بهترین بازی‌های اکشن بر اساس متاکریتیک
ارحام ادبخواه

بهترین بازی‌ های اکشن بر اساس متاکریتیک

ارحام ادبخواه 4 خرداد 1401 1 دیدگاه
6,292 بازدید

زد و خورد، جنگیدن برای هدف و گذشتن از سد دشمنان برای ادامه ماجراجویی؛ بازی‌ های اکشن از همان روزهای ابتدایی حیات بازی‌های ویدیویی وجود داشته‌اند و نقش پررنگی را در پیشرفت همه اجزا بازی کرده‌اند. ما می‌توانیم در بیش‌تر بازی‌های امروزی رگه‌هایی از اکشن و زد و خورد را ببینیم تا همه چیز رنگ و لعاب جذاب‌تر و متنوع‌تری را به خود بگیرد. اما ریشه این آثار اکشن به کجا می‌رسد؟ در مقاله بهترین بازی‌های اکشن براساس متاکریتیک به جواب این سوال خواهیم پرداخت.

بهترین بازی های اکشن تمام دوران بر اساس نمرات منتقدان

هنگامی که در مورد بهترین بازی‌های اکشن و ویژگی‌های آن‌ها صحبت می‌شود اول از همه به چه مواردی دقت می‌کنید؟ قاعدتا صحنه‌های درگیری و مبارزه با دشمنان باید در اولویت افکار شما قرار گیرد. حال مسائل دیگری مانند گیم‌پلی، داستان و… هم وجود دارند، ولی در هنگام بررسی یک اثر Action باید به زد و خوردها توجه بیش‌تری شود.

یکی دیگر از خصلت آثار اکشن این است که می‌توانیم آن‌ها را در هر سبک و زیرسبکی مشاهده کنیم. مهم نیست که در حال تجربه یک بازی RPG فانتزی هستید یا یک شوتر اول شخص در مورد جنگ‌های آینده‌نگرانه؛ عناصر یک بازی اکشن می‌توانند در هر پیش‌زمینه‌ای بدرخشند. البته که برای به چشم آمدن صحنه‌های زد و خورد، جزئیات یک بازی باید در تعادل به سر ببرند تا بتوانند بازیکن را در بهترین شرایط ممکن با صحنه‌های اکشن روبرو کنند. اما چه بازی‌هایی توانسته‌اند این تعادل را به بهترین شکل ممکن به وجود آورند؟ از بازی Metroid Prime و Super Mario Galaxy گرفته تا Half-Life 2 و Bioshock؛ در مقاله بهترین بازی‌های اکشن براساس متاکریتیک به بهترین‌های سبک مذکور خواهیم پرداخت.

فقط پیش از پرداختن به هر موضوعی باید بدانید که که این بازی‌ها صرفا بر اساس نمرات خود وبسایت متاکریتیک رتبه‌بندی شده‌اند و تیم پارسی گیم هیچگونه دخالتی در مورد رده‌بندی آن‌ها ندارد. همچنین معیار آوردن نام بازی‌ها در این لیست بالاترین نمره ممکن در بین تمامی پلتفرم‌ها است. برای مثال اگر یک بازی هم برای پلی استیشن 3 منتشر شده باشد و هم برای Xbox 360، ما نام نسخه‌ای را می‌آوریم که نمره بالاتری در یک پلتفرم خاص از خود به جا گذاشته است.

بازی Halo 2

بازی Halo 2

  • پلتفرم: ایکس باکس اورجینال
  • نمره: 95 از 100
  • سال عرضه: 2004

هنگامی که در حال صحبت کردن در مورد بهترین بازی‌های اکشن هستیم، نمی‌توانیم مجموعه Halo را فراموش کنیم. فرنچایزی که سرنوشت شوترهای کنسولی را برای همیشه تغییر داد تا امروزه شاهد عرضه بازی‌هایی مانند Call of Duty و Battlefield برای کنسول‌های خانگی باشیم. به هر حال و جدا از این مسائل، بازی Halo 2 یکی از مهم‌ترین شماره‌های سری هیلو به شمار می‌رود. این بازی از مکانیک‌های ابتدایی بازی Halo: Combat Evolved فاصله گرفته و سعی کرد با اضافه کردن عناصر مدرن، یک قدم رو به جلو برای بازی‌های اکشن باشد.

