بهترین بازی های ایرانی کامپیوتر
ارحام ادبخواه

بهترین بازی های ایرانی PC

ارحام ادبخواه 4 اسفند 1401 9 دیدگاه
35,508 بازدید

با وجود اینکه پتانسیل‌های زیادی برای ساخت بازی‌های ویدیویی ایرانی وجود دارد و هر نقطه و برهه زمانی از تاریخ کشورمان آکنده از ایده‌های ناب است، هیچ وقت آنقدری که باید مسیر رو به جلو را در پیش نگرفته‌ایم. با این حال در طی سال‌های اخیر ویدیو گیم‌های بوده‌اند که بتوانند حداقل استانداردها را ارائه دهند و یک بازی قابل تجربه را به وجود آورند. در ادامه مقاله بهترین بازی های ایرانی کامپیوتر سعی می‌کنیم در دنیای آثار ایرانی گشت و گذار کنیم و بهترین آن‌ها با شما به اشتراک گذاریم.

معرفی 14 تا از بهترین بازی های ایرانی کامپیوتر

بیایید خیلی واقع گرایانه به موضوع نگاه کنیم و خوش بینی‌های بیهوده را کنار بگذاریم. ما در دنیای ویدیو گیم به شدت عقب هستیم و ظاهرا با روند فعلی هیچ وقت به حالت ایده آلی که آرزویش را داریم نمی‌رسیم. در طی سال‌های اخیر بازی‌های متعددی برای پلتفرم پی سی منتشر شده‌اند که اگر راستش را بخواهید، هیچ کدام در حدی نبودند که بتوانیم از لقب «خوب» یا «فوق‌العاده» در کنار نام آن‌ها یاد کنیم. با این حال همان‌طور که همه ما استحضار داریم، حتی در دل بیابان خشک و بی‌آب و علف هم استثناهایی وجود دارد. استثناهایی که بتوانند کمی ذهن‌مان را کمی از منفی بافی دور کنند و نسبت به سوژه مورد بحث، روزنه‌های امیدی به وجود آورند.

البته باید اشاره داشت که بازار بازی‌های موبایل از اوضاع بهتری برخوردار بوده و با توجه به همه‌گیری تلفن‌های هوشمند، بازار بزرگ و مناسبی برای بازیسازهای موبایلی به وجود آمده است. اما این نکته مثبت به بازار بازی‌ های PC تعمیم داده نمی‌شود؛ چرا که ساخت بازی‌های کامپیوتر از هزینه بیش‌تری برخوردار بوده و جامعه کاربری کم‌تری در کشورمان دارد. تنها راه غلبه بر این محدودیت‌ها روی آوردن به عملکرد بازی‌های مستقل با ایده‌های خلاقانه است که حتی در بازار ایران هم در برخی مواقع با موفقیت همراه می‌شوند. اما مشخص نیست که اصرار توسعه دهندگان ایرانی برای ساخت بازی‌های کلون با مقیاس بزرگ که از پس آن بر نمی‌آیند، دقیقا چیست. به هر حال سعی می‌کنیم در ادامه مقاله بهترین بازی های ایرانی کامپیوتر به چند عدد از ویدیو گیم‌های قابل تجربه و قابل احترام اشاره داشته باشیم.

1) بازی Children of Morta

بازی Children of Morta

بگذارید لیست بهترین بازی های ایرانی کامپیوتر را با اثری آغاز کنیم که به شکل عجیبی فراتر از انتظار عمل می‌کند و اگر بخواهیم واقع بین باشیم، تا اینجای کار بهترین ویدیو گیم ایرانی تاریخ محسوب می‌شود. یک بازی Action-RPG خوش ساخت با عناصر Rougelike که بازیکن را وارد Dungeonهای مختلف می‌کند و او را به کشتن دشمنان و دنبال کردن داستان سوق می‌دهند. هرچند که داستان بازی مورد بحث سر راست بوده و غافلگیری‌های بزرگ و متعددی را ندارد، اما به عنوان مکمل گیم‌پلی جذاب و گرافیک هنری تحسین برانگیز آن کار خود را به خوبی انجام می‌دهد. داستان این بازی در مورد خانواده‌ای با نام برگسون (Bergson) است که در کوهی با نام مورتا زندگی می‌کنند (نام فرزندان مورتا هم از همین کوه سرچشمه می‌گیرد و به اعضای خانواده اشاره دارد). پس از شروع دقایق ابتدایی بازی اعضای خانواده برگسون متوجه یک قدرت اهریمنی با نام Corruption می‌شوند و در ادامه وظیفه دارد که جلوی آن را بگیرند.

