منتشر می‌شود و از این جهت جایگاه مهمی در صنعت گیم دارد. داستان این بازی پس از وقایع Ground Zeroes رخ می‌دهد.

شما در نقش Big Boss بازی می‌کنید که به تازگی از کما خارج شده است. او سپس تیمی از حرفه‌ای‌ترین مبارزان را دور هم جمع کرده تا به کمکشان، انتقام خود از آدم بدها را بگیرد. با اینکه در ادامه همه وقایع پیچیده می‌شوند، گیم پلی بی‌پایان The Phantom Pain می‌تواند شما را تا مدت‌ها سرگرم نگه دارد. کمپ دشمنان در سراسر نقشه پخش شده و می‌توانید شبیه به Tomb Raider با استفاده از حمله مستقیم و یا مخفی کارانه، آن جا را تصرف کنید.

بازی Assassins Creed Odyssey

14 – Assassin’s Creed Odyssey

درست همانند Tomb Raider، سری بازی‌های Assassin’s Creed نیز در طول سال‌های اخیر دچار تغییر و تحولات فراوانی شده‌اند. بازی Assassin’s Creed Odyssey بر خلاف بازی‌های قبلی فرنچایز، المان‌های مخفی‌کاری کلاسیک را کنار گذاشته و رو به گیم پلی اکشن و نقش آفرینی آورده است. دنیای بزرگ و آزاد این بازی به همراه سیستم نقش آفرینی‌اش، خلق ده ها ساعت محتوای سرگرم کننده را به ارمغان آورد که توسط منتقدین به عنوان یکی از تحسین شده‌ترین بازی سال نامیده شد.

در زمینه تاریخی، همه می‌دانیم که فرنچایز Assassin’s Creed تا چه حد به وقایع واقعی رخ داده در تاریخ علاقه‌مند است. به همین منظور اگر به اشارات تاریخی فرنچایز Tomb Raider علاقه دارید، بازی Assassin’s Creed Odyssey یکی از بهترین‌های سری برای امتحان کردن است. گشت و گذار در مقبره‌ها، یافتن صندوقچه‌های گمشده، یادداشت‌های بجا مانده از اجساد، اسلحه‌های قدرتمند نیز از دیگر المان‌هایی است که Assassin’s Creed Odyssey از سری Tomb Raider قرض گرفته است.

بازی Just Cause 3

15 – Just Cause 3

در صنعت گیم کم پیش می‌آید که یک بازی دنیایی فوق‌العاده وسیع و گسترده را همین‌جوری تقدیم بازیکنان کند و به آن‌ها آزادی انجام هر کاری را بدهد. در بازی Just Cause 3 می‌توانید به هر شکلی که می‌خواهید به ماجراجویی و گشت و گذار بپردازید؛ این بازی حتی دارای کلی مقبره زیرزمینی است که قطعاً حال طرفداران Tomb Raider را جا می‌آورند. بعضی وقت‌ها حتی متوجه می‌شوید که به شکل Tomb Raider در حال پرش بر روی پلتفرم‌های مختلف هستید و قطعاً حس نوستالژی را تجربه می‌کنید. با این حال این کارها قطعاً از هدف اصلی Just Cause 3 دور هستند.

در این بازی چیزی که اهمیت دارد، انتخاب دیوانه‌وارترین راه برای بالا رفتن از آسمان‌خراش‌ها است. اگر از بازیکنانی هستید که به ماجراجویی علاقه بیشتری دارید، Just Cause 3 هوای شما را نیز خواهد داشت. در قسمت مبارزات، کمتر شاهد حضور مخفی‌کاری هستیم و تمرکز اصلی بر روی اکشن مستقیم است. البته شما همچنین می‌توانید استایل مبارزه خود را انتخاب کنید و از این دنیای دیوانه‌وار Just Cause 3 لذت ببرید.

بازی Infamous 2

16 – InFamous 2

آیا تا به حال رؤیای تبدیل شدن به یک ابرقهرمان واقعی را داشته‌اید؟ فیلم‌های سینمایی هالیوودی را که ابرقهرمانان کارتونی به مخاطب ارائه می‌دهند فراموش کنید. سری بازی‌های InFamous دقیقاً همان چیزی است که دنبالش می‌گردید. این فرنچایز برای اولین بار در سال 2009 بر روی کنسول پلی‌استیشن منتشر شد و بلافاصله تبدیل به یکی از استانداردهای ژانر اکشن و ماجراجویی شد. بازی InFamous 2 با اینکه شاهکاری بی‌همتا نیست، ولی به راحتی می‌توان از آن به عنوان یکی از بهترین بازی ابرقهرمانی یاد کرد.