یکی از این عنصرهای جدید که به آن اشاره کردیم، آوردن شخصیت Arbiter به دل داستان و استفاده از او به عنوان یک شخصیت قابل بازی است. به عبارتی دیگر، شما در حین تجربه بازی Halo 2 می‌توانید علاوه بر خود مستر چیف، کنترل آربیتر را هم به دست بگیرید تا ماجرا را از یک دید متفاوت نگاه کنید. امکان استفاده از دو اسلحه به صورت همزمان هم برای اولین در همین نسخه از سری هیلو دیده شد.

بازی Red Dead Redemption

بازی Red Dead Redemption

  • پلتفرم: پلی استیشن 3
  • نمره: 95 از 100
  • سال عرضه: 2010

هنگامی که بازی Red Dead Redemption برای اولین بار معرفی شد، بسیاری از طرفداران اعتقاد داشتند که شرکت Rockstar باید به جای یک مجموعه جدید، به سراغ نسخه جدید GTA می‌رفت. با این وجود، بازی Red Dead Redemption منتشر شد و به همه نشان داد که جایی برای نگرانی وجود ندارد. این اثر که ادامه غیرمستقیم بازی Red Dead Revolver به شمار می‌رود، داستان یک گاوچران به نام جان مارستون (John Marston) را تعریف می‌کند. جان که به درستی نمی‌تواند با از بین رفتن غرب وحشی و گسترش تمدن کنار بیاید، تصمیم می‌گیرد راه جدایی از یک انسان متمول در پیش بگیرد و به یاغی‌گری‌های خود ادامه دهد.

اما جذابیت‌های بازی Red Dead Redemption درست مانند سایر آثار شرکت Rockstar به داستان ختم نمی‌شود. این بازی هم دنیایی به شدت بزرگ و پرجزئیات دارد که اگر در زیبایی‌های آن غرق شوید، ناگهان خود را در حالی پیدا می‌کنید که چندین ساعت پشت کنسول نشسته‌اید. نقشه بازی به چندین قسمت مختلف با ویژگی‌هایی بصری و آب و هوایی متفاوت تقسیم می‌شود که هر کدام از آن‌ها شامل سرگرمی‌های خاص خود می‌شوند. حیات وحش گسترده بازی را هم به این موارد اضافه کنید تا متوجه شوید با چه نقشه عظیم و پویایی طرف هستید.

بازی Half Life

بازی Half-Life

  • پلتفرم: پی سی
  • نمره: 96 از 100
  • سال عرضه: ۱۹۹۸

در حال حاضر همه ما استودیو Valve را بیش‌تر به خاطر پشتیبانی از پلتفرم استیم و فعالیت به عنوان یک فروشگاه مجازی می‌شناسیم؛ اما روال همیشه به این شکل نبوده است. این استودیو در سال‌های نه چندان دور تمرکز زیادی روی ساخت بازی‌های جریان‌ساز داشته که تاثیر آن‌ها را می‌توانیم تا همین امروز مشاهده کنیم. یکی از چشم‌گیرترین پروژه‌ها ولو در سال‌های گذشته به نسخه ابتدایی مجموعه Half-Life مربوط می‌شود. اثری که با به کار گرفتن یک گان‌پلی شبیه مجموعه Doom و ترکیب آن با فضاسازی و داستان‌سرایی استفن کینگ (Stephen King)، به یک معجون فوق‌العاده جذاب و به یاد ماندنی رسیده بود.

