کنسول نسل نهم کمپانی سونی به نام پلی استیشن 5 پس از حدود یک سال فعالیت بازاریابی و تبلیغاتی که شامل انتشار تصاویر جعلی و به وجود آوردن شایعات متعدد بوده، سرانجام به صورت رسمی وارد بازار شده و از قضا مدت کوتاهی پس از عرضه جهانی به بازار داخلی نیز راه یافته است. کنسول بازی جدید سونی که قرار است جای پلی استیشن 4 را به عنوان دومین کنسول پر فروش سونی در بازار جهانی پر کند، با تغییرات متعددی در بخش‌های مختلف از جمله طراحی ظاهری، سخت افزار، امکانات نرم افزاری و پشتیبانی از بازی‌ها و تجهیزات نسل گذشته به تولید نهایی رسیده است.

اولین شایعات مربوط به پلی استیشن 5 از انتشار تصاویری جعلی که بیشتر شبیه به حدس و گمان بوده شروع شده و با طرحی شبیه به توالت سنتی! به شدت بر سر زبان‌ها افتاد. درحالی‌که هیچ اطلاعاتی تا آن لحظه در خصوص PS5 منتشر نشده بود، اما تصاویر متعددی از رندرهای فرضی این محصول در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شدند. کمپانی سونی که از این وضعیت به شدت راضی بود، هیچ واکنشی نسبت به تصاویر منتشر شده، نشان نمی‌داد و کاربران مشتاق نیز در خصوص آن‌ها به ابراز احساسات می‌پرداختند.

رونمایی رسمی از کنسول بازی نسل نهم سونی در تاریخ 12 نوامبر سال 2020 صورت پذیرفت و به طور دقیق یک هفته بعد نیز به بازار جهانی راه یافت. به این ترتیب کاربران قادر به تجربه بازی با کنسول جدید دنیای گیم شده و حس بی نظیر خود را نیز در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشتند. در ادامه با کنسول Playstation 5 از زوایای مختلف و همچنین مشخصات و ویژگی‌های سخت افزاری آن آشنا خواهید شد.

پلی استیشن 5

طراحی ظاهری پلی استیشن 5

کنسول نسل هشتم سونی یعنی پلی استیشن 4 به صورتی طراحی شده بود که قابلیت قرارگیری به صورت خوابیده و ایستاده را داشت و کاربران می‌توانستند در هر دو حالت از آن استفاده کنند. طراحی بدنه در کنسول پلی استیشن 5 اما به گونه ایست که کاربران برای بهره‌مندی از بهترین حالت خنک‌کنندگی باید از پایه مخصوص آن به منظور نصب ایستاده بهره گیرند. شیارهای تهویه هوا در قسمت بالا و پایین بدنه لحاظ شده و دور پنل بالا را نیز دیودهای نوری پوشش داده‌اند. البته بخش قابل توجهی از شیارهای تهویه هوا روی پنل پشت تعبیه شدند که تأثیر بسزایی روی عملکرد خنک تر پلی استیشن نسل نهم اعمال می‌کند. به طور کلی پلی استیشن 5 دارای دو نسخه استاندارد و دیجیتال بوده که تفاوت آن‌ها وجود درایو بلوری در نسخه استاندارد است. درایو بلوری در قسمت پایین بدنه و در فضایی چسبیده به پایه کنسول نصب شده که تغییر چندانی در ابعاد دستگاه به وجود نیاورده است. به صورتی که تفاوت ابعاد میان نسخه استاندارد و دیجیتال چندان قابل توجه نبوده و حتی پایه قرار گیری کنسول نیز در هر دو نسخه یکسان است.

