هر آنچه باید از بازی Stray بدانید
ارحام ادبخواه

نکاتی که باید در مورد بازی Stray‌ بدانید

ارحام ادبخواه 13 مرداد 1401 6 دیدگاه
2,110 بازدید

بازی Stray که این روزها سر و صدای زیادی به پا کرده و بخش بزرگی از رسانه را به موضوعات مربوط به خود اختصاص داده، اثری است که در طی آن کنترل یک گربه ولگرد را در دنیایی سایبرپانکی به دست می‌‌گیرید؛ دنیایی که انسانی در آن دیده نمی‌شود و ربات‌ها جمعیت آن را تشکیل داده‌اند. اما ویژگی‌های بازی مورد بحث در همین زمینه خلاصه نمی‌شود و بهانه‌های زیادی برای تحت تاثیر قرار دادن مخاطب خود دارد. در مقاله نکاتی که باید در مورد بازی Stray بدانید، شما را با این عنوان محبوب بیش‌تر آشنا خواهیم کرد.

هرآنچه که باید در مورد بازی Stray بدانید

بازی Stray که برای اولین بار در رویداد PlayStation Future of Gaming سال 2020 رونمایی شد، از همان ابتدا توجهات زیادی را به خود جلب کرد. ایده خاص این بازی که در مورد کنترل یک گربه خیابانی در فضایی سایبرپانکی بود، به شدت جذاب به نظر می‌رسید و بسیاری از افراد (از جمله عاشقان گربه را) را مجذوب خود کرد. بازی Stray که توسط استودیو BlueTwelve ساخته شده، در کنار ایده داستانی فوق‌العاده خود یک ویدیو گیم خالص و سرگرم کننده است که در حین مطالعه نتیجه از جمیع داده‌ها، از هر منظری موفق به نظر می‌رسد. استودیو BlueTwelve به کمک شرکت Annapurna Interactive (ناشر بازی)، محصولی را روانه بازار کرد که هم فروش خوبی را تجربه کرد و هم توسط منتقدها تحت تحسینی نسبی قرار گرفت. حال که این بازی در دسترس عموم قرار دارد، بیایید به مرور جزئیات و دلایل موفقیت آن بپردازیم تا بیش‌تر با آن آشنا شوید.

داستان بازی Stray

داستان

همان‌طور که مشخص است و همه ما از آن خبر داریم، بازی Stray کنترل یک گربه ولگرد، نارنجی و فوق‌العاده بامزه را در اختیار شما قرار می‌دهد. این گربه بامزه در شهری عجیب با گذشته عجیب‌تر زندگی می‌کند که ربات‌ها در آن سکونت دارند. پس از اینکه شخصیت اصلی بازی از خانواده خود جدا شده و در شهر مورد بحث گیر می‌کند، باید تمام تلاش خود را برای گذر از خطرها، آشکار کردن رمزها و بازگشت به خانواده خود به کار بگیرد. البته که گربه معروف بازی در مسیر ماجراجویی خود با یک سری دشمنان مختلف برخورد می‌کند که قادر است هر یک از آن‌ها را با روش متفاوتی بکشد.

کاراکتر B12

یک شخصیت همراه به نام B-12

گربه مورد بحث که کنترل آن را به دست می‌گیرید، پروتاگونیست اصلی داستان محسوب می‌شود و بیش‌تر تمرکز روی آن قرار دارد؛ اما او تنها پروتاگونیست Stray به شمار نمی‌رود. شما در طی ماجراجویی خود در بازی مورد بحث، یک شخصیت همراه با نام B-12 دارید که یک ربات کوچک و پرنده است. B-12 به عنوان یک شخصیت همراه (یا به اصطلاح انگلیسی Companion)، قادر به انجام کارهای متعددی است. او می‌تواند با ربات‌های ساکن در شهر تعامل برقرار کرده و حرف‌های آن‌ها را برای شما ترجمه کند، در حین تاریکی تبدیل به یک منبع نور شود و آیتم‌های شما را با خود حمل کند. علاوه بر این‌ها، شخصیت B-12 نه تنها در داستان از اهمیت بالایی برخوردار است، بلکه عضو مهم و تاثیرگذاری از گیم‌پلی هم محسوب می‌شود. با توجه به این حرف‌ها بهتر است با B-12 ارتباط برقرار کرده و به حرف‌های او گوش کنید؛ چرا که او می‌تواند مانند یک پل مطمئن به سمت رمز و رازهای داستان عمل کرده و آن‌ها را برای شما آشکار کند.

