بهترین بازی های شبیه به Silent Hill
ارحام ادبخواه

بهترین بازی های شبیه به Silent Hill که باید تجربه کنید

ارحام ادبخواه 20 شهریور 1401 2 دیدگاه
2,211 بازدید

یک شهر پوشیده از مِه، سکوتی مرگبار و شخصیت‌هایی که برای ادامه حیات همه چیز را به جان می‌خرند؛ مجموعه Silent Hill یک میراث افسانه‌ای از خود به جا گذاشته است. اما همان‌طور که همه ما می‌دانیم، ظاهرا کار فرنچایز مذکور به پایان رسیده و شرکت Konami هم مجلس ختم آن را به شکلی پنهانی و غیرعلنی برگزار کرده. حال اگر می‌خواهید در فقدان سایلنت هیل آثاری شبیه به آن را تجربه کنید، بهترین بازی‌ های شبیه به Silent Hill می‌توانند مرحمی برای این فقدان جبران نشدنی باشند. با پارسی گیم همراه باشید.

بازی‌ هایی که طرفداران سایلنت هیل باید تجربه کنند

اگر بازی های ترسناک را یک جاده در نظر بگیریم و نقش IPهای جدید را به مسافران دهیم، سری سایلنت هیل به عنوان یکی از بهترین و قدیمی‌ترین مسافرها در پایان جاده برای سایرین دست تکان می‌دهد. مجموعه‌ای که تاثیر بزرگی روی سبک وحشت گذاشت و قسمتی از آن را برای همیشه تغییر داد. البته که تاثیر Silent Hill صرفا روی سبک Horror دیده نمی‌شود و پرتوهای میراث بزرگ آن، سایر سبک‌ها و به طور کلی دنیای بازی‌های ویدیویی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. البته که منبع این پرتوها را باید در شهر طلسم شده و متروکه سایلنت هیل جست و کنیم. شهری که نام فرنچایز هم از آن گرفته می‌شود و مانند پایان دنیا می‌ماند؛ جایی که حتی شرورترین خاطیان جهنم هم تحمیل اتمسفر سنگین آن را ندارند.

توجه داشته باشید که جادوی شوم شهر سایلنت هیل تاریخ انقضا ندارد و قرار نیست که به دست فراموشی سپرده شود. حتی با وجود گرافیک ضعیف و نه چندان تحسین برانگیز نسخه‌های ابتدایی، کف خیابان‌های شهر ترسی را منتقل می‌کنند که اکثر بازی‌های ترسناک جدید از آن عاجز هستند. اما خوشبختانه مجموعه Silent Hill به منبع الهام بزرگی تبدیل شد تا بازی‌ها و مجموعه‌های دیگر، جا پای قدم‌های آن بگذارند و رو به جلو بروند. همین الهام‌ها باعث ساخت و نشر آثار مشابهی شد تا بتوانیم با استفاده از آن‌ها لیست «بهترین بازی‌ های شبیه به Silent Hill» را بنویسیم. البته که تمامی آثار موجود در این لیست راه سایلنت هیل را ادامه نمی‌دهند و برخی از آن‌ها، صرفا یک سری شباهت‌های جزئی با یکدیگر دارند. در ادامه سعی می‌کنیم به این عنوان‌ها بیش‌تر بپردازیم.

بازی The Mortuary Assistant

بازی The Mortuary Assistant

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سری سایلنت هیل بردن گیمر به سمت محیط‌های مغشوش کننده بود؛ جایی که بازیکن احساس ناامنی کند و حتی از نگاه به پیرامون حالت تهوع بگیرد. برای مثال اگر بازی Silent Hill 2 را تجربه کرده باشید، احتمالا آن بخشی که باید دستتان را وارد سوراخی لزج و چندش آور کنید را به یاد خواهید آورد. اگر دنبال تجربه مشابهی می‌گردید که بتواند آن حس عجیب و مشوش سایلنت هیل را تکرار کند، پس در رفتن به سراغ بازی The Mortuary Assistant درنگ نکنید.

همان‌طور که به احتمال زیاد از اسم آن حدس زده‌اید، این بازی First-Person شما را در نقش کارمند یک سردخانه قرار می‌دهد. شما در این سردخانه ترسناک کار می‌کنید و باید با شستن جنازه‌ها و مرتب کردن شمایل‌شان، آن‌ها را برای خاکسپاری آماده کنید. ایده اولیه The Mortuary Assistant به اندازه کافی ترسناک به نظر می‌رسد، ولی سازندگان قدم خود را جلوتر می‌گذارند. جنازه‌هایی که در این بازی ملاقات می‌کنید رفتار دوستانه‌ای ندارند و شما را وارد یک ماجراجویی ترسناک و کابوس وار می‌کنند؛ به گونه‌ای که یک بار دیگر حس ترس را با تک تک سلول‌های عصبی خود درک کنید.