نکته مهمی که در نگاه اول به شدت به چشم می‌آید، ابعاد بزرگ کنسول‌های نسل جدید مایکروسافت و سونی در مقایسه با نسل گذشته است، به گونه ای که ابعاد آن‌ها در زمان رونمایی به شدت مورد بحث کاربران قرار گرفته بود. مدیران ارشد سونی در مصاحبه ای پس از معرفی PS5 اعلام کردند که ابعاد نمونه‌های اولیه از طراحی آن بزرگ‌تر از طراحی نهایی بوده و شکل فعلی، در حقیقت کوچک‌ترین ابعاد ممکن با توجه به سخت افزار و سیستم خنک کننده است. ابعاد طرح نهایی پلی استیشن 5 در نسخه استاندارد برابر با 26×10.4×39 سانتی متر بوده و وزن آن نیز به صورت دقیق 4.5 کیلوگرم است. روی پنل جلوی دستگاه در نسخه استاندارد می توانید دو کلید پاور و اجکت درایو بلوری را مشاهده کنید که در نسخه دیجیتال، اثری از کلید اجکت به چشم نمی‌خورد. به این ترتیب در نسخه دیجیتال، فقط یک کلید پاور وجود دارد که کاربران با فشردن آن می توانند کنسول را روشن کنند. البته همانند نسل گذشته، فشردن کلید Play Station روی کنترلر DualSense نیز می‌تواند کنسول را راه اندازی کند.

پورت‌های روی کنسول شامل سه عدد USB Type-A، یک عدد USB Type-C، یک عدد پورت شبکه گیگابیتی و در نهایت یک عدد پورت HDMI می شود. روی پنل جلوی PS5 یک پورت Type-A و یک عدد Type-C نصب شده و سایر پورت‌ها نیز به همراه ورودی برق، روی پنل پشت دستگاه به کار رفته‌اند. قاب پلاستیکی PS5 به سادگی و به صورت کشویی قابل باز شدن بوده و دلیل آن نیز قابلیت دسترسی کاربران به برد اصلی برای افزودن درایو سالید جانبی است. کیفیت ساخت بدنه پلاستیکی به شدت بالاست و تست‌های انجام شده روی آن نشان می دهد که ترکیبات به کار رفته در تولید بدنه از استحکام به شدت بالایی برخوردارند. سونی در طراحی شاهکار خود از بالاترین میزان جزئیات بهره برده و در تمامی بخش‌های کنسول می‌توانید این جزئیات را مشاهده کنید. بافت‌های ریز و منظم که در بخش‌های مختلف بدنه کنسول و همچنین کنترلر DualSense به کار رفته، می‌توانند برای ساعت‌ها نظر شما را به خود جلب کنند.

سخت افزار پلی استیشن 5

مشخصاتپلی استیشن 5
پردازنده مرکزیپردازنده 8 هسته‌ا‌ی ذن 2 با فرکانس پردازشی 3/5 گیگاهرتز (دارای فرکانس متغیر)
پردازنده گرافیکیقدرت پردازشی 10.28 ترافلاپس، مجهز به 36 واحد محاسباتی با فرکانس پردازشی 2.23 گیگاهرتز (دارای فرکانس متغیر) و معماری RDNA2
توان پردازشی10.28 ترافلاپس
حافظه‌ی رم16 گیگابایت GDDR6
رابط حافظه256 بیت
پهنای باند448 گیگابایت بر ثانیه
حافظه‌ی ذخیره‌سازی825 گیگابایت از نوع SSD سفارشی‌سازی‌شده (667.2 گیگابایت در دسترس)
ذخیره سازی قابل ارتقامجهز به درگاه خارجی SSD از نوع NVMe برای ارتقاء فضای ذخیره‌سازی
درایو نوریبلوری 4K UHD
سایر امکاناتپشتیبانی از هارد اکسترنال USB
قیمت جهانی در زمان عرضه499 دلار

