برترین بازی‌ های Far Cry
علی ناجی مقدم

رتبه‌ بندی مجموعه بازی Far Cry از بدترین تا بهترین

علی ناجی مقدم 28 مهر 1400 11 دیدگاه
9,356 بازدید

سری بازی‌ Far Cry از ساخته‌های شرکت بزرگ Ubisoft را می‌توان یکی از محبوب‌ترین عناوین شوتر اول‌شخص دانست که به دلیل آزادی عمل زیادی که در اختیار بازیکن قرار می‌دهد، محبوبیتش را کسب کرده است. تلفیق سبک Sandbox با شوتر اول‌شخص برای اولین بار در این سری اتفاق افتاد. عبارت Sandbox به معنای زمین بازی شنی کودکان بوده و در بازی‌های ویدیویی اشاره به همان آزادی عمل بازیکن دارد که از همان ابتدا مختار است هر طور که می‌خواهد در مراحل و دنیایی جهان‌باز پیشروی کند. در این مطلب به رتبه بندی بازی Far Cry از بدترین تا بهترین خواهیم پرداخت.

برترین بازی‌ های Far Cry

حال که شماره جدید این سری محبوب با نام Far Cry 6 منتشر شده، بد نیست نیم‌نگاهی به تمامی شماره‌های پیشین این سری انداخته و با توجه به جوانب مختلف آن‌ها را به ترتیب از پایین به بالا رتبه‌بندی کنیم. هرچند نظرها می‌تواند متفاوت باشد اما عواملی مانند نمره نقدها و میزان محبوبیت میان کاربران در این رتبه‌بندی مؤثر بوده بر اساس یک نتیجه‌گیری عمومی این فهرست تهیه شده است.

رتبه‌بندی بازی Far Cry

12- Far Cry Vengeance

در ابتدای مطلب رتبه بندی بازی Far Cry‌ به اثری ناشناخته می‌رسیم. شاید بسیاری از شما اصلاً نام این شماره از بازی را نیز نشنیده باشید. این بازی در اصل یک بازسازی از عنوان Far Cry Instincts برای پلتفرم نینتندو Wii بود. نکته جالب این است که خود بازی Far Cry Instincts نیز بازسازی اولین شماره Far Cry محسوب می‌شد و در واقع Vengeance یک بازسازی در دل بازسازی دیگر بود. همین موضوع در کنار تمامی مشکلات پورت کردن به پلتفرم Wii باعث شد که تجربه‌ای ناامیدکننده برای مخاطبان رقم بخورد. علاوه بر پسرفت درزمینهٔ گرافیک، مشکل بودن کنترل‌های بازی برای این پلتفرم از عوامل دیگر عدم موفقیتش بود. هرچند تلاش استودیو Ubisoft برای پورت کردن بازی برای کنسول نینتندو شایان تحسین است اما نتیجه آن چنگی به دل نزد.

Far Cry Instincts: Evolution

11- Far Cry Instincts: Evolution

این بازی به‌عنوان یک بسته الحاقی برای Instincts منتشر شد و در همان قالب کلاسیک محتوای جدیدی را در اختیار بازیکنان قرار داد. اضافه شدن بخش داستانی جدیدی که از عنوان اصلی کوتاه‌تر بود در کنار سلاح‌ها و وسایل نقلیه جدید از ویژگی‌های بارز این بسته الحاقی بود. همچنین بخش چندنفره بازی بسیاری از بازیکنان را تا مدتی طولانی سرگرم نگه داشت اما عدم پشتیبانی نسخه Xbox 360 از نسخه‌های قدیمی کنسول اول Xbox بسیاری از نقشه‌های محبوب و معروف آن به فراموشی سپرده شد. با تمامی این تفاسیر، Evolution محتوایی جدید را در قالب کلاسیک Far Cry در اختیار طرفدارانش قرار داد.

