بهترین بازی های بقا PS4
ارحام ادبخواه

بهترین بازی های سبک بقا PS4 که باید تجربه کنید

ارحام ادبخواه 25 خرداد 1402 3 دیدگاه
9,840 بازدید

نفس کشیدن در محیطی که همه به خون شما تشنه هستند سخت می‌شود؛ محیطی پر از خطرهای مختلف که تنها راه زنده ماندن در آن تلاش برای ادامه است. بازی‌های سبک بقا یا Survival درست مانند اسم ژانر، از شما می‌خواهند با هر روش ممکن زنده بمانید و صبح روز بعد را ببینید. بهترین بازی های بقا PS4 که به آن‌ها می‌پردازیم، چرخه مربوط به تلاش برای زنده ماندن و مبارزه با محیط را به بهترین اشکال ممکن به تصویر می‌کشند.

بهترین بازی های بقا PS4 که نباید از دست دهید

سبک Survival که در بیش‌تر مواقع با عناصر ترس و وحشت تداخل پیدا می‌کند، در طی دو دهه اخیر پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته تا ما شاهده ویدیو گیم‌های فوق‌العاده‌ای باشیم. این بازی‌ها که از محبوبیت بالایی هم نزد جامعه کاربران برخوردارند، بیش‌تر تمرکز خود را روی خلق استرس و دلهره می‌گذارند که باید با تلاش خود، از دل آن‌ها زنده خارج شوید. حال در این میان بعضی از بازی های Survival پلی استیشن 4 وجود دارند که معتقدند گیمر باید همه جوره روی پاهای خود بیستد. از جمله این بازی‌ها مانند Rust، ARK: Survival Evolved و Don’t Starve  کاری می‌کنند که مخاطب برای خود سرپناه بسازد، به دنبال آب و غذا باشد و با تهدیدهای محیطی بجنگد.

این مکانیک باعث به وجود آمدن یک دغدغه همیشگی می‌شود تا همواره نگران بحرانی شدن شرایط شوید و فکر خود را به کار گیرید. البته که این نگرانی و استرسی که در ادامه آن می‌آید به هیچ وجه مضر نیست و درست برعکس عمل می‌کند؛ این همان استرس شیرین ویدیو گیمی است که مخاطب را برای بهتر کردن شرایط از دل ترسناک‌ترین موقعیت‌های ممکن عبور می‌دهد. حال اگر می‌خواهید وارد یک دنیای بی‌رحم شوید، به دنبال ساختن سرپناه باشید، شکم خود را سیر کنید و کمی از روزمرگی همیشه فاصله بگیرید نباید بازی های بقا PS4 که در موردشان صحبت می‌کنیم را در میان بهترین بازی های پلی استیشن 4 پشت سر بگذارید.

1) بازی Outward

بازی Outward

اجازه دهید لیست بهترین بازی های سبک بقا PS4 را با یک اثر کم‌تر شناخته شده اما فوق‌العاده جذاب شروع کنیم. بازی Outward که از سختی فوق‌العاده بالایی برخوردار است و شما را با کم‌ترین اطلاعات و امکانات ممکن در یک دنیای بی‌رحم رها می‌کند، نمونه‌ای واقعی از یک Survival جذاب است. این بازی که در دوره قرون وسطی جریان دارد و شامل مکانیک‌های سبک RPG هم می‌شود، به هیچ وجه من الوجوه به مخاطب خود آسان نمی‌گیرد. در Outward نه خبری از Mini-Map است نه نشانه‌ای از Fast Travel. علاوه بر این سیستم Healing هم پیچدگی‌های خاص خود را دارد و مانند ویدیو گیم‌های مدرن آسان و راحت جلوه نمی‌کند.

بازی Outward شما را در مقابل یک دنیای بی‌رحم قرار می‌دهد که با پیشروی در روند آن، به تدریج احساس تنهایی و سرسختی بیش‌تری می‌کنید. در این ماجراجویی چالش برانگیز خبری از امکانات متنوع نیست و شانس زنده ماندن تنها به دست‌ها، قدرت تفکر و جادوهایی که در اختیارتان قرار می‌گیرد ربط دارد. به طور کلی بازی Outward بیش از یک قهرمان یا ناجی آسمانی، با گیمر مانند یک NPC برخورد می‌کند که خود او باید جایگاهش را در دنیا پیدا کند و برای آن بجنگد.

  • سال عرضه: 2019
  • توسعه دهنده: استودیو Nine Dots

2) بازی Minecraft

بازی Minecraft

اگر بخواهیم در مورد بازی‌هایی که باعث معروف شدن سبک Survival شده‌اند صحبت کنیم، نباید نام Minecraft و تاثیر بزرگ آن را فراموش کنیم. ماینکرفت یک ویدیو گیم ساده با گرافیک بصری تاریخ مصرف گذشته است که شاید در نگاه اول برای تازه‌واردها جذاب به نظر نرسد. اما همان‌طور که همه ما می‌دانیم، جادوی بازی مورد بحث به گرافیک سادی نیست، بلکه به دنیای عمیق و عظیم آن است که هرچقدر بیش‌تر در دلش غرق شوید چیزهای بیش‌تری برای کشف کردن پیدا خواهید کرد. سیستم پاداش دهی بازی Minecraft به گونه‌ای طراحی شده که دست از خلاقیت برندارید و همواره در صدد درست کردن سازه‌ها و آیتم‌های جدید برآیید.