  • سال عرضه: 2022
  • توسعه دهنده: استودیو DarkStone Digital

بازی Deadly Premonition

بازی Deadly Premonition

بر کسی پوشیده نیست که مجموعه تلوزیونی Twin Peaks که توسط دیوید لینچ درست شده، یکی از منابع الهام سری سایلنت هیل است. هر دو اثر شامل شهرهای کوچکی می‌شوند که توسط نیروهای شرور تسخیر شده‌اند و به قهقرا می‌روند. درست است که هر یک از دو نام ذکر شده روند متفاوتی را در پیش می‌گیرند و مسیر خاص خود را می‌روند، اما هسته و پایه همسویی دارند که رویدادهای ترسناکی در دل آن‌ها به واقعیت می‌پیوندد.

اما سالینت هیل تنها ویدیو گیمی نیست که با الهام از سریال Twin peaks ساخته شده است. بازی Deadly Premonition که در این نقطه از لیست بهترین بازی‌ های شبیه به Silent Hill از آن یاد می‌کنیم، پای خود را فراتر می‌گذارد و به شکل صریح‌تر و مشخص‌تری از سریال مورد بحث الهام می‌گیرد. شما در Deadly Premonition کنترل یک مامور FBI با نام فرنسیس یورک مورگان (Francis York Morgan) را به دست می‌گیرید که برای بررسی موجی از قتل‌های زنجیری و مشکوک، راهی شهر کوچکی در واشینگتن می‌شود. این بازی حال و هوای عجیبی داشته و انگار علاقه‌ای به استانداردهای رایج ویدیو گیم ندارد. از همین رو سازندگان آن مسیر متفاوتی را در پیش می‌گیرند تا یک اثر ماندگار و به شدت متفاوت را ساخته باشند. بازی Deadly Premonition یک Survival-Horror متفاوت است که واژه‌ای بهتر از «عجیب» برای توصیف آن وجود ندارد.

  • سال عرضه: 2010
  • توسعه دهنده: استودیو Access Games

بازی Siren

بازی Siren

با وجود اینکه سایلنت هیل یک نام بزرگ به شمار می‌رود و الهام بخش بسیاری از بازی‌های دیگر بوده است، سازندگان آن پس از خروج از شرکت Konami به سراغ ساخت آثار ترسناک دیگری نرفتند. اما در این میان یک استثنا وجود داشت که آن را با نام Siren می‌شناسیم. این بازی که برای اولین بار در سال 2003 عرضه شد، Keiichiro Toyama را در مقام کارگردان اصلی می‌دید؛ چهره‌ای که به عنوان یکی از سازندگان سری Silent Hill شناخته می‌شود. بنا بر همین موضوع، بازی Siren دی ان ای مشابهی با سایلنت هیل دارد و در بسیاری از جاها به منبع الهام خود نزدیک می‌شود.

داستان بازی Siren در یک روستا جریان دارد که سطح آن توسط موجودات ترسناکی با نام شیبیتو (Shibito) پر شده است. حال در این میان شما کنترل یکی از اعضای گروهی را به دست می‌گیرید که برای فرار از روستا مذکور و زنده ماندن از دست شیبیتوها تلاش می‌کنند. نقشه اصلی اعضای این گروه برای فرار از مخصمه موجود، توسعه قابلیت‌هایی با محوریت تله پاتی است. در واقع شما می‌توانید با استفاده از تله پاتی دنیا را از چشم افراد دیگر ببینید و از این موضوع به نفع خود استفاده کنید. حال شما باید با استفاده از همین قابلیت دست شیبیتوها را بخوانید و از این روستا طلسم شده و ترسناک بگریزید. بازی Siren اثری فوق‌العاده ترسناک با اتمسفری سنگین است که ناخودآگاه آدم را به یاد سایلنت هیل و خاطرات هولناک آن می‌اندازد.

  • سال عرضه: 2003
  • توسعه دهنده: دو استودیو Project Siren و Japan Studio

بازی Tormented Souls

بازی Tormented Souls

بازی‌های ترسناک در سال‌های اخیر تغییر و تحول زیادی را تجربه کرده و مسیر جدیدی را در پیش گرفته‌اند. علت اصلی این تغییر و تحول، نوآوری‌هایی مانند دوربین اول شخص و متحرک است که از سوی سازندگان به ژانر تزریق شده و حالت جدیدی به آن داده است. در حالی که این تغییرات به هیچ وجه بد نیستند و باعث افزایش جذابیت آثار ترسناک شده‌اند، همه ما دلتنگ Survival-Horrorهای قدیمی هستیم که با دوربین ثابت و محیط‌های تنگ و تاریک تعریف شده‌اند. اگر شما هم چنین تفکری دارید و دلتنگ بازی‌های ترسناک کلاسیک هستید، بازی Tormented Souls همان گزینه‌ای به شمار می‌رود که برای شما ساخته شده است. این اثر جزو جدیدترین بازی‌های شبیه به Silent Hill محسوب می‌شود که در سال 2021 در دسترس قرار گرفت.

