God-of-War
یحیی رحیمی

انتشار God of War برای کامپیوتر، آغازی بر پایان امپراتوری کنسول پلی استیشن

یحیی رحیمی 13 آبان 1400 10 دیدگاه
8,363 بازدید

هیچ گاه روزی که پلی استیشن 2 را خریداری کردم، از یادم نخواهد رفت. عصر چهارشنبه یک روز پاییزی بود و من تنها به عشق یک بازی، ناخواسته به دنبال ورود به جهان یکی از بهترین کنسول‌های ساخته‌شده تا به‌ آن‌ لحظه بودم. دوستم گاد آو وار را خریده بود و من با دیدن اولین غول‌آخرش، مدهوش شدم. باورم نمی‌شد چنین بازی‌ای توسط پلی استیشن 2 اجرا می‌شود. همان چند دقیقه تماشای بازی کافی بود، تا یکی از بهترین خاطرات عمرم را بسازم. انتشار God of War برای کامپیوتر یادم آورد که آن شور و هیجان آن زمان دیگر قابل توصیف نیست و صحبت در مورد پلتفرم‌ها در سال 2021 بیهوده و بی‌معنی است.

مجموعه بازی «خدای جنگ» عامل مهمی در جذب طرفداران پر و پا قرص پلی استیشن بود. بازی گاد آو وار 2 هنوز هم جزو یکی از برترین بازی‌های ویدیویی است و فکر اینکه چطور آن بازی روی کنسول PS2 اجرا می‌شد، مو به تن آدم سیخ می‌کند. ورود به دنیای وسیع GOW 3 اما مهر تاییدی بود برای هر بازی‌کننده‌ای که اگر بازی باکیفیت می‌خواهید که بار سنگین صنعت بازی را بر دوش می‌کشد، هیچ پلتفرمی بهتر از پلی استیشن، پیدا نخواهید کرد.

بازی انحصاری پلی استیشن 4

بازی انحصاری، برگ برنده‌ی سونی

پس از انتشار سومین شماره رسمی از مجموعه، سبک هک اند اسلش در حال جان باختن بود و استودیوها در حال امتحان ژانرهای نو و ایده‌های تازه بودند. تمرکز از استودیو سانتا مونیکا برچیده شد و بار سنگین مسئولیت روی دوش استودیوی ناتی‌داگ گذاشته شد. آن زمان بود که آنچارتد از راه رسید و البته لست آو آس که تجربه‌ای کاملاً نو و متفاوت برای سونی به حساب می‌آمد. انتشار این بازی‌ها با اوج گرفتن سیاست انتشار انحصاری بازی‌های پلی استیشن همراه بود و سونی به نوعی دیگر یادمان آورد که اگر بازی با کیفیت داستانی می‌خواهیم، بهتر است سراغ این پلتفرم برویم؛ زیرا این تجربه قرار نیست برای کاربران کامپیوتر و ایکس باکس ارائه شود.

پلی استیشن با شروع هر نسل، خود را با شرایط زمانه وفق داده و هنگامی‌که ریبوت God of War در نمایشگاه E3 2016‌ نمایش داده شد، فهمیدیم که این مجموعه نیز، پا در راه بازی‌های انحصاری دیگر گذاشته است. تغییر انجام‌گرفته هوشمندانه بود؛ اگرچه کریتوس همیشه نقش مهمی در بازی‌های خدای جنگ داشت، اما هیچ‌گاه شخصیت مستقل با آرزو و آمال فردی معمولی از دل آن بیرون نیامد. تنها جنگ بود و خشم و خشونت و دیالوگ‌هایی که به دشمن یادآوری می‌کرد که چند لحظه بعد، سرش را از دست خواهد داد. رو آوردن به بازی نیمه جهان‌باز با سیستم مبارزه نو و مشابه رزیدنت ایول 4، آخرین تلاش سونی برای زنده نگه‌داشتن جنگ میان پلتفرم‌ها بود.

روزهای پس از انتشار بازی پلی استیشن 4 باورنکردنی بود. طرفداران در سراسر جهان آن را محبوب‌ترین بازی عمرشان نامیدند و کم‌کم صحبت‌های بامزه و خنده‌دار در مورد شخصیت کریتوس و رابطه‌اش با آتریوس شکل گرفت؛ این همان چیزی بود که کریتوس سالها بود نیاز داشت؛ ارتباط معنی‌دار و معمولی با طرفداران. در آخر سیستم مبارزه و استفاده از تبر مخصوص، موجی از رضایت را به هم راه داشت و یادمان آورد که گاد آو وار، هنوز هم بهترین انحصاری سونی است که می‌تواند هر قشری با هر سن و سالی را به وجد آورد.

