Hard Drive
یحیی رحیمی

پرواز قیمت هارد درایو در آسیا با پدید آمدن یک رمزارز جدید

یحیی رحیمی 5 اردیبهشت 1400 بدون دیدگاه
628 بازدید

گزارش تازه‌ای از کشور چین نشان می‌دهد که ماینرها به‌شدت در حال خرید هارد درایو و حافظه‌های SSD به‌منظور ماین کردن یک رمزارز جدید به نام Chia هستند که قرار است روز 2 خرداد وارد بازار شود. این رمزامرز به‌جای کارت گرافیک از هارد درایو استفاده می‌کند و همین باعث شده تا قیمت حافظه‌های رایانه‌های در آسیا سر به فلک بکشد.

روزنامه Time Finance چین اخیراً گزارشی از فروشگاه‌های فروش لوازم جانبی رایانه در شهر Zhongguancun که به سیلیکون ولی چین مشهور است، تهیه‌کرده‌اند. گزارش گران با فروشنده‌های مختلفی صحبت کرده‌اند و دریافته‌اند که جدا از تقاضای بالا، احتکار نیز تأثیر زیادی روی پرواز قیمت هارد درایوها در چین گذاشته است. برای درک این موضوع باید با چرخه فروش حافظه‌های رایانه‌ای بیشتر آشنا شویم.

بر اساس گزارش منتشرشده، روند عرضه هارد در کشور چین از تولیدکننده که معمولاً وسترن دیجیتال یا سیگیت است شروع می‌شود. این هاردها سپس به یک توضیح کننده سپرده می‌شوند تا به دست بازرگانان برسد. تعدادی از منابع به گزارش گران گفته‌اند که کمبود هارد وجود ندارد اما شرکت‌های وسترن دیجیتال و سیگیت از تأمین تقاضای بازرگانان سر باز زده‌اند و حالا امکان خرید برای خرده‌فروش‌های کوچک وجود ندارد.

جالب است که تعدادی از بزرگ‌ترین فروشنده‌های لوازم جانبی، از ماه پیش می‌دانستند که چنین وضعیتی پیش می‌آید. بازرگانانی که از اتفاقات امروز خبر داشتند، تعداد زیادی هارد درایو خریداری کرده‌اند و آن را انبار کرده‌اند تا در فرصت مناسب به فروش برسانند. حتی خرده‌فروش‌های کوچک هم‌دست به چنین کاری زده‌اند و حالا مشخص‌شده که یکی از همین بازرگانان، توانسته در یک روز، 470 هزار دلار از افزایش قیمت‌ها سود کند.

قیمت هارد درایو در چین

ماین کردن کوین Chia نیازمند هارد درایوهای حجیم است و حداقل باید یک هارد 4 ترابایتی برای شروع در اختیار داشت. اما هارد های بالای 6 ترابایت، عملکرد بهتری هنگام ماین کردن از خود نشان می‌دهند و به همین دلیل، بیشت افزایش قیمت در زمینه هاردهای با حجم بسیار بالاست که می‌توانید قیمت آن‌ها را در جدول زیر مشاهده کنید.

هارد درایوافزایش قیمتقیمت فعلیپایین ترین قیمت(هفته گذشته)
Western Digital WD Gold 18TB40.4%$1,231$877
Seagate Exos X18 18TB66.7%$1,077$646
Seagate SkyHawk AI 18TB39.4%$923$662
Seagate Exos X16 16TB60.6%$816$508
Seagate IronWolf 16TB56.2%$814$521
Ultrastar DC HC550 16TB30.3%$662$508

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، قیمت تعدادی از هاردهای 16 و 18 ترابایتی، نسبت به هفته گذشته 67 درصد افزایش داشته است. بیشتر افزایش قیمت مربوط به هاردهای مخصوص با فناوری پیشرفته است، زیرا که هاردهای معمولی دوام چندانی هنگام ماین کردن نخواهند داشت. جالب است که قیمت هاردهای معمولی هم تحت تأثیر قرارگرفته و ماینرها این بازارها را هم خالی کرده‌اند.

افزایش قیمت هارد تنها مربوط به کشور چین نیست. وب‌سایت Hermitage Akihabara گزارش داده که بازار ژاپن هم با افزایش سرسام‌آور قیمت حافظه‌های رایانه دست‌وپنجه نرم می‌کند. تعدادی از خریداران ژاپنی، بیش از 100 هارد درایو خریداری کرده‌اند و این باعث شده تا تعدادی از فروشگاه‌ها، روی میزان فروش محصولات خود محدودیت ایجاد کنند.

ازآنجایی‌که قیمت کوین Chia مشخص نیست، چنین سرمایه‌گذاری روی هارد درایو ریسک بالایی دارد؛ اما درصورتی‌که قیمت این کوین بالا باشد، چنین سرمایه‌گذاری قطعاً ارزش خواهد داشت. ماین کردن کوین چیا نیازمند فعالیت 24 ساعته هارد درایو است و در طول این فعالیت، درخواست‌های خواندن و نوشتن روی هارد به‌طور مداوم انجام می‌گیرد و این می‌توان عمر چندساله یک هارد را به چند ماه کاهش دهد.

Chia

نگران افزایش قیمت در بقیه نقاط جهان نباشید

البته که قیمت هارد در کشورهای ژاپن و چین به بالاترین حد ممکن رسیده اما جای نگرانی نیست و لازم نیست الآن به فروشگاه‌های هجوم برید. این افزایش قیمت تنها در بخش‌هایی از آسیا دیده‌شده و ازآنجایی‌که نرخ باربری هواپیمایی افزایش‌یافته، امکان انتقال محصولات از یک نقطه جهان به نقطه دیگر هزینه بالایی دارد و همین باعث کاهش تأثیر وضعیت پیش‌آمده روی بازار جهانی می‌شود.

در پارسی گیم بخوانید:

  1. با حافظه SSD صد ترابایتی با قیمت 40 هزار دلار آشنا شوید: لاکچری لایف
  2. راهنمای خرید درایو سالید یا SSD
  3. اولین SSD پرتابل 8 ترابایایتی توسط SanDisk معرفی شد
Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.