بازی­ های لغو شده که هیچ وقت منتشر نشدند
Avatar

مورد انتظارترین بازی هایی که هیچگاه عرضه نشدند

آرش تهرانی 18 تیر 1402 1 دیدگاه
2,344 بازدید

من   مندر طول تاریخ بازی ­های کامپیوتری که اکنون قریب به شش دهه از عمر آن می ­گذرد شرکت­ های بسیاری با بازی­ های خود آمدند و رفتند، برخی از آنها آثار جاودانه­ ای را عرضه کردند که بعید است از ذهن هیچ گیمری پاک شود، بعضی بازی­ های دیگر هم یا به لحاظ معمولی بودن از یاد رفتند و یا برعکس چنان مفتضحانه شکست­ خوردند که در تاریخ ثبت شدند. با این وجود حداقل از نیمه دوم این دوره حدودا شصت ساله بازی­ های متعددی معرفی و یا حتی وارد فرایند توسعه شدند و با اینکه اکثر آنها عناوین خواستنی و جذابی بودند اما هیچگاه در قفسه فروشگاه­ ها قرار نگرفتند و به دست گیمرها نرسیدند. این بازی­ های لغو شده به دلایل مختلف و متفاوتی به تاریخ پیوستند، برخی از آنها قربانی تغییرات و سیاست­ گذاری ­های کمپانی ­های بزرگ شدند و شمار دیگری از آنها به دلایلی همچون کمبود بودجه، اختلاف در میان سازندگان و یا حتی مشکلات و محدودیت ­های فنی به کل از چرخه­ توسعه خارج شدند و نام آنها نیز به مرور در میان اخبار گم شد. در این مطلب به بهترین بازی های لغو شده خواهیم پرداخت.

البته باید به این نکته هم اذعان داشت که ساخت یک بازی کامپیوتری قابل قبول (و نه حتی یک شاهکار) امر بسیار دشواری است و بازیسازان طی هر مرحله از توسعه عناوین خود با مشکلات عدیده­ای رو به رو می­ شوند، این در حالی است که لغو یک عنوان در حال ساخت نیز نه فقط ضرر و زیان مالی به همراه دارد بلکه می ­تواند اعتبار و محبوبیت یک استدیوی بازیسازی را هم زیر سوال ببرد. به همین خاطر شاید جالب باشد که ببینیم شرکت‌های مختلف به چه دلایلی ریسک‌ها و عواقب این امر را به جان خریدند و برای همیشه بی‌خیال برخی از عناوین خود شده‌اند.

15 مورد از جذاب ­ترین بازی­ های لغو شده

حال در ادامه و با نگاهی موشکافانه به تاریخ بازی ­های رایانه­ ای با در نظر داشتن سال­ ها، شرکت ­ها و عناوین مختلف فهرستی پانزده عددی از عناوین کنسل شده تنظیم کرده‌ایم که با لغوشان احتمالا یک سری از بازی ­های به یادماندنی و تکرار نشدنی را از دست داده ­ایم. همچنین باید به این نکته هم اشاره کرد که بیشتر استدیوها و شرکت‌ها، بخصوص کمپانی‌های بزرگ عموما از ارائه دلایل واضح و حفظ شفافیت در خصوص بازی‌های لغو شده و سرنوشت‌شان طفره می‌روند اما تلاش بر این بوده که تا حد امکان دلایل لغو شدن عناوینی که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم را هم ذکر کنیم تا ببینیم مشکل در کجای کار بوده است.

از سوی دیگر فکر می‌کنم چند نمونه از بازی‌های معرفی شده در این مقاله‌ ممکن است در قامت یک پروژه مجزا و متفاوت لغو شده باشند اما چند سال بعد با نامی جدید، تغییرات گسترده و شاید توسط شرکت دیگری دوباره وارد چرخه ساخت و روانه‌ی بازار شده‌اند که سعی شده تا این عناوین و بازی‌هایی که بعدا به آن تبدیل شده‌اند هم در متن گنجانده شود. بدین ترتیب باید گفت که بد نیست هنگام مطالعه مطلب یک جعبه دستمال کاغذی هم دم دست داشته باشید زیرا برخی از این بازی ­ها چنان خوب به نظر می ­رسند که لغو آنها می­ تواند اشک هر گیمری را در بیاورد! هرچند که خوشبختانه این مورد درباره همه عناوین کنسل شده صدق نمی‌کند و همانطور که خواهیم دید برخی از آنها در سال‌های بعد به شکل بازی‌های بهتری عرضه شدند.

