Kid A Mnesia Exhibition
یحیی رحیمی

Kid A Mnesia Exhibition سفری دلهره‌آور به دنیای ریدیوهد؛ موسیقی با طعم بازی

یحیی رحیمی 28 آبان 1400 بدون دیدگاه
417 بازدید

گروه ریدیوهد (Radiohead) از شناخته‌شده‌ترین بندهای موسیقی در دهه‌های اخیر است که توانسته با تلفیق آثار الکتریک و اکسپریمنتال، موفقیتی تجاری کسب کند. این گروه موسیقی همیشه مورد توجه کاربران اینترنت بوده و به تازگی نیز یک موزه‌ی مجازی از کنسرت‌ها و دو آلبوم شناخته‌شده و موفق این گروه در قالب یک بازی ویدیویی با فرمت جدید منتشر شده است. بازی Kid A Mnesia Exhibition اثری نوآورانه و خلاق است که برای ویندوز، مک و پلی استیشن 5 به صورت رایگان منتشر شده است. بهتر است قبل از مطالعه‌ی ادامه مطلب، این تور رایگان و دیوانه‌کننده را تجربه کنید و سپس به خواندن ادامه دهید.

بازی Kid A Mnesia Exhibition در نگاه اول یک نمایشگاه هنری به نظر می‌رسد که البته نمایشگاه نامیدن آن، کار درستی نیست؛ البته بخش وسیع بازی به حرکت در راهروهای مختلف خلاصه می‌شود که با کلیپ‌ها و تصاویری از گروه ریدیوهد پوشیده شده است و در نتیجه می‌توان آن را فرمی از یک موزه‌ی هنری دانست. هر بخش از این موزه دارای حس و حالی مخصوص به خود است و برای نمونه یکی از اتاق‌ها، پر از تلویزیون‌هایی است که تصاویری پشت سر هم را نمایش می‌دهند و همچنین ملودی‌های آشنایی از آثار Radiohead به گوش می‌رسد، شاید این بازی را بتوان شیوه‌ای نو برای ایجاد موزه‌های هنر مدرن دانست.

بازی Kid A Mnesia Exhibition ریدیوهد

Kid A Mnesia Exhibition فراتر از یک بازی

موزه‌ی مجازی ریدیوهد در نگاه اول برای افرادی که این گروه را نمی‌شناسند، چندان قابل‌توجه و جالب نخواهد بود، اما Kid A Mnesia Exhibition از المان‌های به کار رفته در بازی‌های ویدیویی استفاده کرده که قطعاً هر بازی‌کننده‌ای را به خود جلب می‌کند. حرکت به سوی ستونی در وسط اتاق با پخش قطعات درام و گیتار بیس همراه است که برای عاشقان موسیقی آشنا خواهد بود. درصورتی‌که از ستون فاصله بگیرید، خواهید دید که صدای درام و گیتار محو خواهد شد و آن حس و حال عجیب چند دقیقه‌ی پیش بازخواهد گشت. این بازی پر از چنین صحنه‌های است که واقعاً هوشمندانه طراحی‌شده‌اند.

این موزه‌ی مجازی یک بازی ویدیویی سنتی نیست. خبری از هیچ دشمنی که باید با آن بجنگید نیست و همچنین مرگ نیز از بازی حذف‌شده است. تنها کارهایی که می‌توانید انجام دهید، زوم کردن روی اشیاء و همچنین حرکت در راهروها و اتاق‌های مختلف است. استفاده از لوگو ریدیوهد و تصاویری پیکسلی در سراسر محیط، باعث شده تا گاهی دید شما کمی تار شود و حالت یک روح سرگردان را داشته باشید که در دنیایی از شناخته‌ها گم شده‌اید. موسیقی که پخش می‌شود آن‌چنان برای شما آشناست که تلفیق آن با فضای ترسناک و عجیب بازی، ناخوشایند و ناراحت‌کننده خواهد شد.انگار که هیچ‌گاه آن را نشنیده‌اید.

Kid-A-Mnesia-Exhibition-Radiohead

سفری آرام به ذهنی مشوش

بازی Kid A Mnesia Exhibition پروژه‌ای خلق‌شده توسط ذهن خلاق اعضای گروه Radiohead است که علاوه بر لحظات ناخوشایند، شگفتی‌ و زیبایی را در خود جا داده است. یکی از اتاق‌ها که کاملاً با کاغذ پوشیده شده، به واسطه‌ی باد تکان می‌خورد و از بین می‌رود و دوباره خلق می‌شود؛ انگار که بخواهید موسیقی را به صورت بصری نشان دهید. یکی از جالب‌ترین بخش‌ها نیز گذران وقت با موجودی شیطانی است که در حال تماشای کنسرت‌های گروه ریدیوهد است. انگار که آن شر درون ما رفیق او می‌شود و او همان بخشی از ذهن است که عاشق این آثار دلهره‌آور است.

قبل از تجربه‌ی بازی باید بدانید که این یک موزه‌ی کاملاً مدرن و به شیوه‌ای نو است و قرار نیست به دنبال تروفی بگردید یا اینکه سریعا به پایان برسید. لازم است دقایق زیادی را در اتاق‌ها و راهروهایش سپری کنید تا طعم ایده‌های نوآورانه و انقلابی این گروه را بچشید و در عین حال از موسیقی پخش‌شده لذت ببرید در صورتی که طرفدار ریدیوهد هستید، شنیدن و تجربه‌ی دو آلبوم مهم این گروه در فرمتی جدید، فوق‌العاده لذت‌بخش خواهد بود و به شما خواهد فهماند که چطور باید یک بازی ویدیویی به سمت مدیوم هنری حرکت کند. در آخر توجه شما را به سوی صحبت‌های شاعرانه‌ی تام یورک در مورد این نمایشگاه هنری جلب می‌کنم:

رؤیای ما مرده بود
تا اینکه متوجه شدیم…
چقدر خوشایند بود اگر اصلاً وجود نداشتیم
زیرا که دیگر لازم به انطباق با قوانین عادی یک نمایشگاه نبود. یا واقعیت
حالا خیلی بهتر شد

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.