اما گیم پلی بازی مورد بحث هم حول همین خانواده برگسون می‌چرخد تا گیمرها با به دست گرفتن کنترل ایشان، به نبرد با اهریمن موجود بروند. شما در ابتدا کنترل پدر خانواده را به دست می‌گیرید و رفته رفته، سایر اعضای خانواده را هم آزاد می‌کنید. حال هر یک از این شخصیت‌ها قابلیت‌ها و سبک مبارزه خاص خود را دارند تا تنوع در میان مبارزات چالش برانگیز بازی کم رنگ نشود. علاوه بر موارد ذکر شده و با توجه به Rougelike بودن بازی Children of Morta، مراحل به صورت Random درست می‌شوند. در واقع هر دفعه که وارد یک مرحله واحد شوید، تجربه و جزئیات متفاوتی با تجربه قبلی خود خواهید داشت. راستی حالت Co-op هم بخش بزرگی از جذابیت چیلدرن آف مورتا را تشکیل می‌دهند و اگر آن را به اتفاق دوستان خویش تجربه کنید، لذتی مضاعف را حس خواهید کرد.

  • سال عرضه: 2019
  • توسعه دهنده: استودیو Dead Mage

2) بازی Garshasp: The Monster Slayer

بازی Garshasp The Monster Slayer

استودیو ویژن فن افزار ویرا پیش از اینکه به Dead Mage تغییر اسم دهد و اثر فوق‌العاده‌ای مثال Children of Morta را منتشر کند، مشغول مجموعه گرشاسپ (Garshasp) بود. مجموعه‌ای که شامل دو نسخه مختلف با پسوند The Monster Slayer و Temple of Dragon می‌شود و به شکل مشخصی از نسخه‌های کلاسیک God of War کپی برداری می‌کند. همان‌طور که از نام God of War متوجه شدید، سری گرشاسپ جریان Hack-and-Slash را در پیش می‌گیرد و گیمر را با اسلحه‌های سرد مبالغه شده با دشمنان تنها می‌گذارد. هرچند که گیم‌پلی و سیستم مبارزات خلاقیت چشم گیری ندارند و پس از مدتی تکراری می‌شوند، اما خمیازه مخاطب را تا تیتراژ پایانی بلند نخواهند کرد.

اما نکته حائز اهمیتی که بازی Garshasp: The Monster Slayer (و Temple of Dragon) را نسبت به سایر آثار لیست بهترین بازی های ایرانی کامپیوتر متفاوت می‌سازد، ارتباط مستقیم با شاهنامه است. در واقع شخصیت گرشاسپ که کنترل وی را در طی مجموعه به دست می‌گیرید، یک مبارز ایرانی افسانه‌ای است که از دل شاهنامه ابو القاسم فردوسی بیرون می‌آید و وجودیت خود را به این شاهکار ادبی مدیون است. گرشاسپ در The Monster Slayer وظیفه دارد به نبرد با دیوهای سرزمین توران برود و گُرز قدرتمند خود که مربوط به اجدادش می‌شود را پس بگیرد. هرچند که نمی‌توان انتظار انسجام و ارزش ادبیاتی شاهنامه را از بازی مورد بحث داشت، اما «سلاخ هیولا» با روایت خطی خود روزگار می‌گذراند و حس ایرانیزه بودن را به شکل مناسبی به چشم‌های مخاطب خود می‌رساند. اگر از تجربه این بازی لذت بردید بهتر است به سراغ Garshasp: Temple of Dragon بروید و داستان گرشاسپ افسانه‌ای را دنبال کنید.

