Witcher-1
یحیی رحیمی

چرا بازی Witcher 1 گزینه مناسبی برای بازسازی نیست؟

یحیی رحیمی 14 فروردین 1401 بدون دیدگاه
952 بازدید

با تائید استودیو CD Projekt RED، بازگشت به دنیای بازی ویچر رسمی شد؛ اما این استودیو لهستانی به جای روایت ادامه داستان گرالت و خانواده‌ی گرگ‌ها، تصمیم گرفته تا حماسه جدیدی را بر اساس خانواده Lynch شروع کند. ویچر جدید توسط آنریل انجین 5 ساخته می‌شود و این اتفاقی است که هیچ‌کس نمی‌توانست آن را پیش‌بینی کند. با کنار گذاشتن داستان گرالت، بسیاری امیدوار به بازسازی Witcher 1 بودند؛ اما در این مطلب به بررسی این احتمال می‌پردازیم و اینکه چرا این گزینه مناسبی برای بازسازی نیست. همراه پارسی گیم باشید.

ویچر 1

بازسازی Witcher 1

دنیای ویچر 1 بر اساس شخصیت‌های مختلفی ساخته شده است که هر کدام، پیش‌زمینه داستانی غنی‌ای دارند. از هیولاهای عجیب گرفته تا جادوگران، هر کدام می‌توانند با انگیزه‌ها و اهدافشان به داستان عمق ببخشند؛ اما این تنها ظاهر ماجرا است. ظاهر جوان دنیای Witcher 1 تنها یک ظاهرسازی است که پس از مدتی پیشروی از چشم خواهد افتاد و عمق ماجرا مشخص می‌شود. اگر سی دی پراجکت بخواهد این اثر را بازسازی کند، نتیجه یکسان خواهد بود. مهم نیست چقدر گرافیک بازی بهبود پیدا کند؛ این اثری نیست که بتوان آن را به‌عنوان یک بازی مدرن پذیرفت.

منظور ما این نیست که اولین بازی ویچر، اثری ضعیف است یا داستان آن جالب نیست؛ بلکه بسیاری از تصمیمات استودیو هنگام طراحی مراحل در نوع خود انقلابی و قابل‌توجه بود. آن‌ها داستان بازی را پس از اتفاقات کتاب طراحی کردند تا حالت تکراری از بین رود و گرالت را انتخاب کردند تا عواقب تصمیمات و کارهایش، مخاطب را میخکوب کند. این تصمیماتی بود که باعث شد تا تجربه بازی در کنار کتاب‌ها لذت‌بخش شود و پس از آنکه سریال ویچر نتفلیکس نیز ساخته شد؛ تمام این اقتباس‌ها در کنار همدیگر، جهان Witcher را غنی کردند.

از همان ابتدا مشخص بود که استودیو CDPR بهترین انتخاب برای ساخت بازی ویچر است. برای نمونه کافی است به تصاویر پشت‌صحنه و مصاحبه‌ها دقت کنید و به صحبت‌های مخاطبان لهستانی گوش دهید. خواهید دید که مخاطب لهستانی از اقتباس انجام شده از کتاب‌های آندژی ساپکوفسکی راضی هستند و المان‌های اصلی مانند تصمیمات احساسی، شوخی‌های فطری و پاسخ‌های پیچیده در داستان‌های او در بازی ساخته‌شده نیز حفظ شده است.

بازسازی Witcher 1

مشکلات داستان Witcher 1

طراحی ارشد بازی Witcher 1 به نام Michał Madej در مصاحبه می‌گوید که کتاب‌های ویچر در مورد مردمان مدرن هستند و به‌راحتی می‌توان انگیزه‌ی آن‌ها را فهمید. آن‌ها افرادی نیستند که بخواهند برای نجات دادن دنیا، حلقه‌ای جادویی را در آتش‌فشان پرتاب کنند؛ بلکه آن‌ها می‌خواهند زندگی مفرحی داشته باشند و قدرت بیشتری کسب کنند. مشکلات زندگی آن‌ها واقعی است و تصمیم‌ها در بازی نیز واقعی هستند. تمام این صحبت‌ها در اولین بازی ویچر غایب هستند و پایه‌های این بازی هنوز سفت و سخت نشده است.

اگر به داستان ویچر 1 نگاه بیندازیم، می‌بینیم که دیالوگ‌ها و ارتباط میان شخصیت‌ها بسیار خوب است. هر خط دیالوگ همان حس و حال کتاب را دارد. در مورد طراحی مراحل نمی‌توانیم چنین صحبتی بکنیم و منطق طراحی مراحل را به راحتی می‌توان نقد کرد. سیستمی که باعث سردرگمی بازی‌کنان می‌شود و هر بار اطلاعات تازه‌ای از زبان گرالت می‌شنویم. انگار زمانی که ما خواب بوده‌ایم، گرالت در حال جمع‌آوری اطلاعات بوده است و ارتباط برقرار کردن با چنین داستانی سخت است.