15) بازی «Agent»

بازی Agent

بازی Agent یکی از عناوین استدیوی شناخته‌شده‌ راک استار است که این شرکت هیچ وقت آن را به شکل رسمی لغو نکرد اما تمامی شواهد حاکی از آن هستند که راک استار توسعه این بازی را رها کرده است. این عنوان قرار بود یک بازی در ژانر اکشن مخفی کاری باشد و توسط راک استار North توسعه داده شود، استدیویی که بازی تحسین شده GTA V را در کارنامه دارد. بازی Agent ابتدا در نمایشگاه E3 سال 2007 و به عنوان یک بازی انحصاری PS3 معرفی شد با این حال طی چند سال بعد نیز خبری از آن نبود تا اینکه نام آن در E3 سال 2009 دوباره بر سر زبان‌ها افتاد.

بازی Agent عنوانی بود که راک استار در دراز مدت از هر لحاظ به آن نیاز داشت، همچنین همکاری با سونی یک دیدگاه و رویکرد کلی در خصوص توسعه بازی را برای تیم سازنده فراهم کرده بود ولی بازی هیچ گاه تکمیل نشد. از آن زمان تاکنون راک استار هیچ چیز خاصی از این بازی نشان نداده، هر چند طی سال‌های 2013 و 2016 کمپانی Take-Two Interactive که مالک 2K گیمز و راک استار محسوب می‌شود حق استفاده تجاری از نام Agent را تمدید کرد با این وجود از سال 2018 نام تجاری این بازی تحت توضیح «رها شده به دلیل عدم وجود بیانیه‌ی استفاده یا درخواست تمدید به موقع پس از صدور اطلاعیه‌ی پرداخت هزینه» ثبت شده است.

به بیان ساده‌تر Agent تا اطلاع ثانوی یک عنوان مرده محسوب می‌شود زیرا شرکت‌های درگیر این پروژه دیگر حتی نام آن را هم برای استفاده تجاری ثبت نکرده‌اند.

14) بازی «The Avengers» 

بازی The Avengers

پیش از آنکه عنوان Marvel’s Avengers طی سال 2020 منتشر شود، در سال 2012 کمپانی THQ نیز برنامه داشت تا همزمان با اکران اولین فیلم سینمایی اونجرز یک بازی با همین نام را منتشر کند. نکته جالب‌تر اما اینجاست که بازی قرار بود یک اکشن اول شخص با تاکید روی همکاری و بازی چند نفره باشد. البته خط داستانی این بازی که قرار بود برای پلتفرم‌های اکس باکس  360، وی یو، پلی استیشن 3 و PC منتشر شود هیچ ارتباطی با داستان فیلم نداشت و در عوض خط داستانی Secret Invasion را از کامیک‌ها انتخاب کرده بود، داستانی که ظاهرا مارول با سریال جدیدش از خیر آن هم نگذشته است.

شرکت THQ در سال 2013 به خاطر مشکلات مالی ایجاد شده به واسطه شکست Homefront و uDraw Studio ورشکسته و در نتیجه عنوان اونجرز این شرکت نیز لغو شد. هر چند به نظر می‌رسد پروژه اونجرز THQ نیز سرانجام سر از یوبی‌سافت در آورد و در نهایت با تغییر ژانر تحت نام Marvel Avengers: Battle for Earth در سبک مبارزه‌ای برای قابلیت‌های حرکتی وی یو و کینکت اکس باکس 360 عرضه شد.

13) بازی «Doom 4»

بازی Doom 4

بازی Doom 4 هیچ گاه به آن شکلی که قرار بود عرضه شود روانه بازار نشد اما خوشبختانه لغو این بازی زمینه‌ساز ساخت بازی دیگری شد که امروزه آن را تحت عنوان DOOM یا همان ریبوت فوق‌العاده‌ای که سال 2016 منتشر شد می‌شناسیم. حول و حوش سال 2011 قرار بود چهارمین قسمت Doom با رویکردی سینمایی ساخته شود و خط داستانی آن نیز روی سیاره زمین رخ می‌داد. با این حال مشکل آنجا بود که عنوان مذکور در برزخ توسعه گیر کرد و طبق گفته برخی منابع بازی شباهت بسیار زیادی به سری کال آو دیوتی پیدا کرده بود و این مورد به شدت با آنچه که طرفداران Doom منتظرش بودند در تعارض قرار داشت.