  • سال عرضه: 2011
  • توسعه دهنده: استودیو Dead Mage (ویژن فن افزار ویرا سابق)

3) بازی Extraterrestrial Armies

بازی Extraterrestrial Armies

بازی Extraterrestrial Armis یا همان ارتش‌های فرازمینی، یک شوتر اول شخص علمی-تخیلی است که اگر انتظارات خود را پایین بیاورید، زیاد ناامید نخواهد شد. این بازی که با نام E.T. Armies هم شناخته می‌شود، با یک تریلر هیجان انگیز معرفی شد که انتظارات زیادی با خود به همراه آورد. اما اگر راستش را بخواهید تریلر معرفی کمی فریب دهنده بود و اگر حقیقت گویی را جبهه چپ به کار گیریم، واقعیت جبهه راست را نشانه می‌رفت. بازی نهایی با آنچه که انتظار داشتیم تفاوت فاحشی داشت و صرفا یک شوتر معمولی علمی-تخیلی بود که توسعه دهندگان ایرانی داشت. شاید اگر «ارتش‌های فرازمینی» را یک استودیو خارجی با کیفیت و ایده‌های مشابه می‌ساخت، هیچ وقت نام آن را در صد کیلومتری خود هم نمی‌شنیدیم. با این حال E.T. Armies توسط ایرانی‌ها ساخته شده و همین موضوع، آن را به اولویت مهمی برای حس «پارسی دوستی» ما تبدیل می‌کند.

اما داستان بازی مورد بحث برای طرفداران روایت‌های علمی تخیلی می‌تواند جذاب باشد. وقایع این بازی در آینده‌ای دور رخ می‌دهد؛ یک آینده دیستوپیایی که در طی آن منابع زمین تمام شده و حیات نسل بشر در خطر است. اما انسان‌ها راهی برای فرار از این فقدان منابع پیدا می‌کنند و تصمیم می‌گیرند خانه‌های جدید خود را در سطح سیاره‌های دیگری بسازند. اما همه انسان‌ها موفق به خروج از کره زمین نشدند و کینه قشر بالا دست که آن‌ها را فراموش کرده بودند، به دل گرفتند. افراد فراموش شده گروهی تحت عنوان The Forsaken را تشکیل دادند تا از قشر بالا دست خود انتقام سختی بگیرند. این کینه قدیمی موجب خلق جنگ وحشیانه‌ای شد که شما وظیفه دارید نقطه‌ای بر پایان داستان غم انگیز آن بگذارید. به طور کلی داستان بازی E.T. Armies جذاب است و می‌تواند مخاطب ایرانی خود را برای چند ساعتی هم که شده راضی نگه دارد.

  • سال عرضه: 2016
  • توسعه دهنده: استودیو Raspina

4) بازی داستان بیستون

بازی The Tales of Bistun

اگر بخواهیم یکی از آثار این لیست را از لحاظ کیفی در حد و حدود فرزندان مورتا بدانیم، باید به «افسانه‌ بیستون» اشاره کنیم. یک بازی Action-Adventure خوش ساخت که از مکانیک‌های هک اند اسلش پیروی می‌کند و با وجود برخی ضعف‌ها، می‌تواند گلیم خود را از آب بیرون کشد. اگر اخبار مربوط به این بازی را دنبال کرده باشید، می‌دانید که افسانه بیستون بر اساس کتاب خسرو و شیرین ساخته شده؛ یکی از شاهکارهای ادبیاتی تاریخ ایران زمین که حکیم نظامی گنجوی در حکم نویسنده آن قرار می‌گیرد. هرچند که افسانه بیستون قرار نیست از لحاظ روایی در حد منبع الهام خود خوب باشد، اما حداقل تلاش خود را برای تبدیل شدن به یک ویدیو گیم مستقل و قابل احترام به کار می‌گیرد.

بازی The Tale of Bistun که تحت توجه بازار خارجی هم قرار گرفت و واکنش‌های به شدت مثبتی هم دریافت کرد، در مورد مردی کوه شکن است که در محیطی عجیب و غریب از خواب بیدار نمی‌شود. این شخصیت تمامی خاطرات و هویت خود را فراموش کرده و باید در سرزمینی که توسط نیروهای اهریمنی تصرف شده، به دنبال هویت و خاطرات خود بگردد. حال در این میان پیچش‌های داستانی جالبی وجود دارد که به تعریف روند غلبه نیروهای تاریکی بر سرزمین مورد بحث می‌پردازد. من حیث المجموع افسانه بیستون یک ویدیو گیم قابل احترام است که حتی اگر توسط یک توسعه دهنده خارجی ساخته شده بود، شاید در موردش بیش‌تر می‌شنیدیم.

