ارحام ادبخواه

بهترین بازی های شوتر ایکس باکس وان که باید تجربه کنید

ارحام ادبخواه 7 خرداد 1402 بدون دیدگاه
2,591 بازدید

شاید کنسول ایکس باکس وان موفق‌ترین کنسول مایکروسافت تلقی نشود و از لحاظ بازار انحصاری‌ها ضعف داشته باشد، اما بدون شک برای ذائقه عاشقان تیراندازی خوش خواهد آمد. در ادامه مقالات برترین‌ها، به سراغ بهترین بازی های شوتر ایکس باکس وان می‌رویم تا متوجه شوید که چه آثاری می‌توانند لذت سوراخ سوراخ کردن بدن دشمنان در حالات مختلف را به لذت بخش‌ترین شکل ممکن به تصویر بکشند.

بهترین بازی های شوتر Xbox One

سبک شوتر یکی از قدیمی‌ترین ژانرهای دنیای ویدیو گیم محسوب می‌شود که روند رو به جلو پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است. هرچند که این روند رو به جلو با برخی چالش‌ها و پول پرستی ناشران همراه بوده، اما نمی‌توان از جذابیت خالی کردن خشاب روی سر دشمنان لذت نبرد. شاید این رویه به مرور زمان کمی از ریشه‌های خود فاصله گرفته باشد، اما بازی‌های شوتر جذاب هستند و با هر نقطه ضعفی هم که ظاهر شوند، در ترشح هورمون آدرنالین در بدن مخاطب‌ها کم نمی‌گذارند. برای درک عمیق‌تر این موضوع کافی است به بازی‌های شوتر داغ این روزها مانند Call of Duty: Modern Warfare 2، Apex Legends و Destiny 2 دقت کنید. شاید سیاست‌های مربوط به پرداخت‌های درون برنامه‌ای و آیتم‌های تزئینی کمی از لحن جدی و مستحکم شوترها بکاهند، ولی قادر به محو کردن آن نیستند.

اما خب همان‌طور که همه ما می‌دانیم همه موضوعات در خود استثنا می‌پرورانند و حتی آلمان نازی هم حرکات مثبتی از خود به جا گذشته است. بنا بر همین تفکر سعی می‌کنیم در لیست بهترین بازی های شوتر ایکس باکس وان سری به این استثناها بزنیم و به دلایل نگاه مثبت موجود به آن‌ها در میان بهترین بازی های Xbox One بپردازیم. در کنار این موارد، نمی‌توان به ترندهای روز و آثاری که همیشه در صدر لیست‌ها هستند توجه نداشت؛ بنابراین باید نگاه همه جانبه‌ای به این اوضاع داشته باشیم. از تلاش برای سرنگون کردن یک حکومت کمونیستی در بازی Far Cry 6 گرفته تا نبرد برای بقا نسل بشر در Halo Infinite؛ در مقاله بهترین بازی های شوتر Xbox One تمرکز خود را روی چندی از سلیقه‌ها و زیرسبک‌ها پخش خواهیم کرد.

1) بازی Call of Duty: Modern Warfare 2

بازی Call of Duty Modern Warfare 2

اجازه دهید لیست بهترین بازی های شوتر ایکس باکس وان را با جدیدترین نسخه کالاف دیوتی شروع کنیم. بدون شک سری Call of Duty در حال حاضر به عنوان نماد بازی‌های شوتر اول شخص محسوب می‌شود و تقریبا هیچ مجموعه‌ای قدرت برابری با اعداد و ارقام کال آف دیوتی را ندارد. فرنچایزی که در سال‌های متمادی روند اقتصاد صعودی خود را نگه داشته و با وجود پستی و همواری‌ها از لحاظ جنبه‌های هنری، همیشه در بازار و تعداد نسخه‌های به فروش رفته درخشان بوده است. البته که این اعداد و ارقام بیهوده به دست نیامده‌اند و شرکت Activision با برنامه ریزی‌های گسترده نهایت سعی خود را برای حفظ ثبات نسبی به کار گرفته.

اما با وجود نسخه‌های متعدد و مختلف چگونه باید یکی از آن‌ها در این لیست جا کنیم؟ خب از آنجایی که بازی Call of Duty: Modern Warfare 2 همین چند ماه منتشر شده و طبق گزارش‌ها، حداقل از لحاظ مالی در حال رکورد شکنی است، سخت می‌توان به آن اشاره نداشت. نسخه ریبوت مدرن وارفر 2 چهره‌های نمادین سری را باز می‌گرداند و با گیم‌پلی جذاب همیشگی کالاف دیوتی، حلقه‌ای اعتیاد آور از تیراندازی و تعویض خشاب را به وجود می‌آورد. البته که همه چیز در مورد گان پلی نیست و اگر به داستان هم اهمیت می‌دهید، COD: Modern Warfare 2 از لحاظ روایت داستان هم نمره قبولی را می‌گیرد.