بازی Half-Life به عنوان یک اثر اکشن حرف‌های زیادی برای گفتن داشت. بخش بزرگی از این تاثیرگذاری مربوط به طراحی منحصر به فرد اسلحه‌ها می‌شد که باید با به‌کارگیری مناسب آن‌ها، از پس چالش‌ها و گروه بزرگ دشمنان برآیید. البته در میان تجربه بازی با پازل‌های متعددی هم برخورد می‌کنید که با وجود درست کردن تاخیر در قطار اکشن‌ها، در نوع خود به شدت جذاب و گاهی چالش‌برانگیز بودند. به طور کلی بهتر است از تلاش‌های گوردون فریمن، شخصیت اصلی بازی Half-Life، برای نجات دنیا غافل نشوید و او را همراهی کنید.

بازی Tekken 3

بازی Tekken 3

  • پلتفرم: پلی استیشن 1
  • نمره: 96 از 100
  • سال عرضه: 1998

بازی Tekken 3 جزو آن دسته از آثاری است که در بین گیمرهای کشور ما هم به شدت شناخته شده است. یک بازی مبارزه‌ای فوق‌العاده که بدون شک باید از نام آن در بین بهترین بازی‌های اکشن تاریخ یاد کنیم. البته که Tekken 3 یک بازی اکشن با تعاریف معمول نیست؛ اما از آنجایی که زد و خورد زیادی در بین مبارزات آن به چشم می‌خورد می‌توانیم از نام آن در چنین لیستی یاد کنیم.

ولی داستان عرضه و همه‌گیری سومین نسخه سری Tekken جالب و در نوع خود متفاوت است. این بازی برای اولین بار در سال 1996 و در قالب دستگاه‌های آرکید برای کشور ژاپن عرضه شد و بعدها راه خود را به سایر کشورهای هدف هم باز کرد. اما هنگامی که در سال 1998 برای کنسول پلی استیشن در دسترس قرار گرفت، موفقیت‌های چشم‌گیری به دست آورد. بازی Tekken 3 با فروش هشت میلیون نسخه‌ای و موفق خود به عنوان پنجمین بازی پرفروش کنسول PS1 شناخته می‌شود.

بازی Goldeneye 007

بازی Goldeneye 007

  • پلتفرم: نینتندو 64
  • نمره: 96 از 100
  • سال عرضه: 1997

در این نقطه از لیست بهترین بازی‌های اکشن براساس وبسایت متاکرتیک به بازی GolenEye 007 می‌رسیم. همان‌طور که به احتمال زیاد می‌دانید این بازی بر اساس مجموعه فیلم‌های جیمزباند و به طور دقیق‌تر، با الهام‌گیری از فیلم GoldenEye ساخته شده است. اثر مورد بحث یک شوتر اول‌شخص به شمار می‌رود که در زمان عرضه، چیزی بیش از یک غافلگیری ساده بود. شما در این بازی کنترل خود شخصیت جیمز باند را به دست می‌گیرید و به جنگ با نیروهای مخفی و خلافکار می‌پردازید.

اگر همین حالا بخواهید به سراغ بازی GoldenEye 007 بروید و به تجربه آن بپردازید، ممکن است کمی ناامید شوید؛ چرا که نه گیم‌پلی آنقدری عمیق و مدرن است و نه داستان به شکل درگیر کننده‌ای روایت می‌شود. اما با این حال از آنجایی که بازی مورد بحث شروع‌کننده یک جریان بزرگ و در نوع خود بدیع بود، می‌توانید به سراغ آن بروید و تاریخ را کمی مرور کنید.

بازی Bioshock

بازی Bioshock

  • پلتفرم: ایکس باکس 360
  • نمره: 96 از 100
  • سال عرضه: 2007

بازی Bioshock برخلاف تعدادی از شوترهای همزمان خود، به هیچ وجه یک Run-and-Gun ساده نبود که هدف اصلی، راه رفتن و کشتن دشمنان باشد. این بازی پای خود را فراتر از استانداردهای وقت گذاشت و توانست سیستم گان‌پلی نفس‌گیر خود را با داستانی عجین کند که پر از مفهوم‌های پیچیده و صد البته جذاب بود. ماحصل تمامی این عناصر به یک اثر هنری اونگارد ختم شد که هرچقدر از آن تعریف کنیم، از حقیقت ارزش آن عقب می‌مانیم.