بازی Tormented Souls که حتی اسم ترسناکی هم به یدک می‌کشد، یک ادای احترام فوق‌العاده به ریشه‌های ژانر وحشت مانند Resident Evil و Silent Hill 2 است. شما در این بازی کنترل شخصیتی با نام کارولین واکر (Caroline Walker) را به دست می‌گیرید که در یک بیمارستان متروکه گیر افتاده و به دنبال برای راه فرار است. البته که داستان به همین سادگی و سرراستی نیست و رفته رفته جلوه جذاب‌تری به خود می‌گیرد. شما باید در طی این ماجراجویی ترسناک منابع خود را مدیریت کنید، به حل کردن پازل‌ها بپردازید، با دشمنان روبرو شوید و بدین ترتیب تا جای ممکن زنده بمانید.

  • سال عرضه: 2021
  • توسعه دهنده: دو استودیو Dual Effect و Abstract Digital

بازی Rule of Rose

بازی Rule of Rose

مجموعه سایلنت هیل (به خصوص نسخه دوم که در سال 2001 عرضه شد) همیشه تمرکز زیادی روی ترس روان شناختی و توجه به نمادها داشته است. سازندگان این سری همیشه سعی کرده‌اند به جای جامپ اسکرهای وقت و بی‌وقت توخالی، با تداعی یک محیط و داستان خفقان آور، ترسی مانند سیاه‌ترین کابوس‌های انسان را تداعی کنند. بازی Rule of Rose که جزو آثار کلاسیک پلی استیشن 2 محسوب می‌شود هم چنین روندی را در پیش می‌گیرد و پای خود را حتی نسبت به سایلنت هیل هم فراتر می‌گذارد. اثر مذکور به خاطر پرداختن به آسیب‌های روحی و به تصویر کشیدن تراماهای دوران کودکی، در زمان عرضه جنجال زیادی بر پا کرد و به یک بازی منفور تبدیل شد. در ادامه همین موضوع، Rule of Rose فروش خوبی را تجربه نکرد و از لحاظ اقتصادی شکست خورد. با این حال، امروزه از این بازی با عنوان یک اثر کالت یاد می‌شود که اگر بخواهید یک نسخه از آن را بخرید، باید پول زیادی هزینه کنید (البته اگر بتوانید نسخه خاصی را برای خرید بیابید).

با وجود تمامی این مصائب، بازی Rule of Rose فوق‌العاده ارزشمند است که اگر به تجربه آن بپردازید، حس یک ترس روان شناختی واقعی را درک خواهید کرد. داستان احساسی و اتمسفر خفقان آور اثر مورد بحث باعث می‌شود که تا لحظات آخر داستان، غم خاصی در احساسات‌تان نشر پیدا کرده و آن را جریحه دار کند. علاوه بر این، گیم‌پلی آهسته و کُند Rule of Rose باعث می‌شود که حس ناامنی خاصی پیدا کنید و حتی از کوچک‌ترین جنبش‌ها و حرکت‌های موجود هم بترسید.

  • سال عرضه: 2006
  • توسعه دهنده: استودیو Punchline

بازی The Medium

بازی The Medium

اعضای استودیو Bloober Team که با توجه به شایعات نه چندان محکم در حال ساخت نسخه جدیدی از سالینت هیل هستند، خودشان جزو طرفداران بزرگ مجموعه مورد بحث شناخته می‌شوند و از گفتن این واقعیت شرمی ندارند. بازی The Medium هم که آخرین ویدیو گیم منتشر شده آن‌ها محسوب می‌شود، در راستا همین علاقه قرار می‌گیرد تا نقاط مشترکی با سایلنت هیل داشته باشد. حال جالب است بدانید که Soundtrackهای این بازی توسط شخص آکیرا یامائوکا (Akira Yamaoka) ساخته شده؛ فردی که به عنوان سازنده موسیقی‌های دلهره آور Silent Hillهای کلاسیک شناخته می‌شود. همه این اجزا در کنار هم باعث به وجود آمدن مقایسه‌هایی شده که نسبتا منطقی به نظر می‌رسند. البته که مدیوم به هیچ وجه در حد و اندازه‌های منبع الهام خود نیست و در نهایت به عنوان یک ویدیو گیم متوسط و سرگرم کننده محدود می‌شود.