بازی God of War برای کامپیوتر

کریتوس، ماریو کنسول پلی استیشن

برای صحبت در این مورد باید ابتدا مساله‌ای را روشن کنم. یک بازی انحصاری با یک مجموعه‌ی انحصاری، متفاوت است. برای من، کریتوس همانند ماریو برای نینتندو می‌ماند، زیرا که هر کسی با دیدن این شخصیت، یاد کنسول پلی استیشن و قابلیت‌های سخت‌افزاری آن می‌افتد. این همان بازی است که می‌خواهید برای تبلیغ کنسول و کل‌کل با دوستانتان به آن اشاره‌کنید و البته که یک بعدازظهر کامل را با تهیه‌ی ویدیوهای مربوط با بازی سپری کنید. این بازی است که سونی همراه پلی استیشن 4 می‌فروشد، تا این پیام را به مصرف‌کنندگان برساند که انحصاری تنها یک بازی نیست؛ یک پلتفرم است.

کامپیوتر همیشه خانه‌ای برای ایکس باکس بوده و مایکروسافت به راحتی بازی‌های محبوب خود را برای ویندوز منتشر کرده و درنتیجه برنده‌ی اصلی گسترش بازار کامپیوتر، مایکروسافت است. هدف ردموندی‌ها از ساخت یک کنسول، قرار دادن قدرت یک کامپیوتر گیمینگ داخل جعبه‌ای کوچک است و این سیاست با معرفی سری ایکس، به بهترین شیوه خود را نشان داد. ایکس باکس اوایل تلاش می‌کرد تا بازی‌های انحصاری را برای کنسول منتشر کند و پس از مدتی آن را برای کامپیوتر در دسترس قرار دهد؛ اما این تصمیم نتیجه‌ی مورد انتظار را نداشت و این فیل اسپنسر بود که بالاخره جلوی مسیر اشتباه را گرفت و به انتشار بازی‌های باکیفیت برای کامپیوتر رو آورد.

پلی استیشن در سوی دیگر، علاقه‌ای به انجام چنین کاری نداشت. سخت است فکر کنیم چطور پلی استیشن از دل هیچ به وجود آمد و توانست دو غول بزرگ دهه‌ی 90، سگا و نینتندو را به زانو درآورد. سگا هیچ‌گاه از ضربه‌ای که خورد بهبود پیدا نکرد و نینتندو نیز تا مدت‌ها دور خود می‌چرخید تا بالاخره توانست به مسیر موفقیت بازگردد. هر چه جلوتر رفتیم، ایده‌ی انتشار بازی‌های انحصاری و شخصیت‌های انحصاری اهمیت بیشتری پیدا کرد. برچسب «تنها برای پلی‌استیشن» کافی بود تا فردی نشناخته بازی را خریداری کند؛ زیرا می‌دانست که بازی‌های انحصاری سونی هیچ‌گاه ناامیدکننده نیستند.

انتشار God of War برای کامپیوتر، پایان دوران کلاسیک

این مدل کسب و کار هنوز هم جواب می‌دهد، اما آنچه باعث شد تا صنعت بازی تکان جدی بخورد؛ افزایش قدرت سخت‌افزاری رایانه‌ها بود. کامپیوترها در نسل هشتم، بازی‌ها را به شیوه‌ای باورنکردنی و با آخرین کیفیت ممکن اجرا می‌کردند. دیگر نمی‌توانستیم بگوییم بهترین کیفیت گرافیکی توسط پلی استیشن 4 ارائه می‌شود، زیرا که کامپیوتر می‌توانست همان بازی را با فریم ریت بالا و کیفیت باورنکردنی اجرا کند. رشد پی‌سی گیمینگ به اندازه‌ای سریع بود که حتی یک سیستم متوسط نیز می‌توانست بهترین بازی‌ پلی استیشن 4 را اجرا کند. اینجا بود که فهمیدم هیچ‌گاه قرار نیست آن بهت‌زدگی موقع دیدن گاد آو وار روی پلی استیشن 2 تکرار شود.