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های این بازی، تصمیم شما برای تبدیل شدن به یک قهرمان مثبت یا یک شخصیت شرور و خطرناک است. سیستم مبارزات این بازی از نظر جهنمی بودن نبردها، شباهت زیادی با نسخه‌های ریبوت شده Tomb Raider دارد. با اینکه گشت و گذار زیادی در این بازی وجود ندارد، ولی پلتفرمینگ InFamous 2 شما را یاد Tomb Raider می‌اندازد. اگر تازه به تجربه ریبوت Tomb Raider پرداخته‌اید و تشنه یک ماجراجویی جدید هستید، این بازی را فراموش نکنید.

بازی Batman Arkham City

17 – Batman: Arkham City

زمانی که صحبت از ضدقهرمانی می‌شود که در تاریکی شب به برقراری عدالت می‌پردازد، هیچ نام دیگری جز Batman به ذهن نمی‌رسد. سری بازی‌های Arkham از سال 2009 تا 2015 موفق شدند تا به بهترین شکل ممکن تمام ایده‌های شخصیت بتمن و دنیای تاریکش را به تصویر بکشند. این بازی‌ها از المان‌هایی مانند کارآگاه بازی‌های پیشرفته بتمن، سیستم مبارزات انقلابی، دنیایی پر جزئیات و حل پازل‌های پیچیده بهره می‌برند. تمام این المان‌ها به خوبی در سری بازی‌های Tomb Raider مشاهده می‌شوند. با این حال در میان این سه بازی، یکی از آن‌ها به عنوان شاهکار شناخته می‌شود.

بازی Batman: Arkham City در سال 2011 منتشر شد و بلافاصله توانست تبدیل به بهترین بازی سال شود. Batman: Arkham City به راحتی پس از عرضه، توانست تبدیل به راهنمای ساخت صدها بازی اکشن و ماجراجویی دیگر شود و تأثیرگذاری‌اش به وضوح بر روی نسخه‌های ریبوت شده Tomb Raider هم دیده می‌شود. سیستم پازل‌های ریدلر در این بازی نمایانگر پازل‌های محیطی کلاسیک Tomb Raider هستند.

بازی Horizon Zero Dawn

18 – Horizon Zero Dawn

این بازی فوق‌العاده توسط کمپانی Guerrilla Games که تخصصش در تولید بازی‌های تیراندازی اول شخص بود ساخته شده است. المان‌های اصلی گیم پلی Horizon Zero Dawn از بین دو سری Tomb Raider و Assassin’s Creed برگزیده شده‌اند. داستان بازی در آینده‌ای دور جریان دارد که تمدن انسان‌ها به دوران عصر حجر برگشته، با این حال ربات‌ها در دنیا حکمرانی می‌کنند. شخصیت اصلی بازی دختری جوان است که به دنبال یافتن حقیقت درباره زندگی خود و شیوه هدایت دنیا است.

Horizon Zero Dawn از هر زاویه‌ای که به آن نگاه کنید شبیه به Tomb Raider است. از محیط‌های جنگلی و گشت و گذار در دنیای بزرگ برای یافتن لوازم باارزش گرفته تا سیستم مبارزه‌ای آشنا که پیش از این توسط لارا کرافت به کار برده شده بودند. شخصیت اصلی این بازی از خیلی جهات به لارا شباهت دارد. هر دو ماجراجویان جوانی هستند که به دنبال یافتن حقیقت، دست به سفرهای خطرناکی می‌زنند. Horizon Zero Dawn مدتی است که از انحصار پلی‌استیشن خارج شده و به همه توصیه می‌شود.

بازی Bioshock Infinite

19 – Bioshock Infinite

استودیوی Irrational Games با خلق سومین نسخه رسمی از سری Bioshock تحت عنوان Infinite به راحتی یکی از زیباترین بازی‌های دهه اخیر را تحویل بازیکنان داده است. تک‌تک محیط‌های این بازی به زیباترین شکل ممکن طراحی شده‌اند و با قدم زدن در این زیبایی خشونت‌آمیز، به‌هیچ‌وجه تجربه خود را فراموش نخواهید کرد. شما در نقش Booker بازی می‌کنید؛ او استخدام شده تا دختری به نام Elizabeth را پیدا کرده و تحویل مقامات شهر کلمبیا دهد که در آسمان معلق است.

