پرفروش ترین بازی های ویدیویی تاریخ
علی ناجی مقدم

پرفروش ترین بازی های ویدیویی تاریخ

علی ناجی مقدم 31 شهریور 1400 بدون دیدگاه
4,095 بازدید

صنعت بازی‌های ویدیویی همیشه درگیر اعداد و ارقام بوده و خواهد بود. دهه 90 میدان نبرد دو ابرشرکت SEGA و Nintendo و امروز جنگ میان پلتفرم‌های مختلف وجود دارد و استودیوهای بزرگ دائم در حال تلاش هستند تا عناوینی پرفروش را راهی بازار کرده و به سود و منفعت بزرگی دست پیدا کنند. زمانی که تمرکز اصلی بر کیفیت محتوا و فروش می‌شود، این سؤال پیش می‌آید که در این صنعت قدیمی و گسترده، کدام عناوین می‌توانند لقب پرفروش ترین بازی های تاریخ را به خود اختصاص دهند؟

10 بازی پرفروش تاریخ

برای پاسخ به این سؤال باید چندین فاکتور مختلف مانند اخبار منتشرشده، گزارش‌های مالی، مصاحبه‌ها و چیزهای دیگری را بررسی کرد تا فهرستی دقیق به دست آید. در این مطلب، 10 عنوان را که می‌توان به ترتیب پرفروش ترین بازی های تاریخ دانست معرفی خواهیم کرد. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که بسیاری از بازی‌های این فهرست به‌صورت باندل همراه کنسول‌ها ارائه شده‌اند.

همچنین بازی‌های رایگانی مانند Fortnite و یا League of Legends در فهرست حضور ندارند زیرا با وجود اینکه بازیکنان مبالغ بسیار بالایی را برای محتوای درون بازی به سازندگان آن‌ها پرداخت می‌کنند، ماهیت اصلی بازی رایگان است.

پرفروش ترین بازی های تاریخ

10- Mario Kart 8 Deluxe- میزان فروش بیش از 33 میلیون نسخه

این بازی در سال 2017 برای پلتفرم Nintendo Switch منتشر شد و همچنان یکی از پرفروش ترین بازی ها برای این کنسول دستی محسوب می‌شود. تجربه یک بازی مسابقه‌ای در سبک آرکید درون دنیای سری محبوب Mario برای بسیاری لذت‌بخش بود و به‌سرعت جایگاه این بازی را در نقطه‌ای دست‌نیافتنی مستحکم کرد. گیم پلی مهیج، گرافیک کارتونی و رنگارنگ و همچنین تنوع کاراکترها و اتومبیل‌های مسابقه‌ای که همگی در کنار سبک آرکید و کلاسیک آن شکل گرفته بود،

میزان فروش بالای این بازی را توجیه می­کند. از دیگر ویژگی‌های مهم بازی روان اجراشدن و بهینه‌سازی آن برای Nintendo Switch بود که باعث شد دارندگان این کنسول یک عنوان مهیج و سرگرم‌کننده در اختیار داشته باشند. لازم به ذکر است عنوانAnimal Crossing: New Horizon با فروش 31 میلیون نسخه رقیب اصلی این بازی است.

Red-Dead-Redemption-2

9- Red Dead Redemption 2- میزان فروش بیش از 36 میلیون نسخه

بازی Red Dead Redemption 2 جدیدترین عنوان، در این لیست است و شاهکاری از استودیو Rockstar بوده که دنیای غرب وحشی را به زیبایی هرچه‌تمام‌تر در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد. گرافیک زیبا، دنیایی وسیع در سبک جهان‌باز و داستانی سرگرم‌کننده و عمیق که کاراکترهایی به‌یادماندنی را به بازیکن معرفی کرد؛ همگی از عوامل موفقیت این بازی هستند.

همچنین حضور عناصر واقع‌گرایانه غرب وحشی باعث می‌شد که به‌خوبی حس و حال فضای آن را درک کرده و ساعت‌ها در ماجراجویی‌های موجود در بازی غرق شوید. بدون شک فروش بیش از 36 میلیون نسخه شایسته این عنوان است و نشان می‌دهد استودیو Rockstar در ساخت چنین سبکی، همواره استادانه عمل می‌کند.