رتبه‌ بندی بازی Far Cry

10- Far Cry Instincts

شماره اول فارکرای درزمینهٔ گرافیک و طراحی نقشه و مراحل بسیار انقلابی ظاهر شد و همین موضوع اجراشدن آن برای نسل ششم از کنسول‌ها را تقریباً غیرممکن کرده بود. تلاش برای اجرای این بازی بر روی سخت‌افزارهای قدیمی آن نسل امری بیهوده بود و به همین دلیل استودیو Ubisoft تصمیم بر ساخت نسخه‌ای از بازی کرد که برای اجرا روی این کنسول‌های قدیمی بهینه‌سازی شده باشد. بازی Far Cry Instincts نتیجه همین پروژه بود که در سال 2005 منتشر گردید. هرچند از لحاظ گرافیکی بازی حرفی برای گفتن در مقابل شماره اصلی Far Cry نداشت و حالت جهان‌باز مراحل و نقشه‌های بزرگ نیز حذف شده بودند اما تجربه مناسبی برای بسیاری از مخاطبان که همچنان با کنسول‌های قدیمی سر می‌کردند را رقم زد. علاوه بر سلاح‌های جدید، بخش چندنفره جذاب بازی از دیگر ویژگی‌های مثبتش بود که آن را به یک عنوان شوتر قابل‌قبول برای کنسول Xbox تبدیل کرد.

بازی Far Cry Instincts: Predators

9- Far Cry Instincts: Predators

رتبه بندی بازی Far Cry را نمی‌توان بدون قید کردن تمام عناوین فرعی ادامه داد.این بازی که به‌صورت انحصاری برای کنسول Xbox 360 منتشر شد، هر دو شماره از سری Instincts را در دل خود جای داده بود تا تجربه کاملی را از آن‌ها در اختیار طرفداران قرار دهد. با وجود اینکه این بازی بر روی کنسول قدرتمندتری اجرا می‌شد، از لحاظ گرافیکی چندان فرقی با شماره‌های قبلی نداشت و از این حیث بسیاری را ناامید کرد. اما گیم پلی و سایر عناصر موجود در بازی بی‌نقص و قدرتمند ظاهر شدند و تا حدودی توانستند در رستگاری این عنوان نقش مهم بازی کنند. Predators پاسخ Ubisoft به هوادارانی بود که می‌خواستند سری Instincts را بر روی کنسول جدید Xbox 360 تجربه کنند.

رتبه‌ بندی بازی Far Cry

8- Far Cry

تمام ماجرا از شماره اول شروع شد و شمع نخستین را این بازی روشن کرد که منجر به تولد یک سری موفق در ژانر شوتر اول‌شخص گردید. همکاری دو استودیو Ubisoft و Crytek برای ساخت این بازی باعث پدید آمدن یک انقلاب درزمینهٔ گرافیکی گردید که در همان زمان انتشار، سیستم بسیاری از کاربران را به چالش کشاند. علاوه بر گرافیک خیره‌کننده بازی، وجود آزادی عمل بالا و فاصله گرفتن از روند خطی کلاسیک که در بسیاری از بازی‌های شوتر اول‌شخص وجود داشت، تمایز Far Cry را بیش از پیش نشان می‌داد. لوکیشن‌های موجود در بازی جزایر استوایی زیبا و جنگل‌های سرسبز و انبوهی بودند که می‌توانستید توسط وسایل نقلیه مختلفی در آن‌ها گشت‌وگذار کنید. شلیک با سلاح‌های مختلف و گیم پلی اکشن و سریع بازی هم الهام‌بخش تغییرات مهمی برای تمامی عناوین شوتر اول‌شخص گردید.