مهم‌ترین بخش از سخت افزار داخلی کنسول نسل نهم کمپانی سونی به سیستم روی یک چیپ ساخت AMD اختصاص دارد که شامل پردازنده 8 هسته ای بر پایه معماری Zen 2 با فرکانس کاری 3.5 گیگاهرتز می‌شود. فرکانس کاری این پردازنده در شرایط مختلف، دچار تغییر شده و فقط در صورت لزوم به بالاترین فرکانس خود، یعنی همان 3.5 گیگاهرتز سوییچ می‌کند. در بخش واحد گرافیکی نیز یک پردازنده گرافیکی اختصاصی بر پایه معماری AMD RDNA 2 مجهز به 36 واحد محاسباتی و فرکانس متغیر 2.23 گیگاهرتز در نظر گرفته شده که در نهایت قدرت پردازشی قابل توجه 10.28 ترافلاپ را ارائه می‌دهد. برای مقایسه باید به این نکته اشاره کنیم که قدرت پردازشی کنسول PS4 Pro فقط 4.2 ترافلاپ بوده و این عدد در کنسول XBOX One X نیز 6 ترافلاپ بوده است. حافظه دو منظوره پلی استیشن 5 که به صورت مشترک به عنوان حافظه گرافیکی و حافظه رم مورد استفاده قرار می گیرد، برابر با 16 گیگابایت از نوع GDDR6 بوده که با توجه به فرکانس کاری آن‌ها و همچنین رابط حافظه 256 بیتی، قادر به ارائه پهنای باند 448 گیگابایت بر ثانیه خواهد بود. سخت افزار قدرتمند در کنار پشتیبانی از فناوری ردیابی پرتو (Ray Tracing) می تواند تجربه‌ای شگفت انگیز و بسیار متفاوت را نسبت به کنسول نسل گذشته سونی ارائه دهد. هر چند در حال حاضر نمی‌توان از این قابلیت به درستی استفاده کرده و تأثیر شگرف آن را مشاهده کرد و به طور حتم باید در انتظار بازی‌های سازگار با فناوری Ray Tracing ماند. مجموعه سخت افزاری PS5 برای استفاده از فناوری ردیابی پرتو و سایه زنی پیشرفته مجبور به کاهش وضوح تصویر به صورت خودکار است تا دستیابی به نرخ 30 یا 60 فریم بر ثانیه امکان پذیر شود.

Playstation 5

یکی از مهم‌ترین تغییرات PS5 جایگزین شدن درایو پر سرعت SSD به جای هارددیسک 2.5 اینچی به شمار می‌رود که تجربه‌ای مشابه با کنسول مایکروسافت XBOX Series X است. سرعت درایو سالید NVMe در حدی بالاست که سرعت بار گذاری بازی Marvel`s Spider-man: Miles Morales در حدود 1 ثانیه بوده و این در حالی است که اجرای کامل آن در پلی استیشن 4 در حدود 15 تا 20 ثانیه است. یکی از مهم تغییرات PS5 نسبت به کنسول نسل هشتم سونی، عدم استفاده از هارددیسک و به کارگیری SSD پر سرعت به عنوان درایو ذخیره‌سازی است. درایو سالید به کار رفته در کنسول جدید سونی بر پایه رابط NVMe در نظر گرفته شده و ظرفیت کلی آن 825 گیگابایت است. با این حال فقط 667.2 گیگابایت از این ظرفیت در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و مابقی آن توسط سیستم عامل کنسول و نرم افزار های آن اشغال می شود. گیمرها برای افزایش ظرفیت ذخیره سازی می توانند به دو روش افزودن درایو سالید دوم در اسلات NVMe یا افزودن هارددیسک پرتابل از طریق پورت USB اقدام کنند. هر چند طبق اعلام سونی، در حال حاضر هر دو قابلیت توسط این کمپانی غیر فعال بوده و به زودی با عرضه به‌روزرسانی، امکان استفاده از هر دو قابلیت فراهم خواهد شد. نکته عجیب دیگری که سونی در خصوص افزودن هارددیسک پرتابل به PS5 اشاره کرده، قابلیت انتقال بازی‌های نسل هشتم به این درایو ذخیره سازی بوده و در صورتی که بخواهید بازی‌های نسل نهم را به هارددیسک جانبی انتقال دهید، قابلیت اجرای بازی‌ها غیر فعال خواهد شد. به این ترتیب کاربران در حال حاضر برای نصب تعداد زیادی بازی انحصاری PS5 با محدودیت‌های فراوانی مواجه هستند، هر چند مدیر ارشد سونی اعلام کرده که ظرفیت ذخیره سازی درایو سالید داخلی کنسول برای نصب بازی‌ها کافی است!

