فیلم شبیه GTA
سید مسعود کاظمی

فیلم های شبیه بازی GTA که باید تماشا کنید

سید مسعود کاظمی 24 بهمن 1400 2 دیدگاه
28,890 بازدید

بازی‌هایی که پس از انتشار نسخه سوم مجموعه GTA ساخته شدند، هرکدام به‌نحوی از فیلم‌های مختلفی الهام گرفتند یا به آن‌ها اشاره داشته‌اند. این الهام‌ گاهی به‌اندازه طراحی و خلق یک شخصیت بزرگ و در بعضی حالات دیگر صرفاً اشاره کوتاهی به یک اثر سینمایی است. در میان بازی‌های مختلف مجموعه Grand Theft Auto، دو بازی GTA Vice City و GTA V بیشتر تحت تأثیر فیلم‌های سینمایی بوده‌اند. در هردو این بازی‌ها شخصیت اصلی درگیر ساخت فیلم می‌شود که در نتیجه آن شاهد چندین مرحله جذاب و درخشان در طول بازی هستیم. در ادامه بهترین فیلم‌های که مجموعه GTA شباهت دارند را برایتان معرفی خواهیم کرد.

فیلم‌ هایی که پس از تجربه بازی‌ های GTA باید تماشا کنید

مشخص است که طراحان سری Grand Theft Auto علاقه بسیاری به فیلم‌های گانگستری و مافیایی دارند و سعی کرده‌اند این عشق به‌ آثار سینمایی را در بازی‌های مختلف این مجموعه پیاده کنند. بازی GTA: Vice City یکی از بازی‌های این سری است که نه‌تنها الهام بسیاری از فیلم‌هایی چون رفقای خوب و صورت‌زخمی گرفته است بلکه به فیلم‌های دیگر دهه هشتاد میلادی از طریق ایستراگ اشاره می‌کند. این موضوع در دو بازی GTA IV و GTA: San Andreas کمتر دیده می‌شود؛ اما بازی GTA V دوباره نشان‌دهنده عشق به‌ سینمای طراحان بازی است که حتی یکی از شخصیت‌های اصلی این بازی، مایکل، علاقه بسیاری به فیلم‌های کلاسیک هالییود دارد. اگر به سری GTA علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم سری به فیلم‌های فهرست شده بزنید.

فیلم Scarface

Scarface (1983)

فیلم صورت‌زخمی (Scarface) به‌کارگردانی برایان دی‌پالما یکی از بهترین و مهم‌ترین فیلم‌های دهه هشتاد میلادی و ژانر گانگستری محسوب می‌شود. داستان فیلم در مورد شخصی بنام تونی مونتانا با نقش‌آفرینی بی‌نظیر آل‌پاچینو است که سعی می‌کند شهر را تحت سلطه خود درآورد. بزرگ‌ترین ادای دین بازی GTA: Vice City به فیلم صورت‌زخمی، قصر ورسیتی است که شباهت عینی با قصر تونی مونتانا دارد و حتی کلاب Malibu در بازی نیز با الهام از کلاب Babylon این فیلم خلق شده است. جدا از این اشارات مستقیم، داستان بازی GTA: Vice City نیز شباهت نسبی با فیلم Scarface دارد. تامی ورسیتی همانند تونی مونتانا آرزوی تبدیل شدن به بزرگ‌ترین و خطرناک‌ترین گانگستر شهر را در سر پرورش می‌دهد و حتی مؤلفه‌های شخصیت تامی و تونی تشابه اجتناب‌ناپذیری با یکدیگر دارند.

فیلم Little Odessa

Little Odessa (1994)

بازی GTA IV قطعاً دردناک‌ترین و سردترین داستان را در بین بازی‌های سری GTA دارد. نیکو بیلک، یک جوان خون‌گرم با پیشینه نظامی است که فریب دروغ‌های پسر عموی خود را می‌خورد و برای زندگی بهتر به‌صورت غیرقانونی وارد آمریکا می‌شود. داستان بازی در اوایل مانور بسیاری روی زندگی سخت و دشوار مهاجرین غیرقانونی آمریکا می‌دهد که یادآور فیلم Little Odessa به‌کارگردانی جیمز گری است که با فیلم‌های Ad Astra و We Own the Night شناخته می‌شود. داستان این فیلم درمورد یک قاتل حرفه‌ای است که برای رئیس مافیای روسیه کار می‌کند. فیلم اودسا کوچک پر از افرادی است که از کشورهای اروپای شرقی به آمریکا مهاجرت کرده‌اند که یادآور منطقه Hove Beach بازی GTA IV است. این فیلم به‌زیبایی هرچه‌ تمام مشکلات زندگی تبهکاران را نشان می‌دهد.