پرفروش ترین بازی های تاریخ

8- Mario Kart Wii- میزان فروش بیش از 37 میلیون نسخه

باید به حضور عناوین منتشرشده توسط Nintendo در این لیست عادت کنید. بازی Mario Kart Wii در سال 2008 برای کنسول Nintendo Wii منتشر شد و تا به امروز، دومین بازی پرفروش این کنسول محسوب می‌شود. تجربه یک بازی اتومبیل‌رانی با کنسول Wii که با تأکید بر فرمان‌های حرکتی بازیکن، انقلابی را در صنعت کنسول‌ها به وجود آورد برای بسیاری لذت‌بخش بود.

حضور در دنیای Mario هم به این امر قدرت بیشتری بخشید و باعث شد بسیاری از بازیکنان در هیجان بی‌حدومرز دنیای رنگارنگ مسابقات غرق شوند. اینکه این بازی به دلیل سبک کارتونی‌اش برای طیف سنی گسترده‌تری مناسب بود، در فروش بالای آن بی‌تأثیر نیست. تنوع کاراکترها، اتومبیل‌های مسابقه‌ای و همچنین حالت‌های مختلف برای بازی کردن، از دیگر ویژگی‌های مثبت این بازی است.

Super-Mario-Bros

7- Super Mario Bros- میزان فروش بیش از 40 میلیون نسخه

شاید بسیاری از شما بازی Super Mario Bros را با نام قارچ‌خور بشناسید! مسیر موفق سری Mario با همین عنوان آغاز شد و کاراکترهای این دنیا را به بازیکنان جهان معرفی کرد. انتشار بازی در سال 1985 و برای پلتفرم‌ NES که سیستم انحصاری نینتندو بود، Game Boy و Virtual Console صورت گرفت.

شاید اگر اطلاعات دقیق‌تری از میزان نسخه‌های فروخته‌شده برای Virtual Console در دسترس باشد، جایگاه این عنوان یک پله بالاتر رفته و تعداد نسخه‌های فروخته‌شده بیش از 50 میلیون عدد باشد اما این اطلاعات چندان دقیق نیست. این بازی اصیل‌ترین تجربه از سبک پلتفرمر دوبعدی بوده و تنوع مراحل، چالش‌برانگیز بودن و کاراکترهای جذابی که معرفی کرد همه منجر به این شد که به یکی از محبوب‌ترین و به‌یادماندنی‌ترین بازی‌های ویدیویی تاریخ تبدیل شود و مسیر را برای ادامه دادن سری Mario هموار کند.

Pokemon-Red

6- Pokemon Red/Blue/Green/Yellow- میزان فروش بیش از 45 میلیون نسخه

به شماره بعدی از فهرست پرفروش ترین بازی های تاریخ می‌رسیم. یکی دیگر از عناوین پرفروش Nintendo که در چندین نسخه مختلف منتشر شد سری Pokemon است. در زمان انتشار در سال 1996 که به‌صورت انحصاری در ژاپن صورت گرفت، دو نسخه Red و Green در دسترس بود و سایر مناطق نسخه Red و Blue را تجربه کردند. نسخه Yellow که به‌نوعی نسخه ویژه بازی محسوب می‌شد در سال 2000 مسیر این سری را ادامه داد.

با وجود اینکه آمار دقیقی از فروش این سری در دسترس نیست اما ترکیب همین چهار نسخه موجود در بازی، فروش بیش از 45 میلیون عدد از آن‌ها را نشان می‌دهد. سری Pokemon هم در صنعت بازی‌های ویدیویی و هم در سریال‌های کارتونی جایگاه ویژه‌ای داشته و انتشار این بازی، طرفداران بی‌شماری را برای آن دست‌وپا کرد.

PUBG

5- Player Unknown’s Battlegrounds- میزان فروش بیش از 70 میلیون نسخه

قطعاً با بنیان‌گذار سبک بتل رویال مدرن در بازی‌های ویدیویی آشنا هستید؛ این بازی در سال 2017 با نام اختصاری PUBG منتشر شد و به‌سرعت محبوبیت زیادی را به دست آورد. PUBG یک مکانیک ساده را توسعه داد و به همین دلیل توانست توجه بسیاری از بازیکنان را در سراسر دنیا به خود جلب کند.