داستان این بازی ترسناک در دهه 1980 میلادی و در کشور لهستان جریان دارد. شما در این میان کنترل شخصیتی با نام ماریان (Marianne) را به دست می‌گیرید که یک مدیوم است و می‌تواند با دنیای ارواح (یا مردگان) ارتباط برقرار کند. نکته جالبی که در این میان وجود دارد این است که به لطف قدرت کنسول‌های نسل نهمی و سرعت حافظه‌های SSD، شما می‌توانید به صورت همزمان دنیای واقعی و دنیای ارواح را مشاهده کنید. در حالی که این مکانیک بی‌نقص نیست و مشکلات خاص خود را دارد، اما می‌تواند تداعی کننده بخشی از خاطرات خوش سایلنت هیل باشد. فعلا باید امیدوار باشیم که شایعه‌های موجود درست باشند و بلوبر تیم به ساخت یک سایلنت هیل جدید بپردازد.

  • سال عرضه: 2021
  • توسعه دهنده: استودیو Bloober Team

بازی The Evil Within 2

بازی The Evil Within 2

بازی The Evil Within 2 به شدت ترسناک است و به هیچ وجه نباید در مورد این موضوع شک کنید. این بازی که توسط شینجی میکامی بزرگ (خالق سری رزیدنت ایول) ساخته شده، شما را وارد دنیای بزرگ و سورئال می‌کند که با دیدن تک تک آن‌ها، مو به تن‌تان سیخ می‌شود. دومین نسخه The Evil Within هم درست مانند سالینت هیل شما را در یک شهر نفرین شده قرار می‌دهد که به محض ورود به آن، با بزرگ‌ترین ترس‌های ویدیو گیمی خود روبرو می‌شوید.

اما آنچه که بازی The Evil Within 2 را خاص می‌کند، پایبندی آن به ریشه‌های سبک Survival-Horror و توجه به مدیریت منابع است. شما برای اینکه بتوانید در این بازی زنده بمانید، باید تک تک گلوله‌ها و منابع خود را بشمارید و حساب آن‌ها را داشته باشید. این موضوع به قدری حساس است که نگه داشتن یک گلوله اضافه در برخی مواقع، می‌تواند ضامن زنده ماندن شخصیت اصلی باشد. اگر می‌خواهید به سراغ اثری مشابه با سایلنت هیل بروید که شامل پیچیدگی‌های روانی و محیط‌های عجیب شود، بازی The Evil Within 2 را باید در صدر فهرست خود قرار دهید. فراموش نکنید که این بازی از سمت شینجی میکامی افسانه‌ای می‌آید؛ فردی که می‌توانیم از نام او با عنوان پدر معنوی سبک وحشت در دنیای بازی‌های ویدیویی یاد کنیم.

  • سال عرضه: 2017
  • توسعه دهنده: استودیو Tango GameWorks

بازی Amnesia The Dark Descent

بازی Amnesia: The Dark Descent

بازی Amnesia: The Dark Descent که در این نقطه از بهترین بازی‌ های شبیه به Silent Hill به آن اشاره می‌کنیم، از همان ثانیه‌های ابتدایی ارزش‌های خود را ثابت کرده و نشان می‌دهد که تا چه اندازه جذاب و ترسناک است. شما در این بازی کنترل شخصیتی با نام دنیل (Daniel) را به دست می‌گیرید که بی‌خبر از همه چیز، ناگهان چشم‌های خود را در قلعه‌ای با نام Prussian Brenneburg باز می‌کند. اما دنیل دچار فراموشی شده و از کل دنیا تنها نام و محل زندگی خود را به یاد می‌آورد. پس از گذشت چند دقیقه، او متوجه تهدیدهای موجود می‌شود که پیامدی جز مرگی دردناک و تراژدیک به دنبال ندارند. داستان غم انگیز بازی Amnesia: The Dark Descent از همان ابتدا پیچدیگی خود را به مخاطب نشان می‌دهد و رفته رفته شما را در مردابی ترسناک و صد البته جذاب، غرق می‌کند.

این بازی هم درست مانند سایلنت هیل توجه زیاد به محیط سازی و اتمسفر می‌کند و بدین ترتیب، جذابیت خود را افزایش می‌دهد. اما نکته جالبی که در مورد The Dark Descent وجود دارد این است که در طی آن، شما هیچ اسلحه‌ای ندارید و برای زنده ماندن از دست دشمنان باید روی مخفی‌کاری و هوش خود حساب کنید. این پایان کار نیست و اگر به دنبال ترس و چالش بیش‌تری می‌گردید قادر به استفاده از Sanity خواهید بود. Sanity نام یکی از مکانیک‌های بازی Amnesia: The Dark Descent است که با فعال کردنش همه چیز سخت‌تر می‌شود و شخصیت اصلی، تصویرهای عجیب و ترسناک‌تری می‌بیند.