فیلم Carlito's Way

Carlito’s Way (1993)

راه کارلیتو اثر دیگر کارگردان صورت‌زخمی است که ستاره اصلی آن نیز آل‌پاچینو است. داستان این فیلم در مورد شخصی بنام کارلیتو (پاچینو) است که پس از آزاد شدن قصد دارد زندگی آرامی را در پیش بگیرد اما مشکلات پیش‌آمده مانع این کار می‌شود. فیلم راه کارلیتو همیشه زیر سایه بین فیلم‌های بزرگی مثل صورت‌زخمی و پدرخوانده نادیده گرفته می‌شود اما طراحان بازی GTA: Vice City سعی کرده‌اند یاد این فیلم را در بازی خود زنده نگه‌ دارند. داستان این فیلم و بازی Vice City آغاز بسیار مشابهی که در آن شخصیت اصلی از زندان آزاد می‌شود و پس از خراب شدن معامله مواد مخدر دچار مشکلات بیشتری می‌شوند. شاید بزرگ‌ترین ادای دین بازی Vice City جا دادن شخصیت کن روزنبرگ است که شباهت عجیبی با شخصیت Dave Kleinfeld راه کارلیتو دارد.

فیلم Menace II Society

Menace II Society (1993)

راکستار با محوریت قرار دادن زندگی گانگستری قشر رنگین‌پوست آمریکا، سروصدای زیادی به‌پا کرد. بازی GTA: San Andreas داستان گانگستری بنام سی‌جی و دغدغه‌های او را روایت می‌کند. فیلم تهدیدی برای جامعه سعی می‌کند عواقب و مشکلات زندگی در منطقه‌های گانستری را نمایش بدهد. فیلم‌های بسیاری مشکلات و دغدغه‌‌ جامعه اقلیت‌های آمریکا را روایت کرده‌اند؛ اما هیچ‌کدام به‌اندازه Menace II Society از مشکلات درونی این جامعه صحبت نمی‌کنند. بازی San Andreas نیز تلاش می‌کند مشکلات و دغدغه‌های درون این جوامع را بررسی کند تا وارد مباحث ناعدالتی اجتماعی شود. شخصیت اصلی این فیلم همانند سی‌جی سعی می‌کند مشکلات دوستان خود را حل کند اما عواقب آن بزرگ‌تر از انتظارات آن‌ها است. فیلم Menace II Society نزدیک‌ترین فیلم به فضای بازی GTA: San Andreas است.

فیلم Heat

Heat (1995)

فیلم مخصمه به‌کارگردانی مایکل مان یکی از جذاب‌ترین و بهترین فیلم‌های ساخته شده با محوریت سرقت است. رابرت دنیرو و آل‌پاچینو دو ستاره این فیلم پر هیجان هستند. مراحل دزدی بخش جدایی‌ناپذیر مجموعه Grand Theft Auto بوده‌اند؛ اما این مراحل در بازی GTA V به اوج رسدند. حتی شخصیت مایکل که دزد حرفه‌ای و خبره‌ای است شباهت انکار ناپذیری با شخصیت نیل (دنیرو) دارد. در قسمتی از بازی، گیمر باید به‌ یک ماشین حامل اسناد سری دست‌برد بزند و روشی که مایکل برای این سرقت پیشنهاد می‌کند از دل فیلم مخصمه بیرون آمده است. اگر علاقه بسیاری به سرقت‌های بازی GTA V و بخش آنلاین آن دارید، تماشای فیلم Heat برایتان لذت بخش خواهد بود. ادامه داستان Heat قرار است در قالب رمانی امسال منتشر شود؛ اما سال‌ها قبل این داستان قرار بود در قالب یک بازی شوتر توسط استودیو Gearbox روایت شود اما پروژه ساخت آن در نهایت کنسل شد.

فیلم Goodfellas

Goodfellas (1990)

رفقای خوب همیشه به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های گانگستری شناخته می‌شود. این فیلم توسط مارتین اسکورسیزی کارگردانی شده‌ که آشنایی دقیق و خوبی از زندگی خیابانی گانگسترها دارد. بازیگران اصلی این فیلم رابرت دنیرو، جو پشی و ری لیوتا هستند که تلاش می‌کنند با وارد شدن به دنیای گانگستری و مافیا پولدار شوند. ری لیوتا که نقش هنری هیل را در فیلم برعهده دارد در واقع صداپیشه شخصیت تامی ورسیتی در بازی GTA: Vice City است. مشخص است که انتخاب کردن ری لیوتا به‌عنوان صداپیشه شخصیت ورسیتی به‌خاطر تشابه مؤلفه‌های شخصیتی هنری هیل و تامی ورسیتی است.

فیلم The Italian Job

The Italian Job (2003)

فیلم The Italian Job به‌کارگردانی گَری گِری نکات مشابه زیادی با نسخه‌های مختلف مجموعه Grand Theft Auto دارد. رانندگی بخش جدایی‌ناپذیر مجموعه GTA است که بسیاری از گیمرها صرفاً برای تجربه آن بخش، سراغ بازی‌های این مجموعه می‌روند. فیلم کسب‌و‌کار ایتالیایی در مورد شخصی بنام چارلی کروکر است که گروه خبره‌ای از تبهکاران را برای انجام سرقتی بزرگ دورهم جمع می‌کند. داستان فیلم شباهت بسیاری به مراحل مربوط به سرقت از بانک وایس سیتی در بازی GTA: Vice City است. جدا از بخش داستانی، این فیلم پر از صحنه‌های اکشن و تعقیب‌و‌گریزهای نفس‌گیری است که یادآور مراحل مختلفی از مجموعه Grand Theft Auto است.

