GTA-IV-GTA-V
یحیی رحیمی

چرا داستان GTA 6 باید مشابه GTA IV باشد و از GTA V فاصله بگیرد؟

یحیی رحیمی 9 مهر 1401 بدون دیدگاه
1,307 بازدید

بازی جدید جهان باز شرکت راک‌استار گیمز در حال ساخت است و افشاگری اخیر GTA 6 نشان داد که این شرکت در حال طی کردن مسیر مشابهی مانند GTA V است. اگرچه بار دیگر به وایس سیتی برمی‌گردیم، اما نسخه مدرن این شهر را می‌بینیم که طبق گفته افراد زیادی، تنها اسمی از آن باقی مانده و خبری از آن فضای منحصر به فرد نیست. در این مطلب به این نکته خواهیم پرداخت که چرا داستان بازی GTA 6 باید به همان حس و حال تاریک و خشن GTA IV بازگردد و درعین‌حال از موفقیت به دست آمده در بازی Red Dead Redemption 2 استفاده کند.

بازی GTA IV جلوتر از زمان خودش بود. فضای خاکستری، بارانی و کثیف بازی نمونه‌ای از شهر لیبرتی سیتی ساخت که کاملاً با ماهیت شخصیت اصلی و طرز نگاه او به این شهر همخوانی دارد. بعدی از واقعیت‌گرایی که راک‌استار به‌خوبی در این بازی پیاده کرد. پایان بازی جی تی ای 4 تابه‌حال در کمتر بازی ویدیویی دیده شده است. دو راهی میان زندگی و آینده امیدوارکننده و از دست دادن نزدیک‌ترین فرد به او. نیکو بلیک پس از قتل، سرقت و کشتار به بلندترین نقطه در زندگی تبه‌کاری رسیده است، اما شرایط او و زندگی‌اش بدتر از شروع داستان است. این داستان متفاوت برای همیشه در تار و پود ذهن ما گیمرها جا خوش کرد.

داستان بازی GTA IV

داستان تاریک GTA IV

بازی Red Dead Redemption 2 هم با داستان جذابی شروع می‌شود. آغاز یک گروه تبه‌کار و سپس شکست آن‌ها. زمانی که پا جای آرتور مورگان می‌گذاریم، می‌بینیم که گروه در حال فروپاشی است و در واقع این افراد به طرز آرامی در حال رسیدن به پایان، مرگ و نابودی هستند. شخصیت‌هایی که به دنبال رستگاری و فرار از نابودی هستند، اما به‌آرامی مرگ خود را قبول می‌کنند. ابعاد تاریک داستان بازی رد دد ریدمپشن 2 درعین‌حال، لحظاتی امیدوارکننده و زیبا هم به نمایش می‌گذارد. تنش میان آرتور و اعضای گروه همیشه در بیشترین حالت ممکن قرار ندارد. بعد عادی زندگی آرتور و رابطه میان آن‌ها به شکلی مناسب نمایش داده می‌شود و در سوی دیگر هم بدترین لحظات زندگی آن‌ها.

اگر به داستان بازی GTA V نگاه کنیم، می‌بینیم که این بازی روی عنصر سرگرمی تمرکز می‌کند. همان ابتدا می‌توان پایه‌های این داستان ضعیف را دید. این بازی سعی می‌کند تا همه‌چیز را سطحی نگه دارد، اتفاقات را به طرز سرگرم‌کننده‌ای نشان دهد و در نهایت همه‌چیز را بزرگ و عظیم بازتاب کند. خشونتی که در بازی وجود دارد با هدف سرگرم کردن بازی‌کننده طراحی شده است. در عین حال رابطه پویای میان مایکل، ترور و فرانکلین هیچ‌گاه مانند بازی‌های پیشین پیشرفت نمی‌کند. البته لوس سانتوس هم بیشتر حس و حال یک زمین بازی را دارد. شهری که تنها برای هرج و مرج ساخته شده و با حس و حال یک شهر واقعی فرسنگ‌ها فاصله دارد. نکته‌ای که به نظر در داستان بازی GTA 6 هم تکرار خواهد شد.

