Max-Payne-2
یحیی رحیمی

آیا نیازی به بازسازی بازی Max Payne وجود دارد؟

یحیی رحیمی 23 فروردین 1401 5 دیدگاه
892 بازدید

هزینه تولید بازی‌های ویدیویی در طی سال‌های اخیر به طرز سرسام‌آوری افزایش پیدا کرده است و ناشران نیز به دلیل ریسک بالای عدم موفقیت بازی از امتحان کردن ایده‌های جدید خودداری می‌کنند و به فرنچایزهای قدیمی بر می‌گردند. در طی سال‌های اخیر این روند با ریمسترها و بازسازی‌ها اشباع شده است و تقریباً هر مجموعه بازی‌ای حتی Chorno Cross نیز ریمستر شده است. با معرفی بازسازی Max Payne، سؤال بزرگی مطرح شد که آیا نیازی به بازسازی این پروژه‌ها با هزینه هنگفت وجود دارد؟

بازسازی Max Payne اتفاقی مبارک؟

مسئله اصلی، پورت بازی‌های قدیمی برای سیستم‌های جدید نیست؛ بلکه منظور ما بازسازی کامل یک بازی بلاک باستر کلاسیک با هزینه زیاد و تجهیزات جدید است تا بتواند همانند یک بازی مدرن به نظر برسد. برای نمونه Final Fantasy VII یا رزیدنت ایول را در نظر بگیرید و حال که این روند به مکس پین هم کشیده شده است. رمدی در بیانیه مطبوعاتی نوشت: «بودجه توسط بازی توسط راک‌استار تأمین می‌شود و بازی نیز همانند یک اثر تراز اول تولید می‌شود».

بازسازی Max Payne

اولین فکری که هنگام خواندن این بیانیه به ذهن من رسید آن بود که این هزینه بسیار زیادی برای بازی‌ای است که طرفداران را در زمان خود راضی کرده است و هنوز هم قابل دانلود و تجربه است. بعد از آن بود که به ذهنم رسید: چرا این هزینه زیاد نباید صرف ساخت یک Max Payne جدید می‌شد یا حتی یک بازی ویدیویی کاملاً نو با ایده‌ای تازه که بتواند حتی از مکس پین نیز پا فراتر بگذارد و میلیون‌ها نفر را سرگرم کند؟

واقعیت آن است که ناشران بازی‌های ویدیویی می‌خواهند بدون صدمه دیدن و ضرر مالی، بیشترین سود ممکن را از فروش یک بازی کسب کنند. در نتیجه بازسازی بازی‌ای که خود یک برند به‌حساب می‌آید و میلیون‌ها نفر طرفدار دارد؛ گزینه‌ای منطقی است. در نهایت می‌توان یک بازی کلاسیک را با نسل تازه‌ای از گیمرها تست کرد و دید که آیا نسل جوان از چنین بازی خوششان می‌آید یا خیر؟ ما اینجا نیستیم که در این مورد صحبت کنیم؛ بلکه می‌گوییم که چسبیدن به گذشته در بازی‌های ویدیویی به حساسیتی بیهوده تبدیل شده است.

بازسازی مکس پین

سودآوری هدف بازسازی مکس پین

بازی مانند Max Payne سال‌ها پیش منتشر شده و مخاطب خود را نیز یافته است و به دنباله‌ نیز منتهی شده است. برای نمونه بازی Alan Wake 2 در دست ساخت است و این اتفاق مبارکی است؛ اما چرا دنباله بازی Quantom Break ساخته نمی‌شود و رمدی با گروهی به سراغ راک‌استار می‌رود تا بودجه بازسازی مکس پین را دریافت کند؟ سودآوری در بازی‌های ویدیویی به مسئله‌ای تبدیل شده که می‌توان به انتقاد از آن پرداخت و در موردش بحث کرد.

اولین بازی مکس پین در سال 2001 منتشر شد و سپس بازی Max Payne 2 در سال 2003 از راه رسید. آن‌ها مربوط به دوره‌ای خاص بودند با پیامی خاص و طراحی خاص. در نهایت Max Payne 3 از راه رسید که با وجود مشکلاتش، همراه مکس پیر شده بود و شخصیتی غمگین‌تر در اوج ملانکولی دیدیم. حال قرار است دوباره داستان اولین بازی را از نو بچشیم و آرزوی ساخت مکس پین جدید را فراموش کنیم. منظور من این نیست که بازسازی مکس پین ضعیف خواهد بود یا اینکه ارزش تجربه را ندارد؛ منظور آن است که بازسازی و ریمسترها رسماً روح خلاق بازی‌های ویدیویی را از بین برده‌اند.

فکرش را بکنید که منابع و عمر آدمی در این دنیا محدود است و این منابع قرار است خرج بازی‌ای شود که همه با آن خاطره داریم و داستان آن را با عشق و علاقه دنبال کرده‌ایم. بازسازی جدید قرار است گرافیک بازی را همانند یک اثر مدرن نمایش دهد. همین اتفاق در مورد Dead Space هم رخ داده است و توسعه‌دهندگان هر بار یک جلسه برگزار می‌کنند و در مورد بازسازی بازی‌ای که مربوط به سال 2008 است با عشق و علاقه صحبت می‌کنند. تلاش که می‌توانست صرف ساخت یک بازی جدید شود.

