مقایسه بازی GTA Vice City و GTA San Andreas
سید مسعود کاظمی

مقایسه بازی GTA: Vice City با بازی GTA: San Andreas؛ کدام یک بهتر است ؟

سید مسعود کاظمی 8 دی 1400 5 دیدگاه
10,033 بازدید

جای شک نیست که بازی‌های GTA تأثیر بسیاری روی صنعت بازی‌های ویدئویی گذاشته است. این مجموعه بعد از نسخه دوم با عنوان Grand Theft Auto 3 وارد دنیای سه‌بعدی شد که نه‌تنها تغییر بزرگی برای این مجموعه بود بلکه استانداردهای طراحی یک محیط جهان‌باز را تغییر دارد. اما عناوینی که این مجموعه را به شهرت امروزی آن رساند، دو بازی GTA: Vice City و GTA: San Andreas بود؛ که ادامه مسیر جدید را پیش گرفتند و محتوای این سری را در سطح جدیدی به مخاطبان ارائه دادند. هر کدام از این بازی‌ها، اصولی مشابه را دنبال می‌کنند اما از طرفی تفاوت‌های بسیاری بین آن‌ها مشاهده می‌شود.مقایسه دو بازی GTA Vice City و GTA San Andreas بحثی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

مقاسیه ویژگی‌های دو بازی GTA: Vice City و GTA: San Andreas

بحث بهتر بودن GTA San Andreas یا GTA Vice City چیز جدیدی نیست. مجادله سر این موضوع طرفداران سری GTA را به دو دسته تقسیم کرده است: دسته‌ی اول آنهایی هستند که بازی Vice City را نسبت به San Andreas بهتر می‌دانند و دوم دسته آنهایی که San Andreas را برتر از Vice City می‌دانند. این دو بازی همیشه با معیارهای متفاوت مقایسه ‌شده‌‌اند که در بعضی جهات یک بازی از دیگری برتری داشته است. در ادامه مطلب، نکاتی را که باعث برتر بودن یک بازی نسبت به دیگر می‌شود را توضیح خواهم داد تا ببینیم کدام بازی بهتر است؛ GTA: Vice City یا GTA: San Andreas؟

طراحی شهر Vice City

طراحی شهر: GTA Vice City

طراحان سری Grand Theft Auto تلاش بسیاری برای طراحی جذاب و دقیق شهرها کرده‌اند و هردو بازی San Andreas و Vice City طراحی محیط بسیار خوبی دارند؛ اما طراحی خاص دهه‌ی هشتادی شهر وایس سایتی جذابیت و شخصیت خاص خود را دارد. شهری که با چراغ‌های نئون رنگ‌آمیزی شده و خانه‌های که از دل سریال Miami Vice و فیلم رفقای‌خوب بیرون آمده است. برخلاف دنیای تاریکی که شخصیت اصلی در آن زندگی می‌کند، شهر وایس سیتی رنگ‌بندی بسیار شادی دارد که تناقص جذابی را خلق کرده است.

گرچند طراحی شهر بازی GTA: San Andreas، به‌خصوص شهر لس سانتوس بسیار دقیق و زنده است، اما این جذابیت در دو شهر دیگر این بازی، سان فیرو و لاس ونتوراس کمتر است. با وجودیکه هرکدام این شهرها جذابیت خاص خود را دارند، اما تفاوت آن‌ها بسیار زیاد است. همین موضوع باعث شده است که شهر وایس سیتی، یک‌دست‌تر، زیباتر و هم‌سو با داستان بازی باشد.

گیم پلی GTA San Andreas

گیم‌پلی: San Andreas

گیم‌پلی بازی Vice City چیزی جدیدی در مقایسه با نسخه قبلی این مجموعه ندارد. بجز پولیش کردن سیستم رانندگی و تیراندازی، تغییر آنچنانی در بازی Vice City ندیدیم. حتی دلیلی که بازی Vice City نسبت به GTA 3 متفاوت به‌نظر می‌رسد، طراحی مراحل آن است نه مکانیزم‌های جدید در گیم‌پلی. از سوی دیگر بازی GTA: San Andreas تغییرات اساسی و بنیادی در بخش‌های مختلف گیم‌پلی ایجاد کرد.