اما فارغ از داستان و ایده‌های عمیق پشت آن، بازی Bioshock به عنوان یک بازی اکشن هم فوق‌العاده بود. به عبارتی دیگر، بایوشاک توانست آن تعادلی که تا این لحظه به آن اشاره کردیم را در اوج نگه دارد و از سقوط اجزای مختلف جلوگیری کند. اگر از تجربه این بازی لذت بردید، بهتر است خیلی سریع نسخه دوم و Infinite را هم تجربه کنید.

بازی Half Life 2

بازی Half-Life 2

  • پلتفرم: پی سی
  • نمره: 96 از 100
  • سال عرضه: 2004

همان‌طور که متوجه شدید، نسخه اول تنها نماینده سری Half-Life در لیست بهترین بازی‌های اکشن نیست. استودیو Valve پس از مشاهده استقبال طرفداران از بازی نسخت تصمیم گرفت که پروژه ساخت نسخه دوم را هم آغاز کند و در این راه موفق هم شد. نتیجه این تلاش‌ها به بازی Half-Life 2 رسید که بزرگ‌تر، عمیق‌تر و پرجزئیات‌تر از بازی قبلی بود. استودیو Valve با عرضه این بازی واقع‌گرایی موجود را به سطح‌های جدیدی رساند که در طی آن، حضور بازیکن روی تمامی اجزای محیط تاثیر می‌گذارد.

داستان این بازی هم درست در ادامه نسخه قبلی ادامه پیدا می‌کند، جایی که بیگانه‌ها زمین را به تصرف خود درآورده‌اند و آن را تا استخوان فاسد کرده‌اند. در طی جریانات داستان این بازی زمین اصلا حال خوبی ندارد و از بیش‌تر منابع اصلی خود خالی شده است. در همین میان، شما دوباره کنترل گوردون فریمن را به دست می‌گیرید و وظیفه دارید با تمام توان برای نجات کره زمین و نسل بشر تلاش کنید. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی روایی سری Half-Life که در هر دو نسخه به چشم می‌خورد، عدم وجود میان‌پرده‌ها است. به عبارتی دیگر داستان بدون کات‌سین‌های مرسوم و صرفا با استفاده از روند طبیعی گیم‌پلی و در قالب دیالوگ‌ها تعریف می‌شود.

بازی Halo: Combat Evolved

بازی Halo: Combat Evolved

  • پلتفرم: ایکس باکس اورجینال
  • نمره: 97 از 100
  • سال عرضه: 2001

اگر بخواهیم سری هیلو را از جهات مختلف بررسی و رده‌بندی کنیم، Combat Evolved می‌تواند در چندین زمینه رتبه اول را به خود اختصاص دهد. اما آن زمینه‌ای که بدون شک حرف اول را می‌زند، بحث پایه‌گذاری است. بازی Halo: Combat Evolved یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های تاریخ را پایه‌گذاری کرد تا امروزه بتوانیم از آن با این حجم از تحسین و تمجید صحبت کنیم.

شما در این بازی هم درست مانند بیش‌تر نسخه‌های مجموعه کنترل مستر چیف را به دست می‌گیرید و وظیفه دارید با نیروهای Covenant و Flood برای نجات کهکشان، مقابله کنید. با اینکه سال‌های زیادی از عرضه Combat Evolved می‌گذرد، اما این بازی هنوز هم از منظر صحنه‌های اکشن و درگیرها جذاب عمل می‌کند. حال اگر می‌خواهید اولین نسخه هیلو را با کیفیت بهتری تجربه کنید، می‌توانید به سراغ بازی Halo: Combat Evolved Anniversary Edition بروید که نسخه بهبود یافته آن محسوب می‌شود.