به گفته افرادی که توانسته بودند نسخه‌های اولیه Doom 4 را تجربه کنند این بازی به طرز فاجعه‌باری فاقد پرستیژ خاص این سری بود و خیلی ساختگی و پیش پا افتاده به نظر می‌رسید. در نهایت و به دلیل وجود مشکلاتی از این دست شرکت id Software پروژه را لغو کرد و در واقع به تیم طراحی اعلام کرد که ساخت نسخه جدید برای این مجموعه را از صفر شروع کنند، نتیجه این تصمیم نیز خلق DOOM 2016 بود که یکی از بهترین اکشن اول شخص‌های تاریخ به شمار می‌رود.

12) بازی «Fable Legends»

بازی Fable Legends

نسل کنسول ایکس باکس وان مایکروسافت به نسلی شهرت پیدا کرد که این شرکت در طول آن چندین استدیو را تعطیل و عناوین متعددی را هم لغو کرد که منجر به بازی های لغو شده بسیاری شد. مایکروسافت در طول این دوره چند نمونه از معدود عناوین انحصاری مورد انتظار خود را هم کنسل کرد که یکی از آنها Fable Legends بود.

این بازی  یک اکشن نقش آفرینی چند نفره و نامتقارن بود که تحت توسعه Lionhead Studios قرار داشت، خط داستانی بازی نیز قرار بود روایت‌گر داستانی باشد که 100 سال پیش از داستان سه‌گانه‌ی اصلی رخ می‌داد و از قرار معلوم دارای یک ساختار قهرمانی/ضدقهرمانی هم بود. در این ساختار یک بازیکن (مانند یک دانجن مستر در دانجنز اند درگنز) رویدادهای ماموریت‌ها را در کنترل داشت و باقی بازیکنان باید از سد این رویدادها می‌گذشتند.

با این وجود مایکروسافت سال 2016 درب Lionhead Studios را تخته کرد و طبیعتا Fable Legends هم لغو شد. یکی از دلایل لغو پروژه پرهزینه بودن آن اعلام شد طوری که ظاهرا این عنوان تا زمان کنسل شدن حدود 75 میلیون دلار خرج روی دست مایکروسافت گذاشته بود و از آنجایی که بازی قرار بود یک عنوان رایگان باشد، با توجه به هزینه هنگفتش بعید بود که بتواند سودی را نصیب کمپانی کند در نتیجه مایکروسافت هم قهر کرد و به کل قید آن را زد.

11) بازی «Prey 2»

بازی Prey 2

ریبوت Prey در سال 2017 بدون شک یک تجربه موفقیت‌آمیز به شمار می‌رفت اما پیش از ساخت و عرضه آن استدیوی Human Head سرگرم کار روی ادامه بازی اصلی بود که در سال 2006 منتشر شده بود. این دنباله که (به درستی) Prey 2 نام داشت طی همان سال و کمی پس از عرضه بازی اصلی معرفی شد با این حال توسعه بازی حقیقتا تا اواخر 2009 هم آغاز نشد. بازی قرار بود یک عنوان جهان‌باز باشد و انتشار آن نیز به کمپانی Bethesda سپرده شده بود.

هر چند در سال 2014 کمپانی Bethesda برخلاف بسیاری از بازیسازان با رفتاری حرفه‌ای رسما خبر از لغو شدن این عنوان داد و اعلام کرد «این بازی عنوانی بود که ما بدان باور داشتیم اما احساس کردیم هیچ‌گاه به نقطه‌ای که باید برسد نخواهد رسید – این پروژه در صورت تکمیل موفقیتی در پی نخواهد داشت.»آنها در ادامه افزودند «عنوان مورد بحث در حد و اندازه معیارهای ما نبود و در نتیجه تصمیم به لغو ساخت آن گرفتیم، هرچند که این تصمیم آسان نبود اما Prey 2 دیگر تحت توسعه قرار ندارد و استدیوی Human Head نیز مشغول کار روی آن نیست. با این حال ما باور داریم که همچنان می‌توانیم کاری با این فرنچایز انجام دهیم و اکنون تنها به زمان نیاز داریم تا ببینیم آن کار چیست.»

کمپانی Bethesda برای ادامه پروژه با استدیوی Arkane همکاری کرد و این همکاری همان‌طور که حالا می‌دانیم به انتشار ریبوت Prey در سال 2017 منجر شد، عنوانی که البته Arkane برای ساخت آن هیچ یک از طرح‌های مفهومی و ایده‌های عنوان لغو شده Prey 2 را مورد استفاده قرار نداد و ریبوت مذکور را کاملا مطابق سلیقه و دیدگاه خود ساخت. شاید به همین دلیل است که عناوین Prey عرضه شده طی سال‌های 2017 و 2006 در طراحی ظاهری و مکانیسم گیم ‌پلی غیر از اول شخص بودن و داشتن نام یکسان هیچ نقطه اشتراک دیگری با هم ندارند.