این تغییرات شامل حرکت شخصیت اصلی نیز می‌شد که به بازیکن اجازه نشانه‌گیری دقیق‌تر، قدم‌زدن و بالا رفتن از ساختمان و دیوار را می‌داد. اضافه شدن المان‌های نقش‌آفرینی نیز گیم‌پلی بازی را جذاب‌تر ساخته است. حتی سیستم رانندگی که در بازی Vice City به‌اندازه کافی خوب بود، نیز دچار تغییرات مثبتی شده بود. مراحل طراحی شده در بازی San Andreas نیز کمک بسیار به جذاب‌تر شدن گیم‌پلی بازی کرده است.

دانلود زیرنویس فارسی بازی GTA III Definitive Edition

شهر GTA Vice City

Vice City همچنان بهترین طراحی از شهر میامی است

شهر وایس سیتی که با الهام از شهر میامی طراحی شده، نه‌تنها در مجموعه GTA یکی از بهترین‌ها است؛ بلکه یکی از بهترین طراحی‌های شهر میامی در تاریخ ویدئوگیم را دارد. بازی GTA: San Andreas نیز طراحی بسیار خوبی از شهر لس آنجلس دارد، اما بازی GTA V، نمونه‌ی دقیق‌تری از لس‌ آنجلس را به بازیکنان تقدیم می‌کند که باعث کاسته‌شدن از ارزش San Andreas می‌شود.

شاید بزرگ‌ترین دلیلی که Vice City همچنان بهترین طراحی شهر میامی را دارد، ساخته نشدن عنوان دیگر مجموعه GTA در شهر وایس سیتی باشد. در این باره شایعاتی نیز به‌گوش می‌رسید که عنوان بعدی این مجموعه به شهر وایس سیتی بازخواهد گشت. تا منتشر شدن نسخه‌ی بعدی از سری Grand Theft Auto که در شهر وایس سیتی جریان داشته باشد، بازی GTA: Vice City همچنان بهترین طراحی میامی را خواهد شد.

داستان بازی GTA San Andreas

داستان: San Andreas

داستان بازی Vice City در قیاس با نسخه‌های بعدی این سری ساده‌تر به‌نظر می‌رسد. تامی ورسیتی شخصیت اصلی بازی است که تلاش می‌کند به‌صورت تدریجی کنترل شهر را در دست بگیرد و تبدیل به قوی‌ترین مرد وایس سیتی شود. داستان بازی جذابیت خاص خود را دارد و گیمر را وادار می‌کند تا آخر آن را تجربه کند؛ اما داستان GTA: VC به‌اندازه San Andreas چندلایه و عمیق نیست.

داستان San Andreas از روایت ساده یک گانگستر بنام کارل جانسون شروع می‌شود و به نقد بر جامعه و دولت فاسد ختم می‌شود. بازی GTA: SA شخصیت‌های بسیار قوی و متنوعی دارد که باعث پویایی داستان شده است. اضافه شدن مواد مخدر، نژادپرستی و سیاست‌های فریبنده‌ی پلیس، داستان بازی GTA: San Andreas را بسیار جدی‌تر و عمیق‌تر ساخته است.

غیرخطی بودن مراحل Vice City

غیرخطی بودن: Vice City

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های GTA Vice City حق انتخاب گیمر در روند و مسیری است که مراحل را پیش می‌برد. بعد از نیمه‌ی اول بازی، گیمرها می‌توانند مکان‌های تجاری خریداری کنند که درنتیجه‌ی مراحل فرعی برای آن‌ها باز خواهد شد. بازیکنان می‌توانند این مراحل را قبل یا بعد از به‌پایان رساندن بازی تجربه کنند. درکنار آن، این مراحل کمک بسیاری به غیرخطی بودن داستان بازی کرده است.

در بازی GTA: San Andreas مراحل فرعی که تأثیر مستقیمی بر داستان نداشته باشند بسیار کم است. این موضوع باعث شده است که مراحل بازی حالت خطی داشته باشند. برخلاف بازی GTA Vice City، تعداد مراحلی که بعد از اتمام بخش داستانی می‌توانید در GTA San Andreas تجربه کنید اندک هستند. به همین دلیل بازی GTA Vice City حالت غیر خطی دارد که با جهان‌باز بودن آن هم‌خوانی دارد.

