واقعا سخت است… به نظر من که ساده است… دو نوع نظر کاملا متفاوت در مواجهه با هر کاری در خلقت؛ از آزمون مدرسه گرفته تا همین بازی فورتنایت؛ خوب ما این جا هستیم تا کارهای سخت را تا حد توان آسان و قابل فهم کنیم و کارهای ساده را سخت! بله درست خواندید در قسمت دوم از سری مقاله آموزش همه‌چیزتمام سلاح های فورتنایت نحوه کار با اسلحه‌ها را آموزش می‌دهیم تا افراد تازه‌کار به سادگی این مبحث را بیاموزند و به کار ببندند اما نکته‌هایی حرفه‌ای هم خواهیم گفت تا بازیکن‌های قدیمی یا کاربلد حوصله‌شان سر نرود. البته گاهی ناراحت خواهید شد که چرا هنوز این نکته را نمی‌دانستید اما خوب است که باعث می‌شویم کارهای جدید را تمرین کنید و در آن‌ها هم پیشرفته شوید. این مقاله را پس از خواندن قسمت اول راهنمای سلاح های فورتنایت ادامه دهید.

معرفی سلاح های فورتنایت

اگر دارید این مقاله را می‌خوانید احتمالا از قسمت اول همراه ما هستید اما اگر نیستید حتما بخش نخست معرفی، آموزش و راهنمای استفاده از سلاح های فورتنایت را بخوانید چرا که درک مطالب هر کدام از مقالات بدون دیگری دشوار خواهد بود! در این قسمت یعنی قسمت دوم سلاح های فورتنایت را مقایسه می‌کنیم و سپس آموزش کار با هر کدام را ارائه می‌دهیم.

راهنمای سلاح های بازی فورتنایت

پیشنهاد بهترین‌ها برای هر سبک مبارزاتی

در این بخش پکیج پیشنهادی برای سبک‌های مبارزه خواهیم داشت. مثلا خواهیم گفت که برای مبارزه دورادور چه سلاح‌هایی بهترین یا بدترین هستند. نگاهی به جدول زیر بیندازید.

سبک مبارزه در بازی Fortniteبهترین سلاح هاسلاح‌های حد متوسطبدترین سلاح ها
فاصله نزدیک

 

شاتگان -Stringer SMG

 

Sidearm Pistol

 

رایفل‌ – اسنایپر – سلاح‌های شارژی – نارنجک‌ها

 

فاصله نزدیک – مبارزه سریعAuto Shotgun – Two-Shot Shotgun – Stringer SMGStriker Pump Shotgun – Prime Shotgunموارد ردیف بالا + Revolver
فاصله دورDMR – Heavy Sniper Rifle – Striker Burst Rifle – Ranger Assault Rifle – Hammer assault RifleRevolver – نارنجک‌هاShotguns – Sidearm Pistol – Combat Assault Rifle –
فاصله متوسط تا نزدیکHammer Assault Rifle – Sidearm Pistol – Combat Assault Rifle – نارنجک‌هاRevolver – Shotguns – نارنجک‌هاRanger Assault Rifle – Burst Assault Rifle – Snipers
فاصله متوسط تا دورRanger Assault Rifle

Striker Burst Rifle – Hammer Assault Rifle – DMR – Revolver

Sidearm Pistol – Combat Assault Rifle – DMR – نارنجک‌هاShotguns – Snipers
حالت مخفی‌کاریHeavy Sniper Rifle – DMR – Charge SMG – Boogie BombRifles – Shotguns – Revolver – Sidearm Pistol – GrenadeStriker Burst Rifle
حالت حملهHammer Assault Rifle – Striker Burst Rifle – Charge SMG – Combat Assault Rifle – نارنجک‌هاSidearm Pistol – Ranger Assault Rifle – DMR – Stringer SMGRevolver
حالت دفاعHeavy Sniper Rifle – Hammer Assault Rifle – Ranger Assault Rifle – DMRSidearm Pistol – Stringer SMG – Combat Assault Rifle –Charge SMG – Revolver
حالت فرارSnipers

Shockwave Grenade – نارنجک‌ها

Combat Assault Rifle

SMGs

Shotguns
حالت حرکت و شلیکCombat Assault Rifle – Hammer Assault Rifle – Ranger Assault RifleStriker Burst Rifle – DMR – Heavy Sniper Rifle – ShotgunsSMGs – Pistols
مبارزه سریعAuto Shotgun – SMGsRifles – DMRSnipers – Pistols
مبارزه سنگینHeavy Sniper Rifle – Prime Shotgun – Pump Striker Shotgun – Ranger Assault RifleHammer Assault Rifle – Striker Burst Rifle – DMR – نارنجک‌هاCombat Assault Rifle – SMGs – Pistols
مبارزه در شبFirework Flare Gun – Firefly Jar – SnipersStriker Burst Rifle – Pistols
مبارزه در مکان‌های بازRifles – Snipersنارنجک‌ها
مبارزه درون سازه‌هاShotguns – SMGsRifles – Sidearm Pistol – نارنجک‌هاStriker Burst Rifle – Snipers – Revolver
مبارزه در کوهستانSnipers – Ranger Assault Rifle – Harpoon Gun – Shockwave GrenadeRifles – SMGsFirefly Jar – Pistols
مبارزه در جنگلFirefly Jar – Firework Flare Gun – Ripsaw Launcher – SMGsRifles – Pistols – نارنجک‌هاShockwave Grenade – Snipers
مبارزه در حالت ساخت‌وسازSMGs – Combat Assault Rifle – Heavy Sniper Rifle – نارنجک‌هاRifles – DMRShotguns – Striker Burst Rifle – Pistols
مبارزه غافل‌گیرانهSnipers – SMGs – Hammer Assault Rifle – Combat Assault Rifle – Boogie BombRanger Assault Rifle – Revolver – Shotguns – Harpoon Gun – نارنجک‌هاSidearm Pistol – Firework Flare Gun – Burst Assault Rifle
مبارزه ناعادلانه (یک به چند نفر)Shockwave Grenade – Boogie Bomb – Hammer Assault Rifle – Harpoon GunRifles – Shotguns – Stringer SMG – Combat Assault Rifle – نارنجک‌هاSnipers – Pistols – Charge SMG – Ranger Assault Rifle – Striker Burst Rifle
مبارزه در دره (ارتفاع پایین)Striker Burst Rifle – Ranger Assault Rifle – Hammer Assault Rifle – Harpoon Gun – Firework Flare Gun – Shockwave GrenadeDMR – SMGs – نارنجک‌هاCombat Assault Rifle – Shotguns – Snipers – Pistols
مبارزه در قله (ارتفاع بالا)Combat Assault Rifle – Ranger Assault Rifle – Firework Flare Gun – نارنجک‌هاSMGs – Hammer Assault Rifle – DMR – PistolsStriker Burst Rifle – Snipers – Shotguns

واضح است که جدول فوق بهترین سلاح را از نظر فنی پیشنهاد می‌کند. در حقیقت بهترین ژست و حالت یک بازیکن وقتی ایجاد می‌شود که خود فرد مناسب‌ترین سلاح را کشف و انتخاب کند اما قطعا باید مشخصات را هم در نظر بگیرید تا مثلا در مبارزه حدود 100 متری از اسلحه اشتباه شاتگان استفاده نکنید.

سلاح های فورتنایت

راهنمای استفاده از سلاح های فورتنایت (آموزش کلی)

سلاح های فورتنایت با استفاده از E در کامپیوتر و در کنسول‌های پلی‌استیشن و ایکس‌باکس به ترتیب مربع و X و مهمات به طور خودکار به Inventory منتقل می‌شوند. هر سلاح با هولد راست‌کلیک در کامپیوتر و L2/LT در کنسول به حالت هدف‌گیری با تمرکز بالا رفته و نشانه می‌رود. در حالت بدون تمرکز که Hip-Fire هم نامیده می‌شود با استفاده از تپ و هولد کردن چپ‌کلیک و در کنسول R2/RT می‌توان شلیک کرد. به همین سادگی و مانند هر بازی اکشن و تیراندازی دیگری، سلاح های فورتنایت قابل استفاده هستند. البته قبلا به طور مفصل در مقاله آموزش صفر تا صد بازی فورتنایت به تمام جزئیات بازی از جمله این بخش پرداخته شده است که بهتر است این مقاله را مطالعه کنید. در ادامه بحث راهنمای استفاده از سلاح های فورتنایت را پیش کشیده‌ایم که فعلا آموزش کلی را ارائه می‌دهد سپس به بررسی تک‌تک می‌رسیم.

