بازی موبایل ایکس باکس
علیرضا نظری

مایکروسافت فروشگاه بازی موبایل برای رقابت با گوگل پلی می‌سازد

علیرضا نظری 29 مهر 1401 بدون دیدگاه
182 بازدید

مایکروسافت به تازگی در طی اسناد و پرونده‌های خود با سازمان رقابت و بازار بریتانیا اعلام کرده است که قصد دارد، یک فروشگاه بازی‌‌ موبایل برای ایکس باکس، در راستای رقابت با کمپانی‌های گوگل و اپل بسازد. این در حالی است که اداره رقابت و بازار بریتانیا در حال بررسی خرید 68.7 میلیارد دلاری Activision Blizzard توسط شرکت مایکروسافت است و ایجاد این فروشگاه به نوعی، بر بازی‌های اکتیویژن بلیزارد تکیه خواهد کرد.

شرکت Microsoft در یک پرونده نظارتی، که این هفته توسط سازمان رقابت و بازار بریتانیا منتشر شد، برنامه های خود را مورد بحث قرار داد، که در حال حاضر، به طور دقیق مورد بررسی قرار گرفته است. در این بیانیه گفته شده: «این اقدام مایکروسافت، توانایی و پیشرفت آن‌ها را برای ایجاد یک فروشگاه بازی نسل بعدی، در طیف وسیعی از دستگاه‌ها، از جمله موبایل، در کنار اضافه شدن عناوین اکتیویژن بلیزارد، بهبود می‌بخشد. ایکس‌باکس با تکیه بر جامعه طرفداران بازی‌های اکتیویژن بلیزارد، قصد دارد در فروشگاه Xbox، از بازی‌های موبایل پشتیبانی کند و گیمرها را به پلتفرم جدید ایکس‌باکس موبایل جذب کند».

به گفته این شرکت، این خرید، باعث افزایش درآمد مایکروسافت از بازی‌های موبایل و تبلیغات می‌شود؛ همچنین تخصص آن‌ها را در توسعه و بازاریابی این عناوین، از خود نشان می‌دهد. در ادامه مایکروسافت در پرونده‌های خود با سازمان مذکور اضافه کرد: «درآمد بازی‌های موبایل اکتیویژن از بخش‌های جانبی و عناوینی مانند Call of Duty: Mobile، در نیمه اول سال 2022، بیش از نیمی از درآمد اکتیویژن بلیزارد را تشکیل داده است و این مسئله به جذب گیمرها به پلتفرم جدید کمک می‌کند».

فروشگاه بازی موبایل مایکروسافت

اهداف ایکس باکس از ایجاد فروشگاه بازی موبایل

فیل اسپنسر، رئیس ایکس‌باکس، در ماه آگوست ادعا کرد که خرید Activision Blizzard توسط مایکروسافت، عمدتاً ناشی از جاه‌طلبی‌های این شرکت در زمینه بازی‌های موبایل و رایانه‌های شخصی بوده است. رئیس بخش بازی‌های مایکروسافت در پاسخ به سوال بلومبرگ که چگونه قرارداد پیشنهادی 68.7 میلیارد دلاری انجام شد، گفت که این شرکت با هدف افزایش توانایی خلاقانه خود در پلتفرم‌های غیر کنسولی، به ویژه موبایل، بسیار با انگیزه قدم برداشته است.

دور از ذهن نیست که بازی‌های موبایلی در حال حاظر یکی از محبوب‌ترین بخش‌های اپلیکیشن‌های فروشگاهی محسوب می‌شود که بیشترین دانلود را به خود اختصاص داده است، بنابراین جای تعجب نیست که مایکروسافت بخواهد وارد عمل شود. با این حال، رقابت با غول‌های فناوری کار آسانی نیست. بنا به گفته‌های یک مرکز آماری معتبر بازی‌ها، در سه ماهه اول سال 2022، کاربران بیش از 1.6 میلیارد دلار در هفته، برای بازی های تلفن همراه در App Store و Google Play خرج کرده‌اند.

در ماه آگوست، پلی استیشن سونی از خرید استودیوی بازی سازی Savage خبر داد. رقیب ایکس باکس گفت که توسعه‌دهنده بازی‌های موبایل، به بخش موبایل استودیوهای پلی استیشن می‌پیوندد، تا با تلاش‌های خود در زمینه بازی‌های تلفن همراه کمک کند. یکی دیگر از رقبای (مسلماً کوچکتر) در فضای بازی‌های تلفن همراه، غول استریم نتفلیکس است. این شرکت اخیرا دو استودیوی بازی سازی جدید در کالیفرنیا و فنلاند را معرفی کرده و برای جذب گیمرها در تلاش است. گزارش اخیر نشان می دهد که کمتر از 1 درصد از مشترکین آن، بازی های موبایل نتفلیکس را بازی می کنند.

فروشگاه بازی موبایل ایکس باکس

شایان ذکر است، مایکروسافت می‌خواهد تنظیم‌کننده‌های بریتانیا را متقاعد کند که معامله اکتیویژن بلیزارد باعث حفظ یا حتی بهبود رقابت می‌شود و چشم‌انداز فروشگاه موبایل ایکس‌باکس، از نظر تئوری به این مسئله کمک می‌کند. با این حال، ممکن است سازمان رقابت و بازار بریتانیا اینگونه برداشت نکند. همچنین مقامات هنوز نگران هستند که مالکیت بالقوه مایکروسافت بر Call of Duty، بر روی کنسول و موبایل، به این شرکت کنترل بیش از حد بر صنعت بازی‌ها بدهد و توسعه بازی‌ها برای پلتفرم‌های رقیب، اعمال نشود.

در نهایت مایکروسافت امیدوار است که با ارائه محتوای شناخته شده و محبوب، بازی‌کنان تمایل بیشتری به امتحان چیزهای جدید داشته باشند. با این حال، جذب کاربران از فروشگاه Google Play و App Store در دستگاه‌های تلفن همراه، نیازمند تغییرات عمده در گرایش و رفتار مصرف کنندگان است. به نظر می‌رسد معامله با اکتیویژن بلیزارد، پاسخ مایکروسافت برای تقویت و ثبات حضور خود در بازی‌های موبایلی و رقابت با رقبای گوگل و اپل باشد.

منبع: Videogameschronicle

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.