Games Similar to Life is Strange
علی ناجی مقدم

10 بازی مشابه Life is Strange True Colors که باید تجربه کنید

علی ناجی مقدم 16 شهریور 1400 4 دیدگاه
3,103 بازدید

یکی از سبک‌هایی که اخیراً در بازی‌های ویدیویی موردتوجه قرار گرفته، بازی‌های داستان محوری بوده که در آن، انتخاب‌ها و تصمیمات بازیکنان در روایت داستان مؤثر واقع می‌شود. یکی از این عناوین موفق بازی محبوب Life is Strange از استودیو Dontnod است که چالش‌های دوران نوجوانی را با قابلیت‌های ماوراءالطبیعه تلفیق کرد و اثری منحصربه‌فرد و جذاب را پدید آورد. در این بازی با داستانی عمیق روبه‌رو می‌شویم که انتخاب های آن دست خودتان بوده و هر تصمیمی، سرانجام خودش را رقم میزند. حال که تازه‌ترین شماره مجموعه از راه می‌رسد، بیایید نگاهی بیندازیم به 10 بازی شبیه Life is Strange True Colors که می‌توانید قبل از انتشار آن، تجربه کنید.

در شماره اول بازی، بازیباز در نقش “Max Caulfield” که قابلیت بازگرداندن زمان را داشت؛ قرار می گیرد و با استفاده از همین ویژگی، به حل کردن معماهای موجود در بازی می پردازد. همچنین همین امر باعث می‌شد بازیباز نتیجه هر تصمیم خود را ببینید و اگر مطلوب نبود، در زمان به عقب برگشته و آن را تغییر دهید.

بازی‌ های شبیه Life is Strange True Colors

بنیان قوی‌ای که شماره اول بازی پایه‌گذاری کرد، مسیر را برای ساخت شماره‌های بعدی Life is Strange هموارتر کرد. هم عنوان Before the Storm که پیش درآمدی از بازی اصلی است و هم شماره دوم بازی، جذابیت منحصربه‌فردی دارند. به‌تازگی از نسخه ی جدیدی با نام True Colors رونمایی شده است که شخصیت اصلی آن می‌تواند احساسات افراد را به شکل رنگ‌های مختلف تجربه کرده و با آن‌ها به‌طور مستقیم در تعامل باشد. در این مقاله قصد داریم ده بازی مشابه این سری محبوب را معرفی کنیم تا از گذراندن وقت و غرق شدن در روایت جذاب و داستان عمیق آنها لذت ببرید.

بازی شبیه Life is Strange

1- Oxenfree

بازی Oxenfree نیز ماجراهای یک نوجوان به اسم Alex را برای شما روایت می‌کند که برادر ناتنی‌اش را برای تعطیلات به مسافرت آورده است. آن‌ها در کنار سه نفر از دوستان خود به جزیره‌ای به اسم Edward سفر کرده‌اند اما همه‌چیز به‌خوبی پیش نمی‌رود و اتفاقاتی ماوراءالطبیعه و ترسناک، تعطیلات این گروه را بر هم میزند و باعث از هم پاشیدن گروه می شود. در بازی Alex باید با مشکلات متعددی دست‌وپنجه نرم کند که در طول این وقایع، حقیقت‌های تاریکی از گذشته خودش و سایر دوستان خود می‌فهمد.

با وجود اینکه این بازی سبک و سیاقی خیالی و ماورایی دارد، اما داستان‌پردازی آن بسیار شبیه به Life is Strange است. گروهی پنج نفره از نوجوانان مدرسه‌ای که با دنیایی ماورایی روبه‌رو می شوند و درعین‌حال باید با چالش‌های روزمره شخصی خودشان نیز دست و پنجه نرم کنند. تمامی عناصر موجود در بازی از شخصیت‌پردازی، صداگذاری و روایت داستانی در سطح بالایی قرار داشته تا این بازی را به یکی از مناسب‌ترین جایگزین‌ها برای Life is Strange تبدیل کند. فقط خودتان را برای غافلگیری‌های متعدد در این بازی آماده کنید.

