بازی های شوتر قدیمی
سارا هابطی

قدیمی ترین بازی های شوتر اول شخص 

سارا هابطی 28 مهر 1402 2 دیدگاه
5,043 بازدید

قطعا بازی های شوتر قدیمی در ژانر بازی های اکشن، نقش بنیادی در کلیدی‌ترین عناوین امروزی ایفا کرده‌اند، تا جایی که المان‌های گرافیکی آثار جدید از بازی های شوتر قدیمی الگو برداری می‌کنند. بیش‌تر عنوان‌‌های شوتر هیجان بسیار زیادی دارند که یک روایت خیره‌کننده را دنبال می‌کنند. قبل از این‌که سبک بازی‌های اول شخص معروف شوند، اغلب بازی‌ها یک خط داستان کوتاه را ارائه می‌دادند و تنها به گیم پلی کلیکی تکیه می‌کردند. بازی‌های شوتر قدیمی توانستند با ارائه المان‌های جدید و به وجود آوردن محیطی جدید با گیم پلی‌ای متفاوت در قلب گیمرهای زیادی جا باز کنند و به آثاری خاطره‌انگیز تبدیل شوند. در ادامه با معرفی بازی های شوتر قدیمی همراه پارسی گیم باشید.

بازی های شوتر قدیمی؛ هیجانی فراموش‌نشدنی

ملاک سنجش هر اثری براساس بازی Maze War بوده است و قبل از ارائه نرم افزار id تا دهه 90 میلادی شاهد پیشرفت چندانی در صنعت گیم نبودیم. تا قبل از سال 1991 هر عنوانی که منتشر می‌شد از حالت دوربین اول شخص استفاده نمی‌کرد، به همین خاطر نمی‌توانستند روی سخت افزارهای مدرن بهترین عملکرد را از خودشان نشان دهند. با این وجود سعی کردیم لیستی از بازی‌هایی که با زاویه دید اول شخص ساخته شده‌اند را به شما معرفی کنیم. در ادامه همراه ما باشید که با معرفی بازی های شوتر قدیمی می‌خواهیم به دوران باشکوه گذشته برویم و بازی‌های درخشان شوتر آن دوران را بشناسیم.

1) بازی Catacomb 3D (1991)

بازی Catacomb 3D (1991)

جان کارمک به کمک افرادی دیگری مثل جان رومرو، تام هال و آدریان کارمک با نرم افزار id توانستند اولین بازی سبک اول شخص خود را تولید کنند. بازی Catacomb 3D برای کسانی مناسب است که می‌خواهند تاریخچه عناوین سبک شوتر را بررسی کنند. البته این اثر در مقایسه با بازی DOOM صرفا یک بازی سرگرم‌کننده محسوب می‌شود تا یک شاهکار فراموش‌نشدنی.

داستان بازی در یک دنیای مخوف و فانتزی اتفاق می‌افتد و گیمرها می‌توانند با طلسم‌ها مختلف روند داستان را پیش ببرند. عنوان Catacomb 3D با در نظر گرفتن توانایی‌هایش توانست یک دنیای تمیز و رندر شده با استفاده از دید اول شخص به بازیکنان ارائه دهد. همچنین با عملکرد خودش روی بازی‌های سبک شوتر تاثیر فوق‌العاده ایجاد کرد.

2) بازی Wolfenstein 3D (1992)

بازی Wolfenstein 3D (1992)

این عنوان شما را به جنگ جهانی دوم می‌برد که باید با استفاده از مهارت‌های جنگی خودتان از دست سربازهای آلمان نازی فرار کنید. پیچ و خم زندانی‌های آلمانی کارتان را برای فرار از زندان سخت‌تر می‌کنند، پس باید از قبل با فضای کلی زندان آشنا شده باشید. شما با یک داستان ضعیف و مبتنی بر کشتار روبرو هستید، اما جدا از این مورد، بازی Wolfenstein 3D فناوری پیشرفته‌ای را با استفاده از نرم افزار iD ارائه داد که در زمان خودش یک ترکیب مناسب از یک گیم پلی نوآورانه به حساب می‌آمد.

