آموزش فیفا
سامان مرادی

نکات آموزش فیفا که قبل از شروع بازی باید بدانید

سامان مرادی 5 اسفند 1399 بدون دیدگاه
1,222 بازدید

سری بازی‌های فیفا، از موفقیت‌آمیزترین ساخته‌های شرکت EA است که می‌توان به‌عنوان یکی از نوستالژیک‌ترین بازی‌های صنعت گیم از آن یاد کرد، به‌طوری که تقریباً می‌توان گفت همه گیمرها با این مجموعه آشنایی دارند. حتی کسی که علاقه ای به فوتبال هم نداشته باشد احتمالاً یک‌باری را به تجربه این بازی نشسته است و یا دسته کم اسمش را شنیده‌اند، سری بازی‌های فیفا در طول تاریخ دچار تغییر و تحولات زیادی بوده است و از سال 1993 که شاهد اولین نسخه از این مجموعه بوده‌ایم و از همان نسل اول بازی‌های ویدیویی همراه گیمرها بوده است، بازی فیفا روش‌های متنوعی را در اختیار پلیر برای بازی می‌دهد که با بخش‌های مختلف آن در این مقاله آشنا خواهیم شد.

Fifa 21 Practice Arena

بخش تمرینی (Practice Arena)

بخش تمرین در فیفا حالتی است که هر بازیکن تازه‌واردی باید ابتدا آن را کامل بررسی کند. در این بخش شما باید چندین نوع حرکت‌های تمرینی که بازی از شما می‌خواهد انجام دهید و با انجام هرکدام از آن‌ها وارد مرحله پیچیده‌تری می‌شوید که برای یادگیری اساسی بازی فیفا الزامی است. در این حالت آموزش‌های پایه بازی به قسمت‌های زیر دست بندی می‌شود:

  1. پاس
  2. دریبل
  3. شوت
  4. دفاع

 Kick Off: ساده و پایه‌ترین بخش در بازی است که برای تازه‌کاران نقطه شروع مناسبی است، در بخش کیک آف دو تیم، به انتخاب خود بازیکن رو در رو یکدیگر قرار می‌گیرند. در این بخش امکان بازی کوآپ نیز وجود دارد، در بخش کیک آف به غیر از فاکتور بازی معمولی رو در رو، از نسخه FIFA 20 بخش و مادهای جدیدی به قسمت کیک آف اضافه شده است که به تعدادی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

Fifa 21 Practice Arena

  1. Long range: در این مود هر گلی از بیرون محوطه جریمه ثبت شود 2 برابر حساب می‌شود.
  2. Survival: هر بار تیمی گلی دریافت کند، یک بازیکن خود را از دست می‌دهد تا جایی که هر تیمی که 4 بازیکن خود را در جریان بازی از دست بدهد، بازنده اعلام می‌شود. علاوه بر این هر تیمی که بیشتر از 2 کارت قرمز دریافت کند همان‌جا بازی به نفع طرف مقابل تمام می‌شود.
  3. Headers and volleys: تنها گل‌هایی که با سر و یا به صورت والی (سر ضرب) زده شود حساب است و هر شکل دیگر که گل بزنید به حساب نمی‌آید. همچنین به‌صورت ضربه ایستگاهی و پنالتی نیز امکان گل زنی وجود دارد.
  4. First to: بازیکن در این بخش می‌تواند در تنظیمات بازی تعداد گل‌ها برای اتمام بازی را در نظر بگیرد، در این بخش می‌توانید قانون گل طلایی را تعریف کنید، مثلاً با تعیین کردن 3 گل، کسی که 3 بار موفق به گلزنی شود پیروز مسابقه است و بازی همان‌جا به پایان می‌رسد. البته وقت قانونی بازی همچنان وجود دارد و اگر در وقت قانونی و سپس وقت‌های اضافه هیچ یک از 2 تیم به تعداد گل مورد نظر نرسند، بازی به پنالتی کشیده می‌شود.
  5. No rules همان‌طور که از نام این بخش پیداست بازی از هیچ قانون خاصی پیروی نمی‌کند. به‌طوری که در بازی هر تعداد خطا و آفسایدی که انجام دهید اتفاقی نمی‌افتاد و به تعبیر دیگر داوری وجود ندارد!
  6. Mystery Ball در این قسمت که از مکانیک‌های تازه در گیم پلی فیفا است، اتفاقات غیرمعمولی پیش می‌آید که شما می‌توانید برای هرکدام از آن‌ها پاداش بخصوصی دریافت کنید. دسته‌بندی این حرکات شامل: افزایش سرعت بازیکن، افزایش دقت در پاس‌ها، قابلیتی که توانایی دریبل زدن را افزایش می‌دهد و یک توپی که تصادفی می‌آید که اگر آن توپ را گل کنید، 3 گل به حساب می‌آید. 