  • سال عرضه: 2022
  • توسعه دهنده: استودیو Infinity Ward

2) بازی Destiny 2

بازی Destiny 2

استودیو Bungie که حق بزرگی روی گردن مایکروسافت دارد و نمادین‌ترین شخصیت این شرکت که مستر چیف باشد را به وجود آورده، چند وقتی است که روی بازی Destiny 2 تمرکز کرده و جامعه کاربری بزرگی حول آن شکل داده است. بازی Destiny 2 که یکی از بزرگ‌ترین ویدیو گیم‌های تاریخ از لحاظ مقیاس بازیکنان و محبوبیت به شمار می‌رود، با گذشت حدود 6 سال از عرضه اولیه هنوز هم جذاب به نظر می‌رسد و با قدرت به کار خود ادامه می‌دهد. مهم‌ترین دلیل این ثبات پشتیبانی فوق‌العاده استودیو Bungie است که با وجود کلی مشکلات (مانند جدا شدن از Activision و پیوستن به شرکت سونی)، حتی یک قدم هم عقب نکشید و حماسه خود را ادامه داد. نتیجه به اثری تبدیل شده که اگر وارد آن شوید و مکانیک‌هایش را یاد بگیرید، هیچ کس نمی‌تواند شما را از فضای اعتیادآور آن دور کند.

بازی Destiny 2 یک MMORPG شوتر است که مانند آن را در میان بهترین بازی های شوتر ایکس باکس وان نمی‌توان پیدا کرد. این اثر که جریان آثار Live-Service را رونق داد، بازیکنان را در قالب کاراکترهایی با نام گاردین قرار می‌دهد. حال نکته جالب این است که گاردین‌های مذکور قابلیت شخصی‌سازی چشم‌گیری دارند تا شما بتوانید تک تک جزئیات او را با توجه به سلیقه خود تغییر دهید؛ حال این تغییر می‌تواند به موارد تزئینی مربوط شود یا می‌تواند به شیوه جنگیدن و قابلیت‌های مبارزه اشاره کند. آخرین بسته الحاقی دستینی 2 که با نام Lightfall منتشر شد، محتویات عظیمی به همراه خود آورد که از جمله آن‌ها می‌توانیم به اسلحه‌ها، دشمن‌ها و محیط‌های جدید اشاره کنیم. فقط توجه داشته باشید که ورود به بازی Destiny 2 در سال 2023 کمی سخت است و می‌تواند مخاطب خود را در ساعت‌های اولیه حسابی سردرگم کند.

  • سال عرضه: 2017
  • توسعه دهنده: استودیو Bungie

3) بازی Metro Redux

بازی Metro Redux

Metro Redux در واقع یک کالکشن غنی و فوق‌العاده است که شامل نسخه بهبود یافته دو بازی Metro 2033 و Metro: Last Light می‌شود. هر جفت این بازی‌ها که با الهام گیری از رمان مترو (نوشته دیمیتری گلوخوفسکی) ساخته شده‌اند، یک روسیه پسا آخرالزمانی را به تصویر می‌کشند که به خاطر جنگ اتمی و مواد رادیو اکتیو به یک سرزمین غیرقابل سکونت تبدیل شده است. در این شرایط مردم به ایستگاه‌های زیر زمینی مترو پناه می‌برند و آن‌ها را به خانه‌ای قابل سکونت تبدیل می‌کنند. هر دو بازی مذکور محیط و فلسفه فوق‌العاده تاریکی دارند و برای ادامه نسل بشر امید زیادی قائل نیستند. همین موضوع سری Metro را نسبت به سایرین متمایز می‌کند و محیط فوق‌العاده افسرده‌ای را به تصویر می‌کشد.

همان‌طور که پیش از این اشاره کردیم بخش اعظم مردم روسیه در وقایع این بازی در متروهای زیرزمینی زندگی می‌کنند و بدین ترتیب، شما هم قسمتی از داستان بازی را در مناطق زیر زمینی می‌گذرانید. با این حال در برخی مواقع باید خطر مواد رادیو اکتیو را به جان بخرید و با رفتن به سطح زمین، به انجام ماموریت‌های مختلف بپردازید. فرقی نمی‌کند که روی زمین باشید یا به سطح آن بروید؛ 2033 و Last Light هیچ وقت شما را در محیط پردازی و اتمسفرسازی ناامید نخواهند کرد. اگر از تجربه این دو بازی لذت بردید و به روسیه آخر الزمانی بیش‌تری نیاز داشتید، بهتر است هر چه سریع‌تر به سراغ جدیدترین نسخه سری که Metro Exodus نام دارد بروید.

  • سال عرضه: 2014
  • توسعه دهنده: استودیو 4A Games

4) بازی Battlefield 1

بازی Battlefield 1

با وجود اینکه Battlefield 2042 به مرور زمان پیشرفت کرد و Battlefield V از همان روزهای اول یک ویدیو گیم قابل احترام بود، بازی Battlefield 1 در قلب همه گیمرها جایگاه خاص خود را دارد. اثری که در سال 2016 منتشر شده، اما آنقدری جذاب و پرتنش به نظر می‌رسد که با گذشت این همه سال هنوز هم سرورهای پر از بازیکنی دارد. در دوره‌ای که اکثر بازی‌های شوتر به سراغ جنگ جهانی دوم یا نبردهای آینده محور می‌روند، استودیو Dice  تصمیم متفاوتی گرفت و با بازی Battlefield 1 مخاطب‌های خود را به جنگ جهانی اول برد تا آن‌ها بتوانند در قالب متفقین یا کشورهای محور به نبرد کردن بپردازند.