مراحل جذاب San Andreas

مراحل جذاب: San Andreas

بازی San Andreas مراحل جذاب و متنوع بسیاری را خود جا داده است که هرکدام از آن‌ها در پیشبرد داستان و شخصیت‌پردازی تأثیر مستقیمی دارد. جدا از اینکه بسیاری از مراحل با تغییر دادن هدف اصلی جذاب‌تر می‌شود، تغییرت ریز و درشت دیگر نیز کمک بسیار به فرار از تکراری شدن مراحل کرده است. مراحل این بازی شامل فعالیت‌های وسیع و مکان‌های مختلفی می‌شود که حتی در یکی از مراحل، کارل جانسون باید به شهر لیبرتی سیتی سفر کند.

از طرف دیگر بازی GTA: Vice City تعداد مراحل کمتری دارد و تنوع آن در مقایسه با San Andreas بسیار کم است. اکثر مراحل بازی GTA: Vice City شامل تیراندازی، رانندگی و فرارکردن است که فقط با تغییر دادن هدف و دیالوگ‌ها جذاب می‌شود. باید اضافه کنم که کنترل بهتر سی‌جی در حین راه رفتن و نشانه‌گرفتن، تأثیر مستقیمی روی جذابیت مراحل San Andreas نسبت به Vice City دارد.

نسخه Definitive بازی GTA Vice City

نسخه Definitive Edition بازی Vice City بهتر است

گرچند به‌صورت کلی نسخه Definitive Edition سه‌گانه Grand Theft Auto مشکلات بصری و فنی بسیار زیادی دارد، اما وضعیت نسخه Vice City بهتر از دو بازی دیگر است. گرچند این بازی نیز از انیمیشن و طراحی بد شخصیت‌ها رنج می‌برد ولی نورپردازی جدیدی این بازی باعث زیباتر شدن شهر وایس سیتی شده است. با اضافه شدن انعکاس نور، شهر رنگارنگ وایس سیتی جذاب‌تر از قبل شده است.

نورپردازی نسخه‌ی Definitive Edition بازی Vice City بسیار بهتر از San Andreas و GTA 3 است. نسخه‌ی Definitive Edition بازی San Andreas جدا از مشکلات فنی بسیاری که داشت، نورپردازی آن به‌شدت ضعیف است و در طول بازی بارها گیمر را دچار مشکل می‌کند. امیدواریم راکستار با عرضه آپدیت‌های بیشتر در آینده مشکلات این بازی را حل کند.

ویژگی های نقش آفرینی GTA San Andreas

ویژگی‌های نقش‌آفرینی بازی GTA: San Andreas

یکی از بهترین و جذاب‌ترین ویژگی‌های بازی San Andreas، المان‌های نقش‌آفرینی بازی است. شخصیت اصلی بازی، سی‌جی مشخصاتی مثل رانندگی دارد که با انجام دادن بهتر آن کار، ویژگی جدیدی برای او باز می‌شود. به‌طور مثال وقتی با یک نوع اسلحه نشانه‌گیری خوبی داشته باشید، بعد از مدتی لگد آن اسلحه به‌شدت پایین می‌آید. این موضوع روی وضعیت ظاهری سی‌جی نیز صادق است. اگر به باشگاه بروید، بدن او عضله‌ای می‌شود. اگر دوندگی بالا داشته باشد و غذایی نخورد بسیار لاغر می‌شود و درصورتی که غذا بسیار بخورد، اضافه‌وزن پیدا خواهد کرد.

این المان دوباره در بازی GTA V بازگشت، اما هیچ نسخه‌ی دیگر از این سری، المان نقش‌آفرینیِ این ‌چنینی نداشت. در قیاس با بازی GTA: Vice City این ویژگی یک پیشرفت بسیار بزرگی محسوب می‌شود که بازیکن را وادار می‌سازد دقت بیشتری روی شخصیت اصلی و عملکرد خود در بازی داشته باشد.

سرغت بالاتر گیم پلی Vice City

ریتم و سرعت بالاتر بازی GTA: Vice City

بازی GTA: Vice City به‌خاطر وسعت کمتری که دارد، ریتم سریع‌تر و منظم‌تری نسبت به بازی San Andreas دارد. داستان و مراحل بازی GTA: Vice City روند صعودی دارد که آهسته و پیوسته سریع‌تر و بزرگ‌تر می‌شود که بازی در بهترین حالت ممکن به پایان می‌رسد. یکی از دلایلی که بازی GTA: Vice City ریتم بسیار خوبی دارد، پیوستگی ظاهری و باطنی دو منطقه شهر Vice City است. با وجود تفاوت‌های بسیاری که این دو منطقه دارند اما در نهایت فرهنگ مشترکی دارند که گیمر بعد از رسیدن به شهر جدید احساس بیگانگی نمی‌کند.