10) بازی «Rainbow Six Patriots»

بازی Rainbow Six Patriots

پیش از عرضه بازی Rainbow Six Siege که اکنون خانه بیش از 70 میلیون گیمر محسوب می‌شود یوبی‌سافت روی بازی Rainbow Six Patriots کار می‌کرد که قرار بود یک عنوان بین نسلی باشد و در کنار اکس باکس 360 و PS3 برای اکس باکس وان و PS4 هم منتشر شود. با این وجود عنوان Patriots قربانی یک چرخه تولید ایراد‌دار شده بود و اتفاقات بسیاری مانع از توسعه آن شدند که مهم‌ترین آنها تغییر موتور بازیسازی بود.

در ادامه شرایط به گونه‌ای پیش رفت که با به بازار آمدن کنسول‌های اکس باکس وان و پلی استیشن 4 تیم توسعه بازی در پی آن بود تا حداکثر استفاده را از قدرت سخت‌افزاری آنها ببرد و یوبی‌سافت نیز به جای تمرکز روی عنوان Patriots ساخت یک بازی کاملا جدید را آغاز کرد که در نهایت در قالب نسخه Siege روانه بازار شد. به شکل کلی یوبی‌سافت در خصوص لغو ساخت عنوان Patriots تصمیم عاقلانه‌ای را اتخاذ کرد زیرا نسخه Siege به یکی از موفق‌ترین عناوین چند نفره این شرکت بدل شد و سود کلانی را عاید یوبی‌سافت کرد.

9) بازی «Crash Bandicoot Evolution»

بازی Crash Bandicoot Evolution

هنگامی که پنجمین نسخه اصلی از مجموعه کرش یعنی Crash Twinsanity در سال 2004 منتشر شد مخاطبین به شکل واضحی با یک محصول نیمه‌کاره طرف بودند. این بازی پتانسیل‌های بسیاری داشت و با یک بخش افتتاحیه خوب قابلیت گشت و گذار آزاد را برای اولین بار در سری معرفی کرد. هر چند گیمرها با پیشرفت در بازی نه تنها متوجه وجود باگ‌های متعدد و مکانیسم گیم پلی ایراد دار بازی شدند بلکه خود عنوان نیز به طرز ناامید‌کننده‌ای کوتاه بود و شاید بتوان گفت علت مشکلات این محصول به بازی Crash Bandicoot Evolution برمی‌گشت که هیچوقت منتشر نشد.

بازی Crash Bandicoot Evolution در حقیقت همان چیزی بود که Twinsanity می‌بایست باشد زیرا قرار بود در کنار استفاده هر چه بیشتر از اتمسفری علمی تخیلی از یک ساختار نقش‌آفرینی هم برخوردار باشد. با این حال توسعه و عرضه این نسخه با انتشار بازی رچت اند کلنک لغو شد زیرا این بازی هم تم بسیار نزدیکی با ایده‌های موجود در Crash Bandicoot Evolution داشت. به عبارت دیگر وضعیت بد عنوان Twinsanity در هنگام عرضه کاملا گویای آن بود که سازندگان به هیچ عنوان نتوانسته‌اند خود را با تغییرات ایجاد شده در مسیر ساخت  Crash Bandicoot Evolution وفق دهند.

8) بازی «Daredevil»

بازی Daredevil

ابرقهرمانان کتاب‌های کامیک همیشه مثل دوره‌ای که در آن هستیم دنیای سرگرمی را قبضه نکرده بودند، با این وجود اما زمانی که شرکت مارول هنوز به اندازه حالا بزرگ نشده بود همچنان امیدوار بود که بتواند با اقتباس از سری کامیک Daredevil The Man Without Fear که طی سال 1993 منتشر شده بود یک بازی بسازد و پولی به جیب بزند. طبق برنامه‌ریزی‌ها این بازی قرار بود سال 2003 منتشر شود اما در نهایت تولید و عرضه آن به دلایل متعددی کنسل شد که مهم‌ترین دلیل آن نیز دعوای حقوقی میان سونی و مارول بود.

البته یک نسخه موفق از این بازی برای Game Boy منتشر شد اما به وضوح نتوانست طرفدارانی که در انتظار نسخه کنسولی بودند را راضی کند.همچنین گفتنی است که طی نوامبر 2020 ویدیویی از روند گیم‌پلی نسخه‌های کنسولی این بازی روی یوتیوب منتشر شد.