فروش کنسول بازی دیگر سودآور نیست و اکثر کنسول‌ها با ضرر فروخته می‌شوند، اما فروش بازی و خدمات در بلندمدت، موفقیت آن سخت‌افزار را تضمین می‌کند. سؤال اصلی آن است، چرا وقتی تمامی بازی‌ها برای میلیون‌ها کامپیوتر منتشر می‌شود، سراغ خرید دستگاهی برویم که آن بازی را قرار است با کیفیت متوسط اجرا کند؟ واضح است که بازی‌های انحصاری نمرده‌اند و پلی‌استیشن 5 و ایکس‌باکس سری همچنان به عناوین مخصوص نیاز دارند؛ اما سونی نمی‌تواند از سود بازار کامپیوتر چشم‌پوشی کند.

نکته‌ی اساسی و مهم در مورد شرکت‌های بازی‌سازی آن است که سودآوری اولین و آخر هدف است. نمی‌توان انتظار داشت یک شرکت بازی‌سازی برای رضای کاربران، بازی‌هایش را برای یک پلتفرم دیگر منتشر کند؛ اگر چنین بود که سونی زودتر به فکر انتشار God of War‌ برای کامپیوتر می‌افتاد. جیم رایان، مدیر پلی‌استیشن اخیرا از تعداد فروش پایین گاد‌ آو وار گلایه کرده و باور دارد که فروش 20 میلیون نسخه از یک بازی پلی استیشن، پتانسیل آن اثر را نشان نمی‌دهد و سونی می‌تواند بازی‌های خود را به دست صدها میلیون نفر برساند. سود بیشتر می‌تواند هر قانون نانوشته‌ای را بشکند.«تنها برای پلی‌استیشن» البته برای مدتی کوتاه!

بازی God of War برای کامپیوتر

God of War کامپیوتر متفاوت با پلی استیشن

افزایش هزینه‌ی تولید بازی‌ها و همچنین کاهش چرخه‌ی عمر کنسول‌ها و پیشی گرفتن قدرت کامپیوتر نسبت به کنسول، باعث شده تا سونی بیش از قبل به فکر انتشار بازی‌هایش برای کامپیوتر بیفتد. انتشار بازی God of War برای کامپیوتر، بزرگ‌تر از انتشار عناوین قبلی مانند Days Gone برای کامپیوتر است؛ زیرا که این اتفاق، به معنی ورود کریتوس به پلتفرمی تازه است. مانند این است که نینتندو بازی ماریو را برای ایکس باکس یا پلی استیشن منتشر کند، این اندازه بزرگ و انقلابی.

انتشار گاد آو وار برای کامپیوتر بدین معنی است که این بازی از قالب سخت‌افزار محدود پلی‌استیشن بیرون آمده و قرار است آخرین فریم ریت و رزولوشن را با فناوری‌های گرافیکی مانند DLSS ارائه دهد. همین بهانه‌‌ای شده است تا سونی برچسب PlayStation PC را معرفی کند و تجارت خود را به مرزهای تازه‌ای بکشاند و نشان دهد که پلی‌استیشن دیگر یک کنسول بازی نیست. نه‌تنها کامپیوتر برنده‌ی نبرد پلتفرم‌ها از لحاظ سخت‌افزاری است، بلکه برترین بازی‌های روز را هم دریافت کرده است. بحث در مورد قدرت پی‌سی بیهوده خواهد بود، زیرا که گاد آور وار که مهر تائید پلی‌ استیشن به حساب می‌آمد، قرار است تجربه‌ی بهتری روی کامپیوتر ارائه دهد. کنار روید که پی‌سی گیمینگ، امپراتور جدید است!

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

بازی God of War چه زمانی برای کامپیوتر منتشر می‌شود؟

بازی God of War روز 24 دی‌ماه برای کامپیوتر عرضه خواهد شد.

۱
نسخه کامپیوتر God of War چه تفاوتی با کامپیوتر دارد؟

نسخه کامپیوتر God of War هیچ محدودیتی از لحاظ فریم ریت و وضوح و اندازه صفحه نمایش ایجاد نمی‌کند و همچنین گرافیک بهتری نسبت به PS4 ارائه خواهد داد.

