بهترین بازی های انحصاری ایکس باکس وان
ارحام ادبخواه

بهترین بازی های انحصاری Xbox One

ارحام ادبخواه 10 خرداد 1402 بدون دیدگاه
6,457 بازدید

کنسول نسل هشتمی مایکروسافت که ابتدا در سال 2013 منتشر شد، در آن اوایل وضعیت خوبی از منظر انحصاری‌ها نداشت. اما با اینکه این وضعیت نامناسب به یک رستگاری کامل منتهی نشد، اما رفته رفته وضعیت بهتری پیدا کرد تا طرفداران این کنسول انحصاری‌های بیش‌تری برای تجربه داشته باشند. اما نام چه آثاری را می‌توان به جای واژه «انحصاری» به کار برد؟ در ادامه مقاله بهترین بازی های انحصاری ایکس باکس وان به این موضوع خواهیم پرداخت.

14 تا از بهترین بازی های انحصاری ایکس باکس وان

عدم وجود انحصاری‌های باکیفیت زخمی به نسبت کهنه است که حتی با ریخت و پاش‌های دیوانه وار مایکروسافت هم ترمیم نشده است. این زخم کهنه که از اوایل عمر ایکس باکس وان در اکوسیستم مایکروسافت دیده شد، هنوز هم ایجاد درد می‌کند و نمی‌توان در این بحث زیاد از ردموندی‌ها دفاع کرد. اما خب وضعیت اسفناک روزهای ابتدایی ایکس باکس وان در بحث انحصاری‌ها کمی بهتر شد و مایکروسافت به لطف تدارک دیدن مرحم‌های مختلف برای این زخم، بخش بزرگی از گلیم خود را از آب بیرون کشید. این مرحم‌ها از زاویه دید‌های مختلفی به سمت زخم مورد بحث روانه شدند تا درد موجود به پایین‌ترین سطح خود برسد. از جمله این تلاش‌ها می‌توانیم به قابلیت Backward Compatibility و سرویس Xbox Game Pass اشاره کنیم که در حال حاضر هم از اهمیت بالایی در بخش Xbox برخوردار است.

اما خب ما در مورد بهترین بازی های انحصاری Xbox One صحبت می‌کنیم که در طی زمان وضعیت بهتری پیدا کردند و رفته رفته باعث امیدواری طرفداران شدند. هرچند که نمی‌توان بخش بزرگی از این انحصاری‌ها را با همتاهای پل استیشنی مانند The Last of Us Part 2 و God of War مقایسه کرد، از طرفی دیگر نمی‌توان جذابیت آثاری مانند Sea of Thieves، Halo Infinite و Ori and the Will of the Wisps را زیر سوال برد. هر چه که باشد سلایق متفاوت هستند و غذای روح هر انسانی تفاوت‌های عمده‌ای با دیگری دارد. اما ما می‌خواهیم در مقاله بهترین بازی های انحصاری ایکس باکس وان به بهترین غذاهای روح شرکت آمریکایی بپردازیم و چندی از بهترین‌شان را زیر ذره‌بین قرار دهیم.

فقط توجه داشته باشید که بخش بزرگی از بهترین بازی های انحصاری Xbox One یا برای کنسول‌های نسل نهمی بهینه‌سازی شده‌اند یا به لطف قابلیت Backward Compatibility روی Xbox Series X/S قابل تجربه هستند. با در نظر گرفتن این موضوع، ما به سراغ آثاری می‌رویم که در طی عمر هفت ساله ایکس باکس وان به صورت انحصاری برای این کنسول در دسترس قرار گرفته‌اند و کاری با مسائل حاشیه‌ای نخواهیم داشت.

1) بازی Halo: The Master Chief Collection

بازی Halo The Master Chief Collection

مگر می‌شود در مورد بهترین بازی های انحصاری ایکس باکس وان صحبت کنیم و نامی از هیلو و مستر چیف به میان نیاوریم؟ مجموعه‌ای که به عنوان معروف‌ترین نماد ایکس باکس شناخته می‌شود و با گذشت حدود 20 سال، محبوبیت روز افزونی را تجربه می‌کند. اما سری هیلو شامل نسخه‌های مختلفی می‌شود که اگر بخواهید تمامی آن‌ها را تجربه کنید، ممکن است کمی گیج شوید. این دقیقا نقطه‌ای است که Halo: The Mater Chief Collection به کمک‌تان می‌آید و زندگی را راحت‌تر می‌کند.