بازی Super Mario Odyssey

بازی Super Mario Odyssey

  • پلتفرم: نینتندو سوییچ
  • نمره: 97 از 100
  • سال عرضه: 2017

بازی Super Mario Odyssey با اینکه در برهه زمانی به نسبت مشابهی با بازی The Legend of Zelda: Breath of the Wild منتشر شد، به هیچ وجه زیر سایه آن قرار نگرفت و با توجه به شایستگی‌های خود جوایز متعددی را هم کسب کرد. این بازی که اولین نسخه سه‌بعدی و ماجراجویی ماریو پس Super Mario Sunshine و Super Mario 64 محسوب می‌شود، یک تجربه شیرین و به یاد ماندنی است. Super Mario Odyssey نه اکشن و زد و خوردهای پرتعدادی دارد و نه داستانی با عمق و پیچیدگی Bioshock؛ با این حال با دادن جان تازه‌ای به شخصیت ماریو در کاری که انجام می‌دهد می‌درخشد.

بازی Super Mario Odyssey شامل ایده‌های به شدت خلاقانه‌ای می‌شود که کلاه خود ماریو، در رأس آن‌ها قرار دارد. شما در این بازی می‌توانید به لطف کلاه ماریو کنترل سایر شخصیت‌ها را به دست بگیرید و به این طریق، پازل‌های مختلف را از جلوی خود بردارید. اما با این حال، بازی مذکور به عنوان یک اثر با عناصر اکشن، لحظات خوبی را با خود به همراه می‌آورد. ولی توجه داشته باشید که با انتظار یک اثر تماما اکشن به سراغ آدیسی نروید؛ چرا که کاملا ناامید خواهید شد.

بازی Metroid Prime

بازی Metroid Prime

  • پلتفرم: گیم‌کیوب
  • نمره: 97 از 100
  • سال عرضه: 2002

هنگامی که در مورد مجموعه Metroid صحبت می‌کنیم، اکثر افراد به یاد بازی‌های پلتفرمر و مترویدونیا معروف آن می‌افتند. اما در میان تمامی آثار فوق‌العاده این فرنچایز، یک بازی ماجراجویی و اول‌شخص فوق‌العاده هم وجود دارد که آن را با نام Metroid Prime می‌شناسیم. شاید با خود بپرسید که چرا به چای عبارت «شوتر اول‌شخص» از «ماجراجویی و اول‌شخص» استفاده کردیم؟ خود شرکت نینتندو پاسخ این سوال را داده است. در واقع از آنجایی که بازی Metroid Prime ماجراجویی و گشت‌وگذار در محیط را بر درگیری و تیراندازی اولویت می‌دهد، از آن با عنوان یک بازی اول‌شخص ماجراجویی یاد می‌شود.

اما بازی Metroid Prime با هر اثری که تا به امروز تجربه کرده‌اید، متفاوت است. شما در این بازی کنترل شخصیت سموس (Samus) را به دست می‌گیرید و وظیفه دارید با کشتن دشمنان، رد شدن از موانع و حل کردن پازل‌ها به راه خود ادامه دهید. در این میان، روند تیراندازی و کشتن دشمنان در نوع خود به شدت خاص است. سموس در این بازی از اسلحه‌های متعددی بهره نمی‌برد، اما می‌تواند به لطف ارتقاها و زره مخصوص خود موقعیت‌های جدیدی را در حین مبارزه با دشمنان به وجود آورد.

بازی Perfect Dark

بازی Perfect Dark

  • پلتفرم: نینتندو 64
  • نمره: 97 از 100
  • سال عرضه: 2000

بازی Perfect Dark هم درست مانند GoldenEye 007 توسط استودیو Rare درست شده است و شباهت‌های زیادی هم به آن دارد. به عبارتی دیگر، Perfect Dark نسخه کامل‌تر و پیشرفته‌تر GoldenEye 007 محسوب می‌شود که روی یک موتور گرافیکی به روز رسانی شده ساخته شده است. البته که پرفکت دارک یک بازی جدا از فرنچایزی متفاوت است که صرفا به خاطر داشتن سازنده‌ای مشترک با GoldenEye 007، شباهت‌هایی به آن دارد.