ربات های بازی Stray

ربات‌های بازی Stray

بازی Stray محیط به شدت جالب و پرجزئیاتی دارد و می‌تواند حال و هوای سایبرپانکی شهر مورد بحث را به خوبی تداعی کند. اما یکی از مواردی که باعث می‌شود این شهر جذاب‌تر از همیشه به نظر برسد، حضور NPCهای ربات است. در واقع شما در طی ماجراجویی خود در سطح بازی Stray، با ربات‌های مختلفی برخورد می‌کنید که قادر به صحبت کردن هستند و به عنوان NPCهای داستان فعالیت می‌کنند. این ربات‌ها درست مانند انسان‌ها هستند، مانند آن‌ها حرف می‌زنند و شبیه به ایشان صحبت می‌کنند.

اما خب ربات‌های این بازی هم درست مانند شخصیت‌های آثار دیگر همگی مثبت نیستند و برخی از آن‌ها، رفتار و اهدف نادرستی را در سر می‌پرورانند. این پایان کار نیست و همان‌طور که پیش از این اشاره کردیم، شما می‌توانید به کمک شخصیت B-12 با این ربات‌ها وارد بحث شوید. ربات‌های مورد بحث حاوی داستان‌های جالبی هستند و اگر به اندازه کافی حوصله داشته باشید، با صحبت‌های جذابی روبرو خواهید شد. برای مثال، یکی از این اندرویدها که سازندگان توجه زیادی به آن کرده‌اند، مادربزرگ یا Grandma نام دارد. شخصیت Grandma رفتار به شدت دوستانه‌ای دارد و با استفاده از قطعات و موادی که پیدا می‌کند، برای سایر ربات‌ها لباس می‌دوزد.

Zurks

Zurkها

جالب است بدانید که ربات‌ها تنها ساکنین موجود در دنیای بازی Stray نیستند و شما علاوه بر این اندرویدهای انسان‌نما، با چهره‌های دیگری هم برخورد می‌کنید. این چهره‌ها «Zurk» نام دارند و دشمن اصلی شما محسوب می‌شوند. Zurkها موجودات کوچک و عجیبی هستند که یک چشم زرد رنگ درخشان دارند و به طور گروهی به سمت شما حمله می‌کنند. بنا بر همین مسئله گروهی حمله کردن، اگر بتوانند دور گربه جمع شوند، قادر هستند خیلی راحت کار او را به اتمام برسانند.

البته که شما در حین مقابله با این موجودات کریح بی‌دفاع هم نیستید و شخصیت B-12، قابلیت مبارزه و از بین بردن آن‌ها را به وجود می‌آورد. با این حال، نباید انتظار یک اثر اکشن را از بازی Stray داشته باشید و بهتر است سیستم مبارزه با Zurkها را یک مکانیک فرعی در نظر بگیرید. علاوه بر این، جالب است بدانید که امکان استفاده از مخفی‌کاری و دور ماندن از چشم دشمنان هم وجود دارد. به عبارتی دیگر، می‌توانید با قدم‌های آرام و بی‌صدا شخصیت اصلی از کنار Zurkها عبور کرده و با آن‌ها درگیر نشوید.

پازل ها و گشت و گذار

پازل‌ها و گشت و گذار در محیط

نقطه اوج گیم‌پلی بازی Stray در پازل‌ها و گشت و گذار در محیط آن خلاصه می‌شود. شما برای حل کردن پازل‌ها در بیش‌تر مواقع به B-12 نیاز دارید و این ربات، نقش مهمی در حل کردن پازل‌ها دارد. از آنجایی هم که پازل‌ها نقش پررنگی در گیم‌پلی بازی ایفا می‌کنند، استودیو Bluetwelve توجه و تمرکز زیادی را نسبت به آن اختصاص داده است. اما همان‌طور که پیش از این هم اشاره کردیم، Exploration یا گشت و گذار در محیط هم بخش بزرگی از روند گیم‌پلی را تشکیل می‌دهد.

