نائوکی یوشیدا فینال فانتزی
یحیی رحیمی

کارگردان فاینال فانتزی 16: واژه JRPG تبعیض‌آمیز است

یحیی رحیمی 12 اسفند 1401 بدون دیدگاه
179 بازدید

نائوکی یوشیدا کارگردان بازی فاینال فانتزی و چهره‌ی اصلی این مجموعه بازی مشهور در مصاحبه‌ی تازه‌ای به خاطرات گذشته اشاره کرده و می‌گوید که واژه JRPG به معنی بازی‌های نقش‌آفرینی ژاپنی زمانی کاملاً تبعیض‌آمیز در نظر گرفته می‌شد و او از این واژه خوشش نمی‌آید. Final Fantasy به یکی از مهم‌ترین آثار این ژانر تبدیل شده است، اما یوشیدا می‌گوید که بازی‌سازهای ژاپنی از واژه JRPG و طبقه‌بندی جداگانه رضایت ندارند و می‌گوید که بسیاری از بازی‌سازها این دسته‌بندی را تبعیض‌آمیز می‌دانند.

نائوکی یوشیدا وظیفه تهیه‌کنندگی بازی Final Fantasy 16 را بر عهده دارد. انتشار پیش‌نمایش این بازی جدید با آغاز روند تبلیغاتی همراه شد و وی با چندین رسانه مختلف گفتگو کرد. گفتگو وی با Skill Up، زخم قدیمی را زنده کرد. مصاحبه‌کننده از او می‌پرسد که JRPG چطور به‌عنوان یک ژانر پیشرفت کرد و این باعث شد تا یوشیدا نظر شخصی‌اش را در مورد این دسته‌بندی بیان کرد. او می‌گوید که وقتی این بازی نقش‌آفرینی ژاپنی وارد اصطلاحات شد، سازنده‌های ژاپنی احساس کردند که آن‌ها مورد تمسخر قرار گرفته‌اند و اینکه گیمرهای غربی، آنچه آن‌ها می‌ساختند را کم‌بها می‌دانستند.

یوشیدا در ادامه افزود که استفاده از دسته‌بندی JRPG تبعیض‌آمیز است، زیرا که آن‌ها تنها بازی نقش‌آفرینی می‌سازند و این دسته‌بندی توسط رسانه‌های غربی به کار رفت و گیمرها و رسانه‌های ژاپنی، چنین دسته‌بندی ندارند. تعدادی از رسانه‌های آمریکایی پس از این مصاحبه، سخنان یوشیدا را منطقی خواندند و می‌گویند که آن‌ها هیچ‌گاه به چنین چیزی فکر نکرده‌اند و می‌گویند که دسته‌بندی بازی‌های نقش‌آفرینی به معنی محدود کردن آن‌ها نیست. برای نمونه بازی‌های CRPG و ARPG هم معمول هستند و رسانه‌ها بارها از این زیرژانرها استفاده کرده‌اند. به‌هرحال جدا کردن بازی‌های نقش‌آفرینی ژاپنی و قرار دادن آن‌ها در یک زیرژانر به مذاق بازی‌سازهای ژاپنی خوش نیامده است.

فاینال فانتزی JRPG Final Fantasy

 نظر تولیدکننده فاینال فانتزی در مورد دسته‌بندی JRPG

یوشیدا می‌گوید که معنای ضمنی این واژه تغییر کرده است و دیگر مانند گذشته، معنی منفی ندارد. البته او همچنان دل خوشی از این دسته‌بندی ندارد و دوست دارد که فاینال فانتزی را یک نقش‌آفرینی مانند تمامی بازی‌های این ژانر ببیند. وی در مصاحبه دیگری گفته است که بازی Final Fantasy 16 بیشتر یک بازی اکشن است تا نقش‌آفرینی و تمرکز روی مبارزات، جدی‌تر از بازی‌های پیشین است. وی به نسخه کامپیوتر فاینال فانتزی 16 اشاره کرده و می‌گوید که آن‌ها هنوز آماده انتشار آن نیستند و روی نسخه PS5 تمرکز کرده‌اند. وی ماه گذشته گفته بود که اگر می‌خواهید این بازی را تجربه کنید، بهتر پلی‌استیشن 5‌ بخرید.

گفتنی است بخشی از تولید بازی جدید فاینال فانتزی بر عهده سونی بوده است و اینکه آن‌ها همکاری نزدیکی با اسکوئر انیکس داشته‌اند. این مسئله باعث شده تا بازی در نهایت انحصاری اعلام شود. نظر شما چیست؟‌ آیا دسته‌بندی JRPG تبعیض‌آمیز است؟

منبع: PCGAMER

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.