7) بازی «Gotham By Gaslight»

بازی Gotham By Gaslight

تا پیش از سه‌گانه تحسین شده آرکهام و (متاسفانه) تمامی بازی‌های بتمن در ژانر لگو هیچ بازی دیگری از شوالیه سیاه وجود نداشت که توانسته باشد در آن واحد هم رضایت منتقدان را جلب کند و همزمان به یک موفقیت تجاری تبدیل شود. استدیوی Day 1 (سازنده قسمت سوم F.E.A.R) نیز قصد داشت با اقتباس از کامیک Gotham By Gaslight که از آن زمان تاکنون یک انیمیشن هم بر مبنای آن ساخته شده بازی جدیدی بسازد و این روند را دستخوش تغییر کند.

عنوان Gotham By Gaslight برخلاف سه‌گانه آرکهام در عصری متفاوت و در سال 1889 جریان دارد، طبق طرح‌های مفهومی منتشر شده توسط توسعه دهنده این بازی در حالی که در انگلستان دوره ویکتوریایی بود همچنان حال و هوایی استیم پانک هم داشت. از روند گیم پلی بازی حتی ویدیویی نیز منتشر شد که فضای گاتیک مه‌آلود، کاراکتر بتمن و فیزیک شنل وی به همراه رویکرد متفاوت سازندگان در ساخت بازی با واکنش مثبت مخاطبین رو به رو شد اما همانطور که حدس می‌زنید این بازی نیز در نهایت به تاریخ پیوست.

علت کنسل شدن عنوان نیز بدین خاطر بود که THQ نتوانست حق امتیاز ساخت بازی بتمن را از کمپانی برادران وارنر بگیرد و در نتیجه به همین سادگی شاید دیگر هیچوقت نتوانیم بتمنی که منبع اقتباسش یکی از متفاوت‌ترین و تحسین شده‌ترین آثار در میان کتاب‌های کامیک بود را تجربه کنیم.

6) بازی «Batman The Dark Knight»

بازی Batman The Dark Knight

بله، بازی بعدی لیست جذاب‌ترین بازی های لغو شده در تاریخ بازی‌های کامپیوتری نیز همچنان به شوالیه سیاه اختصاص دارد. طی سال 2008 کمپانی EA روی بازی Dark Knight کار می‌کرد و نه تنها قرار بود بازی بر مبنای سری بتمن‌های کریستوفر نولان باشد بلکه بازی دنباله Batman Begins هم محسوب می‌شد. استدیوی Pandemic که مسئول توسعه عنوان Dark Knight بود تصمیم داشت تا بازی جهان باز باشد، چیزی شبیه به آنچه که بعدا در مکانیسم بازی بتمن آرکهام سیتی پیاده‌سازی شد.

هرچند پروژه با یک مشکل فنی بزرگ مواجه شد، مشکل این بود که اجزای طراحی شده برای بازی با انجین اودین که Pandemic در پی استفاده از آن بود همخوانی نداشت. با وجود این مشکل تیم توسعه پیش از آنکه تکلیف انجین بازی مشخص شود حجم عظیمی از اجزای بازی را طراحی کرده بودند. در نهایت وقتی اعضای تیم تلاش کردند تا اجزای طراحی شده را به موتور بازیسازی اودین منتقل کنند بازی یا به شکل مدام کرش می‌کرد و یا نرخ فریم آن به حدی پایین می‌آمد که تجربه بازی ناممکن می‌شد. شرکت EA نیز از آنجایی که بازی تا پایان 2008 حاضر نمی‌شد و قرار بود فیلم در ابتدای تابستان آن سال اکران شود تصمیم به لغو پروژه گرفت. گفتنی است که لغو این بازی حدود 100 میلیون دلار به کار و کاسبی EA لطمه زد.

5)  بازی «Scalebound»

بازی Scalebound

بازی اسکیل باند به واسطه ظاهر فریبنده و میزان پیشرفت ساخت آن تا پیش از کنسل شدن یکی از معروف‌ترین بازی‌های لغو شده چند سال اخیر به شمار می‌رود. قرار بود این عنوان توسط استدیوی پیشگام Platinum Games به شکل انحصاری برای اکس باکس وان ساخته شود و ناشر آن هم خود مایکروسافت بود، بازی نخستین بار طی E3 سال 2014 معرفی شد و از قرار معلوم یک اکشن نقش آفرینی با تمرکز روی اژدها به عنوان همراهی قابل کنترل در یک نقشه جهان باز بسیار بزرگ بود.