شهر سایبرپانکی استِرِی پر از جزئیات و ریزه‌کاری‌های مختلف است که می‌توانید خود را با آن‌ها سرگرم کنید. گشت و گذار در میان این جزئیات و بالا رفتن از دیوار ساختمان‌ها و محیط، موقعیت‌هایی جدیدی را تداعی می‌کند تا بتوانید تجربه زندگی به عنوان یک گربه را بهتر ببینید. بازی Stray با اینکه یک ویدیو گیم کوتاه و مختصر به شمار می‌رود (به طوری که برای اتمام آن به 6 الی 8 ساعت نیاز دارید، اما در برخی مرحله‌ها شامل محیط‌های نیمه باز یا Semi Open-world می‌شود. با توجه به همین عنصر، می‌توانید در برخی مواقع کمی از داستان فاصله بگیرید، این شهر زیبای سایبرپانکی را زیر و رو کنید و با ربات‌ها حرف بزنید.

پلتفرمینگ در بازی

پلتفرمینگ

بازی Stray اول از همه یک اثر ماجراجویی یا Adventure به شمار می‌رود و تمرکز اصلی خود را روی عنصرهای این سبک می‌گذارد، اما با این حال و در برخی مواقع از مکانیک‌های پلتفرمینگ یا همان سکوبازی هم بهره می‌برد. این مکانیک‌های پلتفرمینگ به شدت هوشیارانه طراحی شده‌اند و با ایده اصلی بازی در یک راستا قرار می‌گیرند. به عبارتی دیگر، شما می‌توانید از قابلیت‌های شخصیت اصلی بازی به عنوان یک گربه کمک بگیرید، از موانع مختلف بالا بروید و بین ارتفاعات بپرید. اما با وجود تمامی این مسائل، Stray یک بازی پلتفرمر محسوب نمی‌شود و مسیر خاص خود را در بر می‌گیرد. روند رد شدن از موانع و پریدن از روی آن‌ها از پیش تعریف شده و قرار نیست که حین پشت سر گذاشتن آن‌ها، زمان‌بندی یا مهارت خاصی را در نظر بگیرید. بنابراین، به هیچ وجه انتظار یک بازی با مکانیک‌های پلتفرمینگ چالش برانگیز را نداشته باشید.

زندگی در نقش یک گربه

زندگی به عنوان یک گربه

از آنجایی که ایده اصلی بازی Stray در مورد کنترل یک گربه است و شما رسما در قالب یک گربه بامزه قرار می‌گیرید، قادر به انجام و مشاهده عادت‌های معمولی گربه‌ها خواهید بود. استودیو Bluetwelve هم که از این مسئله آگاه بود، نهایت تلاش خود را برای به تصویر کشیدن عادت‌های یک گربه، به کار گرفته است. بنا بر همین موضوع شما می‌توانید مانند گربه‌های دنیای واقعی اشیا مختلف را به سمت زمین هل دهید، خود را به بدن ربات‌ها بمالید، با پنجه‌های خود محیط اطراف را خراش بندازید و میو میو کنید.

مورد آخر شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما جالب است بدانید که کاملا واقعیت دارد. در واقع سازندگان یک دکمه مجزا را برای میو میو کردن تعبیه کرده‌اند که به کمک آن، می‌توانید صدای معروف گربه‌ها را در بیاورید. حال استفاده از این قابلیت محدود نیست و می‌توانید هرچقدر که می‌خواهید، در طی بازی میو میو کنید.

Memory

Memoryها

همان‌طور که پیش از این هم اشاره کردیم، شهر موجود در بازی مکان به شدت عجیبی بوده و گذشته مرموزی دارد. همین موضوع و فهمیدن تاریخچه شهر مورد بحث، به یکی از ستون‌های اصلی روایت داستان تبدیل می‌شود. بخشی از این تاریخچه مربوط به خط اصلی داستان است و بخش دیگری از آن، به فعالیت‌های فرعی مرتبط می‌شود که برای پیدا کردن آن‌ها، باید در سطح نقشه جست و جو کنید. با گشت و گذار در دنیای بازی، شما آیتم‌هایی تحت عنوان خاطره یا Memory به دست می‌آورید که اطلاعات خاص و جذابی از گذشته ارائه می‌دهند.