در کنار تمام مسائلی که جادوی ماینکرفت را تشکیل می‌دهند، باید به طیف بزرگ سنی آن هم اشاره داشته باشیم. به عبارتی دیگر، هر فردی با هر سن و سالی می‌تواند از تجربه این بازی لذت ببرد و ساعت‌ها در دنیای مکعبی آن به گشت و گذار بپردازد. اما بازی Minecraft یک Lore عمیق، عظیم و تاریک دارد که برای فهم آن باید تلاش زیادی به خرج دهید. هرچقدر که دنیای بازی ساده و کودکانه به نظر برسد، ایده‌های عمیقی پشت آن قرار دارد که می‌توانید آن را به شکل دلخواه خود تغییر دهید.

  • سال عرضه: 2011 (نسخه اولیه در سال 2009 در دسترس قرار گرفت)
  • توسعه دهنده: استودیو Mojang

3) بازی Rust: Console Edition

بازی Rust Console Edition

یکی دیگر از آثاری که در لیست بهترین بازی های بقا PS4 از اهمیت بالایی برخوردار می‌شود، بازی Rust است. اثری که به صورت Early Access در سال 2013 در دسترس قرار گرفت و با ایده‌های جذاب خود به یکی از پایه‌های سبک Survival تبدیل شد. ما می‌توانیم از بازی Rust به عنوان یک نسخه دیوانه‌وارتر و خشن‌تر از Hunger Games یاد کنیم که همه ساکنین دنیای آن می‌خواهند به فجیع‌ترین شکل ممکن همدیگر را بکشند. این بازی شما را به شکل نیمه عریان و بدون هیچ تجهیزات خاص در یک دنیای بی‌رحم تا راه خود را برای زنده ماندن پیدا کنید. کار از ساختن سازه‌های ساده و یک سرپناه کوچک شروع شده و به جاهای باریک‌تر و پیشرفته‌تر کشیده می‌شود.

اما برای اینکه بتوانید در دنیای خشن Rust زنده بمانید، باید حسابی باهوش و صد البته بی‌رحم باشیم. قانون جنگل به جهان اثر مزبور تعمیم پیدا می‌کند؛ به گونه‌ای که اگر نخورید خورده خواهید شد. اما سازندگان پای خود را یک قدم فراتر از قانون جنگل می‌گذارند و بازی را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که خشونت و سلاخی دیگران به معنی موفقیت و منابع برای ادامه زندگی است. به طور کلی هدف اصلی بازی Rust کشتن سایر گیمرها است و مسائلی مانند ساختن سرپناه و جمع آوری منابع در لایه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

  • سال عرضه: 2021 (نسخه رسمی پی سی در سال 2018 منتشر شد و نسخه کنسول‌ها، سه سال بعد در دسترس قرار گرفت)
  • توسعه دهنده: استودیو Facepunch

4) بازی Until Dawn

بازی Until Dawn

اگر بخواهیم تعاریف سبک Survival را خیلی سختگیرانه اعمال کنیم و یک حفاظ سرسخت دور آن بگذاریم، بازی Until Dawn نمی‌تواند به دایره این سبک عبور کند. اما با این حال، Until Dawn یک سری مکانیک‌ها و انتخاب‌های جالب در خود جای داده که پرداختن به آن‌ها، باعث «بقا» شخصیت‌های داستان می‌شود. ما در حال صحبت کردن درباره یک ویدیو گیم Graphic-Adventure ترسناک هستیم که شخصیت‌های متعددی را در داستان خود جای می‌دهد. حال شما با تکیه بر تصمیم‌های خود سرنوشت این شخصیت‌ها را تعیین کرده و زنده یا مردن آن‌ها را مشخص می‌کنید. بنا بر همین حرف‌ها می‌توان به این نتیجه رسید که مفهوم «بقا» و «زنده ماندن» در اولویت‌های ابتدایی بازی Until Dawn قرار می‌گیرد.

اما داستان بازی Until Dawn که به صورت انحصاری برای پلی استیشن 4 منتشر شد، داستان یک گروه هشت نفره را دنبال می‌کند که تصمیم می‌گیرند برای تعطیلات، به یک کوهستان خیالی در غرب کشور کانادا بروند. اما حدس بزنید چه می‌شود؟ درست است، تعطیلات این هشت نفر به بدترین حالت ممکن تغییر شکل می‌دهد تا حتی یک لیوان آب هم از گلوی آن‌ها پایین نرود. تهدید اصلی و کسی که موجب به وجود آمدن این وحشت می‌شود، یک قاتل روانی است که چیزی به غیر از خون نمی‌تواند پاسخ خواسته‌های او را بدهد. حال این سناریو شما را در شرایطی بحرانی قرار می‌دهد که باید تصمیم بگیرید و سرنوشت شخصیت‌ها و داستان را تعیین کنید.