نکته‌های زیر را بخوانید تا برای بخش اصلی آماده شویم:

  • برای انتخاب سلاح به این موارد دقت کنید: سطح اسلحه، نوع و کارایی، تجربه خوب و راحتی خودتان، محیطی که در آن هستید، تک‌نفره یا تیمی بازی کردن، مهمات، زمان گذشته از بازی و سبک بازی خودتان. در واقع مجموعه‌ای از این فاکتورها است که تعیین می‌کند شما خوب مبارزه کنید یا خیر!
  • پیشنهاد می‌کنیم اولویت خود در انتخاب سلاح را این طور در نظر بگیرید (از اولویت بالا به پایین):

نوع و کارایی سلاح > سطح اسلحه > محیطی که در آن هستید = زمان گذشته از بازی > تجربه و راحتی > مهمات > سبک بازی بازیکن > تک نفره یا تیمی بازی کردن

  • سلاح‌های اسکوپ‌دار بلافاصله بعد از فشردن راست‌کلیک منظره زوم را نشان می‌دهند. تا کنون این سلاح‌ها با استفاده از اسکرول تغییری در قدرت زوم نداشته‌اند و همچنین بیشتر اسنایپرها و سلاح‌های اسکوپ‌دار بدون حالت تمرکز هم شلیک می‌کنند اما این شلیک کاملا بی‌دقت است.
  • روی زیپ‌لاین یا درون ماشین (به عنوان سرنشین) که باشید قادر هستید تیراندازی کنید اما برای این کار باید از سلاح‌های مناسب «شلیک همزمان با حرکت» (که در بخش‌های قبلی به آن اشاره کردیم) استفاده کنید.
  • بعضی از سلاح های فورتنایت با افزایش فاصله دچار Fall-off Damage یا کاهش قدرت تخریب می‌شوند اما بعضی‌ها مانند Heavy Sniper Rifle تفاوتی را اعمال نمی‌کنند. کاهش قدرت تخریب (اگر وجود داشته باشد) تنها با فاصله رخ می‌دهد و در مواردی مثل شلیک زیر آب اتفاق نمی‌افتد.
  • دو نوع شلیک در بازی وجود دارد: Tap و Hold که اولی به معنای ضربه تکی و دومی به معنای نگه داشتن ماشه است. بعضی از سلاح‌ها با تپ بهتر عمل می‌کند که معمولا سلاح‌هایی با Recoil بالا هستند. (برای آشنایی با اصطلاحاتی مثل Recoil مقاله اول این سری را مطالعه کنید.)
  • بعضی از سلاح‌ها قابلیت تپ ندارند؛ مثلا سلاح‌های شارژی باید هولد شوند سپس بعد از رها شدن چپ‌کلیک، تمام مهمات خشاب را روی دشمن خالی می‌کنند.
  • اگر سوار حیواناتی مثل گرگ شده باشید احتمالا می‌دانید که ناحیه بالای یال و گردن حیوانات نقطه کور شلیک است؛ یعنی اگر بخواهید از بالای سر حیوان به دشمن شلیک کنید تیر به هدف اصابت نمی‌کند.
  • نمونه حالت قبل وقتی است که پشت دیوار یا یک شی پنهان شده‌اید و می‌خواهید از کنار آن یواشکی شلیک کنید. باید بدانید که میزان بیرون‌آمدگی از لبه آن شی باید کمی زیاد باشد. اگر کم‌تر از آن حد باشد تیر به دیوار می‌خورد و از پشت آن به سمت دشمن نخواهد رفت.
  • هر موقع توانستید سلاح‌های خود را ریلود کنید. در اولین فرصت تمام اسلحه‌ها را ریلود کنید و بعد آن تفنگی را که فکر می‌کنید چند لحظه بعد لازم‌تان می‌شود دم‌دست قرار دهید.
  • اگر توانستید در گوشه‌ای پنهان شوید و Inventory خود را بر اساس نیاز بچینید.
  • اگر گلوله به هدف بخورد میزان آسیبی که به دشمن وارد کرده‌اید به رنگ‌های خاکستری، آبی یا طلایی نشان داده می‌شوند. اگر آسیب باعث کاهش نوار شیلد شود رنگ آبی، نوار سلامتی رنگ خاکستری و اگر CHD رخ دهد رنگ طلایی خواهد بود.
  • مجموعه دو نوار 200 است اما اگر فرد سوار حیوان یا ماشین باشد این عدد تا 1200 افزایش می‌یابد. بنابراین با هر Hit Scan مغز ریاضی خود را به کار ببرید و فورا با حساب‌وکتاب سعی کنید باقی‌مانده جان دشمن را حدس بزنید. گاهی همین کار باعث موفقیت شما می‌شود.
  • شلیک به سازه‌ها، صخره‌ها، درختان و… باعث نابودی آن‌ها خواهد شد. پس اگر دشمن عملکرد ضعیفی داشت و پشت چیزی پناه گرفت آن شی را نابود کنید تا مجبور به بیرون جستن شود.
  • بدن یک بازیکن در فورتنایت از سه بخش تشکیل می‌شود: ناحیه سر، تن و متعلقات. خوب ناحیه سر (و گردن) بسیار حساس است و اگر گلوله به این قسمت برخورد کند آسیب شدیدی به بازیکن وارد می‌شود اما باقی آسیب‌ها را به میزان خودش ثبت می‌کنند. مثلا اگر میزان آسیب یک سلاح 30 باشد، با برخورد به دست، پا، سینه و شکم 30 عدد از مجموعه نوارهای او کم خواهد شد اما اگر گلوله به سر بخورد و میزان CHD دو برابر باشد، 60 عدد کم می‌شود. سایر قسمت‌ها از جمله لباس، پرچم و… جزو بدن بازیکن نیستند و هر چه قدر هم که لباس بزرگ باشد تنها ناحیه به‌خصوصی مد نظر است و کاستوم‌ها آسیبی را متحمل نخواهند شد.
  • هنگام پرواز نمی‌توانید شلیک کنید اما می‌شود که شما هدف گلوله قرار بگیرید. همچنین گلوله‌ها از شیشه، پنجره، آب و بوته‌ها عبور می‌کنند اما اگر بالای درختی کمین کنید نخواهید توانست به طور عمود و از بین شاخ و برگ شلیک کنید. گلوله‌ها به خود درخت آسیب می‌زنند و با ادامه این کار سقوط خواهید کرد.
  • شلیک به تایر خودرو آن را پنچر می‌کند. ناحیه کاپوت ماشین هم مثل ناحیه سر برای بازیکن است در نتیجه اگر خواستید اتومبیلی را سریع‌تر متوقف کنید به کاپوت یا تایر تیر بیندازید.
  • شلیک به صخره‌های بزرگ، زمین بازی و مواردی از این دست بی‌فایده است چرا که تخریب نخواهند شد.
  • سلاح با R در کامپیوتر و با مربع و X در کنسول ریلود می‌شود. ریلود ممکن است جداسازی کلی خشاب باشد اما در بعضی از سلاح‌ها مانند شاتگان، جاگذاری گلوله در تفنگ است.
  • سلاح‌های Mythic عمدتا به منبع انرژی نامحدودی متصل هستند که مهماتی نیاز ندارند. در کنار آیکون این سلاح‌ها علامت بی‌نهایت درج می‌شود که نشان می‌دهد مهمات این گان بی‌شمار است و تمام نخواهد شد اما قطعا برای ایجاد گپ در روند شلیک راهکارهایی توسط طراحان‌ اندیشده شده است. یکی از این راهکارها داغ کردن سلاح و انتظار تا خنک شدن آن یا به اصطلاح Cooldown است.

راهنمای اختصاصی سلاح های فورتنایت

راهنمای استفاده از سلاح های فورتنایت (آموزش اختصاصی هر سلاح)

در این مقاله سلاح‌های مختلفی را معرفی کردیم اما مهم‌ترین سلاح های فورتنایت در فصل سوم – چپتر سوم بازی به قرار زیر هستند:

  • Striker Burst Rifle
  • Ranger Assault Rifle
  • Hammer Assault Rifle
  • Combat Assault Rifle
  • Stringer SMG
  • Charge SMG
  • Marksman Rifle (DMR)
  • Heavy Sniper Rifle
  • Sidearm Pistol
  • Revolver
  • Striker Pump Shotgun
  • Prime Shotgun
  • Auto Shotgun
  • Two-Shot Shotgun

سلاح‌های متفرقه مانند پرت‌کردنی‌ها عبارت هستند از:

  • Harpoon Gun
  • Firework Flare Gun
  • Grenade
  • Shockwave Grenade
  • Firefly Jar
  • Boogie Bomb
  • Ripsaw Launcher
  • Junk Rift

می‌خواهیم معرفی سلاح های فورتنایت را آغاز کنیم اما اگر در آینده سلاح مهمی اضافه شد دوباره به این مقاله سر بزنید؛ اطلاعات مقاله آپدیت خواهد شد و اگر مطلب حائر اهمیتی در کامنت‌ها وجود داشت به آموزش‌ها افزوده می‌شود.

Striker Burst Rifle

Striker Burst Rifle

این سلاح ریکویلی با الگوی ↑ دارد که نسبتا شدید است و نمی‌توان کنترلش کرد. با توجه به این که دقت سلاح تا حدودی کم است ممکن است کار هدشات سخت شود اما به دلیل پرتاب دو گلوله خسارت خوبی به انمی وارد می‌شود. توجه داشته باشید که Hip-Fire با Striker Burst Rifle کاری بیهوده است و حتما باید راست‌کلیک را فشار دهید تا سلاح عمل کند. پیشنهاد می‌کنیم از گزینه هولد استفاده نکنید و تا حد امکان با تپ کردن موس شلیک کنید چرا که هولد کردن با توجه به سرعت پایین اسلحه کاری سرسام‌آور است و به دلیل ریکویل و دقت پایین در شلیک‌های دوم به بعد بی‌نتیجه نیز خواهد بود. البته گلوله‌ها مستقیما سمت هدف پرتاب می‌شوند و تحت تاثیر گرانش نیستند از این رو سلاح در فاصله‌های دور همچنان مخرب است ولی این خسارت شامل سازه‌ها نمی‌شود.