  • سال عرضه: 2022
  • توسعه دهنده: استودیو Black Cube Games

5) بازی سفیر عشق

بازی سفیر عشق

در این نقطه از بهترین بازی های ایرانی PC به بازی سفیر عشق می‌رسیم که بیش‌تر با نام «سفیر عشق» شناخته می‌شود. سفیر عشق که از سمت سازندگان نبرد آمرلی می‌آید، یک ویدیو گیم نهایتا معمولی دیگر است که سیستم گیم پلی آن آدم را ناخودآگاه به یاد نسخه‌های جدید Assassin’s Creed می‌اندازد؛ تنها با این تفاوت که خطی است و در جهانی آزاد دنبال نمی‌شود. شما در این بازی کنترل شخصیتی با نام مهران را به دست می‌گیرید که در زمان ورود مسلم بن عقیل در شهر کوفه حضور دارد. همین موضوع و تعامل‌هایی که با سایر شخصیت‌های داستان شکل می‌گیرد، مخاطب را با رویدادهای فرعی واقعه عاشورا بیش‌تر آشنا می‌کند.

اما بازی Ambassador of Love با موتور گرافیکی Unreal Engine 4 شرکت Epic Games ساخته شده و از کیفیت بصری خوبی برخوردار است. هرچقدر که سفیر عشق در برخی زمینه‌ها ناامید کننده عمل کند، در زمینه گرافیکی در برخی مواقع بهتر از حد انتظار ظاهر می‌شود و فضای خشک و آفتابی کوفه را به شکل زیبایی به تصویر می‌کشد. البته در این میان مدل شخصیت‌ها تعریف چندانی ندارد و شاید کمی تاریخ مصرف گذشته به نظر برسد. به طور کلی اثر مورد بحث برای یک تجربه کوتاه و داستان محور در محدوده‌ای از استانداردها به شکل محتاطانه‌ای به کار خود ادامه می‌دهد.

  • سال عرضه: 2020
  • توسعه دهنده: استودیو منادیان بصیرت

6) بازی مختار: فصل قیام

بازی مختار: فصل قیام

بازی مختار: فصل قیام به عنوان دومین شماره سه‌گانه صفیر عشق منتشر شد و سعی کرد نسبت به نسخه اولیه عملکرد بهتری از خود ارائه دهد. خوشبختانه این اتفاق رخ داد و فصل قیام در بسیاری از زمینه‌ها نسبت به شماره پیشین بهتر بود (البته که تغییرها آنچنان محسوس نیستند). داستان این بازی همان طور که از نامش آن مشخص است، حول محور مختار ثقفی تعریف می‌شود؛ شخصیتی تاریخی-مذهبی که او را کم و بیش به خاطر سریال مختارنامه می‌شناسیم. شما در این بازی کنترل خود مختار ثقفی را به دست می‌گیرید و داستان او را از ورود به زندان ابن زیاد دنبال می‌کنید. مختار از این زندان آزاد می‌شود و با تلاش‌های فراوان، قیام انتقام جویی برای واقعه عاشورا را به کار می‌گیرد.

اما شخصیت مختار در میدان رزم از قابلیت‌های بالایی برخوردار است و می‌تواند با اسلحه‌های خود حسابی از خجالت دشمنان درآید. خوشبختانه سازندگان اثر مورد بحث سیستم مبارزه را به خوبی طراحی کرده‌اند تا در حین مبارزه با دشمنان با خمیازه‌های متوالی از فرط خستگی همراه نشوید. مختار: فصل قیام طبق گفته‌های استودیو سازنده بیش از 6 ساعت گیم‌پلی دارد و با بیش از 80 دقیقه کات سین، جزو سینمایی‌ترین بازی های ایرانی کامپیوتر است. اگر از تجربه دو شماره اول سه‌گانه سفیر عشق لذت بردید خبر خوبی برای شما داریم؛ بازی مختار 2: فصل انتقام در دست ساخت قرار دارد و قرار است داستان انتقام مختار ثقفی را ادامه دهد.