بازی شبیه Life is Strange True Colors

2- Night in the Wood

بازی Night in the Wood از استودیو Infinite Fall یکی دیگر از بازی‌های داستان محور جذاب بوده که تمرکز بیشتری را روی کاراکترهایش، در یک دنیای گذاشته است. شما نقش شخصیتی به اسم Mae Borowski را بازی خواهید کرد که به شهر قدیمی خودش که زمانی خانه‌اش بوده برگشته است تا از مشکلات روزمره خود فرار کرده و با دوستان قدیمی‌اش بار دیگر همراه شود. این بازی بیشتر چالش‌های روزمره مردم شهر را بیان کرده و روش آن‌ها برای حل کردن مشکلات را نشان می‌دهد. گیم پلی بازی مانند بازی‌های پلتفرمر دوبعدی است در کنار داستان محور بودن آن، تجربه منحصربه‌فردی را در اختیار شما قرار خواهد داد.

ذهن شخصیت اصلی، گاهی درگیر ترس‌های روانی عجیبی می‌شود که شما تمام آن‌ را در کنار او تجربه خواهید کرد. همین امر لایه‌ای رازآلود به بازی اضافه می‌کند که در کنار درون‌مایه‌ی طنز و گیم پلی ای سراسر از ماجراجویی، باعث شده تا این عنوان سرگرم‌کننده‌تر از چیزی که به نظر می‌رسد؛ باشد.

بازی شبیه Life is Strange

3- Telltale’s The Walking Dead

اگر به دنیاهای آخرالزمانی که مملو از زامبی‌های ترسناک هستند علاقه دارید و می‌خواهید یک بازی داستان محور را در این دنیا تجربه کنید، Telltale’s The Walking Dead مناسب‌ترین گزینه برای شما خواهد بود. نه‌تنها تمامی کاراکترهای موجود در این بازی شخصیتی عمیق دارند، برای هر کدام نیز صداگذاری خوبی پیاده‌سازی شده تا بتوانید با تمامی آن‌ها ارتباط نزدیک برقرار کنید.

داستان در ابتدای شیوع ویروس زامبی‌ها آغاز شده و شما نقش کاراکتری به اسم Lee Everett را دارید که توسط پلیس بازداشت شده و در حال خروج از شهر است. پس از یک سانحه رانندگی، شما آزاد شده و وارد دنیای جدید و خطرناکی که از زامبی‌های خون‌خوار پُر شده است؛ می شوید. پس از پیشروی کمی در داستان، دختری کوچک به اسم Clementine همراهتان می‌شود و کار را برایتان پیچیده‌تر از قبل می‌کند.
انتخاب‌ها در این بازی به‌شدت حساس بوده و لحظات به‌یادماندنی و گاهی تراژیک را به همراه خواهد داشت. این بازی مملو از لحظات احساسی سنگین بوده و به‌خوبی خطرهای زنده‌بودن در یک دنیای آخرالزمانی را به شما می‌فهماند. اگر طرفدار سریال Walking Dead هم هستید که یک دلیل بیشتر برای تجربه این بازی خواهید داشت.

Firewatch

4- Firewatch

یکی از ویژگی‌های جذاب سری Life is Strange که بازیکن را دائم به ادامه دادن ترغیب می‌کند، عنصر رازآلود بودن و مشخص نبودن پایان ماجرا در هر قسمت است که باعث می‌شود شما همواره برای فهمیدن آن بازی را ادامه دهید. بازی Firewatch هرچند مانند Life is Strange شامل قسمت‌بندی برای داستان نیست اما همین رازآلود بودن را در دل خودش به شکلی متفاوت جای داده که آن را بسیار جذاب می‌کند.
شما در این بازی از زاویه اول‌شخص، کنترل کاراکتر Henry را در دست خواهید گرفت که در طبیعت زیبای Wyoming ایالات‌متحده مأمور کنترل آتش‌سوزی در جنگل است. داستان بازی، توسط مکالمات میان Henry و رئیسش توسط بی‌سیم، روایت می‌شود.