کالکشن مورد بحث شامل بازی‌های Halo: Combat Evolved، Halo 2، Halo 3، Halo 3: ODST، Halo: Reach و Halo 4 می‌شود که هر کدام در نوع خود بازی‌های فوق‌العاده‌ای هستند. بنابراین اگر می‌خواهید حماسه مستر چیف را به شخصه تجربه کنید، به سراغ Master Chief Collection بروید و با این فرنچایز افسانه‌ای بیش‌تر آشنا شوید. اگر این بازی‌ها را تجربه کردید و به هیلو بیش‌تری نیاز داشتید می‌توانید بازی Halo 5: Guardians را در نظر داشته باشید که در ادامه به آن بیش‌تر خواهیم پرداخت.

  • سال عرضه: 2014
  • توسعه دهنده: استودیو 343 Industries

2) بازی The Ascent

بازی The Ascent

بازی The Ascent که در حال حاضر برای دو پلتفرم پی سی و ایکس باکس سری ایکس/اس در دسترس قرار دارد، یک ویدیو گیم مستقل و جذاب است که در یک دنیای سایبرپانکی و آینده نگرانه جریان دارد. با اینکه بازی مذکور با بودجه کم و محدودیت‌های مختلفی توسعه داده شده، اما کارهای بزرگی انجام می‌دهد و هر آنچه که از یک ابرشهر سایبرپانکی می‌خواهید را در اختیارتان می‌گذارد. بازی The Ascent که در گروه آثار Twin Stick Shooter قرار می‌گیرد، شما را در مقابل گروه‌های بزرگ دشمن قرار می‌دهد که باید با ارتقا شخصیت خود و قابلیت‌های وی، شروع به سلاخی آن‌ها کنید. فقط توجه داشته باشید که این بازی از قابلیت‌های Co-op هم پشتیبانی می‌کند تا بتوانید در قالب یک تیم چهار نفره، با دوستان خود در خیابان‌های بازی The Ascent قدم بزنید. اگر بخواهیم کلی نگرانه به قضیه نگاه کنیم، باید بدانید که این بازی نسخه آینده نگرانه Diablo محسوب می‌شود که در طی آن، باید دشمنان را بکشید و به دنبال لوت‌های بهتر بگردید.

اما باید بدانید که جذابیت‌های بازی The Ascent رفته رفته بیش‌تر می‌شود و با پیدا کردن لوت‌های بهتر، حالت جذاب‌تری به خود می‌گیرد. هنگامی که چندین ساعت به تجربه بازی بپردازید و آیتم‌های قدرتمندی به دست آورید، به یک خدای متحرک تبدیل می‌شوید که می‌تواند در یک چشم به هم زدن از دست گروه بزرگی از دشمنان خلاص شود. بازی The Ascent نه تنها به عنوان یکی از بهترین انحصاری‌های ایکس باکس وان، بلکه به عنوان یکی از خاص‌ترین ویدیو گیم‌های موجود در بازار جذابیت‌های زیادی دارد و آن اتمسفر سایبرپانکی مورد نظر را به خوبی تداعی می‌کند. پس اگر به دنبال تجربه‌ای جذاب می‌گردید که بتوان به اتفاق دوستان به سراغش رفت، روی نام مورد بحث فکر بیش‌تری به خرج دهید.

  • سال عرضه: 2021
  • توسعه دهنده: استودیو Neon Giant

3) بازی Sunset Overdrive

بازی Sunset Overdrive

بازی Sunset Overdrive که توسط استودیو فوق‌العاده خوش نام Insomniac Games ساخته شده، یکی از اولین انحصاری‌های کنسول ایکس باکس وان بود که شرکت مایکروسافت آن را منتشر کرد. این بازی که در یک جهان آخر الزمانی جریان دارد، شما را در نقش شخصیتی قرار می‌دهد که وظیفه دارد شهر را از موجودات عجیب و غریب و جهش یافته پاکسازی کند. این موجودات در واقع مردم معمولی سابق هستند که پس از خوردن یک نوشیدنی انرژی زا با نام FizzoCo جهش ژنتیکی دادند و از قالب انسانی خود خارج شده‌اند.

نکته جالب این است که شخصیت اصلی و قابل کنترل Sunset Overdrive در واقع کارمند سابق شرکت FizzoCo است و همین موضوع پیچش‌های داستانی جذابی را به وجود می‌آورد. اما آنچه که باعث محبوبیت بازی مورد بحث شد، گیم‌پلی دیوانه وارش بود که شوخ طبعی در جزء جزء آن پیدا می‌شد. شما در این بازی به طیف عظیمی از اسلحه‌ها دسترسی داشتید و می‌توانستید با سیستم حرکتی متفاوت آن، روی ریل‌ها و سطوح سر بخورید و به کشتن دشمنان بپردازید. با وجود اینکه داستان بازی Sunset Overdrive با پرتو امید برای ساخت نسخه بعدی به اتمام رسید، اما هیچ وقت دنباله‌ای دریافت نکرد تا استودیو Insomniac Games با همان یک نسخه کار سری را تمام کند.