  • سال عرضه: 2015
  • توسعه دهنده: استودیو Supermassive Games

5) بازی Dying Light

بازی Dying Light

حالا که کمی از تعاریف سفت و سخت سبک Survival فاصله گرفتیم و به ویدیو گیم‌های مشابه پرداختیم، بگذارید به بازی Dying Light هم اشاره‌ای داشته باشیم. این اثر که یکی از موفق‌ترین بازی های بقا PS4 محسوب می‌شود، یک شهر آخر الزمانی و پر از زامبی را به تصویر می‌کشد که تک تک پیکسل‌های آن هدفی به غیر از شخصیت اصلی که شما کنترلش را به دست می‌گیرید، ندارند. البته که شما هم در این جهنم آخرالزمانی بی‌دفاع نیستید و می‌توانید با کمک گرفتن از مهارت‌های پارکور شخصیت اصلی، از ساختمان‌ها بالا بروید و گروه‌های خطرناک و بزرگ زامبی را دور بزنید.

اما چرا سازندگان یک فرد با مهارت‌های جنگی و پارکور بالا را در این دنیای خطرناک قرار داده‌اند؟ ایده این داستان از کجا می‌آید؟ در پاسخ به این سوال‌ها باید بگوییم که شخصیت اصلی داستان یک مامور حرفه‌ای از سوی موسسه‌ای مرموز است که ماموریت دارد شهر Harran (که در ترکیه واقع شده است) را از شر زامبی‌های راحت کند. اما خب این ماموریت به این سادگی‌ها هم نیست و همان‌طور که می‌توان حدس زد، زامبی‌های کریه المنظر بازی Dying Light علاقه‌ای به تسیلم شدن ندارند. حال اگر فکر کردید که این بازی آسان به نظر می‌رسد، کافی است در حین شب بیرون روید تا قدرت و تعداد اصلی مردگان متحرک را دریابید. به طور کلی Dying Light یک بازی اکشن-ماجراجویی با عناصر سبک بقا شناخته می‌شود که احتمال خیلی زیاد از تجربه آن و سلاخی زامبی‌ها لذت خواهید برد.

  • سال عرضه: 2015
  • توسعه دهنده: استودیو Techland

6) بازی Conan Exiles

بازی Conan Exiles

اگر به دنبال یک Survival چالش برانگیز و کلاسیک می‌گردید که تمام انتظارات شما از این سبک را برآورده کند، از نام بازی Conan Exiles عبور نکنید. این بازی که در گروه آثار Sandbox قرار می‌گیرد، شما را آزاد می‌گذارد تا هرآنچه که برای کسب قدرت و گرفتن دنیا نیاز دارید را انجام دهید. روایت بازی Conan Exiles از جایی شروع می‌شود که شخصیت اصلی به عنوان یک زندانی بیچاره، توسط شخصیت Conan the Barbarian از بند اسارت رهایی پیدا می‌کند. حال او باید وارد دنیای جذاب بازی شود و راهی برای زنده ماندن پیدا کند.

اما اولین راهی که می‌توان برای زنده ماندن پیدا کرد، کشتن حیوانات است. اگر به اندازه کافی به شکار حیوانات بپردازید و پوست آن‌ها را بکنید، قادر به ساخت Armor یا تبدیل کردن آن‌ها به برده خواهید بود. البته که فقط حیوانات قابلیت تبدیل شدن به برده را ندارند و اگر کمی اهتمام بورزید، می‌توانید انسان‌ها را هم به بردگی گرفته و از ایشان کار بکشید. حال هنگامی که پایگاه خود را ساختید و کمی جای پای خود را محکم کردید، قابلیت این را دارید که با قربانی کردن به احضار خدایان بپردازید.

  • سال عرضه: 2018
  • توسعه دهنده: استودیو Funcome

7) بازی Subnautica

بازی Subnautica

در حالی که بازی Conan Exiles فوق‌العاده خشن است و می‌تواند احساسات شما را از این منظر برانگیزد، بازی Subnautica مسیر دیگری را در پیش می‌گیرد و نشان می‌دهد که حتی بازی های بقا PS4 هم می‌توانند آرامش بخش باشند. این بازی شما را به دل یک اقیانوس عمیق در سیاره‌ای بیگانه می‌فرستد که پر از شگفتی‌های مختلف و زندگی آبی است. هنگامی که وارد اعماق این اقیانوس شدید وظیفه دارید یک پایگاه درست کنید، به گشت و گذار بپردازید و نیازهای اولیه خود را به دست آورید.

بازی Subnautica یک تجربه بدیع و نو است که احتمالا هیچ وقت چیزی مانند آن را مشاهده نکرده‌اید. دنیای زیرآبی و حیات موجود در آن آنقدری زیبا و متنوع است که فقط شنا کردن در میان آب‌های آن می‌تواند ساعت‌ها مخاطب خود را سرگرم کند. فقط فراموش نکنید که در مورد یک بازی Survival صحبت می‌کنیم که خطراتی مختلفی را به همراه خود می‌آورد. از جمله این خطرها می‌توانیم به موجودات تهدید آمیزی اشاره کنیم که دوست ندارند یک نژاد بیگانه در قلمرو آن‌ها به زندگی خود ادامه دهد.