بازی Battlefield 1 درست مانند سایر نسخه‌های مجموعه توجه خود را روی نبردهای بزرگ می‌گذارد تا گیمرها در نقشه‌هایی بزرگ و شلوغ، به سوراخ سوراخ کردن یکدیگر بپردازند. اما با وجود این مقیاس بزرگ، تک تک درگیری‌ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند که اگر در یکی از آن‌ها شکست بخورید، ممکن است جریان اصلی را از دست بدهید. با وجود اینکه استودیو Dice دیگر محتوای جدیدی برای بتلفیلد 1 منتشر نمی‌کند و فعلا فقط به بتلفیلد 2042 می‌پردازد، اما هنوز سرورهای این بازی را خاموش نکرده است. با علم به همین موضوع اگر به دنبال یک شوتر هیجان‌انگیز با نبردهای بزرگ می‌گردید، می‌توانید از غرق شدن در جبهه‌های عظیم و مبحوت کننده Battlefield 1 لذت ببرید.

  • سال عرضه: 2016
  • توسعه دنده: استودیو Dice

5) بازی Fortnite

بازی Fortnite

حتی اگر دنیای بازی‌های ویدیویی را خیلی جدی دنبال نکنید و جزو مخاطب‌های عام محسوب شوید، بعید است که تا به حال نام بازی Fortnite را نشنیده باشید. یک غول اقتصادی و نمادین که نشانه‌ای از افت در آن دیده نمی‌شود و به صورت مستمر مسیر رو به پیشرفت خود را ادامه می‌دهد. فورتنایت نقش غیرقابل انکاری در همه گیر شدن سبک بتل رویال (Battle Royale) داشت و با اینکه اولین نبود، به معروف‌ترین و محبوب‌ترین سبک مذکور تبدیل شد. بازی فورتنایت در مورد بیش‌تر زنده ماندن است و همین فرمول ساده بسیاری از ما گیمرها را از کار و زندگی عقب انداخت. در این بازی 100 بازیکن واقعی وارد یک نقشه می‌شوند و وظیفه دارند با لوت کردن، ساخت و ساز و کشتن گیمرهای دیگر بیش‌تر زنده بمانند. هر کسی هم که بیش‌تر از همه زنده ماند، عنوان Victory Royale را کسب خواهد کرد.

شرکت اپیک گیمز (Epic Games) از زمان عرضه اولیه فورتنایت پشتیبانی فوق‌العاده از آن به عمل آورد و باعث شد که تعداد مخاطب‌های آن با روند فزاینده‌ای روبرو شود. این پشتیبانی‌ها در قالب به روز رسانی‌های متعدد در دسترس قرار می‌گیرند و مواردی مانند اسلحه‌ها، عناصر نقشه و خط داستانی بازی را تغییر می‌دهند. اما آنچه که فورتنایت را بیش از پیش جذاب می‌کند، تبحر خاص اپیک گیمز در اضافه کردن اسکین شخصیت‌های معروف به بازی است. از بتمن، تانوس و اسپایدرمن گرفته  تا مندلورین و گرالت؛ تقریبا اسکین تمامی شخصیت‌های معروف در فورتنایت به چشم می‌خورند. در کل باید بگوییم که اثر مورد بحث به عنوان یکی از بهترین بازی های شوتر ایکس باکس وان می‌تواند بیش از هزار ساعت شما را سرگرم کند و تشنه محتویات جدید نگه دارد.

  • سال عرضه: 2017
  • توسعه دهنده: شرکت Epic Games

6) بازی Halo: The Master Chief Collection

بازی Halo The Master Chief Collection

مگر می‌شود در مورد بهترین بازی های شوتر ایکس باکس وان صحبت کنیم و نامی از هیلو و مستر چیف به میان نیاوریم؟ مجموعه‌ای که به عنوان معروف‌ترین نماد ایکس باکس شناخته می‌شود و با گذشت حدود 20 سال، محبوبیت روز افزونی را تجربه می‌کند. اما سری هیلو شامل نسخه‌های مختلفی می‌شود که اگر بخواهید تمامی آن‌ها را تجربه کنید، ممکن است کمی گیج شوید. این دقیقا نقطه‌ای است که Halo: The Mater Chief Collection به کمک‌تان می‌آید و زندگی را راحت‌تر می‌کند.

کالکشن مورد بحث شامل بازی‌های Halo: Combat Evolved، Halo 2، Halo 3، Halo 3: ODST، Halo: Reach و Halo 4 می‌شود که هر کدام در نوع خود بازی‌های فوق‌العاده‌ای هستند. بنابراین اگر می‌خواهید حماسه مستر چیف را به شخصه تجربه کنید، به سراغ Master Chief Collection بروید و با این فرنچایز افسانه‌ای بیش‌تر آشنا شوید. اگر این بازی‌ها را تجربه کردید و به هیلو بیش‌تری نیاز داشتید می‌تواند بازی Halo 5: Guardians را در نظر داشته باشید. هرچند که شماره پنجم در حد نسخه‌های دیگر نیست، اما باید حداقل اشاره کوچکی در لیست بهترین بازی های شوتر ایکس باکس وان به آن داشته باشیم.