در بازی GTA: San Andreas مراحل جذاب و بزرگ بازی نسبتاً دیر شروع می‌شود. این مقدمه‌چینی برای معرفی بهتر شخصیت‌ها تأثیر فوق‌العاده‌ای داشته است. دقیقا در جایی که ریتم بازی سرعت خوبی پیدا می‌کند، سی‌جی مجبور می‌شود به حومه شهر برود که این تغییر محیط صدمه بسیاری به ریتم بازی زده است. این جابه‌جایی‌های مکرر باعث شده است که گیمر با آن شهر رابطه عمیقی برقرار نکند. بزرگ بودن دنیای San Andreas شمشیر دولبه‌ای است که از یک سو گیمر را با دنیای غنی مواجه می‌کند اما از طرف دیگر ریتم آهسته‌تری نسبت به نسخه‌های قبلی دارد.

وسعت نقشه GTA San Andreas

وسعت بیشتر دنیای San Andreas

در ادامه مقایسه دو بازی GTA Vice City و GTA San Andreas به وسعت نقشه آن‌ها نیم نگاهی خواهیم انداخت. گرچند فضای دهه هشتاد بازی GTA: Vice City بسیار جذاب و دل‌پذیر است؛ اما دنیای بازی San Andreas طیف بزرگی از فرهنگ‌ها را در بر می‌گیرد. در بازی Vice City به‌دلیل محدودیت نقشه، فقط با چند گروه کوچک معرفی می‌شویم که خیلی از آن‌ها تأثیری روی داستان بازی ندارد. در عوض شخصیت‌ها و گروه‌های بازی San Andreas به‌خوبی پرداخته شده‌اند و هرکدام تأثیر ریز و درشتی روی داستان بازی می‌گذارد.

با رفتن به هرکدام از شهرهای بازی San Andreas یک طیف جدید و بزرگی به داستان اضافه می‌شود که مسیر کارل جانسون را تغییر می‌دهد. این طیف شخصیت‌ها شامل گانگستر، پولیس، صاحبان کازینو و حتی هیپی‌ها می‌شود. هرکدام از این شخصیت‌ها مطابق با شهری که در آن هستید ظاهر می‌شود. به‌طور مثال شخصیت‌های هیپی فقط در شهر سان فیرو ظاهر می‌شوند که مطابق با دنیای واقعی است. بازی GTA: Vice City نیز شخصیت و گروه‌های متنوعی دارد اما اکثر آن‌ها فقط در مراحل فرعی ظاهر می‌شوند که بودن یا نبودن آن‌ها تأثیری روی داستان بازی ندارد.

موسیقی GTA Vice City

رادیوهای جذاب بازی GTA: Vice City

هر دو بازی Vice City و San Andreas رادیو و آهنگ‌های بسیار خوبی دارند اما رادیوهای بازی Vice City خاطره‌انگیز و جذاب‌تر است. در بازی GTA: Vice City رادیوهای متفاوتی وجود دارد که فعالیت‌های مختلفی انجام می‌دهند؛ اما رادیو Emotion 93.3 با مجری جذاب و کاریزماتیک‌اش، فِرناندو رودریگز، آهنگ‌های عاشقانه بی‌نظیری را پخش می‌کند که همه‌کس را به‌خود جذب می‌کند. یکی دیگر از رادیو‌های محبوب این بازی، Flash FM است که یکی از جذاب‌ترین آهنگ‌های که پخش می‌کرد، آهنگ بیلی جین از مایکل جکسون بود.

آهنگ‌های بازی San Andreas تقریباً در نقطه‌ی مقابل بازی Vice City قرار می‌گیرد. اکثر آهنگ‌های این بازی بهترین رپ‌های گانگستری بودند؛ اما تعداد کمی از آن‌ها در قیاس با آهنگ‌های GTA: Vice City در ذهن حک شده‌اند. مجری رادیوهای بازی GTA: Vice City نیز تأثیر بسیاری روی جذاب ساختن رادیوها داشته است که در مقایسه با San Andreas واقعی‌تر و بهتر بودند.