ژانر بتل رویال که در آن تعداد زیادی بازیکن در نقشه‌ای بزرگ رها شده و با پیدا کردن سلاح و تجهیزات به نبرد با یکدیگر می‌رفتند، با PUBG روح تازه‌ای پیدا کرد. وجود سلاح‌های واقع‌گرایانه، گیم پلی اعتیادآور و اشتیاق برای کسب مهارت و بهترشدن در بازی همگی باعث شد تا بازیکنان زیادی درگیر این عنوان شوند. فروش بیش از 70 میلیون نسخه از بازی خود محبوبیتش را نشان می‌دهد. حتی نسخه موبایل بازی که به دلیل رایگان بودن در این لیست حضور ندارد، بیش از 700 میلیون بار دانلود شده که عدد باورنکردنی است.

پرفروش ترین بازی های تاریخ

4- Wii Sports- میزان فروش بیش از 82 میلیون نسخه

کنسول Nintendo Wii با ارائه یک نوآوری وارد رقابت با سایر پلتفرم‌ها شد. هرچند از لحاظ قدرت پردازش و گرافیک، این کنسول حرف چندانی در برابر رقبا نداشت، اما تمرکز بر فعالیت بدنی و حرکتی بازیکنان چیزی بود که Nintendo با آن توانست محبوبیت را به پلتفرم خود ببخشد.

به دنبال همین ایده، بازی Wii Sports معرفی شد که پرفروش ترین بازی انحصاری این کنسول محسوب می‌شود و به‌قدری محبوب بود که تقریباً در تمامی مناطق جهان به‌صورت باندل همراه با کنسول در اختیار خریداران قرار می‌گرفت. استفاده از فرمان‌های حرکتی Wii باعث می‌شد ورزش مجازی سبکی جدید بگیرد و تعریف تازه‌ای از بازی‌های ویدیویی در دنیا ارائه شود. با این بازی، دیگر عدم تحرک خطری برای سلامتی گیمرها محسوب نمی‌شد!

Grand-Theft-Auto-V

3- Grand Theft Auto V- میزان فروش بیش از 140 میلیون نسخه

نوبتی هم باشد نوبت بازی محبوب و فارغ از زمان GTA V، ساخته شده توسط دستان توانمند راک استار است. این بازی که ابتدا در سال 2013 منتشر شد، تا به امروز دو نسل کامل از کنسول‌ها را به خود دیده و حتی نسخه بهینه‌سازی شده آن نیز قرار است برای نسل جدید کنسول‌ها معرفی شود. در اینکه شماره پنجم این سری فارغ از زمان است شکی نیست.

وسعت دنیای بازی، وجود سه کاراکتر قابل بازی برای اولین بار در این سری، تنوع فعالیت‌ها، مأموریت‌های سرگرم­کننده و مهم‌تر از همه بخش آنلاین جذابی که هنوز هم تعداد بسیار زیادی بازیکن را سرگرم کرده؛ همگی در کنار هم این عنوان را به یک شاهکار تبدیل نموده است.

بازی Grand Theft Auto V پرسودترین محصول ارائه شده در دسته سرگرمی‌ها بوده و سودی بیش از 6 میلیارد دلار را برای سازندگانش به ارمغان آورده است. بازیکنان هنوز نیز درگیر این بازی هستند و ساعات زیادی را در دنیای وسیع و سرگرم‌کننده‌اش سپری می‌کنند و در حین بازی فقط یک‌چیز در سر دارند، اینکه شماره ششم این سری چه زمانی منتشر خواهد شد!

Minecraft

2- Minecraft- میزان فروش بیش از 200 میلیون نسخه

قطعاً تا به امروز نام Minecraft را شنیده‌اید. این بازی شاهکار ساخته استودیو Mojang بوده و نسخه کلاسیک آن در سال 2009 منتشر شد. این بازی تعریف جدیدی در ژانر بازی‌های ویدیویی ایجاد کرد و باعث شد نگاه‌ها به نوآوری در ساخت تغییر کند. حضور دنیایی وسیع و پیکسلی که مملو از ماجراهای متعدد بوده که می‌توان در آن آزادانه گشت‌وگذار کرده، ساخت‌وساز کنید و منابع مختلف جمع‌آوری کنید. حالت‌های مختلفی نیز در بازی وجود داشته که می‌توانید در آن به‌صورت Co-op بازی کرده، نقشه بتل رویال تجربه کنید و بسیاری حالت‌های دیگر که هرکدام برای خود دنیایی دارند.