  • سال عرضه: 2014
  • توسعه دهنده: استودیو 343 Industries

7) بازی Halo Infinite

بازی Halo Infinite

مستر چیف به عنوان نماد اصلی برند ایکس باکس، در نسل هشتم کنسول‌های خانگی زیاد درخشان نبود. بازی Halo 5: Guardians که در سال 2015 منتشر شد، عملکرد به دور از انتظاری داشت و به هیچ وجه نتوانست هویت اصیل و منحصر به فرد هیلو را حفظ کند. Guardians بیش از اینکه به یک هیلو شبیه باشد، جریان شوترهای جریان اصلی مانند Call of Duty را در پیش گرفته بود و همین موضوع، باعث خشمگین شدن طرفداران John-117 (یکی از القاب چیف) شد. استودیو 343 Industries هم که از این نارضایتی آگاه بود، باید هر چه سریع‌تر دست به کار می‌زد تا مخاطب‌ها بیش از پیش جای خالی استودیو Bungie در اکو سیستم ایکس باکس را حس نکنند (Bungie به عنوان سازنده نسخه‌های افسانه‌ای و قدیمی‌تر هیلو شناخته می‌شود). نتیجه این تفکرات و تعاملات با بازخورد گیمرها، به این نتیجه رسید که شماره بعدی مجموعه باید در حین نوآوری، به ریشه‌ها پایبند باشد تا ریشه برند ایکس باکس هم به همراه آن حفظ شود.

در نهایت بازی Halo: Infinite در سال 2018 معرفی شد تا به عنوان یکی از بزرگ‌ترین انحصاری‌های Xbox در دسترس طرفداران قرار گیرد. پس از انتقادها نسبت به گرافیک بصری و تاخیر در انتشار بازی، Infinite بالاخره در سال 2021 منتشر شد و به راستی که اثر شایسته‌ای بود. این بازی هویت هیلو را با توجه به ریشه‌ها بازنویسی کرد و آن را در یک ویدیو گیم جاه طلبانه ارائه داد. بازی Halo Infinite برای اولین بار در مجموعه یک جهان کاملا آزاد را در اختیار ما قرار داد تا بتوان در آن گشت و گذار کرد و به فعالیت‌های فرعی پرداخت. اما جدا از بحث کمپین داستانی که فوق‌العاده است، بخش چندنفره اثر مورد بحث هم شایستگی‌های خاص خود را دارد. این حالت که به صورت رایگان یا Free-to-Play منتشر شد، نسخه کامل‌تر و به روزتر بخش‌های چندنفره فرنچایز هیلو محسوب می‌شود که اگر به آن اعتیاد پیدا کنید، به همین زودی‌ها نمی‌توانید از آن جدا شوید.

  • سال عرضه: 2021
  • توسعه دهنده: استودیو 343 Industries

8) بازی Doom Eternal

بازی Doom Eternal

حالا که از مستر چیف به عنوان یکی از نمادهای بهترین بازی‌ های شوتر ایکس باکس وان یاد کردیم، به هیچ وجه نباید Doom Slayer را به دست فراموشی بسپریم. شخصیتی که هیچ کس نمی‌تواند در زمینه خشونت و عصبانیت با او رقابت کند و همین موضوع، باعث می‌شود که دووم اسلیر حالت کاریزماتیکی را به خود بگیرید. نسخه ریبوت بازی Doom که در سال 2016 منتشر شده بود، یک زمینه مناسب را به وجود آورد تا حداقل یک شماره دیگر بتواند با کمک گرفتن از ایده‌های آن به موفقیت برسد. با این حال بازی Doom آنقدری کامل، جذاب و لذت بخش بود که به سختی می‌توانستیم یک ویدیو گیم بهتر از آن را تصور کنیم. اما خب وقتی کار در دست‌های بامهارت استودیو id Software قرار داشت، نمی‌توانستیم نگرانی‌های زیادی درباره آینده داشته باشیم (هرچند که در چند سال اخیر متوجه شدیم که حتی به معروف‌ترین بازی‌سازها هم نمی‌توان برای انتشار یک بازی کامل و جذاب اطمینان کرد).

اما دنباله مجموعه مورد بحث نهایتا در سال 2020 و با نام Doom Eternal در دسترس قرار گرفت که حقیقتا مانند اسم خود ابدی بود. Doom Slayer در این بازی رکورد خشونت و سرعت خود را هم می‌زند و با شدت هرچه تمام‌تر آدرنالین را به بدن مخاطب خود تزریق می‌کند. استودیو id Software هم که از علاقع گیمرها به هیجان آگاه بود، Eternal را هم مانند نسخه پیشین سریع و غیرقابل پیش بینی ساخت؛ به گونه‌ای که حتی یک ثانیه هم نباید در جایی صبر کنید و تنها مسیر پیروزی، سلاخی مستمر شیاطین است. شخصیت مورد بحث در این بازی بیش‌تر از هر زمان دیگری مجهز است و می‌تواند به کمک نارنجک انداز و اسلحه‌های جدید خود، پله‌های ترقی جهنم را با سرعت بیش‌تری طی کند. خوشبختانه کمبود دشمنان به هیچ وجه در Eternal حس نمی‌شود و تا دل‌تان بخواهد دست برای بریدن و سر برای له کردن وجود دارد. پس اگر به سراغ یک شوتر دیوانه‌وار و سریع می‌گردید، Doom Eternal احتمالا بهترین گزینه‌ای است که روی میز دارید.

  • سال عرضه: 2020
  • توسعه دهنده: استودیو id Software

9) بازی Gears 5

بازی Gears 5

پس از ساخت بازی ناامیدانه Gears of War 4 توسط استودیو The Coalition، همه فکر می‌کردند که استودیو مذکور هیچ وقت نمی‌تواند سری Gears را به دوران اوج زمان Epic Games بازگرداند. شماره چهارم این مجموعه یک ویدیو گیم غیرمنسجم، بی‌هویت و نومیدانه بود که به هیچ وجه اندازه سه‌گانه اصلی Gears of War ظاهر نشد. اما هنگامی که بازی Gears 5 (با یک نام کوتاه شده) در سال 2019 در دسترس قرار گرفت، همه چیز تغییر پیدا کرد. کیت دیاز (Kate Diaz) به عنوان شخصیت اصلی بازی حضور پررنگی داشت و با وجود اینکه در سطح و سطوح مارکوس فینیکس نبود، اما کیفیت پایین جی دی فینیکس (شخصیت اصلی نسخه چهارم) را به دست فراموشی سپرد.