در حال حاضر هم سرنوشت مجموعه Perfect Dark در دستان مایکروسافت قرار دارد و آن‌ها می‌خواهند بازی جدید و ریبوت آن را به طور انحصاری برای کنسول‌های اکس باکس منتشر کنند. وظیفه توسعه این بازی برعهده استودیو The Initiative است که استودیو Crystal Dynamics هم در این روند به آن‌ها کمک خواهند کرد.

بازی Soulcalibur

بازی Soulcalibur

  • پلتفرم: سگا دریمکست
  • نمره: 98 از 100
  • سال عرضه: 1999

در صدر لیست بهترین بازی‌های اکشن براساس وبسایت متاکریتیک به بازی Soulcalibur می‌رسیم؛ اثری که به عنوان یکی از بهترین بازی‌های مبارزه‌ای تاریخ شناخته می‌شود و توانست در زمان عرضه خود، نمره 98 را ثبت کند. اما این بازی و به طور کلی مجموعه Soulscalibur برخلاف سایر بازی‌های Fighting، تمرکز زیادی روی استفاده از اسلحه‌ها دارند. همین موضوع باعث شده که بازی مورد بحث به یک محصول منحصر به فرد تبدیل شود و طرفداران خاص خود را پیدا کند.

حال جالب است بدانید که بازی Soulscalibur برای اولین به عنوان دنباله بازی Soul Blade و برای دستگاه‌های آرکید منتشر شد. اما پس از مدتی و در سال 1999 در دسترس طرفداران کنسول دریمکست قرار گرفت تا راه خود را به بازار کنسول‌های خانگی پیدا کرده باشد. به هر حال، این بازی موفقیت‌های زیادی کسب کرد تا امروز در صدر چنین لیستی از نام آن یاد کنیم.

به طور کلی بازی‌های متعددی وجود داشتند که می‌توانستند در این لیست قرار بگیرند و به عنوان یکی گزینه‌ها ظاهر شوند. با این حال ما سعی کردیم طبق گفته‌های خود وبسایت متاکریتیک آثار فراموش نشدنی و فوق‌العاده‌ای مانند Perfect Dark، Half-Life و Bioshock را در لیست ذکر کنیم تا بتوانید با چند تا از بهترین بازی‌های اکشن‌ بر اساس متاکریتیک آشنا شوید.

نظر شما در این باره چیست؟ از دید شما چه آثار دیگری می‌توانستند در این لیست قرار بگیرند که به نام آن‌ها اشاره نکردیم؟ نظرات خود را با تیم پارسی گیم در میان بگذارید.

منبع: Metacritic

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

بهترین بازی اکشن تاریخ از دید وبسایت متاکریتیک چه اثری است؟

بازی Soulclaibur با کسب نمره 98 در صدر این لیست قرار می‌گیرد

۱
شرایط مجموعه Perfect Dark در حال حاضر چگونه است؟

مایکروسافت قصد دارد نسخه جدید و ریبوت شده سری Perfect Dark را در آینده‌ای نزدیک و به طور انحصاری برای کنسول‌های ایکس باکس منتشر کند

۲
آیا بازی Tekken 3 در انحصار کنسول پلی استیشن قرار داشت؟

خیر، این بازی قبل از عرضه برای کنسول خانگی سونی در قالب دستگاه‌های آرکید قابل تجربه بود

۳
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 1 دیدگاه
  • Avatar

    کاربر

    مهمان

    به نظر من جای فرنچایز مورتال کمبت و فرنچایز کال آف دیوتی توی این لیست خالی بود و اینکه بازی رد دد از رتبه بندی پایینی برخوردار بود و باید بیشتر امتیاز میگرفت ‌
    اگه موافقی بکوب رو لایک

    پاسخ دهید