گرافیکی‌ترین بازی‌های استراتژیک
ارحام ادبخواه

بهترین بازی های استراتژیک با بالاترین گرافیک

ارحام ادبخواه 14 خرداد 1401 بدون دیدگاه
12,857 بازدید

با اینکه اکثر بازیکنان هنگام انتخاب یک بازی استراتژیک توجهی به گرافیک فنی و جلوه‌های بصری آن نمی‌کنند، چه کسی می‌تواند منکر لذت بیش‌تر کنترل یک جامعه یا یک تمدن با گرافیک بالا و چشم‌نواز باشد. در چنین حالتی می‌توانید ارتباط قدرتندی با شخصیت‌های موجود در بازی ارتباط برقرار کنید و در نهایت، در کمال واقع‌گرایی اهداف خود را به کرسی بنشانید. ما در این مقاله به معرفی گرافیکی‌ترین بازی‌های استراتژیک خواهیم پرداخت.

گرافیکی ترین بازی های استراتژیک که می‌توانید تجربه کنید

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های دنیای بازی‌های ویدیویی (و صد البته مدیوم‌های دیگر سرگرمی مانند کتاب‌ها، فیلم‌ها و…)، امکان تجربه شرایطی است که شاید در زندگی واقعی هیچ گاه حتی نزدیک به تصور آن هم نشویم. تجربه‌هایی که می‌توانند شما را در نقش ناجی دنیا یا یک سرباز نفودی در نیروهای دشمن قرار دهند. حال اگر بازی‌های فانتزی و علمی و تخیلی را هم کنار بگذاریم، بازهم آثار واقع گرایانه‌ای وجود دارند که یک فرآیند غیرقابل تجربه توسط افراد معمولی را تداعی می‌کنند. برای مثال، تنها درصد بسیار محدودی از افراد جامعه امروزی ممکن است به جنگ بروند و جریان آن حضور داشته باشند.

حال بازی‌های استراتژیک، این قابلیت تجربه موقعیت‌های غیرمحسوس را یک پله رو به جلو می‌برند. شما در اکثر این بازی‌ها (چه استراتژی‌های همزمان و چه نوبتی) در نقش یک رهبر یا یک فرمانده قرار می‌گیرید و وظیفه دارید جامعه یا نیروهای خود را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنید و آن‌ها را ارتقا دهید. حال اگر در این بین جلوه‌های بصری و گرافیک فنی در اوج خود قرار داشته باشند، می‌تواند لذت بیش‌تری ببرید و ارتباط بهتری با نیروها و محیط تحت سلطه خود برقرار کنید. هدف ما از نگارش این مقاله هم آشنایی شما با گرافیکی‌ترین بازی‌های استراتژیک است که می‌توانید با رفتن به سراغ آن‌ها، واقع‌گرایی را یک قدم رو به جلو پیش ببرید.

بازی Crusader Kings 3

بازی Crusader Kings 3

بازی Crusader Kings 3 هنگامی که برای اولین بار منتشر شد، کار به شدت سختی را در جلو راه خود می‌دید. این بازی نه تنها باید به عنوان یک اثر جدید انتظارات را برآورده می‌کرد، بلکه باید به عنوان دنباله یکی از بهترین مجموعه‌های استراتژیک تاریخ عملکرد خوبی را از جا می‌گذاشت. در واقع پس از رایگان شدن بازی Crusader Kings 2 و سرازیر شدن حجم عظیمی از کاربران، مجموعه مورد بحث بیش از پیش مورد توجه دنیای ویدیو گیم قرار گرفت.

اما با وجود تمامی این مصائب که به آن‌ها اشاره کردیم، بازی Crusader Kings 3 در سال 2020 منتشر شد و توانست به همان اثری تبدیل شود که ما از آن انتظار داشتیم. این بازی از محیط روم شرقی که در نسخه‌های پیش مورد استفاده قرار گرفته بود دور شد و با ارائه ویژگی‌های جدید توانست طیف جدیدی از بازیکنان را به سکت خود جذب کند. البته که این اتفاق‌ها در حالی رخ داد که سازندگان بازی در استودیو Paradox Development ریشه‌های مجموعه را فراموش نکردند و نهایت تلاش خود را برای برگرداندن عمق دو نسخه قبلی به کار گرفتند. بازی Crusader Kings 3 شاید در نگاه اول یک استراتژی ساده به نظر برسد، اما باور کنید که مکانیک‌های به شدت پیچیده‌ای دارد. بخش بزرگی از عمق و پیچش در بخش مبارزات دیده می‌شود که باید برای پیروزی در آن‌ها، برنامه دقیقی داشته باشید. با این حال، عمده «جذابیت» بازی مورد بحث، در داستان‌های ریز و درشت آن خلاصه می‌شود که باید آن‌ها را گوش دهید.