Fifa 21 Volta football

Volta football (فوتبال خیابانی)

 ولتا از آخرین تحولات سری فیفا بوده است که تا حد زیادی هیجان خاصی را به بازی اضافه کرده است، البته هنوز بسیار جای کار دارد. به لطف حالت ولتا بازیکن می‌تواند در مسابقات خیابانی شرکت کند و در یک حس و حال متفاوت به تجربه بازی بپردازد.

روند ایجاد شخصیت در فوتبال ولتا

اولین مرحله برای شروع حالت ولتا، انتخاب بازیکن و شخصی‌سازی آن به سلیقه خود پلیر است. به لطف آپشن های متعددی که در ولتا وجود دارد، می‌توان چهره و فیزیک بازیکنان، کیت‌های متفاوت و جذاب، استفاده از خال‌کوبی دلخواه برای بازیکن و انیمیشن‌های متفاوت را شخصی سازی کرد.

در ولتا شما راه‌های متفاوت و زیادی برای بازی کردن را دارا هستید که تا ساعت‌ها می‌تواند شمارا سرگرم کند، علاوه بر این ولتا دارای زمین‌های متعدد در کشورهای مختلف است که ابعاد بزرگ و کوچکی دارند که حتی زمین‌های بازی نیز قابل تغییر هستند، برای مثال می‌توانید تعداد بازیکن‌ها را در زمین تغییر دهید یا قابلیت وجود داشتن اوت دستی در کنار زمین را فعال یا غیرفعال کنید!

Fifa 21

چگونه ولتا بازی کنیم؟

 فوتبال خیابانی با مسابقات در زمین چمن تفاوت‌های اساسی دارد، نکاتی که حتی اگر در مسابقات اصلی فیفا هم بسیار حرفه‌ای باشید در ولتا نیاز به یادگیری آن‌ها دارید، در این قسمت چند تا از این موارد را بررسی می‌کنیم:

از دیوارها استفاده کنید: دیوارها در بازی فقط به عنوان مرزبندی زمین به حساب نمی‌آیند به‌طوری که برای دریبل زدن حتماً نیاز نیست از بازیکن مقابل به‌صورت مستقیم عبور کنید و می‌توانید از دیوارها کمک بگیرید، همچنین در پاس دادن هم به کمک می‌آید.

دفاع را عقب نگه‌دارید: در ولتا بعضی مسابقات بدون حضور دروازه‌بان برگزار می‌شود و به همین دلیل تمرکز روی دفاع اهمیت زیادی دارد. زمانی که توپ به دست مدافعان تیمتان می‌افتاد، در کمترین زمان به مهاجمان پاس دهید و بازیکنی که وظیفه مراقب از دروازه دارد به سمت دروازه برگردانید.

شوت با دقتی بیش از پیش: گل زنی در ولتا به دلیل اندازه کوچک دروازه بسیار دشوار است و دروازه‌بان حجم زیادی از تور را پوشش می‌دهد. به همین دلیل شوت از راه دور راه‌حل مناسبی برای گل زنی نیست. به ویژه اینکه با برخورد توپ با دیواره‌ها به سرعت امکان این وجود دارد که توپ به دست حریف بیوفتد و با وجود زمین کوچک در کمترین زمان به دروازه شما برسد. به همین دلیل سعی کنید تا جایی که ممکن است به تور دروازه حریف نزدیک شوید بعد اقدام به شوت کنید البته جدا از شوت هم می‌توانید اگر فاصله‌تان با دروازه‌بان حریف کم است اورا دریبل کنید و یک گل بی‌نقص به ثمر برسانید!

پاس در عمق: به دلیل وجود نداشتن آفساید و کوچک بودن زمین، پاس بلند می‌تواند ایده مناسبی باشد.

Fifa 21 Ultimate Team

لیگ قهرمانان (Champions League)

با شرکت در این بخش می‌توانید در مسابقات بین باشگاهی اروپا شرکت کند، فیفا لایسنس این تورنمت را از زمان فیفا 20 دریافت کرده است و همچنین حالت کلی مسابقات لیگ قهرمانان اروپا از دو فاز مختلف تشکیل شده است.