  • سال عرضه: 2010
  • توسعه دهنده: استودیو Frictional Games

بازی Fatal Frame

بازی Fatal Frame

داستان بازی Fatal Frame در حالی کار خود را آغاز می‌کند که شخصیتی با نام مافویو هیناساکی (Mafuyu Hinasaki) در حین جست و جو برای پیدا کردن معلم خود گم می‌شود. در ادامه شما کنترل خواهر مافویو که میکو نام دارد را به دست می‌گیرید و برای پیشروی داستان، باید در عمارت نفرین شده هیمورو (Himoru) به دنبال او بگردید. اما همان طور که می‌توانید حدس بزنید این ماجراجویی به هیچ وجه آسان نیست و برای رسیدن به غایت آن باید با ارواح خبیث مقابله کنید. حال تنها وسیله‌ای که در این عمارت ترسناک به کمک‌تان می‌آید دوربینی است که می‌توانید به واسطه آن روح‌های مذکور را مشاهده کنید.

همین دوربین به مکانیک محور بازی Fatal Frame تبدیل می‌شود و کاری می‌کند که برای پیشروی در داستان، باید به تمام منظره‌های دلخراش و اذیت کننده خیره شوید. البته که در این حالت باز هم نسبت به ارواح شیطانی موجود شکننده هستید و نمی‌توانید به هیچ نحوی از خود دفاع کنید. بازی Fatal Frame پازل‌ها و اسرار متعدد و جذابی دارد که در حین رفتن به سراغ آن‌ها ناخودآگاه به یاد سایلنت هیل و خاطرات به یاد ماندنی‌اش خواهید افتاد.

  • سال عرضه: 2001
  • توسعه دهنده: استودیو Koei Tecmo

بازی Alan Wake

بازی Alan Wake

مگر می‌شود در مورد بازی‌های استودیو Remedy صحبت کنیم و به تحسین از داستان سرایی استادانه آن‌ها نپردازیم؟ پاسخ این سوال منفی است. حال باید بدانید که این نبوغ در امر داستان سرایی در بازی Alan Wake به اوج خود می‌رسد و بارها دهان شما را از شدت تعجب باز می‌کند. در این بازی شما کنترل یک نویسنده مشهور و محبوب با نام آلن ویک را به دست می‌گیرید که برای تعطیلات، به یک شهر ترسناک و مرموز با نام Bright Falls سفر می‌کند. اما همان‌طور که می‌توان حدس زد همه چیز به خوبی پیش نمی‌رود و آلن همسر خود را در طی این سفر گم می‌کند. حال آلن باید در شهر نفرت انگیز Bright Falls به دنبال همسرش بگردد و با عناصر ترسناک روان شناختی موجود وارد مبارزه شود. البته که او باید در این مسیر ترسناک با انسان‌هایی با عنوان Taken (تسخیر شده) دست و پنجه نرم کند؛ آدم‌هایی که توسط نیروی تاریکی مسخ شده‌اند و هدفی جز کشتن نویسنده معروف بازی ندارند.

بازی Alan Wake در کنار داستان و روایت فوق‌العاده پیچیده، گیم پلی و اکشن جذابی هم در خود جا داده است. Takenها که پیش از این به آن‌ها اشاره کردیم توسط لایه‌ای از تاریکی محافظت می‌شوند که برای شکست دادن‌شان، باید این لایه را توسط چراغ قوه از بین ببرید. در واقع Takenها تا زمانی که توسط لایه تاریکی محافظت می‌شوند نسبت به گلوله‌های شما مصون هستند و هیچ آسیبی دریافت نمی‌کنند. بنا بر همین موضوع، باید برای شکست دادن دشمنان موجود آن‌ها را با استفاده از نور چراغ قوه تضعیف کرده و سپس با استفاده اسلحه‌های موجود آن‌ها را به جهنم واصل کنید. نکته جالب دیگری که باید در نظر بگیرید این است که نسخه ریمستر شده بازی Alan Wake در دسترس قرار دارد که شامل جلوه‌های بصری و گرافیک بهتری می‌شود.

  • سال عرضه: 2010
  • توسعه دهنده: استودیو Remedy Entertainment

بازی Until Dawn

بازی Until Dawn

بازی Until Dawn که در این نقطه از لیست بهترین بازی‌ های شبیه به Silent Hill به آن اشاره می‌کنیم، مانند یک فیلم اسلشر تعاملی می‌ماند. داستان این اثر از جایی شروع می‌شود که دو خواهر دو قلو با نام‌های Hannah و Beth در ادامه یک شوخی بد موقع از طرف دوستان‌شان، جان خود را از دست می‌دهند. درست یک سال بعد و به مناسبت سالگرد فوت دو شخصیت مذکور، دوستان Beth و Hannah نامه‌ای دریافت می‌کنند و به یک مراسم دعوت می‌شوند. اما این مراسم به خوبی پیش نمی‌رود و پس از مدتی، شخصیت‌های داستان متوجه می‌شوند که توسط یک کاراکتر شرور و خطرناک تحت تعقیب قرار دارند. حال اینکه شخصیت شرور مذکور چه کسی است و چه پیشینه‌ای دارد یک بحث جدا محسوب می‌شود که خود شما باید آن را متوجه شوید.