  • سال عرضه: 2020

بازی Total War Warhammer III

بازی Total war: Warhammer 3

بازی Total War: Warhammer 3 ماحصل و نتیجه نهایی سه‌گانه استودیو Creative assembly یا همان Warhammer Trilogy است. Warhammer 3 نه تنها به عنوان جدیدترین نسخه سری شناخته می‌شود، بلکه باید از آن به عنوان عجیب‌ترین شماره هم یاد کرد. دلیل مطرح کردن این موضوع این است که بازی مذکور هرچند دقیقه یک بار از آن حالت Sandbox معروف مجوعه دور می‌شود و به بازیکنان اجازه می‌دهد وارد دنیای بزرگ آن شده و درگیر نبردهای بزرگ شوند.

در کنار این موارد که به آن‌ها اشاره کردیم، بخش بزرگی از جذابیت‌های بازی Total War: Warhammer 3 به کمپین داستانی غنی آن مربوط می‌شود؛ داستانی که ممکن است در برخی نقاط کمی خطی شود و حتی حالت غیرقابل حدس بودن خود را از دست بدهد. به هر حال نباید از جذابیت‌های داستانی اثر مذکور به عنوان یک از گرافیکی‌ترین بازی‌های استراتژیک بازار غافل شد. شما می‌توانید در عمق داستان وارهمر 3 با نژادهای مختلفی آشنا و همراه شوید و کنترل آن‌ها را در دل نبردهای حماسی به دست بگیرید. گرافیک بصری چشم‌نواز این بازی باعث می‌شود در حین نبردها، بتواند شدت جنگ را بهتر و واضح‌تر درک کنید.

همچنین بازی Total War: Warhammer 3 شامل یک شخصیت اصلی هم می‌شود که می‌توانید با توجه به سلیقه خود او را شخصی‌سازی کنید. به طور کلی بهتر است این گونه بگوییم که در طی تجربه خود، با مکانیک‌های مختلفی از سبک نقش‌آفرینی آشنا می‌شوید که مانند آن را کم‌تر در بازی‌های استراتژی می‌بینیم.

  • سال عرضه: 2022

بازی Total War Three Kingdoms

بازی Total War: Three Kingdoms

بازی Total War: Three Kingdoms که آخرین نسخه تاریخی و غیرفانتزی سری توتال وار محسوب می‌شود، شما را وارد جنگ داخلی سرزمین چین می‌کند. جنگی که میان قبیله‌های مختلف این کشور رخ داده و با شخصیت‌های فوق‌العاده جذابی ترکیب شده است. البته که این شخصیت‌ها به یک جبهه معین تقسیم نمی‌شوند و اکثر آن‌ها فعالیت مهمی در طی نبرد و خارج از آن دارند. هر یک از این شخصیت‌ها عضوی از یک رابطه پیچیده میان قبلیه‌های مختلف هستند که می‌توانند روی هر چیزی تاثیرگذار باشند؛ از روابط سیاسی گرفته تا عملکرد سربازهای شما در میدان نبرد.

بازی Total War: Three Kingdoms با وجود عرضه به عنوان یک نسخه فرعی، تغییرات بنیادینی در زمینه‌های مختلف مانند تبادیل و مبارزات به وجود آورد. همین تغییرات با داستان و هدف اصلی بازی که تسخیر کشور چین توسط نیروهای مختلف است به شدت همخوانی دارد و با تنوعی که تا پایان حفظ می‌کند، به یک محصول داستان‌محور جذاب تبدیل می‌شود. بازی مذکور پس از عرضه اولیه در سال 2019 میزبان یک سری بسته‌های الحاقی هم شد که با رفتن به سراغ آن‌ها، اطلاعات و پیچش‌های داستانی بیش‌تری در مورد جنگ داخلی چین به دست می‌آورید.