طبق اعلام سونی، حجم حافظه داخلی کنسول جدید این کمپانی فضای کافی برای نصب دو بازی انحصاری PS5 از جمله Astro`s Playroom و Marvel`s Spider-man: Miles Morales و حدود 14 عنوان مربوط به PS4 از جمله God Of War و Detroit: Beyond Human در اختیار گیمرها قرار می دهد. سخت افزار به کار رفته در پلی استیشن 5 می تواند بازی‌ها را در وضوح 4K با نرخ 120 فریم بر ثانیه و در وضوح 8K با نرخ 60 فریم بر ثانیه اجرا کند، البته این ویژگی نیز تاکنون به صورت رسمی مورد بررسی کامل قرار نگرفته و شبهاتی در خصوص آن وجود دارد. سونی قابلیت ارائه نرخ بیش از 60 فریم بر ثانیه را برای بسیاری از بازی‌ها غیر فعال کرده و فقط عناوین محدودی مانند Call Of Duty: Black Ops Cold War، Devil May Cry V: Special Edition، Dirt 5، WRC و Rainbow Six Seige می توانند به نرخ 120 فریم بر ثانیه دست پیدا کنند. برای این منظور به تلویزیون یا صفحه‌نمایش‌های سازگار با پورت HDMI 2.1 و دارای نرخ تازه سازی 120 هرتز نیاز دارید که دستیابی به آن‌ها نیازمند پرداخت هزینه ای گزاف است. هر چند بسیاری از گیمرها توجه چندانی به نرخ فریم ندارند و کیفیت تصویر و جزئیات گرافیکی برای آن‌ها از اهمیت بالاتری برخوردار است، اما بدون دستیابی به نرخ فریم مناسب، نمی توان از ویژگی‌های گرافیکی جدید لذت برد.

کمپانی ژاپنی در بخش صوتی نیز قابلیت سخت افزاری به نام 3D Tempest Audio را لحاظ کرده که برداشتی آزاد از فناوری Dolby Atoms به شمار می رود. این ویژگی به کاربران اجازه می دهد تا کاربران از آن روی هر نوع تلویزیون یا هدست استفاده کنند و تجربه صوتی جدیدی شکل گیرد. تاکنون فناوری‌های مشابهی توسط سایر شرکت‌های فعال در زمینه صوتی معرفی شده بودند، اما به نظر می رسد که فناوری جدید سونی در Play Station 5 شرایط ویژه ای دارد که غیر قابل مقایسه با نمونه‌های پیشین است. در حال حاضر 3D Tempest Audio فقط روی عناوین انحصاری سونی عمل خواهد کرد و احتمال بهره‌مندی عناوین Third Party از آن اندکی بعید به نظر می‌رسد. هدست Pulse 3D به عنوان ابزار صوتی استاندارد کنسول پلی استیشن 5 نیز از فناوری 3D Tempest Audio پشتیبانی می‌کند و لذت استفاده از آن را برای عاشقان صدا چند برابر می‌کند.

DualSense

کنترلر DualSense

سونی در طراحی کنترلر جدید کنسول بازی نسل نهم خود دست به یک طراحی انقلابی زده و تغییرات قابل توجهی در بند بندِ آن مشاهده می‌شود. کشیده شدن دسته نگه‌دارنده کنترلر DualSense یکی از مواردی است که در دراز مدت سبب بهبود ارگونومی و سهولت در استفاده از آن می‌شود. ترکیب کلیدها همانند کنترلر نسل گذشته یعنی DualShock است، اما با این تفاوت که کلید Share که پیش از این برای اشتراک گذاری مورد استفاده قرار می گرفت، جای خود را به کلید Create داده است. از سوی دیگر نوع پوشش روی کلیدها به صورت شفاف طراحی شده و لوگوی مربوط به هر کدام از کلیدها نیز روی قالب اصلی و زیر پوشش شفاف قرار گرفته است. با این حال اثری از دیودهای نوری زیر کلیدهای اصلی و جهت نما مشاهده نمی شود و لایت بار کنترلر فقط در کنار تاچ بار لحاظ شده است. بافت‌های ریز و البته استفاده از بدنه بسیار با کیفیت در رنگ بندی سفید و مشکی که به طور دقیق از رنگ‌بندی بدنه PS5 الگوبرداری شده تا کنون با واکنش مثبت کاربران مواجه شده، اما هنوز خبری در خصوص عرضه کنترلر دوال سنس در رنگ های متفاوت منتشر نشده است. در حقیقت سونی نسبت به این موضوع اظهار نظر نکرده و برخی از کنترلرهای تولید شده توسط شرکت‌های ثانویه توسط کنسول نسل نهم کمپانی ژاپنی پشتیبانی می‌شود.