مرحله گروهی: 32 تیم در 8 گروه بازی می‌کنند و در هر گروه هم 4 تیم حضور دارد. همه تیم‌ها در هر گروه دو بار به‌صورت رفت‌وبرگشت با یکدیگر رقابت می‌کنند و دو تیمی که از هر گروه بیشترین امتیاز را کسب کند به مرحله بعد راه پیدا می‌کند.

پلی‌آف: تیم‌ها در این مرحله نیز با یکدیگر به صورت رفت و برگشت مقابل هم قرار می‌گیرند و در نهایت دو تیم به فینال می‌رسند و در یک تک بازی قهرمان مشخص می‌شود.

Fifa 21

تورنمنت‌ها (Tournaments)

با انتخاب این بخش در فیفا بازیکن امکان ایجاد مسابقه در کشور و لیگ‌های مختلف را دارد، به عنوان مثال بازیکن می‌تواند در لیگ‌های مختلف از جمله لالیگا، بونسلیگا و … شرکت کند، همچنین امکان شخصی‌سازی‌های متعددی در این بخش قرار دارد که می‌توانید تعداد تیم ها و نوع مسابقات را انتخاب کنید حتی می‌توانید لیگی ساختگی با تیم‌هایی از لیگ‌های متفاوت برگزار کنید که در این بین تیم‌های ملی نیز می‌توانند حضور داشته باشند!

آلتیمت تیم (Ultimate Team)

فیفا آلتیمیت، بخش مولتی پلیر و آنلاین بازی است که به عنوان پرطرفدارترین و البته پیچیده‌ترین بخش فیفا بشمار می‌آید. در این بخش بازیکن فرصت این را دارند که تیم رویای خود را بسازد و با دیگر پلیرها به رقابت بپردازد. برای جمع‌آوری بازیکنان مورد نظر خود باید کارت‌های آن‌ها را به دست آورید و بسته به کیفیت آن بازیکن، قیمت کارت نیز بالاتر می‌رود. هر بازیکن فوتبال در بازی ممکن است چند کارت متفاوت با قدرت‌های متفاوت داشته باشد و همچنین با اضافه کردن اسکیل های متفاوت می‌توانید قدرت آن‌ها را دچار تحول کنید. کارت‌های موجود در بخش بازار یا همان ترنسفر مارکت نیز قابل خرید و فروش هستند، همچنین غیر از خرید مستقیم این کارت‌ها، با انجام دادن چلنج های متفاوت امکان به دست آوردن کارت‌های مختلفی را دارا هستید.

Fifa 21 Manager career and player career

مدیریت تیم و بازیکن (Manager Career And Player Career)

 در این حالت که از نامش هم پیداست شما می‌توانید تیم موردعلاقه خود یا بازیکن دلخواه خود را بیافرینید، تفاوت این بخش با آلتیمیت تیم در این است که شما نیازی به اینترنت ندارید و قوانین لیگ‌ها و نقل و انتقالات به دنیای واقعی نزدیک‌تر است، در سال‌های اخیر تفاوت‌های زیادی در بخش کرییر فیفا نداشته‌ایم و تمرکز اصلی سازندگان بر روی بخش آنلاین بازی بوده و بخش کرییر را با حداقل تغییرها منتشر کرده است، از اصلی‌ترین تغییرات بخش کرییر می‌توان به اضافه شدن لایسنس لیگ اروپا و لیگ قهرمانان اروپا اشاره کرد.

در قسمت مدیریت تیم شما به‌صورت تمام و کمال وظیفه اداره کردن تیم خود را دارید، می‌توانید از همان ابتدا با یک تیم رویایی و پرافتخار شروع کنید یا با یک تیم دست پایین و ناآشنا به افتخارات بزرگ دست پیدا کنید. همچنین در قسمت مدیریت بازیکن شما امکان این را دارید بازیکن مورد نظر خود را خلق کنید و آن را به یک افسانه تبدیل کنید، نکته قابل‌توجه در این بخش این است که بعد از بازنشسته شدن بازیکن، بازی به عنوان مربی و مدیر تیم ادامه دهید.

درنهایت سری بازی‌های فیفا در سال‌های اخیر تفاوت‌های چشمگیری با یکدیگر ندارند اما همچنان اثری با جزییاتی است که برای یادگیری تمام بخش‌های آن باید ساعت‌ها وقت خود را صرف یادگیری بخش‌های مختلف آن کنید.

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.