  • سال عرضه: 2019

بازی Old World

بازی Old World

بازی‌های 4X (یک زیرسبک از بازی‌های استراتژی) کمی وجود دارند که می‌توانند مجموعه Civilization را به چالش بکشند و با آن وارد رقابت شوند. با این حال، بازی Old World که توسط یکی از سازندگان قدیمی مجموعه Civilization ساخته شده، به خود جرأت این کار می‌دهد. Old World یک اثر استراتژی خوش ساخت است که با وجود الهام‌گیری از سری مذکور، خلاقیت‌ها و نوآوری‌های خود را هم به همراه دارد. برای مثال این بازی تمرکز خود را صرفا روی دوره باستانی تاریخ بشریت می‌گذارد و اعتنایی به دوران مدرن و امروزی نمی‌کند. البته که این موضوه به هیچ وجه محدودیت نیست و به جای آن، سازندگان توانسته‌اند تمرکز بیش‌تری روی شخصیت‌ها و تمدن‌های مورد نظر خود بگذارند.

همچنین برخلاف سری Civilization، شما در بازی Old World یک موجود و رهبر جاودانه نیستید و زندگی به مراتب شخصی‌تری دارید. برای مثال شما به معنی واقعی کلمه زندگی می‌کنید، به ازدواج روی می‌آورید و بچه‌دار می‌شوید. طبیعی است که بعد از این روند و درست مانند یک آدم معمولی به پایان عمر خود می‌رسید و می‌میرید. البته که مرگ به معنی پایان کار نیست و پس از آن، کنترل جانشین خود را به دست می‌گیرید و در قالب او به فرمانروایی می‌پردازید. البته که در این بین کار راحتی ندارید و باید برای گرفتن تخت شاهی با گزینه‌های دیگر جانشینی هم وارد رقابت شوید تا جنبه انسانی حکومت‌ها را هم ببینید. این روند در حدی طبیعی است که شاید بعد از مدتی توسط یکی از اعضای خانواده خود به قتل برسید.

  • سال عرضه: 2020

بازی Civilization 6

بازی Civilization 6

بدون شک تا این نقطه از عمر خود با واژه «اصل کار» برخوردار داشته‌اید. اگر بخواهیم این واژه را در لیست بهترین بازی‌های استراتژیک قرار دهیم، باید نام بازی Civilization 6 را در مقابل این عبارت بنویسیم. البته که این به معنای ارزش بیش‌تر بازی مذکور نسبت به سایرین نیست؛ بلکه به معنی معروف و محبوب‌تر بودن است. به هر حال شما در ششمین نسخه سری Civilization حکم یک رهبر جاودانه را دارید؛ رهبری که از ابتدا ریشه‌های حیات یک تمدن را پی می‌ریزد و با آن رشد می‌کند. به عبارتی دیگر، شما در ابتدا کنترل قبیله‌های اولیه را به دست می‌گیرید و به تدریج به نسل امروز تمدن می‌رسید. این بازی به قدری پرجزئیات و دقیق است که باید برای تک‌تک تصمیمات خود حسابی فکر کنید، چرا که ممکن است در آینده با تاثیرات منفی (یا حتی مثبت) آن روبرو شوید.

علاوه بر این‌ها بازی Civilization 6 در طی مدت‌ها میزبان چندین بسته الحاقی ارزشمند هم شد که به ارزش نهایی تجربه بازی افزودند. با این حال، تغییراتی که این بسته‌های الحاقی به وجود آورند آنقدری انقلابی نبودند و در حد یک تغییر کوچک متوقف شدند. البته که تغییرات آب و هوایی و اضافه شدن فاجعه‌های طبیعی کمی به تنوع نهایی کمک کردند. اگر بخواهیم گرافیک را در نظر بگیریم، شاید بازی مذکور در صدر لیست گرافیکی‌ترین بازی‌های استراتژی قرار نگیرد، اما می‌تواند در نوع خود خروجی قابل قبولی را به شما ارائه دهد.