بازی Gears 5 به عنوان یک شوتر سوم شخص فوق‌العاده بود و سلاخی کردن لوکاست‌ها (دشمنان اصلی سری Gears of War) را لذت بخش‌تر از همیشه به تصویر می‌کشید. گرافیک فنی چشم‌گیر بازی در همکاری با داستان جدی استودیو The Coalition کلیت جذابی را به وجود آورد که می‌توانستید در طی آن از تماشای رود خون و فوران آن از درون لوکاست‌ها لذت ببرید. نکته جالب دیگری که در حین تجربه بازی مورد بحث به آن بر می‌خورید منشأ خلق لوکاست‌ها است که در روایت نسخه‌های پیشین هیچ وقت به آن اشاره نشده بود. علاوه بر موارد ذکر شده، Gears 5 یک بسته الحاقی با نام Hivebusters هم دریافت کرد که به معنی واقعی کلمه چیزی از بازی اصلی کم نداشت.

  • سال عرضه: 2019
  • توسعه دهنده: استودیو The Coalition

10) بازی Red Dead Redemption 2

بازی Red Dead Redemption 2

بازی Red Dead Redemption 2 که در این نقطه از لیست بهترین بازی های شوتر ایکس باکس وان به آن اشاره می‌کنیم، در تعریف اولیه خود یک شوتر مانند هیلو یا دووم نیست. اما با این حال، تیراندازی و مبارزه با سلاح‌های گرم بخش بزرگی از گیم‌پلی آن را تشکیل می‌دهند. هفت تیر کشی در غرب وحشی آن هم با جزئیات دیوانه‌واری که شرکت Rockstar به دنیای بازی تزریق کرده، بیش از آنچه که فکرش را کنید جذاب است. هماهنگی خاصی میان عصب و عضله‌های شخصیت آرتور مورگان وجود دارد که مبارزه و تیراندازی با او را چشم‌نواز جلوه می‌دهد. البته که طراحی مناسب سیستم مبارزه در کنار هوش مصنوعی فوق‌العاده دشمنان، در این بین بی‌تاثیر نبوده است.

اما بازی Red Dead Redemption 2 در دوره‌ای که ژانر وسترن به دست فراموشی سپرده می‌شود منتشر شد و جای خاص خود را در تاریخ ویدیو گیم تثبیت کرد. موضوعات مربوط به تیراندازی و هفت تیر کشی را فراموش کنید؛ Red Dead Redemption 2 از لحاظ هنری و داستان سرایی یک شاهکار مدرنِ 100 گیگابایتی است که لحظه به لحظه آن در پوست و استخوان آدمیزاد نفوذ می‌کند. صدای خسته آرتور مورگان که در میان عده‌ای جاهل گیر کرده، جزو جذاب‌ترین صداهایی است که احتمالا در یک بازی ویدیویی مشاهده می‌کنید. همه این مسائل دست به دست هم داده‌اند تا از بازی مورد بحث به نیکی یاد کنیم و همیشه آن را در گوشه‌ای قلب خود نگاه داریم.

  • سال عرضه: 2018
  • توسعه دهنده: شرکت Rockstar

11) بازی Wolfenstein 2: The New Colossus

بازی Wolfentsien 2 The New Colossus

به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که اگر نازی‌ها برنده جنگ جهانی دوم می‌شدند جهان به چه سمتی حرکت می‌کرد؟ اگر متحدین به قدرت اول دنیا تبدیل می‌شدند چه بلایی سر نسل بشر می‌آمد؟ خب، مجموعه Wolfenstein  از لحاظ داستانی چنین ایده‌ای دارد. ولفنشتاین که رسما پدر معنوی بازی‌های شوتر محسوب می‌شود، مانند یک شبیه‌ساز نازی کشی است که در هسته خیلی پیچیده‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد. شما در طی نسخه‌های اصلی این مجموعه کنترل شخصیت بی جی بلزکویچ (B. J. Blazkowicz) را به دست می‌گیرید و وظیفه دارید به سلاخی نازی‌های آلمانی بپردازید.

اما در بین تمامی نسخه‌های ولفنشتاین، بازی Wolfenstein 2: The New Colossus 2 جایگاه ویژه‌ای دارد. چه از لحاظ انسجام گیم‌پلی و چه از منظر جذابیت داستان، The New Colossus 2  در جایگاه بالاتری نسبت به سایر نسخه‌های سری قرار می‌گیرد. این بازی که در مراسم Game Awards 2017 جایزه بهترین بازی اکشن سال را به نام خود زد، هیتلر را در حالتی نشان می‌دهد که زنده مانده و در حال سپری کردن روزهای کهن سالی خود است. اما جدا از مقوله داستان، خشونت گان پلی که در طی آن با سربازها و ربات‌های عجیب و غریب نازی مبارزه می‌کنید، انگار از جهان دیگری آمده و تا لحظه ریختن خون آخرین دشمن بدیع به نظر می‌رسد. برای درک بهتر این موضوع کافی است با استفاده از مکانیک جدید این بازی دو اسلحه بزرگ را به دست بگیرید و بدون فکر به پیامدهای احتمالی، دست خود را روی دکمه R2 نگه دارید به و شلیک متداوم و افراطی خود ادامه دهید. حس نهایی به وجود آمده به هیچ وجه ناامیدتان نخواهد کرد.