  • سال عرضه: 2014
  • توسعه دهنده: استودیو Insomniac Games

4) بازی Ori and the Will of the Wisps

بازی Ori and the Will of the Wisps

بعضی اوقات کوچک‌ترین داستان‌ها و آثار ممکن بیش‌ترین اثر را از خود بر جای می‌گذارند و اندازه محصولات گران قیمت و AAA مورد توجه قرار می‌گیرد. بازی Ori and the Blind Forest در کنار دنباله‌اش یعنی Ori and the Will of the Wisps، در چهار چوب این تعریف قرار می‌گیرد و در حین سادگی فوق‌العاده تاثیرگذار عمل می‌کند. اما آنچه که در مقاله بهترین بازی های انحصاری ایکس باکس وان در رأس تمرکز ما قرار دارد، بازی Ori and the Will of the Wisps است که نسبت به شماره پیشین بزرگ‌تر، عمیق‌تر و پرجزئیات‌تر کار می‌کند. این بازی که از حالتی مترویدوینیا و پیچیده در طراحی نقشه‌اش بهره می‌برد، شما را در قالب یک شخصیت نورانی بامزه قرار می‌دهد. این شخصیت که Ori نام دارد و یکی از دوستان خود را از دست داده است، در طی جریان داستان وظیفه دارد به سراغ دوست گمشده خود برود و در این مسیر از مکان‌های فوق‌العاده خطرناکی عبور کند.

بازی Ori and the Will of the Wisps یکی ویدیو گیم پلتفرمر و دو بُعدی خوش ساخت محسوب می‌شود که جادوی خاصی در دنیای سازی خود دارد. دنیای فانتزی این بازی در حین سادگی فوق‌العاده دوست داشتنی و عمیق به نظر می‌رسد و حتی شرورترین اعضای آن هم با دلایل متقاعد کننده‌ای در مقابل‌تان قرار می‌گیرند. شخصیت Ori که در مرکز تمامی چهره‌ها قرار می‌گیرد، در مسیر پیدا کردن دوست خویش رفته رفته قوی‌تر می‌شود و قدرت بیش‌تری کسب می‌کند. بخشی از عناصر مترویدوینتا بازی هم از همین روند صعودی نشأت می‌گیرد تا Ori بتواند پس از کسب قابلیت‌های جدید، به عقب بازگردد و پا به مناطقی بگذارد که پیش از این توانایی آن را نداشت. به طور کلی بازی Ori and Will of the Wisps اثر تاثیرگذار و لطیفی است که برای تحسین جزئیات آن به دایره لغات کاملی نیاز داریم.

  • سال عرضه: 2020
  • توسعه دهنده: استودیو Moon

5) بازی Gears 5

پس از ساخت بازی ناامیدانه Gears of War 4 توسط استودیو The Colation، همه فکر می‌کردند که استودیو مذکور هیچ وقت نمی‌تواند سری Gears را به دوران اوج زمان Epic Games بازگرداند. شماره چهارم این مجموعه یک ویدیو گیم غیرمنسجم، بی‌هویت و نومیدانه بود که به هیچ وجه اندازه سه‌گانه اصلی Gears of War ظاهر نشد. اما هنگامی که بازی Gears 5 (با یک نام کوتاه شده) در سال 2019 در دسترس قرار گرفت، همه چیز تغییر پیدا کرد. کیت دیاز (Kate Diaz) به عنوان شخصیت اصلی بازی حضور پررنگی داشت و با وجود اینکه در سطح و سطوح مارکوس فینیکس نبود، اما کیفیت پایین جی دی فینیکس (شخصیت اصلی نسخه چهارم) را به دست فراموشی سپرد.

بازی Gears 5 به عنوان یک شوتر سوم شخص فوق‌العاده بود و سلاخی کردن لوکاست‌ها (دشمنان اصلی سری Gears of War) را لذت بخش‌تر از همیشه به تصویر می‌کشید. گرافیک فنی چشم‌گیر بازی در همکاری با داستان جدی استودیو The Coalition کلیت جذابی را به وجود آورد که می‌توانستید در طی آن از تماشای رود خون و فوران آن از درون لوکاست‌ها لذت ببرید. نکته جالب دیگری که در حین تجربه بازی مورد بحث به آن بر می‌خورید منشأ خلق لوکاست‌ها است که در روایت نسخه‌های پیشین هیچ وقت به آن اشاره نشده بود. علاوه بر موارد ذکر شده، Gears 5 یک بسته الحاقی با نام Hivebusters هم دریافت کرد که به معنی واقعی کلمه چیزی از بازی اصلی کم نداشت.