بازی GTA V بازی GTA 6

تغییر اهداف سازندگان GTA

بازیکنان که GTA IV را شروع کردند، انتظار سطح آزادی جی تی ای سن آندریاس را داشتند. در نهایت نه خبری از جت‌پک بود، نه می‌توانستید ظاهر خود را تغییر دهید، نقشه کوچک‌تر بود، خودروها و تفنگ‌های کمتری وجود داشت و البته نمی‌توانستید نیکو بلیک را ارتقاء دهید. توسعه‌دهندگان راک‌استار گیمز هنگام ساخت GTA V به بازخوردهای عامه بازیکنان توجه کردند و به روند قبلی بازگشتند. در واقع تجربه‌ای کاملاً سندباکس و سرگرم‌کننده، کپی اتفاقاتی که در سن آندریاس رخ داد. من شخصاً زمان عرضه شماره پنجم با خودم گفتم که داستان‌سرایی در ویدیوگیم پیشرفت زیادی داشته، اما چرا این بازی از این روند پیروی نمی‌کند؟ انتظار داشتم که داستان GTA 6 بار دیگر آن ماهیت تاریک رد دد ریدمپشن و GTA IV را تکرار کند، اما ویدیوهای جدید و فاش‌شده نشان داد که راک‌استار گیمز با آن دوران خداحافظی کرده است و روند بازی پنجم ادامه می‌یابد.

مسئله آنجاست که سازندگان بازی جی تی ای فکر می‌کنند که روایت چنین داستان‌های شخصی و عمیق مخاطب ندارد و اینکه از سوی دیگر، فشار تیک‌تو روی آن‌ها قرار دارد و این بازی باید بتواند رکورد فروش GTA V را بشکند. این مسئله باعث شده تا هر مخاطب با هر سن و سال و علاقه و تحصیلات سرگرم بازی جدید شود و در نتیجه ساخت چنین محصول همه‌گیر در نهایت مجالی به ارائه یک جهان واقعی نمی‌دهد. این در حالی است که محبوبیت بازی The Last of Us نشان داد که عطش برای چنین داستان‌های وجود دارد. شخصیت‌هایی که از دل واقعیت پدید آمده‌اند و تنها نمی‌خواهند که به دستان ما سرگرم شوند. اگر قتل انجام می‌دهند، اگر سرقت می‌کنند نه برای اینکه به آن‌ها خوش می‌گذرد، بلکه برای اینکه این بخشی از زندگی آن‌هاست و آن‌ها انگیزه‌ای فراتر برای کارهایشان دارند.

داستان بازی GTA 6

GTA Online هدف اصلی GTA 6

راک‌استار گیمز در طی دهه اخیر سعی کرده تا بازی GTA Online را به مهم‌ترین محصول خود تبدیل کند. تمام تلاش برای آن است که این بخش میزبان میلیون‌ها نفر بازی‌کننده شود. تمام ویدیوهای اخیر نشان داد که داستان GTA 6 هم واسطه‌ای برای بخش آنلاین خواهد شد و شهر اصلی تنها برای رویدادها و سرقت‌ها طراحی شده است و فلسفه طراحی آن، جذب حداکثری بازیکنان است. در حال حاضر نمی‌دانیم که رابطه میان دو شخصیت اصلی که یکی از آن‌ها برای اولین بار در این سری یک زن لاتینو است، چطور خواهد بود و آن‌ها برای چه دست به سرقت و قتل می‌زنند. انتظار زیادی از بازی ششم وجود دارد و می‌دانیم که سال‌ها با دریافت آن فاصله‌داریم، اما امیدواریم که راک‌استار گیمز به روند بازی GTA IV بازگردد و اندکی از المان‌های سطحی GTA V فاصله بگیرد.

راک‌استار گیمز این بار با چالش دیگری و آن هم بازتاب چهره یک زن به‌عنوان شخصیت اصلی مواجه است. کاری که هیچ‌گاه انجام نداده و در عین حال، زنانی که داخل بازی هم بوده‌اند، اکثرا تک‌بعدی و هالیوودی هستند. ما با یک زن خلاف‌کار در بازی جدید سر و کار داریم که در واقع از دل یک اقلیت هم بیرون آمده است و باید دید که آیا این مسائل اهمیتی برای سازندگان بازی دارد یا اینکه تنها ابزاری برای سرگرم کردن قشر نوجوان خواهند شد.

منبع:‌ PCGAMESN

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.