  • سال عرضه: 2018
  • توسعه دهنده: استودیو Unknow Worlds Entertainment

8) بازی Days Gone

بازی Days Gone

در این نقطه از لیست بهترین بازی های بقا PS4 به اثری می‌رسیم که در ابتدا جزو انحصاری‌های پلی استیشن به شمار می‌رفت اما پس از مدتی، راه خود را به سمت رایانه‌های شخصی پیدا کرد. بازی Days Gone پیش از عرضه توجهات زیادی به خود جلب کرده بود ولی به هر دلیلی، موفق به برآورده کردن خواسته‌ها نشد. این بازی که توسط استودیو Bend ساخته شده، در یک دنیای پسا آخرالزمانی جریان دارد که موجودات زامبی مانندی به نام فریکر سطح آن را پوشانده‌اند. حال شما در این بین کنترل یک موتور سوار جذاب با نام دیکن سنت جان (Deacon St. John) را به دست می‌گیرید که در دنیای خطرناک به وجود آمده برای چند گروه مختلف کار می‌کند.

اما بهتر است کلمه «دنیای خطرناک» را حسابی جدی بگیرید. بازی Days Gone شامل عنصر جالبی می‌شود که در طی آن، گروه بزرگی از زامبی‌ها به طور دسته جمعی به سمت شما حمله می‌کنند. علاوه بر این‌ها باید بدانید که بازی مورد بحث با وجود عدم یک روایت مناسب، داستانی جمع و جور و شخصی را دنبال می‌کند. دیکن که در طی وقایع آخر الزمانی به یک پوچگرا تبدیل شده، نشانه‌های از زنده بودن همسرش پیدا می‌کند. همین روزنه امید زنده بودن همسرش روحیه مضاعفی به دیکن می‌دهد تا او وارد یک ماجراجویی جذاب شود. با وجود اینکه Days Gone پس از دریافت به روز رسانی‌ها به ویدیو گیم خوبی تبدیل شد و طرفداران زیادی پیدا کرد، اما برخلاف خواسته مردم خبری از شماره دوم آن در دسترس نیست و ظاهرا نباید به این موضوع امید داشته باشیم.

  • سال عرضه: 2019
  • توسعه دهنده: استودیو Bend

9) بازی Alien: Isolation

بازی Alien Isolation

بازی Alien: Isolation که در این بخش در موردش صحبت می‌کنیم، حکم یک ویدیو گیم Survival-Horror را دارد که تلاش برای بقا و حس وحشت را با یکدیگر ترکیب می‌کند. فرنچایز Alien با وجود تمام موفقیت‌های خود در زمینه سینما، هیچ وقت در دنیای بازی‌های ویدیویی موفق عمل نکرد و آثار ضعیفی را به صورت متوالی به بازار عرضه کرد. اما این زنجیر پوسیده پس از مدت‌ها و با عرضه بازی Alien: Isolation، ساخته استودیو Creative Assembly، پاره شد تا طرفداران یک ویدیو گیم خوب از سری «بیگانه» را تجربه کنند. این بازی نشان داد که حس ترس موجود در این فرنچایز اتفاقی نیست و Xenomorphها در قالب بازی‌های ویدیویی هم فوق‌العاده ترسناک به نظر می‌رسند.

داستان بازی حول محور شخصیت Amanda Ripley می‌چرخد که برای پیدا کردن مادرش، پا به یک سفر خطرناک و فوق‌العاده نفس‌گیر می‌گذارد. مادر آماندا که در واقع همان Ellen Ripley است، پروتاگونیست نخسین فیلم Alien محسوب می‌شود و به همین خاطر، احتمالا طرفداران قدیمی مجموعه با وی آشنا هستند. اما ظاهرا بد شانسی در رگ‌های این خانواده جریان دارد و آماندا هم مجبور می‌شود موقعیت‌های ترسناک و غیرقابلی را تحمل کند که مادرش با آن‌ها آشنا است. Xenomorphها یا همان هیولاهای معروف سری بیگانه هم در رأس تمرکز بازی Alien: Isolation قرار دارند و تمام تلاش خود را برای کشتن آدم‌ها و تسخیر پایگاه‌های آن‌ها به کار می‌گیرند. فقط حواس خود را جمع کنید، چرا که Isolation ترسناک‌تر از آن چیزی است که تصور کنید.

  • سال عرضه: 2014
  • توسعه دهنده: استودیو Creative Assembly

10) بازی Ark: Survival Evolved

بازی Ark Survival Evolved

یکی از آثاری که احتمالا منتظر بودید تا نامش را در لیست بهترین بازی های بقا PS4 ببینید، همین Ark: Survival Evolved است. اثری که می‌تواند طرفداران سبک Survival را به طور کامل راضی کند و به عنوان یک الگو برای آثار مشابه شناخته شود. بازی Ark: Survival Evolved در یک جزیره دور افتاده و فوق‌العاده عجیب قرار دارد که فناوری‌های آینده نگرانه‌ای در دل آن دفن شده‌اند و شما وظیفه دارید رفته رفته به کشف آن‌ها نزدیک‌تر شوید. اما آنچه که اثر مورد بحث را خاص‌تر می‌کند، موجوداتی هستند که سطح جزیره را پوشانده‌اند و در آن پادشاهی می‌کنند: دایناسورها.

دایناسورها نقش بزرگی در Survival Evolved دارند و می‌توانند حسابی به شما کمک کنند. شما می‌توانید آن‌ها را به دام بیندازید، رام‌شان کنید و سپس سوارشان شوید. این پایان کار نیست و اگر رابطه خوبی با دایناسورهای خود برقرار کنید، می‌توانید از آن‌ها در جریان نبردها کمک بگیرید. شما کار را در حالی استارت می‌زنید که هیچ چیزی ندارید و با دست‌های خالی در سطح جزیره Spawn می‌شوید. اما شرایط قرار نیست بدین شکل ادامه پیدا کند و شما می‌توانید با کشتن دشمنان، لوت کردن و به خرج دادن خلاقیت به مرور قوی و قوی‌تر شوید. بازی Ark: Survival Evolved قابلیت تجربه Co-op هم دارد تا بتوانید در کنار دوستان خود از شکار دایناسورها لذت ببرید.