  • سال عرضه: 2019
  • توسعه دهنده: استودیو The Coalition

6) بازی Gears of War: Ultimate Edition

بازی Gears of War Ultimate Edition

حالا که در مورد بازی Gears 5 صحبت کردیم و به تحسین آن پرداختیم، باید کمی به عقب بازگردیم و به اثری بپردازیم که همه چیز را شروع کرد. در سال 2006، شرکت مایکروسافت بازی Gears of War را برای کنسول ایکس باکس 360 منتشر کرد تا یک حماسه کلاسیک و فراموش نشدنی به وجود آید. بازی Gears of War در زمانی که منتشر شد، سبک شوتر سوم شخص و نحوه کاورگیری در آن‌ها را متحول کرد و به سطح جدیدی از استانداردها رساند. در ادامه، همین استانداردها یک سری الگو مشخص را تشکیل دادند که بسیاری از بازی‌ها با الهام گرفتن از آن‌ها ساخته شدند. اما با وجود تمامی این نقاط قوت حالا حدود 17 سال از عرضه بازی مورد بحث می‌گذرد و طبیعی است که در چنین برهه‌ای، انتظارات و عادات چشم‌های گیمرها تغییر می‌کند. شرکت مایکروسافت هم برای اینکه بتواند پس از این همه سال یکی از بزرگ‌ترین حماسه‌های خود را زنده نگه دارد، بازی Gears of War: Ultimate Edition را با بهبودهای بصری و گرافیکی چشم‌گیر روانه بازار کرد.

بازی Gears of War: Ultimate Edition که در سال 2015 منتشر شد، از طرف استودیو Coalition می‌آید. این در حالی است که نسخه اورجینال توسط استودیو Epic Games ساخته شده و همین موضوع چالش‌های متعددی به وجود می‌آورد. اما با این حال توسعه دهندگان این بازی در استودیو Coalition نهایت سعی خود را به کار گرفتند تا از ریشه‌ها دور نشوند و صرفا با یک سری بهبودهای بصری، یک ویدیو گیم ریمستر شده را روانه بازار کنند. خوشبختانه این هدف در نهایت به کرسی نشست تا ماجراجویی مارکوس فینیکس و هم‌رزم‌های او در تیم دلتا به شکل رضایت بخشی از آب درآید. باور کنید که فعال کردن اره Lancerها و سلاخی لوکاست‌ها با استفاده از این اسلحه نمادین هنوزم که هنوزه ذره‌ای از جذابیت خود را از دست نداده است.

  • سال عرضه: 2015
  • توسعه دهنده: استودیو Coalition

7) بازی Halo Infinite

بازی Halo Infinite

پس از عملکرد ناامید کننده نسخه پنجم و فاصله گرفتن از ریشه‌های مجموعه، استودیو 343 Industries محکوم به عرضه یک هیلو فوق‌العاده بود؛ اثری که بتواند خاطرات بد Guardians را حذف کند و یک تجربه خالص از Halo ارائه دهد. نتیجه این روند به بازی Halo Infinite منتهی شد که اگر از حق نگذریم، به تمامی اهداف خود به عنوان دنباله یک مجموعه بزرگ رسید. مستر چیف در این بازی از همیشه بالغ‌تر و جذاب‌تر بود و با نبود شخصیت کورتانا، جبهه‌های دیگری از رفتارش را به تصویر کشید. او در Infinite با شخصیتی با نام Pilot (که نام اصلی او بعدها در طی داستان معلوم می‌شود) رفیق شد و وجهه انسانی‌تر به خود گرفت.

اما آنچه که بازی مورد بحث را در لیست بهترین بازی های انحصاری ایکس باکس وان قرار می‌دهد داستان اینفینیت نیست، بلکه یک گیم‌پلی روان و جذاب است که تیراندازی در آن از هر نسخه‌ای در مجموعه حس بهتری می‌دهد. مستر چیف در این بازی وارد یک محیط آزاد و Open-World می‌شود تا علاوه بر دنبال کردن خط اصلی داستان به ماموریت‌ها و فعالیت‌های فرعی هم بپردازد. او در این مسیر تنها نیست و می‌تواند با استفاده از Grappling Hook و یک سری وسیله نقلیه به راحتی در سطح حلقه زتا (Zeta) گشت و گذار کند. به طور کلی بازی Infinite شاید از لحاظ داستان سرایی در رتبه اول فرنچایز قرار نگیرد، اما از لحاظ بلوغ و جذابیت گیم‌پلی باید در صدر لیست دیده شود.