به عبارت دیگر اسکیل باند پتانسیل این را داشت که به یک نسخه اکشن‌تر اسکایریم تبدیل شود که از حالت بازی چهار نفره برای شکست دادن دشمنان و کسب تجربه هم استفاده می‌کرد اما متاسفانه اینطور نشد. مایکروسافت طی سال 2017 این بازی را به دلایل اعلام نشده لغو کرد با این حال بسیاری معتقدند علت کنسل شدن بازی این بود که عنوان هیچگاه نتوانست انتظارات ناشر و  توسعه‌دهنده را برآورده کند. البته این علت چندان غیرمنطقی نیست زیرا «آتسوشی اینابا» رئیس Platinum Games در اشاره به این بازی گفته که «احساس می‌کند هر دو طرف (پروژه) شکست خورده‌اند.»

مشخصا منظور از «هر دو طرف» مایکروسافت و Platinum Games است با این حال طی سال 2020 مشخص شد که مایکروسافت هنوز مالک نام تجاری Scalebound است و اینابا هم خاطر نشان کرده او و تیمش در Platinum Games همچنان علاقه‌مند هستند تا در صورت وجود فرصت دوباره پروژه اسکیل باند را ادامه دهند.

4) بازی «Silent Hills»

بازی Silent Hills

سال 2014 کونامی یک تیزر قابل بازی انحصاری برای PS4 منتشر کرد که در واقع گوشه‌ای از بازی Silent Hills را به نمایش می‌گذاشت، ریبوتی که با همکاری دو چهره سرشناس دنیای بازیسازی و سینما یعنی هیدئو کوجیما و گیولرمو دل تورو تحت توسعه قرار داشت.

این تیزر قابل بازی با زاویه دید اول شخص بخشی از گیم پلی بازی را نشان می‌داد که حاوی یک سری پازل بسیار دشوار بود، پازل‌ها به حدی سخت بودند که گیمرها به اینترنت سرازیر شدند تا راه‌حل آنها را پیدا کنند و همین امر مثل یک جور تبلیغات رایگان نام بازی را بیش از پیش بر سر زبان‌ها انداخت. همچنین در انتهای تیزر مشخص می‌شد که نقش اول داستان نیز کسی نیست جز نورمن ریدوس ستاره سریال مشهور واکین دد.

البته که بازی Silent Hills هم پس از شدت گرفتن اختلافات میان کوجیما و کونامی طی توسعه عنوان Metal Gear Solid V: The Phantom Pain در سال 2015 لغو شد و این عنوان نیز عملا به تاریخ پیوست. جزئیات و جوانب اختلافات مذکور به درستی مشخص نیست اما گمان می‌رود مشکل از جایی آغاز شده که کونامی کوجیما را تحت فشار گذاشته بود تا توسعه Metal Gear Solid V: The Phantom Pain هرچه زودتر پایان یابد.

متال گیر پنج در نهایت یکی از بهترین بازی‌های نسل خود بود اما همچنان به شکل بدنامی تحت عنوان یک بازی نیمه‌کاره هم از آن یاد می‌شود. پس از بالا گرفتن دعواها و لغو ساخت عنوان، کونامی تیزر قابل بازی را از روی فروشگاه پلی استیشن برداشت و دسترسی به آن را غیرممکن کرد. در سوی دیگر کوجیما نیز استدیوی خود را تاسیس و بلافاصله کار روی عنوان Death Stranding را شروع کرد. هرچند که دیگر هیچ خبری از ریبوت Silent Hills نشد و این عنوان همچنان مرده محسوب می‌شود اما کونامی اعلام کرده همچنان به ادامه دادن سری سایلنت هیل علاقه‌مند است، این در حالیست که از سال 2012 تاکنون هیچ عنوان چشمگیری از این مجموعه منتشر نشده است.

3) بازی «Star Wars 1313»

بازی Star Wars 1313

سری جنگ‌های ستاره‌ای یا همان استار وارز که در میان فارسی زبانان به اشتباه جنگ ستارگان خطاب می‌شود یکی از فرنچایزهایی است که به شکل خاص عناوین زیادی از آن لغو شده‌اند اما شاید هیچ کدام آنها به لحاظ جذابیت در حد و اندازه عنوان Star Wars 1313 نباشد و درست به همین خاطر است که لغو این بازی یکی از نارحت ‌کننده‌ترین کنسلی‌های تاریخ است. این بازی که در زمان معرفی به شدت مورد انتظار بود در واقع قربانی تصاحب نام تجاری استار وارز توسط دیزنی در سال 2013 شد، شرکتی که امروزه خط تولید سریال‌های نازل برای استار وارز به راه انداخته و تا حد امکان در حال دوشیدن این نام است.