بازی Until Dawn در کنار داستان قوی خود، مانند یک فیلم اسلشر کلاسیک می‌ماند که سرنوشت داستان را در اختیار شما قرار می‌دهد. در واقع تصمیم‌هایی که شما در طی داستان می‌گیرید روی رویدادهای احتمالی تاثیر مستقیم دارند و پایان بندی‌های مختلفی را برای هر فرد تداعی می‌کنند. در واقع مرگ و زندگی شخصیت‌های قصه در دستان بازیکن قرار دارد و او سرنوشت آن‌ها را تعیین می‌کند.

  • سال عرضه: 2015
  • توسعه دهنده: استودیو Supermassive Games

بازی Detention

بازی Detention

از همین ابتدا باید اشاره کنیم که به هیچ وجه فریب جلوه‌های بصری ساده Detention را نخورید؛ چرا که در حین رفتن به سراغ آن با یکی از مرموزترین تجربه‌های عمر خود روبرو خواهید شد. داستان این بازی در کشور تایوان و در دهه 1960 میلادی جریان دارد. شما در این بازی کنترل شخصیتی با نام Wei Chung Ting را به دست می‌گیرید که سر کلاس درس خوابش می‌برد، ولی هنگامی که بیدار می‌شود صحنه‌های ناخوشایندی می‌بیند. او به محض بیدار شدن می‌فهمد که یک طوفان شدید به وجود آمده و محیط دانشگاه را به یک مکان متروکه و خالی از سکنه (یا بهتر است بگوییم تقریبا خالی از سکنه) تبدیل کرده است.

اما دیری نمی‌گذرد که شخصیت مذکور با یک فرد جدید با نام Fang Ray Shin (که سن و سال بیش‌تری نسبت به خودش دارد) آشنا می‌شود که در سالن خوابیده است. هنگامی که Fang از خواب بیدار می‌شود و این دو با یکدیگر صحبت می‌کنند، متوجه می‌شوند که دانشگاه تبدیل به یک مکان کابوس وار شده که سطح آن را موجودات شیطانی پوشانده‌اند. بازی Detention هم به گونه‌ای از Silent Hill الهام می‌گیرد و نسخه تاریک و کابوس وار یک مکان را به تصویر می‌کشد. اما در این میان داستان نقش پررنگی ایفا می‌کند و رفته رفته پیچیده‌تر و درگیر کننده‌تر می‌شود. به طور کلی داستان و روایت جذاب عنصر اصلی بازی Detention است که به هیچ وجه نباید آن را از دست بدهید.

  • سال عرضه: 2017
  • توسعه دهنده: استودیو Red Candle Games

بازی Resident Evil

بازی Resident Evil

تقابل مستقیم و رقابت دیرینه دو مجموعه Resident Evil و Silent Hill بر هیچکس پوشیده نیست؛ دو مجموعه‌ای که به سبک وحشت چهره و جلوه جدیدی دادند و باعث پیشرفت آن شدند. اما خب اگر در این میان یکی از آن‌ها بخواهد از دیگری الهام بگیرد، سایلنت هیل است. به عبارتی دیگر اولین نسخه Silent Hill حدود سه سال پس از عرضه Resident Evil منتشر شد و به همین ترتیب، راه آن را ادامه داد. از این بحث که بگذریم، باید بدانید که اولین نسخه رزیدنت ایول داستان دو شخصیت فوق‌العاده مشهور با نام‌های کریس ردفیلد (Chris Redfield) و جیل ولنتاین (Jill Valentine) را دنبال می‌کند که در یک عمارت پر از زامبی گیر کرده‌اند. حال این دو باید علاوه بر تلاش برای زنده ماندن و خروج از عمارت مذکور، منشأ زامبی‌ها را هم پیدا کنند و به دلیل درست شدن آن‌ها پی ببرند.

هر یک از دو شخصیت کریس و جیل قابلیت‌ها و نقطه ضعف‌های خود را دارند که همین موضوع، باعث می‌شود در حین کنترل آن‌ها تجربه کاملا متفاوتی داشته باشید. بازی Resident Evil با اینکه اولین نسخه سری محسوب می‌شود، اما داستان عمیق و جذابی دارد که در سایر نسخه‌های مجموعه ادامه پیدا می‌کند. اولین نسخه رزیدنت ایول ژانر وحشت را برای همیشه تغییر داد؛ به گونه‌ای که حتی سایلنت هیل هم برای موفق شدن از پتانسیل‌های آن الهام گرفت.