ابعاد کلی کنترلر به دلیل کشیده تر شدن بخش پایینی آن که محل در دست گرفتن آن به شمار می رود، حدود 1 سانتی متر افزایش یافته و در پهنا و ضخامت نیز با تغییراتی نسبت به کنترلر DualShock مواجه گردیده است. از نظر وزن نیز افزایش حدود 71 گرمی دوال سنس نسبت به دوال شاک به شکلی قابل توجهی توسط کاربران حس می شود و به این ترتیب وزن کنترلر PS5 رقم دقیق 280.66 گرم را روی ترازوی دیجیتال نشان می‌دهد. دوال سنس نیز همانند کنترلر نسل پیشین به تعداد 1 عدد به همراه کنسول در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و با توجه به نوع طراحی، از ارگونومی بسیار بهتری برخوردار است. نسبت ابعاد و وزن DualSense به مراتب بهتر از دوال شاک بوده و کاربران از این حیث نیز احساس بهتری را تجربه خواهند کرد، هر چند این مورد به طور کامل به سلیقه گیمرها بستگی دارد و احتمال علاقه‌مندی برخی از کاربران به کنترلر PS4 نیز وجود خواهد داشت. کلید های اصلی کنترلر شامل مثلث، مربع، دایره و ضربدر همانند سایر کلیدهای DualSense بر خلاف کنترلر نسل گذشته، فاقد رنگ پس زمینه بوده و این موضوع احتمال وجود دیودهای نوری زیر هر کلید را افزایش داده بود، اما در کمال تعجب اثری از نور پس زمینه برای کلید ها مشاهده نمی شود.

پلی استیشن 5

نکته عجیب در خصوص کلیدهای دوال سنس این است که امکان نصب کلیدهای آن روی دوال شاک و بر عکس وجود دارد و این موضوع توسط برخی از رسانه‌ها و کاربران مورد تست و تایید قرار گرفته است. ابعاد و فرم کلیدهای R1/R2/L1/L2 با نسل گذشته تفاوت دارد و نام آن‌ها در بخش کناری هر کلید درج شده است. از سوی دیگر سونی علاقه ای به درج نام کلیدهای Create و Option روی بدنه نداشته و فقط لوگوی جدید آن‌ها را قرار داده است. فرم ظاهری کلید PS نیز نسبت به نسل گذشته دچار تغییر شده و شکل آن به طور دقیق همانند لوگوی PS بوده و دیگر اثری از کلید دایره ای شکل مشاهده نمی شود. محل قرار گیری اسپیکر، دیود نوری اعلان و مجموعه آنالوگ (کلیدهای R3 و L3) بدون تغییر روی کنترلر نسل جدید به چشم می خورد. سونی در اقدامی قابل تحسین، تعداد بسیار زیادی از لوگوی مربوط به کلیدهای اصلی مثلث، دایره، مربع و ضربدر را روی بدنه دوال سنس حکاکی کرده که نشان از دقت و ظرافت بسیار بالای کمپانی ژاپنی در طراحی آن دارد.