  • سال عرضه: 2021
  • توسعه دهنده: استودیو 343 Industries

8) بازی Sea of Thieves

بازی Sea of Thieves

شاید گیمرهای امروزی زیاد با نام استودیو Rare آشنایی نداشته باشند و نهایتا آن را به عنوان نام پشت Sea of Thieves بشناسند، اما باید بدانید که در مورد یکی از بهترین و مهم‌ترین توسعه‌دهنده‌های تاریخ صحبت می‌کنیم. استودیو Rare که سابقه ساخت آثاری مانند Golden Eye 007، Perfect Dark و Banjoo Kazooie را در کارنامه دارد، تقریبا در هر زمینه‌ای که به سمت آن قدم برداشته، موفق بوده است. این سناریو برای بازی Sea of Thieves هم صدق می‌کند و می‌توانیم از آن به عنوان یکی از بهترین ویدیو گیم‌های Live-Serivce سال‌های اخیر یاد کنیم. البته باید توجه داشته باشید که روزگار همیشه تا این حد با Sea of Thieves مهربان نبوده و آن را در روزگاران سختی قرار داده است. این بازی که برای اولین بار در سال 2018 منتشر شد، ایده‌های جاه طلبانه‌ای داشت که متاسفانه به هیچ یک از آن‌ها نرسید و با واکنش سرسخت منتقدین و گیمرها روبرو شود.

بازی Sea of Thieves که شما در طی آن کنترل یک دزد دریایی را به دست می‌گیرید، در روزهای ابتدایی وضعیت خوبی نداشت و مهم‌تر از هر چیز دیگر، با فقر محتویات دست و پنجه نرم می‌کرد. اما خب از آنجایی که در مورد یک اثر Live-Serivce صحبت می‌کنیم، مشکل مزبور به تدریج از بین رفت تا Sea of Thieves به دریایی از محتویات و فعالیت‌ها مفرح تبدیل شود. شما در این بازی می‌توانید کشتی‌رانی کنید، کشتی سایرین را به چپاول بروید و مانند یک دزد دریایی واقعی، سراغ نقشه‌های گنج را بگیرید. خوشبختانه استودیو Rare از موفقیت‌های این بازی سیر نشده و قرار است حالا حالاها به روز رسانی‌ها و محتویات جدیدی برای آن منتشر کند. توجه داشته باشید که الان بهترین زمان ممکن برای رفتن به سراغ بازی Sea of Thieves است و در کامل‌ترین حالت ممکن قرار دارد؛ پس در انجام این کار درنگ نکنید و به همراه دوستان خود از ماجراجویی در آب‌های عمیق لذت ببرید.

  • سال عرضه: 2018
  • توسعه دهنده: استودیو Rare

9) بازی Forza Horizon 5

بازی Forza Horizon 5

اجازه دهید لیست معرفی بهترین بازی های انحصاری Xbox One را با معروف‌ترین (و شاید محبوب‌ترین) گزینه موجود ادامه دهیم. جدیدترین ساخته استودیو PlayGround Games جاده‌های بریتانیا را رها می‌کند و فستیوال Horizon را به دل طبیعت بِکر و زیبای مکزیک می‌برد. نقشه سرزمین مکزیک که در بازی Forza Horizon 5 با آن روبرو می‌شویم حدودا 50 درصد از نقشه Forza Horizon 4 در بریتانیا بزرگ‌تر است و با محتویات غنی‌تری همراه می‌شود. فورتزا هورایزن 5 پر از جنگل‌ها، شهرهای کوچک، بیابان‌ها و دره‌های نفس‌گیری است که می‌توان ساعت‌ها نشست و به تحسین زیبایی آن‌ها پرداخت. این بازی هم درست مانند شماره چهارم با توجه به سیستم فصل‌بندی طراحی شده و شما را با شرایط آب و هوایی مختلف به چالش می‌کشد. حال این شرایط می‌تواند طوفان شن باشد یا بارانی که تمامی خاک‌های جنگل را به گِل تبدیل کرده است.