برای استفاده از این سلاح باید راست‌کلیک را بگیرید (کنسول: LT/L2) تا محیط زوم نمایش داده شود. در مرکز تصویر نقطه قرمزرنگی وجود دارد که با یک شلیک، دو تیر به مرکز این نقطه پرتاب می‌شوند. اگر سلاح طی تیراندازی حرکت کند تیرها در دو راستای متفاوت شلیک خواهند شد. در این هنگام سعی کنید موس را کمتر حرکت دهید و تا حد امکان سکون را حفظ کنید. هرگز شلیک‌های ممتد یا متوالی نداشته باشید. بنابراین بعد از اولین شلیک کمی حوصله کنید تا سلاح از حالت انحراف به بالا خارج شود و دوباره تحت کنترل‌تان قرار بگیرد. اگر می‌خواهید چند ضربه پشت سر هم بزنید پاهای حریف را هدف بگیرید و دو یا سه مرتبه تپ کنید. سعی کنید گان را به اطراف منحرف نکنید چرا که اگر دو تیر با دو راستای مختلف شلیک شوند قدرت تخریب کاهش می‌یابد.

Ranger Assault Rifle

Ranger Assault Rifle

یکی از سلاح‌های محبوب این جا است! دلیل محبوبیتش هم زیاد است که می‌خواهم برایتان لیست کنم اما قبلش حتما سلاح محبوب خودتان را هم برایمان بنویسید. این سلاح بدون ریکویل است و دقت بالایی دارد. تیرها در راستای مستقیم و بدون انحراف روانه هدف می‌شوند و برای نقطه‌زنی دشمن در فاصله دور بسیار عالی عمل می‌کنند اما نمی‌توان روی تخریب سازه‌های دوردست روی رنجر حساب باز کرد چون سرعت شلیک زیادی ندارد. همچنین تپ و هولد هر دو موثر هستند و تفاوت زیادی با هم ندارند البته اگر با تمرکز از سلاح استفاده کنید استفاده از هولد پیشنهاد می‌شود. در واقع اگر دشمن در فاصله‌ای معمول قرار دارد این سلاح کمک می‌کند تا با دقت بالا دشمن را هدف گرفته و ضربه بزنید اما اگر هدف مدام در حرکت باشد بهتر است گزینه‌های دیگر را روی میز بیاورید! در واقع اگر فرد ثابت باشد می‌توانید با استفاده از فشردن راست‌کلیک و هولد چپ‌کلیک خیلی سریع حریف را از پا درآورید اما اگر در حرکت بود و این حرکت در صفحه نمایش شما گستره زیادی داشت باید از حالت تمرکز و تپ استفاده کنید. در هنگام شلیک عجله نکنید و با صبر تیر بیندازید.

استفاده از Ranger Assault Rifle در مبارزات نزدیک توصیه نمی‌شود چرا که بعد از شروع شلیک، گرداندن اسلحه به اطراف کاری به شدت سخت خواهد بود که باعث می‌شود جنب‌وجوش شما متوقف شده و دشمن بر شما غلبه کند اما اگر مجبور به استفاده از این سلاح در فاصله نزدیک شدید باید از هولد و نشستن و برخاستن مداوم کمک بگیرید که در اصطلاح به این کار Crouch می‌گویند. در حالت عادی شلیک یعنی Hip هولد کنید. بهتر است حرکت خود را بیشتر کرده و در هنگام سکون تیر بیندازید. همچنین گرفتن سلاح به این طرف و آن طرف حین حمله اصلا کار درستی نیست چرا که تیرها با سرعت پایین‌تری پرتاب می‌شوند؛ با کار گلوله‌ها صرفا در جاهای معدودی فرود می‌آیند و دقت حمله شما را کاهش می‌دهند. به طور کلی باید با این سلاح فورتنایت دقیق و باحوصله کار کنید تا نتیجه عالی بدهد.

Hammer Assault Rifle

Hammer Assault Rifle

یکی دیگر از محبوب‌ها و به واقع گل سر سبد لود اوت فورتنایت به عقیده من Hammer Assault Rifle است. هیچ چیزی نیست که این سلاح شما را از آن ناامید کند. ریکویل بسیار ‌اندکی در جهت ↗ دارد اما خیلی عالی کنترل می‌شود. برای کنترل باید اولین شلیک را بکنید و سپس موس را به آرامی در همان راستا اما خلاف جهت یعنی ↙ بکشید تا انحراف کنترل شود اما اگر این کار را هم نکردید Hammer تا حد زیادی دقت خود را حفظ می‌کند و مانع هدف‌گیری نمی‌شود. دقت Hammer و سلاح قبلی مثال‌زدنی است اما سرعت نسبتا پایینی دارند. البته این موضوع جای تعجب ندارد چرا که با یک رایفل سر و کار داریم. گلوله‌ها به طور مستقیم و بدون انحراف حرکت می‌کنند و دقیقا مقصود شما را هدف می‌گیرند.

کنترل سلاح به چهار شکل Tap/Hold و Aim/Hip است که در ادامه توضیح می‌دهیم. سلاح در هر 4 حالت در دسترس است اما ترجیحا هولد و حالت تمرکز را به کار بگیرید. در حالت تپ درست عین اسلحه Ranger Assault Rifle دقت به اوج خودش می‌رسد چرا که اولین شلیک دقت 100% دارد اما چون سلاح در فاصله‌های مختلف (از نزدیک تا دور) کاربردی است در نتیجه باید بر اساس شرایط، بهره‌گیری خود را تغییر دهیم. مثلا در فواصل دور یا متوسط تپ کردن کارآمد است اما به دلیل سرعت شلیک بالاتر هولد هم موثر خواهد بود. سلاح در فاصله نزدیک روان‌تر از رنجر عمل می‌کند و می‌تواند دشمنان را سرنگون کند. حالت تمرکز ریکویل کمتری دارد و برای کنترل باید موس را خیلی آهسته در خلاف جهت الگو بکشید. حالت هیپ هیچ عیب و نقصی نداشته و در کل باید این طور گفت که این سلاح در هر حالتی کشنده است به همین دلیل سلاحی محبوب در فورتنایت به شمار می‌رود. اگر بتوانید انحراف سلاح در هنگام Hip-Fire را کنترل کنید خیلی به نفع‌تان می‌شود اما اگر نتوانستید حتما از حالت تمرکز کمک بگیرید. به جز مورد ریکویل، سایر حالات با رنجر یکسان است؛ در فاصله دور می‌توانید شلیک‌های متوالی داشته باشید و در فواصل نزدیک برعکس، دست‌تان را از روی موس برندارید.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که یک‌سره شلیک کردن ریکویل را افزایش می‌دهد بنابراین اگر متوالی شلیک می‌کنید، قبل از ریلود یک بار مکث کنید. (ظرفیت اسلحه 20 فشنگ است) مثلا 10 فشنگ را استفاده کرده و دور بعدی را با یک مکث کوتاه شروع کنید. برای اصلاح ریکویل هم بهتر است موس را آهسته و پیوسته در خلاف جهت الگو بکشید؛ کشیدن سریع و آنی شرایط را غیرقابل کنترل خواهد کرد. Crouch نیز باعث افزایش دقت تیراندازی و کاهش سرعت شلیک خواهد شد.

Combat Assault Rifle

Combat Assault Rifle

سلاح حال حاضر ریکویل وحشتناک بالایی با جهت ↑ دارد. تقریبا کنترل آن سخت و غیرممکن است اما اگر بخواهید با شلیک متوالی این انحراف شدیدتر نشود می‌توانید موس را در جهت پایین بکشید. دقت کنید که کشیدن به اطراف اوضاع را خراب می‌کند. دلیل این که شلیک یک‌سره با این گان داریم کاربرد و هدف از ساخت آن است. سرعت شلیک فوق‌العاده بالا باعث می‌شود افراد از آن برای هجوم، شکستن محاصره یا مقاومت در نبردهای سخت استفاده کنند و در باقی مواقع برای از بین بردن مصالح یا نابود کردن اشیا کمک بگیرند. این سلاح دقت کمی دارد اما اگر انحراف آن کنترل شود و قدرت تمرکز و تپ کردن به کار بسته شوند اوضاع بهبود می‌یابد. گلوله‌ها با سرعت زیاد و شکافنده به سمت هدف می‌روند و اگر در مسیرش خود سازه‌‌ای باشد با توجه به سرعت و ظرفیت شلیک، آن را به سرعت نابود خواهند کرد.

برای کار با Combat Assault Rifle باید در فاصله نزدیک یا متوسط بجنگید. روی کاغذ شاید بتوان از آن در فاصله دور استفاده کرد اما در واقعیت این طور نیست و استفاده از آن در این مسافت توصیه نمی‌شود. اگر تعداد دشمنان شما زیاد بود درست مانند فیلم‌ها، اسلحه را در دست بگیرید، یک‌ریز شلیک کنید و سلاح را به هر طرف بگردانید. البته بی‌هدف تیراندازی نکنید. اگر شروع به شلیک کرده باشید و ریکویل تحت کنترل باشد اصلا روند تیراندازی را قطع نکنید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم با این سلاح تپ نکنید و تنها با هولد کار را پیش ببرید. توجه داشته باشید که با استفاده از تمرکز، میزان انحراف کاهش می‌یابد اما از این حالت در فاصله متوسط یا به ناچار فاصله زیاد استفاده کنید.

Stringer SMG

Stringer SMG

سلاح Combat Assault Rifle بی‌شباهت به اس‌ام‌جی‌ها نیست اما به دلایلی متعلق به دسته رایفل‌ها است. بعضی از ویژگی‌های سلاح Stringer نیز عین سلاح قبلی است. مثلا سرعت شلیک بالا و ریکویل در جهت ↑ هنوز پابر جا است (البته ریکویل بسیار کمتر است).برای اصلاح اگر موس را به پایین بکشید سلاح می‌لرزد و به اطراف نوسان می‌کند.