۲
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 10 دیدگاه
  • Avatar

    great wariror

    مهمان

    نسخه های 1 تا 3 خبری نیست که منتشر میشن یا نه برای pc ?

    پاسخ دهید
    • یحیی رحیمی

      یحیی رحیمی در پاسخ به great wariror

      نویسنده

      خیر این بازی‌ها برای کامپیوتر منتشر نمیشن

  • Avatar

    مهدی بابایی

    مهمان

    فکر کنم یکی از مدیران سونی ایرانی باشه، رفته گفته بیایید اینارو بزنسم رو پی سی پول دربیاریم، بعد چندسال که دیسک به عنوان انحصاری فروختیم حالا به پی سی بازاهم بفروشیم پولشون رو بگیریم
    ولی سونی کلاس انحصاری بودن بازی های هورایزن و دیزگان و گاد اف وار رو خراب کرد

    پاسخ دهید
  • Avatar

    Bahram

    مهمان

    اگه این اتفاق زوتر میفتاد من پولمو به ps5 نمیدادم میرفتم pc رو ارتقاء میدادم

    پاسخ دهید
    • Avatar

      محمد جواد در پاسخ به Bahram

      مهمان

      نکن اسپایدر من 2 ومورتال کمبت روی ps5میاد حتی گاد اف وار رگناروک هم روی ای نکنسول میاد دی ال سی هورایزن همینطور و برای ps4هم نمیاد

  • Avatar

    صادق

    مهمان

    وقتی خدای جنگ ۲۰۱۸ برای PC منتشر بشه PC بازها برای بازی راگنارک علاقه مند میشن و برای تجربه کردن اون باید ps بخرن این دلیل اصلی انتشار این بازی برای PC بود.

    پاسخ دهید
  • Avatar

    اردشیر بابکان

    مهمان

    به مار چپ ضحاک
    ما خودمون رستم داریم و نیازی به قهرمانی درنده و پلیدی به مانند کریتوس نداریم

    پاسخ دهید
  • Avatar

    مانی

    مهمان

    حرف شما رو قبول دارم کارشون از طرفی نابود کردن برند پلی استیشن بود اما از اون طرف در امد بیشتر برای خودشون و همچنین یک خبر خوب برای pc پلیر ها بود متاسفانه مزیت هاش بیشتر از معایبشه و من که پلی اساسن دارم کمی ناراحت شدم اما چه میشه کرد

    پاسخ دهید
    • Avatar

      Sobhan در پاسخ به مانی

      مهمان

      نه دوست عزیز این کار فقط مزیت داشته و نه هیچ معایبی
      خب اول اینو بگم که فقط نسخه بهتر گاد آف وار 4 قراره برای پی سی و پلی استیشن 5 بیاد، شما اگر بازی رو روی پی اس 4 خریده باشید میتونید به رایگان روی پی اس فایو هم بازی کنید (نسخه جدید رو) و حتی اگر نخریده باشید در اشتراک ماهی 5 دلار میتونید اون رو بازی کنید. پس دارندگان کنسول هیچ ضرری نکردن.
      نکته دوم: وقتی برای پی سی عرضه بشه حتی اگر روز انتشار هم کرک بشه جز توی ایران که قیمت دلار سر به فلک ها گذاشته اکثرا بازی رو خریداری میکنن. پس سونی از نظر مالی سود میکنه و پلیر پی سی هم از بازیش سود میکنه و خدا میدونه چه فن بوی هایی تازه میفهمن وقتی میگن قدرت پلی استیشن به بازیاشه چی میگن. پس خرید پی اس فایو هم بیشتر میشه بدون شک (برای بازی گاد آف وار 5 حداقل)
      خب تا اینجا که نه پیسی باز ضرر کرد نه پی اس باز نه سونی و حتی فن بوی ها به راه راست هدایت شدند و علاقه به شرکت محبوب بازی سازی (سینگل پلیر) بیشتر شد.
      عقیده من از این موضوع

  • Avatar

    ناصر اسدی

    مهمان

    بی‌شک pc گیمینگ برترین و این برتری بیشتر هم خواهد شد. و این فرصتی میتونه باشه برای صنعت زیرنویس بازها در داخل که تازه راه افتاده و هر کس از همین ابتدا بتونه جای خودش رو مشخص کنه در آیتده تبدیل به یک برند معتبر میشه.

    پاسخ دهید