  • سال عرضه: 2017
  • توسعه دهنده: استودیو MachineGames

12) بازی Far Cry 6

بازی Far Cry 6

حالا که بحث اعتقاد فاشیستی با اشاره به آلمان نازی مطرح شد، بیایید در این مسیر باقی بمانیم و تنها به قسمت متفاوتی از آن نگاه کنیم. بازی Far Cry 6 که جدیدترین شماره مجموعه به شمار می‌رود، شما را به یک جزیره خیالی با نام یارا می‌برد که تحت قوانین فوق‌العاده سخت یک حکومت کمونیستی اداره می‌دهد. در رأس این حکومت کمونیستی شخصیتی فوق‌العاده کاریزماتیک با نام آنتون کاستیو قرار دارد که جیانکارلو اسپوزیتو وظیفه هنرنمایی در قالب او را برعهده دارد؛ بازیگری که او را به خاطر نقش‌های ماندگارش در سریال Breaking Bad و The Boys می‌شناسیم. حال در میان تمامی این آشوب‌ها، شما کنترل شخصیتی با نام Dani Rojas را به دست می‌گیرید و باید با ایجاد یک انقلاب چریکی، برای آزادی Yara بجنگید.

اما خب درست مانند سایر نسخه‌های فارکرای، گیم‌پلی این بازی هم از اهمیت یکسانی با داستان برخوردار است. استودیو Ubisoft Toronto با طراحی یک محیط بزرگ و متنوع دست مخاطب خود را باز می‌گذارد تا او بتواند به سلیقه خود رهبری انقلاب به وجود آمده را به دست بگیرد. حال این سلیقه می‌تواند در مورد عملیات‌های مخفیانه و بی‌سر و صدا باشد یا درگیری‌های مستقیم و خشن. از این هم گذشته، بازی Far Cry 6 قابلیت شخصی‌سازی بالایی دارد تا بتوانید اسلحه‌های کاراکتر اصلی را طبق سلیقه خود تغییر دهید و به یک قاتل تمام عیار تبدیل شوید. البته که بحث شخصی‌سازی فقط به اسلحه‌ها مربوط نیست و شما قادر هستید جزئیات ظاهری پروتاگونیست اصلی را هم با دقت فراوانی Customize کنید.

  • سال عرضه: 2022
  • توسعه دهنده: استودیو Ubisoft Toronto

13) بازی Sunset Overdrive

بازی Sunset Overdrive

بازی Sunset Overdrive که توسط استودیو فوق‌العاده خوش نام Insomniac Games ساخته شده، یکی از اولین انحصاری کنسول ایکس باکس وان بود که شرکت مایکروسافت آن را منتشر کرد. این بازی که در یک جهان آخر الزمانی جریان دارد، شما را در نقش شخصیتی قرار می‌دهد که وظیفه دارد شهر را از موجودات عجیب و غریب و جهش یافته پاکسازی کند. این موجودات در واقع مردم معمولی سابق هستند که پس از خوردن یک نوشیندنی انرژی زا با نام FizzoCo جهش ژنتیکی دادند و از قالب انسانیت خود خارج شده‌اند.

نکته جالب این است که شخصیت اصلی و قابل کنترل Sunset Overdrive در واقع کارمند سابق شرکت FizzoCo است و همین موضوع پیچش‌های داستانی جذابی را به وجود می‌آورد. اما آنچه که باعث محبوبیت بازی مورد بحث شد، گیم‌پلی دیوانه وارش بود که شوخ طبعی در جزء جزء آن پیدا می‌شد. شما در این بازی به طیف عظیمی از اسلحه‌ها دسترسی داشتید و می‌توانستید با سیستم حرکتی متفاوت آن، روی ریل‌ها و سطوح سر بخورید و به کشتن دشمنان بپردازید. با وجود اینکه داستان بازی Sunset Overdrive با پرتو امید برای ساخت نسخه بعدی به اتمام رسید، اما هیچ وقت دنباله‌ای دریافت نکرد تا استودیو Insomniac Games با همان یک نسخه کار سری را تمام کند.

  • سال عرضه: 2014
  • توسعه دهنده: استودیو Insomniac Games

14) بازی Bioshock: The Collection

بازی Bioshock The Collection

سه‌گانه فراموش نشدنی و فوق‌العاده Bioshock به دوره نسل هفتم کنسول‌های خانگی (یعنی پلی استیشن 3 و ایکس باکس 360) تعلق دارد و از این حیث در تضاد با موضوع این لیست قرار می‌گیرد. پس چرا به نام آن اشاره کردیم؟ پس از اینکه کار سه‌گانه ابتدایی بایوشاک تمام شد و همه می‌دانستند که حالا حالاها خبری از نسخه‌ جدید نخواهد بود، شرکت 2K Games تصمیم گرفت بازی Bioshock: The Collection را در سال 2016 منتشر کند. این کالکشن که هر سه نسخه سری را در بر داشت، شامل جلوه‌های بصری بهبود یافته‌ای می‌شد تا گیمرهای جدید بتوانند ارتباط عمیق‌تری با آن برقرار کنند. بازی مورد بحث سه تا از بهترین ویدیو گیم‌های تاریخ را در خود جای می‌دهد که اگر همه آن‌ها را به پایان برسانید و متوجه داستان‌شان شوید، نظرتان در مورد کیفیت داستان گویی در یک بازی ویدیویی تغییر خواهد کرد.