  • سال عرضه: 2016

بازی Stellaris

بازی Stellaris

حالا که هنوز هم در بحث بازی‌های 4X قرار داریم، بهتر است به ادیسه فضایی استودیو Paradox Development هم اشاره کنیم. اثری که به طور مستقیم از بازی Europa Universalis الهام می‌گیرد و آن را در یک محیط فضایی و علمی-تخیلی پیاده می‌کند. شما در بازی Stellaris با موقعیت‌های عجیب و ناگهانی روبرو می‌شوید که نمی‌توان انتظار آن‌ها را داشت. از قیام و انقلاب ربات‌ها گرفته تا حضور بیگانه‌ها در سیاه چاله‌های فضایی؛ در این بازی باید انتظار هر چیزی را داشته باشید. البته از آنجایی که بازی Stellaris سعی می‌کند به سمت هر زمینه‌ای برود و گستره مکانیک‌های خود را افزایش دهد، در برخی مواقع سطحی برخورد می‌کند. به عبارتی دیگر در این بازی کمیت بر کیفیت ترجیح داده می‌شود.

با وجود این موضوع، آثار کمی وجود دارند که بتوانند از لحاظ جاه‌طلبی ایده‌ها و حس غرق شدن در فضای بی‌کران به بازی Stellaris نزدیک شوند. استلاریس شما را در یک محیط Sandbox قرار می‌دهد تا بتواند داستان‌ها و ماجراهای از پیش تعیین شده خود را با آزادی بیان و عمل ارائه دهد. حال شما باید در میان این محیط بزرگ امپراطوری فضایی خود را گسترش دهید، با بیگانه‌ها برخورد کنید و به یک شخصیت جاودانه تبدیل شوید.

  • سال عرضه: 2016

بازی Age of Wonders Planetfall

بازی Age of Wonders: Planetfall

مهم نیست که به سراغ کدام یک از نسخه‌های مجموعه Age of Wonders می‌روید؛ هیچ یک از نسخه‌های این سری شما را ناامید نخواهند کرد. اما اگر می‌خواهید یک راست به سمت نقطه اوج آن بروید، پس باید Age of Wonders: Planetfall را انتخاب کنید. وقایع این بازی در یک کهکشان پویا جریان دارد که پس از یک دوره افول و بی‌ثمر طولانی دوباره در حال پیشرفت و جان گرفتن است. شما وارد این کهکشان می‌شوید و باید برای تسخیر نقطه نقطه آن با نژادها و حکومت‌های دیگر وارد یک جنگ بزرگ شوید. حال این نژادهای دیگر به شدت عجیب هستند و می‌توانند کارهای غیرمنتظره‌ای مانند سوارشدن روی دوش دایناسورها انجام دهند.

روند ساخت و ساز در بازی Age of Wonders: Planetfall نسبت به نسخه‌های پیشین با پیشرفت بزرگی همراه شده که استفاده از آن‌ها کار را به شدت ساده‌تر و لذت بخش‌تر می‌کند. اما این بازی فقط در مورد ساخت و ساز نیست و مبارزات نوبتی به شدت جذابی دارد. شما می‌توانید اعضای این نبردها را با نهایت جزئیات شخصی‌سازی کنید تا سپاه خاص خود را داشته باشید. مهم نیست که می‌خواهید توپ‌های جنگی را روی بدن مارمولک‌های عظیم الجثه بگذارید یا اینکه به سربازهای خود جت پک دهید؛ شما آزاد هستید تا با آن‌ها مانند شخصیت‌های یک بازی نقش‌آفرینی با قابلیت شخصی‌سازی بالا رفتار کنید. علاوه بر این‌ها، Planetfall گرافیک بصری به شدت جذابی دارد و قرار دادن آن در لیست گرافیکی‌ترین بازی‌های استراتژیک واجب است.

  • سال عرضه: 2019

بازی Iron Harvest

بازی Iron Harvest

اگر به تجربه بازی Company of Heroes پرداخته‌اید و فکر می‌کردید که بازی می‌توانست کمی جنبه تخیلی به خود بگیرید، پس باید به سراغ بازی Iron Harvest بروید. داستان این بازی که در اروپا دهه 1920 جریان دارد، شرایط را کمی متفاوت نسبت به آنچه که واقعا رخ داده نشان می‌دهد. شما می‌توانید در این بازی ربات‌های استیم پانکی مختلفی ببینید که در اندازه‌های متفاوت وارد نبرد می‌شود و نتیجه آن را تغییر می‌دهند.