سیستم بازخورد لرزشی Haptic در حال حاضر توسط بازی‌های عرضه شده برای پلی استیشن جدید پشتیبانی می شوند و به زودی برای سایر بازی‌ها نیز آماده به کار خواهد بود. گیمرها می توانند سیستم لرزشی را در سطوح مختلف تنظیم یا به طور کامل غیر فعال کنند تا سطح شخصی سازی بیشتری در اختیار آن‌ها قرار گیرد. کنترلر جدید سونی از نظر شارژ باتری نیز با ثبت زمان 12 ساعت و 30 دقیقه در بازی Marvel’s Spider-Man: Miles Morales وضعیت بسیار بهتری نسبت به دوال شاک به ثبت رسانده است. این در حالیست که باتری به کار رفته در دوال شاک در بازی ذکر شده، قادر به ارائه شارژ به مدت 5 تا 8 ساعت بر اساس تنظیمات سیستم لرزشی، استفاده از اسپیکر و شدت روشنایی لایت بار به فعالیت می پردازد. برای شارژ کردن کنترلر جدید سونی نیز دو راهکار پیش روی شما قرار دارد که شامل استفاده از کابل USB-C به USB-A که درون جعبه قرار گرفته یا خریداری و استفاده از پایه شارژر اختصاصی PS5 می‌شود. همانند کنترلر نسل گذشته، شارژ کردن دوال سنس با قرار دادن آن روی پایه شارژر با استفاده از پورت مخصوص کنار جک صوتی 3.5 میلی متری امکان پذیر خواهد بود. در صورتی که قصد شارژ کردن کنترلر با استفاده از کابل را دارید، می‌توانید از پورت‌های USB-A که توسط کابل استاندارد PS5 پشتیبانی می‌شود یا بهره‌گیری از پورت USB-C (نیازمند کابل مخصوص دو سر USB-C) استفاده کنید. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، روش‌های متعددی برای شارژ کردن کنترلر دوال سنس وجود دارد، اما به طور حتم و همانند نسل گذشته، شارژ کردن آن با بهره گیری از پایه شارژر مخصوص PS5 به عنوان یک روش سریع و مطمئن معرفی می‌شود.

ویژگی های نرم افزاری پلی استیشن 5

ویژگی های نرم افزاری پلی استیشن 5

پس از معرفی سخت افزار PlayStation 5 و کنترلر DualSense اکنون نوبت به معرفی ویژگی‌های خاص نرم افزاری در کنسول جدید سونی فرا رسیده است. تا زمانی که کنسول را راه اندازی کنید، طراحی ظاهری و تصور کردن قدرت سخت افزاری آن شما را سرگرم و مجذوب خود می‌کند، اما پس از روشن کردن PS5 همه چیز به رابط کاربری و ویژگی‌های خاص آن ارتباط پیدا می‌کند. اگر پیش از این کنسول پلی استیشن 4 در اختیار داشتید و به تازگی اقدام به خریداری کنسول PS5 کردید، سازگاری شما با رابط کاربری و ویژگی‌های نرم افزاری آن به زمان نیاز دارد. عادت کردن به قابلیت‌های جدید ممکن است چند دقیقه به طول انجامد، اما در نهایت متوجه می شوید که این انتظار ارزش بالایی داشته و لبخند رضایت بر لب‌های شما نقش می‌بندد.

فشردن و نگه داشتن کلید PS که این بار مشابه با لوگوی آن طراحی شده، شما را به دنیای جدیدی از ویژگی‌های مخفی کنسول منتقل می‌کند و با استفاده از آن‌ها می توانید لیست دوستان، دانلودهای در حال انجام، اعلان‌ها و بخش جدید PS5 Card را مشاهده کنید. کارت‌های موجود در رابط کاربری پلی استیشن 5 می توانند امکانات جالبی را از نظر فعالیت‌های مربوط به بازی‌ها در اختیار شما قرار دهند. حضور در چالش‌های چندنفره، مشاهده سطح بازی شما و مشاهده گیم پلی دوستان خود به صورت تصویر در تصویر از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های بخش PS5 Card به شمار می روند. حرکت دادن آنالوگ کنترلر به سمت پایین، زمانی که روی آیکون یک بازی قرار دارید، می توانید اطلاعات کارت‌های بازی را به شما نمایش دهد که نسبت به مورد مشابه در کنسول نسل هشتم تفاوت فراوانی دارد. گیمرهایی که تازه کار هستند و مهارت چندانی در یک بازی خاص ندارند، در بخش PS5 Card می‌توانند ویدئوهای مربوط به گیم پلی آن را مشاهده کنند که حالتی آموزشی برای طی کردن مراحل دارد.