بازی فارکرای

7- Far Cry: New Dawn

بازی Far Cry New Dawn را هم می‌توان عنوانی مستقل دانست و هم دنباله‌ای برای شماره پنجم. داستان New Dawn بر مبنای یک پایان متفاوت برای شماره پنجم شکل گرفته که در آن شخصیت منفی داستان به هدفش رسیده و سرزمین Hope County به یک منطقه پساآخرالزمانی تبدیل می‌شود. شما نقش شخصیتی به اسم کاپیتان را بازی می‌کنید که مأموریتش محافظت از مردم و مقرهای مختلف در برابر یک زوج دوقلو و دیوانه است. تمامی عناصر کلاسیک سری Far Cry در این عنوان نیز حضور داشته که از جمله آن‌ها می‌توان به تصرف پایگاه‌های مختلف، مأموریت‌های اصلی و فرعی متنوع و نقشه‌ای بزرگ برای گشت‌وگذار آزادانه اشاره کرد. علاوه بر این اضافه شدن سبک و سیاق آخرالزمانی در قالبی متفاوت به دنیای New Dawn از دیگر ویژگی‌های منحصربه‌فردش است.

با وجود اینکه ارتباط نزدیکی بین این بازی و شماره پنجم سری وجود دارد؛ اما اگر حتی هیچ ایده‌ای از داستان Far Cry 5 هم نداشته باشید، می‌توانید از این بازی لذت ببرید. طرفداران شماره پنجم هم که به شخصیت اصلی بازی علاقه‌مند شده بودند، از دیدن دنیایی پساآخرالزمانی که حاصل اهداف او بوده قطعاً لذت خواهند برد.

بازی Far Cry 2

6- Far Cry 2

پس از جدا شدن مسیر Crytek و Ubisoft شماره دوم این سری راه متفاوتی را پیش گرفت و به‌شدت موفق ظاهر گردید. بسیاری از مکانیک‌های موجود در سری Far Cry از همین شماره دوم پیاده‌سازی شدند. اول از همه بازیکنان از جزیره‌های سرسبز و استوایی و جنگل‌های انبوه، به محیط صحرایی آفریقا منتقل شدند که تغییر بزرگی محسوب می‌شد. علاوه بر نقشه‌ای بزرگ برای گشت‌وگذار، مکانیک تسخیر پایگاه دشمن و داشتن یک همراه برای مبارزه ابتدا در این بازی پایه‌گذاری گردید. همچنین طراحی آتش و گسترش آن در Far Cry 2 هنوز هم یکی از واقع‌گرایانه‌ترین سبک‌ها را دارد.

یکی دیگر از ویژگی‌های بارز Far Cry 2 که آن را متمایز می‌کرد، چالش‌های فراوانی بود که بر سر راه بازیکن قرار می‌داد. محیط وحشی و ناامن آفریقا با هیچ‌کس شوخی نداشت و مملو از خطرهای کشنده بود. برای مثال شبه‌نظامیانی که همواره آماده به شلیک بودند، پشه مالاریا و همچنین خراب شدن سلاح‌ها و یا گیرکردن آن‌ها همگی از جمله چالش‌هایی بود که با آن‌ها در گیم پلی بازی روبه‌رو می‌شدید. به‌جز این، وجود چرخه روز و شب، مسیریابی واقع‌گرایانه در نقشه توسط GPS و انیمیشن‌هایی مانند جا انداختن دست و یا خروج گلوله با چاقو برای بازیابی سطح سلامتی، جایگاه ویژه‌ای را در اختیار شماره دوم سری Far Cry قرار داد که هنوز هم از آن تحسین می‌شود.

رتبه‌ بندی بازی Far Cry

5- Far Cry 5

تا قبل از شماره پنجم، تمامی شماره‌های سری Far Cry در مکان‌هایی خاص و کم‌نظیر جریان داشتند. از جزیره‌های استوایی گرفته تا قاره آفریقا و سرزمین‌های کوهستانی در نزدیکی هیمالیا. استودیو Ubisoft در شماره پنجم تصمیم گرفت مکانی متفاوت و بومی‌تری را در اختیار بازیکنان قرار دهد و به همین دلیل، بخش‌های غربی ایالات‌متحده را برگزید. با این حال تمامی عناصر اصلی سری Far Cry مانند یک شخصیت منفی کاریزماتیک و به‌یادماندنی، تعداد زیادی دشمن تادندان‌مسلح، وسایل نقلیه زمینی، هوایی و دریایی و نقشه‌ای بزرگ در سبک جهان‌باز که در آن می‌توانید انواع فعالیت‌های اصلی و فرعی را انجام دهید، حضور داشتند.