علاوه بر این‌ها، باید بدانید که سازندگان بازی Iron Harvest علاقه زیادی به انفجارها و صحنه‌های اکشن شلوغ دارند. شما می‌توانید را ربات‌های غول پیکر خود وارد شهر شوید و ساختمان‌ها را یکی پس از دیگری نابود کنید. حال این صحنه‌های شلوغ را با سیستم تخریب‌پذیری فوق‌العاده محیط در یک نقطه قرار دهید تا متوجه جذابیت آن شوید. این تخریب‌پذیری به قدری واقع‌گرایانه و تاثیرگذار است که پس از یک نبرد عظیم و شلوغ، شاید نتوانید شباهتی به محیط پیش از نبرد پیدا کنید.

  • سال عرضه: 2020

بازی Battlefleet Gothic Armada 2

بازی Battlefleet Gothic: Armada 2

بازی Battlfleet Gothic: Armada 2 که به عنوان بخشی از مجموعه Warhammer 40K شناخته می‌شود، نبردهای فضایی عظیمی دارد که میان سفینه‌ها به وجود می‌آیند. شما در این بازی ماجرای سه گروه مختلف از نژادهای معروف سری Warhammer 40K با نام‌های The Imperium، Necron Empire و Tyranid Hive را دنبال می‌کنید و باید در میان درگیری‌های آن‌ها حضور داشته باشید. با این حال، شما می‌توانید به این داستان‌ها بی‌توجهی کنید و از نبردهای عظیمی که میان سفینه‌های عظیم و کاخ مانند به وجود می‌آید، لذت ببرید.

نکته جالبی که در مورد این نبردها وجود دارد، همزمان یا Real-Time بودن آن‌ها است. به عبارتی دیگر، شما باید در لحظه تصمیم بگیرید و با کنار قرار دادن جزئیات مختلف، در نبردها پیروز شوید. این سیستم مبارزه به قدری جذاب طراحی شده که با وجود ضعیف‌ترین ناوگان‌های جنگی می‌توانید از درگیری با آن‌ها لذت ببرید. حال این مبارزات به هیچ وجه ساده نیست و شما باید نکاتی مانند نفوذ نیروهای دشمن یا تو زرد از آب درآمدن سربازهای خودی را هم در نظر بگیرید.

  • سال عرضه: 2019

بازی Company of Heroes 2

بازی Company of Heroes 2

در این نقطه از گرافیکی ترین بازی‌های استراتژیک به Company of Heroes 2 می‌رسیم؛ اثری که در ادامه نسخه اول که در سال 2006 منتشر شده بود در دسترس قرار گرفت. این بازی هم درست مانند شماره قبلی به وقایع جنگ جهانی دوم می‌پردازد و سعی می‌کند تمرکز خود را صرفا روی خط مقدم و جهبه جنگ اصلی بگذارد. شما در این بازی با جبهه شرقی جنگ جهانی کار دارید و کنترل ارتش سرخ شوروی را به دست می‌گیرید. همین موضوع باعث به وجود آمدن درگیری‌های مستقیم متعددی می‌شود که در قالب یک استراتژی همزمان، باید از تک‌تک آن‌ها پیروز خارج شوید.

اگر جلوه‌های بصری را کنار بگذاریم و بخواهیم مجموعه را فقط با اعتنا به ارزش‌های ویدیو گیمی بسنجیم، نسخه اول Company of Heroes گزینه بهتری از شماره دوم خواهد بود. این بازی اجزا را در تعادل بهتری قرار می‌دهد و با استفاده از اکشن‌های هالیوودی (که می‌توانید تاثیرات فیلم‌هایی مانند نجات سرباز رایان را در آن ببینیم)، به یکی از بهترین استراتژی‌های همزمان تاریخ تبدیل می‌شود.

  • سال عرضه: 2013

بازی BattleTech

بازی BattleTech

درست مانند یک بازی اقتباسی از بازی‌های رومیزی که روی ایده‌های مجموعه XCOM ساخته شده، BattleTech یک استراتژی نوبتی و عمیق است که تمرکز خود را روی ربات‌های غول پیکر می‌گذارد. شما در این بازی کنترل یک گروه مزدور را به دست می‌گیرید که باید در محدوده عناصر استراتژیک آن، ربات‌های جنگی خود را ارتقا دهید و پیشرفت کنید.