  • سال عرضه: 1996
  • توسعه دهنده: Capcom

بازی Heavy Rain

بازی Heavy Rain

داستان عجیب و دراماتیک بازی Heavy Rain از نقطه‌ای آغاز می‌شود که ایتن مارس (Ethan Mars) و پسرش جیسون (Jason)، با یک خودرو تصادف می‌کنند. متاسفانه جیسون از این سانحه جان سالم به در نمی‌برد و جان خود را از دست می‌دهد. پس از این اتفاق تلخ، ایتن درگیر افسردگی شدیدی می‌شود و حس گناه خاصی گریبان او را می‌گیرد. اما این پایان رویدادهای غم انگیز زندگی ایتن مارس نیست و پس از برهه‌ای، پسر دیگرش که شاون (Shaun) نام دارد هم توسط یک قاتل معروف دزدیده می‌شود.

بازی Heavy Rain درست مانند سایر آثار استودیو Quantic Dream و شخص دیوید کیج (David Cage) ترسناک نیست و در زیرمجموعه سبک Horror قرار نمی‌گیرد؛ اما با این حال شامل عناصر مشترکی با برخی از نسخه‌های سایلنت هیل می‌شود. اتمسفر و محیط‌سازی سنگین و سیاه هِوی رین باعث جذب مخاطب‌های ژانر وحشت برای تجربه یک داستان عمیق و احساسی خواهد شد. شاید Heavy Rain در میان لیست بهترین بازی‌ های شبیه به Silent Hill کم‌ترین شباهت را به مجموعه مورد بحث داشته باشد، اما به عنوان یک تجربه داستان محور به هیچ وجه شما را ناامید نخواهد کرد.

  • سال عرضه: 2010
  • توسعه دهنده: استودیو Quantic Dream

بازی Haunting Ground

بازی Haunting Ground

بازی Hunting Ground که به دوره طلایی بازی‌های ویدیویی باز می‌گردد، روایت به شدت جذابی دارد. داستان این بازی از جایی شروع به کار می‌کند که شخصیتی با نام فیونا بِلی (Fiona Belli)، در یک قلعه مرموز از خواب بیدار می‌شود و چیز خاصی را هم به یاد نمی‌آورد. اما او در این قلعه ترسناک تنها نیست و یک خدمتکار با رفتارهایی ناهنجار، وی را تنها نمی‌گذارد. فیونا خیلی سریع به این نکته پی می‌برد که در شرایط درستی قرار ندارد و محکوم به فرار است. خوشبختانه او پس از مدتی یک سگ با نام هیوئی (Hewie) پیدا می‌کند که به شدت وفادار است و در موقعیت‌های حساس حسابی به کار می‌آید.

بازی Haunting Ground یک اثر ترسناک روان شناسانه است که عناصر بازی‌های Survival-Horror را هم در خود جای می‌دهد. هنگامی که شما کنترل فیونا را به دست می‌گیرید انتخاب‌های محدودی دارید و باید برای زنده ماندن از مکانیک‌هایی مانند پنهان شدن، ساخت و ساز آیتم‌های مختلف، تله کار گذاشتن و هیوئی بهره ببرید. علاوه بر این‌ها باید بدانید که فیونا شخصیت به شدت ترسویی دارد و تا زمانی که آرام نگیرد، نمی‌توانید او را به خوبی کنترل کنید. ضعف‌های کاراکتر محور و طبیعت و پیش زمینه داستانی فوق‌العاده پیچیده او به خوبی پرداخته شده‌اند و در طی روایت داستان حسابی می‌درخشند.

  • سال عرضه: 2005
  • توسعه دهنده: شرکت Capcom

بازی Clock Tower

بازی Clock Tower

در این نقطه از لیست بهترین بازی‌ های شبیه به Silent Hill به اثری می‌رسیم که حدود چهار سال پیش از عرضه اولین نسخه سایلنت هیل منتشر شده است. بازی Clock Tower تعریف کننده داستان شخصیت جوانی با نام جنیفر سیمپسون (Jennifer Simpson) است که به همراه سه نوجوان دیگر توسط شخصی ثروتمند با نام سیمون باروز (Simon Barrows) به سرپرستی گرفته می‌شود. در ادامه سیمون باروز چهار نوجوان مذکور را به عمارت خود که Clock Tower نام دارد؛ یک عمارت بزرگ و ترسناک که انگار پایانی بر کابوس‌های آن وجود ندارد. اما همان‌طور که می‌دانید اوضاع به خوبی پیش نمی‌رود و مدتی پس از ورود بچه‌ها به کلاک تاور، یکی از آن‌ها جان خود را از دست می‌دهد. در ادامه جنیفر می‌فهمد که از امنیت خوبی برخوردار نیست و شخصی با نام Scissorman قصد جان او را دارد. شاید از این موضوع تعجب کنید، ولی باید بدانید که Scissorman یک کودک کم سن و سال است که قیچی‌های بزرگی را با خود حمل کند.