در طول بازی بازیباز درگیر داستان زندگی و رسیدن به عمق شخصیت Henry می‌شود. علاوه بر داستان پرپیچ و خم، مناظر زیبا و جذابِ طبیعی در بازی، اتمسفری زیبا خلق کرده‌ که باعث می‌شود ماجراجوییِ سرگرم‌کننده و لذت‌بخشی را رقم بزند. شاید اینجا خبری از داستان شاخه‌ای و یا انتخاب‌های متعدد نباشد، اما رازهای بسیار زیادی در Firewatch وجود دارد که می‌تواند ساعت‌ها شما را سرگرم خودش کند.

Quantum Break

5- Quantum Break

ویژگی‌های Max که به او قدرت کنترل زمان را می‌داد، یکی از نقاط قوت شماره اول Life is Strange بود؛ اما این قابلیت امری بسیار سنگین و چالش‌برانگیز برای یک نوجوان است. اینکه بار تغییر سرنوشت سایرین بر دوش یک انسان کم سن و سال بوده؛ شاید برای هر کسی قابل‌درک نباشد؛ خصوصاً زمانی که درگیر مشکلات نوجوانی نیز هستند.

بازی Quantum Break این قابلیت کنترل زمان را با سبک و سیاقی اکشن تر تلفیق کرده است. اما همچنان انتخاب‌ها و تصمیم‌های مختلفی که در روند داستانی بازی مؤثرند؛ حضور دارند. تجربه این بازی مانند یک فیلم سینمایی علمی تخیلی بوده که مملو از لحظات اکشن و جذاب است و همچنین انتخاب‌های متعددی نیز در آن وجود دارد.

شما می‌توانید دو شخصیت اصلی Jack Joyce و Paul Serene را انتخاب کرده و مسیر داستانی هر کدام را پیش ببرید. جالب اینجا است که این دو شخصیت رقیب یکدیگر هستند. استفاده از تکنولوژی Motion Capture برای انیمیشن‌ کاراکترها، تجربه‌ای زیبا و واقع‌گرایانه را به خورد شما می‌دهد. از لحاظ گیم پلی نیز، نباید هنر و مهارت استودیو Remedy را دست کم گرفت.

Until Dawn

6- Until Dawn

اگر دنبال یک بازی ترسناک هستید که انتخاب‌ها و تصمیم‌های شما عواقبی جدی را به دنبال دارد، Until Dawn گزینه مناسبی است. تجربه این بازی مانند حضور در یک فیلم ترسناک بوده و تعداد بسیار زیادی انتخاب و تصمیم در آن وجود دارد که از همان ابتدای بازی تا آخرین لحظه، تأثیر خودشان را می‌گذراند.

شما روایت 8 دوست را که در یک منطقه کوهستانی اسیر شده‌اند دنبال می‌کنید. آن‌ها به‌سرعت می‌فهمند که تنها نیستند و موجودی شرور میان آن‌ها وجود داشته که قصد دارد همه را به قتل برساند. تصمیم‌های شما در استحکام یا فروپاشی گروه به‌شدت مؤثر است. شاید بسیاری از صحنه‌های موجود در بازی کلیشه‌ای بوده و از فیلم‌های ترسناک آشنا الهام گرفته شده باشد؛ اما بازی در غافلگیر کردن شما کار خودش را خوب انجام می‌دهد و در موارد زیادی انگشت‌به‌دهان باقی خواهید ماند.

شخصیت‌پردازی نیز بسیار خوب بوده و باعث می‌شود هرگز مطمئن نباشید حق با چه کسی است یا چه کسی دروغ می‌گوید. از دیگر ویژگی‌های جذاب بازی می‌توان به گرافیک واقع‌گرایانه و چشم نوازش اشاره کرد که این اتمسفر ترسناک را به زیبایی به تصویر می‌کشد و شما را در کنار این 8 دوست نگون‌بخت زهره‌ترک خواهد کرد.