این نکته‌ای است که در بازی‌‌های بعدی نیز می‌بینیم. آن‌ها در مورد اتفاقاتی صحبت می‌کنند که از آن‌ها خبر نداریم و این یکی از چالش‌های داستان‌های فانتزی است. طراح بازی ویچر با انتقاد از داستان ارباب حلقه‌ها، از بین بردن یک حلقه را سخیف می‌داند؛ این در حالی است که تالکین با المان‌های ویژه‌ای، به‌خوبی توانسته مخاطب را در داستان غرق کند و تمام اتفاقات را برای او روایت کند؛ نکته‌ای که در بازی و کتاب‌های ویچر دیده نمی‌شود.

بازی Witcher 1

ایرادات اساسی ویچر 1

یکی از مشکلاتی که CDPR زمان ساخت بازی Witcher 1 با آن دست و پنجه نرم می‌کرد؛ کمبود بودجه بود. این مسئله باعث شد تا استودیو نتواند از تجهیزات مدرن استفاده کند و همچنین افراد باتجربه‌ای را جذب کرد. برای نمونه دیالوگ‌های چپتر دوم قبل از تکمیل داستان ضبط شد و بعدها طراح داستان سعی می‌کرد تا داستان را طوری تغییر دهد که به این دیالوگ‌ها بخورد. استودیو می‌تواند هنگام بازسازی Witcher 1 این مشکل را حل کند و با ضبط دوباره دیالوگ‌ها به آن‌ها جان دوباره ببخشد. جالب است بدانید که استودیو در اواخر بازی به این نتیجه رسید که داستان مشکل دارد و نباید به این شکل آن را طراحی می‌کرد.

تغییراتی که استودیو بعدها در داستان ایجاد می‌کند، فهم پیرنگ و اتفاقات را سخت می‌کند. برای نمونه شخصیت‌هایی وجود دارند که هیچ معرفی برای آن‌ها در نظر گرفته نشده است و باید به صفحات ویکی بازی ویچر پناه ببرید تا اندکی در مورد آن‌ها اطلاعات کسب کنید. این در حالی است که این شخصیت در داستان اهمیت دارند و باید تصمیم مهمی برای آن‌ها گرفت. CDPR بعدها در ویچر 3‌ بود که توانست به پختگی مناسب برسد و داستان‌سرایی با سیستم درختی را یاد بگیرد. این مشکلات باعث شده تا بازسازی Witcher 1 عملاً تصمیم جالبی نباشد و اگر این کار هم انجام شود، رسماً باید بازی از نو طراحی شود و تغییرات زیادی لازم است.

بازسازی بازی ویچر 1

گیم‌پلی قدیمی

دیگر نکته‌ای که باعث شده تا ریمیک ویچر 1 چالش اساسی برای CDPR شود؛ سیستم مبارزه بازی است. اولین ویچر دارای سیستم مبارزه با موس و کیبورد بود که با سیستم مدرن دفاع و حمله بازی‌های مدرن و Witcher 3 متفاوت است. استودیو Hanger 13 برای نمونه توانست هنگام بازسازی بازی Mafia، داستان را تغییر دهد و عمق بیشتری به شخصیت‌ها ببخشد؛ اما در آن حالت هم مبارزات تغییر خاصی نکرده بود. در واقع ویچر نیازمند روند بازسازی مشابه ریمیک فاینال فانتزی 7 است که هویت جداگانه‌ای نسبت به بازی اصلی داشته باشد.

در پایان باید بگوییم که Witcher 1 یکی از بازی‌های نقش‌آفرینی کامپیوتر است که به دلیل مشکلات متعدد در هنگام تولید، هیچ‌گاه به کنسول‌های بازی راه پیدا نکرد و بازسازی ساده آن برای این استودیو، تصمیم عاقلانه‌ای نخواهد بود. این بازی نیازمند تغییرات اساسی و ریشه‌ای است و همین باعث می‌شود تا ساخت بازی Witcher 4 منطقی‌تر از دست و پنجه نرم کردن با چالش‌های حل نشدنی یک بازی کلاسیک باشد. نظر شما چیست؟

منبع: VG247

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

داستان بازی ویچر 1 چیست؟

نسخه اول ویچر را باید یکی از آن بازی‌هایی خطاب کرد که لحظه‌ی آغازین جذابی را ارائه می‌کند. در نقطه‌ی شروع داستان، ما گرالت را در وضعیتی می‌بینیم که در حال تلاش برای باطل کردن طلسمی است که به سبب آن، پرنسس آدا دختر پادشاه فُل‌تِست، حاکم تِمِریا، تبدیل به یک هیولای وحشی شده است. در این میان، هنگامی که هنوز از نتیجه‌ی حقیقی اتفاقات دیده‌ شده در آن سکانس خبردار نشده‌ایم، به چند سال بعد و جایی فلش‌بک می‌زنیم که گروهی از ویچرها، در جایی ناشناخته گرالت را پیدا می‌کنند و او را به کائِر مورهِن می‌رسانند، آن هم در زمانی که گرالت مبتلا به فراموشی شده و هیچ چیزی از گذشته‌اش را به خاطر نمی‌آورد.

۱
آیا Witcher 1 بازسازی می‌شود؟

احتمال این کار ضعیف است و CDPR هیچ صحبتی در این مورد مطرح نکرده است. این استودیو لهستانی ترجیح می‌دهد که ویچر 4 را بسازد تا سراغ بازسازی برود.

۲
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.