  • سال عرضه: 2015
  • توسعه دهنده: استودیو Wildcard

11) بازی The Forest

بازی The Forest

بازی‌های سبک بقا به خودی خود جذاب هستند و می‌توانند با مکانیک‌های مربوط به این سبک، مخاطب خود را ساعت‌ها درگیر نگه دارند. اما اگر یک خط داستانی جذاب هم به این تلاش برای زنده ماندن اضافه شود، همه چیز رنگ بوی خواستنی‌تری به خود می‌گیرد. بازی The Forest دقیقا چنین ایده‌ای دارد و تجربه یک اثر Survival را با داستانی شنیدنی ترکیب می‌کند. توجه داشته باشید که این روایت صرفا برای وصل کردن نقاط مختلف گیم‌پلی به یکدیگر طراحی نشده و هویت و جذابیت منحصر به فرد خود را دارد. کار از جایی شروع می‌شود که شما و پسرتان سوار یک هواپیما هستید. اما شرایط به خوبی پیش نمی‌رود و این هواپیما، به سمت یک جنگل عجیب و ترسناک سقوط می‌کند. هم شخصیت اصلی و هم پسر او از این سقوط جان سالم به در می‌برند، ولی شانس آن‌ها در همین نقطه ته می‌کشد. در واقع پسر پروتاگونیست بازی The Forest توسط موجودات آدمخوار ربوده می‌شود تا شرایط به شکل استرس‌زایی متزلزل شود.

حال شما به عنوان شخصیت اصلی وظیفه دارید به دنبال پسر خود بگردید و در این حین، با موجودات عجیب و غریبی که سطح جنگل را پر کرده‌اند مقابله کنید. البته که درست کردن یک سرپناه از اهمیت بالایی برخوردار است و آن را باید در اولویت‌های خود قرار دهید. حال هنگامی که این سرپناه را درست کردید، باید به دل جنگل بزنید و علاوه بر ماجراجویی، به دنبال منابع جدید بگردید. ماجراجویی در دنیای بازی The Forset حس و حال متفاوتی دارد و شما را به چند عدد از عجیب‌ترین مکان‌های تاریخ ویدیو گیم می‌برد. تنها نکته باقی مانده این است که تجربه این بازی می‌تواند فوق‌العاده سخت باشد و شما را به چالش بکشد. راستی اگر از تجربه این بازی لذت بردید، بهتر است به سراغ بازی Sons of the Forest بروید و به تجربه دنباله مجموعه بپردازید.

  • سال عرضه: 2014
  • توسعه دهنده: استودیو Endnight Games

12) بازی Frostpunk

بازی Frostpunk

بازی‌های کمی وجود دارند که بتوانند زندگی در یک دنیای آخر الزمانی را به شکلی واقع گرایانه تداعی کنند و تمام تنش‌ها و  افسردگی‌های موجود در آن را به تصویر بکشند. اما بازی Frostpunk با هنر و ظرافت هر چه بیش‌تر این کار را انجام داده و شما را در یک دنیای آخرالزمانی منجمد شده قرار می‌دهد که درد زندگی کردن در اتمسفر آن را با بند بند وجود خود درک می‌کنید. این بازی شما را در نقش رهبر یک گروه بازمانده قرار می‌دهد که باید مردم خود را در شرایطی زنده نگه دارد که همه جا یخ زده است. ولی شرایط در نقطه‌ای پیچیده می‌شود که می‌فهمید همه افراد جامعه بازمانده نمی‌توانند زنده بمانند و برای نگه داشتن برخی از مردم، باید سایرین را قربانی کنید.

حال باید بدانید که زنده ماندن افراد جامعه سلسله مراتب خاص خود را دارد و برای انجام این کار، باید شکم‌شان را سیر نگه دارید، سقفی برای بالای سرشان تعبیه کنید و نظم را در میان افراد جامعه به وجود آورید. بازی Frostpunk با توجه به حرف‌هایی که زده شد مکانیک‌هایی را به وجود آورده است که پیش از این آن‌ها را در بازی‌های سبک Survival ندیده‌ایم. هنگامی که بازی Frostpunk را به اتمام برسانید و به پایان داستان آن برسید، بدون شک سرما و تاریکی دنیای آن را با مغز استخوان درک خواهید کرد.

  • سال عرضه: 2018
  • توسعه دهنده: استودیو 11bit

13) بازی Outlast

بازی Outlast

هنگامی که بازی Outlast برای اولین بار در سال 2013 منتشر شد، به خاطر برداشت خاص خود از محیط‌های متروکه و ژانر وحشت مورد تحسین قرار گرفت. این بازی برخلاف سایر Survival-Horrorهایی که می‌شناسید، هیچ اهمیتی به محافظت از شخصیت اصلی نمی‌دهد. در واقع هنگامی که شما کنترل کاراکتر محور را به دست می‌گیرید، حتی یک چاقو کوچک هم برای دفاع از خویش ندارید و تنها راه زنده ماندن، در فرار کردن و پنهان شدن خلاصه می‌شود. البته توسعه دهندگان بازی Outlast لطف کرده‌اند و با قرار دادن یک دوربین، کاری کرده‌اند که گیمرها بتوانند محیط تاریک بازی را بهتر ببینید. البته که باطری‌های این دوربین به شدت محدود هستند و باید حسابی در استفاده از آن‌ها صرفه جویی کنید.