فیلم The Killing

The Killing (1956)

استنلی کوبریک بخاطر خلق شاهکارهای مثل 2001: یک ادیسه فضایی یا پرتقال کوکی بین طرفداران سینما محبوب است؛ اما در میان فیلم‌های کوبریک، The Killing محصول 1956 همیشه نادیده گرفته می‌شود. این اثر با فیلم‌برداری فوق‌العاده‌اش تأثیر بسیاری روی فیلم‌های سرقت‌ محور پس از خود گذاشت و اینطور به‌نظر می‌رسد که طراحان مجموعه Grand Theft Auto نیز تحت‌تأثیر این اثر فوق‌العاده از استنلی کوبریک بوده‌اند. آمادگی و انجام دادن سرقت‌ها در بازی GTA V شباهت کلی با این فیلم دارد؛ با این تفاوت که سرقت‌های بازی GTA V به‌خوبی به‌پایان می‌رسند اما در فیلم The Killing، سارقین هر لحظه با مشکل جدیدی روبه‌رو می‌شوند.

فیلم Drive

Drive (2011)

فیلم Drive به کارگردانی نیکولاس ویندینگ ‌رفن یکی از بهترین فیلم‌های نئو-نوآر چند سال اخیر است. فیلمنامه این فیلم توسط حسین امینی بر اساس رمانی با همین نام نوشته شده است. داستان فیلم در مورد یک بدل‌کار با نقش‌آفرینی ریان رینولدز است که برای پول بیشتر به‌عنوان راننده در چندین سرقت شرکت می‌کند. لحظات اکشن و رانندگی این فیلم تشابه بسیاری با عناوین GTA، مخصوصاً نسخه آخر آن دارد. به‌لطف کارگردانی بی‌نقص ویندینگ رفن و تدوین بی‌نظر متیو نیومن، ریتم فیلم بسیار سریع است و به‌خوبی هیجان تعقیب‌و‌گریزهای بازی GTA را به بیننده القا می‌کند.

فیلم Baby Driver

Baby Driver (2017)

فیلم‌های بسیاری منبع الهام خالقین GTA بوده‌اند، اما از فیلمبرداری و تدوین فیلم Baby Driver می‌توان حدس زد که بازی‌های GTA منبع الهام ادگار رایت برای خلق این فیلم بوده‌اند. داستان Baby Driver در مورد پسر جوانی بنام Baby (با نقش‌آفرینی انسل الگورت) است که در عوض بدهی خود راننده سرقت‌هایی است که Doc (کوین اسپیسی) طراحی می‌کند. همانند بازی‌های Grand Theft Auto، این فیلم پر از صحنه‌های اکشن، تعقیب‌و‌گریزهای نفس‌گیر و موسیقی فوق‌العاده است. چیزی که این فیلم را نسبت به بقیه‌ فیلم‌های این لیست به بازی‌های GTA نزدیک‌تر می‌کند، موسیقی آن است که در تک‌تک لحظات وجود دارد.

بازی‌های Grand Theft Auto پر از الهام و ارجاع به آثار مختلف سینمایی است که اشاره به تمامی آن‌ها تقریباً غیرممکن است. فیلم‌های معرفی شده در این لیست به جهات مختلفی با دنیا و شخصیت‌های این سری شباهت دارد که حتی ری لیوتا صداپیشه یکی از آن شخصیت‌ها را برعهده گرفت. به‌نظر شما کدام فیلم شباهت زیادی با بازی‌های GTA دارد؟ کدام یک از این فیلم‌ها را تماشا کرده‌اید؟ در بخش کامنت‌ها برایمان بنویسید.

منبع: Gamerant

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

آیا نسخه بعدی بازی GTA تایید شده است؟

بله، راکستار ساخت نسخه بعدی GTA را رسما تایید کرد.

۱
بازی GTA Vice City از کدام فیلم الهام گرفته است؟

برای ساخت بازی GTA Vice City از فیلم‌های مهمی الهام گرفته شده اما هیچکدام به سنگینی فیلم Scarface نیست.

۲
آیا بازی GTA V برای کنسول های پلی استیشن ۵ و ایکس‌باکس سری ایکس|اس منتشر می‌شود؟

بله، نسخه بهبود یافته بازی GTA V در ماه مارس سال جاری برای کنسول‌های PS5 و Xbox Series X منتشر خواهد شد و بخش آنلاین بازی نیست به‌صورت مجزا در دسترس قرار خواهد گرفت.

۳
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 2 دیدگاه
  • Avatar

    مهدی

    مهمان

    پس free guy چی شد ?

    پاسخ دهید
    • سید مسعود کاظمی

      سید مسعود کاظمی در پاسخ به مهدی

      نویسنده

      تو این لیست سعی کردیم فیلم‌های که با داستان و فضای مجموعه GTA شباهت دارند رو معرفی کنیم. فیلم Free Guy در مورد بازیسازی و ویدئوگیم است که از نظر داستانی ربطی به بازی‌های GTA ندارد.