بازی شبیه Life is Strange True Colors

7- Wolf Among Us

بازی The Wolf Among Us یک عنوان ماجرایی دیگر بوده که داستان و تصمیم‌های مؤثر در آن را محوریت خودش قرار داده است. این بازی پیش درآمدی از کتاب‌های محبوب Bill Willingham بوده و روایت کلانتری به اسم Bigby Wolf را در Fabletown بیان می‌کند.

در این دنیای تخیلی، موجوداتی افسانه‌ای و فانتزی حضور دارند که با استفاده از جادو و تغییر شکل، خودشان را در جامعه مردم عادی جای داده‌اند. کلانتر داستان ما درگیر پرونده قتلی می‌شود که منجر به پیش آمدن ماجراهای جذاب و متعددی خواهد شد. اینکه چگونه رویدادهای بازی را بررسی کرده و از پس آن‌ها بر بیایید بر عهده خودتان است. تعامل با موجودات فانتزی از دیگر ویژگی‌های این بازی جذاب بوده و سبک و سیاق ساخت دنیای آن نیز کاملاً متفاوت و منحصربه‌فرد است. علاوه بر این موارد، روایت این بازی مانند Life is Strange مملو از رازهای نهفته است که شما را به ادامه دادن برای کشف آن‌ها ترغیب می‌کند.

Last Day of June

8- Last Day of June

یکی از جنبه‌های مهم بازی Life is Strange روابط عاطفی میان انسان‌های مختلف است که امری عمیق محسوب می‌شود. اگر این جنبه از بازی برایتان جذابیت دارد، Last Day of June را حتماً امتحان کنید زیرا داستانی عمیق و مهیج را بر همین مبنا، پایه‌گذاری کرده است.

این بازی داستان عشق، غم و از دست دادن است و آن را با هنری خاص و متفاوت به خورد شما می‌دهد. سبک طراحی‌های موجود در بازی و موسیقی بسیار زیبای آن باعث می‌شود لحظاتی تکرارناشدنی را در محیطش تجربه کنید. اینجا روایت زوجی به اسم Carl و June را خواهید شنید که به‌تازگی دچار یک سانحه رانندگی شده‌اند. شما در نقش Carl باید مسیر خود را میان معماها و موانع مختلف پیدا کرده تا عشق ازدست‌رفته خودتان را دوباره برگردانید. این بازی با وجود کوتاه بودن، هوشمندانه داستانش را برای شما روایت می‌کند و مملو از لحظات احساسی و پرعمق است که مشابهش را در Life is Strange هم تجربه کرده‌اید.

بازی شبیه Life is Strange

9- Gone Home

اگر عنوانی داستان محور می‌خواهید که تمرکزش بر روی گشت‌وگذار و پیدا کردن چیزهای مختلف است، Gone Home عطش شما را سیراب خواهد کرد. زاویه دوربین اول‌شخص بوده و شما در منزلی که با جزییات بسیار بالا طراحی شده، قرار می‌گیرد. شخصیت اصلی بازی که آن را کنترل می‌کنید Katie نام داشته و از سفری طولانی به خانه‌اش برگشته است. اولین چیزی که متوجه می‌شوید، غیبت خانواده خودتان بوده و ظاهراً خیلی از چیزها در زمانی که حضور نداشتید، تغییر کرده است. حال با گشت‌وگذار در خانه و پیدا کردن اشیا مهم باید این رازهای مختلف را برملا کرده و تغییر روابط و آنچه در خانواده گذشته است را بفهمید. توجه به جزییات مخفی و پیدا کردن نکات نامفهوم عنصری کلیدی در Gone Home بوده و در کنار این موارد، داستانی جذاب و قوی را نیز روایت می‌کند.