البته که رمزنگاری کردن این Memoryها برعهده شخصیت B-12 است. شما می‌توانید به کمک B-12 و با پیدا کردن این خاطره‌ها، اطلاعات جالبی به دست آورید. برای مثال اگر خوب به این جزئیات دقت کنید، می‌توانید بفهمید که قبل از ربات‌ها چه افرادی در شهر مورد بحث زندگی می‌کرده‌اند. یا در مثالی دیگر، شما قادر هستید به لطف Memoryها از نحوه رشد گیاهان در سطح شهر اطلاع پیدا کنید؛ آن هم با وجود اینکه خبری از خورشید نیست و نور آن به گیاه‌ها نمی‌رسد. به طور کلی Memoryها از اهمیت بالایی برخوردار هستند که برای درک کامل داستان بازی Stray، باید آن‌ها را پیدا کنید.

پشتیبانی از قابلیت Dualsense

پشتیبانی از قابلیت‌های کنترلر Dualsense

اگر می‌خواهید بازی Stray را روی کنسول پلی استیشن 5 تجربه کنید، اتفاقات جالبی در انتظار شما هستند. بازی مذکور به طور کامل از قابلیت‌های نوآورانه کنترلر Dualsense از جمله Haptic Feedback و Adaptive Triggers پشتیبانی می‌کند تا بتوانید به لطف آن‌ها، بیش‌تر از هر زمان دیگری در دنیا و محیط غرق شوید. البته توجه داشته باشید که Stray یک بازی اکشن نبوده و بنا بر همین موضوع، قرار نیست زیاد با دشمنان درگیر شوید و با آن‌ها مبارزه کنید. اما با این وجود، در موقعیت‌های مختلف مانند سوار شدن روی زیپلاین و پنجه کشیدن روی اشیا پیرامون، استفاده مناسبی از ویژگی‌های دسته PS5 می‌شود.

سیستم موردنیاز بازی Stray

سیستم مورد نیاز بازی Stray

اگر قرار است بازی Stray را روی پی سی خود تجربه کنید، نیازی به نگرانی خاصی ندارید؛ چرا که اجرای این بازی نیازی به سخت‌افزار قدرتمند و گران قیمت نخواهد داشت. در صورتی که می‌خواهید Stray را روی تنظیمات پایین اجرا کنید، به یک پردازنده Intel Core i5-2300 (یا یک AMD FX-6350) و یک کارت گرافیک GeForce GTX 650 TI (یا یک Radeon R7 360) نیاز خواهید داشت. اما اگر دنبال مشخصات سیستم پیشنهادی می‌گردید، باید بدانید که جزئیات آن شامل یک سی پی یو Intel Core i5-8400 (یا یک AMD Ryzen 5 2600) و یک جی پی یو GeForce GTX 780 با سه گیگابایت VRAM (یا یک Radeon R9 290X با چهار گیگابایت VRAM) می‌شود. علاوه بر موارد ذکر شده باید بدانید که برای اجرای بازی Stray با استفاده از دو سیستم مذکور، به هشت گیگابایت RAM و 10 گیگابایت فضای خالی نیاز خواهید داشت.

زمان موردنیاز برای اتمام بازی

زمان مورد نیاز برای اتمام داستان

در این نقطه باید اشاره کنیم که بازی Stray یک اثر طولانی نیست و برای اتمام آن، به زمان زیادی نیاز نخواهید داشت. با وجود اینکه بازی مورد بحث در برخی مرحله‌ها شامل محیط‌های نیمه باز می‌شود، اما در کل یک اثر خطی است که گیم‌پلی مستقیم و سر راستی هم دارد. پس با توجه به این موضوع‌ها برای اتمام آن به چند ساعت نیاز خواهیم داشت؟ بر اساس گفته‌های شرکت Annapurna Interactive یک Playthrough معمولی در Stray، چیزی حدود 8 الی 10 ساعت طول می‌کشد. البته که اگر زیاد برای جست و جو در محیط وسواس به خرج ندهید و مسیر اصلی را پیش بگیرید، به زمانی کم‌تر از 8 ساعت نیاز خواهید داشت. با وجود تمامی این نکته‌ها، بازی Stray با توجه به قیمت‌اش میزان محتوای خوب و سرگرم کننده‌ای را در اختیار مخاطب خود قرار می‌دهد که در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.