با وجود تمامی نکاتی که ذکر کردیم، بازی Forza Horizon 5 تغییر چشم‌گیری نسبت به شماره قبلی ندارد و صرفا با استراتژی کامل‌تر و پخته‌تری پا به عرصه می‌گذارد. البته نمی‌توان از این حرف برای انتقاد از استودیو PlayGround Games  استفاده کرد؛ چرا که راه‌های زیادی برای بهبود یک ویدیو کم‌نقص مانند فورتزا هورایزن 4 وجود ندارد. بازیForza Horizon 5  شما را در دریایی از محتویات غنی رها می‌کند تا برای خود مسابقه دهید، ماشین‌های جدید بخرید و به اتفاق دوستان خود از نقشه زیبا مکزیک لذت ببرید. هنگامی که پا به فستیوال هورایزن در این بازی گذاشتید، هیچ چیز به غیر از خودتان نمی‌تواند باعث به وجود آمدن محدودیت شود.

  • سال عرضه: 2020
  • توسعه دهنده: استودیو PlayGround Games

10) بازی Psychonauts 2

بازی Psychonauts 2

اگر بخواهیم لیستی از خلاق‌ترین و متفاوت‌ترین بازی‌سازهای تاریخ جمع کنیم، بدون شک باید جایگاه خاصی برای استودیو Double Fine در نظر بگیریم. استودیویی که ایده‌های فوق‌العاده عجیب خود را در قالب ویدیو گیم‌های متفاوت ارائه می‌دهد و همیشه سعی می‌کند به صورتی غیرمستقیم، تاثیرات عمیق خود را روی مخاطب اعمال کند. رویه مورد بحث که در طی سال‌های اخیر همیشه سرمشق استودیو Double Fine بوده، در بازی Psychonauts 2 به اوج رسید و کاملا بالغ شد. پس از گذشت حدود 16 سال از عرضه نسخه اولیه، شما دوباره کنترل شخصیت رزپیوتین یا همان رَز را به دست می‌گیرید و وظیفه دارید به کمک افرادی بروید که دچار مشکلات و درگیری‌های روانی هستند. اما در شماره دوم اوضاع کمی فرق دارد تا رزپیوتین به عنوان یکی از اعضای رسمی موسسه Psychonauts به فعالیت بپردازد.

اما باید بدانید که بازی Psychonauts 2 یک پلتفرمر فوق‌العاده جذاب و درگیر کننده است که احتمالا تا به حال مانند آن را ندیده‌اید. از طراحی محیط گرفته تا طراحی دشمنان و روایت داستان؛ بازی Psychonauts 2 اثر منحصر به فردی محسوب می‌شود که به خوبی نمایانگر نبوغ تیم شفر (کاراگردان بازی) است. حال جالب است بدانید که تمام این جنبه‌ها در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند تا بتوانند به شکلی تفننی و سرگرم کننده، به نبرد با مشکلات ذهنی بپردازند. شاید سایکوناتز 2 به اندازه سایر بازی‌ها با هدف مشابه مانند Hellblade: Senua’s Sacrifice جدی نباشد، ولی حرف‌های مهم خود را در شعاع شوخ طبعی‌ها و موقعیت‌های کنایه‌ای تعریف می‌کند. فقط توجه داشته باشید که بازی Psychonauts 2 به طور اصولی یک انحصاری محسوب نمی‌شود و برای پلتفرم‌های دیگر منتشر شده است؛ منتها از آنجایی که نام Xbox Games Studio به عنوان ناشر آن دیده می‌شود تصمیم گرفتیم از نامش در لیست بهترین بازی های انحصاری ایکس باکس وان یاد کنیم.

  • سال عرضه: 2021
  • توسعه دهنده: استودیو Double Fine

11) بازی Forza Motorsport 7

بازی Forza Motorsport 7

با وجود اینکه به عرضه نسخه جدید سری Forza Motorsport برای کنسول‌های نسل نهمی مایکروسافت نزدیک هستیم، بازی Forza Motorsport 7 بهترین گزینه Simulation برای کاربران ایکس باکس وان به شمار می‌رود. اثری که تجربه ساخت 6 نسخه قبلی را در یک پیکر واحد جمع می‌کند و آن را در قالبی بزرگ‌تر، جاه طلبانه‌تر و پرجزئیات‌تر ادامه می‌دهد. هفتمین شماره فورتزا موتوراسپرت یکی از بهترین شبیه سازهای رانندگی است که می‌توانید در عمرتان تجربه کنید؛ چرا که همه اجزا در هماهنگی مثال زدنی در کنار هم حرکت می‌کنند و واقع گرایی و سرگرم کننده بودن را به صورت همزمان ارائه می‌دهند. اما این اتفاق دقیقا چگونه رخ می‌دهد؟ در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.