استرینگر دقت کمی دارد اما سرعت بالای شلیک باعث می‌شود برای مبارزات نزدیک-سریع و تخریب سازه‌ها بهترین گزینه به حساب بیاید. مانند دیگر سلاح‌هایی که تا کنون راهنمای آن را ارائه دادیم، Stringer SMG نیز گلوله‌هایش را بدون تاثر از جاذبه پرتاب می‌کند. واضح است که اندازه کوچک فشنگ‌های آن باعث می‌شود سرعت تخلیه خشاب بیشتر شده و البته انحراف از خط راست نداشته باشیم. این سلاح تپ بسیار خوبی دارد اما از آنجایی که فلسفه یک اس‌ام‌جی، هولد و شلیک بی‌وقفه است در نتیجه باید فکر دیگری بکنیم. Recoil را کنترل کنید، بنشینید و تمرکز کنید. استفاده از سلاح در فاصله زیاد خوب نیست اما اگر مجبور بودید باید و باید از حالت فوق استفاده کنید و بهتر است تکان نخورید (فقط در مواقع حساس تغییر مکان دهید، دوباره ثابت بمانید و به شلیک ادامه دهید). در فاصله نزدیک هولد کرده و با حالت هیپ تمام مهمات را بر سر دشمن خالی کنید! بد نیست سلاح را به اطراف تکان دهید تا گلوله‌ها فضای بیشتری را تیرباران کنند. SMG چون سرعت فوق‌العاده‌ای در تیراندازی دارد، با تکان دادن سلاح، فضای بیشتری برای دشمن ناامن می‌شود.

در فاصله متوسط هم همین کار را بکنید و گان را تکان دهید. بعد از اتمام خشاب پناه بگیرید و ریلود کنید. بعد از پایان فرایند دوباره به کار قبلی ادامه دهید. گاهی لازم است بعد از اتمام خشاب فورا سلاح بعدی را به کار بگیرید و منتظر ریلود شدن نمانید. نکته دیگر درباره مبارزه در این فاصله، تمرکز است؛  می‌توانید بنشینید و تیراندازی کنید. تشخیص این حالت‌ها در مقاله مفصل و کامل آموزش بازی Fortnite وجود دارد که بعد از مطالعه آن به یک ماشین کشتار در بازی تبدیل خواهید شد. بد نیست سری به این مقاله بزنید.

Charge SMG

Charge SMG

ورژن سریع‌تر استرینگر می‌شود نسخه شارژی که دیگر شور سرعت را در آورده است. یعنی اگر بلد باشید چطور با آن سر و کله بزنید قادر خواهید بود خسارت‌های زیادی را به دشمنان تحمیل کنید. این خسارت شامل تخریب سازه و آسیب به دشمن می‌شود. درست مثل Stringer تخریب سازه با این سلاح بسیار سریع و آسان است و با زیاد شدن فاصله Damage Fall-off رخ نمی‌دهد. چرا؟ با این که میزان آسیب به ازای هر فشنگ بسیار کم است چرا میزان تخریب این قدر بالا می‌رود؟ پاسخ ساده است؛ تعداد فشنگ‌ها زیاد بوده و سرعت خارج شدن‌های پشت سر هم از گان و سرعت طی مسافت تا هدف هم زیاد هستند. در نتیجه یک شی یا دشمن در یک ثانیه تا تقریبا 295 آسیب متحمل خواهد شد! شگفت انگیز است اما در صورتی که بتوان از سلاح به درستی کار کشید.

این اسلحه هم ریکویل با الگوی ↑ دارد اما شدتش مقداری از استرینگر بیشتر است. تا حدی دقیق است و به دلیل استفاده از فشنگ‌های نوع سبک در مسیری مستقیم شلیک می‌کند. Charge SMG را می‌توان یک تخریبگر محشر دانست حتی بهتر از Stringer؛ چون این سلاح تمام ظرفیت خشاب خود را به یکباره خالی می‌کند و فشنگ‌ها سه‌تا سه‌تا بیرون می‌آیند. یعنی اگر تپ کنید سه فشنگ بیرون می‌پرد؛ در واقع تپ و هولد در این سلاح تفاوتی با هم ندارند. در ادامه این موضوع را بهتر درک خواهید کرد.

با گرفتن دکمه شلیک، سلاح ابتدا (سه‌تا سه‌تا) شارژ می‌شود. شارژ شدن به معنای آن است که گلوله‌ها در حالت نیمه‌آماده هستند و صرفا منتظرند تا رها شوند. بعد از ول کردن کلید، تمام آن چه که شارژ کرده‌اید یک آن خالی می‌شوند. حال چرا می‌گوییم تپ با هولد تفاوتی ندارد؟ چون با تپ کردن سه فشنگ شارژ و فورا شلیک می‌شوند. حالا اگر به اندازه همان سه فشنگ هولد کنیم باز همین اتفاق می‌افتد. تفاوت هولد جایی بروز می‌کند که تعداد زیادی مهمات را شارژ کنیم. بعد از رها کردن هم نمی‌توان روند شلیک را متوقف کرد و باید منتظر باشید تیرها تخلیه شوند. اگر سلاح را شارژ کردید ولی از شلیک منصرف شدید کافی است اسکرول (کنسول: L1 یا R1/LT یا RT) کنید.

به هیچ وجه توصیه نمی‌کنیم که با این سلاح ضربه‌های تکی بزنید. هدف از ساخت و استفاده از شارژ اس‌ام‌جی هولد و شلیک بی‌امان است. این یعنی یا از این سلاح به صورت شلیک مداوم استفاده کنید یا به سراغ سلاح دیگری بروید. مثلا اگر در فاصله نزدیکی از دشمن هستید موقعیتی خوب پیدا کنید و از بعد از شارژ حمله کنید. اگر نتوانستید باید حتما سلاح‌های مناسب دیگر را به روی کار بیاورید که در قسمت اول سری مقاله توضیح داده شد. در باقی موارد هر چیزی که در بخش Stringer گفته شد اینجا هم صادق است.

Marksman Rifle (DMR)

Marksman Rifle (DMR)

Recoil در جهت ↑ و برای یک تک‌تیرانداز تقریبا زیاد است اما این مورد مانع شلیک دقیق DMR نمی‌شود. خوب معلوم است که یک Marksman Rifle باید در حد یک اسنایپر دقیق باشد اما نگفتیم باید عین اسنایپر باشد. قطعا خطاهایی در سلاح وجود دارد تا با دیگر ویژگی‌ها به تعادل برسد. چون قادر هستیم 10 عدد تیر بیندازیم باید در مقابل دقت تا حدودی کاهش بیابد تا جبران شود. ریکویل این سلاح اصلا قابل کنترل نیست و فقط قابلیت تپ دارد. همچنین دقت داشته باشید که در فاصله خیلی زیاد تیرها از مسیر راست منحرف می‌شوند و بعد از طی یک مسیر خمیده به زمین می‌خورند. پس اگر دشمن شما در یک فاصله مشخص نبود دیگر بعید است در فاصله دورتر از آن دقیق شلیک کنید. تنها راه این است که یک بار امتحانی شلیک کنید و ببینید تیر کجا فرود می‌آید سپس دفعه بعدی بر اساس تجربه قبلی سلاح را تنظیم کنید.

جالب است که DMR قابلیت هیپ دارد اما در اصل بی‌فایده است. سلاح های فورتنایت هر کدام کاربرد خاصی دارند که در این بین دی‌ام‌آر برای مقابله با دشمن در فاصله دور ساخته شده است بنابراین اگر سوژه شما انسان نبود و خواستید سازه‌ای را با آن تخریب کنید می‌توانید آن را در فاصله دور به کار ببندید. قدرت تخریب سلاح قابل قبول است اما اگر در فاصله نزدیکی با سازه بودید DMR اصلا مناسب نیست چون سرعت شلیک پایینی دارد. البته وقتی از سرعت پایین سخن می‌گوییم معیارمان را روی رایفل بودن اسلحه می‌گذاریم اما اگر آن را به دید یک تک‌تیرانداز ببینیم نرخ شلیک بسیار خوبی دارد.

گلوله‌ها خیلی سریع به سمت هدف می‌روند به طوری که اگر فردی با دی‌ام‌آر به شما حمله کند احساس خواهید کرد یک گلوله شتابنده و کشنده به سمت‌تان می‌آید. صدای زیادی هم دارد که فرارتان را همراه با ترس و دلهره می‌کند چون می‌دانید که یک برخورد به سر می‌تواند شما را کلا حذف کند.

نکته بسیار مهم در شلیک این است که صبور باشید و بگذارید سلاح به حالت اولیه و قابل کنترل خود برگردد. اگر پشت سر هم تپ بزنید سلاح در همان حالت انحراف شلیک خواهد کرد و بعد از چند لحظه خواهید دید که منظره رو‌به‌رویی دارد به سمت آسمان می‌رود! پس صبر کنید تا سلاح کاملا ریست شود سپس دوباره تیراندازی کنید.

ترفند: چطور در فاصله خیلی دور شلیک کنیم؟ همان طور که گفتیم اگر گلوله مسافت بیشتری را طی کند تحت تاثیر جاذبه زمین مسیر قوسی‌شکلی را طی می‌کند. بنابراین اگر بخواهید هدف را بزنید باید ضربدر وسط تصویر را کمی بالاتر از هدف قرار دهید تا بعد از سپری کردن مسافت در مسیر خمیده، در محل مربوطه فرود بیاید. در واقع بیشتر اوقات باید یک ضربدر فرضی بالای نشانه‌گیر اصلی در نظر بگیرید و با همان شلیک کنید. واضح است که این اندازه ثابت نیست و اگر فاصله با هدف بیشتر شود، ارتفاع دو ضربدر هم زیاد می‌شود. بعلاوه اگر بازیکن در مسیری در حال حرکت یا دویدن بود باید هدفگیری را کمی جلوتر از مسیرش انجام دهید تا در آن جا با هم برخورد کنند. این مورد قبلا در مقاله آموزش و راهنمای بازی فورتنایت توضیح داده شده است.