Beyond Two Souls

10- Beyond Two Souls

بازی Beyond Two Souls یک عنوان جذاب بوده که تجربه‌ای سینمایی را در قالب یک بازی ویدیویی داستان محور به خورد شما می‌دهد. استودیو سازنده بازی Quantic Dream بوده که با توجه به سابقه‌اش باید بدانید که در ساخت بازی‌های داستان محوری که مملو از تصمیم‌های مختلف هستند، مهارت خاصی دارند. علاوه بر پایان‌های متعدد بازی که بسته به انتخاب‌های شما شکل می‌گیرند، خود داستان عمق مناسبی داشته که شما را به ادامه دادن ترغیب می‌کند.

شما در نقش یک بچه یتیم به اسم Jodie بازی خواهید کرد که با یک ماهیت روحانی به اسم Aiden ارتباطی نزدیک دارد و دائم با او در تعامل است. کنترل هر دو شخصیت Jodie و Aiden در طول مراحل بازی به‌شدت سرگرم‌کننده بوده و لحظات حساس و لذت‌بخشی را خلق می‌کند. Jodie سعی دارد تا زندگی آرامی را دنبال کند اما درگیر طوفانی از حوادث شده که باید به کمک شما از آن‌ها خلاص شود. حضور صداپیشه‌هایی معروف مانند Ellen Page و Willem Defoe که دو کاراکتر اصلی را بازی می‌کنند از دیگر نکات بارز این بازی است.

در این مقاله سعی شد 10 عنوانی که مشابه سری محبوب Life is Strange هستند معرفی شود تا در مدت‌زمانی که منتظر شماره جدید آن با نام True Colors هستید، بتوانید بازی‌هایی مشابه را تجربه کرده و از داستان‌پردازی عمیق آن‌ها و تصمیم‌های مهمی که در آن می‌گیرید، لذت ببرید. شاید برخی از این عناوین دقیقه مشابه Life is Strange نباشند اما بسیاری از عناصر موجود در آن‌ها برای طرفداران این سبک آشنا و قابل‌احترام خواهد بود.

منبع:‌ GamesRadar

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

سبک بازی Life is Strange چیست؟

این سری را می‌توان در دسته ماجرایی داستان محور قرار داد.

۱
آیا در بازی Life is Strange پایان‌بندی‌های متفاوت وجود دارد؟

بله. تمامی عناوین این سبکی که تصمیم‌گیری در آن نقش مهمی بازی می‌کند، داستانی شاخه‌ای داشته و پایان‌های متفاوتی دارند.

۲
نزدیک‌ترین بازی مشابه به Life is Strange کدام است؟

بازی Beyond Two Souls بدون شک نزدیک‌ترین اثر به Life is Strange است.

۳
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 4 دیدگاه
  • Avatar

    AMIR

    مهمان

    من عاشق beyond two souls عم خیلی عالیه اصلا شده بهترین بازی مورد علاقم تا الان…

    پاسخ دهید
  • هومن

    هومن

    مهمان

    واقعا جای تعجبه که شاهکارهایی مثل Batman Telltale و Detroit Become Human رو از قلم انداختید !

    پاسخ دهید
    • یحیی رحیمی

      یحیی رحیمی در پاسخ به هومن

      دبیر محتوا

      بازی‌های معرفی شده، هر کدام به جنبه‌ای از مجموعه Life is Strange شباهت داره و ملاک، تنها وجود قابلیت انتخاب و آزادی عمل در داستان نیست. این آثار نیز گزینه‌های مناسبی به شمار میره

    • Avatar

      بردیا در پاسخ به هومن

      مهمان

      detroit become human بهترین لایف ایز استرنج ای هست که میتونه وجود داشته باشه اون وقت نذاشتیدش ؟گرافیک و داستان و نوع انتخاب ها و پایان بندی عالی شخصیت ها عالی اون وقت شما به این جنبه ها توجه نکردید؟؟؟