اما خب با وجود اینکه سری Bioshock بیش‌تر داستان محور است و انتقال مفاهیم خود را مهم‌تر از هر موضوعی می‌پندارد، در بحث گیم‌پلی و سیستم مبارزات هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. هر سه بازی مورد بحث شوترهای اول شخص و سریعی هستند که عناصر RPG را هم با ایده‌های خود عجین می‌کنند. نتیجه به سیستم مبارزه هیجان انگیزی تبدیل می‌شود که علاوه بر اسلحه‌ها، می‌توانید از یک سری قدرت‌های فراطبیعی هم کمک بگیرید که در کشتن دشمنان به کمک‌تان می‌آیند. علاوه بر این مسائل، سه‌گانه  بایوشاک (به خصوص نسخه آخر) اجازه می‌دهد که گیمر صحنه‌های مبارزه خود را کارگردانی کند. به عبارتی دیگر، آنقدر همه چیز سر جای خود قرار دارد و اتمسفرسازی بی‌نقص کار شده است، می‌توانید تمام ایده‌های خود را در حین مبارزات پیاده کرده و صحنه‌های درگیری جذابی را به وجود آورید. فقط توجه داشته باشید که با وجود کیفیت بصری بهبود یافته در مورد بازی‌های قدیمی صحبت می‌کنیم؛ پس ممکن است با یک سری جزئیات تاریخ مصرف گذشته روبرو شوید. اما با این حال بازی Bioshock: The Collection آنقدری جذاب و دوست داشتنی است که می‌توان این جزئیات را به راحتی به دست فراموشی سپرد.

  • سال عرضه: 2016
  • توسعه دهنده: استودیو Blind Squirrel Games

15) بازی Control: Ultimate Edition

بازی Control Ultimate Edition

حالا که به Bioshock: The Collection اشاره کردیم و پای شوترهای داستان محور را به این لیست باز کردیم، بهتر است به سراغ بازی Control: Ultimate Edition هم برویم. استودیو Remedy Entertainment که همه ما آن را به خاطر تعریف داستان‌های متحول کننده می‌شناسیم، نهایت هنر و ظرافت خود را در بازی Control به کار می‌گیرد تا طرفداران ویدیو گیم‌های داستان محور با رضایت روح به تیتراژ پایانی برسند. البته که باید اشاره کنیم کنترل هم مانند Red Dead Redemption 2 کلمه شوتر را در تعریف‌های اولیه خود قرار نمی‌دهد، اما خب گیم‌پلی به شدت جذاب و روان بازی بر پایه تیراندازی بنا شده است. شما می‌توانید با استفاده از قدرت‌های ماورایی شخصیت اصلی دشمنان را به اطراف پرت کرده و سپس با اسلحه خود آن‌ها را سوراخ سوراخ کنید.

حال ممکن است این سوال برای‌تان پیش آید که منظور از پسوند Ultimate Edition چیست؟ بازی Control اولین بار در سال 2019 منتشر شد و به خودی خود یک ویدیو گیم داستان محور فوق‌العاده بود. اما استودیو Remedy قصد داشت فرآیند داستان سرایی خود را به شکل گسترده‌تری ادامه دهد و به همین دلیل، چندین بسته الحاقی بزرگ را برای ساخته خود منتشر کرد. این DLCها که فراتر از حد انتظار ظاهر شدند، همگی در نسخه Ultimate  Edition بازی قرار دارند. به عبارتی دیگر هنگامی که به تهیه این نسخه خاص از بازی بپردازید، می‌توانید بدون هزینه اضافی به سراغ بسته‌های الحاقی بروید و از تجربه آن‌ها لذت ببرید. نکته قابل ذکر دیگر این است که یکی از این بسته‌های الحاقی به ادامه داستان Alan Wake می‌پردازد و به همین دلیل، متوجه شدیم که کنترل و آلن ویک در دنیای مشترکی جریان دارند.

  • سال عرضه: 2019 (نسخه آلتیمیت ادیشن در سال 2021 منتشر شد)
  • توسعه دهنده: استودیو Remedy Entertainment

16) بازی Titanfall 2

بازی Titanfall 2

در این نقطه از لیست بهترین بازی های شوتر Xbox One می‌خواهیم در مورد اثری صحبت کنیم که هیچ گاه به آنچه که لیاقتش را داشت نرسید. بازی Titanfall 2 که از هر منظر و با توجه به هر استانداردی یک شوتر فوق‌العاده به نظر می‌رسد، به دلیل تصمیم‌های اشتباه شرکت EA در زیر سایر نام‌های بزرگی مانند Battlefield 1 قرار گرفت و نتوانست توجه مورد نیاز را از سوی مخاطب‌ها دریافت کند. اما با این وجود ما کاری با تصمیم‌های بازاریابی اشتباه شرکت EA نداریم و می‌خواهیم در مورد Titanfall 2 صحبت کنیم؛ یک شوتر اول شخص خوش ساخت و فوق‌العاده سریع که تک تک قدم‌های خود را مستحکم و مطمئن بر می‌دارد. این بازی که پدر معنوی Apex Legends هم محسوب می‌شود، در محیطی آینده نگرانه جریان دارد که انسان‌ها برای پیروزی در مبارزه از ربات‌های غول پیکری با نام Titan کمک می‌گیرند.