اما سیستم نبرد بازی BattleTech به شدت عمیق بوده و خبری از اکشن‌های شلوغ و بدون تفکر نیست. شما برای اینکه بتوانید به پیروزی نزدیک شوید، باید نقاط ضعف و قوت نیروهای حریف را در نظر بگیرید و هنگامی که متوجه شرایط شدید، آنگاه اقدام کنید. البته توجه داشته باشید که BattleTech یک استراتژی عمیق و پیچیده نیست و سعی می‌کند با ساده‌تر نگه داشتن شرایط کار آسان‌تری برای مخاطب خود تدارک ببیند. اما این موضوع از قرار دادن نام BattleTech در بین بهترین بازی‌های استراتژی با بالاترین گرافیک، جلوگیری نخواهد کرد.

  • سال عرضه: 2018

بازی XCOM 2

بازی XCOM 2

بازی XCOM 2 که در دسته آثار Turn Based Tactic قرار می‌گیرد، عاشق محدود کردن بازیکن خود در جریان گیم‌پلی است. البته که این محدودیت به هیچ وجه یک ویژگی منفی به شمار نمی‌رود و باعث می‌شود شما به عنوان بازیکن، تصمیم‌های حیاتی و صد البته هیجان انگیزی بگیرید. همین تصمیم‌های سخت و حیاتی در ادامه روند XCOM 2 تاثیر می‌گذارند و باعث می‌شوند با تجربه به نسبت متفاوتی روبرو شوید. برای اینکه موضوع مطرح شده را بهتر متوجه شوید یک مثال می‌زنیم. شما باید به طور مدام افراد تازه‌وارد (Rookie) جمع کنید، متخصص‌های مختلفی داشته باشید و برای ارتقا اسلحه‌ها به یک آیتم فضایی دست پیدا کنید. با این وجود، بازی آنقدری شما را محدود می‌کند که تنها قادر به انجام یکی از سه کار مذکور باشید.

به طور کلی بازی XCOM 2 تفکر و ذهن شما را درگیر می‌کند و باعث می‌شود اعتیاد پیدا کنید؛ اعتیادی که حس شیرینی دارد و نشستن جلو صفحه نمایش را لذت‌بخش می‌کند. نحوه چینش شخصیت‌ها و تداعی یک برنامه کلی برای پیروزی در نبرد بعدی هیچ وقت جذابیت خود را از دست نمی‌دهد. تازه این پایان کار نیست و بسته الحاقی War of the Chosen بهانه‌های بیش‌تری برای سرگرم نگه داشتن بازیکن خواهد داشت.

  • سال عرضه: 2016

جمع‌بندی

ما سعی کردیم در مقاله بهترین بازی‌های استراتژیک با گرافیک بالا شما را با گرافیکی‌ترین بازی‌های استراتژیک موجود در بازار آشنا کنیم. همین موضوع (ملاک بودن جلوه‌های فنی) باعث می‌شود که نتوانیم به یک سری بازی‌های قدیمی که شاید جذابیت بیش‌تری داشته باشند اشاره کنیم. با این حال شما می‌توانید با رفتن به سراغ آثاری مانند Crusader Kings 3، Total War: Warhammer Kingdoms و Stellaris از هر زمینه‌ای ارضا شوید.

نظر شما در این باره چیست؟ با کدام یک از آثار مذکور ارتباط بیش‌تری برقرار می‌کنید؟ نظرات خود را با تیم پارسی گیم و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

منبع: PC Gamer

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

منظور از بازی‌های 4X چیست؟

4X یک زیرشاخه از سبک استراتزیک است که شامل نبردهای نوبتی، همزمان و ساخت و ساز می‌شود

۱
کدام یک از بازی‌های استراتژیک برای درست کردن یک تمدن بزرگ جذاب‌تر هستند؟

آثاری مانند Civilization VI، Age of Wonders: Planetfall و Old World به شما اجازه می‌دهند تمدن خاص خود را بسازید

۲
آیا Company of Heroes 2 هم مانند نسخه اول در جنگ جهانی دوم جریان دارد؟

بله، این بازی هم تمرکز خود را روی جنگ جهانی دوم و نبردهای بی‌رحمانه آن می‌گذارد

۳
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.