بازی قرار بود که بازیکنان را در نقش بوبا فت، یک مزدور جایزه‌بگیر مشهور از دنیای استار وارز قرار دهد و محیط بازی نیز زیرزمین عظیم دنیای کوروسانت بود، همچنین تیزرهای بازی نشان می‌دادند که این عنوان در زمان خود از گرافیک بسیار قدرتمندی هم برخوردار بوده است. با این حال هنگامی که مالکیت نام تجاری استار وارز به دست دیزنی افتاد این کمپانی بیشتر کارکنان LucasArts را اخراج کرد در نتیجه تمامی پروژه‌های تحت توسعه آنها یا کنسل شد و یا اینکه تا اطلاع ثانوی متوقف شد.

البته Star Wars 1313 به لحاظ فنی هیچوقت رسما لغو نشد و عده‌ای معتقدند این بازی به شکل پیروزمندانه‌ای مجددا وارد چرخه ساخت و عرضه خواهد شد، از سوی دیگر کیتلین کندی مدیر عامل لوکاس‌فیلم نیز در خصوص عنوان مورد بحث گفته که «ما زمان بسیار زیادی را صرف گفتگو و ایده‌پردازی در خصوص این بازی کرده‌ایم و ممکن است این ایده‌ها را وارد روند توسعه کنیم.»

2) بازی «StarCraft Ghost»

بازی StarCraft Ghost

سری استار کرفت شرکت بلیزارد در میان هواداران ژانر استراتژی یکی از نام‌های شناخته شده است و نسخه دوم این بازی یکی از نخستین پرچمداران در حوزه رقابت‌های الکترونیکی یا e-sports است. با وجود شهرت فراوان استار کرفت به عنوان یکی از برترین استراتژی‌های تاریخ، سازندگان آن طی سال 2002 اعلام کردند که قصد دارند با ساخت یک عنوان اکشن سوم شخص مخفی‌کاری عظمت و شهرت این فرنچایز را گسترده‌تر از قبل کنند.

این عنوان اسرار آمیز StarCraft Ghost نام داشت و بازیکنان را در نقش Nova یک جاسوس اهل Terran با قابلیت‌های فرا روانی و ذهنی قرار می‌داد که با نام مستعار گوست هم خطاب می‌شد. متاسفانه بازی پس از تاخیرهای پی در پی میان چندین نسل، سرانجام  به شکل رسمی در سال 2014 به جمع بازی‌های لغو شده پیوست و محبوبیت سازندگان را زیر سوال برد زیرا با وجود دموها و تریلرهایی که طی سال‌ها از این عنوان درز پیدا کرده بود بازی عنوان جذابی به نظر می‌رسید که هیچوقت برای طرفداران تحقق پیدا نکرد.

1)  بازی «Taxi Driver»

بازی Taxi Driver

بله عنوان را درست خوانده‌اید! اگر شما هم مثل من از دیدن این عنوان در لیست بازی­ های لغو شده حیرت کرده‌اید باید بگویم که من هم مثل شما تا پیش از نوشتن مطلب روحم از وجود (یا عدم وجود) این بازی بی‌خبر بوده است.

در دنیای سینما شاید کمتر فیلمی به اندازه راننده تاکسی، شاهکار بی‌بدیل مارتین اسکورسزی که سال 1976 اکران شد یک منبع اقتباس «نامناسب» برای ساخت بازی تلقی شود. علت این امر هم واضح است زیرا فیلم تا لحظات پایانی هیچ سکانس اکشنی ندارد که به درد ساخت بازی بخورد و کلیت فیلم در دیالوگ‌ها و مونولوگ‌های تراویس، شخصیتی که با بازی درخشان رابرت دنیرو در مسیر دیوانه شدن قرار دارد خلاصه می‌شود.

با این وجود در اواسط دهه 2000 ساختار رفتن از نقطه الف به نقطه ب و کشتن چند NPC در طول مسیر همچنان برای ساخت یک بازی مناسب به نظر می‌رسید و استدیوی پاپایا نیز به همین ترتیب قصد داشت تا یک اقتباس اکشن شبیه به GTA را از دل فیلم بیرون بکشد. این استدیو حتی اهداف بلندپروازانه‌تری را هم در سر داشت و قرار بود بازی ادامه داستانی فیلم باشد که پایانی مجهول و باز داشت. البته در نهایت سرمایه ساخت بازی ته کشید و استدیوی پاپایا هم که کفگیرش به ته دیگ خورده بود بی سر و صدا بازی را لغو کرد و با این تصمیم حسابی مارتین اسکورسزی را خوشحال کرد زیرا اسکورسزی از ابتدای شکل‌گیری پروژه به شدت با ساخت آن مخالفت کرده بود.