  • سال عرضه: 2021
  • توسعه دهنده: استودیو منادیان بصیرت

7) بازی خاله قزی

بازی خاله قزی

حقیقتا اینکه چگونه معادل انگلیسی بازی خاله قزی با عنوان Grandam Overdrive می‌شود را نمی‌دانیم؛ اما می‌دانیم که با یک پلتفرمر دو بعدی خوب روبرو هستیم. خاله قزی که شخصیت اصلی این بازی محسوب می‌شود، بیش از 100 سال سن دارد. با این حال هنگامی که دویدن او در سطح دنیای بازی را می‌بینیم به یاد دوران اوج یوسین بولت می‌افتیم. خاله قزی پس از اینکه متوجه دزدیده شدن بچه‌هایش توسط گرگ‌ها می‌شود، تصمیم می‌گیرد آستین‌های خود را بالا زده و به سراغ آزاد کردن آن‌ها برود.

بازی Grandam Overdrive که علاوه بر PC روی موبایل‌های هوشمند هم در دسترس قرار دارد، شامل 17 مرحله مختلف و 10 دشمن متنوع می‌شود. حال با ترکیب این مراحل و دشمنان چالش‌های متفاوتی به وجود می‌آیند که برای گذر از هر یک از آن‌ها، باید نقشه متمایزی داشته باشید. خاله قزی این قصه در طی ماجراجویی‌های خود از محیط‌های متنوعی نظیر جنگل‌‌ها، کوه‌ها، بیابان‌ها و روستاها رد می‌شود و علاقه خاصی هم به کم کردن سرعت خود ندارد. Grandam Overdrive حد و حدود خود را می‌داند و به عنوان یک بازی مستقل و دو بُعدی، هویت بامزه و سرگرم کننده‌ای به خود می‌گیرد.

  • سال عرضه: 2016
  • توسعه دهنده: استودیو Anugame

8) بازی فریاد آزادی: تنگستان

بازی فریاد آزادی: تنگستان

در این نقطه از مقاله بهترین بازی های ایرانی کامپیوتر به فریاد آزادی: تنگستان می‌رسیم که با معادل انگلیسی Men of Freedom شناخته می‌شود. این بازی به روایت یکی از حماسه‌های تاریخ معاصر کشورمان می‌پردازد که کم و بیش با آن آشنا هستیم. در اوایل قرن بیستم میلادی نیروهای بریتانیایی شهر بوشهر را به تصرف خود درآورند تا بیش از هر زمان دیگری قدرت نمایی کنند. اما این موضوع برای مردم محلی بوشهر قابل قبول نبود و آن‌ها در ادامه این شکست تصمیم گرفتند به رهبری رئیسعلی دلواری به نبرد با نیروهای دشمن بپردازند.

بازی فریاد آزادی: تنگستان هم سعی بر بازگویی داستان این رویداد تاریخی دارد و آن را در قالب یک شوتر اول شخص ارائه می‌دهد. شما در این بازی کنترل دو شخصیت با نام‌های خسرو و خالو را به دست می‌گیرید که هر دو جزو یاران رئیسعلی دلواری محسوب می‌شوند و مبارزهای قابلی هستند. اما آنچه که بازی مورد بحث را جذاب‌تر از قابل می‌کند توجه به جزئیات تاریخی است. مثلا تک تک بناها و اسلحه‌ها با توجه به الگوهای خاص وقت طراحی شده‌اند و از ریل واقع گرایی خارج نمی‌شوند.

  • سال عرضه: 2017
  • توسعه دهنده: استودیو پژواک

9) بازی شتاب در شهر 2

بازی شتاب در شهر 2

اگر جای خالی یک ریسینگ را در لیست بهترین بازی های ایرانی کامپیوتر حس کرده‌اید، باید بازی شتاب در شهر 2 را معرفی کنیم. اثری که با الهام گیری از سری Need for Speed ساخته شده و تلاش خود را برای نزدیک شدن به این فرنچایز به کار می‌گیرد (حال به اینکه در این زمینه موفق شده یا نه نمی‌پردازیم). شتاب در شهر 2 در ادامه شماره اول در دسترس قرار گرفت، یک بازی مسابقه‌ایِ Open-World است که شما را به ماشین سواری در خیابان‌های تهران تشویق می‌کند.