قیمت بازی Stray

قیمت بازی و حضور در لیست بازی‌های PS Plus

بازی Stray که در تاریخ 28 تیر عرضه شد، از همان روز اول در دسترس کاربران PS  Plus هم قرار گرفت. البته که این بازی تنها در دسترس مشترکین دو سطح Extra و Premium قرار دارد و اگر جزو مشترکین سطح Essential محسوب می‌شوید، باید آن را به صورت جداگانه تهیه کنید. با این حال قرار دادن بازی Stray در روز عرضه روی سرویس PS Plus، حرکت پسندیده‌ای از سوی سونی است. اما با گذر از این بحث‌ها، اگر بخواهید بازی مورد بحث را به صورت جداگانه بخرید، باید 30 دلار هزینه کنید.

جمع بندی

جمع‌بندی

 بازی Stray با وجود اینکه از سمت یک توسعه دهنده و یک ناشر به نسبت کوچک می‌آید، اما به موفقیت‌های چشم‌گیری دست پیدا کرده است. ایده اصلی و جذاب بازی در کنار خلاقیت و استانداردهایی که سازندگان روی محصول نهایی اعمال کرده‌اند، باعث شد تا Stray به یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین آثار سال 2022 تبدیل شود. با توجه به همین توصیفات، اگر می‌خواهید به سراغ بازی مذکور بروید و با گربه معروف آن همراه شوید، زیاد درنگ نکنید و سریع آن را انجام دهید.

نظر شما در مورد Stray چیست؟ آیا این بازی لیاقت تمام توجه‌هایی که دریافت کرده را دارد؟ آیا دوست دارید به سراغ آن بروید؟ نظرات خود را با تیم پارسی گیم و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

منبع: GamingBolt

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

بازی Stray برای چه پلتفرم‌هایی عرضه شده است؟

این بازی همین حال در دسترس کاربران پی سی، پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 قرار دارد

۱
برای اتمام بازی Stray به چند ساعت زمان نیاز داریم؟

با توجه به گفته‌های خود ناشر، اتمام Stray به چیزی حدود 8 الی 10 ساعت زمان نیاز خواهد داشت

۲
آیا بازی Stray روی سرویس PS Plus قرار دارد؟

اگر جزو مشترکین دو سطح Extra و Premium سرویس PS Plus قرار دارید، می‌توانید Stray را به صورت رایگان تجربه کنید. البته که این امکان برای کاربران سطح Essential وجود ندارد.

۳
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 6 دیدگاه
  • Avatar

    امین رضا

    مهمان

    سلام من ازین بازی خیلی چیز ها میدونم اما بازیش نکردم و عالی ترین بازی هستش?

    پاسخ دهید
  • Avatar

    محمد

    مهمان

    این بازی خیلی خوب بود من اورجینال استیمشو خریدم با فارسی ساز و یاریش کردم با فرم ۱۴۴ که روانتره بازی واقعن جذاب و چشم نواز بود و خلاقانه انتهای بازی یحورایی باز گذاشته شده که فکنم برای ساخت قسمت دوم

    پاسخ دهید
  • Avatar

    CN420

    مهمان

    *حاوی اسپویل*
    ba salam va tashakor az tozihatetoon vali lazem b zekre k in shahr b soorate yek panagh gah dorost shode ta sakeninesh ro amn negah dare vali chon modatesh toolani shode dige kasi omid b didane asemoon nadare va hame fekr mikonan hamishe injoori baghi mimoone. va zurk
    ha (hamoon tor k dakhele bazi gofte shode) tavasote ensan ha dorost shodan ta zobale haro az beyn bebaran vali ghavi mishan o mitoonan harchiz hata felez ro ham bokhoran.

    پاسخ دهید
  • Avatar

    پویا

    مهمان

    من توی کم تر از 8 ساعت حدود 5 ساعت و با 80 درصد بازی رو به همراه همسرم تموم کردیم…
    بازی طولانی نیست ولی سرگرم کننده ست و بعضی اوقات شما رو برای حل کردن مسائل به فکر وا می داره…
    در کل بازی هست که پیشنهاد میکنم حتما بازی کنید

    پاسخ دهید
  • Avatar

    مسعود روشن

    مهمان

    نظرم با خوندن این مقاله نسبت به بازی عوض شد. ممنون . امتحان کردنش بد نخواهد بود ♥️

    پاسخ دهید
    • ارحام ادبخواه

      ارحام ادبخواه در پاسخ به مسعود روشن

      نویسنده

      مرسی از شما:)
      بله صد در صد ارزش زمانی که میذارید رو داره