عنوان Wolfenstein 3D یکی از تاثیرگذارترین بازی‌های سبک اول شخص در زمان خودش بود. ساختار فصل‌ بندی شده و سلاح‌های مختلف که کشتن دشمنان را راحت‌تر می‌کرد در کم‌تر بازی دیده می‌شد، همینطور نبردهای هیجان‌انگیز این اثر، بازی ولفنشتاین را به موفقیت نزدیک‌تر کرد و راه را برای تولید آثار مبتنی بر نرم افزار iD هموار نمود.

3) بازی DOOM (1993)

بازی DOOM (1993)

به‌ عنوان یکی از معروف‌ترین و تاثیرگذارترین بازی های شوتر قدیمی تمام دوران، می‌توان ادعا کرد که بازی DOOM سرآغاز همه بازی‌های مدرن بود. همچنین صنعت بازی‌های سبک شوتر را در مسیری قرار داد که آینده روشن‌تری را دنبال کنند. در عنوان DOOM با یک نورپردازی و هندسه عجیب و غریب سروکار داشتید و همه این‌ها به خاطر استفاده از نرم افزار iD در بازی Wolfenstein 3D بود. توانایی‌ و مهارت‌های فنی جان کارمک، باعث شد این دو اثر سر و صدای زیادی به پا کنند. در این اثر شاهد یک روند داستانی قوی بودیم که گیمرها را ترغیب به ادامه آن می‌کرد.

شخصیت اصلی داستان یک تفگدار دریایی بود که هیولاهای شیطانی زیادی قصد جان او را کرده بودند و باید زودتر خود را از این مخمصه نجات می‌داد. جدا از این موضوع، موزیک متن بازی به شکل دلنشینی روی گیم پلی تاثیر می‌گذاشت و روند پیشرفت داستان را جذاب‌تر می‌کرد.

4) بازی System Shock (1994)

بازی System Shock (1994)

این اثر یک بازی سبک شوتر کامل و همه جانبه در زمان خودش محسوب می‌شد که براساس زاویه دوربین اول شخص طراحی شده بود. استفاده از این قابلیت باعث شد که یک داستان جذاب همراه با گیم پلی جذاب ارائه شود. با این حال در کم‌تر عنوانی دیده می‌شد که دست گیمرها تا این حد در پیش برد داستان بازی باز باشد. بازی System Shock خط داستانی خاصی را دنبال نمی‌کند و به کاوشگران ایستگاه فضایی اجازه می‌دهد تا همه چیز را به خوبی بررسی کنند. هدف اصلی کاوش در ایستگاه فضایی در واقع متوقف کردن یک هوش مصنوعی سرکش بود.

اگر مکانیک و طراحی پیچیده این عنوان را در نظر بگیریم، در لیست بازی های شوتر قدیمی از پیچیدگی کم‌تری نسبت به بازی DOOM برخوردار است. به دلیل این‌که دسترسی به همه چیز در این اثر آسان است در این بازی شما گیم پلی متفاوت‌تری نسبت به دیگر عنوان‌های لیست را تجربه خواهید کرد. علاوه بر این اگر می‌خواهید این عنوان را با سخت افزارهای مدرن‌تری تجربه کنید، به هیچ‌وجه نسخه منتشر شده سال 2023 بازی System Shock را دست ندهید.

5) بازی Star Wars: Dark Forces (1995)

بازی Star Wars Dark Forces (1995)

با این‌که سال‌ها فرنچایز جنگ ستارگان موضوع فراموش‌نشدنی بازی‌های ویدیویی به حساب می‌آید، اما عنوان جنگ ستارگان علیه نیروهای تاریکی از جایگاه خاصی برخوردار است. این اثر با استفاده از سبک اول شخص محیطی حیرت‌انگیز همراه با شخصیت‌سازی‌های دقیق را به بازیکنان ارائه می‌دهد. همینطور وفاداری خود را به داستان اصلی جنگ ستارگان حفظ می‌کند و با مضامین اصلی روایت ارتباط خوبی برقرار کرده است.

بازی Star Wars: Dark Forces سیستم ذخیره خودکار ندارد و مانند عنوان‌های قدیمی هر شخصیت دارای سلامتی و جان محدود است. این کار گیمرها را موظف می‌کند تا با یک مجموعه محدود از زندگی، ماموریت‌های بازی را به پایان برسانند. شاید این موضوع برای بسیاری از گیمرها اتفاقی خوبی نباشد، اما بازی سعی کرده تا وفاداری خود را به فرنچایز جنگ ستارگان به خوبی حفظ کند. با این حال ترکیب سبک اول شخص متفاوت و گیم پلی جذاب این عنوان سعی کرده‌اند که این مسئله را تا حد امکان پوشش بدهند.

