ssd-vs-hdd
یحیی رحیمی

سرعت نسل جدید هارد HDD سیگیت به حافظه SSD رسید

یحیی رحیمی 1 خرداد 1400 بدون دیدگاه
298 بازدید

شرکت سیگیت به‌تازگی از سریع‌ترین هارد HDD دنیا رونمایی کرده است که می‌تواند با سرعت حافظه‌های SSD موجود رقابت کند. این هارد جدید که 14 ترابایت حافظه دارد، می‌تواند گزینه مناسبی برای ماین کردن رمز ارز Chia باشد؛ این رمز ارز طی ماه های اخیر قیمت حافظه را در چین به بالاترین حد ممکن رساند. البته برای افرادی که به دنبال خرید چنین هاردی هستند باید بگوییم که Seagate Mach.2 Exos 2X14 هنوز ثبات کافی در زمینه سرعت ندارد و نسبت به SSD کارایی پایین تری دارد.

شرکت سیگیت به‌منظور ساخت هارد جدید، از فناوری فعال‌ساز دوگانه استفاده می‌کند؛ این فناوری قادر به ایجاد دو کانال مخصوص برای خواندن و نوشتن اطلاعات است. در حالت عادی تنها یک کانال به‌منظور خواندن و نوشتن اطلاعات روی حافظه ایجاد می‌شود و همین باعث سرعت‌پایین و تأخیر در انتقال اطلاعات می‌شود. فناوری جدید توانسته سرعت حافظه HDD را بالا ببرد و حالا می‌بینیم که سیگیت توانسته به‌سرعت حافظه SSD نزدیک شود.

مشخص است که هارد درایو 14 ترابایتی سیگیت به‌منظور استفاده روزمره طراحی نشده و معمولاً این نوع هاردهای حجیم در دیتاسنترها استفاده می‌شوند اما اگر از حجم بگذریم، سرعت این هارد فوق‌العاده بالاست و ارزش هزینه بالا را دارد. اما بیایید ببینیم سرعت و مشخصات فنی هارد Seagate Mach.2 Exos 2X14 چگونه است؟

Seagate HDD

مشخصات و سرعت هارد جدید سیگیت

هارد Seagate Mach.2 Exos 2X14 با مادربردهای امروزی که در سیستم‌های گیمینگ دیده می‌شود همخوانی ندارد؛ این حافظه از اینترفیس SAS 12Gbps پشتیبانی می‌کند و این در حالی است که مادربردهای معمول از درگاه SATA 6Gbps استفاده می‌کنند. اما مهم‌ترین نقطه قوت این حافظه، سرعت 524 مگابیت بر ثانیه آن است که بسیار نزدیک به‌سرعت حافظه SATA SSD با سرعت 550 مگابیت بر ثانیه است.

دستیابی به چنین سرعت بالایی توسط هاردهای فعلی امکان‌پذیر نیست و این به دلیل آن است که حافظه HDD از یک فرایند فیزیکی برای خواندن و نوشتن اطلاعات استفاده می‌کند و این در حالی است که فرایند انتقال اطلاعات روی حافظه SSD کاملاً با آنچه صحبت کردیم متفاوت است. اما سیگیت چطور توانسته به این سرعت غیرممکن برسد؟

راز ماجرا به همان فناوری فعال‌ساز دوگانه برمی‌گردد که اجازه ایجاد دو کانال را به‌منظور خواندن و نوشتن اطلاعات ایجاد می‌کند. برای درک بهتر موضوع به یک گرامافون فکر کنید، این نوع پلیرها دارای یک بازوی مکانیکی به‌منظور خواندن اطلاعات هستند، حالا به این فکر کنید که می‌توانید با چه سرعتی این بازوی فیزیکی را بچرخانید؟ هارد HDD هم از فرایندی مشابه استفاده می‌کند اما بسیار سریع‌تر ولی مشکل آنجاست که رسیدن به‌سرعت بالا ازنظر فیزیکی محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کند که به لطف فناوری جدید سیگیت، این مشکل هم کاملاً حل‌شده است.

ایجاد یک کانال دوگانه در حافظه HDD می‌تواند رقابت را با حافظه SSD جدی‌تر کند و به‌نوعی کورسوی امیدی برای تولیدکننده‌های هارد HDD ایجاد کند. اگر چه این کمپانی دارای سریعترین هارد موجود است اما ناپایدرترین هارد های HDD هم به سیگیت تعلق دارد.

منبع: PCGAMER

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.