Heavy Sniper Rifle

Heavy Sniper Rifle

این سلاح شباهت زیادی به سلاح قبلی دارد؛ مسیر خمیده گلوله تمام نکته‌های بخش قبل را تکرار می‌کند و آموزش شلیک با DMR در فاصله خیلی دور درباره این اسنایپر هم صادق است. ریکویل در جهت ↑ است هر چند شدت کمی دارد و قابل کنترل نیست. Hip-Fire و حالت تمرکز هر دو فعال هستند اما قابلیت هولد وجود ندارد و صرفا می‌توان با تپ کردن آن هم بعد از وقفه طولانی شلیک کرد. بعد از این که تیر زدید باید سلاح ریست شود و بعد دوباره می‌توانید از آن استفاده کنید. در واقع ریکویل سلاح آزاردهنده نیست چرا که دقت در شلیک اول در این اسنایپر وجود دارد و شلیک‌های بعدی نیز خودشان شلیک‌های اول هستند! یعنی همیشه باید به هدف بزنید و اصلا نگران Recoil نباشید. البته همان طور که گفتیم اگر بازیکن در فاصله زیادی از شما بود باید از ترفند قبلی استفاده کنید (به توضیحات DMR مراجعه کنید).

از آن جایی که Heavy Sniper یک تخریبگر قهار است و با افزایش فاصله قدرت تخریبش کم نمی‌شود بهترین گزینه برای از بین بردن سازه‌های دشمن به شمار می‌رود. گلوله بسیار سریع و شکافنده به سمت هدف می‌رود و ردی که از خود به جا می‌گذارد بزرگ‌ترین و کشیده‌ترین رد در بازی است. این موضوع نشان می‌دهد که اصابت گلوله این اسنایپر چقدر می‌تواند مرگبار باشد. تنها ایراد، کند بودن اسلحه است که باعث می‌شود اشتباهات‌تان جبران‌ناپذیر باشند. یعنی فرایند یک شلیک و ریلود و رسیدن به شلیک بعدی نزدیک 5 ثانیه طول می‌کشد که باعث می‌شود استفاده از این اسنایپر تخصصی‌تر شود. در واقع یا صرفا باید در فاز مخفی‌کاری از آن استفاده کنید یا تبحر بالایی در شلیک هنگام حرکت به دست آورید. نگران کاهش آسیب وارد شده نباشید؛ هر چقدر هم که فاصله زیاد شود فقط کار شما در هدف‌گیری سخت‌تر می‌شود اما اگر درست شلیک کنید به اندازه حات عادی دمج اعمال خواهد شد.

در بخش بعدی راهنمای استفاده از سلاح های فورتنایت، آموزش کار با پیستول و اسلحه‌های کوچک را خواهیم داشت اما از نظر من اصلی‌ترین بخش هنوز مانده که در آخر آن را بررسی می‌کنیم.

Sidearm Pistol

Sidearm Pistol

این سلاح مقدار کمی در جهت ↑ پرش دارد و اما به خوبی می‌توان آن را کنترل کرد. سختی کار در کنترل این است که با هر بار شلیک باید موس را تکان دهید چرا که قابلیت هولد در ساید آرم وجود ندارد. تنها می‌توانید ضربات را تکی وارد کنید اما سرعت قابل قبول شلیک باعث جبران می‌شود. دقت زیاد سلاح موجب خواهد شد تا بیشتر گلوله‌ها به هدف بخورند اما به دلیل سرعت کم، میزان دمج پایین و کم بودن ظرفیت خشاب گزینه مناسبی برای درگیری نیست. با این حال برای هر دو مورد تخریب سازه و نابودی دشمن، گزینه متوسطی به حساب می‌آید. بهترین کار هنگام استفاده ایجاد تمرکز است. راست‌کلیک را بگیرید و عجله نکنید. ضربات هدفمند وارد کنید و بعد از تمام شدن مهمات پناه بگیرید. همچنین سعی کنید فاصله نزدیک تا متوسط با دشمن حفظ شود.

Revolver

Revolver

بعد از Combat Assault Rifle بیشترین پرش به سمت بالا یعنی در جهت ↑ را دارد که بسیار آزاردهنده است. این اسلحه هم مانند Sidearm Pistol تا حدودی کنترل می‌شود اما به دلیل شدت بالای انحراف، کار سخت و دشوار خواهد بود. بنابراین مواقعی از هفت‌تیر استفاده کنید که مطمئن هستید زمان کافی برای مبارزه را خواهید داشت. به این معنا که اگر مبارزه شما سریع یا پرفشار است نباید هفت‌تیر را انتخاب کنید اما اگر در یک دوئل به سر می‌برید و روند شلیک‌ها آهسته است کم‌کم خودتان را به حریف نزدیک کنید تا به فاصله متوسط برسید. سپس تمرکز کنید و قفسه سینه حریف را هدف بگیرید. این ناحیه از بدن به دلیل فراخ بودن احتمال برخورد زیادی دارد. اگر سر را هدف بگیرید ریسک کار بالا می‌رود چرا که سر کوچک است و شما تنها 6 گلوله دارید. چون آسیب هفت‌تیر زیاد است می‌توانید با چند شلیک خوب به قفسه سینه یا بین دو کتف دشمن را از بین ببرید. مهم‌ترین نکته در ریولور اجازه استراحت است؛ مانند DMR باید صبر کنید تا اسلحه به مرکز برگردد و از انحراف خارج شود، سپس دوباره شلیک کنید. اگر با ریتم تند تپ کنید در ششمین تیر خواهید دید دارید به پرنده‌های آسمان تیراندازی می‌کنید!

فاصله نزدیک توصیه نمی‌شود اما اگر فاصله کمتر شد با هیپ شلیک کنید. چون نمی‌توانید تمرکز کنید به جایش بنشینید و سعی کنید مستحکم باقی بمانید. در حالت جنب‌وجوش چاره‌ای جز نزدیک شدن نیست. باید تا جایی که می‌توانید به دشمن نزدیک شوید و دور او بچرخید و بالای سرش بپرید. در این حالت حتی می‌توانید به سر شلیک کنید اما مراقب شلیک‌های حریف باشید چرا که می‌تواند با یک رایفل مثل Combat یا اس‌ام‌جی در عرض یک یا دو ثانیه شما را حذف ‌کند.

این را هم بگویم که گلوله‌ها از نوع Medium هستند و نسبت به خط افق انحراف ندارند و کاملا مستقیم حرکت می‌کنند که نوعی مزیت محسوب می‌شود اما به دلیل تعدد دشواری‌های کار با هفت‌تیر معمولا هیچ بازیکن حرفه‌ای از آن استفاده نمی‌کند. سرعت شلیک هم که خیلی کم است و حالت هولد ممکن نیست؛ نتیجه این که باید 6 بار آن هم آهسته شلیک کنید که معلوم نیست چقدرش به هدف بخورد بعد وارد بازه ریلود شوید این در حالی است که یک نفر با سلاح دیگر آسیب‌های جدی و کاری به شما وارد کرده است. البته از حق نگذریم این هفت‌تیر دقت بالایی دارد و در حالت تمرکز به سادگی می‌توان هدف را زد اما بهتر است این اهداف بازیکنان نباشند. مثلا حیوانات یا سازه‌ها گزینه‌های بدی نیستند. Revolver با این که کم و کند شلیک می‌کند اما به دلیل آسیب‌رسانی بالا، به سادگی سازه‌ها را تخریب می‌کند.

سلاح شاتگان فورتنایت

مقدمه مختصر درباره شاتگان‌ها

بحث اصلی این جا است! آشنایی با شاتگان‌ها در قسمت اول مقاله انجام گرفت اما در قسمت دوم یعنی همین مقاله آموزش کار با آن‌ها را خواهیم داشت که واقعا موضوع مهمی است به طوری که اگر کسی آن را یاد نگیرد کارش می‌لنگد. پس حواس‌ها شش‌دانگ جمع باشد تا برویم سراغ آموزش.

توجه کنید که هیچ شاتگانی قابلیت Hold و شلیک پشت سر هم را ندارد پس مشخص می‌شود که باید بیشتر ضربات خودمان را به هدف بزنیم. مورد دیگر درباره تمام شاتگان‌ها حالت تمرکز (راست‌کلیک) و Hip-Fire (حالت عادی) است؛ این دو حالت خیلی با هم فرق دارند. چرا؟ چون هر شاتگان به جای این که یک گلوله یا تیر پرتاب کند چند شل (Shell) پخش می‌کند. برای همین است که بعد از شلیک دود در اطراف لوله تفنگ به چشم می‌خورد. پس با تمرکز کردن فضای محدودتری برای تعداد مشخصی ساچمه در نظر گرفته می‌شود و در نتیجه گلوله‌ها متمرکزتر می شوند.

حال باید در مورد شاتگان‌ها تک‌تک تحقیق کرد و دید تعداد شل یا گلوله‌های باروت آن‌ها چندتا است. این موضوع در بعضی منابع وجود دارد اما از آن جایی که دوست داشتم فورتنایت را هم محک بزنم خودم دست به کار شدم. برای امتحان باید در فاصله دو تا سه متری، به زمین یا دیوار شلیک کنید. رد گلوله‌ها برای مدت کوتاهی باقی می‌ماند. رد نشان می‌دهد که این نوع شاتگان چه الگو و چه تعداد گلوله دارد.