6) بازی Quake (1996)

بازی Quake (1996)

یکی از تاثیرگذارترین بازی های شوتر قدیمی عنوان Quake که در سال 1996 منتشر شد. این عنوان از بافت‌ها و جزئیات گرافیکی دقیقی برای محیط، دشمنان و سلاح‌های خودش بهره گرفته بود و توانست مرز میان بازی‌های مناسب برای سخت افزارهای مدرن را جا به جا کند. در گیم پلی این عنوان به راحتی خون و اجزای بدن دشمنان را مشاهده می‌کنید که این اتفاق به نوبه خود کاملا جدیدی بود و در کم‌تر بازی دیده می‌شد.

در بازی Quake توانایی دسترسی به مهارت‌های بیش‌تری را داشتید، مواردی مثل پرش‌های موشکی و عبور از اجسام مختلف بخشی از این قابلیت‌ها محسوب می‌شدند. این اثر قابلیت‌های بیش‌تری را برای دیگر بازی‌ها در آینده ایجاد نمود و راه را برای بازی‌های چند نفره رقابتی هموار کرد. عنوان DUSK الگو برداری‌های زیادی از این اثر برای پیشبرد گیم پلی خودش کرده است. با این‌که سال‌ها از انتشار عنوان Quake می‌گذرد، ولی هنوز که هنوزه ارزش یک بار تجربه کردن را دارد.

7) بازی Blood (1997)

بازی Blood (1997)

اگر علاقه به بازی‌های اول شخص ترسناک دارید، بازی Blood با فضای تاریک و موجودات ترسناک خودش می‌تواند انتظار شما را از یک بازی ترسناک اول شخص برآورده کند. روند گیم پلی با روانتان بازی می‌کند و شما را وادار به رفتار خشن می‌نماید. برای کشتن دشمنان و هیولاهای ترسناک می‌توانید از تنوع سلاح‌های بازی استفاده کنید. برخی از طرفداران بازی Blood را به عنوان یک اثر خشن و چالش‌برانگیز می‌شناسند، اما تا به امروز از این بازی به عنوان یکی از بهترین بازی های شوتر یاد می‌شود. با این‌که مدت زیادی است که از انتشار بازی می‌گذرد، اما هنوز هم ارزش خودش را برای یک بار بازی کردن را از دست نداده است.

صداگذاری شخصیت شیطانی بازی توسط شخصی به نام Stephan Weyte انجام می‌شود که حس و حال متفاوتی را به صداگذاری این عنوان می‌دهد. در سال 2019 یک نسخه بهبودیافته از این اثر منتشر شد و به نام Blood Fresh Supply به بازار عرضه گردید.

8) بازی Half-Life (1998)

بازی Half-Life (1998)

بازی Half-Life پرچمدار کمپانی Valve محسوب می‌شود که از یک ساختار گیم پلی خاص و داستان‌سرایی متفاوت بهره گرفته است. گیمرها در داستان بازی باید به یک فیزیکدان به نام گوردون فریمن کمک کنند تا با استفاده از آزمایشگاه خودش موجودات ترسناک داستان را از پا درآورد. با این‌که سال‌های زیادی از انتشار بازی می‌گذرد، اما هنوز روی سخت افزارهای مدرن عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد. در بین بازی های شوتر قدیمی عنوان Half-Life بهترین نحوه مدیریت داستان و ساختار گیم پلی را ارائه می‌دهد و همین مورد تاثیر فوق‌العاده‌ای روی بازی‌های سبک اول شخص گذاشته است. سطح هوش مصنوعی این اثر و موزیک متن و صداگذاری، کاملا اصولی و حرفه‌ای انجام شده است. در کم‌ترین عنوانی دیده می‌شود که روایت‌سرایی و المان‌های گرافیکی و از همه مهم‌تر گیم پلی بازی به این خوبی طراحی شده باشند.