هرچند که بازی راننده تاکسی با وجود مخالفت کارگردان اثر سینمایی همچنان جذاب به نظر می‌رسد اما در این باره نه به عنوان یکی از هواداران فیلم بلکه به عنوان یک گیمر با مخالفت اسکورسزی موافق هستم زیرا گیمرها بهتر از هر کسی می‌دانند که ساخت بازی از روی فیلم یا برعکس اکثر اوقات نتیجه خوبی در پی ندارد و واضح‌ترین مثال برای این مورد که اتفاقا شباهت خاصی هم به ایده ساخت بازی از روی فیلم تاکسی درایور دارد بازی Scarface: The World Is Yours در سال 2006 است که بر اساس یک شاهکار سینمایی با همین نام ساخته شده اما نه تنها به هیچ عنوان در حد و اندازه اثر سینمایی مثال‌زدنی برایان دی‌پالما و نقش‌آفرینی فراموش‌نشدنی ال پاچینو ظاهر نشد بلکه می‌توان گفت بازی حیثیت نسخه سینمایی اکران شده در سال 1983 را هم به فنا داده است.

نظر شما در این باره چیست؟

جمع‌بندی

همان گونه که در جریان هستید بازی­ های لغو شده بسیاری وجود داشتند که می‌توانستند در این فهرست حضور داشته باشند، برای مثال همانطور که در متن هم مورد اشاره قرار گرفت فقط از مجموعه استار وارز غیر از عنوان معرفی  شده Star Wars 1313 چندین پروژه معروف لغو شده دیگر هم وجود دارد که از میان آنها می‌توان بازی‌ استار وارز بی‌نام تحت توسعه Visceral، استار وارز بتل فرانت 3 و همچنین Battle of Sith Lords را نام برد که همگی کنسل شده‌اند اما هیچ کدام به اندازه Star Wars 1313 سر و صدا نکرده بودند. همچنین حتی در ژانر ورزشی هم عناوین مهمی مثل NBA Elite 11 جزو بازی‌های لغو شده است اما به دلیل اینکه از اغلب بازی‌های ورزشی در هر نسل حداقل چند شماره منتشر می‌شود لغو یک مجموعه سالیانه تقریبا بی‌معناست.

به همین خاطر تلاش بر این بوده تا به شکل فرضی جذاب‌ترین و پرمخاطب‌ترین عناوین انتخاب شوند و حال در پایان نوبت شماست که در بخش کامنت‌ها بنویسید به نظرتان کدام بازی­ های لغو شده مشهوری وجود دارند که باید در لیست ذکر می‌شد اما جایش به شدت خالی است. (هر عنوانی غیر از ادامه Half Life زیرا ما دیگر کاری به کار این استدیو نداریم!)

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

اصطلاح جهنم یا برزخ توسعه (Development Hell) به چه حالتی اشاره دارد؟

این اصطلاح به مرحله‌ای از ساخت فیلم یا بازی گفته می‌شود که محصول وارد فرایند تولید شده اما برای سال‌ها بدون هیچ پیشرفتی در روند ساخت در همان وضعیت باقی می‌ماند.

۱
تاکنون از مجموعه کرش چند عنوان منتشر شده و موفق‌ترین آن کدام نسخه بوده است؟

از این سری محبوب تاکنون حدود 24 عنوان اصلی و فرعی روی پلتفرم‌های مختلف منتشر شده که سه‌گانه اصلی آن با فروش 7 میلیون کپی موفق‌ترین نسخه به شمار می‌رود.

۲
تا به امروز چند عنوان از فرنچایز Star Wars لغو شده است؟

گفتنی است تاکنون و در مجموع 33 بازی استار وارز کنسل شده است که برخی از آنها با واکنش شدید مخاطبین رو به رو شده است.

۳
فروش سری بتمن آرکهام چقدر بوده است؟

طبق آمارهای پراکنده نسخه‌های Knight و Origins هرکدام حدود 7 میلیون کپی، نسخه Arkham Asylum حدود 9.5 میلیون کپی و نسخه Arkham City حداقل 12.5 میلیون کپی فروش داشته است.

۴
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 1 دیدگاه
  • Avatar

    نیما

    مهمان

    به نظرم صدر این لیست باید half life 3 میبود که حتی اومدن تو یکی از نمایشگاه ها پوسترش رو زدن ولی چون valve از کیفیت راضی نبود لغوش کرد و هیچ وقت منتشر نشد

    پاسخ دهید