شما کار خود در این بازی را به عنوان یک راننده مبتدی با ماشینی ضعیف شروع می‌کنید و وظیفه دارید با مسابقه دادن و برنده شدن، پله‌های ترقی را یک به یک طی کنید. شتاب در شهر 2 شامل 23 خودرو ایرانی و خارجی می‌شود که اگر راستش را بخواهید طراحی تحسین برانگیزی ندارند. اما نکته قابل توجه این است که موتور گرافیکی و سایر ابزارهای توسعه بازی داخلی هستند و سازندگان به سراغ موتورهایی نظیر Unity و Unreal Engine نرفته‌اند. به طور کلی بازی مورد بحث با اینکه یک Racing استاندارد و سطح بالا محسوب نمی‌شود، اما می‌تواند در برخی وهله‌ها سرگرم کننده و لذت بخش عمل کند (البته اگر انتظارات خود را کمی پایین‌تر از آثاری نظیر Need for Speed و Forza Horizon بیاورید).

  • سال عرضه: 2017
  • توسعه دهنده: استودیو آروین تک

10) بازی شبگرد: طلوع تاریکی

بازی شبگرد

اگر سختگیری‌ها را کنار بگذاریم و کمی نسبت به این بازی آسان بگیریم، شبگرد: طلوع تاریکی یا The Dark Phantom: Dawn of Darkness نسبت به سال عرضه خود (یعنی سال 2014) کیفیت قابل قبولی دارد و می‌تواند در فهرست بهترین بازی های ایرانی کامپیوتر قرار بگیرد. شبگرد: طلوع تاریکی یک اکشن-ماجراجویی با زاویه دید سوم شخص است که تمرکز اصلی خود را روی داستان سرایی و سپس روی تیراندازی و کشتن دشمنان می‌گذارد. این بازی با وجود عملکرد فنی ضعیف و تاریخ مصرف گذشته خود، گرافیک هنری زیبایی دارد که با حال و هوای نوآر (منظور تمرکز مفهومی روی مفاهیم سیاه و پلید است) آن همخوانی دارد و فوق‌العاده جذاب به نظر می‌رسد.

اما Dawn of Darkness از لحاظ روایی هم کار قابل قبولی انجام می‌دهد. داستان بازی در مورد شهری تاریک و کثیف می‌گردد که در جنایات و کارتل‌های مواد مخدر غرق شده است. در همان هنگام که همگی از پلیس و نیروهای نظامی برای برگرداندن اوضاع ناامید شده‌اند، قهرمانی نامشخص ظاهر می‌شود که شخصیت قابل کنترل بازی به حساب می‌آید. این شخصیت که با نام «شبگرد» شناخته می‌شود، حافظه خود را از دست داده و هیچ اطلاعی نسبت به گذشته و هویت خود ندارد. اما با این حال در مسیر پیروزی قدم بر می‌دارد و در این میان با پیچش‌های درونی و گذشته خود بیش‌تر آشنا می‌شود.

  • سال عرضه: 2014
  • توسعه دهنده: استودیو پردیس گیم

11) بازی پروانه: میراث نگهبانان نور

بازی پروانه: میراث نگهبانان نور

 پروانه؛ میراث نگهبانان نور یک بازی Action-Adventure با دوربینی آیزومتریک است که ناخودآگاه آدم را یاد نسخه‌های قدیمی‌تر سری زلدا می‌اندازد. در حالی که این بازی تمرکز خاصی روی داستان دارد و حسابی به آن می‌بالد، اما از لحاظ گیم پلی هم غنی عمل می‌کند و دست مخاطب را حسابی باز می‌گذارد. در میراث نگهبانان نور می‌توانید علاوه بر دنبال کردن داستان اصلی در نقشه آزاد بازی گشت و گذار کنید، با دشمنان بجنگید و به سراغ مکان‌ها و آیتم‌های مخفی بروید.