اما داستان بازی Outlast در مورد یک خبرنگار کنجکاو است که برای بررسی یک تیمارستان عجیب و غریب و بدنام، وارد آن می‌شود. ولی همان‌طور که می‌توان حدس زد این تیمارستان به هیچ وجه جای خوبی نیست و سرتاسر آن توسط دیوانه‌های قاتل، تاریکی و زمین‌هایی که با صدای جیر جیر اذیت‌تان می‌کنند، پر شده شده است. حال در نظر داشته باشید که این کابوس ترسناک در زاویه اول شخص جریان پیدا می‌کند تا بتوانید تک تک صحنه‌های دلخراش و وحشت آور بازی را در بهترین شرایط ممکن ببینید.

  • سال عرضه: 2013
  • توسعه دهنده: استودیو Red Barrels

14) بازی Don’t Starve

بازی Don’t Starve

از آنجایی که عمده تمرکز بهترین بازی های بقا PS4 روی ویدیو گیم‌های بزرگ و سه بُعدی بوده است، بگذارید کمی تغییر رویه بدهیم و به سراغ اثر متفاوتی برویم. هنگامی که برای اولین بار بازی Don’t Starve را نصب می‌کنید و وارد آن می‌شوید، اولین چیزی که نظرتان را به خود جلب می‌کند جلوه‌های بصری کارتونی و جذاب آن است. اما به هیچ وجه فریب این ظاهر کارتونی را نخورید و همیشه قدم‌های خود را با فکر قبلی بردارید؛ چرا که در مورد یک ویدیو گیم چالش برانگیز و سخت صحبت می‌کنیم. بازی Don’t Starve شما را با دست‌های خالی در یک محیط وحشی رها می‌کند تا با مسائلی مانند گرسنگی، تشنگی، تهدیدهای محیطی و چالش‌های مربوط به سرپناه دست و پنجه نرم کنید. ولی باید بدانید که این وجهه چالش برانگیز در هنگام شب و ظهور تاریکی بیش‌تر هم می‌شود تا با یک کابوس انیمیشنی اما ترسناک روبرو شوید.

بازی Don’t Starve چندین شخصیت قابل کنترل دارد که در صورت پیشروی در روند بازی، می‌توانید به تدریج آن‌ها را آزاد کنید. اما اولین شخصیتی که کنترل وی را برعهده می‌گیرید ویلسون (Wilson) نام دارد؛ یک دانشمند آلمانی که توسط موجودی شیطانی به سمت یک دنیای کابوس وار فرستاده می‌شود و در آنجا گیر می‌کند. حال هنگامی که وارد این دنیای جدید می‌شوید، باید آنقدری زنده بمانید تا راه بازگشت به خانه را پیدا کرده و نجات یابید. اگر هم در این میان از دست ویلسون خسته شدید و به دنبال پروتاگونیست دیگری می‌گشتید، می‌توانید با پیشروی در روند بازی چهره‌های دیگری را آزاد کنید.

  • سال عرضه: 2013
  • توسعه دهند: استودیو Klei Entertainment

15) بازی The Long Dark

بازی The Long Dark

اکثر آثاری که در لیست بهترین بازی های بقا PS4 به آن‌ها اشاره کردیم، ویدیو گیم‌های مفرح و سرگرم کننده‌ای بودند که می‌توان با رفتن به سراغ آن‌ها تنوع جذابی به زندگی خود اضافه کرد. اما واقعیت این است که اگر یک انسان در موقعیت تنهایی، گرسنگی و ترس از محیط پیرامون قرار داشته باشد، به هیچ وجه سرگرم نمی‌شود و بدترین لحظات زندگی خود را سپری می‌کند. در چنین شرایطی انسان نمی‌تواند مانند بازی‌های ویدیویی با سرهم کردن چند تکه چوب یک سرپناه مطمئن درست کند. اما بازی The Long Dark به خوبی این موضوع را می‌فهمد که بقا در طبیعت وحشی به هیچ وجه آسان مفرح نیست. همین درک باعث به وجود آمدن ویدیو گیم Survival واقع گرایانه‌ای شده که بتواند معنی تلاش برای زنده ماندن را در بند بند آن درک کنید.

بازی The Long Dark شما را مجبور می‌کند به دل برف بی‌پایان، شهرهای متروکه و تاریکی مطلق بزنید تا بتوانید شانس بیش‌تری برای دیدن طلوع خورشید روز بعد، بخرید. اما در این بازی شخصیت اصلی تنها موجود زنده گرسنه به شمار نمی‌رود و گرگ‌های وحشی متعددی را در اطراف خود مشاهده می‌کند. در ادامه این شرایط نه تنها باید با گرسنگی و سرما مبارزه کنید، بلکه باید به فکر گرگ‌ها هم باشید که کاری به غیر از پاره کردن گلوی شما ندارند. بازی The Long Dark فضای سرد و ترسناکی را به وجود می‌آورد که ممکن است آن را با یک جهان آخر الزمانی و دیستوپیایی اشتباه بگیرید. فضا سازی اثر مورد بحث آنقدری جذاب و واقع گرایانه است که به محض خروج از آن، احساس دلتنگی خواهید کرد.