بازی Forza Motorsport 7 در ابتدا بازیکن را در قالب یک راننده آماتور قرار می‌دهد. راننده‌ای که باید با ماشین‌های ضعیف‌تر و ارزان قیمت‌تر کار خود را استارت بزند و رفته رفته پله‌های ترقی را پشت سر بگذارد. همین موضوع و روند پیشرفت تدریجی باعث می‌شود پس از مدتی روی روحیه یاغی‌گر ماشین‌های قوی‌تر تسلط پیدا کنید و پیست‌ها را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارید. البته که تمام ویژگی‌های بازی مورد بحث به بخش تک نفره محدود نمی‌شود و در صورت تمایل می‌توانید به تجربه یک بخش چندنفره غنی هم بپردازید. فقط توجه داشته باشید که بازی Forza Motorsport 7 چند وقتی است که به صورت دیجیتالی در فروشگاه‌های معتبر به فروش نمی‌رود و تنها راه تهیه آن، خرید نسخه فیزیکی یا اکانت‌های اشتراکی است.

  • سال عرضه: 2017
  • توسعه دهنده: استودیو Turn 10

12) بازی Quantum Break

بازی Quantum Break

وقتی صحبت از بازی‌های داستان محور و تک نفره می‌شود، تعداد استودیوهایی که بتوانند با Remedy Entertainment رقابت کنند زیاد نیستند. این استودیو که آن را بیش‌تر به خاطر ساخت Alan Wake و نسخه‌های قدیمی Max Payne می‌شناسیم، در سال 2016 دست به کار متفاوتی زد و یک انحصاری بزرگ را برای کنسول ایکس باکس وان ساخت. این بازی که Quantum Break نام داشت، درست مانند سایر ساخته‌های استودیو مزبور داستان پیچیده و صد البته جذابی دارد و از لایه‌های مفهومی متفاوتی استفاده می‌کند. داستان این بازی در مورد شخصیتی با نام Jack Joyce است که پس از یک آزمایش ناموفق حول محور ماشین زمان، به قدرت‌های فراطبیعی دست پیدا می‌کند. این قدرت‌های فراطبیعی که وی را به سمت مشکلات متعددی سوق می‌دهند، به جک اجازه می‌دهند که زمان را تحت سلیقه خود کنترل کند.

حال در میان تمامی این مصائب، جک با یکی از دوستان سابق خود که Paul Serene نام دارد به مشکل می‌خورد. دلیل اصلی اختلاف این دو بر سر نحوه برخورد با آخرالزمان در پیش و رو است که داستان از آن با نام End of Time یاد می‌کند. داستان بازی Quantum Break برخلاف سایر جنبه‌های خود بی‌نقص است و تا ثانیه آخر شما را منتظر رویدادهای بعدی نگه می‌دارد. اما خب لقب «بی‌نقص» به سایر جنبه‌های بازی تعمیم پیدا نمی‌کند تا با گذشت حدود هفت سال از عرضه، از کوانتوم بریک با عنوان یک ویدیو گیم معمولی با پتانسیل‌های از دست رفته یاد کنیم. کسی چه می‌داند، شاید اگر این بازی با دخالت‌های مایکروسافت روبرو نمی‌شد و درست مانند خواسته رمدی در جهان بازی Alan Wake قرار می‌گرفت، امروز با یاد نیک‌تری به تعریف از آن می‌پرداختیم.

  • سال عرضه: 2016
  • توسعه دهنده: استودیو Remedy Entertainement

13) بازی State of Decay 2

بازی State of Decay 2

اگر می‌خواهید زندگی در یک دنیای زامبی زده را به همراه تمام مصائب آن از نزدیک لمس کنید، گزینه‌های زیادی پیدا نخواهید کرد که از State of Decay 2 بهتر باشند. این بازی که در زمان انتشار با نظرات ضد و نقیضی همراه بود رفته رفته راه خود را پیدا کرد تا به یک Survival خوب با نقشه‌ای Open-World تبدیل شود. شما می‌توانید در حین تجربه این بازی به جمع آوری منابع بپردازید، کمپ‌های خود را درست کرده و سرتان را با کشتن زامبی‌ها گرم کنید. همین موضوع مدیریت منابع، پایگاه و انسان‌های موجود در آن جذابیت خاصی به State of Decay می‌دهند که مانند آن را کم‌تر می‌توان پیدا کرد.