اما داستان بازی در مورد شهری با نام ناریا است؛ محیطی سرسبز و زیبا که به صورت ناگهانی توسط نیروهایی تاریک و اهریمنی پر می‌شود. در چنین حالتی قهرمان داستان که فادیا نام دارد ماجراجویی عظیمی را به کمک رائد، رهبر شهر ناریا، آغاز می‌کند تا با نیروهای تاریکی بجنگد و سرزمین زیبا و سبز خود را باری دیگر به روزهای خوب گذشته باز گرداند.

  • سال عرضه: 2016
  • توسعه دهنده: استودیو Bearded Bird

12) بازی قتل در کوچه‌های طهران 2

بازی قتل در کوچه‌های طهران 2

قتل در کوچه‌های طهران داشت یک بازی Point & Click با عناصر ماجراجویی و گرافیکی دو و نیم بُعدی است که نسبت به سال انتشار خود (1394) از کیفیت قابل قبولی برخوردار است. داستان بازی در مورد شخصی با نام جمشید فرخی است که پس از مصرف شیشه و به خاطر توهم ناشی از آن، دست به قتل همسر، دختر 10 ساله و کودک نوزادش می‌شود. پس از خروج از توهم شیشه، جمشید به عمل دهشتناک خود پی می‌برد و تصمیم به انتقام از عوامل این قتل می‌گیرد: افرادی که باعث شده‌اند او به اعتیاد روی آورد. در ادامه داستان شخصیت مورد بحث به سراغ تولید کننده‌های مواد مخدر می‌رود و آن‌ها را به بدترین شکل ممکن مورد شکنجه قرار می‌دهد.

  • سال عرضه: 2015
  • توسعه دهنده: استودیو رسانا شکوه کویر

13) بازی Shadow Blade Reload

بازی Shadow Blade Reload

در این نقطه از لیست بهترین بازی های ایرانی PC به بازی Shadow Blade Reload می‌رسیم که در اصطلاح فارسی از آن با نام شمشیر تاریکی: آخرین جنگاور یاد می‌کنند. این اثر که با الهام گیری از آثار خارجی مشابه توسعه داده شده، یک بازی پلتفرمر با گرافیکی دو بُعدی است که از زاویه کناری مخاطب را در جریان داستان و وقایع قرار می‌دهد. Shadow Blade Reload که گیم‌پلی چالش برانگیزی هم دارد، شما را در نقشه یک شخصیت نینجا مانند با نام کورو قرار می‌دهد. کورو در جریان داستان وظیفه دارد از هرج و مرج به وجود آمده میان سه قبلیه موجود در بازی جلوگیری کند و تعادل را به جهان هستی باز گرداند. شمشیر تاریکی: آخرین جنگاور شامل هفت بخش مختلف می‌شود که باید در طی آن‌ها از خجالت دشمنان درآیید و آن‌ها را برای ادامه مسیر پشت سر بگذارید.

  • سال عرضه: 2014
  • توسعه دهنده: استودیو Dead Mage

14) بازی جنون سیاه: تله ذهن

بازی جنون سیاه تله ذهن

جنون سیاه: تله ذهن یک شوتر سوم شخصِ اکشن است که با معمولی‌ترین ایده‌های ممکن می‌تواند سرگرم کننده و نه چندان حوصله سربر عمل کند. شما در این بازی اکشن کنترل شخصیتی با نام سام نریمان را به دست می‌گیرید که وظیفه دارد با تاسیساتی متشکل از موجودات شیطانی مبارزه کند که فردی با نام آشام رهبری آن را برعهده دارد. سام در ابتدای گیم‌پلی کار خود را با یک کلت معمولی شروع می‌کند و رفته رفته در گیم پلی سه ساعته بازی، اسلحه‌های جدیدی به دست می‌آورد. از آنجایی که اثر مورد بحث به شدت کوتاه است، به هیچ وجه به تکرار نمی‌افتد و حد و حدود خود به عنوان یک بازی مستقل ایرانی را می‌داند.

  • سال عرضه: 2016
  • توسعه دهنده: استودیو فن‌آوران توسن گام

جمع بندی

با وجود اینکه صنعت بازیسازی ایران در سال‌های اخیر رشد چشم گیری نداشته و هنوز نام بزرگی برای خود دست و پا نکرده، اما در این میان میزبان ویدیو گیم‌های قابل قبولی شده است. از جمله این آثار که در مقاله بهترین بازی های ایرانی PC هم به آن اشاره کردیم می‌توانیم به Children of Morta و Garshaso: The Monster Slayer اشاره داشته باشیم. به هر حال امیدوار هستیم این روند در ادامه رویه بهتری به خود بگیرد و بتواند نام ایران در زمینه ویدیو گیم را در جامعه‌های جهانی مطرح سازد.