بازسازی Max Payne 2

وسواس گرافیکی بازی‌سازها

دنیای بازی‌های ویدیویی زمانی پیشرفت می‌کند که استودیوهای بازی‌سازی با ایده‌ای نوین و فناوری‌های پیشرفته به خلق بازی‌هایی بپردازند که تا سال‌ها بر عناوین بعدی خود تأثیر می‌گذارد. واضح است که هدف راک‌استار از بازسازی Max Payne سودآوری است و حذف بازی‌ مکس پین 1 و مکس پین 2 از فروشگاه نرم‌افزاری این شرکت نیز نشان داد که آن‌ها می‌خواهند سود زیادی از بازی جدید کسب کنند. مساله دیگر نیز چسبیدن استودیوها به فوتورئالیسم و ارائه گرافیک مشابه واقعیت است و این در حالی است که نینتندو با ارائه بازی‌های سرگرم‌کننده، نشان داده که گرافیک، بعد اصلی یک بازی نیست و چه نیازی به هزینه‌های هنگفت برای خلق این بازی‌ها وجود دارد؟

می‌دانم که جای بحث در مورد این مطلب بسیار زیاد است و برای همین است که مطلب به فرمت گفتگو با مخاطب نوشته شده است و شما قرار است در بخش نظرات از بازسازی مکس پین بگویید و عقیده خود را در مورد ریمسترها و ریمیک‌ها به اشتراک بگذارید.

منبع: Kotaku

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

بازسازی مکس پین برای چه پلتفرم‌هایی منتشر می‌شود؟

بازی Max Payne 1 و Max Payne 2 برای کنسول‌های پلی استیشن 5، ایکس باکس و کامپیوتر منتشر می‌شود.

۱
بازسازی Max Payne در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

رمدی گفته است که این بازی هنوز در مراحل ایده‌پرداری و طراحی کانسپت قرار دارد و وارد مرحله تولید نهایی نشده است.

۲
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 5 دیدگاه
  • Avatar

    فرشاد

    مهمان

    هیچ بازی حال و هوای Max Payne رو نداره.با اینکه سبک جهان باز نیستش و توی یه محیط محدود بازی میشه ولی ارزش بارها تکرار رو داره و تکراری نمیشه.

    پاسخ دهید
  • Avatar

    محسن

    مهمان

    من دوست دارم بازی medal of honor قسمت های اولش که روps1 و ps2 و pc بود بازسازی بشه.خیلی باهاش خاطره دارم

    پاسخ دهید
  • Avatar

    هومان

    مهمان

    من هیچ نقد کارسازی تو این مقاله ندیدم! Remake اکثرا یکی از جذاب ترین موضوعات برای طرفداران یک بازی جدیده ، من به عنوان یک طرفدار مکس پین قطعا از این ریمیک خوشحال شدم ، ولی ساخت یک ریمیک شاهکار مثل مافیا ، هیچ ربطی به نابودی و جذابیت بازی های ویدیویی نداره خیلی از گیمر ها سلیقه اشون بازی کردن یک بازی فوتورئالیسم هستش ، و صرفا هیچ علاقه ای به گیم های کارتونی مثل borderland یا همین نیتندو ندارن ، به نظرم نویسنده این مطلب فقط سلیقه خودش رو مد نظر قرار داده و من کاملا با این مطلب مخالفم اسکین ها و مینی ایتم های فروشی بسیار بیشتر باعث از بین رفتن اصالت بازی ها شدن نمونه کاملش bf2042 که نمونه کاملی از شکست خالص بود ( بازی پر از ایده های جدید اما به درد نخور )

    پاسخ دهید
    • یحیی رحیمی

      یحیی رحیمی در پاسخ به هومان

      نویسنده

      مطلب برای ایجاد گفتمانی در این مورد نوشته بود و ترجمه منبع بود. به این نوع مطالب هم Opinion گفته میشه که میان ما ایرانی‌ها جایگاهی نداره مثل اینکه!

    • Avatar

      sina در پاسخ به هومان

      مهمان

      منم با ایشون موافقم.یه سری هستن که همون بازی های قدیمی و کلاسیک رو ترجیح میدن صرف نظر از خاطراتی که باهاش دارن. بازی های قدیمی با وجود گرافیک ساده ای که داشتن یه جورایی پر از ایده های تازه و جذاب بودند و سرگرم کننده و داستان های زیبایی داشتن ولی تو این دوره زمونه کمتر شاهد همچین بازی هایی هستیم و بیشتر بازی هایی با روند تکراری فقط براش فروش ساخته میشن .
      حالا وقتی این بازی های قدیمی و کلاسیک با گرافیک بالاتر و مکانیزم و ابزار های پیشرفته تر بازسازی بشه طرفدارا بیشتر خوش حال میشن و براشون مثل یه بازی نو میمونه . شاید من اینطور فکر میکنم ولی
      هر بازی جدیدی از یه مجموعه قطعا موفق نمیشه. به نظر من ریمیک یه بازی قدیمی پرطرفدار با همون ایده های قدیمی ولی با مکانیزم های جدید و پیشرفته تر و گرافیک بهتر بازسازی بشن بهتر بازی های صرفا با گرافیک بالا و تکراری و یا خلاقیت و نبود ایده های نو و داستانی گیرا
      توجه داشته باشید اینو کلی گفتم برای هر سری بازی