  • سال عرضه: 2020
  • توسعه دهنده: استودیو Hinterland

16) بازی This War of Mine

بازی This War of Mine

برای خلق یک بازی Survival خوب حتما نباید به سراغ ایده‌های تخیلی، پروژه‌های آخر الزمانی یا موجودات زامبی مانند رفت، چرا که دنیای واقعی خودمان آنقدر واقعیت‌های تلخ و تاریک دارد که انسان‌ها برای زنده خارج شدن از آن‌ها، دست به کارهای فوق‌العاده کثیفی می‌زند. بازی This War of Mine که از سمت توسعه دهندگان بازی Frostpunk در استودیو 11bit می‌آید، ایده خود را از دل تاریخ نسل بشر بیرون می‌کشد. این بازی روایت گری گروهی از مردم معمولی است که در میان یک محاصره نظامی گیر کرده‌اند و باید در این تله وحشتناک به زندگی خود ادامه دهند. این محاصره نظامی که در شرق اروپا رخ می‌دهد، نتیجه جنگ دو کشور خیالی است که باعث نابود شدن زندگی به معنی واقعی خودش شده است.

حال شما رهبری این مردم محاصره شده را به دست می‌گیرید و وظیفه دارید مواردی مانند غذا، امنیت، منابع و سلامت روان را برای ایشان فراهم کنید. اگر بخواهیم به شکل عامیانه توضیح دهیم، بازی This War of Mine نسخه به مراتب تاریک‌تر و تلخ‌تر از مجموعه The Sims است که اگر به شخصیت‌های موجود در آن رسیدگی نکنید، جان خود را به خاطر شرایط سخت از دست خواهند داد. This War of Mine جزو معدود بازی های بقا PS4 محسوب می‌شود که می‌تواند تجربه واقعی زندگی در شرایط جنگی را تداعی کند و افسردگی موجود در آن را به عرصه نمایش بگذارد. پس اگر می‌خواهید به سراغ بازی مورد بحث بروید، بهتر است خود را برای شنیدن داستانی فوق‌العاده تلخ و تاریک آماده کنید.

  • سال عرضه: 2014
  • توسعه دهنده: استودیو 11 bit

17) بازی Green Hell

بازی Green Hell

در این نقطه از لیست بهترین بازی های Survival پلی استیشن 4 به بازی Green Hell می‌رسیم که در زمان عرضه ابتدایی، حسابی مورد توجه و تحسین مخاطبین قرار گرفت. این بازی که سبک بقا را به شکلی دقیق به نمایش می‌کشد، در جنگل‌های انبوه آمازون جریان دارد که سطح آن‌ را تهدیدهای متعددی پوشانده‌اند. بهتر است اینگونه بگوییم که Green Hell حکم نسخه واقع گرایانه بازی The Forest را دارد که به جای موجودات جهش یافته و آدمخوار، باید در طی آن با حیوانات وحشی و شرایط سخت زندگی دست و پنجه نرم کنید. البته که حیوانات وحشی تنها تهدید موجود محسوب نمی‌شوند و مواردی مانند انگل‌ها و مردم بومی خود آمازون هم چشم کار کردن قلب شما را ندارند.

برای اینکه بتوانید در دنیای خطرناک بازی Green Hell زنده بمانید، باید از تک تک پتانسیل‌های موجود (هرچند سطحی و ناچیز) به نفع خود بهره ببرید. حال این پتانسیل می‌تواند مربوط به ساخت یک سرپناه ساده برای مصون ماندن در برابر اتمسفر باشد یا گشتن به دنبال آب و غذا که سختی‌های خاص خود را دارد. البته که با وجود تمامی این مسائل بازی Green Hell یک ویدیو گیم سرگرم کننده و نه چندان سخت گیر به شما می‌رود که می‌توانید به راحتی از تجربه آن لذت ببرید.

  • سال عرضه: 2019
  • توسعه دهنده: استودیو Creepy Jar

18) بازی Resident Evil 7

بازی Resident Evil 7

مگر می‌شود در مورد بهترین بازی های Survival-Horror پلی استیشن 4 (یا هر کنسول دیگری) صحبت کنیم و نامی از سری Resident Evil نبریم؟ بازی Resident Evil 7 که در این نقطه به آن اشاره می‌کنیم حدود چهار سال پس از وقایع نسخه ششم و در شهری خیالی با نام Dulvey جریان دارد. شما در این بازی کنترل شخصیتی به شدت بخت برگشته با نام ایتن وینترز (Ethan Winters) را به دست می‌گیرید که برای پیدا کردن همسر گمشده‌اش وارد یک ماجراجویی شوم می‌شود. سرنخ‌ها او را به یک عمارت متروکه راهنمایی می‌کنند که اگر راستش را بخواهید، ترسناک‌ترین عمارت تاریخ ویدیو گیم است. این خانه نه چندان زیبا در مالکیت خانواده‌ای با نام Baker قرار دارد که یکی از دیگری عجیب‌تر و بی‌رحم‌تر هستند. البته همان‌طور که مشخص است خانواده Baker در گروه افراد مهمان نواز قرار نمی‌گیرند و ایتن بیچاره را حسابی اذیت می‌کنند.