نظر شما در مورد بهترین بازی های ایرانی PC چیست؟ آیا شما بازی‌های ایرانی را دنبال می‌کنید؟ آیا تا به حال به تجربه آثار ذکر شده پرداخته‌اید؟ نظرات خود را با تیم پارسی گیم و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

بهترین بازی های شوتر ایرانی برای کامپیوتر چه آثاری هستند؟

اگر دوست دارید به سراغ شوترهای ایرانی پی سی بروید، بهتر است به تجربه ارتش‌های فرازمینی و فریاد آزادی: تنگستان بروید

۱
بهترین بازی های ایرانی کامپیوتر چه عناوینی هستند؟

اگر به دنبال بازی‌های باکیفیت ایرانی می‌گردید، به شما دو بازی Children of Morta و Tales of Bistun را پیشنهاد می‌کنیم

۲
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 9 دیدگاه
  • Avatar

    میم

    مهمان

    بازی سفیر عشق خیلی عالیه امیدوارم صنعت بازی سازی تو ایران رونق بیشتر و بهتری داشته باشه با توجه به موضوعات تاریخی و فرهنگیِ غنی که داریم.

    پاسخ دهید
  • Avatar

    مهدی

    مهمان

    سلام و عرض ادب
    تعجب میکنم چرا بازی فوق العاده ذوالفقار توی این لیست نیست؟؟؟؟
    کسایی که این بازی و farcry5 رو تجربه کرده باشن ، قطعا فارکرای ۵ رو کپی از روی ذوالفقار میدونن
    داستان ، فضا سازی ، دیالوگ ها و گرافیکش فوق العاده‌س

    پاسخ دهید
  • Avatar

    Asal

    مهمان

    با اومدن ایکس گان شاهد بهترین بازی ایرانی خواهیم بود

    پاسخ دهید
  • Avatar

    مهدی

    مهمان

    شتاب در شهر ۲ عالی بود و میشد براش وقت بزاری ولی وسط بازی یهو میگفت باید از اول شروع کنی چون حالت سخت بازی برات باز شده خلاصه از اونجا هر کار کردم دیگ جلوتر نرفت و ذهنیتم رو از بازیای ایرانی خراب کرد

    پاسخ دهید
  • Avatar

    معین

    مهمان

    جای بازی هایی مثل Light Response خالی بود
    ای کاش از بازی ساز های خفن مون حمایت بشه

    پاسخ دهید
  • Avatar

    جک

    مهمان

    متاسفانه بازی های ایرانی به دلیل کیفیت پایین و گرافیک ضعیف ارزش تجربه کردن رو ندارند.

    پاسخ دهید
    • ارحام ادبخواه

      ارحام ادبخواه در پاسخ به جک

      نویسنده

      چیلدرن آو مورتا و تیلز آو بیستون قضیه متفاوتی دارن
      پیشنهاد می‌کنم حتما سراغشون برید

    • Avatar

      A HUMAN در پاسخ به جک

      مهمان

      متاسفانه امثال شما هستند که از بازی های ایرانی حمایت نمیکنن و انتظار یه بازی بیش از حد خفن دارن!
      اما این دوستان محترم نمیدونن که بازیسازان ایرانی با چه شرایط واقعا سختی تو ایران دارن تلاششونو میکنن و بازی ای که با کلی دنگ و فنگ و بدبختی ساختن از فیلترهای کشور ایران عبور بدن تازه معلوم نیست که “وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی” از این بازی خوشش بیاد و مجوز بهش بده.
      واقعا واسه افرادی با این سطح تفکر متاسفم.

    • Avatar

      h77 در پاسخ به جک

      مهمان

      مثل اینکه شما تو ده سال پیش موندین..!
      در حال حاضر بازی های جدید ایرانی در حد رقابت با بازی های روز دنیاست چه از نظر گرافیک و جلوه های بصری و چه از نظر داستانی و گیمپلی.