شخصی سازی GTA San Andreas

شخصی‌سازی وسیع بازی San Andreas

شخصی‌سازی شخصیت اصلی یکی از تغییرات بزرگ دیگری بود که در بازی San Andreas شاهد آن بودیم. بازی GTA: Vice City به گیمر اجازه می‌داد فقط از چند لباس محدود یکی را انتخاب کند؛ اما انتخاب لباس و شخصیت‌سازی شخصیت اصلی در بازی GTA: San Andreas بسیار بهتر و بزرگ‌تر بود. نه‌تنها شخصیت اصلی بلکه می‌توانستید تعدادی از ماشین‌های مخصوص را کاملاً شخصی‌سازی کنید که تجربه‌ی رانندگی بازی GTA: San Andreas را بسیار جذاب‌تر ساخته بود.

در بازی San Andreas شما می‌توانید تک‌تک لباس‌های کارل جانسون را با سلیقه و استایل خود تغییر بدهید. با گشتن در شهر می‌توانید فروشگاه‌ها با استایل‌های متفاوت را پیدا کنید. بخش دیگر این شخصی‌سازی مربوط به مدل مو می‌شود که می‌توانید مدل مو متفاوت را برای سی‌جی انتخاب کنید. با باز شدن شهرهای لاس ونتوراس و سان فیرو، فروشگاه و آرایشگاه‌های دیگری را نیز می‌توانید پیدا کنید که لباس و مدل مو جدید را ارائه می‌دهند.

جمع‌بندی

دو بازی Grand Theft Auto: San Andreas و Grand Theft Auto: Vice City را از نقطه‌نظرهای متفاوت بررسی کردیم که هرکدام در بخشی از دیگری برتر بودند. بسیار سخت است که یکی از آن‌ها را به‌عنوان بازی برتر نسبت به دیگری انتخاب کنیم؛ اما با اختلاف اندک، بازی GTA: San Andreas نسبت به بازی GTA: Vice City بهتر است. بزرگ‌ترین برتری San Andreas دنیای وسیع‌تر و گیم‌پلی غنی‌تر آن است. گرچند بازی GTA: Vice City اثر فوق‌العاده‌ای است اما مکانیزم‌های گیم‌پلی آن در قیاس با San Andreas خشک‌تر به‌نظر می‌رسد. نظر شما چیست؟ کدام یک از این دو بازی اثر بهتر و برتری است؟ در کامنت‌ها برایمان بنویسید.

منبع: GameRant

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

آیا بازی GTA Trilogy - The Definitive Edition کرک شده است؟

بله. بازی GTA Trilogy کرک شده است و هم‌اکنون می‌توانید از سایت پارسی گیم به‌صورت رایگان دانلود کنید.

۱
کدام بازی‌ها شامل GTA Trilogy می‌شود؟

بازی GTA Trilogy شامل GTA 3، GTA: Vice City و GTA San Andreas می‌شود.

۲
بازی GTA Trilogy برای کدام کنسول‌ها منتشر شده است؟

بازی GTA Trilogy برای PC، پلی‌استیشن 4، پلی‌استیشن 5، ایکس‌باکس سری ایکس|اس، ایکس‌باکس وان و نینتندو سوییچ منتشر شده است.

۳
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 5 دیدگاه
  • Avatar

    فرشاد

    مهمان

    San Andreas خاطره انگیز ترین و جذاب ترین دنیا رو داره.

    پاسخ دهید
  • Avatar

    علیرضا

    مهمان

    Gta حرف نداره ✅✅

    پاسخ دهید
  • Avatar

    M.Tgamer

    مهمان

    من به نظرم هر کدوم از سری بازی های gta یکسری خوبیها
    و یکسری ضعف هایی دارند
    Gta San حرفه ای ترین بازی این سری بود.

    پاسخ دهید
  • Avatar

    نایبی

    مهمان

    کاش از gta 3 هم می نوشتید، بالاخره نوستالژی و خاطره انگیزتر هست، نورپردازی وایس سیتی خیلی شگفت انگیز هست .

    پاسخ دهید
    • سید مسعود کاظمی

      سید مسعود کاظمی در پاسخ به نایبی

      نویسنده

      بازی GTA San Andreas و GTA Vice City خاطره‌انگیزتر برای افرادی هستند که پلی‌استیشن 2 داشتند. جدا از اون، این دو عنوان در قیاس با GTA 3 ماندگاری بیشتری داشته و حتی اگر نسخه‌ی بازی‌ها رو هم تجربه کنید، وایس سیتی و سان اندریاس بسیار بهتر از GTA 3 است.