طی پیچش‌های داستانی، متوجه می‌شوید که مأموریتتان به این سادگی‌ها نیست و روایت بازی دچار تحول خارق‌العاده‌ای می‌شود. Booker چاره‌ای ندارد جز اینکه با Elizabeth همراه شود تا حاکمان شرور را از بین ببرند. می‌توان تمام فرنچایز Bioshock را از جهاتی، شبیه به Tomb Raider دانست که البته این شباهت در نسخه سوم قدرت بیشتری دارد. فرنچایز Tomb Raider همیشه دچار تغییراتی اندکی می‌شد که در نهایت در نسخه ریبوت، شاهد تکانی اساسی بودیم و این موضوع شامل بازی فوق‌العاده Bioshock Infinite نیز می‌شود.

بازی Control

20 – Control

بازی‌هایی که در استایل نسخه‌های قدیمی  Metroid و Castlevania  ساخته می‌شوند، معمولا لقب Metroidvania را دریافت می‌کنند. اغلب این بازی‌ها با قرار داشتن در استایل دو بعدی، سعی در خلق محیط‌های پیچیده و هزارتو مانندی برای سرگرم نگه داشتن بازیکنان دارند.  ساخته شدن بازی‌های Metroidvania به شکل سه بعدی به دلیل پیچیده بودن و هزینه بر بودن جریان ساخت، در میان استودیوها طرفدار ندارد.

استودیوی Remedy Entertainment که به دلیل شکست‌های قبلی، چیزی برای از دست دادن نداشت، تمام منابع و انرژی خود را در عنوانی به نام Control قرار داد و نتیجه مثبتی هم دریافت کرد. در این بازی شما در نقش Jesse Faden بازی می‌کنید که برای یافتن برادر گمشده اش، وارد ساختمانی بزرگ و پیچ در پیچ می‌شود. در Control انواع و اقسام ویژگی‌های اکشن و ماجراجویی قدرتمند Tomb Raider مشاهده می‌شود. از مبارزات تن به تن و باس فایت‌های چالش برانگیز گرفته تا گشت و گذار در محیط‌های سردرگم کننده برای یافتن اشیای باارزش که به تجربه بهتر بازی کمک می‌کنند.

در نهایت می‌توان گفت که ماجراجویی‌های لارا کرافت طی چند دهه اخیر توجه بازی سازان زیادی را به سوی خود جلب کرده‌اند. بازی‌های زیادی هستند که شبیه به Tomb Raider بوده و البته این موضوع به‌هیچ‌وجه چیز بدی نیست. الهام گرفتن و تبدیل آن به محصولی جذاب، با کپی کردن فرق دارد و تمام بازی‌های این لیست نیز نمونه خوبی برای این بحث هستند. نظر شما چیست؟ چه بازی‌های دیگری که به فرنچایز Tomb Raider شباهت دارند یا از آن الهام گرفته‌اند، ارزش قرار گرفتن در این لیست را دارند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع:thegamer

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

بازی‌های Tomb Raider در دنیا چند نسخه فروخته‌اند؟

سری بازی‌های موفق Tomb Raider به دلیل شهرت زیاد، بیش از 85 میلیون نسخه در دنیا فروخته‌اند.

۱
نسخه اول سری Tomb Raider توسط چند نفر ساخته شد؟

اولین بازی این فرنچایز به دلیل گمنام بودن استودیوی سازنده‌اش یعنی Core Design توسط 6 نفر توسعه یافت.

۲
چه فیلمی منبع اصلی الهام برای Tomb Raider بود؟

سری فیلم‌های مشهور Indiana Jones درباره باستان شناسی است که به دنبال یافتن اشیای تاریخی و قیمتی به سفرهای خطرناک دست می‌زند. مشخص است که Tomb Raider از Indiana Jones الهام گرفته است.

۳
چرا Tomb Raider ابتدا بر روی Playstation منتشر شد؟

Sony در ابتدا نمی‌خواست که مسئولیت انتشار این بازی را بر عهده بگیرد. با این حال پس از مشاهده بهبودهای خوب، در نهایت اجازه انتشار بازی را دادند.

۴
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 1 دیدگاه
  • Avatar

    محمد

    مهمان

    اینطوری که لیست بود همه بازی ها از تام رایدر اسکی یا کپی کردن ??

    پاسخ دهید