به محدوده‌ای که احتمال دارد این گلوله‌ها در آن پخش شوند اسپرد گفته می‌شود که قبلا درباره آن توضیح دادیم. برای همین است که شاتگان قدرت تخریب بالایی در فاصله نزدیک دارد چون با هر شلیک تعداد زیادی گلوله ریز در هوا پخش می‌شوند که به احتمال زیاد به دشمن اصابت می‌کنند اما اگر فاصله زیاد شود، گلوله‌ها در راستایی که پخش شده‌اند، با افزایش فاصله از هم دور شده و به اصطلاح به طرز واگرا حرکت می‌کنند؛ بنابراین بعید است گلوله‌ای به دشمن بخورد. برای تشخیص حدود اسپرد می‌توانید به مرکز تصویر نگاه کنید. در سایر تفنگ‌ها معمولا با یک ضربدر کوچک یا نقطه مواجه هستیم اما در شاتگان‌ها یک مربع بزرگ مرکز تصویر را اشغال کرده است که نشان می‌دهد اسپرد این سلاح‌ها بالا است. با گرفتن راست‌کلیک و تمرکز، این مربع کوچک‌تر می‌شود که یعنی اسپرد کاهش می‌یابد تا گلوله‌ها به طور متمرکزتر پخش شوند و احتمال برخورد را افزایش دهند. اسپرد در شاتگان هم بعد مزیتی دارد و هم بعد نقصانی؛ مزیت آن این است که احتمال برخورد به هر حال بالا است اما ایرادی که ایجاد می‌کند باعث می‌شود که در فاصله زیاد، میزان واگرایی شدیدتر ‌شود: هر چه اسپرد بیشتر، واگرایی بیشتر. بهترین حالت اسپرد بالا و تعداد پلت‌ها زیاد است. به ساچمه‌های ریز شاتگان Pellets هم گفته می‌شود.

Striker Pump Shotgun

Striker Pump Shotgun

در میان سلاح های فورتنایت این نوع شاتگان یکی از دقیق‌ترین‌های خانواده خود است. اسپرد پایین و تعداد پلت بالا باعث می‌شود Striker Pump به کشنده‌ترین شاتگان موجود تبدیل شود اما از آن جایی که گل بی‌خار خدا است طراحان با کند کردن سرعت شلیک ویژگی‌های سلاح را به تعادل رسانده‌اند. همان طور که در ابتدای مقاله دیدیم این شاتگان برای نبردهای نزدیک مناسب است اما برای مبارزات تند و سریع پیشنهاد نمی‌شود. با این حال اگر شیوه درست درگیری را بیاموزید همین ایراد را هم می‌توان به مزیت بدل کرد. درست است که در مقدمه گفتیم اما این جا هم محض احتیاط می‌نویسم: Striker Pump Shotgun به اندازه 12 عدد پلت دارد. این مقدار بیشترین تعداد در میان شاتگان‌های موجود در این فهرست است. در تصویر زیر الگوی و تعداد پلت‌ها در دو حالت تمرکز و هیپ نمایش داده شده است. همچنین اندازه مربع مرکز تصویر مشخص است:

Strike Pump

تقریبا 0.85 ثانیه طول می‌کشد تا از یک شلیک تا شلیک بعدی برسید و این یعنی نزدیک 1 ثانیه انتظار که هنگام مبارزه سریع، همان 1 ثانیه برای کشته‌شدن‌تان کافی است. بماند که کل فرایند شلیک نزدیک 8 ثانیه زمان می‌برد و با احتساب ریلود-تایم (به طور میانگین 5 ثانیه) 12 تا 13 ثانیه وقت لازم است تا 5 شلیک بکنید و برای حمله بعدی گان را پر کنید! این خیلی کند است و برای مبارزه‌ای که کلا دو تا سه ثانیه طول می‌کشد اصلا مناسب نیست. بهترین کار این است که سراغ گزینه‌های سریع‌تری مثل Auto Shotgun بروید و در مواقع مناسب‌تری از این شاتگان کمک بگیرید. (برای اطلاع به ابتدای همین مقاله مراجعه کنید؛ فهرست «پیشنهاد بهترین‌ها برای هر سبک مبارزاتی» را ببینید.)

اگر علاقه خاصی به Striker دارید باید سعی کنید روند مبارزه را به دست بگیرید و آن را کند کنید. این موضوع کاملا بر عهده شخص شما است چرا که روش‌های بیشماری برای مبارزه در فاصله نزدیک است و هر کس یا آن را از جایی یاد گرفته یا با تلاش و تجربه کشف کرده است اما برای این که دست خالی از اینجا نروید این ترفند را که توسط یکی از کاربران بازی منتشر شده است مطالعه کنید:

روش پیشنهادی یکی از کاربران بازی: اولین شلیک را با شاتگان بکنید سپس بدون فوت وقت سلاح دیگری مثل SMG را به کار ببندید. خوب است Striker Pump Shotgun و Stringer SMG با هم مچ شده و با هم استفاده شوند. به این صورت که ابتدا با اس‌ام‌جی سازه تخریب شود سپس فورا با سوییچ روی شاتگان ضربه سختی به دشمن بزنید. دوباره به اس‌ام‌جی سوییچ کنید و ضربات پایانی را وارد کنید.

خوب برویم سراغ آخرین توصیه‌ها درباره این شاتگان: تا حد امکان از Striker Pump در فاصله نزدیک استفاده کنید و اگر ریتم مبارزه زیاد شد سلاح دیگری را بردارید. اگر فاصله شما با حریف متوسط تا نزدیک بود حتما با حالت تمرکز کار را جلو ببرید تا میزان واگرایی کمتر شود و گلوله‌ها مسیر مستقیم‌تری را تا بخشی از مسیر طی کنند. ریکویل هم شدید و در جهت ↑ است که نمی‌توان کنترلش کرد اما نگران ریکویل نباشید چرا که در فاصله نزدیک کم‌تر از این موضوع ضرر می‌کنیم. با این حال اگر می‌خواهید هدشات کنید به جای این که دقیقا به سر شلیک کنید ناحیه گردن را نشانه بروید.

Prime Shotgun

Prime Shotgun

حالا ببینیم این شاتگان چه برای گفتن دارد. Prime به اندازه استرایکر مخرب و دقیق نیست اما در عوض سریع است که کاملا مناسب برای مبارزه‌های تند و فرز خواهد بود. درست است که Recoil به سمت ↑ و زیاد است اما اصلاح می‌شود؛ هر چند قبلا هم گفتیم که در شاتگان‌ها ریکویل زیاد عادی است و مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند. قدرت تخریب Prime در بین شاتگان‌ها حد متوسطی دارد و دقت قابل قبول است. ریلود خشاب در تمام سطوح 4.5 ثانیه است که بعد از 4 شلیک باید اتفاق بیفتد اما آیا باز هم منطقی است که از چنین شاتگانی مواقع حساسی مثل مبارزه سریع استفاده کنیم؟ در جواب باید گفت بله! وقتی از سرعت صحبت می‌کنیم همزمان 2 نوع زمان را مطرح می‌کنیم: فاصله زمانی بین دو شلیک و زمان پر کردن خشاب با شل. Striker در مورد اول به شدت کند بود که باعث می‌شد نتوانیم دو شلیک را پشت سر هم و با انتظار کمتری داشته باشیم اما Prime در مورد دوم کند است. یعنی شلیک‌ها با سرعت قابل قبولی انجام می‌شوند و لازم نیست 1.5 ثانیه برای یک شلیک منتظر بمانیم. این عدد برای Prime Shotgun حدود 0.95 ثانیه است. یعنی بعد از 3.8 ثانیه، پرایم هر 4 شل خود را خرج کرده است اما استرایکر هنوز به شلیک سوم هم نرسیده است! خوب اگر دو نفر با هم مبارزه کنند، هر چند کسی که با Striker می‌جنگد قدرت تخریب زیادی دارد اما کسی برنده می‌شود که سریع‌تر شلیک کرده باشد. کسانی که از Prime استفاده می‌کنند می‌خواهند با کمک سرعت نسبتا بالای آتش آن سریع‌تر بر دشمن چیره شوند هر چند دقت و قدرت تخریب آن کم باشد.

هیچ کاری نشد ندارد؛ برای افزایش دقت این شاتگان بهتر است از حالت تمرکز کمک بگیرید و فاصله نزدیک خود را کم زیاد کنید اما اگر نزدیک دشمن بودید تلاش کنید به سر ضربه بزنید و همزمان موس را پایین بکشید تا ریکویل خنثی شود. بعد از خالی کردن خشاب وقت‌تان را با ریلود هدر ندهید و اسلحه دیگری را بردارید. در تصویر زیر اثر شلیک با Prime Shotgun را در دو حالت تمرکز و هیپ مشاهده می‌کنید:

Prime

چون همه چیز با شاتگان Striker Pump مشابه است به موارد دیگر نکردیم؛ هیچ تفاوتی در نحوه استفاده و مبارزه وجود ندارد. تنها تفاوت این است که در Prime لازم نیست بعد از هر شلیک شل را جایگذاری کنید؛ بعد از شلیک، اسلحه وقفه کوتاهی تا ریست دارد سپس با توجه به نیمه‌اتوماتیک بودن این شاتگان می‌توانید فورا شل بعدی را شلیک کنید اما در سلاح قبلی بخشی از زمان صرف خارج کردن پوکه و قرار دادن گلوله جدید می‌شد و همین موضوع آن را کند می‌کرد.