در ادامه شما باید جان خود را بردارید و به هر راهی هم که شده از دیوانه خانه بیکرها فرار کنید. اما چیزی که باعث می‌شود بازی Resident Evil 7 نسبت به نسخه‌های گذشته کمی ترسناک‌تر شود، دوربین اول شخص است. در برهه‌ای که همه ما سری رزیدنت ایول را با دوربین‌های سوم شخص می‌شناختیم، Biohazard عرضه شد تا وحشت Resident Evil را از زاویه نزدیک‌تری به ما منتقل کند. اما بازی Resident Evil 7 برخلاف نسخه پنجم و شش که تمرکز بیش‌تری روی اکشن و برخوردها داشتند، به ریشه‌ها باز می‌گردد و عمده اولویت‌های خود را روی عناصر Survival-Horror می‌چیند. حال هنگامی که این بازی را تمام کردید و داستانش را به اتمام رساندید، بهتر است به سراغ DLCهای داستانی بروید؛ چرا که با جواب برخی از علامت سوال‌های به وجود آمده روبرو خواهید شد.

  • سال عرضه: 2017
  • توسعه دهنده: شرکت Capcom

19) بازی The Last of Us Remastered

بازی The Last of Us Remastered

بازی The Last of Us هم درست مانند Days Gone یک Survival به تمام معنا نیست و عمده تمرکز خود را روی داستان سرایی و عناصر اکشن-ماجراجویی می‌گذارد. اما با این حال بازی The Last of Us Remastered با محیط سازی و طراحی کم‌نقص دشمنان کاری می‌کند که حتی از سایه خود هم بترسید. صدای کلیکرها و رانرها حتی با گذشت این همه سال هم ترسناک به نظر می‌رسد و جنبه شوم و تاریک خود را از دست نداده‌اند. ماجراجویی غمگین و دراماتیک جول و الی علاوه بر صحنه‌های احساسی، شامل برخی پلان‌های ترسناک هم می‌شود که با پشت سر گذاشتن‌شان دست‌های خود را در حال لرزیدن می‌بینید.

بازی The Last of Us Remastered در جهانی پسا آخرالزمانی قرار دارد که موجودات زامبی مانندی سطح آن را گرفته‌اند. حال در این میان شما کنترل شخصیت Joel را به دست می‌گیرید و وظیفه دارید یک دختر مصون به بیماری را به مقر گروه Fierflyها برسانید. در واقع Fierflyها قصد دارند از پتانسیل الی استفاده کنند و با تولید یک واکسن بشریت را از شر Infectedها آزاد کنند. البته که Infectedها در این میان تنها دشمنان شما محسوب نمی‌شوند و تا پایان ماجرا، باید با گروه‌های مختلف انسان‌ها هم وارد مبارزه شوید.

  • سال عرضه: 2014 (نسخه پلی استیشن 3 در سال 2013 عرضه شد)
  • توسعه دهنده: استودیو Naughty Dog

جمع بندی

بازی‌های Survival لطف خاص خود را دارند و شرایط زندگی در یک موقعیت فوق‌العاده سخت را تداعی می‌کنند. حال به لطف خلاقیت و تنوعی که سازندگان به کار می‌گیرند، این تجربه در هر اثری متفاوت به نظر می‌رسد تا شاهد ویدیو گیم‌های جذابی مانند The Forset، Green Hell و Resident Evil 7 باشیم. خوشبختانه سبک بقا در حال حاضر در اوج خود قرار دارد و برای پی بردن به این موضوع، کافی است نگاهی به آثاری نظیر Sons of the Forest و Valheim داشته باشید که در سال‌های اخیر منتشر شده‌اند. البته که این پایان کار نیست و می‌توانید منتظر عناوین جذاب آینده هم بمانید.

نظر شما در مورد بهترین بازی های بقا PS4 چیست؟ کدام یک از آثار ذکر شده می‌توانند شرایط زندگی در یک موقعیت بحرانی را به شکل دقیق‌تری به تصویر بکشند؟ جای خالی چه اثری بیش‌تر حس می‌شود؟ نظرات خود را با تیم پارسی گیم به اشتراک بگذارید.

منبع: TheGamer

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

بهترین بازی های بقا PS4 چه آثاری هستند؟

از جمله بهترین بازی‌های Survival پلی استیشن 4 می‌توانیم به ARK: Survival Evolved، The Forest و This War of Mine اشاره کنیم

۱
بهترین بازی های بقا داستان محور پلی استیشن 4 کدام‌اند؟

در پاسخ به این سوال می‌توانیم از نام آثاری مانند The Last of Us، Until Dawn و Days Gone اشاره کنیم

۲
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 3 دیدگاه
  • Avatar

    مسعود روشن

    مهمان

    ممنون از مقاله خوبتون خاطرات بعضی از بازیها زنده شد بخصوص days gone ❤️

    پاسخ دهید
    • Avatar

      amir ali در پاسخ به مسعود روشن

      مهمان

      راست بازیه آنلاین هست

  • Avatar

    simon

    مهمان

    لیست عالی بود

    پاسخ دهید