پشتیبانی قوی از بازی در طول این چند سال باعث شده تا بازیکنان همواره محتوای جدیدی را برای تجربه کردن در اختیار داشته باشند. از پیشرفت این بازی تا این حد بدانید که Minecraft امروز از ویژگی Ray Tracing هم پشتیبانی می‌کند! فروش بیش از 200 میلیون نسخه از بازی با توجه به مواردی که ذکر شد امری منطقی و قابل پیش‌بینی است.

تتریس

1- Tetris- میزان فروش بیش از 500 میلیون نسخه

به آخرین بازی در فهرست پرفروش ترین بازی های تاریخ رسیدیم. شاید از اینکه مقام اول این لیست را بازی ساده تتریس از آن خود کرده تعجب کنید. این بازی را کاملاً می‌توان مستقل از زمان دانست و تا این لحظه نسخه‌های بسیاری از آن منتشرشده است. اولین نسخه از بازی در سال 1984 و در شوروی وارد بازار شد. محبوبیت بازی و ساده بودن طراحی آن باعث شد تا به‌سرعت مدل‌های مختلفی از آن برای تمامی پلتفرم‌ها منتشر شود.

میزان دقیق نسخه‌های فروخته‌شده این بازی را به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان به دست آورد زیرا هم مدل‌های مختلفی از آن وجود دارد و هم برای تمامی پلتفرم‌های موجود منتشرشده است؛ اما طبق آماری که خود شرکت Tetris منتشر کرده، بیش از 425 میلیون نسخه پولی بازی برای گوشی‌های موبایل به فروش رسیده و چیزی نزدیک به 70 میلیون نسخه فیزیکی نیز برای سایر پلتفرم‌ها فروخته‌شده است.

از آن زمان تا به امروز، سبک‌های مختلفی از تتریس پا به عرصه وجود گذاشته‌اند که برخی از آن‌ها نگاهی مدرن به این بازی انداخته‌اند. برای مثال بازی Tetris Effect یکی از جدیدترین عناوین منتشرشده بوده و Tetris 99 هم تلفیق این بازی با سبک بتل رویال است.

شاید به دلیل تنوع نسخه‌های این بازی، حضورش در رتبه اول را ناعادلانه و نادرست بدانید. هرچند تمامی این عناوین تحت لایسنس تتریس هستند، این بحث می‌تواند درست باشد، ولی حتی اگر این فاکتور را هم در نظر بگیریم و هر عنوان تتریس را، یک بازی جداگانه بدانیم، میزان فروش نسخه موبایل بازی که یک بازی واحد است؛ به‌تنهایی در این فهرست رتبه اول را به دست خواهد آورد!

سخن نهایی

صنعت بازی‌های ویدیویی تبدیل به یکی از پردرآمدترین صنعت‌ها شده و اعداد و ارقام عجیبی را در آن مشاهده می‌کنیم. گاهی با دانستن میزان فروش و درآمد حاصل از آن‌ها در مورد بازی‌های ویدیویی، می‌توان به عظمت آن بیشتر پی برد و فهمید چرا تمرکز روی آن زیاد است. در این مطلب 10 عدد از پرفروش ترین بازی های تاریخ را بر اساس آمار و ارقام رسمی منتشرشده معرفی کردیم تا کمی از دیدن مقدار فروش آن‌ها حیرت کنید.

منبع: IGN

راهنما و توضیحات
برچسب ها

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

پرفروش‌ترین بازی تاریخ کدام است؟

بازی Tetris که با فروش بیش از 500 میلیون نسخه در صدر این لیست قرار دارد.

۱
کدام عناوین استودیو Rockstar جز پرفروش‌ترین بازی‌های تاریخ هستند؟

دو بازی Red Dead Redemption 2 و Grand Theft Auto V

۲
جدیدترین بازی منتشرشده که توانست به‌سرعت به یکی از پرفروش‌ترین بازی‌های تاریخ تبدیل شود کدام است؟

بازی Red Dead Redemption 2

۳
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.