Auto Shotgun

Auto Shotgun

همان طور که از نامش پیدا است تمام‌اتوماتیک است و به سادگی می‌توانیم بفهمیم که کارمان سریع‌تر از دو نسخه قبلی راه می‌افتد. از اولین شلیک تا ممکن شدن شلیک بعدی حدود 0.67 ثانیه طول می‌کشد که در مقایسه با دو شاتگان قبلی خیلی سریع‌تر است. بدیهی است که برای جبران باید یک سری ویژگی به وجود بیاید تا در مقابل سرعت قرار بگیرند. خوب این ویژگی‌ها چه هستند؟ در بخش معرفی سلاح های فورتنایت گفتیم که Reload Time سلاح بسیار بالا است، میزان دمج تا حدی پایین است و اسپرد زیاد نیست. به ازای یک ویژگی خوب حداقل دو ویژگی برای ایجاد تعادل مهیا می‌شوند! در ادامه بحث اسپرد هم بگویم که درست است فضای کمی برای شلیک در نظر گرفته شده است اما تعداد ساچمه‌ها 12 عدد است که باعث می‌شود در صورت هدف‌گیری درست خسارت افزایش پیدا کند.

پیشنهاد کاربران بازی: Auto Shotgun به دلیل سرعت بالا و دمج مناسبش بهترین گزینه برای بازیکن‌های تازه‌وارد است چرا که در مراحل اولیه یادگیری فقط با این سرعت می‌توانند از پس دشمنان خود برآیند.

Recoil سلاح در جهت‌های↑، ↗ و ↖ است و هر بار یک سمت اتفاق می‌افتد اما میزان انحراف کم است و می‌توان آن را در چنگ گرفت. چطور؟ موس را به سمت پایین بکشید چون نمی‌توان پیش‌بینی کرد هر بار ریکویل به چه سمت خواهد بود. خواهید دید که میزان زیادی از پرش اصلاح می‌شود. از نظر زمانی هم مشکلی نداریم چرا که سلاح تمام‌خودکار است و لازم نیست گلوله‌ها بعد از هر بار شلیک جایگذاری شوند اما اسلحه باید به حالت Reset برسد. یعنی بعد از شلیک و پرش گان به اطراف، باید صبر کرد تا به حالت عادی برسد تا با شلیک بعدی ماکزیموم دقت حفظ شود. اگر پشت سر هم شلیک کنید دقت کاهش می‌یابد؛ دقت سلاح در حالت عادی به نسبت سایر شاتگان‌ها کمتر است اما اگر در فاصله نزدیک راست‌کلیک را بگیرید و با تمرکز شلیک کنید موفق می‌شوید. نگران حریف هم نباشید چرا که شما سرعت بیشتری دارید. البته حواس‌جمع باشید و تحرک خود را حفظ کنید. در تصویر زیر الگوی شلیک Auto Shotgun را در دو حالت تمرکز و هیپ می‌بینید؛ به بزرگی مربع مرکز تصویر نیز دقت کنید (بیشترین اسپرد در بین شاتگان‌های موجود مربوط به اتوشاتگان است):

Auto

پیشنهاد می‌شود کمی بیشتر از حد معمول به دشمن نزدیک شوید تا اثر سلاح بیشتر شود. هر چقدر دورتر شوید میزان آسیب کم‌تر شده و زحمات‌تان به هدر می‌رود. در هنگام استفاده از اتوشاتگان بهتر است به سرعت و از اطراف به انمی نزدیک شوید و قبل از رسیدن به سه متری یک ضربه با تمرکز به سر بزنید و ضربات بعدی را بی‌امان وارد کنید. بعد از تمام شدن 8 گلوله دیگر شاتگان را کنار بگذارید چرا که برای 6 ثانیه وقت نداریم!

Two-Shot Shotgun

Two-Shot Shotgun

این سلاح با هر بار فشردن ماشه، بدون تاخیر دو شلیک انجام می‌دهد اما سوال این است که Two-Shot Shotgun از چه نوع مهماتی استفاده می‌کند؟ این شاتگان نیز با شل کار کرده و مجموعا 10 پلت به بیرون پرتاب می‌کند. اسپرد زیاد است چرا که گلوله‌ها از چهار لوله بیرون می‌آیند پس طبیعی است که در فضای بیشتری پخش شوند. در واقع اسپرد بالا با تعداد پلت کم از همین حالا خبر می‌دهند که قرار است با کم‌ترین دمج در میان بقیه شاتگان‌ها مواجه شویم ولی اگر یک شاتگان نتواند آسیب مد نظر ما را تحمیل کند پس به چه درد می‌خورد؟ در پاسخ باید گفت Two-Shot سریع‌ترین شاتگان در بین اسلحه‌های این کتگوری است و هدفش فقط سرعت است نه قدرت. تصویر زیر سه مورد هیپ، تمرکز و اسپرد را نشان می‌دهد:

Two Shot

فورتنایت همیشه تلاش می‌کند ویژگی‌های سلاح‌ها را در حالت تعادل نگه دارد و اگر ویژگی خوبی داشت چند ایراد برای ایجاد عدالت اضافه کند اما با این کار سلاح‌های متعادل ایجاد نمی‌شوند بلکه سلاح‌ها نسبتا خوب و نسبتا بد خواهند شد. مثلا همین شاتگان با دو شلیک در دسترس، تنها مزیتی که دارد سرعت بسیار بالای آن است و باقی موارد ویژگی مثبتی به حساب نمی‌آیند. در مقایسه با Auto Shotgun ظرفیت همان 8 شل است و صرفا CHD به اندازه 0.25x افزایش یافته است در عوض حدود 3 ثانیه به زمان ریلود اضافه شده است! این وحشتناک است که نزدیک 10 ثانیه برای پر کردن اسلحه وقت بگذاری فقط به خاطر این که طی حدود 5 ثانیه 8 شلیک انجام داده‌ای! البته برای کسانی که دو شاتگان در Inventory دارند یک فرصت است؛ شما می‌توانید طی 5 ثانیه 8 ضربه به دشمن بزنید و بعد از تمام شدن ظرفیت فورا شاتگان بعدی را به کار بگیرید. این طور سرعت و قدرت با هم آمیخته می‌شوند و اگر دقیق عمل کنید پیروز خواهید شد.

این نکته جا ماند: ریکویل به سمت ↑ و قابل کنترل است.

برای استفاده بهتر از این سلاح سعی کنید فاصله خود را نزدیک کنید و ضربات سریع و دقیقی بزنید اما اگر موقعیت مناسب نبود اشکالی ندارد اگر دقت، فدای سرعت شد چرا که ماهیت این شاتگان سرعت است و اگر از خیر آن بگذرید نمی‌توانید از سایر ویژگی‌هایش خیری ببینید. پس از ویژگی‌هایی که اسلحه برای آن ساخته شده است بهترین استفاده را بکنید.

حقیقت این است که Auto Shotgun و Two-Shot Shotgun دو گان یکسان هستند فقط اعداد دستکاری شده‌اند و الگوها تغییر کرده‌اند به همین دلیل تفاوتی در مبارزه با این دو سلاح نیست. در ادامه می‌خواهم یک بخش کوچک با عنوان جمع‌بندی و مقایسه شاتگان‌ها داشته باشیم. به جدول توجه کنید تا برندگان هر عنوان را بشناسید:

بالاترین Damageمنطبق‌ترین با فرمول اسپرد بالا پلت زیادسریع‌ترین در شلیکسریع‌ترین در ریلودسریع‌ترین در مجموع
Striker Pump ShotgunStriker Pump ShotgunTwo-Shot ShotgunPrime ShotgunPrime Shotgun

در ادامه بعضی از سلاح‌های متفرقه را معرفی می‌کنیم. واقعیتش این است که سلاح های فورتنایت تمامی ندارند اما مهم‌ترین و پرکاربردترین‌ها این جا هستند تا با آن‌ها آشنا شوید.

سلاح های فورتنایت

راهنمای استفاده از سلاح های فورتنایت: سلاح‌های متفرقه

سلاح های فورتنایت که فقط همین‌ها نیستند بلکه ابزارهایی وجود دارند که چند کار را با هم می‌کنند و می‌توانید از آن‌ها به عنوان سلاح هم استفاده کنید. در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

Harpoon Gun: اگر کسی می‌خواهد بجنگد معمولا این سلاح را با خود حمل نمی‌کند. Harpoon ابزاری برای کشیدن اجسام به نزدیکی است. برای این کار با آن مثل سایر اسلحه‌ها رفتار کنید. روی چیزی که می‌خواهید آن را به سمت خود بکشید نشانه بروید و کلیک کنید. نیزه به سمت آن شی (حتی بازیکن) پرتاب می‌شود و بعد از گیر کردن به آن و با بازگشت طناب به سمت Harpoon آن شی نیز به سمت شما می‌آید. با هارپون اشیای بزرگ را جا‌به‌جا نخواهید کرد بلکه فقط آدم‌ها، حیوانات و آیتم‌ها منتقل می‌شوند. همچنین می‌توانید با آن ماهیگیری کنید؛ برای این کار باید کنار رودخانه بروید و یکی از ماهی‌ها را نشانه بروید. هارپون تا یک فاصله مشخصی کار می‌کند و همیشه 10 نیزه آماده پرتاب دارد.