بازی Far Cry 5 به همان سرنوشت شماره چهارم دچار شد و در مقایسه با شماره سوم که شاهکار محسوب می‌شود، چندان حرفی برای گفتن نداشت. از لحاظ گرافیکی نمی‌توان چشم‌نواز بودن بازی را انکار کرد و تنوع مأموریت‌های اصلی و فرعی و همچنین سلاح‌هایی که هرکدام قابلیت شخصی‌سازی و ارتقا دارند نیز به سرگرم‌کننده بودن بازی کمک شایانی کرده، با این حال بسیاری از فرمول همیشگی Ubisoft خسته شده بودند و توجه لازم را خرج این شماره نکردند.

Far Cry: Blood Dragon

4- Far Cry: Blood Dragon

Blood Dragon در اصل یک بسته الحاقی برای شماره سوم سری فارکرای بوده که توانست موفقیت بسیار زیادی را به دست آورد. سبک و سیاق Blood Dragon هیچ ارتباطی با عنوان اصلی نداشته و کاملاً انقلابی عمل کرد. این بازی پاسخی به هواداران فیلم‌های علمی تخیلی دهه 80 بود که می‌خواستند یک عنوان شوتر اول‌شخص را با همین سبک و سیاق در دنیای Far Cry 3 تجربه کنند. گیم پلی بازی کاملاً بر مبنای موتور شماره سوم طراحی شده اما حالتی آینده‌گرایانه به خود گرفته و مملو از نورهای نئون رنگارنگ، سلاح‌های لیزری ارتقا رباتیک کاراکتر اصلی است. با تجربه این عنوان، اشاره‌های زیادی به فیلم‌های معروف مانند Terminator، The Predator، Robocop و Tron در آن خواهید یافت. قطعاً اگر به فیلم‌های علمی تخیلی و اکشن علاقه دارید، از تجربه Blood Dragon لذت می‌برید.

Far Cry Primal

3- Far Cry Primal

پس از انتشار شماره چهارم سری فارکرای، بسیاری از تکراری شدن آن انتقاد کردند و تقاضا برای ارائه چیز متفاوتی بر مبنای همین قالب بیشتر شد. پاسخ استودیو Ubisoft به این موضوع، انتشار بازی Far Cry Primal بود که کاملاً مسیر بازی را تغییر داد و بازیکنان را به عصر حجر بازگرداند. این بار باید در نقش انسان‌های اولیه، ماجراجویی خود را آغاز کرده و در دنیای خطرناک و وحشی آن دوران برای بقا تلاش می‌کردید. سازندگان حتی یک زبان تکلم ابداعی نیز در این بازی معرفی کردند تا درک این دنیای ماقبل تاریخ برای بازیکن ملموس‌تر باشد. به دلیل جریان داشتن بازی در عصر حجر، سلاح‌های موجود نیز به نیزه، چماق و تیرکمان خلاصه می‌شد و همچنین عناصری مانند ساخت‌وساز و محافظت در برابر شرایط سخت برای بقا در گیم پلی پیاده‌سازی شده بود.

یکی دیگر از مکانیک‌های جذاب موجود در Far Cry Primal، امکان رام کردن حیوانات وحشی مختلف بود که پس از انجام موفق آن در کنار شما مبارزه کرده و همراهتان می‌شدند. تجربه سوارشدن بر پشت یک ببر بزرگ یا ماموت، از آن دسته تجربیاتی است که فقط در Far Cry Primal می‌توانید داشته باشید. تغییر ناگهانی مسیر بازی اقدامی جسورانه توسط Ubisoft بود که از دید کاربران نیز تحسین شد و جایگاه محبوبی به Far Cry Primal بخشید.