بازی های پلی استیشن 5

کنسول‌های بازی دارای بخش کتابخانه یا همان Library هستند که شامل مجموعه ای از بازی‌های رایگان، آنلاین و پولی می شود که کاربران بدون نیاز به خریداری دیسک، قادر به نصب آن‌ها روی کنسول خود هستند. به طور معمول مجموعه کتابخانه یک کنسول بازی هنگام عرضه به بازار، فاقد عناوین جذاب و متنوع است و این مورد در خصوص پلی استیشن 5 نیز صدق می کند. در صورتی که پیش از این در کنسول PS4 برخی از بازی‌ها مانند The Last Of Us Part II، Marvel`s Spider-Man، God Of War و Uncharted 4: A Thief`s End را به اتمام رسانده‌اید، اکنون می توانید این عناوین را در کتابخانه PS5 مشاهده و نسبت به دانلود و نصب آن‌ها اقدام کنید. در صورتی که اکانت پلی استیشن پلاس دارید، تعداد 20 بازی در دسترس شما قرار می‌گیرد که مجموعه قابل قبولی به شمار می‌رود. هر چند بخش کتابخانه PS5 به هیچ وجه قابل قیاس با تعداد بازی‌های موجود در مجموعه XBOX Game Pass نیست، اما به هر حال این تعداد نیز برای شروع کافی به نظر می رسد.

Marvel`s Spider-Man Miles Morales

بر خلاف کنسول‌های پیشین، پلی استیشن 5 همراه با بازی Astro’s Playroom عرضه می شود و این عنوان به صورت دیجیتالی نصب شده است. هر چند نمی‌توان آن را به عنوان یک بازی جدی برای کسب جوایز معتبر تلقی کرد، اما دریافت امتیاز 8 از سوی IGN نشان می‌دهد که نباید این بازی را دست کم گرفت. سونی در حال آماده سازی بازی‌های متنوعی برای کنسول جدید خود است که از بین آن‌ها می‌توان به Gran Turismo 7 به عنوان یک شبیه ساز رانندگی، بازی جهان باز Hogwarts Legacy و عنوان خلاقانه Ratchet & Clank: Rift Apart Horizon اشاره کرد. بسیاری از عناوین انحصاری و غیر انحصاری مربوط به PS5 در سال 2021 وارد بازار می‌شوند و به این ترتیب دوست داران کنسول جدید سونی باید با عناوین محدود فعلی تا ماه‌های آینده سرگرم شوند. از سایر عناوین منتشر شده برای کنسول نسل نهم سونی که در حال حاضر در دسترس گیمرها قرار دارند، می‌توان به Assassin`s Creed Valhalla با قیمت 35 دلار، بازی جذاب Astro`s Playroom برای رونمایی از کنترلر دوال سنس به صورت رایگان و عرضه به همراه کنسول، عنوان Call Of Duty: Black Ops Cold War با قیمت 54 دلار، بازی جذاب Demon`s Souls با قیمت 69 دلار و به همراه جزئیات گرافیکی نسل جدید، عنوان قدرتمند گرافیکی Marvel`s Spider-Man: Miles Morales با قیمت 50 دلار و در نهایت بازی فانتزی Sackboy: A Big Adventure با قیمت 60 دلار اشاره کرد.

به هر حال پلی استیشن 5 نیز همانند کنسول‌های نسل گذشته در ماه‌های ابتدای عرضه از تعداد محدودی بازی بهره می برد و گیمرها برای دستیابی به عناوین متعدد باید چند ماه یا حتی چند سال در انتظار بمانند. یکی از عناوین مورد انتظار برای PS5 که البته برای پلتفرم‌های دیگری از جمله XBOX Series X و کامپیوتر شخصی نیز عرضه شده، بازی Cyberpunk 2077 نام دارد و توسط استودیو CD Projekt RED توسعه یافته است. با وجود تبلیغات فراوان در خصوص این عنوان جنجالی، اما ماحصل آن دست کمی از یک فاجعه تاریخی نبود و انتقادات فراوانی نسبت به مشکلات گرافیکی و باگ‌های فراوان سایبر پانک 2077 منتشر شده است. با این حال، استودیو توسعه دهنده اعلام کرده که با ارائه به‌روزرسانی‌های متعدد، مشکلات موجود را برطرف خواهد ساخت. هر چند سونی در اقدامی قابل توجه، این بازی را از لیست Library حذف کرده و حتی باز پس دادن بازی و پرداخت مبلغ بازی به کاربران را نیز لغو کرده است. به این ترتیب می‌توان گفت که سونی هم پشت توسعه دهنده سایبر پانک 2077 را خالی کرده و اعضای تیم توسعه دهنده نیز به تازگی، مدیر استودیو CD Projekt RED را مقصر اصلی مشکلات به وجود آمده اعلام کردند. شما می‌توانید با دانلود بازی پلی استیشن 5 از سایت پارسی گیم با استفاده از خرید دیجیتالی یا اکانت های ترکیبی، بازی‌های پلی استیشن 5 را به صورت دیجیتالی در کنسول خود اجرا کنید؛ در این روش نیازی به خرید دیسک بازی نخواهد بود.