9) بازی SWAT 3 (1999)

بازی SWAT 3 (1999)

در صورتی که به تاکتیک‌های پلیسی علاقه دارید، لذت تجربه بازی SWAT 3 از دست ندهید. این عنوان با مکانیزم سه بعدی هدایت شخصیت خود، توانست نحوه اجرای بازی‌های سبک اول شخص را تغییر دهد. در سری سوم این مجموعه شاهد این بودیم که در نبردها و درگیری‌های پلیسی واقعی‌تر پیش می‌روند، همینطور گان پلی بازی حس بهتری را نسبت به نسخه‌های گذشته خودش القا می‌‌کند.

تمام آیتم‌های عنوان SWAT 3 براساس درگیری‌های واقعی و زاویه دید حقیقی طراحی شده‌اند، به همین خاطر تاثیر بسزایی روی بازی‌های تیراندازی تاکتیکی گذاشته است، اما در این بین نباید نقش عنوان‌های کلاسیکی مثل Rainbow Six را دسته کم بگیریم. با این حال در دهه 90 میلادی کم‌تر عنوانی با فضای مدرن وجود دارد که به خاطر ساختار خودش باعث شکل‌گیری اثر قوی‌تری مثل بازی SWAT 4 شود که ارزش چندین بار تجربه کردن را حتی تا به امروز را داشته باشد. برای این عنوان جایگزینی‌های کمی وجود دارد که این قدرت و باز بودن دست گیمر را در زمان خودش ارائه دهد. بعدها عنوانی به نام Game Of The Year Edition در سال 2001 منتشر شد که نسخه گسترده‌تری از بازی SWAT 3 بود که ساختار بهبودیافته و بهتری را ارائه می‌داد.

10) بازی Soldier Of Fortune (2000)

بازی Soldier Of Fortune (2000)

این اثر به عنوان یک بازی نظامی اول شخص شناخته می‌شود که توسط نرم افزار Raven توسعه یافته است. مجموعه‌ای محبوب و پرطرفدار مثل ندای وظیفه یا همان Call Of Duty تمام پیشرفت خودش را از همین بازی الهام گرفته است. به هر حال عنوان Soldier Of Fortune با نوآوری شگفت‌انگیز خودش وارد بازار بازی‌های سبک اول شخص دهه نود و سال 2000 میلادی شد.

بازی Soldier Of Fortune به خاطر زیبایی بصری و سیستم آسیب دیدن بازیکنان مورد توجه قرار گرفت. همینطور ایجاد اثرات آسیب دیدگی حس متفاوتی را در زمین تیر خوردن القا کرد و گیمرهای آن زمان را مجذوب خودش کرد. سیستم آسیب دیدن شخصیت داستان در عنوان‌های مدرن حال حاضر یک امر طبیعی محسوب می‌شود، اما در سال 2000 میلادی کم‌تر اثری از این ایده برای سیستم درگیری‌های خودش استفاده می‌کرد.

نتیجه‌گیری

همانطور که می‌دانید سبک بازی های شوتر اول شخص از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین ژانرهای دنیای گیم هستند که می‌توانند بازیکنان زیادی از سرتاسر جهان را به خود جذب کنند و آن‌ها را به اوج هیجان و لذت ببرند. سازندگان بازی‌های ویدیویی در دهه 90 میلادی با ارائه المان‌های جدیدی به بازی های شوتر اول شخص سبک تازه‌ای را به وجود آورند که هنوز که هنوزه عناوین امروزی از آن‌ها بهترین ایده‌ها را می‌گیرند و می‌توانند آثار خود را به بهترین شکل به طرفداران ارائه کنند. با این حال نظر شما در رابطه با بازی های شوتر قدیمی چیست؟ به نظر شما این عناوین قدیمی با چه ویژگی‌هایی توانستند به موفقیت زیادی دست پیدا کنند؟

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

بهترین بازی های شوتر قدیمی کدام‌ها هستند؟

 در لیست بهترین بازی های شوتر قدیمی سعی کردیم از بهترین‌های دهه 90 میلادی یاد کنیم که می‌توان به برجسته‌ترین آن‌ها از جمله Half-Life، System Shock و موارد دیگر اشاره داشت.

۱
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 2 دیدگاه
  • Avatar

    مرد تحلیلی

    مهمان

    واقعا سری خالق لایف داستان جالب و گیم پلی خوبی داشت اما هیچوقت که سطحی که باید و توجهی مورد نیازش نرسید

    پاسخ دهید
  • Avatar

    آرش

    مهمان

    بازی مدال افتخار رو هم باید قرار میدادین

    پاسخ دهید