Far Cry 4

2- Far Cry 4

مشخص است که استودیو Ubisoft تلاشی برای تغییر فرمول موفق خود در شماره چهارم نبود و تمام ویژگی‌های این بازی را بر مبنای همان اصول همیشگی پایه‌گذاری کرد. با وجود این هنوز هم شماره چهارم یکی از محبوب‌ترین عناوین در سری Far Cry است و بسیاری از تجربه آن خاطرات به‌یادماندنی‌ای ساخته‌اند. شهر Kyat که در محل نپال و کوهستان هیمالیا قرار داشت تجربه‌ای متفاوت و چشم‌نواز را در اختیار بازیکنان قرار داد که مملو از ماجراهای پرمخاطره و جذاب بود. سبک کوهستانی منطقه گیم پلی بازی را تحت تأثیر قرار داده و بازیکن دائم باید با بالارفتن از محل‌های مختلف و کوه‌ها، به منطقه موردنظر مأموریت می‌رسید.

معرفی لباس Wingsuit هم اولین بار در این شماره انجام شد و گشت‌وگذار محیط‌های زیبای این بازی را لذت‌بخش‌تر و مهیج‌تر کرد. علاوه بر این، حجم بالای فعالیت فرعی، سوارشدن بر پشت فیل‌های غول‌پیکر و نابود کردن مقر دشمنان به کمک آن‌ها از دیگر ویژگی‌های مثبت بازی Far Cry 4 بود. تنها نکته‌ای که چندان چنگی به دل نمی‌زد، بخش داستانی و شخصیت منفی داستان بود که به دلیل فوق‌العاده بودن Vaas در شماره سوم این امر دور از انتظار نیست.

رتبه بندی بازی Far Cry

1- Far Cry 3

هرچند شماره اول و دوم فارکرای هر کدام پایه‌ای محکم برای این سری محسوب می‌شوند، اما بنیان اصلی را Far Cry 3 پایه‌گذاری کرد و حتی پس از گذشت 6 سال از انتشارش، هنوز هم سایر عناوین این سری را زیر سایه خود پوشش می‌دهد. شماره سوم فارکرای تمامی عناصر موفق موجود در این سری را در سطحی بالاتر و با جزییاتی بیشتر ارائه داد. نقشه بازی گسترده‌تر شد و آزادی عمل بازیکن حرف اول را می‌زد. همچنین حیات‌وحش نقش مهمی را برای پیشروی بازی می‌کردند و شکار به یک عنصر مهم تبدیل گردید. علاوه بر این مکانیک‌های جدیدی مانند درخت قابلیت‌ها، افزایش سطح Level و قابلیت پناه گرفتن پشت اشیاء برای اولین بار در این شماره معرفی گردید.

اما با تمام این تفاسیر، مهم‌ترین عامل محبوبیت شماره سوم Far Cry و قرارگیری در رتبه اول این فهرست، شخصیت منفی‌اش است. کاراکتر Vaas هنوز هم یکی از به‌یادماندنی‌ترین شخصیت‌های منفی در تاریخ بازی‌های ویدیویی محسوب می‌شود. شخصیت‌پردازی او بسیار عمیق و جذاب بوده و تلفیقی از یک فرد کاریزماتیک و روانی را درونش مشاهده خواهید کرد که تا مدت‌ها در ذهن شما باقی می‌ماند. همین فوق‌العاده بودن Vaas باعث شده تا سایر کاراکترهای منفی در طول این سری محبوب، در مقابلش حرفی برای گفتن نداشته باشند.

سخن نهایی

سری بازی‌ فارکرای با ادامه دادن یک فرمول کلاسیک و موفق عناوین متعددی را در سبک شوتر اول‌شخص پدید آورده است. هرچند شاید از دید بسیاری، این عدم‌تغییر و پایبند بودن به اصول منجر به تکراری شدن آن شده، با این حال هنوز هم افراد زیادی از گشت‌وگذار آزادانه در دنیای وسیع Far Cry لذت می‌برند. با توجه به اینکه شماره ششم بازی نیز به اصول پایبند مانده و Ubisoft تلاشی برای ارائه نوآوری در آن نکرده، باید دید در آینده، این سری چه مسیری را طی می‌کند زیرا مشخص است که این سبک تا ابد نمی‌تواند پاسخگوی تنوع‌طلبی مخاطبان باشد. حال که به پایان مطلب رتبه بندی بازی Far Cry‌ رسیدیم، می‌توانید نظر خود را در مورد مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