Firework Flare Gun: سلاح آتش بازی یا به اصطلاح Firework محبوب است اما بنا به دلایلی به طور ثابت در بازی وجود ندارد. در چند هفته از فصل سوم شاهد حضورش بودیم که در آپدیت‌های بعدی مجددا به بایگانی برگشت. برای استفاده باید مثل یک سلاح معمولی با آن رفتار کنید. البته تفاوت در این است که به جای هدف‌گیری مستقیم باید رو به آسمان (بالای منطقه‌ای که صدای تیراندازی شنیده می‌شود) شلیک کنید. نباید هیچ مانعی از جمله شاخ‌وبرگ درختان یا صخره در مسیر منور باشد. منور بعد از طی یک مسیر در ارتفاع مشخصی منفجر می‌شود که ما آن را شبیه جرقه‌های آتش‌بازی می‌بینیم. به مرکز نقطه انفجار و به شعاع مشخص، همه بازیکنان درون آن دایره شناسایی و توسط یک لوزه قرمز بالای سرشان نشان داده می‌شوند. مهم نیست بازیکن کجا باشد، درون غار یا پشت سنگر، در هر صورت مکانش برای مدتی به شما نشان داده خواهد شد. اگر هم در اطراف شما منوری منفجر شد سریع دور شوید تا توسط دشمنان شناسایی نشوید؛ اگر کار از کار گذشت به سمت بیرون محوطه بدوید و سعی کنید مسیرتان را زیگزاگی و غیر قابل پیش‌بینی انتخاب کنید. اگر با سلاح به زمین یا یک مانع شلیک کنید، منور فرصت انفجار پیدا نمی‌کند و با برخورد به مانع، آتش می‌گیرد. اگر دشمن‌تان در دشت یا چمن‌زار بود از این قابلیت استفاده کنید.

Grenade: تقریبا در تمام بازی‌های تیراندازی نارنجک وجود دارد. در فورتنایت این نوع نارنجک تفاوتی با آن چیزی که همه ما می‌شناسیم ندارد؛ آن را انتخاب کنید، با راست‌کلیک نقطه مورد نظر را انتخاب کرده سپس با تپ روی چپ‌کلیک آن را رها کنید. نارنجک بعد از چند ثانیه منفجر خواهد شد اما قدرت تخریب چندان زیادی ندارد. اگر خیلی بدشانس باشید و نارنجک درست جلوی پایتان سر بخورد 100 عدد از مجموع نوارها کم می‌شود اما معمولا فرصت برای فرار هست و شما دچار آسیب جدی نمی‌شوید. خوب است از نارنجک برای تخریب سازه‌های سنگی و آهنی استفاده کنید؛ قدرت تخریب Grenade در برابر سازه‌ها 375 دمج است. این را هم بگویم که تا 6 نارنجک می‌توانید با خود حمل کنید.

Firefly Jar: نارنجکی است که به جای منفجر شدن، آتش‌سوزی به راه می‌اندازد. برای ساخت نارنجک آتش‌زا باید به مناطق نورانی زیر درختان (معمولا در جنگل یا دشت) بروید. کرم‌های شب‌تاب در حال پرسه زدن هستند و شما با نزدیک شدن به آن منطقه عبارت Collect یا جمع‌آوری را خواهید دید. با زدن E در کیبورد یک شیشه آتش جمع‌آوری می‌شود. برای استفاده دقیقا مشابه پرتاب Grenade عمل کنید اما به جای انتخاب هر جایی، این مکان‌ها را در اولویت قرار دهید: جنگل، خانه چوبی، سازه چوبی و هر جایی که در نزدیکی خود چوب داشته باشد، دشت و چمن‌زار. این مکان‌ها خیلی سریع آتش می‌گیرند. مشابه Grenade از این نارنجک هم تا 6 عدد می‌توانید با خود حمل کنید.

Shockwave Grenade: بمب موجی، نوع ضعیف و کوچک‌تری دارد به نام Impulse که قدرتش کمتر است و نمی‌تواند شما را زیاد جا‌به‌جا کند اما بمب موجی بسیار عالی عمل می‌کند. نحوه پرتاب دقیقا عین نارنجک است؛ باید یک جایی را در نظر بگیرید و آن را پرت کنید. بمب به محض برخورد با زمین فعال شده و منفجر می‌شود. انفجار همراه با تولید موجی است که تمام اشیا و بازیکنان اطراف آن را (تا شعاع چند متر) به دورتر پرتاب می‌کند. این موج هیچ آسیبی ندارد و صرفا باعث انتقال می‌شود. برای استفاده باید آن را در جایی بیندازید که در خلاف جهت مسیر دلخواه‌تان باشد؛ یعنی اگر می‌خواهید به جلو بروید آن را پشت سرتان بیندازید. برای این کار دو روش وجود دارد: عقب‌عقب راه بروید و بمب را چند متر جلوتر بیندازید (اگر می‌خواهید ارتفاع و مسافت بیشتری طی کنید چند لحظه قبل از انفجار بپرید) یا در حالت عادی راه بروید، بمب را جلوی پاهایتان بیندازید و فورا به جلو بپرید. زاویه پرش با تجربه و تمرین به دست می‌آید و بعد از کسب مهارت می‌توانید همه مسیر‌های افقی تا عمودی را با این بمب طی کنید. کاربرد دیگر بمب در برابر دشمنان است. اگر می‌خواهید دشمن را به خود نزدیک کنید و دم‌دستتان Harpoon Gun ندارید کافی است بمب را پشت سر او بیندازید. اگر می‌خواهید جمعی از دشمنان را از هم دور کنید بمب را بین آن‌ها رها کرده و خودتان دور شوید تا همراه آن‌ها تحت تاثیر موج قرار نگیرید. نکته دیگر این که اگر بالای صخره یا درخت بودید و نتوانستید چیزی بسازید، برای جلوگیری از Fall Damage حتما از این بمب برای پایین آمدن کمک بگیرید. این مورد هم حداکثر تا 6 عدد در اینونتوری جای می‌گیرد.

Boogie Bomb: بعد از پرتاب این بمب به جای آتش و دود، کاغذرنگی و بساط شادی فراهم می‌شود! فرد تحت تاثیر موج شروع به رقصیدن می‌کند و برای مدتی قادر به مبارزه نخواهد بود. بنابراین راحت می‌توانید او را بکشید اما یک مشکل کوچک وجود دارد؛ بازیکن تحت تاثیر بمب بالا و پایین می‌پرد بنابراین آماده باشید تا اگر هم شده او را روی هوا بزنید. اگر این اتفاق برای خودتان افتاد چاره‌ای جز ورجه‌ورجه ندارید! اگر توانستید به پشت سنگر بروید و اگر نشد فقط این طرف و آن طرف بپرید تا تاثیر بمب از بین برود. این نارنجک تا 10 عدد قابل حمل است.

Ripsaw Launcher: با اره‌برقی درست مانند نارنجک عمل می‌کنید فقط به جای پرت شدن سلاح، اره‌ها به سمت هدف غلت می‌خورند و شاسی اصلی همچنان در دست شما باقی می‌ماند. ظرفیت اره‌ها 12 است و سلاح بعد از 3 پرتاب باید ریلود شود. بهتر است از Ripsaw Launcher برای بریدن درختان و از بین بردن سازه‌ها استفاده کنید.

بازی Fortnite

از کجا اسلحه‌های خود را تامین کنیم؟

سلاح های فورتنایت همه جا پیدا می‌شوند؛ از کف زمین بگیر تا قله کوه پر است از مهمات و سلاح اما برای ما مهم است که بهترین سلاح‌های ممکن را پیدا کنیم.

محل پیدا کردن سلاح های فورتنایت:

  • نقشه بازی شامل کوهستان، دشت، بیابان، جنگل، رودخانه و…
  • داخل سازه‌ها مثل کلبه‌های منفرد، ساختمان‌ها، درون اتاق‌ها، زیرشیروانی، زیرزمین
  • لوت‌باکس‌ها
  • بازیکن‌های دیگر (اهدای سلاح توسط هم‌تیمی یا کشتن دشمن)
  • کشتن NPC
  • خرید از ماشین‌های فروش خودکار
  • بالن
  • کشتن پرنده‌ها

از طریق جست‌وجو در نقشه بازی می‌توانید سلاح‌های دلخواه خود را پیدا کنید اما اگر موفق نشدید یا عجله داشتید از دیگر راه‌های مذکور کمک بگیرید. همچنین از راه‌های زیر می‌توانید سلاح های فورتنایت را با سطوح بالا به دست آورید:

  • لوت‌باکس‌های نادر
  • بازیکن‌های دیگر (اهدای سلاح توسط هم‌تیمی یا کشتن دشمن)
  • کشتن کاراکترهای داستانی
  • کشتن پرنده‌ها
  • ارتقای سلاح در Upgrade Bench

برای تهیه مهمات هم باید در زمین بازی بگردید و آن‌ها را جمع‌آوری کنید. Ammo Box و نوع نادر آن شامل تعداد زیادی مهمات است. دستگاه‌های فروش، کشتن بازیکنان و NPCها، باز کردن لوت‌باکس‌ها همگی راهی برای پیدا کردن مهمات هستند.

جمع بندی بازی فورتنایت

سخن نهایی

راستی! مطالب مختصری در بخش پرسش‌های متداول قرار داده‌ایم که بهتر است نگاهی به آن‌ها بیندازید. در کل امیدوارم از مطالب مقاله نهایت استفاده را کرده باشید و بتوانید با کمک آن تیرانداز و مبارز بهتری شوید. البته راه برای پیشرفت باز است و آموزش کار با سلاح های فورتنایت موضوع محدودی نیست و شما شخصا می‌توانید راه‌های جدید و کاربردی کشف کنید. به همین دلیل حتما کشف و گشت‌وگذار را ادامه دهید و از آپدیت‌ها جا نمانید. مطمئنا Fortnite ارزش سال‌ها بازی کردن را دارد پس همین الان شروع کنید که اصلا هم دیر نیست!

منبع: Fortnite Fandom