بازی Clock Tower جزو اولین Survival-Horrorهای تاریخ به شمار می‌رود و سر همین موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است. در حالی که اتمسفر و محیط‌های ترسناک این بازی آدم را به یاد مجموعه سایلنت هیل می‌اندازد، باید در نظر داشته باشید که جنیفر هم قادر به مبارزه کردن نیست و باید روی پنهان شدن، تله گذاشتن و فرار کردن حساب کند. همین موضوع باعث می‌شود که ناخودآگاه ویژگی‌های بازی Haunting Ground را به یاد آوریم و آن را مرور کنیم.

  • سال عرضه: 1995
  • توسعه دهنده: استودیو Human Entertainment

بازی Outlast

بازی Outlast

بازی Outlast در کنار عنصرهای فوق‌العاده ترسناک که بند بند مخاطب را به لرزه در می‌آورند، داستان سرایی جذابی هم دارد. داستان این بازی از جایی شروع می‌شود که خبرنگاری با نام مایلز آپشور (Miles Upshur) یک ایمیل ناشناس و عجیب دریافت می‌کند. این ایمیل خبر از تیمارستان عجیبی با نام Mount Massive asylum می‌دهد که نیاز به بررسی دارد. مایلز هم که سرش برای پرونده‌های این چنینی درد می‌کند تصمیم می‌گیرد به شخصه وارد کار شده و به تیمارستان مذکور سر بزند. اما هنگامی که مایلز به Mount Massive می‌رسد، با یک ساختمان متروکه روبرو می‌شود که جسد کارکنان آن روی سطح زمین پخش شده‌اند. اما این پایان کار نیست و بیمارهای خطرناک این تیمارستان از بند آزاد شده‌اند و به صورت آزادانه در سطح ساختمان پرسه می‌زنند.

در کنار داستان وسوسه انگیز و مرموز، بازی Outlast از محیط خود به عنوان یک مکانیک گیم پلی جذاب بهره می‌برد. شخصیت اصلی در این بازی درست مانند Clock Tower و Haunting Ground قابلیت مبارزه ندارد و تنها وسیله دفاعی‌اش، یک دوربین دید در شب است. در واقع مایلز می‌تواند با استفاده از این دوربین سطح محیط‌های تاریک را رصد کرده و از آن به نفع خود استفاده کنید. داستان اولین نسخه Outlast شامل چندین لایه مختلف بوده و رفته رفته پیچیده‌تر می‌شود. بنابراین به هیچ وجه انتظار یک داستان معمولی ترسناک را نداشته باشید و با توجه به روایت، دنبال داستان بی‌نظیری بگردید که مانند یک الماس گران بها می‌درخشد.

  • سال عرضه: 2013
  • توسعه دهنده: استودیو Red Barrels

جمع بندی

جمع بندی

سری Silent Hill میراث به شدت سنگین و قابل احترامی دارد و به همین منظور، آثار زیادی نمی‌توانند در حد و اندازه‌های آن حاضر شوند. با این حال اگر جزو طرفداران سبک وحشت-بقا باشید، چند بازی با کیفیت وجود دارد که بتوانند خاطرات سایلنت هیل را برای شما زنده کنند. ما هم سعی کردیم در مقاله بهترین بازی‌ های شبیه به Silent Hill به چند عدد از آن‌ها اشاره کنیم و به معرفی بازی‌هایی مانند Heavy Rain، Resident Evil، Alan Wake و Amnesia: The Dark Descent بپردازیم.

نظر شما در این باره چیست؟ در بین عنوان‌های ذکر شده کداک یک را بیش از بقیه دوست دارید؟ جای چه اثری در این لیست خالی است؟ نظرات خود را با تیم پارسی گیم و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

منبع: TheGamer

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

اولین نسخه سایلنت هیل در چه سال عرضه شد؟

اولین نسخه این مجموعه افسانه‌ای در سال 1999 در دسترس قرار گرفت

۱
آیا بازی جدید از Silent Hill در دست ساخت قرار دارد؟

با وجود شایعه‌های پراکنده‌ای که به ساخت نسخه جدیدی توسط Bloober Team اشاره می‌کنند، هنوز خبر رسمی خاصی از سوی Konami منتشر نشده

۲
چه آثاری از لحاظ محیط‌سازی به سایلنت هیل شبیه هستند؟

بازی‌های مانند Alan Wake و The Evil Within 2 در امر محیط‌پردازی شباهت زیادی به سایلنت هیل و نسخه‌های مختلف آن دارند

۳
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 2 دیدگاه
  • Avatar

    vahid

    مهمان

    به نظر من شاید بازی Cold fear رو هم میشد توی این لیست جا داد ، هرچند خیلی قدیمی هست اما یادم میاد در اون سالهایی که سعی میکردم این بازی رو جلو ببرم یک لحظه ارامش نمیذاشت واسم.

    پاسخ دهید
    • Avatar

      حمید در پاسخ به vahid

      مهمان

      یادش بخیر