البته که خطرهای موجود در دنیای این بازی به زامبی‌ها محدود نمی‌شود و نژادهای دیگری را هم در بر می‌گیرند. در رأس این هرم تهدیدها، انسان‌ها قرار قرار دارند که از هر فرصتی برای پایین کشیدن موقعیت گیمر بهره می‌برند. حال اگر می‌خواهید مقابله با زامبی‌ها و سایر انسان‌ها را به شکل جذاب‌تری تجربه کنید، بهتر است به سراغ دوستان خود بروید. بازی State of Decay 2 هم درست مانند Sea of Thieves نهایت پتانسیل خود را در بخش Co-op به تصویر می‌کشد که نباید به هیچ وجه آن را از دست بدهید. این بازی هم درست مانند سایر گزینه‌های موجود در این لیست در(به غیر از Forza Motorsport 7) سرویس گیم پس قرار دارد و در صورت داشتن اشتراک، نیازی به خرید جداگانه آن پیدا نخواهید کرد.

  • سال عرضه: 2018
  • توسعه دهنده: استودیو Undead labds

14) بازی Grounded

بازی Grounded

هنگامی که در مورد استودیو Obsidian و ساخته‌های تحسین شده آن صحبت می‌کنیم، اکثر فکرها به سمت نام‌هایی مانند Fallout: New Vegas، Pillars of Eternity و The Outer Worlds می‌رود. این بازی‌ها که هر کدام حرف‌های خاصی در دنیای RPGها دارند، فلسفه استودیو آبسیدین را تعریف می‌کنند. اما بازی Grounded که می‌خواهیم در موردش حرف بزنیم، برخلاف نام‌های ذکر شده عمل می‌کند و بیش‌تر یک ویدیو گیم Survival محسوب می‌شود. شما در این بازی که هم به صورت اول شخص و هم به صورت سوم شخص قابل تجربه است، کنترل انسان‌هایی را به دست می‌گیرید که پس از یک سری اتفاق عجیب به اندازه یک مورچه می‌شوند و در حیاط یک خانه گیر می‌کنند. در ادامه این انسان‌ها باید برای نجات جان خود تلاش کنند و تا زمان پیدا کردن راهی برای بازگشت به زندگی معمولی، زنده بمانند.

بازی Grounded که شامل چهار شخصیت قابل کنترل با نام‌های مکس، ویلو، پیت و هووپس می‌شود، درست مانند Survivalهای دیگر تمرکز خاصی روی مکانیک‌های این سبک دارد. شما باید در این بازی پناهگاه امن خود را بسازید، به دنبال غذا باشید و جلوی تشنگی خود را بگیرید. علاوه بر این، حیاط خانه مذکور آنقدرها هم بی‌خطر نیست و برای زنده ماندن در سطح آن، باید با حشراتی مبارزه کنید که چندین برابر شما هستند؛ همان حشره‌هایی که یک انسان معمولی می‌تواند زیر پا له‌شان کند. البته بازی Grounded یک خط داستانی جالب هم دارد که با پیشروی در روند گیم‌پلی، شما را با غافلگیری‌ها و مکان‌های جدید روبرو می‌کند. به طور کلی اگر به دنبال اثری می‌گردید که بتوان ریلکس کرد و در کنار دوستان از آن لذت برد، بهتر است Grounded را جزو اولویت‌های خود قرار دهید.

  • سال عرضه: 2022 (نسخه Early Access در سال 2020 در دسترس قرار گرفت)
  • توسعه دهنده: استودیو Obsidian Entertainment

جمع بندی

شاید کنسول ایکس باکس وان نتواند از لحاظ انحصاری‌ها با رقبای ژاپنی خود در سونی و نینتندو برابری کند، اما در طی این سال‌ها تلاش خود را کرده است. شاید این تلاش‌ها هیچ وقت به قدر کافی شکل نگرفتند؛ اما با این حال باعث خلق آثاری قابل توجهی مانند Halo: Infinite، Forza Horizon 5 و Grounded شدند. با این تفاسیر آینده اکوسیستم مایکروسافت روشن به نظر می‌رسد و احتمالا هنوز بهترین روزهای این برند را ندیده‌ایم. نظر شما در مورد بهترین بازی های انحصاری ایکس باکس وان چیست؟ جای خالی چه اثری در این لیست حس می‌شود که به آن اشاره نکرده‌ایم؟ نظرات خود را با تیم پارسی گیم و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

بهترین بازی های انحصاری داستان محور ایکس باکس وان چه آثاری هستند؟

اگر به دنبال پاسخ این سوال می‌گردید بهتر است به سراغ آثاری مانند Quantum Break و Halo Infinite بروید

۱
بهترین بازی های انحصاری ایکس باکس وان در سبک ریسینگ کدام‌اند؟

ما می‌توانیم از دو بازی Forza Motorsport 7 و Forza Horizon 5 به عنوان بهترین ریسینگ‌های انحصاری این کنسول یاد کنیم

۲
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.