برترین شماره سری Far Cry کدام است؟

بازی Far Cry 3

۱
ویژگی‌های اصلی سری Far Cry چیست؟

ارائه سبک تلفیقی جهان‌باز و شوتر اول‌شخص، آزادی عمل زیاد بازیکن و وجود شخصیت‌های منفی کاریزماتیک

۲
به‌یادماندنی‌ترین شخصیت منفی سری Far Cry کدام است؟

کاراکتر Vaas در شماره سوم سری Far Cry

۳
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 11 دیدگاه
  • Avatar

    دانیال

    مهمان

    به نظرم از نظر داستان همچنان نسخه 3 ولی از نظر گیم پلی و گرافیک و سبک بازی قطعا نسخه 6 رو دست همه نسخه ها بود که داستانشم اصلا نمیشد بهش ضعیف گفت … در ضمن نویسنده داستان نسخه 6 یه فرد ایرانیه و به همین خاطره که دیکتاتوری توی این نسخه خیلی شباهت به ایران داره (توی اینترو بازی افتادن مجسمه کاستیو دقیقا از صحنه ی پایین کشیدن مجسمه شاه الهام گرفته شده )
    بازیگر شخصیت vass هم که اگه نمیشناسیدش اسمش مایکل ماندو هست و توی 6 با عنوان بمبه حضور داشت

    پاسخ دهید
  • Avatar

    علیرضا

    مهمان

    فارکرای ۶ من بازی کردم داستانش -1
    گرافیک 20
    جزییات 20
    هوش مصنوعی 0
    و به طور کلی یه بازی متوسط نهایت نمره ای که میشه بهش داد 14/5
    و در سایت میتونه جایه فارکرای بلود دراگون رو بگیره.

    پاسخ دهید
    • Avatar

      رادان در پاسخ به علیرضا

      مهمان

      این بازی معرکه ست تمومش کردم و داستان جالبی داره

  • Avatar

    عارف

    مهمان

    ناموسا در حق فارکرای 5 نامردی کردین یک نبود باید حداقل دو میشد

    پاسخ دهید
    • علی ناجی مقدم

      علی ناجی مقدم در پاسخ به عارف

      نویسنده

      قطعا دیدگاه‌های متفاوتی وجود داره ولی این فهرست بر اساس میانگین نظر طرفداران و نمرات نقد مرتب شده و شکلی عمومی داره بیشتر

  • Avatar

    DM

    مهمان

    عالی بود
    دوستان عزیزی که میگید چرا فار کرای ۶ داخل لیست نیست دلیلش این هست که فارکرای ۶ هنوز یک ماه نشده گه اومده دو هفته است که اومده باید حداقل ۳ یا ۴ ماه بگذره تا بشه نظر نسبتا کاملی راجب بازی داد

    پاسخ دهید
    • علی ناجی مقدم

      علی ناجی مقدم در پاسخ به DM

      نویسنده

      ممنون از نظر شما

  • Avatar

    cc

    مهمان

    6 چیشد پس اون کجاس

    پاسخ دهید
    • علی ناجی مقدم

      علی ناجی مقدم در پاسخ به cc

      نویسنده

      هدف رتبه‌بندی شماره‌های پیشین بوده و Far Cry 6 به دلیل اینکه تازه منتشر شده داخل لیست لحاظ نشده.

  • Avatar

    BM

    مهمان

    پس فارکرای 6 چی؟
    چرا تو رده بندی نبود

    پاسخ دهید
    • علی ناجی مقدم

      علی ناجی مقدم در پاسخ به BM

      نویسنده

      به دلیل زمان کمی که از انتشار بازی گذشته هنوز نمیشه کامل راجع بهش نظری داد و به همین دلیل داخل لیست بهش اشاره نشده