این Titanها که در نگاه اول یک ربات بی‌جان و ساده به نظر می‌رسند، رفته رفته هویت مستقلی پیدا می‌کنند تا نسبت به آن‌ها یک احساس وابستگی عجیب شکل گیرد. به وجود آمدن این احساس وابستگی در کمپین داستانی فوق‌العاده بازی به خوبی به تصویر کشیده شده تا بتوانید در کنار تلاش برای نجات دنیا، یک رفیق رباتیک و وفادار هم پیدا کنید. اما بازی Titanfall 2 توجه زیادی به بخش چندنفره دارد و بعد گذشت حدود 7 سال، هنوز هم گیمرهای متعددی را در سرورهای خود جا می‌دهد. با وجود اینکه تعداد بازیکن‌های موجود در هر نبرد Multiplayer کم به نظر می‌رسد، اما محیط‌ها به شکل استادانه‌ای طراحی شده‌اند تا همواره مشغول درگیری باشید و حتی یک ثانیه هم احساس بیکار بودن نداشته باشید. البته که طراحی جذاب اسلحه‌ها هم تاثیر چشم‌گیری دارند تا تک تک لحظات بازی Titanfall 2 نفس‌گیر و لذت بخش به نظر برسد.

  • سال عرضه: 2016
  • توسعه دهنده: استودیو Respawn Entertainment

17) بازی Apex Legends

بازی Apex Legends

اگر علاقه زیادی به بازی‌های داستانی ندارید و می‌خواهید به صورت مستقیم به دنبال یک اکشن بی‌وقفه و بدون مقدمه بروید، آنگاه باید بدانید که بازی Apex Legends برای شما ساخته شده است. این بازی که استودیو  Respawn Entertainment  در مقام سازنده آن قرار می‌گیرد، در دنیای مشترکی با مجموعه Titanfall قرار دارد که در طی آن، می‌توانید اسلحه‌ها و محیط‌های مشابهی را مشاهده کنید. ایپکس لجندز یک بازی بتل رویال 60 نفره است که بازیکنان در قالب تیم‌های سه نفره وارد نقشه‌های مختلف آن شده و به مبارزه کردن می‌پردازند. درست مانند سایر Battle Royaleهای درون بازار شما پس از ورود به نقشه باید لوت کنید و به سراغ بهترین تجهیزات و اسلحه‌های ممکن بروید. این بازی در حال حاضر شامل  24 شخصیت است که طرفداران آن‌ها را با نام Legendها می‌شناسند.

اما آنچه که Apex Legends را نسبت به سایر بتل رویال‌های متفاوت می‌سازد، همین لجندزها هستند. هر لجند چندین قابلیت مختلف دارد که می‌توانید با کمک گرفتن از آن‌ها، موقعیت بهتری نسبت به حریف خود پیدا کنید. اگر به تجربه بازی Overwatch  پرداخته باشید، قابلیت شخصیت‌های ایپکس و نحوه استفاده از آن‌ها برای شما قابل درک‌تر خواهد بود. در کنار تمامی مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم، ایپکس لجندز گان پلی به شدت جذاب و قابل لمسی دارد که در اولین نگاه عاشق آن خواهید شد. صدای ریلود کردن اسلحه‌ها، انیمشین‌های مخصوص شخصیت‌ها و نبرد برای زنده ماندن روند جذابی را به وجود می‌آورد که اگر در آن غرق شوید، به سختی از آن خارج خواهید شد. نام بازی Apex Legends در چند وقت اخیر همیشه در لیست محبوب ترین بازی های ایکس باکس وان به چشم می‌خورد که دلیل اصلی آن، پشتیبانی فوق‌العاده استودیو Respawn Entertainment از اثر مورد بحث است.

  • سال عرضه: 2019
  • توسعه دهنده: استودیو Respawn Entertainment

جمع بندی

اگر عاشق بازی‌های شوتر هستید و می‌خواهید با تیراندازی و درگیری‌های پرتنش با دشمنان وارد رقابت شوید، ایکس باکس وان پلتفرم مناسبی برای شروع کارتان است. طراحی فوق‌العاده کنترلر این کنسول در کنار بازی‌های شوتر انحصاری مانند Halo Infinite و Gears 5 موقعیت سرگرم کننده‌ای را برای گیمرها به وجود می‌آورند. البته که بحث فقط در مورد انحصاری‌ها نیست و شما می‌توانید با مراجعه به این کنسول، به تجربه بازی‌های مولتی پلتفرم مانند Destiny 2 و Bioshock: The Collection هم بپردازید.

نظر شما در مورد بهترین بازی های شوتر ایکس باکس وان چیست؟ شما با تجربه کدام یک از این بازی‌ها خاطره بیش‌تری دارید؟ چه اثری وجود دارد که ما باید به آن اشاره پررنگ‌تری می‌کردیم؟ نظرات خود را با تیم پارسی گیم در میان بگذارید.

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

بهترین بازی های شوتر انحصاری ایکس باکس وان چه آثاری هستند؟

از جمله بهترین شوترهای انحصاری این کنسول می‌توانیم به Halo Infinite، Gears 5 و Halo: The Master Chief Collection اشاره کنیم

۱
بهترین بازی های شوتر داستانی Xbox One کدام‌اند؟

در پاسخ به این سوال می‌توانی به سراغ بازی‌هایی مانند Conttrol، Titanfall 2 و Bioshock: The Collection برویم

۲
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.