+ 3 دلیل برای خرید پلی استیشن 5

  1. قصد خرید کنسول بازی برای شش ماه آینده را دارید: در صورتی که قصد خرید کنسول بازی برای ماه‌های آینده، به خصوص در اواسط سال 2021 میلادی را دارید، به طور حتم کنسول نسل نهم سونی گزینه ای بی نظیر خواهد بود. در آن زمان می توانید به بازی های بیشتر دسترسی پیدا کنید و کنسول PS5 نیز با توجه به دریافت به‌روزرسانی‌های بیشتر، به بالاترین سطح از کارایی خواهد رسید.
  2. اگر همچنان به بازی‌های پلی استیشن 4 علاقه دارید: در صورتی که هنوز به بازی‌های نسل گذشته علاقه دارید، اما می خواهید آن‌ها را در فضایی جدید با استفاده از سخت افزار قدرتمند تجربه کنید، به طور حتم PS5 تمام نیازهای شما را برآورده خواهد کرد. برای این کار فقط به دیسک بازی PS4 یا حساب PSN به همراه PS Plus برای بارگذاری سیو و دیتای بازی‌ها نیاز دارید.
  3. اگر از صفحه لودینگ خسته شده‌اید و نرخ فریم بالاتر می‌خواهید: کنسول جدید سونی با توجه به بهره‌مندی از درایو پر سرعت NVMe SSD می تواند زمان لودینگ بازی‌ها را به طور کامل حذف کرده و دیگر نیازی به انتظار برای اجرای عناوین مختلف وجود ندارد. همچنین سخت افزار قدرتمند می تواند نرخ فریم بالاتری را با وجود جزئیات گرافیکی بی نظیر در اختیار شما قرار دهد.

– 3 دلیل برای عدم خرید پلی استیشن 5

  1. اگر به فناوری‌های Dolby Atoms و پخش کننده Vision Blu-Ray علاقه دارید: همان‌طور که در متن اشاره کردیم، پلی استیشن 5 از فناوری صوتی جدید 3D Tempest Audio بهره می برد و این به معنی عدم پشتیبانی از دو فناوری Dolby Atoms و Dolby Vision است. با وجود پشتیبانی از دیسک‌های 4K Blu-Ray اما اثری از فناوری‌های صوتی و تصویری مرتبط مشاهده نمی شود.
  2. اگر انتظار یک Library مملو از بازی دارید: در حال حاضر حدود 20 بازی در کتابخانه PS5 مشاهده می شود که ممکن است نظر تمام کاربران را به خود جلب نکنند. البته به مرور زمان شاهد عرضه بازی‌های بیشتر برای کنسول جدید سونی خواهیم بود.
  3. فضای کافی ندارید: کنسول نسل نهم سونی از ابعاد بسیار بزرگ‌تری نسبت به نسل گذشته برخوردار بوده و از این رو باید فضای میز کار خود را توسعه دهید تا پلی استیشن 5 به همراه تمامی تجهیزات مورد نیاز شما روی آن نصب شوند.

لیست قیمت پلی استیشن 5

کنسولفضاتعداد دستهتوضیحاتقیمت (تومان)
PlayStation 5825 گیگابایت1بدنه سفید – بدون بازی و گارانتی22,000,000
PlayStation 5825 گیگابایت1بدنه سفید – بدون بازی، به همراه یک سال گارانتی22,900,000
PlayStation 5 Digital Edition825 گیگابایت1بدنه سفید – بدون بازی و گارانتی21,500,000
قیمت های ذکر شده بر اساس بازار تهران در تیر ماه 1401 ثبت شده است.